Kokemuksia kilpirauhasen totaalipoistosta?

KilpirauhasSisko

Itselläni kilpirauhasen liikatoiminta todettu 1v1kk sitten. Nyt sitten aloin tosissani miettimään leikkausta vaihtoehtona tähän sairauteeni. Olisi "simppelein" vaihtoehto, leikkauksen jälkeen olisi lääkityksenä enää Thyroksin eikä tarvitsisi kahta lääkettä yhtäaikaa, koko ajan kikkailla annosten kanssa.

JA leikkauksen jälkeen olisi mahdollista vielä hankkia yksi lapsi, se on se tärkein pointti tässä jutussa. Näillä lääkityksillä raskaus ei ole suotavaa eikä imetys onnistuisi (kokemusta tästä jo on, jouduin imetyksen lopettamaan kun tauti todettiin ja lääkitys alkoi) ilman että vauvalle siitä olisi haittaa.

Millaisia kokemuksia teillä on kilpirauhasen poistoleikkauksesta? Ilmeisesti itselläni tulisi kyseeseen totaalipoisto.

Onko tuloksena aina vajaatoiminta ja lihominen? Painoni on tämän nykyisen lääkityksen kanssa noussut 13kg tässä vuoden aikana ja aineenvaihdunta on muuttunut ylihuonoksi. Vähempikin olis riittänyt.

Miten sitten jatko vajaatoiminnan kanssa leikkauksen jälkeen, onko annos helppo saada kohdilleen kun ei oo sitä kilpirauhasta enää sotkemassa kuvioita?

Onko leikkauksessa suuriakin riskejä?

Kaikki kokemukset kiinnostavat!

58

18951

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvin merni

      Alkoi, kuin uusi elämä..

    • KilpirauhasSisko

      aha, kiva juttu. irtoaisko yhtään yksityiskohtia operaatiosta? :D

      • on se

        Eka yö vähän hyankalla. Toipuminen nopeeta. Ei kipuja.


      • Anonyymi

        +1 Thyrolin - https://nplink.net/tpYJ3kFp
        sain Thyrolin diagnoosin löydyttyä ja annos on 2 tablettia päivässä. seuraavan puolen vuoden aikana minulta tippui painosta noin 16 kiloa ja jo 2 kuukaudessa eron kropassani huomasi. oireeni loppuivat heti lääkityksen saatuani. pientä kärsivällisyyttä ja kyllä se paino alkaa tippumaan.


    • nupputuppu

      Onko sulle ehdotettu tuota kilpparin poistoa ? :)

      Mulle on ehdotettu tuon struuman takia, ja mä olen jo kerran jänistänyt.

    • hipsuli x

      Ystävättäreltäni leikattiin n 23v ja hyvin se sujui.Poistettiin kilpirauhanen koska oli niin vaikeiat liikatoimintajaksoja.Kaulaa aristi ja sängynpääty koholla kipulääkkeillä sai leikk.jälkeisen yön nukuttua,Ääni hieman käheä mutta ei äänihuulten häiriöitä ja äänikin parani.Tuossa leikkauksessa voi äänihuuleen tulla vaurioita mutta joka leikkauksessa on riskit.Kaulalle jäi siisti miltei huomaamaton arpi.Ja ettei enää puristanut eikä ahdistanut kaulaa.samoin isätäni aiemmin leikattiin struuma(iso)ja siinä oli kananmunankokoinen kasvain.Hyvin parani.

    • KilpirauhasSisko

      no miulla on kilpirauhanen ihan vähän vaan laajentunut, ei struumaa, mutta mitä nyt tuossa lääkärin kanssa viimeksi juttelin, jäin sellaseen käsitykseen että miun itte pitää se päätös tehdä leikkauksesta. perusteet sille kyllä on olemassa.

      nyt on nämä lääkkeet mennyt siis 1v1kk ja alunperin tarkoitus oli että kokeillaan tää 1,5v (normi aika pitkäaikaisessa hoitokokeilussa) ja sitten lääkkeet pois ja ootellaan että alkaako liikatoiminta uudestaan. ja useinhan se kai on niin että jos se tulee takasin, on oireet pahemmat ja hankalammin hoidettavissa, kai.

      pelottaa vaan se toimenpide ja miten siitä sitten toipuu. mutta eipä kai tarviis sen jälkeen arpoa että tuleeko liikatoiminta takasin kun ei oo sitä kilpirauhastakaan siinä enää sitä aiheuttamassa.

      • KilpirauhasSisko

        ja hyvin pitkälti eniten kiinnostais, että miten tuo totaalipoistosta aiheutunut vajaatoiminta sitten asettuu. meneekö se sitten vajaatoimintalääkkeitten kanssa säätämiseksi koko loppuelämäksi, vai onko ne miten helppo saada sitten kohdilleen?

        ja tuo painonnousu, jatkuuko vai pysyiskö aisoissa. vajaatoimintaisenahan se tuppaa nousemaan vaikk mitä tekis..


      • helpompaa,,
        KilpirauhasSisko kirjoitti:

        ja hyvin pitkälti eniten kiinnostais, että miten tuo totaalipoistosta aiheutunut vajaatoiminta sitten asettuu. meneekö se sitten vajaatoimintalääkkeitten kanssa säätämiseksi koko loppuelämäksi, vai onko ne miten helppo saada sitten kohdilleen?

        ja tuo painonnousu, jatkuuko vai pysyiskö aisoissa. vajaatoimintaisenahan se tuppaa nousemaan vaikk mitä tekis..

