onko kukaan löytynyt jonosta kustantamoon?

jonossa aina vaan

Siis: Kirjoitusryhmien,-koulujen ja muiden kontaktien kautta ovat löytyneet melkein kaikki nykykirjailijat. Näyttelijöitä ja muita on suuri osa, joitakuita oikein kutsutaan kirjoittamaan. On tuttua ja kummin kaimaa, duodittelijan kaveria ja muuta...
...
Taannoin Otavan Antti Kasper kieltäytyi Hesarin haastattelussa erottelemasta kuka kirjailijoista on löytynyt anonyyminä jonosta - tarkoittaakohan että kukaan ei ole löytynyt anonyyminä ja sitä ei haluta sanoa.
Wsoyn, Teoksen ja Gummeruksen kustannustoimittajat sentään nimesivät jokusen. Reilua!
Toisaalta Gummeruksen nimeämät jonosta löytyneet olivat Matias Riikonen ja Matti Rönkä. Matias on viime vuoden julkaisija, Rönkä varmaan kymmenen vuoden takaa, eikö välissä ole todellakaan yhtään jonosta napattua?

Joka tapauksessa niitä on käsittämättömän vähän!!!! Eiköhän jokunen jonookin itsensä kampeava osaa kirjoittaa. Osa saattaa jopa näyttää hyvältä ja osa osaa vielä puhuakin.

Kustantajat terästäytykää vähän pohtimaan linjoja.

Ja lukijat, jos tiedätte jonosta löytyneitä tai olette itse sellaisia, kertokaa tarinanne.

48

380

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • just6

Jutussa käskettiin antaa pari esimerkkiä pinoista löytyneistä kirjailijoista ja siitä päättelit, että he ovat ainoat.

• vedeera

No johan oli katkera ja kateutta tihkuva viesti aloittajalla. Tuollainen asenne tuntuu olevan kovin yleinen tällä palstalla.

Ensinnäkin, muiden menestyminen ei ole sinulta pois. Olisit iloinen, että kirjallisuutta ylipäätään kustannetaan, ehkä jopa sinulle sopivaa genreä. Jos iloitset muiden menestyksestä, voi olla että jonain päivänä ympärilläsi on myös ihmisiä, jotka iloitsevat sinun menestyksestäsi.

Toiseksi, mikset itse mene kirjoitusryhmiin ja kouluihin? Mikset itse hae kontakteja? Kirjoittamista voi ja kannattaa opiskella, aivan kuten muitakin taiteenaloja. On voimavara, jos löytää ympärilleen muitakin kirjoittavia ihmisiä jotakin kautta.

Kolmanneksi, jos noin paljon ärsyttää isojen kustantamojen toiminta, niin ota huomioon, että muitakin vaihtoehtoja tässä maassa on. Omakustanne voi olla hyvä vaihtoehto, jos saa vaikkapa netissä markkinoitua sitä sopivalle kohderyhmälle. E-kirjat lisäävät edullisia mahdollisuuksia oma- ja pienkustantamiseen. Muutenkin pienkustantajia on monipuolisesti; ehkä joku niistä voisi kiinnostua juuri sinun kirjastasi? Jotkut kirjoittajat ja kirjallisuudenystävät ovat ryhtyneet itse toimeen ja perustaneet esimerkiksi osuuskuntamuotoisia kustantamoja. Esimerkiksi tämän vuoden Runeberg-palkinnon voittaja on itse perustajajäsen osuuskunnassa, joka on palkitun teoksen julkaissut. Etsi vaihtoehtoja, jos heti se WSOY tai Otava ei nappaa!

Itse sain hylkäyskirjeet monesta isosta kustantamosta, mutta eräs pienkustantaja julkaisi esikoisteokseni. Julkaisu ei tapahtunut suhteilla.

• lkdjfsldkfjsdkfj

Sinun kanssaon varmaan hikistä keskustella kahvipöydässä, ja tuon edellisenkin vastaajan.

Sori aloittaja, ettei aloitus purrut. Ihan kiva keskustelunaihe sinänsä, ja on sitä ehkä käsitelty aikaisemminkin.

• vedeera

"Sinun kanssaon varmaan hikistä keskustella kahvipöydässä, ja tuon edellisenkin vastaajan."

Miksi? En nyt tajunnut...

Aloittajalle tuli mieleen vielä yksi pointti. Keskity oikeisiin asioihin, eli käytä aikasi ja vaivasi kirjoittamiseen, lukemiseen ja opiskeluun. Miksi käyttää energiaa tällaiseen vatvomiseen? Ja kuka haluaisi tehdä töitä - esim. kustannustöitä - kateellisen ja katkeran tyypin kanssa?

Sori aloittaja, jos olen liian hyökkäävä, mutta hyökkäykseni kohdistuu nyt tän palstan asenteisiin laajemminkin.

• ldkfjlksdf

Huonolla asenteella ei voi taistella huonoa aennetta vastaan.

Hikisyydellä tarkoitin, että jos kritisoisin jotain, ja sattuisit olemaan eri mieltä, alkaisit keuhkota, että olen kateellinen ja katkera. Siitä tulisi hikinen olo ja paha mieli.

Netissä voi soveltaa samoja käytöstapoja kuin muuallakin. Jos et muualla rupea syytämään moisia haukkumisia vieraille ihmisille, ei kannata täälläkään.

