Minä yhdessä monen kaverin kanssa aiomme lähtee uteliaisuuttamme Helsinkiin Mikaelin kirkkoon 14.3.2013, eli ensi viikon torstaina.
Siellä järjestetään Dance Pray-messut, mutta kiinnostavan tästä tekee erityisesti se, että saarnan pitää vanhoillislestadiolaistaustainen Johannes Alaranta.
Niin, minä ja kaveriporukkani olemme kaikki vanhoillislestadiolaisia. Vaikka erityisemmin emme pidä ns. jytämusiikista, Dance Pray messu tulee olemaan varmasti elämys. Rytmikäs musiikki tuntuu olevan vielä aikamoinen tabu vanhoillislestadiolaisuudessa, sillä musiikista, erityisesti rytmimusiikkia puolustavat kannanotot tahdotaan vaimentaa. Sen näkee jo täällä Suomi24:sen keskustelupalstalla. Musiikkia käsittelevät aloitukset lähes poikkeuksetta menevät poistoon. Vankka totuus on kuitenkin se, että tänä päivänä vanhoillislestadiolaiset kuuntelevat todella monenlaista musiikkia. Siis myös sellaista, mitä ns. virallinen linja ei hyväksy.
Tunnustan, että minä kuulun myös heihin, ja vaikka tapakäsitykseni eivät olekkaan linjassa virallisen opetuksen kanssa, tunnen olevani silti elävässä uskossa ja Jumalan valtakunnan jäsen. Jos minä silloin tällöin kuuntelen vähän toisenlaista musiikkia, niin ei kenkään pidä minulta kruunua ottaman.
Ja uskon, että virallinen linjakin tulee ennen pitkää suvaitsevammaksi!
Dance+Pray Helsingissä, Johannes Alaranta saarnaa!
38
1994
Vastaukset
- Saaran tyttö.
Itekkin kuuntelen monenlaista musiikkia, mitä ei virallinen linja vielä suvaitse. En tiedä, onko sillä niin väliäkään. Jokainen vastaa omista kuuntelemisistaan, eikä siitä tarvi tehdä tiliä kenellekään. Onneksi!
- Liira.
Virallinen linja on kautta aikain muuttunut. Muistan ajan, jolloin mm. kesäillan valssia pidettiin maailmallisena. Nykyään kaikki klassiset kappaleet ovat vapautuneet, eli tulleet sallituiksi. Ennen karsastettiin valsseja ja ylipäänsä kaikkia kappaleita, jotka jollain tapaa liittyivät tanssiin. Myös viulua pidettiin todella sopimattomana ja näin ollen mm. mozzartin kappaleita ei voitu kuunnella viulusäestyksellä, vaan päädyttiin aina pianoversioihin jne.
Äitini aikoinaan torui meitä, kun saatoimme laulaa kotona laulua Täällä pohjan tähden alla, Tein lasinkuultavan laulun jne. Nykyisin kotonamme kuunnellaan näitä lauluja. Edelleenkään kotonamme kuunnellussa musiikissa ei ole rumpuja lukuunottamatta sotilasmarsseja. Sotilasmarsseiksi kelpuutetaan kotonamme nykyään myös sen ajan iskelmät. Eli kun musiikki tarpeeksi vanhenee, siitä tulee sallitumpaa. En usko ikinä, että koskaan tullaan hyväksymään sitä musiikkia, joka on uutta ja tuoretta. Rock-musiikki tuli suomeen 50 - 60-luvulla, mutta meille se tulee ehkä joskus aikaisintaan vuonna 2100. Musiikin on oltava kyllin vanhaa, jotta se voidaan hyväksyä ohjelmistoon. Aika jännää, mutta näin se vain menee...
- minätäällävain
Kiitos tiedosta, taidan itsekin tulla paikalle :)
- etsivä-xx
Oletko katsonut edellisen tanssihomman videopätkän taisi olla linkki kotimaa24 sivuilta. Lyhytkin näytepätkä osoitti että kyseessä ei ole messu vaan disko.
Kun en ole lestadiolaiseksi syntynyt diskossa olen nuoruudessano käynyt. Sen voin viellä siltä pohjilta ymmärtää että nuoret haluaa jyvää ja tanssia mutta jumalanpalvelus on toisenlainen tilaisuus mihin jytä ei sovi. Joku kaunis klassillinen taustamusiiki kyllä.
Kauas on Alaranta lähtenyt jos on tällaiseen messuun päätynyt ja niin olette tekin.
Vanhassa testamentissa tanssittiin Jumalan kunniaksi mutta se meno mitä videolla viimeksi oli ei ole sellaistakaan vaan pelkästään metelöintia ja hyvin pakanallisen oloista menoa näin ns vapaudessa ikäni eläneenä ja kaikenlaista nuoruudessani nähneenä, kavahdan moista. En olisi mennyt nuorenakaan tällaiseen tilaisuuteen vaikka mielellään kuuntelimme kirkossa vaikka Mårtensonin lauluja. Pidän vaikkapa gospelista joidenkin esittämänä, maltillisena siis.
