uuden 100m2 koirankoppikokoa olevan talon rakensin ma, hintaa tuli avaimetkäteen peketille ,tontille,liittymille,hiekoille,sekä elektroniikalle ja lämmönlähteelle 155 000 einaria.
ei ole älvsbytalo vaikka sekin voisi olla parempi kuin kerrostalo ja rivari.
ja pointti on. älä osta 1950 luvun homepommitaloja. ne maksaa tälläkin perällä tuon 155 000 eskoa jolla jo rakentaa uuden kuten ma!
älä mee rivi tai kerrostaloihin, hinta/laatu/asumismukavuus on 0.
näin tänään, moikka!
rakensin uuden 155 000 kaikkinensa!
98
3267
Vastaukset
- hauki
VETI POJAT HILJASEKSI KUN TOMMOSET LUKEMAT TÄRÄYTTI OK ASUKKI TODELLISESTA HINNASTA!
MENIKÖ HEIKKI HOUSUUN?? Ei mennyt, päinvastoin. Onnittelut aloittajalle.
Noin se pitää haja-asutusalueelle tehdäkin. Tontti kunnalta eurolla, sisältäen liittymät, esim. Kastellilta aivan siisti talo avaimet käteen. Tuolla hinnalla ei tule syrjäseudulla tappiota, vaikka myisikin.
Eikä aloittaja väittänytkään rakentaneensa pks-seudulle, täällähän jo pelkkä tontti maksaa enemmän.- kenen on maa
tontit pitäisi olla ilmaisia,koska menneisyys on jakanut maat vain joillekin ja
nyt maksaa maltaita.
asuminen on erikoinen rahastusmenetelmä,joka tulee muuttaa kokonaan.
myös vanhat asunnot,mikä seinissä maksaa vanhana enemmän kuin ostaessa?
kaikki muu tavara halpenee tai saa
ilmaiseksi,mutta ihmiselle yksi tärkeimmistä..koti..maksaa maltaita ollen mahdottomuus pienituloisille ja lähes elämän mittainen turha velkaisuus. miksi näin? kenen on maa kirjoitti:
tontit pitäisi olla ilmaisia,koska menneisyys on jakanut maat vain joillekin ja
nyt maksaa maltaita.
asuminen on erikoinen rahastusmenetelmä,joka tulee muuttaa kokonaan.
myös vanhat asunnot,mikä seinissä maksaa vanhana enemmän kuin ostaessa?
kaikki muu tavara halpenee tai saa
ilmaiseksi,mutta ihmiselle yksi tärkeimmistä..koti..maksaa maltaita ollen mahdottomuus pienituloisille ja lähes elämän mittainen turha velkaisuus. miksi näin?Yksi tärkeä syy asuntojen kalliudelle on rakennusmääräykset. Minusta niitä voisi höllentää TODELLA rankalla kädellä ainakin omakotitalojen kohdalta. Jotkin pääsäännöt vain olisi olemassa. Nythän se on pikkutarkkaa nyhjäämistä jota perustellaan paljolti turvallisuudella/energiatehokkuudella. Asumismukavuus/turvallisuus siinä voisi kärsiä, mutta se olisi ihmisen henkilökohtainen valinta ostettaessa tai rakentaessa taloa. Tällöin asuntojen tuotanto helpottuisi ja hinnat lähtisi laskuun. Kauppaan tämä toisi varmasti hankaluuksia ja asunnon välittäjien ammattitaito tulisi tärkeämmäksi arvioitaessa asunnon hintaa.
Minusta tämä olisi hyvä juttu erityiseti siitä syystä, että se toisi luovuutta rakentamiseen.
Vanhojen asuntojen hintoja niiden aikaisiin rakennuskustannuksiin nostaa nimenomaan nykyisen rakentamisen hankaluus ja osittain myös se ettei hyvin rakennettu talo nyt kovin pian materiaaleiltain vanhene. Rintamamiestaloja pykällettiin kasaan aikoinaan todella halpaan hintaan, jos muutetaan tämän päivän hintoihin.- Haja-asutusalueelta
Haja-asutusalueelta saa kolme 70-luvun tiilitaloa 150 tuhannella, Haja-asutusalueelta saa kokonaisen kerrostalon miljoonalla
- Joskus isäntä
Tuohon pitää vielä lisätä piha, josta kertyy helposti ainakin kymppitonni. Tuo hintasi ei ole mahdottomuus, jos olet tehnyt paljon itse. Jälleenmyyntiä voi vaikeuttaa pienuus, kun tuohon ei oikein perhe mahdu. Siihen rintsikkaan mahtuu, mutta ei niistä enää kannata hirveästi maksaa, ellei ole aivan helmi. Purueristys kuitenkin on aika eilispäivää ja lämmitystarve kasvaa sfääreihin sen myötä.
- aloittajan
kymppitonni? pihaan meni tasan 3 kasaa multaa ja sepeli jo ajettiin pihalle kun tehtiin talon pohjat. piha on valmis ja meni n 1500 euroa...halvemmallakin olisi sen voinut tehdä. puut ja pensaat tulivat jo ihan tontin mukana(1.3 ha tontti).
ei meillä hienoja palmuja siellä kasva eikä ole ihania unikiviä...mukula kiviä seulasta urakoitsijalta...ei aina oo pakko kaikkea tehdä"kullasta" - Joskus isäntä
aloittajan kirjoitti:
kymppitonni? pihaan meni tasan 3 kasaa multaa ja sepeli jo ajettiin pihalle kun tehtiin talon pohjat. piha on valmis ja meni n 1500 euroa...halvemmallakin olisi sen voinut tehdä. puut ja pensaat tulivat jo ihan tontin mukana(1.3 ha tontti).
ei meillä hienoja palmuja siellä kasva eikä ole ihania unikiviä...mukula kiviä seulasta urakoitsijalta...ei aina oo pakko kaikkea tehdä"kullasta"Jos on tasainen tontti, siihen ei uppoa hirveästi. Heti jos maastoa pitää muokata, puhutaan yleensä vähintään tuhannesta eurosta. Ja jos tekee itse niin säästää tietysti paljon.
- mek
Joskus isäntä kirjoitti:
Jos on tasainen tontti, siihen ei uppoa hirveästi. Heti jos maastoa pitää muokata, puhutaan yleensä vähintään tuhannesta eurosta. Ja jos tekee itse niin säästää tietysti paljon.
Mutta jos jättää pihan luonnonmukaiseksi ja vaan siivoaa sen niin eihän se paljon maksa.