        Kun vain lääkkeillä. Ei sotke enää temppuileva kilpirauhanen.Oikea annos, kun löytyy , pyyhkii hyvin.


    • mummikin

      Minulla oli todella iso kilpirauhanen, joka oli kasvanut sisälle lähes sydämeen kiinni. Kymmenisen vuotta sitten tehty leikkaus meni ihan hyvin, mutta laulaessa ääni saattaa joskus "sortua". Iso kilpirauhanen oli ehtinyt jo vääntää sekä kurkku- että henkitorven mutkalle. Siis nuo mutkat jäivät ja vaikeuttavat ruokailua, kun helposti ruoka tai juoma menee "väärään kurkkuun". Vaikka leikannut lääkäri sanoi, että sai poistetuksi koko kilpirauhasen, niin ei saanut, joten se on jatkanut kasvuaan ja thyroxinin annosta ajan mittaan vähennetty. Nyt minun tarvitsee syödä enää thyroxin 25 mikrog/vrk.
      Oikea annostus löytyi ainakin itselläni melko helposti.
      Painonnoususta on aina helppo syyttää vajaatoimintaa, mutta lihominen on ihan omasta syömisestä kiinni. Tärkeintä on rajoittaa sokerin, sokeroitujen juomien, pullan ja nk. turhien kaloreiden syöntiä. Itsellänikin paino lähti nousemaan, mutta siirryttyäni terveelliseen ruokavalioon pääsin eroon ylimääräisistä kiloista.

      • nupputuppu

        Herranjestas..Voiko tuo kilpirauhanen kasvaa ihan noinkin ?? :O


      • Anonyymi

        Ikävä kyllä painon nousemisen välttäminen ei ole aivan niin yksinkertaista kuin annat ymmärtää. Kun aineenvaihdunta hidastuu liikaa saattaa olla, että painon saa pysymään tietyssä lukemassa 1300 kalorilla per päivä.
        Näin pieni energiamäärä vaikeuttaa kaikkien ravintoaineiden saamista ravinnosta ja on kaikin tavoin epäterveellinen.

        On hienoa, että sinä olet saanut karistettua liikakilot korjaamalla ruokavaliotasi, mutta on myös meitä, jotka syövät terveellisesti ja reippaasti alta normi kulutuksen, jotta saa painonsa pysymään paikoillaan.


    • mummikin

      Kyllä kilpirauhanen voi kasvaa sisälle päin. Itselleni oli varattu jo normaali lyhyt leikkausvuoro, mutta lääkäri huomasikin, että kilpirauhanen oli kasvanut sisälle, joten vaihtoi vuoron viikon päähän tooosi pitkäksi vuoroksi. Lääkäri valmisti sitten minua siihen, että rintalasta joudutaan avaamaan ja olikin sitten avannut rintakehän luihin asti, muttei kuitenkaan ollut avannut rintalastaa. Leikkauksesta minulle jäi iso T-kirjainen muotoinen arpi, joka parani aikaa myöten.

    • nupputuppu

      Voisiko joku kertoa, että mitä kaikkea katsotaan, ennen leikkausta ? Käydäänkö vielä verikokeissa tai ultrassa ? Tai jotai muuta ?

      • leikattu

        Vaikka kysymyksestäsi on aikaa, vastaan, tänne kun haulla eksyy tietoa etsimään :).

        HUS:ssa leikkaava kirurgi halusi että ultra voi olla max 6 kk vanha, eli se otettiin uudelleen ennen leikkausta. Pari päivää ennen leikkausta verikokeita (ihan perusjuttuja, verenkuva, veriryhmä, ristikoe, munuais- ja maksa-arvjoja, tulehdusarvot) ja sydänfilmi.


    • ninnannunnamumma1

      Hei! Täälläkin kiinnostusta! Varsinkin tuohon äänen muuttumiseen - onko kenelläkään parantunut lauluääni leikkauksen jälkeen?

    • KilpirauhasSisko

      minä kävin tällä viikolla nyt tapaamassa kirurgia asian tiimoilta. tosi pikainen käynti oli, herra oli tosi vanha eikä puheestakaan meinannut tolkkua saada :D luottavainen mieli häntä kohtaan kuitenkin jäi, on varmasti kokemusta ehtinyt siunaantua.

      viitisen minuuttia siinä meni kun tarkasti tuon kaulan alueen ihan vain painelemalla (minulla siis rauhanen vain vähän suurentunut, mutta kun on silmäoireitakin niin suosittelevat leikkausta) ja vähän siinä höpötteli itse toimenpiteestä. sitten menini toiseen huoneeseen hoiturin tykö täyttelemään niitä esitietoja. minulle varattiin leikkuriaika syksylle, olisin saanut ajan jo toukokuun vikalle viikolle mutta taidan tarvita vähän aikaa että totun ajatukseen. lääkäri sanoi että jos muutan mieleni, niin ei tarvii kuin soittaa ja leikkausaika kyllä järjestyy tarvittaessa nopeastikin.

      itse olen ollut koko ajan luulossa, että leikkauksesta tulee iso arpi. kirurgikin näytti sormella tyyliin "kaula halki". mutta eilen kun puhun puhelimessa oman kilpparilääkärini kanssa, hän sanoi että arpi tulee olemaan tulitikkurasian kokoluokkaa.

      lääkäri sanoi että ennen leikkausta kilpirauhasarvot tulee olla tasapainossa. ilmeisesti liika- tai vajaatoimintatilassa ei lähdetä siis leikkausta tekemään. itsellä arvot nyt ok, mutta noin pari kk ennen leikkausta käyn toki uudestaan verikokeessa ja arvot tarkastetaan.

      olen ajatellut, että jos nämä silmät nyt alkavat enempi oireilla, niin sitten aikaistan leikkausta. toivottavasti kuitenkin pärjäisin nyt tuonne syksyyn, niin sais tämän kesän rauhassa olla ja nauttia ilman arpea kaulassa.

