Kesärenkaista

Gröönman of

Suosituksia hyvistä kesärenkaista w211:een. Koko tulee olemaan alkuperäinen ja alkuperäiset vanteet. 205/60-16 tai 225/55- 16. Eli haussa hiljaiset, mukavat ja toimivat renkaat. Onko tuosta leveämmästä renkaasta mitään vastaavaa hyötyä tai haittaa verrattuna kapeaan?

14

210

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Gröönman of

      Ja sedan kyseessä.

    • ...

      Onhan se leveämpi yleensä kaalliinpikin, että jos haluaa rikastuttaa rengaskauppiasta, siitä vaan.

      Lueskele rengastestejä, valitsee niistä muutamia kärkipään renkaita ja päättää niitten välillä. Voihan sitä laskeskella rengaskuluja ja kilometrejä, renkaille ei tehdä kestotestejä. Eli hinta suhteellinen asia, riippuu niin monesta. Joku tunnettu merkki, ei mene pahasti pieleen.

      Siitä monesti maininnut, nykyrenkaat suunnitellaan etuvetoautoille. Kaikki ei välttämättä toimi takavetoisissa, niin kuin mainoksissa ja testeissä kehutaan tai haukutaan. Kandee tsekkailla muitten mersuja, mitä niissä on alla. Taksareilla takuulla kestävimpiä, miten lie ajo-ominaisuuksien kanssa, sitähän ei tiedä kuin kokeilemalla-

      Itellä ollut monemrkkisiä rattaita. Mieleen hyvinä jäi jotkut CoodYarit ja Pirellit. Talvikumeissa tehnyt periaatepäätöksen, ei Nokialaisia ainakaan. Vähän sama mielipide alkanut tulemaan nykyisten kesäkumienkin kohdalla. En vain pidä niistä, melukkaat ja surkea sivuttaispito. Jahka ne aikanaan loppuu, jotain muuta tilalle. Mutta renkaatkin muuttuvat ja kehittyvät.

      Eli osta mustat ja mahdollisimman pyöreät ja muista tasapainotus ja tarkistaa rengaspaineet.

    • pojurenkaat

      Leveemmät kuin 225 tuo yleensä mukanaan liirunlaarun vetelyä urasilla teillä, mulla samassa mallissa kesärenkaat 245 ja menee vainteines päivines myyntiin.. niillä ei tee siis yhtään mitään.

      • w 201

        Sivusta.

        Leveillä kumeilla etunsa, jossain rata-autoilussa. Normaaliajossa, kotimaisilla teillä ja kotimaisilla keleillä niistä lähinnä haittaa. Vaikka nyt rengasteknologia kehittyykin jatkuvasti, ongelmat pysyvät samoina, toki pienenevät.

        -Tien ja vanteen välissä matalammasti ilmaa. Leveät kun on aina matalampia profiileiltaan. Menee kehnoilla teillä rautapyörillä ajelemiseksi, rengasrikkokin todennäköisempi.

        -Vesiliirto. Leveä lähtee ihan varmasti helpommin vesiliirtoon kuin kapea, ei siitä pääse eroon kuin formulatyylisillä monsuunirenkailla, elikkäs kumit vaihdettava kelien mukaan.

        -Talvikumit vaihdetaan kelien mukaan. Vaan. Jos vähääkään on ajanut umpihankiajoa, tietää ihan varmasti, että mitä kapeampi rengas, sen paremmin sillä pääsee eteenpäin. Jäällä asia mutkikkaampi, mutta jostain syystä jääräta miehet ajelee kapeilla renkailla aina. Leveämpään pitäisi laittaa aivan järjettömästi nykynastoja, että pito olisi ääritilanteessa sama, kuin kapeammalla, jssa nastat osuvat tiehen suuremmalla paineella. No, nykynastat ovat kyllä muutenkin lähinnä vitsi.

        -Vierintävastus. Siinäpä haastetta kehitellä leveä rengas, jolla pienenpi vierintävastus kuin kapealla on.

        Niinno,185/65/15 vakiona. Ikinä käynyt edes mielessä alkaa laittamaan leveämpiä. Korkeampia jos olisi tarjolla samalla profiililla, vois jopa harkita. Isompikehäinen kestää kauemmin ja se ottais tiehen kiinni aavistuksen pitemmältä matkalta, siis just umpihankiautoilun kannalta.

        Suomessa laillisilla nopeuksilla ja näissä olosuhteissa leveät kumit on vaan rengasliikeiden tapa huijata teineiltä eurot pois. Sitäpaitsi, autot suunnitellaan tietylle rengaskoolle, jotkut jopa tietylle renkaallekin. Mitä ihmeen autosuunnitteluneroja kakarat kuvittelevat olevansa, kun oikein tuunaavat autojaan ylileveillä kumeilla ?


      • Entäs_jos
        w 201 kirjoitti:

        Sivusta.

        Leveillä kumeilla etunsa, jossain rata-autoilussa. Normaaliajossa, kotimaisilla teillä ja kotimaisilla keleillä niistä lähinnä haittaa. Vaikka nyt rengasteknologia kehittyykin jatkuvasti, ongelmat pysyvät samoina, toki pienenevät.

        -Tien ja vanteen välissä matalammasti ilmaa. Leveät kun on aina matalampia profiileiltaan. Menee kehnoilla teillä rautapyörillä ajelemiseksi, rengasrikkokin todennäköisempi.