- eljii
> Purueristys kuitenkin on aika eilispäivää ja
> lämmitystarve kasvaa sfääreihin sen myötä
purun lambda-arvo on jossain 0,5 tai 0,55 vaiheilla. Suuruusluokkaa kolmanneksen huonompi kuin mineraalivillalla. Runsaat 8000 kWh kuluu vuodessa sähkölämmitykseen tässä purueristetyssä talossani (1959)
- Taas..
Trolli Trolli trolli.....
- k08755
ja mikähän on trollia aloitusviestissä? hinnat ovat todellakin noin alhaiset koska "ilmaa" ei ole hinnassa.
- huijattuko?
k08755 kirjoitti:
ja mikähän on trollia aloitusviestissä? hinnat ovat todellakin noin alhaiset koska "ilmaa" ei ole hinnassa.
anteeksi! jouduin ostamaan ilmakuplallisen 70 luvun tasakattomökin 220 000 e hintaan...ja remonttia tiedossa...arvatkaa onko lattiat lämpimät?
- hah...
Miten niin? Markka-aikaan tiedän talon joka tehtiin n. 100 000 Markalla. Miettikää sitä.
Vähän on hinnat päässeet nousemaan. Ja inflaatio on muka ollut vain pari prosenttia. - täystiili
hah... kirjoitti:
Miten niin? Markka-aikaan tiedän talon joka tehtiin n. 100 000 Markalla. Miettikää sitä.
Vähän on hinnat päässeet nousemaan. Ja inflaatio on muka ollut vain pari prosenttia.tein 80 luvulla täystiilitalon paljon halvemmalla
- armoton fakta
Täällä ihmisten ilmoilla ei oikein tahdo saada edes tonttia tuohon hintaan. Ja liittymätkin maksaa jo 15% koko budjetistasi.
- puhu pukille
Omiasi höpiset, et tiedä mitään talon rakentamisesta ja mitä se vaatii ja mitä se maksaa.
- BUAHAHAHA!!!!!!
Ja varmasti lähellä palveluja...
- peräkylänkusmuna
kaupat 1km , koulut 1.5km , lentokentta 15 km, juna-asema 1km...mitä vielä vaaditaan?
hajoo sinä vaan sinne JONNEKKIN YKSIÖÖS HÄHÄHÄHÄHÄHÄ - hajoo savipellolles
peräkylänkusmuna kirjoitti:
kaupat 1km , koulut 1.5km , lentokentta 15 km, juna-asema 1km...mitä vielä vaaditaan?
hajoo sinä vaan sinne JONNEKKIN YKSIÖÖS HÄHÄHÄHÄHÄHÄOnko siellä Kajaanissa hyvinkin töitä?
- PERÄKYLÄNKUSMUNA
hajoo savipellolles kirjoitti:
Onko siellä Kajaanissa hyvinkin töitä?
en asu edelleenkään kajaanissa, ison kaupungin maalaiskylässä. en tosin helsingissä enkä kyllä oulussakaan. KÄYTETTYJEN talojen neliöhinnat TÄÄLLÄ yli 2000e m2.
itsehankkineena uuden alle 1500e neliö ja talo on UUSI!!! - sääliksi käy...
PERÄKYLÄNKUSMUNA kirjoitti:
en asu edelleenkään kajaanissa, ison kaupungin maalaiskylässä. en tosin helsingissä enkä kyllä oulussakaan. KÄYTETTYJEN talojen neliöhinnat TÄÄLLÄ yli 2000e m2.
itsehankkineena uuden alle 1500e neliö ja talo on UUSI!!!Maalaiskylässä, eli olet kaurahattu-jyväjemmari-hillbilly. Kylähullu tai tuleva semmoinen. Oikea peräkylänkusmuna :-)
- peräkylänkusmuna
sääliksi käy... kirjoitti:
Maalaiskylässä, eli olet kaurahattu-jyväjemmari-hillbilly. Kylähullu tai tuleva semmoinen. Oikea peräkylänkusmuna :-)
olen kyllä peräkylänkusmuna mut en landepauggu kuiteskan ja talon kustannus edelleen 155 000 einaria...ei käy kateeks jeahhh baby jeahhh!!!
'
kuis kerrostalos pyyhkii?
ma lahren saunaan ja meen takkatulenääreen sitten oluelle...ahhh aito tuli on mukavaa katseltavaa...vai kuinka siellä yksiössä?
- Hähä..
Mene hoitoon peräkylänkusmuna aloituksinesi, mitään et tiedä ok-asumisesta ja sen hinnasta, näkee taas kirjoituksestas kuka asialla..
- peräkylänkusmuna
MÄ EN MENE MINNEKKÄÄN! MÄ TIEDÄN MITÄ TALO MAKSAA, JA TÄÄ MAKSO SEN 155 000 EINARIA, JOTEN MENE SINÄ HOITOON KUN ET TIEDÄ MITÄÄN ASIASTA!
seon moro! - Jarkea rakentamiseen
MÄ EN MENE MINNEKKÄÄN! MÄ TIEDÄN MITÄ TALO MAKSAA, JA TÄÄ MAKSO SEN 155 000 EINARIA, JOTEN MENE SINÄ HOITOON KUN ET TIEDÄ MITÄÄN ASIASTA!
seon moro!Tuntuu,tietosi olevan hyvin vajavainen,50 luvulla kaytettiin purua eristeena ja hometalot tuli vasta muovin ja villojen myota,kai mistit laittaa villat 300mm ja muovit molemmin puolin,Tee talosi valmiiksi ja osta kunnon keittio joka ei ole lastulevypaskaa,kyrroc levy ei ole rakennusaineena yhtaaan mitaan ,kipsimuottina menee jne,kiva kun lentokoneet jyrraa laskeutuessaan 15 km paassa olevalle kentalle,Olisit ostanut rivarin kuorevedelta 70 luvulla rakeentusta saunallisesta kaksiosta tarjosin 5000 ekee ja vuoden vuokrasumman joka oli rastissa ,onneksi joku maksoi hiukan enempi.Joko on kattosi lanassa teit sen kuitenkin 0.48 mm tiilikaisjaljitelmista,mulla on rintamamiestalossa kattotuoli 3x6 tuuman kunnon puuta eika mitaan 1cm vuosikasvulla olevaa sellupuuta tiilikatolla,6x 12m autotalli pihassa uudet vesijohdot sahkkot sauna keittio,pinnoitteet piha,ym pienta hinta 80.000 ekeeEi ahise lapset allergioissa,nyt eika tulevaisuudessa.Sori olen matkalla taalla ei kayteta pisteita a eika o kijaimen paalla,siita on turha vinoilla.
