Onko kokemuksia Arava hoidosta?

Minulla on ollut nivelreuma jo kauan. Erinäisiä lääkkeitä on kokeiltu ja nyt menossa Arava kullan kanssa. Mitään havaittavaa tehoa ei tässä puolen vuoden aikana lääkkeestä ole ollut, sivuvaikutuksia kylläkin, esim. vatsaoireita. Lääkärin mielestä teho tulisi näkymään pitemmällä aikavälillä. Mutta ikävin vaikutus minusta on harvinaiseksi mainittu hiusten lähteminen, siis hiuksia lähtee niin runsaasti, että se jo alkaa näkyä. Minusta naisihmisenä hiusten lähteminen tuntuu todella ikävältä. Jos nyt lopetan tämän reumalääkkeen, niin minulle sopivia lääkkeitä ei tällä hetkellä muita ole enää tarjolla. Onko kellään ollut vastaavia kokemuksia? Onko hiustenlähtöön mitään poppakonsteja?
812800
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 8

Vanhimmat

Mulla oli sama vaiva kun söin trexania (erit. kun pesi hiuksia, tuppoja lähti pelottavan paljon). Kun mainitsin asiasta lääkärille, totesi hän että onhan noita hiuksia vielä päässä... Siis todella inhottava sivuvaikutus ja tuntuu ettei se lekureille merkkaa mitään. Ellei arava vaikuta, ei ole mitään järkeä jatkaa sen syömistä. Miten olisi nämä uudet biologiset lääkkeet? Jos reumasi on hankalaa sorttia, olet oikeutettu näihin uusiin tehokkaisiin lääkkeisiin joiden sivuvaikutukset ovat suht.pienet (kokemuksesta puhun). Hyvää jatkoa sinulle! Kyllä ne hiukset vielä kasvavat vaikkei se tässä vaiheessa varmaan lohduta...

Äänestä

9 v. tyttäreni käyttää Aravaa ja olen myös huomannut hiusten lähtöä. Arava on ollut käytössä noin 7 kk ja hiusten irtoaminen on mielestäni nyt viime aikoina hieman vähentynyt. Heti alussa tuli myös ihottumaa joka hävis kun taukoa lääkityksessä pidettiin pari viikkoa. Mainitsin lääkärille hiusten lähdöstä mutta hän ei tästä sivuvaikutuksesta ollut (muka) kuullutkaan......eikä puuttunut asiaan sen kummemmin.
Arava otettiin käyttöön korvaamaan Trexan joka aiheutti pahoinvointia. Biologisten lääkkeiden (esim. Enbrel) teho on todettu parhaaksi (ainakin lastenreumassa) jos sen kanssa käytetään jotain solunsalpaajaa (Trexan, Arava...).
Kannattaa ehdottomasti kertoa hoitavalle lääkärille sivuvaikutuksista. Joskushan niitä kuitenkin on vain siedettävä jos muuta vaihtoehtoa lääkityksessä ei löydy :(
Onko sinulle kokeiltu muita solunsalpaajiin kuuluvia lääkkeitä?

Äänestä
  • Lääkitystä on vuosien varrella vaihdettu aika usein. Oxiklorinia olen jossain vaiheessa syönyt. Solusalpaajista tuttuja on Aravan lisäksi myös aikaisemmin kokeiltu Reumacon ja Trexan. Ja kaikki on jonkun sivuvaikutuksen tai yliherkkyyden takia lopetettu.

    Minusta lääkäreiden suhtautuminen lääkkeiden sivuvaikutuksiin on joskus todella ikävää. Jos lääke ei auta siinä ajassa, kun sen pitäisi auttaa, tulisi potilaan voida vaihtaa lääke johonkin parempaa. Ehkäpä nuo biologiset lääkkeet olis parempi vaihtoehto. Ihmettelenpä vaan miksi minulle ei ole niitä jo tarjottu.

    Äänestä

  • ja sekin vielä kirjoitti:

    Lääkitystä on vuosien varrella vaihdettu aika usein. Oxiklorinia olen jossain vaiheessa syönyt. Solusalpaajista tuttuja on Aravan lisäksi myös aikaisemmin kokeiltu Reumacon ja Trexan. Ja kaikki on jonkun sivuvaikutuksen tai yliherkkyyden takia lopetettu.