Tässä kotimaa24 linkki missä videopätkä
http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kulttuuri/7549-papit-tanssivat-turun-dance-messussa- Vanhoillislestadiola
Daavidkaan ei lihallisen tahtonsa kautta ryhtynyt tanssimaan liitonarkkia tuotaessa (kysymys ei siis ollut kylmistä hypyistä), mutta kysymys oli siitä että Jumalan Henki sai Daavidin liikutuksen tilaan, jolloin hänen järkensä ei hallinnut kehoa, vaan hän humaltui Jumalan Hengestä. Silloin Daavidin päältä vahingossa putosi vaatteet pois koska sen ajan vaatteet olivat sellaiset etteivät ne pysyneet päällä kovin hyvin. Kylmät hypyt ovat Jumalan pilkkaamista ja teeskentelyä.
Vastaava asia tapahtui sen ajan vaatetukseen liittyen, kun Jeesusta tultiin pidättämään niin yksi opetuslapsista lähti juoksemaan pakoon niin että hänen vaatteensa putosivat ja hän pakeni alasti. Myös esimerkiksi kivitystilanteissa vaatteet jouduttiin ottamaan pois päältä, koska kiviä heiteltäessä ne olisivat kuitenkin helposti tippuneet. Päälle jätettiin vain vaippa (vastaa alushousuja). Siksi esimerkiksi Stefanuksen kivittäjät antoivat vaatteensa Saulin (tulevan Paavalin) käsiin siksi aikaa kun kivittivät Stefanuksen. - 14x11
Vanhoillislestadiola kirjoitti:
Daavidkaan ei lihallisen tahtonsa kautta ryhtynyt tanssimaan liitonarkkia tuotaessa (kysymys ei siis ollut kylmistä hypyistä), mutta kysymys oli siitä että Jumalan Henki sai Daavidin liikutuksen tilaan, jolloin hänen järkensä ei hallinnut kehoa, vaan hän humaltui Jumalan Hengestä. Silloin Daavidin päältä vahingossa putosi vaatteet pois koska sen ajan vaatteet olivat sellaiset etteivät ne pysyneet päällä kovin hyvin. Kylmät hypyt ovat Jumalan pilkkaamista ja teeskentelyä.
Vastaava asia tapahtui sen ajan vaatetukseen liittyen, kun Jeesusta tultiin pidättämään niin yksi opetuslapsista lähti juoksemaan pakoon niin että hänen vaatteensa putosivat ja hän pakeni alasti. Myös esimerkiksi kivitystilanteissa vaatteet jouduttiin ottamaan pois päältä, koska kiviä heiteltäessä ne olisivat kuitenkin helposti tippuneet. Päälle jätettiin vain vaippa (vastaa alushousuja). Siksi esimerkiksi Stefanuksen kivittäjät antoivat vaatteensa Saulin (tulevan Paavalin) käsiin siksi aikaa kun kivittivät Stefanuksen.Kuningas Daavidilla taisi olla omat orkesterinsa ja esiintyjät (tanssijatytöt).
Tosin he soittivat ja tanssivat Jumalan kunniaksi. Kuninkaan elämä ja sen puitteet muutenkin olivat niin ylelliset, ettei monikaan tämän ajan vl voisi hyväksyä sellaista menoa.
- Daavidilla oli ainakin kahdeksan vaimoa -
, että massa maan tavalla :-)
- Miten niin
Miten niin muka Helsingin Mikaelin kirkossa olisi tuollainen tapahtuma 14.3.2013???
Ei ainakaan näy Helsingin Mikaelin seurakunnan toimintakalenterissa sellaista:
http://www.helsinginseurakunnat.fi/seurakunnat/mikael.html
Mellunmäen Mikaelin kirkko on Helsingin Mikaelin seurakunnan pääkirkko.- Griz.
Anteeks väärinkäsitykseni. Dance Pray-messu järjestetään siis Mikael Agricolan kirkossa. Olen kuullut joissain yhteyksissä Helsingin Mikaelin kirkosta, joten jotenkin sekotin sitten tuon Mikael Agricolan kirkon siihen. Eli Acrigolan kirkossa nähdään!
- etsivä-xx
Kyse on varmaankin kotimaa24 jutusta joka on tässä:
http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kulttuuri/9675-kaanne-dance-messu-jarjestetaan-sittenkin
Paikka on siinä jutussa Mikael Agrcolan kirkko. Mikaelin kirkko on Turussa paikka missä se taisi olla ensimmäisen kerran.
Mitään tallasita tapahtumaa ei kuitenkaan ole Agrcolan kirkossa tapahtumakalenterin mukaan.
Onko kyseessä keskiviikkomessu Agrikolan kirkossa
Agricolamessua vietetään joka keskiviikko kl0 20
Agricolamessu on uusi etelähelsinkiläinen viikoittainen messu, joka kerää yhteen Mikael Agricolan kirkkoon hyvin erilaisia ihmisiä, etsijöitä ja epäilijöitä, löytäneitä ja lohduttautuneita – miehiä, naisia, nuoria, vanhoja, liberaaleja, konservatiiveja ja kaikkia muita.