SE tekisi palstan siistiksi, ei se, että puhutaan vain niistä asioista ja sellaisia mielipiteitä, jotka kaikki hyväksyvät.

• vedeera
        ldkfjlksdf kirjoitti:

Huonolla asenteella ei voi taistella huonoa aennetta vastaan.

Hikisyydellä tarkoitin, että jos kritisoisin jotain, ja sattuisit olemaan eri mieltä, alkaisit keuhkota, että olen kateellinen ja katkera. Siitä tulisi hikinen olo ja paha mieli.

Netissä voi soveltaa samoja käytöstapoja kuin muuallakin. Jos et muualla rupea syytämään moisia haukkumisia vieraille ihmisille, ei kannata täälläkään.

SE tekisi palstan siistiksi, ei se, että puhutaan vain niistä asioista ja sellaisia mielipiteitä, jotka kaikki hyväksyvät.

Okei, nyt tajusin. Ja olet ihan oikeassa. Mikäli tämäkin keskustelu olisi tapahtunut kasvotusten tai täällä olisi käytettävää omaa nimeä / vakituista nimimerkkiäni, olisin ilmaissut asiani pehmeämmin.

Mutta kun kerran saa anonyyminä kirjoittaa, sanoin asiat mahdollisimman suoraan.

Parasta olisi pysyä poissa koko tältä palstalta, näköjään kun se provosoiva käytös tarttuu itseenkin.

• kdslfjsdlkjlkf
        vedeera kirjoitti:

Okei, nyt tajusin. Ja olet ihan oikeassa. Mikäli tämäkin keskustelu olisi tapahtunut kasvotusten tai täällä olisi käytettävää omaa nimeä / vakituista nimimerkkiäni, olisin ilmaissut asiani pehmeämmin.

Mutta kun kerran saa anonyyminä kirjoittaa, sanoin asiat mahdollisimman suoraan.

Parasta olisi pysyä poissa koko tältä palstalta, näköjään kun se provosoiva käytös tarttuu itseenkin.

Elä pysy pois.

• 2+3

Ehkä koulutetun kirjailijan menestys johtuu siitä, että kirjoittaminen vaatii myös teorian hallintaa. Niiden lahjojen ja innostuksen lisäksi. Ja koulutuksissa ei olla yksin, vaan pakostakin joutuu tutustumaan muihin ihmisiin, jotka - yllätys - ovat myös kirja-alalla. Siitä se vaan johtuu.
      Miksi kukaan ei ihmettele, että laulajiksi ryhtyvät ovat jotenkin tekemisissä musiikkibisneksen kanssa? Menevät aidolssiin ja siitä levyttämään ja keikoille.

• Mashiach

Porukka turhautuu. Kirjoittaminen on vaativaa ja kovaa työtä. Steriilin "kiitos mutta ei kiitos" -hylsyn saaminen kahden päivän päästä lähettämisestä riipaisee romaania puolitoistavuotta kirjoittanutta.

Sitten otetaan känni ja tullaan tänne naputtelemaan katkeraan sävyyn. Ei haittaa ainakaan minua. Hyvä että on paikka jossa purkautua :)

Mutta kysyjälle vastaisin, että kyllä se loistava romaani kustantajan löytää - jonostakin. Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä!

• ldkfjlskd

Kirjoittajalla kannattaa ainakin olla rohkeutta laittaa tekstinsä alttiiksi jo ennen kustantajalle lähettämistä, että pääsee ainakin jollakin tavalla kartalle omista taidoista. Toki rehellisen palautteen saaminen voi olla vaikeaa, ehkä jopa rahalla.

Kouluttautuminen kannattaa ehdottomasti. Itse olen hieman opiskellut alaa, ja kustantaja on kehottanut opiskelemaan lisää. Koulutuksen merkitystä on täällä toisinaan kritisoitu, mutta ei tanssijakaan tanssi mutu-tuntumalla, eikä muusikko soita, eikä kuvataiteilija maalaa. On tiettyjä lainalaisuuksia liittyen kirjallisuuteenkin. Jokainen vaan kun pystyy tuottamaan tekstin - toisin kuin esimerkiksi biisin - tulee harha, ettei koulutusta tarvita. Toki luonnonlahjakkuuksiakin voi olla... vai onko heidänkin kohdallaan niin, että he ovat olleet luonnonlahjakkuuksia imemään oppinsa muualta kuin kursseilta?

• scarabaeus

joo
      käykääpäs tuolla
      Runot
      lukaisemassa runo

Sirkuksessa

siinä sitä on päivän kevennystä Teille kirjoittajille riittämiin.
      Luin / bongasin sen runon sieltä muistaakseni eilen, ja vieläkin on jotenkin
      autuaallinen olo.
      Kirjoittajat just ON !

• scarabaeus

Kuka mahtaa olla tänhetken
      kouluttautunein
      kirjailija, siis näistä nyky ei niitä ikivanhoja oteta tähän listaan,
      eihän,
      siis mulle tulee mieleeni se puoliksi englantilainen herrasmieskirjailija joka kirjoittaa sitä scifiä.

Ai ei ole hän ? ......no ei sit.

