Moi, olen 13 vuotias poika ja voiko pakko-oireita tulla näin nuorelle?
Ja miten ne huomaa ja voiko ne pahentua?
Itselläni on symmetriapakko eli jos esim: oikea käsi koskee jalkaan, vasen koskettaa kaksi kertaa ja oikea taas kerran, jolloin saan molemmille käsille saman verran kosketuksia jalkaan. Kuulostaa oudolta, mutta on pakko aina tehdä se?
Voiko se olla merkki pakko-oireisesta häiriöstä ja paheneeko se ja pitäisikö sano terveydenhoitajalle jne?
Kiitos.
Mitäs
3
123
Vastaukset
- huolestunut
Niin ja tavaroitten pitää olla järjestyksessä ja lihaskouristuksiakin pitää olla saman verran joka ruumiinosalla.
- Loreli
voi olla nuorillakin, itsellänikin oli jo ala-asteella. Kannattaa rohkeasti mainita asiasta ja kerro että se sinua vaivaa (jos näin on, jos ei niin mikäs siinä:)) mutta jos se vie paljon aikaasi ja haluat päästä niistä eroon niin kannattaa ehdottomasti mainita, vaivasi ei ole vielä mitenkään vakavaa mutta voi muuttua toki pahemmaksikin. Kannattaa lukea se pakko-oireista kertova itsehoito kirja nimeltä kerrasta poikki, kirjastosta vaikka lainata:)
- selmaviik
Kyllä noita oireita voi tulla tuossa iässäkin. En kovin tarkkaan muista koska itellä alkoi mut ainakin muistan noiden oireiden olleen jo minulla 14-vuotiaana, ehkä oli jo nuorempanakin. Nyt olen kohta 21-vuotias ja kärsin noista vieläkin ja vasta tänä vuonna hain apua näihin oireisiin. Eli sinuna menisin juttelemaan jollekin koulupsykologille tai jollekin vastaavalle ihmiselle, kun nuo oireesi on vielä aika lieviä ja sä et ole ilmeisesti niistä vielä kauan kärsinyt. Itseä vähä harmittaa kun en mennyt silloin heti kun huomasin minulla olleen noita pakko-oireita ym.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1504077
Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia
Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on1312656- 252258
SDP ylivoimainen ykkönen
En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.472144Tiesitkö? Johannes Brotheruksen ex-isäpuoli on kuin onkin Mikko Kuustonen - Tästä on kyse!
Tiesitkö? Ja hehän on kuin kaksi marjaa... Johannes Brotherus on KUUMAA-yhtyeen jäsen ja tänä syksynä mukana Vain elämää191738Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään
"Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s331661Mitä tapahtuu?
Mitä säpäkän risteyksessä on tapahtunut kun poliiseja, ambulansseja ja kopteri paikalla?301654- 61603
Murtautuminen uimahalliin
17.10. yöllä Kiuruveden uimahalliin murtauduttiin yläkerran oven ikkunasta. Onko kellään havaintoja tapauksesta?331117- 931052