Messussa kuulet isoja sanoja, innostavia rytmejä ja rauhoittavaa rukousta. Agricolamessu on yhdistelmä matalinta mahdollista kynnystä, kompromissittominta puhetta ja kaupungin parasta musiikkia. Tavoitteena ei ole luoda palvelutuotantoa, vaan seurakunta. Agricolamessu on leikkikenttä, seurapiiri tai rakennustyömaa – jotain, jota ollaan tekemässä yhdessä. Mieli voi olla eri, kunhan tahto on sama. Ja se on tehdä tästä messusta kaupungin paras messu. - Miira.
etsivä-xx kirjoitti:
Kyse on varmaankin kotimaa24 jutusta joka on tässä:
http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kulttuuri/9675-kaanne-dance-messu-jarjestetaan-sittenkin
Paikka on siinä jutussa Mikael Agrcolan kirkko. Mikaelin kirkko on Turussa paikka missä se taisi olla ensimmäisen kerran.
Mitään tallasita tapahtumaa ei kuitenkaan ole Agrcolan kirkossa tapahtumakalenterin mukaan.
Onko kyseessä keskiviikkomessu Agrikolan kirkossa
Agricolamessua vietetään joka keskiviikko kl0 20
Agricolamessu on uusi etelähelsinkiläinen viikoittainen messu, joka kerää yhteen Mikael Agricolan kirkkoon hyvin erilaisia ihmisiä, etsijöitä ja epäilijöitä, löytäneitä ja lohduttautuneita – miehiä, naisia, nuoria, vanhoja, liberaaleja, konservatiiveja ja kaikkia muita.
Messussa kuulet isoja sanoja, innostavia rytmejä ja rauhoittavaa rukousta. Agricolamessu on yhdistelmä matalinta mahdollista kynnystä, kompromissittominta puhetta ja kaupungin parasta musiikkia. Tavoitteena ei ole luoda palvelutuotantoa, vaan seurakunta. Agricolamessu on leikkikenttä, seurapiiri tai rakennustyömaa – jotain, jota ollaan tekemässä yhdessä. Mieli voi olla eri, kunhan tahto on sama. Ja se on tehdä tästä messusta kaupungin paras messu.Helsingissäkin on Mikaelin kirkko. Se on Mellunmäessä. Oon käyny siellä seuroissa. Mikaelin kirkko on nykyaikainen moderni lähiökirkko. Mikael Agricolan kirkko on taas upea jylhä korkeatorninen tiilikirkko Punavuoressa.
Itse aion todellakin osallistua myös Dance Pray-messuille. Olen melko varma, että tulen bongaamaan sieltä muitakin vanhoillislestadiolaisia ja onhan täälläkin muutamat vanhoillislestadiolaiset kertoneet aikovansa mennä sinne (siis jos ne nyt oikeasti ovat myös vanhoillislestadiolaisia niin kuin minä). - Griz.
Miira. kirjoitti:
Helsingissäkin on Mikaelin kirkko. Se on Mellunmäessä. Oon käyny siellä seuroissa. Mikaelin kirkko on nykyaikainen moderni lähiökirkko. Mikael Agricolan kirkko on taas upea jylhä korkeatorninen tiilikirkko Punavuoressa.
Itse aion todellakin osallistua myös Dance Pray-messuille. Olen melko varma, että tulen bongaamaan sieltä muitakin vanhoillislestadiolaisia ja onhan täälläkin muutamat vanhoillislestadiolaiset kertoneet aikovansa mennä sinne (siis jos ne nyt oikeasti ovat myös vanhoillislestadiolaisia niin kuin minä).Kiva, että sinne on tulossa muitakin vl:iä. Voitaisiinko sopia joku yhteinen kokoontumispaikka, missä me vanhoillislestadiolaiset kokoonnumme. Monille meille diskoissa, yms dancetilaisuuksissa käyminen voi olla uutta. Voimme jakaa yhdessä kokemuksia tapahtumasta. Koemme tilaisuuden varmasti ihan eri tavalla, mitä ne, jotka ovat jo tottuneet käymään diskoissa yms.
- etsivä-xx
Minkähän takia koko tilaisuutta ei ole Helsingin seurakuntayhtymän sivuilla.
Miksi Vantaan Lauri uutisoi sen näin mutta Helsinki vaikeenee:
http://www.vantaanlauri.fi/arkisto/2013-03-06/pieni-opas-tanssimessuun
Alaranta mainitaan vantaanlaurin teksteissä.
Kun tulee toiselta paikkakunnalta saarnaamaan lienee kysessä nykyinen hengellinen kotinsa.En oikein tiedä mitä ajattelisin. Ensimmäiset Johanneksen haastattelut olivat hänen väitöskirjatutkimuksensa aiheesta, päällä papinpuku ja taustalla vanha kivikirkko ja vaikutti oikein asialliselta haatattelulta. Tätä valintaa vierastan.
Ilmiöt
Pieni opas tanssimessuun 06.03.2013
Tässä messussa saa tanssia.
Jättimäiset videotaulut, valonheittimet, levysoittimet sekä trance- ja housemusiikki valtaavat Agricolan kirkon.
jne- Donan.