• Veturi

Eikö kustannusalalla ole yleistä, että ensin tehdään jono ja sen jälkeen vasta saa kustannussopimuksen.

• ar jonossa aina vaan

En nyt jaksa näitä purkauksia sana sanalta kahlata.

Toetan vaan seuraavan: ilmeisesti tällä palstalla mitään keskustelun avausta ei voi ottaa sellaisenaan - ja siis tällä kertaa todella pohtia jonosta löydettyjä julkaisijoita suhteessa muihin julkaisijoihin.

Ensimmäinen vaahtopaää jopa aivan suoraan sanoo, että reagoi tämän palstan ilmapiiriin yleensäkin, ja ilmeisesti tämä yleinen reagointi on syynä siihen, että asiat ohittuvat täysin. Saan ohjetta, että ei kannata märehtiä tällaisia (märehdinkö kun kysyin?) ja että minun kannattaa vaan lukea ja kirjoittaa ja opiskella. Oletusarvo on se, että olen epäonnistunut tai kateellinen tai molempia.

Naurettavaa, että ensin pitäisi luodata itsensä ja elämänsä ennen kuin saisi ihmiset vastaamaan keskusteltavaan aiheeseen. Vastaajien sivistystä ja opiskelulaajuutta kyllä vähän epäilen.

Kerrottakoon nyt sitten se, että olen FM, eli filosofian maisteri ja olen tohtorikoulutettava. Tunnen paljon kirja-alalla työskenteleviä ja mietin pistänkö käsikirjoitukseni jonon hännille vai annanko tuttujen luettavaksi ja suositeltavaksi. Minulla on siis sekä mahdollisia suhteita että ihan kelpo koulutus. Mietin vaan toiminko omaan piikkiini. Ja mietin miten täynnä projisointia, omaa raivoa ja omia oletuksia ihmisten vastaukset ovat.

Pitääkö tosiaan kertoa taustansa, jotta joku voi vastata aiheeseen. Nyt kun olen taustoittanut itseni, voiko joku oikeasti ja asiallisesti vastata.

Palstan yleisestä ilmapiiristä en ole vastuussa, paljon en täällä ole käynytkään. Tällaiset vastaajavouhkaajat kai juuri sen ilmapiirin omilla virheellisillä oletuksillaan tekevät.

Yleinen pyyntö: Voiko keskittyä asiaan josta on puhe, eikä pohtia tuntemattioman kysyjän motiiveja, kateuksia ja lukemisen asteita. Mitä väliä niillä oikeastio on asian kannalta? Niin mitä?
      Ja luuletko(just6 ja muut) vastauksillasi muokkaavasi kirjoittavia persoonia, poistavasi kateutta ja luovasi hyvää keskustelua?

En taitaisiminäkään jonosta tuntemattomia hulluja ottaa....

• ap jonossa aina vaan

Piti lukea ap, ei ar

• happamia jne

Eiköhän jokainen käytä kaikkia mahdollisia suhteita joita omaa. Alalla kuin alalla. Ja jos ei omaa, niin sen kanssa on elettävä puskettava eteenpäin.

En usko, että yksikään kustantamo julkaisee kirjaa vain sen vuoksi, että kirjoittajalla sattuu olemaan tuttu jossain päin kustantamoa.Lisäksi tuttu kirja-alalla tarkoittaa yleensä sitä, että kirjoittajalla on kirjoittamiseen jokin muukin suhde kuin pelkkä palava into. Kenties juuri sitä koulutusta, harjoittelua, vertaisryhmää omien tekstien hiomiseen. Jolloin on aika loogista, että näiden ihmisten tekstit ovat hieman valmiimpia.

Pelkällä innolla ja idealla ei paraskaan oikein etene. Täytyy ensin osata se tekeminen, jotta pystyy jalostamaan ideansa lopulliseksi "tuotteeksi" eli kirjaksi.Ihan sama kaikilla elämänalueilla. Pelkkä tahto ja musikaalisuus ei tee kenestäkään vielä muusikkoa, soittaminen täytyy siinäkin ensin opetella.

Ei koulutus tee kenestäkään kirjailijaa, mutta auttaa varmaan tekemään omista teksteistä parempia.

Eli jos se kirvelee, että monilla kirjailijoilla on jokin yhteys alaan esimerkiksi koulutuksen vuoksi, niin kannattaa miettiä, että ehkä kyse on juuri siitä osaamisen opettulusta eikä niinkään "hyvä veli"-verkosta.

Ei kirjoittaminen ole helppoa. Hyvän kirjan kirjoittaminen vielä vähemmän.

Ja tarkennukseksi, minulla ei ole koulutusta alaan, ei kontakteja, mutta sen verran ymmärrystä, että tajuan kirjoittamisen kenties vaativan niitä. Kuka tahansa voi niin halutessaan hankkia lisäoppia ja samalla niitä suhteita.

• ldkfjsldkfjslkfjsdk

Miksi aloituksessa pitää nähdä happamuutta ja kirvelyä? Miksei voi vaan puhua asiasta, miksi se pitää viedä henkilökohtaiselle tasolle?