      • Anonyymi

        Mitä nuo silmäoireet ovat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä nuo silmäoireet ovat.

        Silmät niinkuin pullistuu päästä jotenkin jos on hypertyeos ja se estetään leikkaamalla tai jodilla


    • Kilppariton

      Minulla oli sisäänpäinkasvava mandariininkokoinen struuma, joka leikattiin alkuvuodesta. Oli vääntänyt henkitorvea jo mutkalle ja hankaloitti kaikin tavoin elämää, oli koko ajan tunne, ettei saa kunnolla hengitettyä. Ennen leikkausta kävin juttelemassa kirurgin kanssa. Sitten leikkauspäivänä kirurgi tuli moikkaamaan ja piirsi leikkauskohdan tussilla kaulaan. Itse leikkaus kesti 1,5 tuntia. Kipuja ei juurikaan ollut, mutta kaikista hankalinta oli nukkua ekat kaksi yötä sen dreenipallon kanssa ja sen poistaminen oli koko "keikan" kivuliain juttu. Ääni säilyi normaalina, oli tosin aluksi hieman käheä. Vaan kyllä kannatti, elämä on niin ihanaa nyt kun ei kurista ja Thyroxinin oikea annos on löytynyt helposti ! Sairaalassa olin kolme päivää ja arpi on siisti ja sopivasti kaulapoimussa. Ainakin omaa elämänlaatua leikkaus paransi aivan järjettömästi :).

      • mikä?

        Mikä pallo?


    • KilpirauhasSisko

      joo, minullekin kerrottiin jotain tuosta dreenihommelista. oikeastaan en edes halua tietää enempää, kertoivat vaan että se putki on kiinni yhdelä ompeleella ja poistetaan sitten seuraavana päivänä yleensä.

      dreeniputki, mikä estää nesteen kertymisen leikkausalueelle. tuosta pallosta en tiedä, kai siinä joku säiliö (pallo?) on mihin se neste sitten menee?

      • jaa pussit..

        Minulla kaksi letkua ja ne pusseihin. Hankala vessassa käynti, kun ei sanut unta koko yönä happipullon möykätessä. Hoitaja nykäs ne aamulla pois.


    • Kilppariton

      Hei !

      Dreenipallolla tarkoitin tosiaan pallonmuotoista säiliötä, johon ylimääräinen kudosneste valuu.

      • kilpparinpoistotehty

        Ei mulla vaan mitään dreenejä,eikä palloja ollut leikkauksen jälkeen :/ Haavaa tuskin huomaa ja mitattu on,se on tasan 11cm pitkä! Leikkaus itessään kesti 2,5 tuntia ja sairaalasta pääsin seuraavana päivänä! Toipuminen itse leikkauksesta sujunut alkuvaikeuksien jälkeen hyvin! Alussa tuotti hankaluutta sänkyyn meno ja ylösnousu ja kyljen kääntäminen sun muu sellanen :( Kipuja ei pahemmasti ollut ja ainut kipulääke oli Burana 600mg! Nyt sitten tapellaan kilppariarvojen kans ja tänään alotetaan Liothyroin-lääkitys Thyroxinin rinnalle,joten katotaan,miten se pelittää ja alkaako pää yhtään kirkastumaan ja olo kohenemaan!!


      • kyllähän nyt
        kilpparinpoistotehty kirjoitti:

        Ei mulla vaan mitään dreenejä,eikä palloja ollut leikkauksen jälkeen :/ Haavaa tuskin huomaa ja mitattu on,se on tasan 11cm pitkä! Leikkaus itessään kesti 2,5 tuntia ja sairaalasta pääsin seuraavana päivänä! Toipuminen itse leikkauksesta sujunut alkuvaikeuksien jälkeen hyvin! Alussa tuotti hankaluutta sänkyyn meno ja ylösnousu ja kyljen kääntäminen sun muu sellanen :( Kipuja ei pahemmasti ollut ja ainut kipulääke oli Burana 600mg! Nyt sitten tapellaan kilppariarvojen kans ja tänään alotetaan Liothyroin-lääkitys Thyroxinin rinnalle,joten katotaan,miten se pelittää ja alkaako pää yhtään kirkastumaan ja olo kohenemaan!!

        Kaderi ekayöksi pannaan..


      • kilpparinpoistotehty
        kyllähän nyt kirjoitti:

        Kaderi ekayöksi pannaan..

        Ei laitettu katetria tai dreenihän se on yhdeksikään yöksi.....eiiiii...ei laitettu!!! Lääkäri sanoi että,leikkaus on täysin veretön,sillä veitsi,jolla hän leikkaa,polttaa kaikki,jopa hienoimmat verisuonet samalla kiinni,joten minkäänlaista vuotoa ei tule!!!! Ja tämä tarina on tosi 100%:sesti!!!!


      • ilmeisesti//
        kilpparinpoistotehty kirjoitti:

        Ei laitettu katetria tai dreenihän se on yhdeksikään yöksi.....eiiiii...ei laitettu!!! Lääkäri sanoi että,leikkaus on täysin veretön,sillä veitsi,jolla hän leikkaa,polttaa kaikki,jopa hienoimmat verisuonet samalla kiinni,joten minkäänlaista vuotoa ei tule!!!! Ja tämä tarina on tosi 100%:sesti!!!!

