Olen kauan halunnut koiraa, mutta mietin sopiiko minulle elämäntilanteeni vuoksi koira. Haluan kuitenkin olla hyvä koiran omistaja.
Teen tällä hetkellä vuorotöitä: aamuvuoroa, iltavuoroa ja yövuoroja harvemmin.
Lisäksi asun yksin, tilavassa kaksiossa.
Voiko koiran jättää työpäivän ajaksi yksin?
Mahdollisesti saisin välillä jonkun tuttuni hoitamaan ja pitämään seuraa joksikin aikaa sillä aikaa kun olen töissä mutta sitä ei voi aina taata.
Lomaa en myöskään saisi paljoa järjestettyä kerrallaan ja pentukoiraahan tarvitsee ulkoiluttaa usein? Vai tottuisiko aikuinen koira nopeammin olemaan työpäivän ajan yksin? Vai onko väärin että koira joutuu olemaan yksin mahdollisesti koko sen ajan kun käyn töissä.
Muita yksin asuvia, töissäkäyviä joilla on koira? Kokemuksia kaipaisin :) Ja myöskin tuosta aikuisen koiran ottamisesta. Mitään ongelmakoiraa en kyllä mielellään ottaisi ensimmäiseksi koirakseni.
Sopiiko minulle koira?
10
119
Vastaukset
Muutama juttu tuosta tulee mieleen.
Pentu olisi alusta asti yksin pitkää päivää. Se ei periaatteessa estä pentua ottamasta, mutta opettaminen sisäsiisteyteen voi olla hidasta, kun pentu joutuu pienenä tekemään tarpeitaan sisälle niin usein sillä välin kun olet töissä. Aikuinen koira kyllä pärjää, se osaa ja jaksaa pidätellä ja monet nukkuvat yksin ollessaan, mutta pennulla ei pidätyskykyä vielä ole joten sen on tehtävä tarpeensa useammin.
Toinen asia on pennun ruokinta. Pienelle pennulle työpäivä plus matka-ajat on melkoinen aika olla syömättä. Joillakin voi pitää raksuja tarjolla, mutta jotkut ahmivat kaiken mitä on tarjolla, joten se ei välttämättä ole hyvä ratkaisu kaikille. Aikuinen koira pärjää mainiosti jos sen ruokkii ennen töihin lähtöä.
Mietin myös, ettei välttämättä ole pennulle hyväksi, että se viedään uuteen kotiin missä ei ole sille mitään tuttua, ja jätetään vielä yksin koko päiväksi. Pentu olisi parempi opettaa yksinoloon vähitellen, tai seurauksena saattaa olla eroahdistusta, metelöintiä tai paikkojen tuhoamista - sen perusteella mitä olen muilta omistajilta kuullut. Aikuinen koira osaa osaa olla yksin, mutta jotkut alkavat silti metelöidä uudessa kodissa yksin jäätyään tai tuhota paikkoja.
Meillä on aina ollut joku kotona koirien ollessa pentuja, joten noita ongelmia ei ole koskaan ollut. Ja kun opiskelin ja otin pennun, pääsin ruokatunnilla käymään kotona kun asuin melkein koulun vieressä, joten sen ei silloinkaan tarvinnut olla koko päivää sisällä yhteen menoon. Vajaa 5-kuisena aloin sitten jättää sitä koko koulupäivän ajaksi yksin, ja se ilmeisesti nukkui sen ajan.
Vuorotyökään ei sinänsä ole este, koira sopeutuu siihen kyllä mainiosti.
Mitä tulee aikuisiin koiriin, niin niiden joukossa on hyviä koiria joista omistaja luopuu esim ajanpuutteen tai allergian vuoksi, eli koira ei automaattisesti ole ongelmakoira vaikka siitä luovutaankin. Aikuisen koiran kanssa ei tarvitse kuluttaa aikaa sisäsiisteyden ja yksinolon opettamiseen ja ne osaavat perusasiat kuten hihnakäyttäytymisen (jos edellinen omistaja on vaivautunut koiraansa opettamaan), mutta toisaalta sen opettaminen omille tavoillesi saattaa olla hitaampaa jos se on ehtinyt oppia tapoja joista et pidä. Esim että edellinen omistaja on sallinut sen nukkua sängyssä ja sinä haluat sen nukkuvan lattialla omalla pedillään.