Kahvipöytäteemaan palatakseni, jos työpaikan kahvitauolla joku sanoo, ettei lapsensa kelvannut jääkiekon kilparyhmään ja että seula on aivan perkeellisen iian tiukka, huomatatko hänelle, että pihlajanmarjat ovat happamia ja taitaa kirvellä vaan, kun oma lapsi ei päässyt. Sinuahan pidettäis täytenä tomppelina.

Tällä jos jollakin palstalla luulisi ihmisten olevan keskimääräistä kyvykkäämpiä reflektoimaan tekstejään.

• Mashiach

ldkfjsldkfjslkfjsdk kirjoitti: "Miksi aloituksessa pitää nähdä happamuutta ja kirvelyä?"

Vastaus: Koska mielestäni ketjun aloituspostaus on negatiivissävytteinen.

Otteita ap:n viestistä:
      ”Siis: Kirjoitusryhmien,-koulujen ja muiden kontaktien kautta ovat löytyneet melkein kaikki nykykirjailijat. Näyttelijöitä ja muita on suuri osa, joitakuita oikein kutsutaan kirjoittamaan. On tuttua ja kummin kaimaa, duodittelijan kaveria ja muuta...”

” Joka tapauksessa niitä on käsittämättömän vähän!!!! Eiköhän jokunen jonookin itsensä kampeava osaa kirjoittaa. Osa saattaa jopa näyttää hyvältä ja osa osaa vielä puhuakin. ”

”Kustantajat terästäytykää vähän pohtimaan linjoja.”

Mielestäni aloituspostin pääpaino oli nimenomaan siinä, että on turhauttavaa, kun suurin osa sopimuksista saadaan suhteilla, eikä niiden satojen joukosta, jotka kotonaan yksin tai kimpassa väsäilevät tekstejään ja lähettelevät niitä kustantajille. Se, että aloituspostissa kysytään, kuinka moni on saanut jonosta sopimuksen, on pelkkä sivuseikka, jolla tuetaan postauksen todellista tarkoitusta - joka on mielestäni turhautuminen.

Mutta kuten jo yllä sanoin, niin turhautuminen ja täällä palstalla purkautuminen on minusta ihan OK, ei haittaa minua.

Sitten vielä tuohon:
      ” Kerrottakoon nyt sitten se, että olen FM, eli filosofian maisteri ja olen tohtorikoulutettava. Tunnen paljon kirja-alalla työskenteleviä ja mietin pistänkö käsikirjoitukseni jonon hännille vai annanko tuttujen luettavaksi ja suositeltavaksi. Minulla on siis sekä mahdollisia suhteita että ihan kelpo koulutus. Mietin vaan toiminko omaan piikkiini.”

Käytä niitä suhteitasi, äläkä täällä ihmettele. Jos sinulla kerran on koulutus , suhteet ja luojan lahjoittama kirjallinen nerokkuus, niin anna palaa! Jos tekstisi on kuraa, niin ei ne sitä julkaise.

PS. oletko kenties, biologi, geologi, filosofi, matemaatikko FM, vai oletko oikein saanut kirjallista koulutustakin kirjoittamiseen?

• dlkjfdslkjfsdklf

Kai sää ymmärrät eron, että aloittaja puhui negatiivissävyisesti ilmiöstä, ja nimim. happamia puhui negatiivissävyisesti aloittajasta.

• Mashiach

Ymmärrän. Siksi kirjoitinkin, että mielestäni aloituspostaus on negatiivissävytteinen. Sitä paitsi nimim happamia ei puhu sanaakaan negatiivissävyisestä aloittajasta.

• lkjkfljlkd

Hän puhuu happamuudesta ja kirvelystä. Lue viestini edellä. Tämän verran vastaan näsäviisasteluun.

• ap jonossa aina vaan

voi tsiisus tätä juttua...
      Myönnetään, että aloituksestani on löydettävissä negatiivisia konnotaatioita, mutta pääasia oli kuulla, onko joku tullut ns. jonosta löydetyksi. Jos se oli sinun mielestäsi sivuasia, se on sinun tulkintasi.
      SE OLI KUITENKIN ASIA:
      Mukavaa, että joku sentään ymmärsi.

En ole lainkaan varma, että suhteiden käyttö on vain hyvä asia, ja haluasin kuulla kuinka olette/ette ole suhteita käyttäneet. Olisiko vain itsekunnioitettavampaa jonottaa.
      Ihan vilpittömän viattomasti (ja vähän julkkiskirjailijoista harmistuneesti) ajattelin keskustelua herättää.

Laitetaan nyt vielä kateutta ja koulutusta tivaavalle, että kyllä, olen opiskellut kirjallisuutta ja filosofiaa.
      Auttaisiko se sinua vihdoin pääsemään asiaan tai jättämään ketjun rauhaan?

Ja kysymys: oletko kuullut tarinoita siitä, että ns. tuntematon on löytynyt jonosta? Kuinka ja kuinka nopeasti asiat ovat edenneet?

• dlkjflskdfjsdkjf

No minut löydettiin jonosta, mutta kustannussopimusta ei ole vielä allekirjoitettu. Odottavat korjausten tekemistä. Mutta kustantajan edustaja on sanonut haluavansa lukea seuraavankin kässärini riippumatta siitä, miten ekalle käy.

• ldkjfksdf
        dlkjflskdfjsdkjf kirjoitti:

No minut löydettiin jonosta, mutta kustannussopimusta ei ole vielä allekirjoitettu. Odottavat korjausten tekemistä. Mutta kustantajan edustaja on sanonut haluavansa lukea seuraavankin kässärini riippumatta siitä, miten ekalle käy.

Ja asiat ovat edenneet erittäin hitaasti.

• kjghjhfgvasd

Vaikuttaa vähän siltä, että sinulla on asioiden suhteellisuus vähän hukassa. Jos julkaiset kirjan, se yleensä ihan itsenäisenä teoksena. Ei sitä edes kerrota mihinkään julkisuuteen, että löydettiinkö sinut jonosta tai ei. Siis mitä väliä sillä on? Jos käsis on kuraa, ei sitä kustanneta, vaikka olisit kustannustoimittajan paras kaveri. Ei liity mitenkään itsekunnioitukseen. Tai muiden kunnioitukseen. Eivät lukijat kunnioita sinua sen perusteella, miten olet saanut käsikseski luettavaksi, vaan sen perusteella, että millainen kirjasi on. Eli ymmärrän hyvin näitä vastaajia, joiden mielestä aloituksesi on täysin turha. Enkä oikeasti usko, että kukaan edes miettii tosissaan tällaisia asioita, kuka tahansa äo 100 päälle varustettu antaa käsiksensä tuttavallleen, jos vain mahdollisuus. Provo mikä provo tai muuten vain katkera.

• 13+15

Yhtään kirjaa ei julkaista siksi, että kirjoittaja on kustannustoimittajan kaveri tai kirjoittajakoulun käynyt, ja filosofian maisterin papereista on vielä vähemmän apua. Kustannustoimittaja ei päätä kustannuspäätöksestä yksin, vaan jokainen kirja käy saman seulan läpi: joskus se kestää. Kustantamojen henkilökunta vaihtuu, mutta kirjailijat pysyvät. Jokainen kirjailija on taloudellinen riski. Omistaja eli koko lystin maksaja arvioi henkilökunnan työpanosta eli sitä, löydetäänkö korkeatasoista ja kaupallisesti menestynyttä kirjallisuutta niin paljon, että viivan alle jää plussaa ja/tai mainetta ja kunniaa esimerkiksi kirjallisuuspalkintojen muodossa. Jos siis kustannustoimittaja tuo pöydälle kaverinsa tekstin luettavaksi, sen kirjan on parasta olla erityisen hyvä. Julkisuuden henkilöiden kohdalla täytyy todeta, että enemmän on niitä, joiden kirja jää julkaisematta kuin niitä, joita julkaistaan. Hyvä tapa munata itsensä on esittää kirjaansa julkaistavaksi jonkin muun syyn takia kuin sen, mitä itse kirja on tai voisi olla.

• ap jonossa aina vaan

Hei dlkjfls....jne. Juuri tuon tapaista tietoa olin vailla. Kiitos! Asiat siis etenevät hitaasti eikä kustannussopimuksella ole kiire?
      Uskaltaisitkohan kertoa hiukan lisää: Oletko tavannut vai käynyt s-postikeskusteluita? Millaista aikataulua ovat lupailleet vai ovatko mitään? Luetuttavatko monellakin käsiksesi? Ovatko täsmentäneet tuota korjausten tekemistä : tekeekö yksi vai useampi? Senkö jälkeen on kustannussopimuksen aika? vai onko sen ajasta puhuttu?

Ja jäkäjäkä noille muille vinkujille, tokihan muu koulutukseni on sivuseikka kirjani kannalta - joten miksi siitä olit niin kiinnostunut?
      Lue omat vuodatuksesi ja harkitse logiikan peruskurssia.

Ja kiva, että täältä oikeasti löytää edenneitä ja asiassa kiinni olevia kirjoittajiakin ;)

• kdsfjkfjksdf

Aikataulusta ei ole puhuttu mitään, mutta kiire ei tosiaan heillä näytä olevan. Uskon kuitenkin, että ovat sillä tavalla vakavissaan, että ainakin kovasti toivovat, että saisin kässärin kustannettavaan kuosiin. Näillä näkymin arvelen, että ajakohta - riippuen omien korjausteni vaatimasta ajasta - olisi aikaisintaan ensi keväänä, luultavasti jopa vasta seuraavana syksynä. Lähetin kässärin kustantamoon vuosi ja 2 kk sitten... :D

Olen tavannut kustantajan edustajan, mutta tapaamisen ydin tuntui olevan, että minut vain tsekattiin, ja aika päällisin puolin. Varsinaiset korjaukset tulivat kustannustoimittajalta ja niitä puurran töiden ohella. Tietääkseni ne ovat vain yhden ihmisen tekemät.

Mutta joo, jonosta voi tuupata itsensä väliin. Kustantamo on laadukas, mutta ei mikään suurimmista ja tunnetuimmista.

• häh?

Hei tyypit, mitä tarkoittaa jonossa oleminen?

• ap jonossa aina vaan

Hei kdsf...jne.
      Olet siis helmenä merestä löytynyt, toivon sinulle paljon onnea ja jaksamistakin!
      Kiva kun kerroit aikatauluistasi. Juuri tällaista uumoilinkin: mitään kiirettä ei pidetä tuntemattoman jonolaisen kanssa, kustannussopparikin jätetään epäselväksi porkkanaksi horisonttiin...
      Mutta hyvältähän tuo vaikuttaa, ja tän hetkiset aikataulut ovat ilmeisesti itsestäsi kiinni.
      Tammi on toiminut kuvailemallasi tavalla, sikäli kun olen tapauksia kuullut. Mutta Tammi on melko iso ja tunnettu. Onko kyseessä toinen T-kirjailmella alkava kustantamo?

Kuinka pian ottivat alunperin yhteyttä, valaisivatko prosesseja joita ennen yht.ottoa oli?

Kiva jos jaksat vielä vastailla. Onnea jokatapauksessa!

• ap jonossa aina vaan

unohdin sanoa, että niistä tapauksista mistä Tammelta olen kuullut, tuli kuin tulikin kirjailijoita!

• dkfjsdlkfjlksdjflskd

En ilikeä otttaa kantaa kustantajan nimeen, mutta se on hyvämaineinen ja porukkaansa on ulkopuolelta kehuttu hyviksi tyypeiksi. Toivottavasti tuo ei rajaa vaihtoehtoja liikaa ;D

Helmestä en tiedä, koska pari muuta kustantamoa lähetti vakiohylsyn. Tämän kustantamon parin edustajan vuolaista kehuista olen päätellyt, että tylyltä kuulostavista hylsyistä ei kannata vetää johtopäätöksiä, että teksti olisi automaattisesti paskaa, vaikka siltä hetken tuntuikin. Mutta helmi ei tekstini kuitenkaan ole, muuten olisi soppari tehty jo viime syksynä. Ainesta on, ja siihen pitää tällä hetkellä tyytyä, mutta se on jo ihan kiva juttu.

Merkittävin asia ehkä on, että olen saanut kontaktin kustantamoon, ja että haluavat nähdä tekeleeni jatkossakin. Eli olen kiilannut jonon ohi ainakin luettavaksi, jos ei sentään kustannusohjelmaan hyväksyttäväksi.

Mutta jos mitään suhteentynkää on käytettävissä, ne ilman muuta kannattaa käyttää.

• ap jonossa aina vaan

ottivatko puhelimitse yhteyttä vai kyselitkö itse perään? Kuinka moni luki työsi ennen kuin sait korjausehdotukset (ilmeisesti siltä joltakulta yhdeltä)?
      Sanoivatko, miksi eivät sitä sopparia heti kirjoita? Käytäntö ilmeisesti vaihtelee taloittain. Ehkä kyseessä on se T-niminen. Voi hitsi kun ois kiva tietää, mutta ymmärrän, että et tyydytä tuntemattomien tiedonjanoa.

Mietin, että onko tuon talon käytäntö aina odottaa lopputulokset ennen sopparia. Tuntuisi turvallisemmalta työskennellä jos sitouduttaisiin ensin -sillä sopparilla. Kai senkin jälkeen työtä voi tehdä.

• sdlfkdsjflkdsjflk

Ottivat sähköpostitse yhteyttä. Yksi henkilö luki ja laittoi kustannuspäällikölle, joka otti yhteyttä sähköpostitse ja ehdotti tapaamista. Sen jälkeen eri kustannustoimittaja käsitteli tekstin.

Luulen, että kaikki talot tekevät sopimuksen heti, kun saavat käsiinsä kässärin, jonka tietävät haluavansa kustantaa. Eli tuokin talo voi toisen kässärin hyväksyä heti, jos se on riittävän hyvä, mutta minun kässärini kohdalla on vielä epäselvää heille itselleen, kelpaako vai ei. He eivät vielä voi tietää saanko sitä kuntoon.

Olisi tietenkin turvallisempaa, jos sopimus olisi tehty heti, mutta tyydyn tilanteeseen täysin. Tiedän itsekin, että kässäriä pitää vielä käsitellä, enkä missään tapauksessa tahtoisi sitä tällaisena julki.

Mitä turvallisuuteen tulee, palstalla on viime aikoinakin kerrottu kauhukertomuksia, joissa kustantaja on hehkutuksen, korjailujen ja lisähehkutuksen jälkeen vetäytynyt hankkeesta, joten parempi on uskoa soppariin vasta, kun levittävät sen pöydälle allekirjoitettavaksi.

• Uudistunut

Ja sopparin jälkeenkin luottaa vasta, kun kirja on tullut painosta. Sopimus voi aina raueta, syystä tai toisesta, mutta harvinaista se lienee.

Joienkin kirjojen synty- ja kasvutarinat ovat pitkiä. Mutta eipä kai kirjailijalla ole koskaan erityinen kiire, hionta tekee hyvää.

• gummakyl

Mistä syystä sopimus voi raueta? Eikö se nimenomaan tehdä sen vuoksi, että se on sopimus kirjan julkaisemisesta? Mitä seurauksia kustantajalle on siitä, ettei hän/talo noudata sopimusta?

• 12+12

Eiköhän kustantaja tee sopimuksensa niin, että voi perääntyä ja edullisesti, jos muuttaa mielensä. Ja kirjailija laittaa nimensä alle, koska muuta vaihtoehtoa ei ole. Koska kirjoittajista ei todellakaan ole pulaa, vaan ylitarjontaa.