        Käytettiin sähköveistä. Mutta kilppari niin syvällä, että muuta nestettä. Mulla oli kaks kateria ja pitkiä ekayön.
        Ei paljon sieltä tullut pusseihin.


      • kilpparinpoistotehty
        ilmeisesti// kirjoitti:

        Käytettiin sähköveistä. Mutta kilppari niin syvällä, että muuta nestettä. Mulla oli kaks kateria ja pitkiä ekayön.
        Ei paljon sieltä tullut pusseihin.

        En tiedä,miten syvällä oli,mutta leikkauskertomuksen mukaan; "viilto kaulan iholle ja heti ihon alla kilpirauhanen hyvin esillä! Katkaistaan oikeanpuolen kaulalihakset ja vasen lohko irrotetaan! Hermot hyvin näkyvissä ja ne säästyy erinomaisesti ja vain yksi lisäkilpirauhanen poistetaan.......jne" Tämä teksti siis leikkauskertomuksessa :O
        Ja mitään pusseja ei tosiaankaan kaulasta roikkunut :o


      • ei ne
        kilpparinpoistotehty kirjoitti:

        En tiedä,miten syvällä oli,mutta leikkauskertomuksen mukaan; "viilto kaulan iholle ja heti ihon alla kilpirauhanen hyvin esillä! Katkaistaan oikeanpuolen kaulalihakset ja vasen lohko irrotetaan! Hermot hyvin näkyvissä ja ne säästyy erinomaisesti ja vain yksi lisäkilpirauhanen poistetaan.......jne" Tämä teksti siis leikkauskertomuksessa :O
        Ja mitään pusseja ei tosiaankaan kaulasta roikkunut :o

        Pussit kaulasta roiku. Tulee kateri ja pitkä letku. Pussit sängynlaidalla. Minulla toinenkin kaulaleikkaus ja siinä kaderi viikon. Ei kilpirauhanen ole pinnassa.


      • kilpparinpoistotehty
        ei ne kirjoitti:

        Pussit kaulasta roiku. Tulee kateri ja pitkä letku. Pussit sängynlaidalla. Minulla toinenkin kaulaleikkaus ja siinä kaderi viikon. Ei kilpirauhanen ole pinnassa.

        Mulla on tainnut olla tooosiiiii hyyyyvääää kirurgi....wauuu!!!!
        Totuutta kun ei voi muuttaa !!!!


      • vai??
        kilpparinpoistotehty kirjoitti:

        Mulla on tainnut olla tooosiiiii hyyyyvääää kirurgi....wauuu!!!!
        Totuutta kun ei voi muuttaa !!!!

        Mitähän jäi sisälle, kun ei pääsyt katterin kautta pois?


      • kilpparinpoistotehty
        vai?? kirjoitti:

        Mitähän jäi sisälle, kun ei pääsyt katterin kautta pois?

        :D En usko että,mitään olis jäänyt sisälle,ainakaan semmosta,mikä ei sinne kuuluiskin,kun ei aivotkaan päässyt sitäkautta ulos valumaan :D
        Ei kai se ny voi olla noin ylipääsemätön asia että,mulla ei ollut leikkauksen jälkeen minkäänlaista katetria!!!!????


      • sh jostain
        vai?? kirjoitti:

        Mitähän jäi sisälle, kun ei pääsyt katterin kautta pois?

        Kaikille ei laiteta dreeniä haavaan lainkaan.Loput nesteet kyllä haihtuu aineenvaihdunnan kautta pois.


    • Tiinu5

      Kilpparinpoistosta toipumassa tässä. Eikä ollut mullakaan katetria eikä vuotoo.. totaalipoisto ja seuraavana päivänä kotiin. Kuukauden päästä kontrolli, vajiksesta kärsin ensin leikkausta ja nyt leikkauksen jälkeen on helpompaa saada arvot kohdilleen..

    • KilpirauhasSisko

      no voi hyvän tähen sentään. eihän tässä nyt tappeluks tarvii laitta :D

      leikkaukset sujuu eri ihmisillä varmaan vähän eriviisiin. toisilta varmaan erittyy enempi nesteitä ja toisilta vähemmän. toivon että itse kuulun jälkimmäiseen kastiin enkä tarvii mitään dreenejä leikkauksen jälkeen.

      aikaa olis vielä pari viikkoa ennen leikkausta. saattaa alkaa kyllä hirvittämään vielä jossain vaiheessa :D

    • MrsBasedow

      Mitäs tänne kuuluu? Lukaisin tuon ketjun läpi kun itseltäni viikko sitten kilppari poistettiin kokonaan. 2 yötä sairaalassa olin ja mitään dreeniä ei minullakaan ollut - eikä minkäänlaista vuotoa haava-alueella. Vielä jonkunverran kipuja nielemisen yhteydessä haavaa kiristelee mutta eiköhän tämä tästä...

    • Ihmettelevä-

      Miksi kilpirauhanen halutaan poistaa kokonaan? Miksi ei käytetä radioaktiivista jodia kudoksen tuhoamiseen? Vaikuttaako siihen raskaushaave?

      Itse kilpparin vajaatoiminnasta vuosikymmenet kärsivänä vähän ihmettelen, miten hyvin yllä kirjoittaneilla leikkauksen läpi käyneillä on onnistunut tyroksiini-lääkityksen sopivan annoksen lääkityksen löytyminen ja sillä pärjääminen. Ovatko he normaalitapauksia vai poikkeuksia?

