Paniikkikohtausko?

pelottavaa

Vai jotain muuta vakavempaa?

Kirjoitin ongelmani jo kerran tähän mutta se katosi johonkin. Yritetäänpä uudelleen...

Mulla todettiin paniikkihäiriö jo 10 vuotta sitten. Pääasiassa oireina on ollut valtava ahdistus, sekoamisen pelko ja vaikeus mennä tiettyihin tilanteisiin. lääkityksenä on Sepram 25mg(nostin annosta 5mg muutama viikko sitten koska tuntui ettei lääke kunnolla auttanut)

Olen nyt olut lauantaista asti kunnon flunsassa. Toissa päivän vietin lähes 40 asteen kuumeessa. Eilen kuumetta oli vähemmän, mutta päänsärky oli ihan älytöntä. Hiukan myös ahdisti ja panikoitutti.. Otin illalla 1000mg Para"johku", koska päänsärky ei alkanut hellittää. Hetken päästä tuli hirveä hiki ja muutenkin huono olo... Menin klo 22 nukkumaan. Klo 24.30 kävin vessassa ja kun palasin sänkyyn sain niin hirveän kohtauksen etten ikinä ennen. Ylämahaan alkoi sattua ja tuli huimaava olo. Hyppäsin sängystä ylös ja kauhu vain yltyi. Tuli olo niin ku mieli ois hajoamassa "tuhkaksi tuuleen", valtava pakokauhu. Molemmat kädet menivät ihan tunnottomaksi. Juoksin takaovelle hengittämään raitista ilmaa. Tuntu että tästä ei ole enää paluuta... Tunne "hajoamisesta" oli niin fyysinen. Kun pahin kauhu oli ohi. Menin herättämään miehen ja siinä jutellessa pikkuhiljaa mahakipu ym fyysiset oireet katosivat.
Miltä kuulostaa, oliko tämä "vain" paniikkikohtaus, vai jotain muuta?
Vieläkin puskee ihan älytöntä hikeä, että ihan kunnossa en ole vieläkään...

4

216

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kristiina8

Mun on pakko kertoo oma tilanteeni tähän.. en osaa vastata aiempaan viestiin mistä lie kyse, mutta itellä "oireet" hieman erilaiset..

Eli oon 21 vuotias nainen ja oon alkanut nyt ihan lyhyt aika sitten öisin heräämään pari kertaa yössä siihen kun ei saa henkee ja sydän lyö ihan älytöntä tahtia. Viime yönä sain soitettua apua ja vietin yön sitten tarkkailussa, kohtaus oli niin paha ja se uusiutui parin tunnin päästä nukahtamisesta.. Oon miettiny mistä on kyse ja tossa googlettelin että paniikkikohtaus kuulostais samanlaiselta? Ja mietin onko nää mahdollisesti yhteydessä kofeiiniin, sillä en ole koskaan juonut kahvia tai energiajuomia ja nyt olen alkanut syömään rasvanpolttajia (olen urheilijatyyppi ja treenaan paljon). Otan yhden kapselin päivässä ja siinä on kofeiinia saman verran kuin 2-3 pullossa energiajuomaa.. En tiedä, nuita kohtauksia olen saanut silloin tällöin jo ennenkuin aloin syömään rasvanpolttajia,mut ny ne o pahentuneet aika paljon, liekkö näillä sitten joku yhteys.. Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia? Mua pelottaa aina alkaa nukkuu ja sit ku siihen kohtaukseen herää niin tuntuu oikeesti että ny tuli kuolema.. Pitäisi varmaan käydä lääkärissä keskustelee, mut ne varmaan sit määrää heti jotain lääkkeitä.

• Flower9

Flunssa hikoiluttaa jo ihan itsessään, varsinkin jos ottaa vielä lääkettä, niin hikoilu varmasti voi siitäkin johtua. Ja sitten tuosta sepramin nostosta myös. Mulla ainakin sepramin aloituksen ja nostojen jälkeen menee aikaa, ennenkuin nuo järjettömät hikoilut loppuu. Alussa hiki saattoi puskea pintaan ihan äkkiarvaamatta ja se jo itsessään toi aina pienen paniikintunteen. Ja fyysiset oudot tuntemukset kyllä vähän viittaavat paniikkikohtaukseen. Varsinkin, jos ne ovat tulleet nopeasti ja menneet ohi myös suht nopeeta. Sinuna olisin huoletta :)

Ja tokan kirjoittajan kannattaa kokeilla olla ilman niitä rasvanpolttajia. Sillähän sinä saat selville, että johtuuko se niistä. Mutta, paniikkihäiriö voi puhjeta juuri tuota kautta, että alkaa pelkäämään tiettyjä tilanteita ja noidankehä on valmis. Sinuna kävisin sitä asiaa läpi mahdollisimman pian, että tuo nukkumaan menemisen pelko ei kasva liian suureksi. Ja jos olet tarkkailussa sairaalassajo ollut, eikä mitään vakavaa todettu, niin ehkä voit ajatella, että sinussa ei kuitenkaan ole mitään fyysistä vikaa :) ja lääkärissä kannattaa käydä, jos siltä tuntuu. Eikä mitään lääkkeitä pakoteta ketään syömään. Puhuminen jo ammatti-ihmisen kanssa usein auttaa ja tuo parempaa oloa. Tsemppiä siis!:)

• kristiina8

Flower9, kiitos fiksusta vastauksesta. Juu määhä testailin olla ilman nuita rasvanpolttajia ja sit niiden kanssa, niin viimeisen kerran kun olin päivystyksessä saman takia niin hoitajat ottivat sitten siinä jotain testeja jne, ja selvis että mulla on niin älytön kofeiiniherkkyys, että paniikkikohtaukset ja sydämentykytykset sun muut johtuvat pelkästä kofeiinista. Koskaan en ole juonut kupillistakaan kahvia niin en ole ollu tietoinen tästä ollenkaan.. Mut kyl huomas kun joi pari tölkkiä batteryy, eipä nukuttu yötä ku tuli niin älyttömät kohtaukset.. Eli kaikki tämä "turha" pelko pelkän kofeiinin takia? Mutta selvis nyt tämäkin, eikä oo rasvanpolttajapurkille enää mulla asiaa.. :D

• j j

nimkkö

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      140
      10166
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      148
      5393
    3. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      40
      4040
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      132
      3602
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      35
      2654
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1906
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      359
      1572
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      98
      1567
    9. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      73
      1428
    10. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1386
    Aihe