Joo, itekkin ihmettelin, miksei Kirkko & Kaupunki -lehdessä ollut noista mitään. Ite olen vanhoillislestadiolaistaustainen ja luen aktiivisesti Kotimaa24:n uutisia. Sieltä bongasin tämän Dance Pray-festarin ja mielen kiinnolla aion mennä itekkin tutustuu niihin. Katoin Turun vastaavista festareista youtubesta videoita, niin oli se aika mielenkiintoinen yhdistelmä rauhoittavaa saarnaamista ja nopeatempoista dancemusiikkia. Odotan, että Johannes Alaranta tulee saarnaamaan tuttuun turvalliseen tapaan, mitä olen rauhanyhdistyksilläkin tuttunut kuulemaan sillä erotuksella, että hän saarnaa kaikille uskovaisille. Että hänen saarnoistaan huokuisi sellainen lämmin henki. Odottavin mielin olen menossa näihin festareihin!
- menomies
Lisätietoja:
http://www.dancemessu.net
https://www.facebook.com/dancemessu
Seurakuntien sivuilla ei ilmeisesti näy, sillä kyseessä on Pikkukirkkopäivät:
http://www.kirkkopaivat.fi/uutiset/56-pikkukirkkopaivat-helsinki - 1x4
Tämänkaltaisilla festareilla ei ole mitään tekemistä oikean\elvän Jumalanpalveluksen kanssa! Meno on täysin maailmallinen ja kaukana Jumalan sanan pyhityksestä.
Tässä kohtaa nousee mieleen Johanneksen ilmestyksen viimeisen luvun sanat:
Ilm. 22:11-15
11 Jumalaton eläköön yhä jumalattomasti, saastainen rypeköön saastassaan, vanhurskas harjoittakoon vanhurskautta ja pyhä edetköön pyhyyden tiellä. [Hes. 3:27; Dan. 12:10; 2. Tim. 3:13]
12 "Minä tulen pian, ja tullessani minä tuon jokaiselle palkan, maksan kullekin hänen tekojensa mukaan. [Ilm. 3:11 | Jes. 40:10, Jes. 62:11 | Matt. 16:27 ]
13 Minä olen A ja O, ensimmäinen ja viimeinen, alku ja loppu. [Ilm. 1:8,17, Ilm. 21:6]
14 "Autuaita ne, jotka pesevät vaatteensa: he pääsevät syömään elämän puusta ja saavat mennä porteista sisälle kaupunkiin. [1. Moos. 3:22; Ilm. 2:7, Ilm. 7:14, Ilm. 21:27]
15 Ulkopuolelle jäävät koirat ja noidat, irstailijat, murhaajat ja epäjumalien palvelijat ja kaikki, jotka rakastavat valhetta ja noudattavat sitä. [Ilm. 9:20,21, Ilm. 21:8 | 1. Kor. 5:11, 1. Kor. 6:9,10; Gal. 5:19-21;Kol. 3;5,6]- Van Hurskas
Seuraava "messu" Vaasankadulla jossain runkkubaarissa? Onhan ruumiimme Pyhän Hengen temppeli ja seksuaalisuus luonnollinen osa ihmisen elämää, voimakas synnynnäinen vietti.
Sylitanssimessu? Lisääntykää ja täyttäkää maa!
Gospelbic on myös todella edistyksellinen palvelusmuoto: Nyt kaikki peppu venymään... venytää... yks, kaks... Herra on hyvä... venytä persettäääää... nyt kaikki yhteen ääneen Hallelujaa...
Irvailua ja perussuomalaista satiiria mutta minusta perseenkeikutukseen keskittyvä messu kuulostaa kovin vieraalta. Eikös tämä ole sitä maailmallisuutta ns. pahimmillaan? Jos tykkää pitää hauskaa ja käydä kapakassa joraamassa niin miksi tällainen tuodaan KIRKKOON?!? Ja sitten joku rukouksella parantaja leimataan manaajaksi ja häädetään ulos?
Taitaa olla vaan kirkollisveroeurot/-äyrit mielessä...
Kuinkahan paljon porukat vetävät essoa (=ecstacy) tai muita huumeita ennen tätä messua?!? - Donan.
Van Hurskas kirjoitti:
Seuraava "messu" Vaasankadulla jossain runkkubaarissa? Onhan ruumiimme Pyhän Hengen temppeli ja seksuaalisuus luonnollinen osa ihmisen elämää, voimakas synnynnäinen vietti.
Sylitanssimessu? Lisääntykää ja täyttäkää maa!
Gospelbic on myös todella edistyksellinen palvelusmuoto: Nyt kaikki peppu venymään... venytää... yks, kaks... Herra on hyvä... venytä persettäääää... nyt kaikki yhteen ääneen Hallelujaa...
Irvailua ja perussuomalaista satiiria mutta minusta perseenkeikutukseen keskittyvä messu kuulostaa kovin vieraalta. Eikös tämä ole sitä maailmallisuutta ns. pahimmillaan? Jos tykkää pitää hauskaa ja käydä kapakassa joraamassa niin miksi tällainen tuodaan KIRKKOON?!? Ja sitten joku rukouksella parantaja leimataan manaajaksi ja häädetään ulos?
Taitaa olla vaan kirkollisveroeurot/-äyrit mielessä...
Kuinkahan paljon porukat vetävät essoa (=ecstacy) tai muita huumeita ennen tätä messua?!?Kirkon on jalkauduttava sinne, missä jäsenensäkin ovat. Ei kirkon pidä sulkeutuman minnekään erilleen ihmisistä. Tänä päivänä on vain niin, että valtaosa suomalaisista on vieraantunut vanhankantaisesta jumalanpalveluselämästä, eikä juuri kukaan käy enää jumalanpalveluksissa. Ei edes vanhoillislestadiolaiset. He käyvät vain itse järjestämissä seuratilaisuuksissa rauhanyhdistyksillä.
Kirkkojen jumalanpalveluksiin ja messuihin ei vain riitä käviöitä. Näin on hyvä tarjota sitten tämän ajan ihmisille mieluista ohjelmaa. Papit jalkautuvat jopa pubeihin. Kirkkoihin tuodaan uudenlaisia tapahtumia, että jäsenensä saisivat kirkollisveroille vastinetta. Ja onhan se nähty: erikoismessut vain kerää paljon enemmän väkeä, kuin perinteiset jumalanpalvelukset. Vai miten oli mm. turun dance pray- messujen laita. Kirkko pullisteli ääriä myöten ja porukka oli hyvin messissä mukana. Näinkö kirkko ei mielestäsi saisi toimia? Olisiko kirkon mielestäsi jäätävä jonnekin 1800 luvulle? Pidättäytyä ikivanhassa musiikissa, jäyköissä kaavoissa, että varmuudella kukaan nykyajan ihminen ei jaksaisi näihin tilaisuuksiin mennä. Kirkon on elettävä ajassa ja kyllä tuolla Turunkin Dance Pray messuissa kuultiin raikasta Jumalan sanaa! - etsivä-xx
Donan. kirjoitti:
Kirkon on jalkauduttava sinne, missä jäsenensäkin ovat. Ei kirkon pidä sulkeutuman minnekään erilleen ihmisistä. Tänä päivänä on vain niin, että valtaosa suomalaisista on vieraantunut vanhankantaisesta jumalanpalveluselämästä, eikä juuri kukaan käy enää jumalanpalveluksissa. Ei edes vanhoillislestadiolaiset. He käyvät vain itse järjestämissä seuratilaisuuksissa rauhanyhdistyksillä.
Kirkkojen jumalanpalveluksiin ja messuihin ei vain riitä käviöitä. Näin on hyvä tarjota sitten tämän ajan ihmisille mieluista ohjelmaa. Papit jalkautuvat jopa pubeihin. Kirkkoihin tuodaan uudenlaisia tapahtumia, että jäsenensä saisivat kirkollisveroille vastinetta. Ja onhan se nähty: erikoismessut vain kerää paljon enemmän väkeä, kuin perinteiset jumalanpalvelukset. Vai miten oli mm. turun dance pray- messujen laita. Kirkko pullisteli ääriä myöten ja porukka oli hyvin messissä mukana. Näinkö kirkko ei mielestäsi saisi toimia? Olisiko kirkon mielestäsi jäätävä jonnekin 1800 luvulle? Pidättäytyä ikivanhassa musiikissa, jäyköissä kaavoissa, että varmuudella kukaan nykyajan ihminen ei jaksaisi näihin tilaisuuksiin mennä. Kirkon on elettävä ajassa ja kyllä tuolla Turunkin Dance Pray messuissa kuultiin raikasta Jumalan sanaa!tarjota sitten tämän ajan ihmisille mieluista ohjelmaa
kuten esim. temppelinaukionkirkossa vähän aikaa sitten.
Siitä rämisästä mikä tonne alle oli linkitetty ei saanut edes sanoista mitään selvää.
Minä oikeastaan odotan että vanhoillislestadiolainen liike tulee katoamaan hyvin nopeasti kokonaan. Liiken on aikoinaan edustanut edistyksellistä suhtautumista suhteessa esikoislestadiolaisiin. Kun maallista ja hengellistä ei eroteta toisistaan niin että pyhä on pyhää ja arki arkea on tuloksena vastareaktio ja pyhän tuhoaminen. Ei ole ralismia kuunnella siionin virsiä aamusta iltaan eikä hengellinen voi täyttää kaikkea. Mutta silloin kun olaan hengellisellä alueella kuten messussa, se on pyhän paikka, hiljentymisen paikka, arvokkuudella kohdattavaa.
En ole kasvanut vanhoillislestadiolaisuudessa vaan kirkon piirissä. Minun olisi vaikea nähdä sitä että omat nuoreni olisivat hakeneet jotakin tämän kaltaista. Eivät he istu messussakaan mutta käsitys kirkon kunnioittamisesta lienee kuitenkin jäljellä. Kaikki "happening" ei tuo Jumalaa ihmisen sieluun vaikka miten haluttaisiin sellaista kaupallistamista tehdä. - Ei katoa
etsivä-xx kirjoitti:
tarjota sitten tämän ajan ihmisille mieluista ohjelmaa
kuten esim. temppelinaukionkirkossa vähän aikaa sitten.
Siitä rämisästä mikä tonne alle oli linkitetty ei saanut edes sanoista mitään selvää.
Minä oikeastaan odotan että vanhoillislestadiolainen liike tulee katoamaan hyvin nopeasti kokonaan. Liiken on aikoinaan edustanut edistyksellistä suhtautumista suhteessa esikoislestadiolaisiin. Kun maallista ja hengellistä ei eroteta toisistaan niin että pyhä on pyhää ja arki arkea on tuloksena vastareaktio ja pyhän tuhoaminen. Ei ole ralismia kuunnella siionin virsiä aamusta iltaan eikä hengellinen voi täyttää kaikkea. Mutta silloin kun olaan hengellisellä alueella kuten messussa, se on pyhän paikka, hiljentymisen paikka, arvokkuudella kohdattavaa.
En ole kasvanut vanhoillislestadiolaisuudessa vaan kirkon piirissä. Minun olisi vaikea nähdä sitä että omat nuoreni olisivat hakeneet jotakin tämän kaltaista. Eivät he istu messussakaan mutta käsitys kirkon kunnioittamisesta lienee kuitenkin jäljellä. Kaikki "happening" ei tuo Jumalaa ihmisen sieluun vaikka miten haluttaisiin sellaista kaupallistamista tehdä.Ajatuksesi on tyypillistä ei lestadiolaista näkemystä.
- etsivä-xx
Ei katoa kirjoitti:
Ajatuksesi on tyypillistä ei lestadiolaista näkemystä.
Aika näyttää. Minä en ymmärrä siionin virsiä seurojen ulkopuolella, jollei ole kysessä sellainen hiljentymisen hetki, joka on omistettu uskon ajattelemiselle, joka tosin on uskovalle ihmiselle päivittäistä. Enhän minä ymmärrä vanhoillislestadiolaista elämäntapaa ollenkaan. Se on totta, mutta vaikuttaa sille että suuri osa liikkeen sisälläkään ei sitä pian ymmärrä. Minusta on kuitenkin hyvän viljan tuhlaamista, jos nuoret ihmist sidotaan kaikeen millä ei ole mitään yhteyttä Kristuksen sovitustyön kanssa.
- HerpDerps
En itse luokittelisi dancemessua ihan "diskoksi" sillä sinne ei mennä samoista syistä kun diskoon. Sinne mennään kuuntelemaan Jumalan sanaa ja ylistämään Jumalaa sellaisen musiikin tahdissa, joka nykynuoria kiinnostaa. Itse en näe oikein mitään syytä miksi esim. tätä biisiä ei voisi soittaa: http://www.youtube.com/watch?v=yliDa4tnDTY
Video ei ole dancemessusta, mutta sama biisi on myös sielä soinut.- Seireeni.
Turussa soi tuo biisi. Ihan sairaan hyvä oli ja oli kiva yhtyä bailaamiseen tuon soidessa! Käsittämättömän hieno teos!
- HerpDerps
Nyt kun dancemessu on nähty niin en voi enää puolustella dancemessua. Tanssissa ja musiikissa itse kirkossa ei sinänsä ole mitään vikaa, mutta sisältö puuttui messusta. Toki kaikki luterilaisen messuun vaadittavat osat olivat paikallaan, mutta Jumalanpalveluksen ydin jäi uupumaan. Sääli
- Jytämusiikki
on tarkoitettu vain niille, joilla on tyhjä pääkoppa.
- Seireeni.
Eipä yleistetä. Itse kuuntelen todella monenlaista musiikkia ja toisinaan kehoni vain kaipaa jytää! Harrastan klassista musiikkia ja kuuntelenkin paljon klassista. Välillä on vain kiva käydä vähän "vierailla vesillä" ja kuunnella vähän toisenlaistakin.
Vaikka pääosin kuuntelen klassista ja SRK:n tuotantoakin, joskus tulee kuunneltua myös progressiivista rockia, jazzia ja hiphoppia. Dance-musiikkia en liiemmin kuuntele, mutta toisinaan pääntyhjentämiseen se käy erittäin hyvin. Jos jostain syystä keljuttaa ja haluaa vähän helpottaa oloa, nopea dance-musiikki, tai melodinen metallimusiikki auttaa siihen vallan mainiosti!
- Uuslestadiolainen.
Uuslestadiolaiset sallivat kaikenlaisen musiikin ja ovat muutenkin paljon suvaitsevampia, kuin vl:t.
Uraauurtavia uuslestadiolaisia ovat Mari Leppänen, Rebekka Naatus, Johannes Alaranta, Topi Linjama, Valma Luukka jne jne.
Itsekin lukeudun uuslestadiolaisiin nykyään, kuka nyt milläkin nimellä meitä haluaa kutsuakkaan. Toiset uuslestadiolaisista toteavat olevansa edelleen vl:iä, mutta sanoutuu irti SRK-lestadiolaisuudesta. Toiset taas kutsuvat itseään etnisiksi vl:iksi, tai vain vanhoillislestadiolaisuuden jättäneisiin ja kutsuvat nykyään itseä yleisesti vain nimellä lestadiolainen.- rdmdrgmuu
Hei tämä on mielenkiintoista. Mitä on uuslestadiolaiset. Haluaisin liittyä mikäli mahdollista. U/skon VL- sanomaan mutta en VL yhteisöön. Minua kiusattiin VL-porukoissa nii paliet lopult en ennää käyny seurapenkii kiinni. Toisin sanoen en usko Yhteisön voimaan vaan jumalan voimaan.
- uuslestadiolaiselle:
Ihan aito kysymys.
Mikähän teidän,( esim.luettelemiesi kellokkaiden) uskonkäsityksissä edustaa enää mitenkään " lestadiolaisuutta"?