      Kilpirauhanen erittää 6-8 eri hormonia, joista eniten tyroksiinia. En usko, että ne kaikki muut ovat tarpeettomia. Silti korvaushoitona annetaan normaalisti vain Thyroxinia (T4) ja harvoin sen rinnalla Liothyroninia (T3), erittäin harvoin eläinperäistä Armour Thyroidea. Ainakin autoimmuunityreodiittia sairastavista vajislaisista puolet taistelee jatkuvasti oikean lääkeannoksen säätämisen ja oireiden kanssa. Oireettomaksi osa ei pääse koskaan.

      Vajislaisen kokemuksella pitäisin kiinni kilpirauhasestani. Eikö sitä voida poistaa osittain?

      Aloittaja on varmaan jo leikattu. Miten menee?

      • se peijakas

        Kun alkaa kasvaa udestaan!


      • Kilistelijä

        Radiojodi pienentää lääkärin mukaan hyvin vähän kilpirauhasta. Ei auttaisi mun 2-3 kertaiseen kilpirauhaseen. Annetan kuulemma usein ikäihmisille, joille leikkaus ei sovi. Leikkaus häämöttää...


    • MrsBasedow

      Minulle ei radiojodi ainakaan sopinut silmäoireiden takia, siksi poisto leikkaamalla. Vajaatoiminta lienee kuitenkin "vaarattomampi" ja helpompi hoitaa kuin liikatoiminta joka ainakin minulla sai aikaan rajuja sydänoireita ym.

    • Ihmettelevä-

      Ei ole vajaatoimintakaan mukavaa ja helppo hoitaa muuta kuin osalla. Muilla on vaikea tasapainottaa lääkitys niin, ettei kärsisi vajaatoiminnan eikä liikatoiminnan oireita. Molemmat ovat inhottavia. Mitä teet, jos podet molempia yhtaikaa - nostat vai lasket Thyroxinin annostusta?

    • MrsBasedow

      No itse en osaa vielä sanoa miten omat oireeni asettuvat nyt leikkauksen jälkeen kun siitä on vasta viikko :) Ja liikatoiminnasta vajaatoimintaan minullakin on olo heitellyt ennen leikkausta. Mutta joku tuolla aiemmin sanoi näin:

      "helpompaa,, Kun vain lääkkeillä. Ei sotke enää temppuileva kilpirauhanen.Oikea annos, kun löytyy , pyyhkii hyvin. "

      Eli oisko helpommin hallittavissa lääkkeillä kun kilpirauhanen ei enää toimi lainkaan?

      • Ihmettelevä-

        Toivotaan niin. Voihan olla, että oletus on oikea - toivottavasti juuri sinun kohdallasi. Pikaista paranemista! :)


    • KilpirauhasSisko

      heidodi deito, aloittaja täällä taas :)

      kilpirauhaseni poistettiin noin kuukausi sitten. leikkaus meni hyvin, yövyin sairaalassa 2 yötä koska en uskaltanut vielä leikkauksen jälkeisenä päivänä kotiin vaikka olisin päässyt. pahin kipu oli sen kolme päivää, sitten alkoi helpottaa.

      dreeniä ei minulle laitettu. nukuttaminen oli vähän haasteellista, koska kaularankani ei taivu normaalisti ja nukutuslääkäri oli joutunut vähän töitä tekemään että sai putket paikalleen. siitä syystä kurkkuni oli tosi kipeä, siis sisäpuolelta, enkä kärsinyt kahteen ekaan päivään juuri nielaista.

      päädyin leikkaukseen, koska minulla siis basedow johon liittyy myös silmävaivaa. radiojodi pahentaisi silmäoireita.

      arpi on aika sievä, vaikkakin vähän vasemmalle ylöspäin vinossa. syystä että olivat joutuneet vähän venyttämään sitä kun kilppari oli jatkanut kasvuaan sisäänpäin kohti korvaa. siitäkin huolimatta että lääkityksellä olin sen 1,5vuotta, se siis kasvoi. joten hyvä että tuli käytyä operaatiossa. arven päällä oli haavateippi, jonka irrotin "väkivalloin" 2vkon kuluttua leikkauksesta kun iho teipin alla alkoi kutiamaan liikaa. ymmärtääkseni teippi irtoaa tai irroitetaan yleensä aikaisemmin. tikit olivat itsestäänsulavia ja teipin mukana taisivat irrota rippeet niistä. 2,5vkoa meni kunnes kaikki oudot tuntemukset tuossa haavalla loppuivat ja nyt ei sitä huomais olevankaan, ellei tietty peilistä katsoessa sitä näkisi :)

      nyt syön thyroxinia yhden tabun päivässä. parin kk päästä menen taas kokeisiin ja saas nähdä miltä tulokset sitten näyttää. viime viikolla kävin verikokeessa viimeksi ja silloin tsh oli noin 13 (ennen leikkausta noin 3,6), eli liikaa vajaalla. annokseksi leikkauksen jälkeen määrättiin vuoropäivin otettavaksi 1 ja 1/2 tablettia. olivat virheen tehnyt tuossa annoskoossa, mutta itselläni olo on ollut mitä mainioin! miulla on nyt aivan järjettömästi virtaa verrattuna viimeisiin kuukausiin ennen leikkausta!

      toivon että olo jatkuu hyvänä ja lääke alkaa puremaan niinkuin pitää. toistaiseksi siis kaikki hyvin ja ehdottomasti tällä hurjalla kuukauden kokemuksella voin suositella leikkausta kaikille sitä harkitseville.

