Mitä asioita otetaan huomioon, jos hakee lapselleen yksinhuoltajuutta? Mikäli asia riitaantuu, mitkä seikat ovat tarpeeksi painavia puoltamaan yksinhuoltajuuden myöntämistä äidille?
Millä perusteella voi hakea yksinhuoltajuutta?
16
8253
Vastaukset
- 20+9
Miten olet käytännössä yh?
Jos isä ei lastaan koskaan näe ja tekee esim. kiusaa kieltäytymällä vaikka allekirjoittamasta passia saattaa tämä olla sellainen syy saada yksinhuoltajuus. Jos isä kumminkin näkee lastaan ei sen saamiseen yleensä ole perusteita. - yh:na vuosia
Se että olet käytännössä yksinhuoltaja, ei merkkaa mitään. Syyt pitää todellakin olla painavia, esim että etä todella hankaloittaa asioiden hoitamista tai että yhteishuolto olisi jollain tavalla haitallista lapsen kasvulle ja kehitykselle. Kannattaa miettiä miksi haluat yksinhuollon, mitä se todella vaikuttaisi?
- 19+15
Todistettu toistuva väkivaltaisuus, todistetut alkoholihuuruissa tehdyt tötöilyt, lapsiin sekoilut, patolokinen (todistettu) valehtelu, jne. niillä saa yksinhuoltajuuden. Ja valvotut tapaamiset. Isän näkemisellä/näkemättömyydellä ei ed. mainituissa tilanteissa ole merkitystä.
Pelkkä käytännön yksinhuoltajuus ei riitä. Valitettavasti. - agdrhydykghlhjkl
Minä sain aikanaan yksinhuollon nimenomaan sillä perusteella että isä ei ollut vuosiin tavannut lapsiaan, eikä osoittanut mitään mielenkiintoa heidän asioihinsa. Oikeusavustajani sanoi että minun ei tarvitse perustella miksi yksinhuoltajuus olisi parempi kuin yhteishuoltajuus vaan sitä vastustavan isän pitää perustella miksi yhteishuoltajuus olisi paras. Hän ei kyennyt perustelemaan sitä muutoin kuin sanomalla että se on hänen oikeutensa. Minulle määrättiin yksinhuoltajuus.
Ei sitä silloin lähdetä määräämään jos etä tapaa lapsiaan ja on mukana heidän elämässään, mutta jos ei tapaa eikä muutenkaan osallistu, ei siihen huoltajuuden muuttamiseen sen kummempia perusteita tarvita.- agdrhydykghlhjkl
Tosin olihan siinä todellisuudessa taustalla se että tein hartiavoimin töitä sen eteen ettei lapset "halunneet" tavata sitä ilkeää ja pahaa isäänsä, siis lasteni isällä "ei ollut mielenkiintoa" lapsia kohtaan kun olinhan teilannut kaiken yhteydenpidon lasten ja isän välillä (luojan ISO kiitos kanssasisarilleni siellä sossussa jotka tukivat MINUN TAHTOANI 100% aina kun vain edes vähänkään vihjaisin tarvitsevani apua ITSELLENI....)
Eipä siinä lasteni isällä ollut mitään saumoja saada lapsilleen oikeutta tasa-arvoisesti kumpaankin vanhempaansa kun me sossun tyttöjen kanssa pistettiin rattaat pyörimään....
Elarit tulee nyt tililleni minulle itselleni ja sitten kun lapset ovat täysi-ikäisiä niin eiköhän tämä lasten mielen manipulointini ole tehnyt tehtävänsä siten että edes silloin lapset eivät usko isänsä kertomuksia.... (no, ei lapset edes kuuntele isänsä versiota asioista kunhan tämä manipulointi onnistuu täydellisesti..) - lkvlieksa
agdrhydykghlhjkl kirjoitti:
Tosin olihan siinä todellisuudessa taustalla se että tein hartiavoimin töitä sen eteen ettei lapset "halunneet" tavata sitä ilkeää ja pahaa isäänsä, siis lasteni isällä "ei ollut mielenkiintoa" lapsia kohtaan kun olinhan teilannut kaiken yhteydenpidon lasten ja isän välillä (luojan ISO kiitos kanssasisarilleni siellä sossussa jotka tukivat MINUN TAHTOANI 100% aina kun vain edes vähänkään vihjaisin tarvitsevani apua ITSELLENI....)
Eipä siinä lasteni isällä ollut mitään saumoja saada lapsilleen oikeutta tasa-arvoisesti kumpaankin vanhempaansa kun me sossun tyttöjen kanssa pistettiin rattaat pyörimään....
Elarit tulee nyt tililleni minulle itselleni ja sitten kun lapset ovat täysi-ikäisiä niin eiköhän tämä lasten mielen manipulointini ole tehnyt tehtävänsä siten että edes silloin lapset eivät usko isänsä kertomuksia.... (no, ei lapset edes kuuntele isänsä versiota asioista kunhan tämä manipulointi onnistuu täydellisesti..)Tää on niin nykypäivää...
- natalina.
Elarit tulee nyt tililleni minulle itselleni ja sitten kun lapset ovat täysi-ikäisiä niin eiköhän tämä lasten mielen manipulointini ole tehnyt tehtävänsä siten että edes silloin lapset eivät usko isänsä kertomuksia.... (no, ei lapset edes kuuntele isänsä versiota asioista kunhan tämä manipulointi onnistuu täydellisesti..)Joo, taas ruikuttaja katkeraa tilitystä.
Katsoisi joskus peiliin. - lapsille tärkeä iskä
Elarit tulee nyt tililleni minulle itselleni ja sitten kun lapset ovat täysi-ikäisiä niin eiköhän tämä lasten mielen manipulointini ole tehnyt tehtävänsä siten että edes silloin lapset eivät usko isänsä kertomuksia.... (no, ei lapset edes kuuntele isänsä versiota asioista kunhan tämä manipulointi onnistuu täydellisesti..)Just joo... niin sitä pitää!!!!
- Käytännössä yh
Kiitos vastauksista, halusinkin vain tietää perusteluja yksinhuoltajuuden myöntämiselle eikä ainakaan tässä vaiheessa ole aihetta lähteä sitä hakemaan, vaikka tosi harvoin isä tapaakin lastaan. Ehkä se muutama kerta vuodessa riittää määrittelemään meidät yhteishuoltajiksi. On vain hankalaa esim. pankkitiliä avatessa, että molempien vanhempien pitää olla paikalla allekirjoittamassa, kun toinen asuu satojen kilometrien päässä! Sama taitaa olla passihakemuksella. Ehkä byrokratia on tehnyt superhankalaksi juuri tällaiset käytännön asiat...
- mamais90
Riittääkö yh perusteeksi se että vauvan (LA heinäkuu -13) isä ei ole tekemisissä kanssani, eikä ota yhteyttä lainkaan ja asuu eri kaupungissa (välimatkaa noin 200km) ?
- Onnea vauvan johdost
Riippuu siitä oletteko naimisissa. Jos ette, niin riittää.
Ja jos ette ole naimisissa, voit kieltäytyä isyyden selvityksestä kokonaan, jos katsot sen vaihtoehdon tarpeelliseksi. - sossupaholainen
Kun lapsi syntyy, olet lapsen yksinhuoltaja. Jos isä ei halua yhteishuoltajuutta, asia on selvä ja pysyt yksinhuoltajana. Jos isä haluaa yhteishuollon, mutta sinä et, isän pitää viedä asia oikeuteen. Oikeus sitten päättää, luultvasti tuossa tilanteessa pysyt yksinhuoltajana.
- mamais90
Olen ajatellut asiasta niin että isyyden tahdon tunnustaa lapsen vuoksi (mieskin sanonut haluavansa olla tekemisissä lapsensa kanssa) saa nähdä miten se käytönnössä tulee onnistumaan ja riittääkö lapselle isä joka tapaa vain 2x/kk esimerkiksi (välimatkaa noin 200km)..
Oikeus tuskin katsoo puoltavana asiana että isä ei ole raskausaikana(kaan) ollut alun (rv 15) jälkeen missään tekemisissä. Enkä usko miehen asiaa oikeuteen vievän, koska jollain tasolla tietää tehneensä väärin ja häviäisi jutun.
Kiitos vastauksista kaikille, sai taas tsemppiä ajaa asioita eteenpäin! :) - Lähihuoltajaisä
Olen miettinyt ihan samaa viime aikoina. Olen lastemme isänä ollut jo yli 10 vuotta lähihuoltaja kun ex-vaimoni muutti Amerikkaan vuosikymmen sitten. Hän ei ole koko aikana maksanut elatusmaksuja kun on ollut työttömänä siellä. Lapset ovat käyneet siellä vuosittain 6 viikon ajan, mutta siis 46/52 viikkoa vuodesta uuden vaimoni ja minun luona. En pysty avaamaan edes pankkitilejä lapsillemme kun olemme periaatteessa yhteishuoltajia. Eikö tämä jo oikeuttaisi hakemaan yksinhuoltajuutta??
- ihmenainen...
Voit hakea huoltajuutta itsellesi. Eihän äiti ole juurikaan lasten elämässä mukana.
- bulabula2
Lapseni isä muutti valtameren toiselle puolelelle ja se riittää syyksi yksinhuoltajuuden saamiseen.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse924706Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1133892Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä2023758Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.882169Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575751951Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.791318- 1301202
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.1591173- 531075
Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä30924