Jos päätät koiran ottaa, yritä ajoittaa se niin että olisit jonkin aikaa, vaikka viikon verran (pennun kanssa mieluummin enemmän), kotona sen kanssa. Silloin ehditte tutustua toisiinne paremmin ennen kuin sinun on taas lähdettävä töihin.- pohtia
Kiitos paljon vastauksesta!
Mietin vielä koiran hankintaa ja sitä sopisiko minulle paremmin pentu vai aikuinen koira. Olen kyllä nähnyt myynti-ilmoituksia koiranpennuista, jotka luovutetaan vielä huomattavasti varhaisimman luovutusiän jälkeen, jolloin yksinoloon sopeutuminen ja sisäsiistiksi oppiminen voi olla helpompaa tai jo tuttua? Onko fiksumpaa ottaa tällainen vanhempi pentu jos päätyy ottamaan koiran pentuna? Minkä ikäinen koiranpentu olisi hyvä ottaa?
Tietenkin pystyn järjestämään lomaa viikon parin verran mutten sen enempää, sijainen kun olen niin lomapäiviä ei ole kertynyt paljoakaan, palkattomalla mennään lisäksi. Ja koittaisin saada jonkun pitämään koiralle seuraa varsinkin aluksi, sillä aikaa kun olen pois, mutta sitä ei aina voi taata koska asun yksin. Sukulaisia asuu kyllä todela lähellä ja heistä voi olla välillä apua.
Jos meinaan ottaa aikuisen koiran, kyllä selvittäisin sen taustat ja tottumukset ettei yllätyksiä tule :)- Rabbito
Oletko miettinyt koiran sijaan aluksi pientä jyrsijää tai kania? Tiedän muutamia jotka ovat koiran sijasta ottaneet kissan tai jättikanin (koiramainen seuralainen). Ei tarvitse viedä ulos ellei itse halua, oppivat käymään omassa laatikossa tekemään tarpeensa jne. Pärjäävät yksin hiukan pidempää kuin koira vaan toki pitää aina muistaa eläin kuin eläin on aina vastuu ja siitä pitää huolehtia loppuun saakka.
- ei hyvää tiedossa
Miksi tahdot oman koiran, kun sulla ei ole aikaa sille. Sähän kait nukut yöt ?
- pohtia
Hei! Minulla on aina ollut lemmikkejä, kissoja aina ja lisäksi noita jyrsijöitä. Nyt mietin sopisiko minulle KOIRA koska olen halunnut sellaista pitkään. Juuri seurakoiraksi ja ulkoilukaveriksi koiraa toivoisin, joten ulos vienti ei ole ongelma. Mietin vain onko muita yksinasuvia koiran omistajia jotka jättävät joskus koiransa yksin työpäivän ajaksi.
- lapset+koira
Meitä perheen kanssa asuviakin joilla koira joutuu olemaan yksin työpäivien ajan ja kyllä eläkeläisilläkin joutuu koirat oleen väliin yksin.
- Ei aina pentu
Voisit suoraan sitten miettiä aikuista koiraa. Sisäsiisti ja useimmat osaa olla yksin työpäivän ajan, ei tarvitse mennä läpi pissa-kakka ruljanssia tai yksinolo opettelua.
Monilla kasvattajilla on esimerkiksi kodinvaihtajina tulleita kasvatettaja jotka ovat hyvin selväpäisiä ja koulutettuja.
Yksi tuttu otti kasvattajalla olleen sakemannin ja hän itse opiskelee tällä hetkellä 8-16 päiviä melkein joka päivä. Koira on siivo ja nätisti odottaa päivän ajan tutun mukaan.
Kodinvaihtajia löytyy mm.
http://www.kennelliitto.fi/FI/linkit/rotujarjestot/rotujarjestot.htm
http://www.platinumshepherd.fi/Kaupan.htm
http://www.lemmikkipalstat.net/cgi-bin/apula/apula.pl?4
http://www.sensenmann.fi/
- asdfasdfasdfq
Ota ihmeessä mahdollisimma suuri ja itsepäinen kodintuhoaja.