      • haloo

        Lääkäri soitteli eilen, että 3-4kk päästä olisi leikkaus edessä - jopa aiemminkin, jos tulee peruutuksia.

        Minulla todettiin siis Basedow keväällä 2011. Sitä hoidettiin lääkkeillä viime kevääseen saakka, jolloin tulin raskaaksi ja se parani itsestään raskauden ajaksi - niinkuin muuten tekivät kaikki muutkin sairauteni ja voin 9,5kk ajan paremmin kuin koskaan! :) Seuranta raskauden aikan oli tarkkaa: joka kk labrat ja ultria oli 8kpl!

        Terve tyttö syntyi, jota kylläkin jouduttiin verikokein kiusaamaan heti syntymän jälkeen viikon verran. Verikokeen otto niin pieneltä, ei olekaan ihan niin helppo juttu kuin aikuiselta.. :(

        Noh, Basedowini alkoi uusimaan heti synnytyksen jälkeen ja sain taas lääkkeet avuksi. Aluksi määrättiin se 6tabl.liikatoimintaan, nyt niitä menee enää 2 aamuisin, sillä ollaan vajaatoiminnan puolella (ja sen kyllä huomaa..).
        Paino on heitellyt 2,5 vuoden aikana 51-76kg välillä ja mielialat sen mukana. Rankkaa on ollut ja leikkaus pelottaa. :/

        Laulaminen on ollut aina minulle tärkeää ja leikkauksen komplikaatiot pelottavat kovasti. Äänihuulten vaurio, lisäkilppareiden vaurio, lopun elämän lääkitykset, voinko tulla raskaaksi enää uudelleen (ikää kun jo on..), hiilitön painonnousu, masennus, haavaumaan kehittyvä psoriasis, etc.

        Mutta eipä kai se auta kuin odotella leikkausta ja sen jälkeisiä vaivoja.


      • köppis
        haloo kirjoitti:

        Lääkäri soitteli eilen, että 3-4kk päästä olisi leikkaus edessä - jopa aiemminkin, jos tulee peruutuksia.

        Minulla todettiin siis Basedow keväällä 2011. Sitä hoidettiin lääkkeillä viime kevääseen saakka, jolloin tulin raskaaksi ja se parani itsestään raskauden ajaksi - niinkuin muuten tekivät kaikki muutkin sairauteni ja voin 9,5kk ajan paremmin kuin koskaan! :) Seuranta raskauden aikan oli tarkkaa: joka kk labrat ja ultria oli 8kpl!

        Terve tyttö syntyi, jota kylläkin jouduttiin verikokein kiusaamaan heti syntymän jälkeen viikon verran. Verikokeen otto niin pieneltä, ei olekaan ihan niin helppo juttu kuin aikuiselta.. :(

        Noh, Basedowini alkoi uusimaan heti synnytyksen jälkeen ja sain taas lääkkeet avuksi. Aluksi määrättiin se 6tabl.liikatoimintaan, nyt niitä menee enää 2 aamuisin, sillä ollaan vajaatoiminnan puolella (ja sen kyllä huomaa..).
        Paino on heitellyt 2,5 vuoden aikana 51-76kg välillä ja mielialat sen mukana. Rankkaa on ollut ja leikkaus pelottaa. :/

        Laulaminen on ollut aina minulle tärkeää ja leikkauksen komplikaatiot pelottavat kovasti. Äänihuulten vaurio, lisäkilppareiden vaurio, lopun elämän lääkitykset, voinko tulla raskaaksi enää uudelleen (ikää kun jo on..), hiilitön painonnousu, masennus, haavaumaan kehittyvä psoriasis, etc.

        Mutta eipä kai se auta kuin odotella leikkausta ja sen jälkeisiä vaivoja.

        Jos vielä satut tämän näkemään, minua kiinnostaisi tietää, pystyitkö / saitko imettää vauvaasi lääkityksen aikana vai käskettiinkö imetys lopettaa? Minulla melko samanlainen tarina, tosin verikokeen tuloksia odotan vasta, mutta oireista uskoisin että liiikkis on uusinut. Ja basedow mullaki. Pieni vauvani on täysimetyksellä ja huolettaa pitääkö imetyksestä luopua :(


      • Haloo (taas)
        köppis kirjoitti:

        Jos vielä satut tämän näkemään, minua kiinnostaisi tietää, pystyitkö / saitko imettää vauvaasi lääkityksen aikana vai käskettiinkö imetys lopettaa? Minulla melko samanlainen tarina, tosin verikokeen tuloksia odotan vasta, mutta oireista uskoisin että liiikkis on uusinut. Ja basedow mullaki. Pieni vauvani on täysimetyksellä ja huolettaa pitääkö imetyksestä luopua :(

        Hei, juurikin satuin lueskelemaan näitä sivuja, kun leikkauksestani tulee huomenna kuluneeksi tasan 2 viikkoa, Ajattelin jakaa täälläkin kokemuksiani siitä. :)

        Mutta niin, mulla ei ollut lääkitystä ollenkaan raskauden aikana, eikä heti sen jälkeenkään. Vasta myöhemmin BD taas uusi. En imettänyt enää silloin. Että en osaa auttaa tuossa asiassa sinua mitenkään. :(

        Luultavasti toteavat sullekin sit saman, että totaalipoistoon mars mars, sillä jos olet lisääntymisikäinen, kuten minä, eivät suosita radiojodia - syöpäriskin vuoksi.