- jaakko 54
seon moro!Minäkin rakensin taloni (130 m2, lamellihirrestä, 1,5 kerrosta) halvalla, vain 130 000 €.
Huikean halpaa.
Itse kun tekee paljon ja ilmainen tontti, kenties liittymät kunnalta jne.
Eihän siinä jää jumaliste neliöhinnaksi kuin puolitoista tonnia!
Onko missä kaikessa säästetty? Keittiössä se upon rakentajapaketti?
Kiukaana helon halvin? Putket jämänä?- peräkylänkusmuna
moro epäilijät! kiukaanahan harvian cilindron pilari...kiviä 80kg...hyvät on löylyt kun otettiin ne pyöree linjaset lepolauteet.
putkissa ei säästetä eikä MISSÄÄN TÄRKEISSÄ KOHTEISS IKINÄ!
KOKOA EI OO KUN 100 MUT YLÄKERTAVARUS OTETTIIN SINNE 40M2 TILAA.
roosenleeviä on kaikki koneet, paskaa tai ei mutta keittiö on massiivipuuta, ei siis lastupaskaa ninkun yleensä.
miksi tehdä asioista niin vaikeaa? mä asun rauhassa, haluan asua! palvelut on kilsanpäässä "täältä korvesta"
moro! peräkylänkusmuna kirjoitti:
moro epäilijät! kiukaanahan harvian cilindron pilari...kiviä 80kg...hyvät on löylyt kun otettiin ne pyöree linjaset lepolauteet.
putkissa ei säästetä eikä MISSÄÄN TÄRKEISSÄ KOHTEISS IKINÄ!
KOKOA EI OO KUN 100 MUT YLÄKERTAVARUS OTETTIIN SINNE 40M2 TILAA.
roosenleeviä on kaikki koneet, paskaa tai ei mutta keittiö on massiivipuuta, ei siis lastupaskaa ninkun yleensä.
miksi tehdä asioista niin vaikeaa? mä asun rauhassa, haluan asua! palvelut on kilsanpäässä "täältä korvesta"
moro!"moro epäilijät!"
Mää mitään epäilly, uteliaisuuttani kysyin.
"hyvät on löylyt kun otettiin ne pyöree linjaset lepolauteet."
Mitenkä ne vaikuttaa löylyyn nuo lauteet?
(vai oliko se ns. V-ttuilua köyhille)
- cityman...
Savipeltojen asukkeja kutsutaan jenkeissä hillbiilleiksi.
http://www.google.fi/search?q=hillbillies&hl=fi¬a=1&tbm=isch&tbs=isz:l&oq=hillbillies&gs_l=img.12...0.0.0.9073.0.0.0.0.0.0.0.0..0.0...0.0...1ac.yDoeIhqGLbk- rakentanut monta...
No, näitähän on paljon esim- Espoossa.
- kyllä kaihertaa
Seuraavaksi voit kiusata vuokrapettereitä esittämällä asumiskululaskelmat.
- akakaskak
Niin miäkii. Tosin koko 160 m2.
- talopaketti12
Ei ole trolli. Tuttu rakensi 120m2 matalaenergia jukkatalon lattialämmityksellä keskisuuren kaupungin vuokratontille (helppo rakentaa), iso autotalli, kaukolämpö ja valokuitu löytyy ja rahaa meni 150.000e.
Asumiskustannukset ovat todella pienet!
EI KANNATA MAKSAA LIIKAA EIKÄ SITOA RAHOJAAN SAVIPELTOON.
1250e/m2 Uuden talon hinta. - ja sitten..
talopaketti12 kirjoitti:
Ei ole trolli. Tuttu rakensi 120m2 matalaenergia jukkatalon lattialämmityksellä keskisuuren kaupungin vuokratontille (helppo rakentaa), iso autotalli, kaukolämpö ja valokuitu löytyy ja rahaa meni 150.000e.
1250e/m2 Uuden talon hinta.Paljonko on tontin vuokra ja mihin sidottu?
- omavalinta1
talopaketti12 kirjoitti:
1250e/m2 Uuden talon hinta.älkääs nyt höpöttäkö.. 150000e et saa avaimetkäteen valmista taloa. 1500e neliö on mahdollista jos pystyy itse tekemään lähes kaiken ja saa ilmaisen tai lähes ilmaisen tontin.
vaikka kyllä sitä välillä näkee näitä joissa on säästetty tyyliin: vanhasta asunnosta otettu mukaan se 70 luvun keittiö yms.. ja piha on niinkuin aloittajalla: "pihaan meni tasan 3 kasaa multaa ja sepeli jo ajettiin pihalle kun tehtiin talon pohjat. piha on valmis ja meni n 1500 euroa." mahtaa olla kaunis piha.. mikäs siinä jos haluaa ottaa sen halvimman mahdollisen talopaketin, ei halua autokatosta eikä varastoa pihasta puhumattakaan. jokainen tekee tyylillään. - multasormin23
omavalinta1 kirjoitti:
älkääs nyt höpöttäkö.. 150000e et saa avaimetkäteen valmista taloa. 1500e neliö on mahdollista jos pystyy itse tekemään lähes kaiken ja saa ilmaisen tai lähes ilmaisen tontin.
vaikka kyllä sitä välillä näkee näitä joissa on säästetty tyyliin: vanhasta asunnosta otettu mukaan se 70 luvun keittiö yms.. ja piha on niinkuin aloittajalla: "pihaan meni tasan 3 kasaa multaa ja sepeli jo ajettiin pihalle kun tehtiin talon pohjat. piha on valmis ja meni n 1500 euroa." mahtaa olla kaunis piha.. mikäs siinä jos haluaa ottaa sen halvimman mahdollisen talopaketin, ei halua autokatosta eikä varastoa pihasta puhumattakaan. jokainen tekee tyylillään.tuota tuota....kyllä maalla saa pihan kuntoon ihan parilla tonnilla...kaupunkilaiset kun joutuu maksamaan siitä sepelistä ja mullasta apteekin hinnan...karu totuus!
- sivustaseurannut
omavalinta1 kirjoitti:
älkääs nyt höpöttäkö.. 150000e et saa avaimetkäteen valmista taloa. 1500e neliö on mahdollista jos pystyy itse tekemään lähes kaiken ja saa ilmaisen tai lähes ilmaisen tontin.
vaikka kyllä sitä välillä näkee näitä joissa on säästetty tyyliin: vanhasta asunnosta otettu mukaan se 70 luvun keittiö yms.. ja piha on niinkuin aloittajalla: "pihaan meni tasan 3 kasaa multaa ja sepeli jo ajettiin pihalle kun tehtiin talon pohjat. piha on valmis ja meni n 1500 euroa." mahtaa olla kaunis piha.. mikäs siinä jos haluaa ottaa sen halvimman mahdollisen talopaketin, ei halua autokatosta eikä varastoa pihasta puhumattakaan. jokainen tekee tyylillään.niin, mutta hänellä on se talo 1500e neliö. jotkut ne asuu vuokralla, jotkut omakotitalossa vähällä velalla,ja ainahan voi jatkossa tehdä vaikka mitä siellä omalla tontilla...rahan ja tarpeenmukaan eikö?
jokainen tyylillään! - xo-elvis-
ja sitten.. kirjoitti:
Paljonko on tontin vuokra ja mihin sidottu?
tontin vuokra 0 ja sidottu xo konjamiiniin
- mek
omavalinta1 kirjoitti:
vaikka kyllä sitä välillä näkee näitä joissa on säästetty tyyliin: vanhasta asunnosta otettu mukaan se 70 luvun keittiö yms.. ja piha on niinkuin aloittajalla: "pihaan meni tasan 3 kasaa multaa ja sepeli jo ajettiin pihalle kun tehtiin talon pohjat. piha on valmis ja meni n 1500 euroa." mahtaa olla kaunis piha.. mikäs siinä jos haluaa ottaa sen halvimman mahdollisen talopaketin, ei halua autokatosta eikä varastoa pihasta puhumattakaan. jokainen tekee tyylillään.HALVIMMILLAAN SAA talon avaimet käteen alle 100000€ mutta koko on 80m2 oaikkeilla ja siinökin voi asua. Jos itse ie kerkiä rekntelemaan niin aina kannattaa ottaa valmispaketti niin pääsee nopeasti asumaan eikä tartte hirveitä tressata.
- Taasnaita
mek kirjoitti:
HALVIMMILLAAN SAA talon avaimet käteen alle 100000€ mutta koko on 80m2 oaikkeilla ja siinökin voi asua. Jos itse ie kerkiä rekntelemaan niin aina kannattaa ottaa valmispaketti niin pääsee nopeasti asumaan eikä tartte hirveitä tressata.
No noi avaimet kateen -talot on just semmoisia missa ei paljoa voi saastella. Tassa maassa osataan kuitenkin viela sahata ja tukit ei paljoa maksa. Sahaus kestaa viikon ja sen jalkeen on talon puuaineet kasasssa. Kun tehdaan sokkeli valuna eika vetta vuotavista harkoista, hommataan tiilet ja ikkunat mista halvimmalla loytyy ja kaikki tehdaan itse niin keittiokalusteisiin voidaan vahan torsatakin ja silti pysytaan tuossa budjetissa.
Tosin vasara ja lapio ei pysy kaikilla kadessa, talla palstalla varsinkaan. - jussi500000000
omavalinta1 kirjoitti:
vaikka kyllä sitä välillä näkee näitä joissa on säästetty tyyliin: vanhasta asunnosta otettu mukaan se 70 luvun keittiö yms.. ja piha on niinkuin aloittajalla: "pihaan meni tasan 3 kasaa multaa ja sepeli jo ajettiin pihalle kun tehtiin talon pohjat. piha on valmis ja meni n 1500 euroa." mahtaa olla kaunis piha.. mikäs siinä jos haluaa ottaa sen halvimman mahdollisen talopaketin, ei halua autokatosta eikä varastoa pihasta puhumattakaan. jokainen tekee tyylillään.Ihme gyver joka saa luvat tehda itse ,jotkut d-inssit voi saada lisenssit,mutta siinapa se tarvitsisi viela olla taitoa nama kaksi asiaa ei oikein tunnu olevan samalla viivalla
- meni jo
minä rakensin naapurin tontille. Kenen on vastuu? Joudunko purkamaan?
- Vlaadimir
Ostakkee statista ryssien rakentama pytinki,saa jättää perikunnallekkin maksettaavaa kun itse on homeet rykinnä keuhkoistaan Paimiossa ulos.
- OK-ylikylänpäällikkö
Edullista on, mutta miksi noin helvetin pieni? Onko talleja autoille saati katoksia? Kyllä tuo yhdelle ihmiselle toki riittää. Jutun pointti oli kuitenkin ilmeisesti se, että miksi maksaa maltaita vuokraa tai kassukössiomaa kun halvemmalla saa uuden ok-talon.
- peräkylänkusmuna
totta! tuo jutun pointti olikin juuri tuo! siksi niin pieni kun en ottanut velkaa penniäkään ja jos tarve vaatii niin sitten yläkertalaajennus se 40m2 kun varaus on ja jos se ei riitä nin sitten laajennus 50m2...siis velattomana on tämä mökki...siksi niin pieni 100m2 ja 1.3 ha tontti
- omistaja4
Miksi helvetissä pitäisi olla isompi?????Meillä 4 henkinen perhe asunut 90 neliön talossa, jossa autotalli. Lapsilla oli omat huoneet ja meillä makkari, pihaa 1500 neliötä, ihan tarpeeksi hommia kesällä. Nyt olemme kahdestaan ja tilaa on liikaakin, ja siivoomista. No lapsenlapsille on huoneet missä yöpyä...en ole koskaan ymmärtänyt näitä 200 neliön kämppiä! Nyt ei tarvii muuttaa kun kahdestaan ollaan, pienempään, vaan voimme asua hautaan asti tässä ja edullisesti, kun ei velkaa. Ja remonttia tehdään tietenkin tarpeen mukaan.
- rintsikasta
omistaja4 kirjoitti:
Miksi helvetissä pitäisi olla isompi?????Meillä 4 henkinen perhe asunut 90 neliön talossa, jossa autotalli. Lapsilla oli omat huoneet ja meillä makkari, pihaa 1500 neliötä, ihan tarpeeksi hommia kesällä. Nyt olemme kahdestaan ja tilaa on liikaakin, ja siivoomista. No lapsenlapsille on huoneet missä yöpyä...en ole koskaan ymmärtänyt näitä 200 neliön kämppiä! Nyt ei tarvii muuttaa kun kahdestaan ollaan, pienempään, vaan voimme asua hautaan asti tässä ja edullisesti, kun ei velkaa. Ja remonttia tehdään tietenkin tarpeen mukaan.
meilläkin 3 lasta ja 2 aikuista ja rintamiestalo alakerta 70m2 ja yläkerta 30m2 ja kaikki mahdutaan ihan hyvin, ei tulisi mieleenikään tarvita isompaa asuntoa kun nyt on. höpötystä että 300m2 täytyy olla 3 ihmiselle, hohhoi!
- mek
omistaja4 kirjoitti:
Jos haluaa jotain exraa taloon ´vaikka belata bilhartia niin siihen taloon tulee helposti se 200me neliötä ja itsekkin laittaisin tv pois olohuoneesta jos olisi yksi huone enmmän ja paikka missä tietsikat olisi niin hyvä tulee. Meidänkin perhe mahtuu hyvin 77m2 rivariin vantaalla ja ei ole kuin yksi lapsi mutta tarvetta olisi isommalle mutte ei enään kun lapsikin jo 18v että silleen.
- OK-Suur-Porho
mek kirjoitti:
Jos haluaa jotain exraa taloon ´vaikka belata bilhartia niin siihen taloon tulee helposti se 200me neliötä ja itsekkin laittaisin tv pois olohuoneesta jos olisi yksi huone enmmän ja paikka missä tietsikat olisi niin hyvä tulee. Meidänkin perhe mahtuu hyvin 77m2 rivariin vantaalla ja ei ole kuin yksi lapsi mutta tarvetta olisi isommalle mutte ei enään kun lapsikin jo 18v että silleen.
"Jos haluaa jotain exraa taloon ´vaikka belata bilhartia niin siihen taloon tulee helposti se 200me neliötä ja itsekkin laittaisin tv pois olohuoneesta jos olisi yksi huone enmmän ja paikka missä tietsikat olisi niin hyvä tulee. Meidänkin perhe mahtuu hyvin 77m2 rivariin vantaalla ja ei ole kuin yksi lapsi mutta tarvetta olisi isommalle mutte ei enään kun lapsikin jo 18v että silleen."
Helvetti, pitää olla niin iso kämppä että siihen mahtuu keilarata, ampumarata (50 metriä), koripallokenttä! - 4 hengelle...
omistaja4 kirjoitti:
vähintään 150 asuinneliötä, niin se vaan menee. Vähemmälläkin toki pärjää, jos on pakko, mutta mikäli vain on mahdollista rakentaa riittävän iso talo, niin kyllä kannattaa. Nuo neliöt täyttyvät kolmella makuuhuoneella (ei mitään alle 10 neliön hapettomia koppeja), reilun kokoisella tilalla, jossa on avokeittiö, ruokailutila ja olohuone. Lisäksi on hyvä, jos talosta löytyy joku huone, joka voi toimia työhuoneena, nuorten pelihuoneena ja vierashuoneena. Vaatehuoneit- (siis huoneiat, eikä mitään komeroita, jossa ei mahdu edes järjestämään hyllyjä) on hyvä löytyä pari kappaletta, joista toinen kodinhoitohuoneen välittömässä läheisyydessä. Toinen vaatehuone olisi hyvä olla heti sisääntulon yhteydessä. Sinne saa kätevästi ulkovaateet mahtumaan, eikä tarvitse kärsiä epäsiististä eteisestä, jossa takit pursuaa ulos komeroista. Vessoja pitää löytyä luonnollisesti vähintään kaksi, joista toisessa suihku. Saunaosaatolta löytyy sitten pari suihkua lisää ja amme. Kodinhoitohuonetta ei missään nimessä kannata rakentaa saunaosaston yhteyteen, sillä saunassa rentoudutaan, eikä se onnistu, jos pyykinpesukone linkoaa korvan juuressa. Siinäpä ne tärkeimmät & autotallit ja varastot vielä päälle. Alahan ynnäillä, miten saat nuo kaikki mahtumaan alle 100 neliöön. Eikä tuossa todellakaan ole mitään luksusta, eli parissa sadassa neliössä ollaan, jos halutaan kotiteatteria tai kuntosalia.
- rami.ra1
4 hengelle... kirjoitti:
vähintään 150 asuinneliötä, niin se vaan menee. Vähemmälläkin toki pärjää, jos on pakko, mutta mikäli vain on mahdollista rakentaa riittävän iso talo, niin kyllä kannattaa. Nuo neliöt täyttyvät kolmella makuuhuoneella (ei mitään alle 10 neliön hapettomia koppeja), reilun kokoisella tilalla, jossa on avokeittiö, ruokailutila ja olohuone. Lisäksi on hyvä, jos talosta löytyy joku huone, joka voi toimia työhuoneena, nuorten pelihuoneena ja vierashuoneena. Vaatehuoneit- (siis huoneiat, eikä mitään komeroita, jossa ei mahdu edes järjestämään hyllyjä) on hyvä löytyä pari kappaletta, joista toinen kodinhoitohuoneen välittömässä läheisyydessä. Toinen vaatehuone olisi hyvä olla heti sisääntulon yhteydessä. Sinne saa kätevästi ulkovaateet mahtumaan, eikä tarvitse kärsiä epäsiististä eteisestä, jossa takit pursuaa ulos komeroista. Vessoja pitää löytyä luonnollisesti vähintään kaksi, joista toisessa suihku. Saunaosaatolta löytyy sitten pari suihkua lisää ja amme. Kodinhoitohuonetta ei missään nimessä kannata rakentaa saunaosaston yhteyteen, sillä saunassa rentoudutaan, eikä se onnistu, jos pyykinpesukone linkoaa korvan juuressa. Siinäpä ne tärkeimmät & autotallit ja varastot vielä päälle. Alahan ynnäillä, miten saat nuo kaikki mahtumaan alle 100 neliöön. Eikä tuossa todellakaan ole mitään luksusta, eli parissa sadassa neliössä ollaan, jos halutaan kotiteatteria tai kuntosalia.
Ja sit akka ottaa pitkat,sina potkut ,sit ollaan huuli rullalla soppalan luukulla ,kadulla on tilaa.
- Velka-erkkejä
Vi....aa kun joku osaa edullisesti rakentaa,mistään muustahan tässä ei ole kysymys...Joku idiootti väittää pihaan menevän 10te,joo saahan sitä menemään vaikka 100te jos ei osaa aivojaan käyttää.
Kateelliset 600 postimerkkitonntejen omistajat suuttuvat kun joku osaa käyttää aivojaan rakentaessa ja sehän on selkeä homma kun vastaavasta ovat tuplahinnan maksaneet.- 876+76
tuo oli hemskutin hyvin ja oikein sanottu! KIITOS TUOSTA KOMMENTISTA!
päivän paras kommentti :) Näinhän se on, mutta aina löytyy joku kuka osaa rakentaa vielä halvemmalla :)
Kyllä meilläkin on pihaan satsattu ja kuluja tullut jo ylikin kymppitonni mutta sehän on se kesäinen olohuone.
En olisi saanut kovin paljoa halvemmalla kaikkia materiaaleja vaikka olisin käyttänyt aivoni loppuun. (varastamalla toki kulut pienemmät, mutta kuluja siitäkin olisi)- suhteellista
njaa - mulla on 650m2 tontilla noin 700m2 talo. Tontti on sijaintiinsa nähden iso.
- onnea
Onnittelut sinulle rakennuksestasi. On se kumma, että joku mainitsee 100m2: asuntoa pieneksi. Voipa se pieni ollakkin jos on 20 lasta, mutta riittää hyvin 4 hengen perheelle. Me pullamössösukupolvi joilla on peukalo niinsanotusti keskellä kämmentä olemme useimmat kateellisia kuten suurimmassa osassa vastauksista ilmenee. Onnittelut vielä sinulle hyvistä ja järkevistä valinnoista joilla olet toteuttanut unelmasi.
- meillä mukavaa
Nimenomaan, meillä on 63 neliötä erillistalo ja kolmehenkinen perhe, saunat on ja kodinhoitohuone, kivasti sovitaan asumaan.
- kivitalo
Siis joku puurunkoinen muovipussi? Ei kiitos. Kyllä kestävä ja terve talo tehdään kivestä. En koskaan ostaisi mitään muuta jonkun toisen rakentamaa puutaloa kuin vanhan (100 v) hirsirunkoisen talon.
- 180000
160 neliö maalämpö kivilattiat 3000 neliön omatontti. 90 Hki 180000 e ja laatu tavaraa maarakenus työt ite tehtynä
- Älsbytalo
Hah haha, helsingistä, juu tuolla hinnalla, Keminmaalta voi onnistua parakkiratkaisu.
- ok-juopohulu
Tuossahan se vähän ylempänä onkin mainittuna, "ison kaupungin maalaiskylässä", eli varmaan joku rovaniemi tai jyväskylä.
- ---
ostimma 110 neliöisen 80-luvun täystiilitalon omalla tontilla oulusta 130000€ keittiöremontti ja pinnat uusittiin 10k in your face!
- rahaa on
No tuo nyt ole mitään, samankokoinen täystiilitalo 2 hehtaaritontilla maksoi 300km päästä hesasta 35000e
- Uus avuton maksaa
Itse tein talon 125 neliötä ja autotallin 80 neliötä hintaa tuli yhteensä 125000euroa joskin vuonna 2003.Talo on kastellin paketti ja talli pitkästä tavarasta.Kyllä se aivan mahdollista on rakentaa vaikka 100000 tonniiin talo.Mutta ei kaupunkialueelle esim sorat ja kaivuutyöt vähintään puoletkaliimpia sekä ulkopuolinen työvoima maksaa paljon enemmän kuin maaseudulla.Tiedän että samanlainen kastellitalo maksoi eräälle tututulle 250000tuhatta mutta hän ei tehnyt itse mitään.
- Rakentaja raju
Ei ole virallisesti rakennettu talo. Omistan rakennusliikkeen ja rakentanut kymmeniä kohteita. Pelkät materiaalit 100m2 taloon pohjan kaivuut, LVIS-työt mukaan lukien ilman rakentamiskustannuksia maksaa n 150 000 ja sitten pitäisi vielä tehdä työt, ostaa liittymät, ulkorakennuskin maksaa jotain. Käytännössä ei voi pitää paikkansa.
Tuollainen talo maksaa oikeasti noin 190 000 ja siihen sitten liittymät ja talli tontti puutarha. Todellisuudessa siis 230 000 ilman myyntikatetta tontti.- Voihan se ollakin...
150 000 eurolla siis talo pystyyn itse - tai suhteilla saatu kenties vielä halvemmalla. Tontti voi hyvinkin olla ilmainen, jos se sijaitsee syrjäseudulla (kunta antanut, että saa veronmaksajia). Vedet tulee mitä luultavimmin omasta kaivosta, joten ainoastaan sähköt on vedetty. Mitään ulkorakennusta ei välttämättä ole. Melkoista sniiduilua, mutta kai tuo mahdollista olisi.
- helppoa
mutta kun sun yritykses on se ilmaa 20-30%nin tulee noin kalliiksi, kato ku talopaketti 115 000e tontti 5000e liittymät 5000e sorat 5000e kaivot 5000, kaivuri5000e niin on vasta 140 000 kasassa.... ja ollaan kaukana vielä 155 000 tonnista, ja talohan pn avaimetkäteen paketti(esim.kastellilta löytyy 90m2) sisältäen kaikeken muun paitsi nuo eritellyt) hintaan 115 000e
mikä on niin vaikeaa? - Rakennuttaja
helppoa kirjoitti:
mutta kun sun yritykses on se ilmaa 20-30%nin tulee noin kalliiksi, kato ku talopaketti 115 000e tontti 5000e liittymät 5000e sorat 5000e kaivot 5000, kaivuri5000e niin on vasta 140 000 kasassa.... ja ollaan kaukana vielä 155 000 tonnista, ja talohan pn avaimetkäteen paketti(esim.kastellilta löytyy 90m2) sisältäen kaikeken muun paitsi nuo eritellyt) hintaan 115 000e
mikä on niin vaikeaa?Laita heti yhteystietosi. Minulla on 3 tonttia ja saat rakentaa heti 150 000 eurolla 100m2 talon. Minä hankin liittymät. Teen kokonaisurakan ja lämmitys on kaukolämpö lattialämmityksellä. Mikäli hyväksyt tarjoukseni annan sähköpostiosoitteeni ja sovitaan treffit. Haluatko kaikki kolme kohdetta? Tulen katsomaan miltä talosi näyttää ja arvioin sitten teenkö kaupat.
- juho0
Rakennuttaja kirjoitti:
Laita heti yhteystietosi. Minulla on 3 tonttia ja saat rakentaa heti 150 000 eurolla 100m2 talon. Minä hankin liittymät. Teen kokonaisurakan ja lämmitys on kaukolämpö lattialämmityksellä. Mikäli hyväksyt tarjoukseni annan sähköpostiosoitteeni ja sovitaan treffit. Haluatko kaikki kolme kohdetta? Tulen katsomaan miltä talosi näyttää ja arvioin sitten teenkö kaupat.
Pitaisiko jonkun rakentaa sulle ilman palkkaa talot .
- Rakennuttaja
juho0 kirjoitti:
Pitaisiko jonkun rakentaa sulle ilman palkkaa talot .
No mikä se palkka pitää olla?
- miksiei?
Rakennuttaja kirjoitti:
Laita heti yhteystietosi. Minulla on 3 tonttia ja saat rakentaa heti 150 000 eurolla 100m2 talon. Minä hankin liittymät. Teen kokonaisurakan ja lämmitys on kaukolämpö lattialämmityksellä. Mikäli hyväksyt tarjoukseni annan sähköpostiosoitteeni ja sovitaan treffit. Haluatko kaikki kolme kohdetta? Tulen katsomaan miltä talosi näyttää ja arvioin sitten teenkö kaupat.
mikä ei tuossa erittelyssä miellyttänyt sinua? miksi ei voi saada 155 000 eurolla avaimetkäteen taloa? miksi? kerro!
- teräsp
Sä et rakentanut yhtään mitään pkylän kusm..sä olet pelkkä trolli ja paskanpuhuja, susta ei ollut mihinkään, ei mihinkään, siksi, sä olet niin surkea.
- nuo kokenut
hinta pitää pudota vielä,100 lähellä oikeaa.
kaikki ei halua ok-taloa, kerros ja rivitalo aivan ok ja elämän tilanteet myös muuttaa "haluja". - Hartiapankki 69
Tontti 17t€, yläkerran runkotarvikkeet sahautin tontin kuusitukeista. Asuinpinta-ala 251m2, terasseineen 290m2. Rinnetalo,2-kerroksinen, maalämpö vesikiertoisella lattialämmityksellä(695m3 lämmitettävää)
Tekemättä yläkerran takka,leivinuuni ja terassit( kaiteet, laatoitus) ja alakerran rappaus. Alakerrassa on takka valmiina. Yhdellä savupiipulla kaikki. Ilmastointi lto:lla.
Pihat valmiit.
Autotalliin tehty kivijalka.
Kok.kustannukset tähän mennessä 165000€, purkupatikkaa haalittu paljon rakennustyömailta ja yläkaton gyprocit panelin alle hiljentämään sateen ääntä(peltikatto).
Kaikki tehty itse, ostopalveluja: sähkömies, kaivinkone urakoitsija ja perus lupamaksut jne pakolliset maksut.
Talviaikana sähkölaskut (2aik. 2lasta) 200-250€/kk,riippuen pakkasista. Sisälämpötila 22-23 astetta. Takkaa olen lämmitellyt silloin tällöin, vielä "ilmaisilla" puilla, jotka on tontilta jäänyt.
Vielä menee jonkun verran rahaa, mutta kannatti kun ei pidä kiirettä valmistumisen suhteen.- Hartiapankki 69
Paikkakunta siis hämeenlinna.
- Hartiapankki 69
Paikkakunta hämeenlinna.
- no ainaskii 500m2
Legoja se on kasaillu! Buaaa!
- Hartiapankki 69
Mallia duplo.
- Tgd
Hartiapankki 69 kirjoitti:
Mallia duplo.
rakensin 91 92 ja talon hinnaksi tuli n 300000 mk tein aivan kaiken itse
uuraus putki sähkö kaiken. Tontti on vuokratontti ja 127 neliöö
- arska711
markka-aikaan kaveri rakensi 98m2-talon 100000 markalla, vissiin hinnat noussu?
- Tgd
nuo hinnat esim tarvikkeista oli lama ajan pohjahinnat
- Metsämökin tonttu
Saippa paljon kateellisia ja velkaisia kadehtijoita. Onnea vaan uuteen kotiin.
- peräkylänkusmuna
KIITOS KIITOS! tämä tosikertomushan sai kateelliset näemmä liikkeelle :)
eipä olisi uskonut kuitenkaan että joku olisi näinkin kateellinen meidän vaatimattomasta 100m2 talosta jonka todellakin rakennutimme 155 000 eurolla...
kateus vie kalatkin verkosta...näin se menee valitettavasti
- 160/240m2
Minä ostin 160m2 talon keskeltä pikkukaupunkia ja ei oo homeessa vaikka onkin 50 luvulta. Veikkaanpa että koppisi on homeessa ennen minun hankkimaani jos olet rakentanut nykymääräysten mukaan. Toivotan onnea valitsemallasi tiellä mutta ei hyvältä' näytä. Maksoin 60 tonnia ja samalla hankin muutaman vuokrakämpän joilla tienaan 1700 kuukaudessa. Ei kannata asua peräkylillä tai isoissa kaupungeissa.
- Kehtaankohan..
Totanoin, ostin terveen hirsitalon ilman mukavuuksia tontin hinnalla tammikuussa -02. Helmikuussa tuli eurot ja minulla koko kämppä velkana. Silloin maksettavaa oli 13 400e.
Remppoihin olen ottanut 20 000e lisää. Että sillai :) - lkjhgfhjlkjh
taisi olla kirjoitettu pattajalta koko stoori pikku pöhnässä
- eura
50 luvun talot ei ole homeisia, vaan vasta 70 luvulla ku ruvettiin käyttää muoveja.
- eljii
Muovi on hyvä vakioratkaisu kosteussulkuna. Homeesta kuulemma pääosa on märistä rakennustarvikkeista. Suuri osuus myös rakentajien hutiloinnilla, mukaanluettuna sen kosteussulkumuovin huolimaton asentaminen
eljii kirjoitti:
Muovi on hyvä vakioratkaisu kosteussulkuna. Homeesta kuulemma pääosa on märistä rakennustarvikkeista. Suuri osuus myös rakentajien hutiloinnilla, mukaanluettuna sen kosteussulkumuovin huolimaton asentaminen
Purueriste ja pahvi .Levitapa vahan purua jaatikon paalle niin huomaat mista puhun.Ja jos purueristeeseen valuu vetta ,niin se kuivuu siihen paikkaan,mitpa tapahtuu villassa,kosteusleviaa ja ...peli on pelattu.Tama tieto tuntuu olevan mahdotonta uskoa ,samoin jotkut superpanut,vetaa muovin talonsa paalle .Puu ei tarvitse maalia ,se on ihmisen silmallle kiva.Voi naita aikoja ei tunnu olevan mitaan rajaa,olisi luullut tasakattopakon pistavan ihmiset barrikaadeille,samoin taman paivan rakennusmaaraykset ja niiden valvonta,on saaanut samat mittasuhteet kuin tupakkalaki.Tulee p-Korea mieleen koko systeemista
- omatalo4
vuonna -96 sai 90tuhannella markalla hyvän kokoisen talon tehtyä.onko nykyään pakko tehä hemmetin pullo taloja?saapiko enää mihinkään rakentaa sellaista 90neliön taloa ettei tarvii pulloa rakentaa.?
- raimo rantanen
No niin taas yksi harmaan talouden tukipilari ,otapa huomioon,etta omasta tyostakin on maksettava vero,huomasin sen kun tein oikeaoppisesti erillisen saunarakennuksen,se pitaisi lakiin kirjata etta vanhan talon ja saunan etaisyys on vahintain 5m.Samoin liittymamaksu kun vedin viemarin omaan vanhaan maksettuun kaivoon.
- älä leuhki
Sano vaan, että rakennutin.
- rakennusliik05
hintahan on aivan kohdillaan,mitä sitä kateellinen ihmettelemään,sillä oma talomme tehtiin 2012 ,kuten avaajankaaan taloa ei tilattu pakettina,suunnittelin sen itse ja rakensin itse,mtä jotain urakoitsijoita oli pakko käyttää,mutta eakennusinsinööri kun olen ammatikseni,niin suhteet toimii rakentajiin ja rakennustavikeliikkeisiin,tontti oli kallein 50 000 € ,itse taloon meni t
Noin se onnistuu,suomi rakennettiin juuri noin,tosin ei tarvittu titteleita siihen aikaan,mut talkoot ,tiertotaito suusta suuhun jne.Nyt on oltava lampopuhaltimeen tulityokortti vaiika on ollut 35v palokunnassa.Kerrostalon(YIT) Kaappien loppusiivouksessa kaytettava kyparaa,ja kaikkea kivaa,Nakojaan on jo Lampokaivot kohta kiellettyjen listalla kun voi vuotaa pirtua pohjavesiin,Neurostoliitto koko suomi.Nyt on talo Thaimaassa,kaveri teki rajakylaan mokin sanoi tarvikkeiden hinnaksi 5000 ekee,ei ihan poreammeela varmaan ole.Taalla kaupungissa ryndarit jo tietaa hintansa,mutta ei paha.
- tilava kaukolämpö
Itse perin anoppini talon 6-7 h k -s-puulämmitteinen ja sähkösauainallinen,kodinhoitohuone,autotalli ja 1 1/2 kerrosta ja rakennettu vuonna 2008,tosin perintöveroa vaimoni maksoi hiukan ,kun rintaperillinen oli,mutta jos vertaan hintaa vuokralla-asimiseen,niin vuoden vuokra meni veroihin,joten edullisemmaksi tuli ja Helsingin kulosaaressa sijaitsee asuntomme.joten revi siitä hinta-arviosi:)
Kun meinasin rakrnnuttaa 3007-2008 talon,niin siloin olisi edullisin talopaketti 6-7 huoneella tullut maksamaan ilman tonttia jo 400 000 eurosta ylöspäin,joten en ihan heti usko tuota satuasi. - TällaLailla55
Mulla on omakotitalo keskellä kylää. Kolmen tontin kokonaisuus. Yksi tyhjätontti ja sen vieressä pienteollisuustontti jossa 100 neliön paja, sekä omakotitontti jossa talo 165 neliöö. Sekä iso ulkorakennus jossa ollut joskus sauna ja pesutupa. Pyykeille yms. Nyt olen sen laittanut grillityvaksi ja nukkuma-aitaksi kesäkäyttöön.
Päijänteeseen matkaa tontilta sata metriä. Olen lämmittänyt puulla noin viisi vuotta pelkästään. öljyä en ole ostanut. Työtähän siinä on, mutta kun olen tässä paikalla niin jaksaa sitä puutakin pannuun mättää. menee kyllä melkoisesti kovua talven mittaan. Maalämpökin maksaisi asentaa noin 25 000 siihen entiseen järjestelmään. No.. teen sen sitten kunhan kuulen että ne toimii moitteettomasti.
Olen kyllä myymässä tätä koska selkäleikkausten ym vaivojen vuoksi ei enää jaksais hoitaa näitä kiinteistöjä, enkä ole pajaakaan mihinkään tuottavaan toimintaan käyttänyt. Kunhan autoa laittanut ja muuten askarrellut ja hitsaillut. Ahjokin siellä on .. ja automonttu. Kokonaispinta-ala tonteilla yhteensä noin 4000 neliötä joten omaa tilaa on kyllä. Olen ite päätellyt että jos joku maksaa 150 000 tästä kokonaisuudesta, niin möisin pois. Pientä remppaakin on vielä jäljellä. Vähän on kylmät lattiat, eikä ikkunoitakaan ole tullut tiivistettyä niin huolella, mutta tänä kesänä kyllä ajattelin ottaa ne ikkunat syyniin (3 kertaset lasit jo on paikallaan). Lähinnä ikkunatiivisteet vaihtoon ja karminvälit myös tilkittävä kunnolla. Korkeat on huoneet, että tilaa on lattiaa sisältäkin päin nostaa ilman sen pahempia purkuhommia. Vintille raahasin sahanpurua reilusti ja lisäkään ei pahitteeksi olisi kun jaksais kantaa niitä säkkejä sinne:)
Lähin kahvilakin noin 30 metriä tontinrajasta tien takana ja kauppoihin alle kilometri.. K-Market ja S-market. Ravintolaan, kahteen lähimpään sata metriä ja seuraavaan noin 200 metriä. Huoltoasemia on kolme ja lähimmät kaksi noin 100 metrin päässä. Kun jaksais kunnostaa kaikki niin saattais tästä yli 200 000 joku maksaakki... luulisin, mutta en tiedä. Ei haise home eikä kirvele silmiä talossa ja pieni lapsemmekin on ollut terveenä koko ilman nuhatautejakaan. Niitä kyllä vielä ehtii tulla kunhan se buumi alkaa ja virukset kiertää kylillä:)
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 703129
- 612487
Hei........
Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.562126- 551942
Mitä sanoa pituudeksi näillä mittaustuloksilla?
Jos jossain tarttee ilmoittaa pituus sentin tarkkuudella? Mitattu neljästi virallisesti ja mittaustulokset on olleet 1941892- 421574
- 401540
Mä en jaksa suojella sua enää
Oot osa mun tarinaa ja ensirakkaus 🩷🌈 Olisiko niin kauheata, jos muutkin ystävämme tietäisivät? Se on jo niin vanha ”t141243EU:n uusin idea - jatkossa joudut tunnistautumaan kun katsot PORNOA!
"Pornon katsominen muuttuu täysin Euroopan komissio on kehittänyt sovelluksen, jolla internetin käyttäjä voi todistaa p1391158- 61073