Onko sinulla kokemuksia Kaisla 525 ERÄSTÄ? Olen ajatellut hankkia merelle Kotkaan ja toivoisin mielipiteitä/kokemuksia kyseisestä venemallista. Tarkoitus varustaa vene 5 hv Hondalla , riittääkö kone ym? Voiko kuvitella käyvänsä mökillä 6-7 km päässä? Kiitos vastauksista!
Kokemuksia Kaisla 525 ERÄ:stä?
20
9268
Vastaukset
- Jenni Mainio
Laita 15 heppanen kone (nopeus 16s). Olen ajanut Erällä 6 kesää. Paras vene mitä olla osaa luokassaan. Tukeva ja turvallinen kelissä kun kelissä.
Poksit valmiina. Laita vielä kaiteet. (suvin kaiteet 100€/pari) - Pöllön hommaa
Mieluummin 20 heppainen ja sisävesi-siivet...
Miksi ette hanki liukuvarunkoista moottorivenettä, jos haluatte ajaa isolla moottorilla?
Minusta tuollaiseen kapeaperäiseen savolaismalliseen max 5 hp moottori on hyvä. Jos runko on tehty uppoumanopeuksille, niin mikä järki olisi laittaa siihen isompi moottori?- Vellittäjä_LKV
Tämä monivuotinen häirikköhahmo E.d.K Välittäjä_LKV:n vuosien varrella tekemiä google- väittämiään kokosin kymmenen kärjen:
1. Terästä ei voi kukaan elektrolyysillä kuparoida. Se hilseilee tuuleen.
2. Planeettapyörästöä ei voi pyörittää molempiin suuntiin, eikä käyttää vaihteena!
3. Suomenkieliset eivät osaa vaihtaa moottorityynyjä.
4. Lentosukellusveneellä voi lentää 19 G voimia veden alla ja rikkoa maan vetovoiman.
5. Betonivene ei kellu. Se murenee ja omistaja istuu karilla.
6. Polkupyörän pumpulla voi puristaa vettä kasaan ja sormella tehdä kuopan rautatiekiskoon.
7. Zetorin nelisylinteristä 4,990 litran moottorinosia ei saa tasapainottaa marinoidessa.
8. Potkuriakseli pysyy kumilaakerin varassa paikallaan. Kartiolaakerointia ei voi tehdä.
9. Valtakunnan 2009 vahvistetut liputus- ja viirisäännöt eivät koske ruotsinkielisiä veneilijöitä.
10. Kukaan ei voi laittaa moottoriveneeseen 2 950VA laturia.
Ehdokasväittämiksi laitan vielä viisi muistamaani lisää
11. Vaihteiston hammasrattaat eivät saa koskea toisiinsa kuin kerran. Ne kuluvat.
12. Neljälapainen 400 mm halkaisijalta oleva nopeasti pyörivä potkuri on mahdottomuus.
13. On parempi, että vannasputki tihkuu koko ajan pilssiin. Se on veneelle hyväksi.
14. Kukaan ei voi ajaa 11 metrisellä upporunkoisella Espoosta Viipuriin.
15. Espoossa ei voi kukaan talvehtia veneessä. - EHM30
Vellittäjä_LKV kirjoitti:
Tämä monivuotinen häirikköhahmo E.d.K Välittäjä_LKV:n vuosien varrella tekemiä google- väittämiään kokosin kymmenen kärjen:
1. Terästä ei voi kukaan elektrolyysillä kuparoida. Se hilseilee tuuleen.
2. Planeettapyörästöä ei voi pyörittää molempiin suuntiin, eikä käyttää vaihteena!
3. Suomenkieliset eivät osaa vaihtaa moottorityynyjä.
4. Lentosukellusveneellä voi lentää 19 G voimia veden alla ja rikkoa maan vetovoiman.
5. Betonivene ei kellu. Se murenee ja omistaja istuu karilla.
6. Polkupyörän pumpulla voi puristaa vettä kasaan ja sormella tehdä kuopan rautatiekiskoon.
7. Zetorin nelisylinteristä 4,990 litran moottorinosia ei saa tasapainottaa marinoidessa.
8. Potkuriakseli pysyy kumilaakerin varassa paikallaan. Kartiolaakerointia ei voi tehdä.
9. Valtakunnan 2009 vahvistetut liputus- ja viirisäännöt eivät koske ruotsinkielisiä veneilijöitä.
10. Kukaan ei voi laittaa moottoriveneeseen 2 950VA laturia.
Ehdokasväittämiksi laitan vielä viisi muistamaani lisää
11. Vaihteiston hammasrattaat eivät saa koskea toisiinsa kuin kerran. Ne kuluvat.
12. Neljälapainen 400 mm halkaisijalta oleva nopeasti pyörivä potkuri on mahdottomuus.
13. On parempi, että vannasputki tihkuu koko ajan pilssiin. Se on veneelle hyväksi.
14. Kukaan ei voi ajaa 11 metrisellä upporunkoisella Espoosta Viipuriin.
15. Espoossa ei voi kukaan talvehtia veneessä.Löytyiskö muilta ko. venemallista kokemuksia? Kone mulla on jo valmiina, joten isompaa en tule hommaamaan.
- Ismo Laitala
Ne jotka ei tunne ERÄ 525:sta höpisee mitä sattuu. Ajoin itse viimekesänä 4 eri paatilla 5-6000 kilometriä. Omassa erässäni on 20 heppanen ja se on varsin passeli siihen. Erä ei ole Savoilaismallinen paatti.
Ajoin myös Kalapaltalla 2000km ja siitä tuli sillä entinen. Halkeamia täynnä ja ajossa vetelä Pasko. Ei sillä keliin lähdetä.
Onhan se hupaisa kun on liukuva soutuvene, sitä ei moni maalaismöllikkä voi käsittää.- Duo osmo
Mulla on Erässä ollut 3 eri mottia. Voit sie sillä soutaakin ja laita vain se Honta hyvin toimii.
- EHM30
Duo osmo kirjoitti:
Mulla on Erässä ollut 3 eri mottia. Voit sie sillä soutaakin ja laita vain se Honta hyvin toimii.
Mites kannattaako vetää Erään myrkkymaali?
- Yksi ehdotus
Kaisla Erän valmistajan moottorisuositus on 4 - 10 hp trimmitasoilla. En lähtisi tuota ylittämään, enkä myöskään trimmitasoja tuollaiseen ostaisi.
5 heppainen moottori lienee Kaislaan sellaisenaan ihan sopiva.
Mulla oli pitkään Terhi 440 ja siinä 5 heppainen Honda. Minusta siinä oli hyvä pari merikäyttöön. Tilava ja kantava yhdistelmä, jolla oli mukava kulkea saaren ja mantereen väliä. Kestää myös kelirikkokäyttöä.
- Aku & Mikki
Mulla on polkupyörässä nastarenkaat. Eukolla on urheilurintaliivit. Lapsia ei ole, mutta siskolla on poika.
Naapurilla on Volvo s40.- Onnea elämään
Aku&Mikki! Kehotan hakeutumaan psykiatriselle vastaanotolle! Sinunlaisia ei täällä kaivata!!!
- Viiden veneen miäs
Onnea elämään kirjoitti:
Aku&Mikki! Kehotan hakeutumaan psykiatriselle vastaanotolle! Sinunlaisia ei täällä kaivata!!!
Mulla kaisla. Erittäin tyytyväinen. Siinä perässä kantotaso. Menee hienosti 8 heppasella. Meinaan kokeilla 20 hp tänä kesänä. Kaislassa on vähän samanlaista fiilistä kun tenojoen lohiveneissä joissa kantotasot. Tai missä vaan entisajan puoliplaanarissa tai nopeaksi viritetyissä fiskareissa mukaanlukien vanhat kulkurit. Eli perään kantavuutta lisää kun konetehoa lisätään ettei kaiva uppeluksiin. Sivuvastaisessa roiskii sisään ja kastelee kuskin. Eli mieluummin suoraan vasta-aaltoon. Riittävän pitkä ettei läpsytä joka aaltoon. Kuitenkin myös mukava ja suuntavakaa sekä NOPEA soutaa kun vaan saa massan kiskottua liikkeelle. Ei oo mulla laminoinnit irtoilleet vaikka kovassa käytössä ollut. Paras allround soutu/perämoottorivene käsiohjattavaksi. Parempi kuin esim vanhat leijat tai pikku vatorit. Niitähän ei souda erkkikään ja esim verkkoka koettaessa tuulessa ihan rimpuloita. Kaislan pikkuköli estää hienosta kiemurtelun ja sorron tuulessa. On myös tukeva ja vakaa 100 kilosen alla.
- Heikkinen M
Viiden veneen miäs kirjoitti:
Mulla kaisla. Erittäin tyytyväinen. Siinä perässä kantotaso. Menee hienosti 8 heppasella. Meinaan kokeilla 20 hp tänä kesänä. Kaislassa on vähän samanlaista fiilistä kun tenojoen lohiveneissä joissa kantotasot. Tai missä vaan entisajan puoliplaanarissa tai nopeaksi viritetyissä fiskareissa mukaanlukien vanhat kulkurit. Eli perään kantavuutta lisää kun konetehoa lisätään ettei kaiva uppeluksiin. Sivuvastaisessa roiskii sisään ja kastelee kuskin. Eli mieluummin suoraan vasta-aaltoon. Riittävän pitkä ettei läpsytä joka aaltoon. Kuitenkin myös mukava ja suuntavakaa sekä NOPEA soutaa kun vaan saa massan kiskottua liikkeelle. Ei oo mulla laminoinnit irtoilleet vaikka kovassa käytössä ollut. Paras allround soutu/perämoottorivene käsiohjattavaksi. Parempi kuin esim vanhat leijat tai pikku vatorit. Niitähän ei souda erkkikään ja esim verkkoka koettaessa tuulessa ihan rimpuloita. Kaislan pikkuköli estää hienosta kiemurtelun ja sorron tuulessa. On myös tukeva ja vakaa 100 kilosen alla.
Kaisla on käytössäni jo usean vuoden ollut, tyytyväinen olen veneen käyttäytymiseen kalastusharrastuksen parissa.
Sateisina kesinä veneen äyskäröinti harmittaa, kun on oltu pitkään poissa voi vene olla puolillaan sadevettä.
Saamapeite olisi yksi ratkaisu vaikkakin aika kallis, eikä ole käytön kannalta hyvä jos vene on vedessä laituriin kiinnitettynä tllaisten pressujen riisuminen aina lähtiessä tekee lähtemisestä työläämpää.
On käynyt mielessä voisiko avoveneeseen laittaa automaattista pilssipumppua tyhjentämään sadevettä, mahtaako akussa varaus riittää kuinka pitkälle.
Käytännössä asennuksen ei pitäisi olla ylivoimaista, onko kukaan kokeillut onko toimiva systeemi. - Pilssipumppu
Heikkinen M kirjoitti:
Kaisla on käytössäni jo usean vuoden ollut, tyytyväinen olen veneen käyttäytymiseen kalastusharrastuksen parissa.
Sateisina kesinä veneen äyskäröinti harmittaa, kun on oltu pitkään poissa voi vene olla puolillaan sadevettä.
Saamapeite olisi yksi ratkaisu vaikkakin aika kallis, eikä ole käytön kannalta hyvä jos vene on vedessä laituriin kiinnitettynä tllaisten pressujen riisuminen aina lähtiessä tekee lähtemisestä työläämpää.
On käynyt mielessä voisiko avoveneeseen laittaa automaattista pilssipumppua tyhjentämään sadevettä, mahtaako akussa varaus riittää kuinka pitkälle.
Käytännössä asennuksen ei pitäisi olla ylivoimaista, onko kukaan kokeillut onko toimiva systeemi.Ei sen pilssipumpun asennuksessa ole mitään ihmeellistä ja akkukin riittää aika hyvin vaikka ei iso olisikaan, pienellä aurinkopaneelilla saisi vielä varmistettua, että akussa riittää virtaa
Tuollaiseen käyttöön kannattaa valita mahdollisimman pieni mutta kuitenkin laadukas pumppu eikä mitään piltsun pumppua tai niitä mätänetin halvimpia malleja. - -oikea kone-
Minunkin naapurilla on Volvo. Muuten hyvä auto mutta paljon pikkuvikoja. Naapurinkin vaimo käyttää tukirintaliivejä mutta minun naiseni ei käytä kun ei tarvitse kiinteitten rintojensa takia. Hän on minun exän pikkusisko ja vielä timmi.
Veneeseen laittaisin suurimman mahdollisen koneen jotta voimareserviä on tarjolla tarvittaessa, Ainakin minun moottoreissani on kaikissa ollut tehonsäätö jollion ei aina tarvitse ajaa täyskaasulla.
- 34245324445
Kannattaa panostaa johonkin itsestään tyhjentyvään. Ja väkisinkin tulee mieleen että täällä Kotkan rannikolla tuulee välillä kovastikkin, jaksaako tuollainen 5hevosvoimainen reppana jaksaa viedä tuulessa 5.25pitkää venettä=?
Osta yamarin tai uttern niin ei mene pahasti metsään, tai jos raha ei riitä näihin niin meri palta - kaislalla1
Minulla on kaisla erä 525 ja laitoin siihen 15hv evinruden 2-t koneen joka sopii siihen mainiosti. Hifistelyyn taipuvaisen mittasin koneen huippukierrokset 9*11 potkurilla ja sain lukeman 5514 rpm , onko tämä liian vähän ? Nopeudesta en tiedä mutta liukkaasti menee entisen 5 hv koneen jälkeen. Käsittääkseni tuon 2-t evikan pitäisi kiertää reilusti enemmän eli pitääkö lähteä muuttamaan potkuria ? Veneessä on trimmilevy ja mielestäni tuohon sopisi hyvin jopa 20hv moottori , se täytyy vielä testata
- tähhäh?
Missä erämiehet ?
- Sisäkone
Voisko ajatella sisäkonetta akselivedolla.Ei tietenkään mitään kutosta tai kasia.Olis meinaan se hyöty,että painopiste tulis alas.Joku parilitranen neloskone vois olla passeli.Kuivalla putkella olis simppeli asentaa aika helposti.
- Anonyymi
Tosi hyvä ja vakaa vene niin sivu ja risti aallokossa! Säilöntä tilat hyvät . jos hankit niin suosittelen lämpimästi trimmi levyä ...itselläni 8hp.nelari Mercury.n60kg.jaukkopäälle niin makkesti mennee keli ko keli
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1832234
Oletko ymmärtänyt
Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?1711965Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin
"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I451914- 1281620
Ikäero suhteessa
Huomasin äsken Iltalehden tuoreen artikkelin, jossa kerrottiin, että vain 5% parisuhteista on yli 10v ikäero. Millaisia641479Liian paljon hylättyjä ääniä
Ottakaa avustaja mukaan jos ette osaa äänestää oikein. Moni varmaan sekosi kahden listan ja lipun takia. Oliko tarkoitus1891460Tiedän kyllä sen
Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen771221Ähtärin vaalitulos ja nyt neuvottelut alkavat
Keskusta voitti yhden paikan Ähtärissä kun oli hyvin ehdokkaita ( 32) ja kansanedustaja veturina keräämässä ääniä. P311064- 711053
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni751033