Itse en noiden henkilöiden, joiden nimiä viestissä esiintyi, löytänyt mitään yhtymäkohtia opinkäsityksissään vl-liikkeeseen.
Olen kuitenkin runsaasti lukenut heidän kirjoituksiaan,yhtymäkohtia löytämättä.
Päinvastoin,mitä suurimmassa määrin olen huomannut niissä yleiskirkollista,ekumeenista suuntautumista, joka on muutenkin kansankirkon keskuudessa valtaosalla. Paljon ennemmin heitä voisi nimittää joidenkin muiden herätysliikkeiden kannattajiksi.
Siten nikki Uuslestadiolaisen määritelmällä heitä "uuslestadiolaisia" on monta miljoonaa Suomessakin.
Toki jokainen saa vapaasti uskoa,tai olla uskomatta mihinkään,niin kuin tahtoo, siitähän ei ole kysymys.
Pidän vain hyvin harhaanjohtavana(liekö se tarkoituksellistako?) tällaisten aivan täysin eri kannalle siirtyneiden henkilöiden itsensä nimittämisen jollain tapaa lestadiolaisuuteen.
Kyse lienee yrityksestä vaikuttaa vl-liikkeen opetukseen muuttamiseen ja ns. yleiseen mielipteen muokkaamiseen.
Jos entinen tausta on lestadiolaisuudessa,ei kait siitä seuraa, että jälkeenkinpäin laitetaan henkilölle viitteeksi vaikkapa -uus-lestadiolainen, oli hänen käsityksensä miten kaukana tahansa entisestä uskonnollisesta taustasta :
Tuo Dance-messu ja J.Alarannan yhteys siihen olkoon erittäin kuvaava ja hyvä esimerkki siitä.
http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kulttuuri/7549-papit-tanssivat-turun-dance-messussa
Tuolla em. ajattelulla joitakin entisiä vl:ä pitää sitten nimittää lestadiolaisiksi ateisteiksi.
Paavalikaan ei lukeutunut kääntymyksensä jälkeen enää Farisealaiseksi, vaikkaentinen tausta oli siellä.....
- Ollin oppivuosi
Vl:t ihannoi marssimista musiikin tahtiin sotaisissa tunnelmissa, on kaksinaamaista kieltää tanssiminen musiikin tahtiin rauhantunnelmissa, miksi sota hyväksytään ja siihen liittyvä musiikki ym. mutta rauhantyö kielletään? Petollista ja eksyttävää esiintyä rauhanyhdistyksen nimisessä yhteisössä, sotahullut on yleensä kiihkeimpiä uskovaisia.
- Liira.
Samaa itekkin oon usein ajatellut. Meillä kotona kuunneltiin tosi paljon marssimusiikkia ja stereot olivat niin hyvät, että ison rummun pauke tumahti heti, kuin sotilassoittokunta olisi ollut olohuoneessamme soittamassa.
Me lapsina marssimme näiden marssien tahtiin. Olimme ottaneet mallia marssimiseen vanhempien veljien valatilaisuuksista, jotka myös videoitiin.
Yksikään kotonamme ei puuttunut siihen, että marssimme tahdikkaasti, mutta sitten, kun kerran menin ostamaan "liian räväkän" panhuilu-levyn, siihen tartuttiin heti. Äiti ja isä tuli ja sanoi, että miten sinä tollaista musiikkia olet ryhtynyt kuuntelemaan. Ja käskivät sen siliän tien sammuttamaan stereot. Isä sanoi, että jos haluat kuunnella jotain tahdikkaampaa, niin laita marssilevy soimaan. Aika hauskaa, kun raikkaita rentoutumislevyjä ei saanu kuunnella, mutta tietynlaista agressiota uhkuvat, joskin sanoituksiltaan nykyään hyvin naiivit marssilaulut sallittiin.
- Mikotus4
Melko vaikeaahan se on pidemmän päälle uskoa tunkion päältä, kun on ensin pikkuhiljaa antanut luvan synnille. Näyttää valitettavasti monelle olevan helpompi tie etsiä samanhenkisiä, jotka hyväksyvät kaiken. Elävä usko säilyy hoidetussa omassa tunnossa. Jos omaatuntoaan ei hoida, alkaa vl-usko näyttää säännöiltä ja kielloilta, vaikka vika on silloin omassa silmässä. Kaikkia langenneita halutaan rakastaa takaisin, pestä ja valkaista matkavaate/omatunto Karitsan veressä.
- Heino.
Nytkö on keksitty uusi muoto matkavaatteelle (matkavaate/omatunto ). Aina ennen on uskottu, että uskova puetaan taivaasta Kristuksen vanhurskauden vaatteeseen. Pukeminen tapahtuu silloin kun uskomme:
Jes. 61:10 "Minä riemuitsen Herrasta, minä iloitsen Jumalastani! Hän pukee minun ylleni pelastuksen vaatteet, hän kietoo minut vanhurskauden viittaan, niin että olen kuin sulhanen, joka laskee hiuksilleen juhlapäähineen, tai kuin morsian, joka koristautuu kauneimpiinsa."
Sak. 3:4 "Enkeli sanoi palvelijoilleen: "Ottakaa likaiset vaatteet pois hänen päältään." Sitten enkeli sanoi Joosualle: "Katso, minä olen ottanut pois sinun syntisi ja minä puetan sinut juhlavaatteisiin."
Tämä puku ei myöskään likaannu! Ihminen ei kykene likaamaan Jumalan Pojan lunastustyöllä ansaittua vanhurskautta! On niin kuin Siionin laulussa sanotaan: "Ei siinä löydy ryppyjä ei mitään saastaista, jos milloin siihen katsahdan, se ain´ on uutena.”- etsivä-xx
Taas minua ehkä syytetään. Mutta asia on niin, että vanhoillislestadiolaisessa vanhurskauttamisopissakin on Kristuksen vanhurskaus aina puhdasta siihen ei tahroja tartu. Kristuksen vanhurskauden omistaminen on on/off toiminta se joko on kokonaan tai ei ollenkaan. Ei ole kyse likaisesta vaateesta, jota pestään vaan siitä, että silloin on alasti.
Ilm. 16:15
"Minä tulen kuin varas. Autuas se, joka valvoo ja pitää huolen vaatteistaan, ettei joutuisi häpeään, kulkemaan alasti kaikkien nähden." [Matt. 24:43 ]
Syntisten ajatusten pois paneminen omassa mielessä pyörimästä tai tekojen uskominen anteeksi annetuksi on jalkojen pesemistä.
Mistä ihmeestä tämä matkavaate ylipäätään tulee ja sen peseminen. Menee vanhurskauden vaate ja matkavaate käsite sekaisin.
Vai tuleeko se vaatteiden peseminen Mooseksen laista:
3. Moos. 11:25
Jokaisen, joka kantaa pois niiden raadon, tulee pestä vaatteensa, ja hän on epäpuhdas iltaan saakka.
3. Moos. 11:28
Jokaisen, joka kantaa pois tällaisen eläimen raadon, tulee pestä vaatteensa, ja hän on epäpuhdas iltaan saakka. Näitä eläimiä teidän on pidettävä saastaisina.
3. Moos. 11:32
Kaikki, mitä jonkin tällaisen eläimen raato koskettaa, tulee epäpuhtaaksi, olipa kyseessä puuesine, vaate, nahka tai säkkikangas. Tällainen esine, mihin tahansa sitä käytetäänkin, on pantava veteen ja pidettävä siinä iltaan saakka; sitten se on jälleen puhdas.
3. Moos. 11:40
Jos joku syö tällaisen eläimen raatoa, hänen on pestävä vaatteensa ja oltava epäpuhdas iltaan saakka. Sama määräys koskee sitä, joka kantaa raadon pois.
3. Moos. 13:6
Sitten pappi tarkastakoon hänet jälleen, ja jos sairas väri on hävinnyt eikä sairaus ole levinnyt ihossa laajemmalle, papin tulee julistaa hänet puhtaaksi; tauti on tavallista ihottumaa. Sairas pesköön vaatteensa, ja sitten hän on puhdas.
Vanhan testamentin vaatteen pesun teologinen asema nykyisessä kristinuskossa pitäsi jotenkin selventää. Onko meillä Kristuksen puhdas ja tahraton vaate yllämme vaikka syntisiä olemme. Vai puhdistaudummeko me mooseksen lain mukaan kerta kerran jälkeen.
Minulle on ainakin totuus se että Mooseksen lain aikainen on mennyttä eikä se tuonut vapautusta synneistä, vaan kertakaikkinen sovitus oli Kristuksen uhri.
Vaikkapa Heprealaiskirje 9. - etsivä-xx
Tämä viesti ole minun etsivä-xx kirjoittama. Joku käyttää nyt rekisteräimätöntä nikkiäni. Sehän on palstalla yleistä.
- kysyvä mieli
etsivä-xx oletko sitten sitä mieltä, että tätä Kristuksen "matkavaatetta" tulee aina välillä pestä? Näin ainakin vl-seuroissa opetetaan aina saarnoissa.
- etsivä-xx
Kristuksen lainaamaa vanhurskauden vaatetta ei pestä koska se on aina tahraton. Sitä en ymmärrä mikä se matkavaate on ei ainakaan tämä vanhurskauden vaate.
Matkavaateen sisältöähän selitetä se vaan sanotaan sanana eikä sillä ole siis sisältöä jonka minä mitenkään tuntisin.
Saastainen vaate, joka riisutaan pois sekä vanhassa testamentissa että apostolien opetuksessa, on epäuskon vaate. Ja tilalle puetaan Kirstuksen vanhurskauden vaate, johon ei koskaan tule yhtäkään tarhaa, koska hän eli synnittömän elämän meidän puolestamme.
Jalkojen pesuun Jeesus kuitenkin kehoittaa ja sitä seuroissakin opetetaan.
- kysyvä mieli
Voi sinua etsivä-xx! Olet yhtä mieltä Heinon kanssa, mikähän sinut perii! Muista, että Heino on erotettu, kun hänessä oli hoitokokouksessa todettu väärä henki. Pitäisikö sinun tehdä parannus?
- KALERO
Kyllä Johannes on eksynyt kauas,sääli.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse794578Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1093813Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä1643583Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.532040Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575711928Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.891259- 1281098
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.1381034- 57953
Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä27872