        Mulla leikkaus meni hyvin, haava on todella siisti ja nyt syön sitten Tyroxinia purkista, koska leikkauksissa nykyään suosivat tuota totaalipoistoa.
        Ääneni on madaltunut, korkeita ääniä ei ainakaan vielä kärsi tuottaa. Lauluääneni on mennyttä, jos tämä näin jatkuu.. :(

        Vajaalla vissiin mennään, sillä iho on pirun kuiva ja olo melko väsynyt. Annokseni on nyt 1,5 tabl/vrk.
        Sairaalassa olin 1,5vrk, eli yhden yön, ja minulla kyllä oli dreeni, jonka poisotto oli järkyttävä kokemus sairaalakammoiselle.. Kolmella tikillä kiinni ja reikä lyijykynän paksuinen, haavan alapuolella, eikä suinkaan siinä haavassa.
        Itse leikkausjälki on jotakuinkin 7cm pitkä ja siinä oli sulavat tikit. Turvotusta ei ole ollut lainkaan ulkopuolella. Ensimmäisenä päivänä en kärsinyt syödä mitään, ja ääntä ei tullut. Pyörätuolilla kärrättiin vessaankin, kun en suostunut alusastiaan sängyssä pitkällään pissaa tekemään..

        ALuksi liikkuminen oli kamalan vaikeaa ja hartiat menivät leikkauksesta, sairaalasängystä sekä jännityksestä niin kipeiksi, että sain neljän päivän päänsäryn, jossa särky oli lamauttava ja vaihtoi paikkaa ympäri yläkroppaa jatkuvasti. Relaksanttikuurilla meni sekin sitten viimein ohi.
        Viikon olin ns sairaslomalla, eli mies oli kotona ja hoisi 1-vuotiasta, koska en saanut nostaa mitään/ketään.
        Röökikin siinä mukavasti jäi samassa pois, kun ei kärsinyt polttaa, eikä tehnyt kyllä mielikään, sen verta on mulle tuo kaulan alue kuitenkin herkkis!
        Yli 20 vuotta tupakoineena, iso juttu mulle ja sain siis 2 kärpästä yhdellä iskulla. :)

        Kaikkea hyvää kaikille samojen asioiden parissa pohdiskeleville! :)


    • leijona8

      hei. Minulta poiston suoritti todella taitava syöpäkirurgi,kun neulanäytteen perusteela ei selvinny onk syöpä,onneksi ei ollut, mutta varmuudeksi kilpparit poistettiin.
      Leikkaus oli ohi tuosta vaan ja arpi,siis mikä arpi, ei ees näy
      dreeni oli nesteenpoistoon seuraavaan päivään, jolloin pääsin kotiin
      Leikkaus ihan täydellinen
      Lääkitys kuukauden odotuksen jälkeen, kerta päiväs thyrox 0,1mg,ei riittäny, senjälkeen kaks kertaa viikos pualtoist tabuu ja verikokeis n.normaliarvot, mut,mut
      oma olotila ei kyl normaali,palelut,apatia,kolmekin kertaa yässä vaatteet vaihtoon törkeen hikoilun vuaks,mikään tekeminen ei jatku ajatuksen tasolta hommiin,ei vaan jaksa.
      Nainen joka olin ennen,energinen, iloinen,siitä vaan tekeväinen,missä se on?
      Missä nyt on vika?
      Pitääkö mun lisätä lääkitystä hiukan omiin nimiin, elikkäs kokeilla omien tuntojen mukaan, vai mitä? Mihin täs ny luottaa, ku ennen leikkausta 25 vuotta taistelin kroppanin kans,et ei ollu hyvä, vaik verikokeet näytti koko ajan ookoota
      Sit vaan vuosien myötä alko kaulal pullottaa iso klontti ja ultras näky kaikkee, mut siit huolimat ei lekuri ottanu asiaksen,kunnes vaadin sen toisen ultran.
      Mä varmaan sävellän lääkitykseni täl menneillyydel,ku usko on jollai tasol menny, ni pakko on säveltää ite
      katotaan ku uskalletaan kuunnel omaa kroppaa

      kaikil taistevilil kevään auringon odottelua ja jaksamist noitten lekurien kans,ei annet periks.

      • asdasdasddf

        Minulla oli poiston jälkeen samaa vaivaa kuin sinulla: oireita, vaikka arvot olivat "normaalit" eli viiterajojen sisällä. Onneksi lääkärini katsoi vointini labrakokeita tärkeämmäksi mittariksi ja sain luvan nostaa annosta. Myös jatkossa saan säännöstellä sitä ominpäin. Pienemmällä annoksella olin todella väsynyt (nukuin 15 tuntia vuorokaudesta), pää oli ihan kauheassa sumussa, iho kuiva ja hiukset putoili. Kun nostin annosta, sain oman itseni takaisin.