Silppuaa kämppäsi.
Eikö olisi mukavampi loikoilla aamulla hieman pidempääkuin lähteä kusettamaan koiraa aamuin illoin ja vielä päivälläkin. Leikkelet kynnet ja kuskaat eläinlääkärille.
Kuljet paskapussi taskussa yök.
Ota mielummin koirataulu tai kilpikonna.
Jos olet alle 40v unohda ja ajattele koiran parasta. Tiedoksi. että Apula on pentutehtailua, Kodinvaihtajat rahastavat tuomalla koiria Venäjältä. Mainostavat itseään ns. hyväntekijöikdsi, mutta rahasumma on kohtuuton. Itse menin tähän halpaan, koira lähes tuhosi asuntoni. Vika ei tietenkään ole koiran ja onneksi hän sai kodin omakotitalosta.
Apulasta olen kysellyt, luvataan soittaa ja pyydetään uskomattomia hintoja sekarotuisista. Kun olen itse soittnut, ko. numero ei olekaan käytössä.
Oma haukkuni on paikallisesta eläinhoitolasta kuten entinenkin. Ei mitään ongelmia. Aina saan vastauksen jos koirallani on jotain, kuten jokin aika sitten mahavaivoja.
Suosittelisin ottamaan yhteyttä paikalliseen eläinsuojelupaikkkan, saat varmasti hyvää opastusta.- Eipäs yleistetä
Jaa ihan yksityisten ihmisten koiria tuolla näkyy olevan (Kodinvaihtajat) joukossa. On varmasti niitäkin jotka ovat itse tuoneet rajan takaa koiran yksityisesti ja joutuvat luopumaan. Mistä tiedän? Koska osa noista koirista hakee kotia ihan yksityisestikin ja nettien ilmoituspalstoilla vaan omistajat ovat haluneet käyttää apuna myös kodinvaihtajia. Kannattaa vaikka käydä tutkimassa ilmoituspalstoja ;)
Osahan löytääkin ihan netin kautta uuden kodin ja kodinvaihtajissa sitten ottavat koiran listoilta pois omistajan pyynnöstä. Ja jos koira tuhoaa asuntoa ei se katso mistä se on tullut ihan suomalaiset rotukoiratkin voi tuhota asunnon vaan siihen on sitten kasvattajan kanssa esimerkiksi kehitettävä ratkaisu. Useimmilla auttaa pidemmät lenkitykset, aktivoinnin lisäys tai ruokavalion vaihto vähäenergisempää muonaa.
Joten tosiaan kodin ''tuhoamista'' ja eroahdistusta voi esiintyä rodusta ja iästä riippumatta joka koiralla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskallanko vielä kaivata sinua?
Siitä on niin kauan aikaa. Harmi, kun kaikki meni niin kuin meni. Elämässä oli aika raskasta silloin, ja näen sen sinun4510986T:ltä J-miehelle
Se kaunein jäi välillämme kokematta Sen olisin halunnut kokea. Miten olisit pitänyt mua hyvänä. Sen yhden kerran. Se oli362861Missä meetwursti on keksitty?
Tapasin hiljattain erikoisen rouvan Prisman leikkelehyllyjen välissä pälyilemässä. Kun tulin kohdalle, rouva alkoi raivo282016- 1411835
Miksi kirjoittelet sinkut-palstalla?
Olet sinkku? Kaipaat jutteluseuraa? Täällä on kivoja keskusteluja? Tapaat mielenkiintoisia ihmisiä? Joku muu syy?1971279Miten se pihvi pitää oikeaoppisesti paistaa?
Törmäsin erikoiseen episodiin eräässä ABC-ravintolassa. Pysähdyin kahvikupilliselle ja kohta ravintolan toisesta nurkast161260- 741203
- 991056
- 601048
Finnairin lento myöhästyi PS:n kansanedustajan häiriköinnin vuoksi:
Poliisi poisti koneesta Ensimmäisen kauden kansanedustaja ja everstiluutnantti evp. Tomi Immonen häiriköi Finnairin lenn2061040