        -Vesiliirto. Leveä lähtee ihan varmasti helpommin vesiliirtoon kuin kapea, ei siitä pääse eroon kuin formulatyylisillä monsuunirenkailla, elikkäs kumit vaihdettava kelien mukaan.

        -Talvikumit vaihdetaan kelien mukaan. Vaan. Jos vähääkään on ajanut umpihankiajoa, tietää ihan varmasti, että mitä kapeampi rengas, sen paremmin sillä pääsee eteenpäin. Jäällä asia mutkikkaampi, mutta jostain syystä jääräta miehet ajelee kapeilla renkailla aina. Leveämpään pitäisi laittaa aivan järjettömästi nykynastoja, että pito olisi ääritilanteessa sama, kuin kapeammalla, jssa nastat osuvat tiehen suuremmalla paineella. No, nykynastat ovat kyllä muutenkin lähinnä vitsi.

        -Vierintävastus. Siinäpä haastetta kehitellä leveä rengas, jolla pienenpi vierintävastus kuin kapealla on.

        Niinno,185/65/15 vakiona. Ikinä käynyt edes mielessä alkaa laittamaan leveämpiä. Korkeampia jos olisi tarjolla samalla profiililla, vois jopa harkita. Isompikehäinen kestää kauemmin ja se ottais tiehen kiinni aavistuksen pitemmältä matkalta, siis just umpihankiautoilun kannalta.

        Suomessa laillisilla nopeuksilla ja näissä olosuhteissa leveät kumit on vaan rengasliikeiden tapa huijata teineiltä eurot pois. Sitäpaitsi, autot suunnitellaan tietylle rengaskoolle, jotkut jopa tietylle renkaallekin. Mitä ihmeen autosuunnitteluneroja kakarat kuvittelevat olevansa, kun oikein tuunaavat autojaan ylileveillä kumeilla ?

        autoni alkuperäinen rengaskoko on 245/40-18. Kannattaako kesärenkaat vaihtaa kapeampaan ja jos kannattaa, mitä kokoa suosittelette. Jos tiessä on pahat urat, pyrkii auto joissakin tilanteissa kampeamaan.


    • musta ja pyöreä

      Nostetaanpas tätä suvikumi juttua vielä. Onkos porukalla mimmoisia kokemuksia Misukan energy sawer plussista w211:n alla? -Ajo-ominaisuudet, melu ym.

      • hanki Contit

        Jos ei ole raha esteenä, niin hanki Continentalin PremiumContact 5 -renkaat.

        Tällä hetkellä parasta, mitä rahalla saa.


    • m ja p

      Eikö nuo liene saman hintaisia. Contit vaan tuppaavat sulamaan alle ennen aikojaan.

      • gummi_juttu

        Nostellaanpa vielä tätä rengas-asiaa. Samat on kokemukset noista conteista itselläkin, että hyvät on ajella, mutta tuppaavat sulamaan alle turhan joutuin ainakin e-mallissa. Viime kesältä hyvät kokemukset Good Yearin efficient gripit renkaista (hiljaisetkin). Tuleva suvi näyttänee mitä kestävät. Isellä turhan leveät vaan, 245/45 ja 17". -Voihan se olla, että eemelin alla ei oikein kestä mursun nahkainen persekään.


    • Nokia_rules

      Kesärenkaiksi ehdottomasti 225/50 ja R17, muuten huojuu. Ja osta Nokialaiset, on sitä mitä luvataan ... ainakin nyt.

    • TOLI.FI

      KUULEPPA PERSEAUKINEN OSTA VAAN NE HALVIMMAT PINNATUT KIEKOT JA MIELUMMIN TORI.FI SIVUILTA

    • Seonsiinäse

      Nokialaiset ovat kuulemma menestyneet testeissä.

      Samoin VW.

    • kauppaanvaan

      Autossasi on leveät vanteet. (toivottavasti tuontikoslassasi on alkuperäiset tallella)
      Mercedes on käyttänyt tuhansia työtunteja autosi alustan tutkimiseen. Ja valinnut alkuperäiskooksi 225/55 kuustoistaisen. Ja se on hyvä valinta. Myös Suomeen.
      Eemeli mersun omistajalla pitää olla varaa ostaa 600-1000 eeron kesärenkaat parin vuoden välein. Tosin hyvin valitut halpiksetkin voivat toimia erinomaisesti :)
      Mutta koska kyselit tältä palstalta, niin suosittelen Conti, misukka, ridgestone ryhmää. Pirelli ja honkkari myös mesen alkuperäisasennuksia...

      Maailmassa on ollut renkaiden ylituotantoa jo yli 20 vuotta.
      Hankinta on käytännässä kiinni vain lompakosta.

    • w140s

      Oon ajanu pari kesää Linglong GreenMax mielestäni erinomainen hinta-laatusuhde.
      Koko HP010 205/60-16 V maksaa n. 55 €, 215/55-16 W n. 68 €, ja 225/50-16 V n. 68 €.
      esim. https://www.vannetukku.fi/greenmax-uhp-testisensaatio-p-43953.html

      Michelin Energy Saver. Parhaat kesärenkaat millä oon ajanu.
      Koko 205/60-16 H maksaa n. 120 €

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      335
      2941
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      107
      2214
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1640
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1164
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      72
      1057
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      1003
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      960
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      148
      944
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      852
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      41
      773
    Aihe