Mitähän eroa mahtaa olla näillä koneilla? Onko ero pelkästään kaasarissa vai onko niissä jotain muutakin?
Terhi 20-23hv koneen erot?
30
4096
Vastaukset
- Hondamies3
Laitan tähän samaan ketjuun itseäni askarruttaneen jatkokysymyksen jos vaikka saisimme molemmat osviittaa näihin tehokysymyksiin..
Mitä eroa on 15 ja 20 hv perämoottorilla?
Itsellä Honda 15 ja ainakin teknisten tietojen perusteella tehoa lukuunottamatta kaikki tiedot ovat samoja.- terhailija
Ei siinä välttämättä ole kun kuristus pakoputkessa tai eri suutin kaasarissa. Meinaan hondassa. Tai nykykoneessa voi olla rajoitettu kierroksia
- mni1
Vientimalli voi olla 23 merkinnällä. Suomessa yli 20 hv täytyi rekisteroidä
- terhailija
Kyllä niitä 23:sia on ollut suomessakin
- terhimies
terhailija kirjoitti:
Kyllä niitä 23:sia on ollut suomessakin
Vastauksia sulle 23 terhissä tulee pakokaasut potkurinavan kautta ja vihreät kaikki nuo kysymäsi kolme konetta on kuutioiltaan samat niissä on erilaiset kaasukäyrät noissa koneissa "se levy mikä sitä kaasuvipua kääntää"! Kuristus on ainostaan 9,9 terhissä ja valkoinen vanhempi 15 hp kone on kuutioiltaan tuon 9,9 kanssa sama, mutta suurin osa noista valkoisistakin on isompikuutioisia ja lisäksi eroja on kaasuttimissa/suuttimissa kaikissa eri kokoiset ja läppäventtilin kammoissa on pieni ero, jos vertaa 9,9 ja 15hp terhiä,
- vator ja terhi
terhimies kirjoitti:
Vastauksia sulle 23 terhissä tulee pakokaasut potkurinavan kautta ja vihreät kaikki nuo kysymäsi kolme konetta on kuutioiltaan samat niissä on erilaiset kaasukäyrät noissa koneissa "se levy mikä sitä kaasuvipua kääntää"! Kuristus on ainostaan 9,9 terhissä ja valkoinen vanhempi 15 hp kone on kuutioiltaan tuon 9,9 kanssa sama, mutta suurin osa noista valkoisistakin on isompikuutioisia ja lisäksi eroja on kaasuttimissa/suuttimissa kaikissa eri kokoiset ja läppäventtilin kammoissa on pieni ero, jos vertaa 9,9 ja 15hp terhiä,
23 on tosiaan erilainen alapää. Kuutoita kai sama 340. Minkähän kokoinen kaasari lie. Itellä 260kuutioinen15hp? ja 20hp missä kuutoita 340.
- kiree terhi
Terhi 20S mallissa on samanlainen "läpipuhaltava" alapää kuin 23:ssa.
Tm:ssä oli vuonna 1977 25hv vertailutesti ja 23 Terhi oli alle 20 hv todellista tehoa potkuriakselilta- tuli vaan mieleen
Miten mitataan todellinenakseliteho?
- terhimies
mikähän se tuo 20S malli on? olen itsekin joskus pongannut semmoisen, mutta terhin manuaalikaan ei moista mallia tunne vain 20E ja 23E
- Ykä2
tuli vaan mieleen kirjoitti:
Miten mitataan todellinenakseliteho?
Noin yleisesti ottaen puhuttaessa todellisesta akaselitehosta tarkoitetaan perämoottorin potkuriakselilta mitattua tehoa käyttökunnossa, eli vesipumppu ja muut apulaitteet koneessa kiinni. Koneen tarvitsema sähkö tuotetaan siis koneen omalla laturilla / magneetolla, mutta akku on valmiiksi täyteen ladattu. Asialle on normikin, joka määrittää missä ilman lämpötilassa ja paineessa teho ilmoitetaan. Periaatteessa ei väliä, mikäli kyseiset parametrit mittaustilanteessa ilmoitetaan koska tehon muutokset voidaan laskea lämpötilan ja ilmanpaineen muuttuessa.