        Joten kyllä, nosta varovasti annosta. Lääkärit tuijottavat liikaa viitearvoihin. Jos sinua silti mietityttää, voithan kokeilla jotain toista lääkäriä joka todennäköisesti sanoisi samaa kuin minä, eli liian pieni lääkeannos. Kunhan muistat nostaa maltillisesti etkä rykäise kauheaa annosnostoa kerralla :)


    • KilpirauhasSisko

      tyrazol-lääkityksen aikana ei saa imettää. näin sanoi miulle oma endoni. joku toinen lääkäri voi olla eri mieltä ja eräs lastenlääkäri jolta kysyin, sanoi että turvallinen raja on 15mg.

      jos kuitenkin imettää lääkityksen aikana, pitää vauva käyttää verikokeessa säännöllisesti. lääkitys saattaa laskea lapsen kilpirauhasarvoja, joten siksi niitä on seurattava.

      minä imetin pari kk lääkityksen kanssa. aloitin minimiannoksella, ja siitäkin huolimatta se vaikutti lapseen (lapsi oli tuolloin 1v7kk). olisin halunnut imettää 2v asti, mutta eipä näitä tauteja oikein voi itse valita :)

    • Haloo (vielä kerran)

      Leikkauksesta aikaa pian kuukausi. Kaikki vajaatoiminnan oireet löytyy, mutta arvot ovat liikatoiminnan puolella. Verikokeissa on juostava ja epäillään ainakin kalkin puutosta. Kauhea väsymys, ärtymys, nivel- ja lihassärkyjä koko ajan. Uupunut olo jatkuvasti. Eilen illalla alkoi vielä ylävatsan kipukin, joka säteilee selkään, en tosin tiedä johtuuko sekin tästä vaiko ei..

      Mutta ei ihan heti näköjään tämä olo leikkauksen jälkeen korjaannu. Aika näyttää mitä tuleman pitää.

    • Merys

      Mulla leikattiin struuma 2002. Kasvoi takaisin ja koko kilpparin poisto noin kuukausi sitten. Eka leikkaus meni hyvin, mitä nyt pahoinvointi ja muuten epämukavaolo. Toka leikkaus toinen äänihuuli halvaantui mutta olen jo käyny puheterapialla ja kyllä se siitä ajan kanssa. Kipeämpi oli tämä toka leikkaus muutenkin. Mutta oli kuulemma hankala leikata kun niin paljon arpikudosta ymm muodostunut ekasta leikkauksesta. 2kanamunan kokoista struuma möhkylää. Nyt huomaa , pystyy puhumaan pidempiä lauseita kun ei joku paina henkitorveen. Kalkki kuurille jouduin myös kun lisäkilpirauhaset sai vähän osumaa. Odottelen ekoja Labratuloksia. Hyvä että poistettiin vaikka jännitin paljon sillä inhoan olla sairaalassa..

    • aivankuuleihanaa

      Ihan mahtava kokemus se vaan on! Siksi menen kilpparitotaaliin aina uudestaan ja uudestaan ja...

    • Anonyymi

      Hei! Tämä taitaa tulla auttamatta liian myöhään mutta ehkä joku lukee... Eli minulla on ollut 6 vuotta sitten kilpirauhasen liikatoiminta. Ensiksi poistettiin 75 % kun toimintaa jarruttava lääke ( Tyrazol ) ei auttanut. Ultraäänitutkimuksessa oli röntgenlääkäri todennut, että on poikkeuksellisen suuri ja verekäs kilpirauhanen. Leikkauksessa kirurgi oli todennut että kilpirauhanen on pieni ja veretön. Kilpirauhasen liikatoiminta palasi muutaman kuukauden kuluessa. Arvot oli siinä 30-42. Ensimmäisestä leikkauksesta on aikaa 5 vuotta, toisesta eli 25 % poistosta 4 vuotta. Silloin poistettava lohko oli suuri ja verekäs, täynnä pieniä kasvaimia ( adenooma ) . Tilanne on nyt se, että kilpirauhasarvot näyttää jälleen liikatoimintaa. On näyttänyt jo aiemminkin. 0,1 mg tyroksiinia käytän 1 tabletin päivässä 3 päivänä viikossa ja olo on silloin tosi kamala. Olen tavattoman väsynyt enkä saa mitään aikaiseksi. Kaikki aika menee taistelun unta vastaan. Tosin omaiseni väittää minun olevan ylienerginen, olen toista mieltä. Muina päivinä käytän 1.5 tablettia ja silloin olo on parempi, normaali. Ei ole ylienergisyyttä eikä mitään liikatoiminnan oireita. Ruokahalut on kovat.
      Kaula on aika lailla turvoksissa ja " aataminomena " on koholla.
      Tämä on minun kokemukseni kilpirauhasen poistosta.

    • Anonyymi

      Iso kyhmy struuma. Joka aiheuttaa kovaa kivuliasta painetta nieluun ,päähän'silmiin. Kipu on kovaa. Lestänyt kuukaisia 4.kk yli. Odotan leikkausta. Pelottaa. Lääkityksen aloutus.

      • Anonyymi

        Älä turhaan pelkää leikkausta. Leikkaushan todennäköisesti poistaa nuo sinun kovat kivut. Ajattele niin, että kun leikkaus on pakko, niin se on pakko, jos muu ei auta. Luota ammattilaisiin ja heidän suunnittelemaan lääkityshoitoon. Kaikki järjestyy. Ilman kipuja elämä maistuu paljon mukavammin. Tsemppiä leikkaukseen.

        Minulla oli monenlaista ongelmaa kilpi- ja lisäkilpirauhasissa. Leikkaukseen loppui kurkkukipu, runsas nieleskely, heikotus.


    • Anonyymi

      Minun sukulais tyttö poisti kilpirauhasen kokonaan josilla sairaalassa ja sanoi että ainut mitä hän tunsi jälkeenpäin oli että hän paleli eka viikon . Painonsa sai kuriin kun oli syönyt lääkettä muutaman kuukauden , hän oli alle 40 vuotias kun tämä tapahtui
      Tänään voi priima kunhan vaan ottaa lääkkeensä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      957
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe