Eikö 80-vuotiaille enää saa myöntää viisumia?

Erään messutapahtuman yhteydessä osuin seuraamaan suomalaisen vakuutusyhtiön esittelypisteessä keskustelua, jonka aiheena oli 80-vuotiaan suomalaisen matkavakuutus. Oikeastaan kysymys oli siitä, että 80-vuotiaalle ja sitä vanhemmalle henkilölle ei myönnetä matkavakuutusta ainakaan tuon kyseisen vakuutusyhtiön ottaman kannan takia.

Vakuutuksen saamisen estämistä tiedusteleva mummo oli evakkokarjalaisia, mikä seikka tuli esille siinä keskustelussa, kun vakuutusyhtiön toimintaa esittelevät nuoret miehet vain totesivat ykskantaan, että näin on eikä niin iäkkäälle ihmiselle kuin mitä 80-v. on, niin ei hänelle matkavakuutusta myönnetä. Ja piste.

Käytännössä kysymys on viisumin saamisesta. Venäjälle matkatessa tarvitaan viisumi. Ja viisumin saamisen ehtona on voimassaoleva matkavakuutus. Vakuutusyhtiö siis evätessään matkavakuutuksen, siinä tilanteessa vakuutusyhtiön toimesta syntyy päätös, mikä estää 80-vuotiaan ja sitä vanhemman ikäihmisen pääsyn käymään rajan taakse vanhoille syntymäkotiseuduilleen. En ole tullut suorittaneeksi soittelukierrosta eri vakuutusyhtiöihin, mutta ainakin tuon yhden vakuutusyhtiön kannan olen tarkistanut ja ikävä kyllä se on juuri niin kuin tun messujen esittelypisteen äärellä ilmeni.

Kun tässä itse olen 70-vuotias, niin ajatuksissa jo kaikertaa vuosikymmenen päässä väijyvä ikävä mahdollisuus joutumisesta viisumia vaativien maitten osalta matkustusboikottiin. Kun on tiettyä ennakkoluuloisuutta byrokratian pysyväisyydestä, niin paljonkohan mahtaisi kulua aikaa matkustusvapauden turvaamisen järjestämiseen myös 80-vuotiaille ja sitä vanhemmalle väelle? Parasta olisi tietysti saada asia korjatuksi jo huomispäivänä.

4

105

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • NYT !

Kyllä minä isoäitinä haluan tuon orjakielen pois lastenlapsiltani.
      Viime aikoina on ollut hirvättävä pakkoruotsi kampanja Ylessä jossa rikkailta suomenruotsalaissäätiö varoilla saadaan propaganda historiaa suomalaisille ja lisää tulossa.
      Kyllä Rkp:llä on hätää, mutta rahaa riittää antaa ohjelmien tekijöille ja Ylekin osallistuu näihin ohjelmiin suomalaisten verorahoilla.

Haluan lapsenlapseni sivistyvän maailman kielillä enkä halua hänen tulhlaavan aikaa pieneen ruotsin murteeseen.

Pois pakkoruotsi: http://www.ruotsivapaaehtoiseksi.fi

Tarvitset pankkitunnukset. Tarvittaan 50000 nimeä jotta Eduskunnassa otettaisiin käsiteltäväksi.

• 3 päivää ja nyt jo

noin paljon allekirjoitettuja nimiä!

• Kovasti olen yrittänyt hakea tuosta omasta avauksestani ruotsin kieleen viittaavaa kohtaa, mutta en löydä edes itse. Kiitokset kuitenkin arvoisille osallistujille! Sinänsä tiedän kyllä olevani henkilökohtaisesti hyvin, hyvin kriittisellä kannalla pakkoruotsia kohtaan, mutta se ei ole asianani nyt tässä yhteydessä.

Kun kerran kuitenkin olen juttua jatkamassa, niin mieleeni juolahtaa uuden tekemisen mahdollisuus. Jos vakuutusyhtiöt eivät tarjoa matkavakuutuspalvelua 80-vuotiaalle ja sitä vanhemmalle väelle, niin ainahan asian voi järjestää uuden toimijan avulla.

Jos ikääntyvien ihmisten matkavakuutuksien hoitamista varten asialle alkaisi Kela eli Kansaneläkelaitos, niin tilanteen korjaus voisi tapahtua varsin luontevasti. Kelan toimistoihin sisustettaisiin uusi kulmaus matkavakuutustoimintaa varten ja pestattaisiin asiaa hoitamaan uutta henkilökuntaa, ellei jo nykyään työssä olevan Kelan virkailijakunnan toimestakin tehtävä hoituisi.

Kela on periaatteessa jo ennestään vakuutusalalla toimiva instanssi. Nykyiset vakuutusyhtiöt eivät voisi heittäytyä mustasukkaisiksi, jos kerran eivät itse halua tätä hommaa hoitaa. Ikäväen yhetystiedotkin ovat Kelassa jo kuta kuinkin valmiina tiedostona ja rahalaitosten tilinumerotkin hallinnassa. Tietysti tarjolla olisi sekin sauma, että samaan Kela-yhteyteen perustettaisiin myös uusi "Kansan Pankki" entisen Postisäästöpankin jättämän aukon ja sosiaalisen tilauksen hoitamiseksi. Ovathan nykyään vakuutuslaitokset ja pankit ylipäätäänkin yhteen kimppaantuneet.

• ghghhggh

http://www.lahitapiola.fi/www/Yksityisasiakkaat/Vakuutukset/Matka/Kertamatkavakuutus/
      http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-elama/2009/12/30/matkavakuutus-syrjii-ikaihmisia/200926008/139

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      89
      3308
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      3067
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      433
      2550
    4. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      80
      2343
    5. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2313
    6. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      96
      2066
    7. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      40
      1996
    8. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1656
    9. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      20
      1653
    10. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      31
      1519
    Aihe