Periaatteessa myös pakoputken vastapaineen pitäisi olla veneen käyttöolosuhteita vastaava. Asia on aika vaikea käytännössä järjestää ja veneessä tilanne vaihtelee veneen saavuttaman nopeuden mukaan, joten mittaustulos pitäisi ilmoittaa käyränä veneen nopeuden mukaan.
- terhailija
Tm:ssähän oli joskus mitattu 23hv koneesta 19,7hv muttei siinä testissä kyllä kaikki muutkaan merkit oikeen loistanut kun omc:n koneet ja suzuki... Eli koneen yläpäässä ei liene muuta eroa kun että kaasari tai suutin on eri. Alapäähän noissa on erilainen mutta onhan valkosia kakskymppisiä tehty jo isolla alapäällä. Liekö tuo 20s juuri se missä on läpipuhaltava perä. Jostain muistaisin lukeneeni että sitä on ollut vuodesta 1974. Koskakohan Terhit on muuttuneet vihreiksi?
- juup..
Myös kaasukäyrä on erilainen kaasuttimen lisäksi! Alakerta on kaikissa 23:ssa läpipuhaltava
joskus 74/75 on vaihtunut vihreäksi
- 15----valkonen---
Minä olen ollut aina siinä uskossa et terheissä teho ilmoitettu alakanttiin. Oma 15hp hakkaa ainakin mökkinaarurin 15heppasen aika reilusti....
- terhailija
mikäs 15hp naapurilla on? kyllä noissa terheissä tehoa tuntuu olevan ja vanhemmissa tm:ssä terhiä kehuttiin aina tehokkaiksi että en tiedä oliko tuo joku maanantai päivä yksilö... jotkut sanoo että 14hp olis tehokkain noista pikkukoneista. itellä ei ole ikinä ollut sellaista etten tiedä sanoa
- terhimies
Jos se on 340 kuutioinen 15hp on siinä enemmän tehoa, kuin 260cc 15hp Terhissä ja sama koskee myös 9,9 terhiä siinä, kun on todellisuudessa varmaan eniten heppoja noista sen aikaisista alle kympeistä kuristettunakin se kun on kuutioiltaan sama, kuin vanha 15hp ja 14hp terhi
- 15heppaa vai vähemmä
Sanokaapa mistä erottaa 260kuutoisen 340kuutioisesta. Ulkoisesti ei kai mistään?
- terhimies
työntömitalla voit mitata iskunpituuden tulpan reiästä, niin saat selville kumpi kone kyseessä..
koneen sarjanumero sen myös paljastaa, mutta en enää muista miten se menee
- 23e
Eipä niissä taida ulkoisesti olla eroa mutta voin katsoa tarkastaa kun menen talliin. Kun mulla on 14 ja 20heppaset
- 23e
14heppasessa oli pytyissä numerosarja 57zn1 ja 20:sessa 60zn1. Kahessa valkosessa oli niin ja vihreissä ei lukenut mitään. Lisäksi 14hv:ssa oli pyttyjen päällä putki mikä tuli pakopuolelta ja meni pyttyjen päälle. Liitos on banjoliittimella
- terhimies
Tuo onkin sen sylinterin halkaisija 57mm ja iskunpituus on muistaakseni 260cc terhissä 51mm ja 340 kuutioisessa 60mm ja sylinterin halkaisija on myös 60mm tuossa 340cc:ssa
- terhimies
kävin kattomassa yhtä15hp vihreää lohkoa jaa siinä oli kyllä ylemmän sylinterin kohdalle merkitty tuo 60 se on siinä sivussa suunnilleen, kun katsoo ylemmän puolan vierestä
noista sarja numeroista tuli mieleen, että 10 000 alkuinen on 9,9hp, 15 000 alkuinen 15hp, 20 000 alkuinen 20hp ja se lohkon numero on siinä käynnistylaitteen vieressä kampikammion kyljessä - terhillä vielä
terhimies kirjoitti:
Tuo onkin sen sylinterin halkaisija 57mm ja iskunpituus on muistaakseni 260cc terhissä 51mm ja 340 kuutioisessa 60mm ja sylinterin halkaisija on myös 60mm tuossa 340cc:ssa
Hyvä tieto. Pitää tarkistaako löytyykö omista 3kpl mitään lukuja.
- 23e
Eikös sen siitä sarjanumerosta sitten tunnista kumpi kuutioinen se on. Se putki siinä 14heppasessa lie kai joku jäähdytysputki mikä on tehty myöhemmin eri tavalla. Eikös ensimmäiset kakskymppiset ole samalla rikillä ja kopalla kun 14 heppaset? Muistaisin nähneeni tm:ssä olisko ollut -67 esittelykuva 20hv:sta ja se oli samannäköinen
- terhimies
ei tunnista, mutta noita koneita on eri sarjoja A, B ja C ainakin ja siinä saattaa olla sitten se ero missä tuo 15hp on vaihtunut 260cc 340kuutioseksi, kuitenkin kannattaa muistaa, että tehtaan lopetuksen yhteydessä kasasivat vielä valkoisia koneita varastosta varaosista myyntiin ja niiden sarjanumerot on arvoitus..
En ole yhtään sellaista 20hp konetta nähnyt missä olisi samanlainen riki, kuin 12 ja 14hp koneissa, mutta voi se olla mahdollista, että ensimmäiset on olleet sellaisia
- terhin osat
Olis 20 terhi valkokoppanen jouten osiksi.meni vesipumppu.purettu osiks muttei tullut kasattua.siisti 100 e.
- 23e
Juu näyttäis olevan olevan TM 4/68 niin siinä on kuvakatsauksessa Terhi 20 ja se on samanmallinen kun 12/14hv.
Voimakoneesta muuten saa niitä vesipyöriä vielä.
Onkos Terhimies muuten Turusta? - terhimies
ei ole alkuperäisiä ne siipipyörät, mutta Jyväskylässä niitä valmistutti nykyisin entinen Jyväspinnan omistaja Kyösti Kontio ja sillä oli isot varastot muutenkin terhin osia! Nykytilannetta en tiedä onko sillävielä noita osia ja valmistuttaako se niitä siiipyöriä vielä, mut tämän lisäksi siltä sai tilattua kärkiä ja konkkiakin se tilaili niitä aina isomman erän italiasta. Olisi joskus vuosia sitten myynyt minulle ne terhin osat, mutta ei ollut oikein paikkaa niille ja jätin ostamatta
Olen Jyvskylästä - 23e
Eivät taida ollakaan mutta ihan hyvän tuntuisia kun vaihdoin viime kesänä yhteen koneeseen sellaisen. Keskiökin oli messinkiä tai jotain metallia kun siinä oli aiemmin sellainen jonka keskiö oli muovia ja se oli päässyt pyörähtämään kiilauralla. Mulle kaupattiin myös tuossa taannoin isompaa varastoa Terhin osia mutta se oli Ilmajoella. Onkos porukalla kokemuksia isoista Terheistä kun olisi aikomus kesällä ostaa sellainen?
- 23e
Nyt on ihan faktaakin näistä eroista. Kaasarin kaasukäyrän ja perän lisäksi niissä on eroja puristuksissa huuhteluajoissa ja sisäpakoputkikin on erilainen
- Terhisti
Olis 23 terhi Hyvännäköinen mutta ei ole käytetty ainakaan kymmenee vuoteen. Kolme varapotkuria ja laatikollinen osia. Myisin pois jos jotakuta kiinnostaa. moottori on Kuusamossa 0400396822
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2063210Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391620Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951472- 921389
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461334Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1571257Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121188Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231019Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89932Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803