Kokemuksia Kaisla 525 ERÄ:stä?

EHM30

Onko sinulla kokemuksia Kaisla 525 ERÄSTÄ? Olen ajatellut hankkia merelle Kotkaan ja toivoisin mielipiteitä/kokemuksia kyseisestä venemallista. Tarkoitus varustaa vene 5 hv Hondalla , riittääkö kone ym? Voiko kuvitella käyvänsä mökillä 6-7 km päässä? Kiitos vastauksista!

20

7623

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jenni Mainio

      Laita 15 heppanen kone (nopeus 16s). Olen ajanut Erällä 6 kesää. Paras vene mitä olla osaa luokassaan. Tukeva ja turvallinen kelissä kun kelissä.
      Poksit valmiina. Laita vielä kaiteet. (suvin kaiteet 100€/pari)

    • Pöllön hommaa

      Mieluummin 20 heppainen ja sisävesi-siivet...

      Miksi ette hanki liukuvarunkoista moottorivenettä, jos haluatte ajaa isolla moottorilla?

      Minusta tuollaiseen kapeaperäiseen savolaismalliseen max 5 hp moottori on hyvä. Jos runko on tehty uppoumanopeuksille, niin mikä järki olisi laittaa siihen isompi moottori?

      • Vellittäjä_LKV

        Tämä monivuotinen häirikköhahmo E.d.K Välittäjä_LKV:n vuosien varrella tekemiä google- väittämiään kokosin kymmenen kärjen:
        1. Terästä ei voi kukaan elektrolyysillä kuparoida. Se hilseilee tuuleen.
        2. Planeettapyörästöä ei voi pyörittää molempiin suuntiin, eikä käyttää vaihteena!
        3. Suomenkieliset eivät osaa vaihtaa moottorityynyjä.
        4. Lentosukellusveneellä voi lentää 19 G voimia veden alla ja rikkoa maan vetovoiman.
        5. Betonivene ei kellu. Se murenee ja omistaja istuu karilla.
        6. Polkupyörän pumpulla voi puristaa vettä kasaan ja sormella tehdä kuopan rautatiekiskoon.
        7. Zetorin nelisylinteristä 4,990 litran moottorinosia ei saa tasapainottaa marinoidessa.
        8. Potkuriakseli pysyy kumilaakerin varassa paikallaan. Kartiolaakerointia ei voi tehdä.
        9. Valtakunnan 2009 vahvistetut liputus- ja viirisäännöt eivät koske ruotsinkielisiä veneilijöitä.
        10. Kukaan ei voi laittaa moottoriveneeseen 2 950VA laturia.
        Ehdokasväittämiksi laitan vielä viisi muistamaani lisää
        11. Vaihteiston hammasrattaat eivät saa koskea toisiinsa kuin kerran. Ne kuluvat.
        12. Neljälapainen 400 mm halkaisijalta oleva nopeasti pyörivä potkuri on mahdottomuus.
        13. On parempi, että vannasputki tihkuu koko ajan pilssiin. Se on veneelle hyväksi.
        14. Kukaan ei voi ajaa 11 metrisellä upporunkoisella Espoosta Viipuriin.
        15. Espoossa ei voi kukaan talvehtia veneessä.


      • EHM30
        Vellittäjä_LKV kirjoitti:

        Tämä monivuotinen häirikköhahmo E.d.K Välittäjä_LKV:n vuosien varrella tekemiä google- väittämiään kokosin kymmenen kärjen:
        1. Terästä ei voi kukaan elektrolyysillä kuparoida. Se hilseilee tuuleen.
        2. Planeettapyörästöä ei voi pyörittää molempiin suuntiin, eikä käyttää vaihteena!
        3. Suomenkieliset eivät osaa vaihtaa moottorityynyjä.
        4. Lentosukellusveneellä voi lentää 19 G voimia veden alla ja rikkoa maan vetovoiman.
        5. Betonivene ei kellu. Se murenee ja omistaja istuu karilla.
        6. Polkupyörän pumpulla voi puristaa vettä kasaan ja sormella tehdä kuopan rautatiekiskoon.
        7. Zetorin nelisylinteristä 4,990 litran moottorinosia ei saa tasapainottaa marinoidessa.
        8. Potkuriakseli pysyy kumilaakerin varassa paikallaan. Kartiolaakerointia ei voi tehdä.
        9. Valtakunnan 2009 vahvistetut liputus- ja viirisäännöt eivät koske ruotsinkielisiä veneilijöitä.
        10. Kukaan ei voi laittaa moottoriveneeseen 2 950VA laturia.
        Ehdokasväittämiksi laitan vielä viisi muistamaani lisää
        11. Vaihteiston hammasrattaat eivät saa koskea toisiinsa kuin kerran. Ne kuluvat.
        12. Neljälapainen 400 mm halkaisijalta oleva nopeasti pyörivä potkuri on mahdottomuus.
        13. On parempi, että vannasputki tihkuu koko ajan pilssiin. Se on veneelle hyväksi.
        14. Kukaan ei voi ajaa 11 metrisellä upporunkoisella Espoosta Viipuriin.
        15. Espoossa ei voi kukaan talvehtia veneessä.

        Löytyiskö muilta ko. venemallista kokemuksia? Kone mulla on jo valmiina, joten isompaa en tule hommaamaan.


    • Ismo Laitala

      Ne jotka ei tunne ERÄ 525:sta höpisee mitä sattuu. Ajoin itse viimekesänä 4 eri paatilla 5-6000 kilometriä. Omassa erässäni on 20 heppanen ja se on varsin passeli siihen. Erä ei ole Savoilaismallinen paatti.
      Ajoin myös Kalapaltalla 2000km ja siitä tuli sillä entinen. Halkeamia täynnä ja ajossa vetelä Pasko. Ei sillä keliin lähdetä.
      Onhan se hupaisa kun on liukuva soutuvene, sitä ei moni maalaismöllikkä voi käsittää.

      • Duo osmo

        Mulla on Erässä ollut 3 eri mottia. Voit sie sillä soutaakin ja laita vain se Honta hyvin toimii.


      • EHM30
        Duo osmo kirjoitti:

        Mulla on Erässä ollut 3 eri mottia. Voit sie sillä soutaakin ja laita vain se Honta hyvin toimii.

        Mites kannattaako vetää Erään myrkkymaali?


      • Yksi ehdotus

        Kaisla Erän valmistajan moottorisuositus on 4 - 10 hp trimmitasoilla. En lähtisi tuota ylittämään, enkä myöskään trimmitasoja tuollaiseen ostaisi.

        5 heppainen moottori lienee Kaislaan sellaisenaan ihan sopiva.

        Mulla oli pitkään Terhi 440 ja siinä 5 heppainen Honda. Minusta siinä oli hyvä pari merikäyttöön. Tilava ja kantava yhdistelmä, jolla oli mukava kulkea saaren ja mantereen väliä. Kestää myös kelirikkokäyttöä.


    • Aku & Mikki

      Mulla on polkupyörässä nastarenkaat. Eukolla on urheilurintaliivit. Lapsia ei ole, mutta siskolla on poika.
      Naapurilla on Volvo s40.

      • Onnea elämään

        Aku&Mikki! Kehotan hakeutumaan psykiatriselle vastaanotolle! Sinunlaisia ei täällä kaivata!!!


      • Viiden veneen miäs
        Onnea elämään kirjoitti:

        Aku&Mikki! Kehotan hakeutumaan psykiatriselle vastaanotolle! Sinunlaisia ei täällä kaivata!!!

        Mulla kaisla. Erittäin tyytyväinen. Siinä perässä kantotaso. Menee hienosti 8 heppasella. Meinaan kokeilla 20 hp tänä kesänä. Kaislassa on vähän samanlaista fiilistä kun tenojoen lohiveneissä joissa kantotasot. Tai missä vaan entisajan puoliplaanarissa tai nopeaksi viritetyissä fiskareissa mukaanlukien vanhat kulkurit. Eli perään kantavuutta lisää kun konetehoa lisätään ettei kaiva uppeluksiin. Sivuvastaisessa roiskii sisään ja kastelee kuskin. Eli mieluummin suoraan vasta-aaltoon. Riittävän pitkä ettei läpsytä joka aaltoon. Kuitenkin myös mukava ja suuntavakaa sekä NOPEA soutaa kun vaan saa massan kiskottua liikkeelle. Ei oo mulla laminoinnit irtoilleet vaikka kovassa käytössä ollut. Paras allround soutu/perämoottorivene käsiohjattavaksi. Parempi kuin esim vanhat leijat tai pikku vatorit. Niitähän ei souda erkkikään ja esim verkkoka koettaessa tuulessa ihan rimpuloita. Kaislan pikkuköli estää hienosta kiemurtelun ja sorron tuulessa. On myös tukeva ja vakaa 100 kilosen alla.


      • Heikkinen M
        Viiden veneen miäs kirjoitti:

        Mulla kaisla. Erittäin tyytyväinen. Siinä perässä kantotaso. Menee hienosti 8 heppasella. Meinaan kokeilla 20 hp tänä kesänä. Kaislassa on vähän samanlaista fiilistä kun tenojoen lohiveneissä joissa kantotasot. Tai missä vaan entisajan puoliplaanarissa tai nopeaksi viritetyissä fiskareissa mukaanlukien vanhat kulkurit. Eli perään kantavuutta lisää kun konetehoa lisätään ettei kaiva uppeluksiin. Sivuvastaisessa roiskii sisään ja kastelee kuskin. Eli mieluummin suoraan vasta-aaltoon. Riittävän pitkä ettei läpsytä joka aaltoon. Kuitenkin myös mukava ja suuntavakaa sekä NOPEA soutaa kun vaan saa massan kiskottua liikkeelle. Ei oo mulla laminoinnit irtoilleet vaikka kovassa käytössä ollut. Paras allround soutu/perämoottorivene käsiohjattavaksi. Parempi kuin esim vanhat leijat tai pikku vatorit. Niitähän ei souda erkkikään ja esim verkkoka koettaessa tuulessa ihan rimpuloita. Kaislan pikkuköli estää hienosta kiemurtelun ja sorron tuulessa. On myös tukeva ja vakaa 100 kilosen alla.

        Kaisla on käytössäni jo usean vuoden ollut, tyytyväinen olen veneen käyttäytymiseen kalastusharrastuksen parissa.

        Sateisina kesinä veneen äyskäröinti harmittaa, kun on oltu pitkään poissa voi vene olla puolillaan sadevettä.
        Saamapeite olisi yksi ratkaisu vaikkakin aika kallis, eikä ole käytön kannalta hyvä jos vene on vedessä laituriin kiinnitettynä tllaisten pressujen riisuminen aina lähtiessä tekee lähtemisestä työläämpää.

        On käynyt mielessä voisiko avoveneeseen laittaa automaattista pilssipumppua tyhjentämään sadevettä, mahtaako akussa varaus riittää kuinka pitkälle.

        Käytännössä asennuksen ei pitäisi olla ylivoimaista, onko kukaan kokeillut onko toimiva systeemi.


      • Pilssipumppu
        Heikkinen M kirjoitti:

        Kaisla on käytössäni jo usean vuoden ollut, tyytyväinen olen veneen käyttäytymiseen kalastusharrastuksen parissa.

        Sateisina kesinä veneen äyskäröinti harmittaa, kun on oltu pitkään poissa voi vene olla puolillaan sadevettä.
        Saamapeite olisi yksi ratkaisu vaikkakin aika kallis, eikä ole käytön kannalta hyvä jos vene on vedessä laituriin kiinnitettynä tllaisten pressujen riisuminen aina lähtiessä tekee lähtemisestä työläämpää.

        On käynyt mielessä voisiko avoveneeseen laittaa automaattista pilssipumppua tyhjentämään sadevettä, mahtaako akussa varaus riittää kuinka pitkälle.

        Käytännössä asennuksen ei pitäisi olla ylivoimaista, onko kukaan kokeillut onko toimiva systeemi.

        Ei sen pilssipumpun asennuksessa ole mitään ihmeellistä ja akkukin riittää aika hyvin vaikka ei iso olisikaan, pienellä aurinkopaneelilla saisi vielä varmistettua, että akussa riittää virtaa

        Tuollaiseen käyttöön kannattaa valita mahdollisimman pieni mutta kuitenkin laadukas pumppu eikä mitään piltsun pumppua tai niitä mätänetin halvimpia malleja.


      • -oikea kone-

        Minunkin naapurilla on Volvo. Muuten hyvä auto mutta paljon pikkuvikoja. Naapurinkin vaimo käyttää tukirintaliivejä mutta minun naiseni ei käytä kun ei tarvitse kiinteitten rintojensa takia. Hän on minun exän pikkusisko ja vielä timmi.
        Veneeseen laittaisin suurimman mahdollisen koneen jotta voimareserviä on tarjolla tarvittaessa, Ainakin minun moottoreissani on kaikissa ollut tehonsäätö jollion ei aina tarvitse ajaa täyskaasulla.


    • 34245324445

      Kannattaa panostaa johonkin itsestään tyhjentyvään. Ja väkisinkin tulee mieleen että täällä Kotkan rannikolla tuulee välillä kovastikkin, jaksaako tuollainen 5hevosvoimainen reppana jaksaa viedä tuulessa 5.25pitkää venettä=?

      Osta yamarin tai uttern niin ei mene pahasti metsään, tai jos raha ei riitä näihin niin meri palta

    • kaislalla1

      Minulla on kaisla erä 525 ja laitoin siihen 15hv evinruden 2-t koneen joka sopii siihen mainiosti. Hifistelyyn taipuvaisen mittasin koneen huippukierrokset 9*11 potkurilla ja sain lukeman 5514 rpm , onko tämä liian vähän ? Nopeudesta en tiedä mutta liukkaasti menee entisen 5 hv koneen jälkeen. Käsittääkseni tuon 2-t evikan pitäisi kiertää reilusti enemmän eli pitääkö lähteä muuttamaan potkuria ? Veneessä on trimmilevy ja mielestäni tuohon sopisi hyvin jopa 20hv moottori , se täytyy vielä testata

    • tähhäh?

      Missä erämiehet ?

    • kaislalla1
    • Sisäkone

      Voisko ajatella sisäkonetta akselivedolla.Ei tietenkään mitään kutosta tai kasia.Olis meinaan se hyöty,että painopiste tulis alas.Joku parilitranen neloskone vois olla passeli.Kuivalla putkella olis simppeli asentaa aika helposti.

    • Anonyymi

      Tosi hyvä ja vakaa vene niin sivu ja risti aallokossa! Säilöntä tilat hyvät . jos hankit niin suosittelen lämpimästi trimmi levyä ...itselläni 8hp.nelari Mercury.n60kg.jaukkopäälle niin makkesti mennee keli ko keli

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1671
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1351
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1305
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1299
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1297
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      6
      1277
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1254
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1180
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1163
    Aihe