• jvdhkvddxhjyggcxxx

Kiva, että Vedeera aka Vera Vala on löytänyt tähänkin ketjuun kommentoimaan :-D?

• 5+8

Hyvistä kirjoittajista on pulaa kuten julkaistavista kirjoista huomaa.

• ap jonosta

sen verran omasta tilanteestani, että aika pitkään on käsistäni luettu - monet kustantamon henkilöt ovat lukeneet, Kust.päällikkö lupasi palata asiaan piakkoin ja aikaa kuluu,,,
      Kun ei pyydetä lueskellessa edes näytille, onkohan se huono merkki?
      Jos siis useimmiten toimitaan niin, että katsotaan tyyppi ja tehdään sitten korjausehdotukset.
      Onkohan odotettavissa hylsy vai valmisteltu lopputulos korjausehdotuksineen?
      Jos oikeasti haluavat, haluavat varmaan nähdäkin tekijän?

Jos pistäisi toiseen kustantamoon kustantamon kirjailijan matkassa, saisikohan toisenlaisen käsittelyn?
      Toisaalta on ankeaa heittäytyä muiden siivelle...

• lskdjfldskjfkdsjf

Jos kustannuspäällikkö on luvannut olla yhteydessä, olet oikeutettu kyselemään tilannetta. He tietävät kyllä, että löysässä hirressä roikkuminen ei ole kivaa, ja jos ovat yhtään fiksuja ja vastuullisia, vastaavat. Se, viekö vastaus asiaa eteenpäin on sitten eri asia... Minun kyselyihini vastataan tyyliin "juu, mutta jahka nämä kiireet tässä helpottaa". Pöh.

Sinuna en lähettäisi kässäriä toiselle kustantajalle ennenkuin meneillään oleva homma on saanut jonkin ratkaisun, oli se sitten löyhä lupaus tai jonkinlainen toiminta-aikataulu. He ovat kuitenkin tehneet jo vähän hommia sen eteen, siis käyttäneet aikaa. Etiikkaa ei täällä aina arvosteta, mutta kyllä minä näen sen eettisenä, että puristetaan ensin yhdestä totuus ulos.

Jos nykyinen yhteys ei johda mihinkään, laita ilman muuta kässärisi tutun kautta eteenpäin. Siinä ei ole mitään epäeettistä tai arveluttavaa. Jos kyseessä olisi julkinen virka, olisi tiskin alta suositteleminen väärin, mutta kustantamot ovat yksityisiä firmoja. Eihän se kivaa ole niitä kohtaan, joilla ei suhteita ole, mutta ei missään nimessä väärin. Ja jos olet noubadi, kuten oletan, tehdään sinun kohdallasi kustannuspäätös kuitenkin kirjallisten ansioiden ja tulevien aikeiden perusteella, eikä naaman, kuten julkkiksien kohdalla.

• hunks punks

Ulkonäkö ei merkitse, eli sinua ei tarvitse kutsua näytille. Kuvat voidaan muokata, ja mikään ei ole niin epäilyttävä kuin kaunis kirjailija. Tai silikoninen. Tai Hunksi.

• ap jonossa

Kiitos kaikista asiallisista ja asiaan liittyvistä kommenteista. Näitähän alkupuolen älyttömyyksien jälkeen sentään tuli. Ja jonon ideakin taisi selvitä kaikille niille jotka jonon idean halusivat selvittää. Kaikkien ei ehkä tarvitsekaan tajuta ;)

Ja juu, kustannustalo, jonka kanssa asioin, on iso joten aikakäsityksetkin ovat varmaan jotakin aivan muuta kuin minun omani ovat.

Nyt tästä lähtisi aika hyvä keskustelu odotusajaoista ja muista kun alkupuolen sekoilijat ovat lähteneet opettamasta ja moralisoimasta. Uutta ketjua en uskalla aloittaa. Nyt kun taustani ja koulutukseni ovat selvitetyt ja kateuteni aste saatu jotenkin luodattua, kysyn ihan saman ketjun jatkoksi, että

minkälaisia aikoja olette odottaneet vastauksia, ensimmäistä yhteydenottoa, sen jälkeistä jne. Olivatko vastaukset lyhyitä ja kannustavia vai malttia pyytäviä jne. jne. Miten s-posteihinne on vastattu????

(älkääkä nyt vaan lähtekö taas siitä, että ihansamavastataanko s-posteihin ja kuraa ei julkaista. Nämä olvat jo lähtöoletukset. Kiitos. Ja tiedetään).

• efga

Ensimmäinen yhteydenotto 3,5 kk kuluttua kässärin lähettämisestä. 2 kk aikana ensimmäiset korjaukset ensimmäiselle kustannustoimittajalle, joka sanoi laittavansa asian eteenpäin.

Seuraavan 2 kk sisällä kyselin tilannetta kaksi kertaa, ei vastausta.

Sitten laitoin viestin toiselle henkilölle kustantamossa. Vastasi välittömästi, että ensimmäinen kustannustoimittaja on lähtenyt talosta, mutta selvittää kässärini kohtalon.

2 viikon kuluttua vastaus kustannustoimittajalta, joka kertoi kässärini kadonneen. Lähetin uudestaan.

Kuukauden kuluttua viesti kustannuspäälliköltä, joka halusi tavata. Kuukauden kuluttua tapasimme, lupasi että päätös tehdään korjausten jälkeen. Lupasi korjaukset 1,5 kuukaudessa.

Määräajan päätyttyä kysyin; sanoi korjausten olevan tulossa.

Kuukauden kuluttua määräajan päättymisestä kysyin uudestaan; sanoi korjausten olevan tulossa.

Nyt on kulunut alkuperäisestä korjausten määräajasta puolitoista kuukautta, eivät ole tulleet vieläkään.

Kyllä tämä tietenkin hieman visoo, mutta ei paljon, sillä minkäs teet. Odottelen luottavaisena, että liiruni joskus kustannetaan kyseisessä talossa.

• ap jonossa aina vaan

No huh huh, tätä jotakin olen vähän epäillyt ja tämä jokin ihmetyttää.

Siis: aika harvat sieltä jonosta kuitenkin nousevat käsittelyyn, ja kun nousevat, minkä hiton takia sitä ratkaisua ei sitten tehdä ja keskitytä siihen mikä on valittu.
      Tuskin jatkuva kysely, jatkuva epämääräisen vastailu ja jatkuva asian vireilläolo voi olla kustantamonkaan kannalta kovin järkevää.
      Kuluuhan siihenkin - ja erityisesti siihen - aikaa.

Ymmärrän, että tallikirjailijat vievät osan, mutta silti. Miten se voi olla niin vaikeaa sanoa, esim. että "kuukauden sisällä x-tapaus ehtii lukea työsi ja hänen työnsä on valmis vaikkapa kahden kuukauden kuluessa ( koska hänellä on muutakin työtä). "
      Näin ollen kirjoittaja tietäisi olla kolme kuukautta hiljaa ja kyselemättä - ja antaisi samalla lukijoille työrauhan. Ja työ etenisi.
      Sen sijaan, että kolme kertaa kyselee mikä taas on tilanne ja kolme kertaa vastaillaan, että oota vielä vähän.

Ehkä mun kannattais mennä kustantamoon organisoimaan duuneja ;)

• efga

Ei siitä mihinkään pääse, että homma ei ole täysin hallinnassa kun noin toimitaan. Täällä joku tietenkin ajattelee, että pitää vaan olla kärsivällinen ja sun muuta, mutta ei minun luonteepiirteilläni ei ole mitään tekemistä sen kanssa, mitä toinen taho lupaa ja miten lupauksensa pitää, ja jämptiys on edelleen arvo.

Jämptiyttä voisi olla myös sanoa, että emme voi luvata mitään aikataulua, mutta käsiteltävien pinkassa työsi on. Ja kustantamon työtapa voisi myös olla, että kun kustannustoimittaja ottaa siitä käsiteltävien pinkasta prujun esiin, hän kertoo siitä kirjailijakandidaatille ja esittää estimaatin valmistumisesta.

• Meiningenin seurue

En usko, että niillä resursseilla on aikaa ilmoitella kandidaateille mitään. Jos kässäri kiinnostaa, muuttuu kandidaatti ilmoittamisen arvoiseksi. Mun mielestä taidemaailmassa ei ole syytä odottaa tuotantopuolella minkäänlaista kiirusta ja jämptiyttä, kaaottisesti se on mielestäni läpi maailman historian toiminut teattereista oopperoihin elokuvastudioihin ja kustantamoihin.

En ymmärrä miksi kirjailijanaluilla olisi kiire, koska kässärin valmistuttua on ainakin minulla aina loman aika ja hissukseen uusien projektien aineistojen tutkiminen, kerääminen sekä prosessointi. Eikä tämä ole temperamenttikysymys, olen impulsiivinen ja kärsimätön perusluonteeltani, mutten sotke sitä itse kirjailijan työn reunaehtoihin.

Mutta jokainen tyylillään ja...

• efga

En tarkoittanut kaikkia kandidaatteja, vaan niitä joiden työt on jo kehuttu kiinnostavaksi ja laitettu pinkkaan odottamaan jatkokäsittlelyä. Kuten minun.

Suhtaudun mahdolliseen kirjailijan työhön yhtä ammattimaisesti kuin työhöni toimittajana tai yhtä ammattimaisesti kuin suhtautuisin työhöni lähihoitajana. Minä teen sen, mitä pyydetään, ja pyydetyssä aikataulussa, ja samaa odotan vastapuolelta. Taiteellinen luovuus kukkii aivan muualla kuin sellaisissa käytännön asioissa kuin esimerkiksi aikataulut.

Väitteesi, että esimerkiksi elokuvaprojektit olisivat kaoottisia, on aika fantastinen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      343
      4342
    2. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      142
      2438
    3. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      82
      2056
    4. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      142
      1578
    5. Eikö me voitais

Vaan harrastaa seksiä kun muusta ei tule mitään
      Ikävä
      26
      1117
    6. Hotelli kainuu

Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!
      Kuhmo
      42
      1104
    7. Kuinka pitkä välimatka

on teidän kotien välillä?
      Ikävä
      28
      1047
    8. Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan

Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein
      Maailman menoa
      140
      999
    9. Mistä kehon osasta

Pidät minussa eniten?
      Ikävä
      77
      989
    10. Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?

Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!
      Luterilaisuus
      337
      931
    Aihe