    Minusta lääkäreiden suhtautuminen lääkkeiden sivuvaikutuksiin on joskus todella ikävää. Jos lääke ei auta siinä ajassa, kun sen pitäisi auttaa, tulisi potilaan voida vaihtaa lääke johonkin parempaa. Ehkäpä nuo biologiset lääkkeet olis parempi vaihtoehto. Ihmettelenpä vaan miksi minulle ei ole niitä jo tarjottu.

    Joo, niin olen minäkin lääkeskallaa soutanut laidasta laitaan. Kärsinyt hirvittävistä haittavaikutuksista kuoleman kieliin saakka. Lääketiede levittelee käsiään, että kun ei ole mitään, mikä tehoaa ja mitä sietäisi.
    Arava loppui hyvin lyhyeen kun maksa-arvot kihahtivat korkealle. Treksaani vain pahensi reumaa.

    Nyt tällä hetkellä onnistui löytymään homeopaattiset sopivat lääkkeet. Kipulääkkeistä olen nyt homeopaattisten lääkkeiden ansiosta päässyt eroon kokonaan. Kortisooni purku meneillään. 1 tabletin lopettamiseen (5 mg) menee aikaa 7 kuukautta, jos kaikki menee hyvin.

    Katsotaan mikä on sitten tilanne, mitä lääkkeitä vielä puretaan pois ohjelmasta.
    Reumalääkäri oikeastaan alkoi usuttaa minua homeopatian kokeiluun. Ja kyllä se heti tuntui myös tulehdusarvojen laskuna, turvotusten sulamisena että lääkitys tehoaa.
    Homeopaattista hoitoa antavan on kylläkin oltava lääkärin, ei mikä tahtojaan homeopaatti.

    Äänestä

Vasta viikko Aravan syöntiä mulla takana. En ole isommin oireita vielä huomannut, tosin ei ole tainnut ehtiä vielä kertyä lääkettä kroppaan tarpeeksi. Eilen suihkussa huomasin että hiuksia tuntui irtoavan joltisesti. Mutta ei kai se vielä noin äkkiä voi vaikuttaa? Trexania käyttäessäni aikoinaan hiuksena olivat hauraammat kuin aiemmin.

Mulle lääkäri ainakin sanoi aloittaessani lääkitystä että Arava on siitä hyvä että jo kolmen kuukauden käytön jälkeen voidaan sanoa onko lääkkeestä hyötyä.

Ensi viikolla sitten ensimmäisiin turvakokeisiin..

Äänestä

Sain 1-tyypin diabeteksen. Aravaa 10 vuotta. Kohtu ja munasarjat mikroskoopin kokoisiksi surkastuneet! Sen tutkitutin yksityisellä. Eivät tutki tk:ssa haimaa eikä masksaa. Perkele.

Äänestä

Sii se kallis biologinen lääke vaikutus alkaa heti

Äänestä

Mulla on nivelpsori mutta lääkäri ei edelleenkään ole sitä omakantaan kirjoittanut määräs kyllä aravaa koska oli niceltulehduksia rinnassa pahin kipuilee koko ajan nyt koska jouduin lopettaan aravan kun siittä tuli virtsatietulehdus kipuihin se auttoi

2Äänestä

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastainen viesti.

Kommentoi aloitusta


ja sekin vielä kirjoitti:

Minulla on ollut nivelreuma jo kauan. Erinäisiä lääkkeitä on kokeiltu ja nyt menossa Arava kullan kanssa. Mitään havaittavaa tehoa ei tässä puolen vuoden aikana lääkkeestä ole ollut, sivuvaikutuksia kylläkin, esim. vatsaoireita. Lääkärin mielestä teho tulisi näkymään pitemmällä aikavälillä. Mutta ikävin vaikutus minusta on harvinaiseksi mainittu hiusten lähteminen, siis hiuksia lähtee niin runsaasti, että se jo alkaa näkyä. Minusta naisihmisenä hiusten lähteminen tuntuu todella ikävältä. Jos nyt lopetan tämän reumalääkkeen, niin minulle sopivia lääkkeitä ei tällä hetkellä muita ole enää tarjolla. Onko kellään ollut vastaavia kokemuksia? Onko hiustenlähtöön mitään poppakonsteja?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu