En tiedä onko täällä

Carl-Gustaw Renberg

provoja vai tyhmiä kun kertovat että 30-35€ / h ovat sopivia hintoja kun auraavat traktorilla?
Jos nyt laskee että joku putkimies tai sähkömies ottavat 45€ / h alv 24% joka tekee 55,80€ /h ja tulee pihaan vanhalla Transitilla niin luulisi että tuo 30€ / h on 70,000€;n traktorille kuljettajalle aika alakanttiin?
Traktori kuluu niin kuluu myös aura. Ei siitä muuta jää kun se että pääsee pois kotoa!

17

587

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei poleta hintoja

Mikset sitten ala putki- tai sähkömieheksi? Niitä hommiahan ei saa tehdä kuin luvan kanssa. Traktoria voi ajaa kuka vain.

• !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

No mutta tarviihan traktoriin myös liikennelupa jos auraa muille.

• ???????

• Kymppikuuskymppi

Miksi pitää olla 70 000 € ja 150 - 200 hv:n traktori lumitöihin. On muuten mahdollisimman kömpelöitä pihojen yms. puhdistuksessa.

Itse ajelen viraabelina 60 - luvun lopun n. 60 hv:n koneella. 25 €/h ja liittymiä ei jätetä tukkoon. Töitä riittäs enemmän kun kerkee tehdä.

• Ex auraaja

Ei mitään provoja, vaan totisinta totta! Tuo 25€/h on aika lähellä totuutta, mitä todellisuudessa tarvitsee maksaa auraajille. Sääli on sairautta ja ei maailmassa ole kohtuutta!

• Tukiaispellet möhlii

Jos auraa tappiokseen,niin maataloustukiaiset sen sitten tasaa voitolliseksi kuitenkin,eli tällaiset yrittäjät pitää mitä pikemmin siivota pois alalta ja sillä siisti.Ja ketkä ne taksat on polkenut liian alhaiseksi,ei muut kuin tukien varassa toimivat pellet.

• Siinä

se totuus tuli, mutta minkäs voit vapaat ovat aurausmarkkinat, traktoriyrittäjä ja maatalousyrittäjä ovat eri lähtötilanteessa tarjouksia jätettäessä, valintojen suorittajille on hyvä saattaa tosiasiat tietoon.

• Ex auraaja

Eipä ole tukiaispellejä, jotka polkee taksat. Tämä polkuhinnoittelu on toiminut niin kauan, kuin minä muistan (olen 55v.), jo 1960-luvulla oli tätä alle omien hinnoittelua. Kaikki eivät osaa laskea ja osa osaa, mutta parempi saada koneille töitä ja edes niitä maksettua, kun ei mitään.
        Tuossa hiljan yhden KAUPUNGISSA asuvan kaverini koneet haki rahoitusyhtiö pois, kun ei ollut maksaa kuukausieriä. Oli hinnoitellut itsensä pitkäksi ja kaupunki tulkitsi soppariakin vielä omaan etuunsa nähden ja teetätti lumityöt halvemilla koneilla. Nyt on tilanne se, että halvemmalla tehnellä urakoitsijalla on koneet jäljellä ja sitä kalliimpaa hintaa pitäneellä ei ole koneita.
        Mainittaakoon, että minun kalustoni (ilman tukiaisia ostettu!!) on tuossa pihassa, niillä on aurattu nyt vain omat pihat ja muutamalle naapurille naapuriapuna.

Ei sitä paitsi auraamiseen tarvitse mitään kalliita koneita ostella. Sen näkee siinä viimeistään, kun urakat vie semmoinen, jolla on halpaa kalustoa ja pystyy pistämään hinnat kohdilleen. Näin tän homman jo aikanaan, kun yksi liikennöitsijä ajoi puuta halvalla vanhoilla Scania 76 autoilla, siinä oli uuden "popniittikoppi-Sisun" miehet hiljaisia, kun autot jäi seisomaan.

• Konsta Kuttaperka

Niinpä niin, minäpä olen maanviljelijä ja teen konehommiakin siinä sivussa. Eli esim. imupainevaunulla lirin ja lietteen ajoa, puintia, maansiirtoa, ym. ja talvella lumihommiakin. Sitten siinä sivussa ja joka välissä niitä putkitöitä, johon kävin 1,5v:n koulutuksen. Viljelyä on takana 36 vuotta , lumitöitä20 talvea ja putkitöitä 5 vuotta. Hommia on mukavasti, eikä tarvitse aina kaikkea ottaa. Mutta talviaikana nuo lumihommat mukavasti täydentää putkitöitä. Ja kyllä tosiasia on jotta putkitöissä pienellä pääomalla pääsee alkuun. Käytössäni on VW:n transportteri ja sen käyttö on tasattu maatalouden/ koneurakoinnin ja putkitöiden kesken. Lumitöitä teen kahdella Valmetilla, -05 ja 6000 sarjalaisella, valinta kelin mukaan. Tuntitaksa lumitöissä likipitäen tuo viestin aloittajan heittämä alveineen yksin tehtynä. Mutta kyllä putkityöt lyö leiville jo 30e alv/t. , kun ottaa huomioon työkalujen kulumattomuuden ja niissä kiinni olevan pääoman noissa hommissa. Ja melkein mieluummin teenkin niitä kuin jotain kovasti kilpailtua konehommaa. Eikä liioin tarvitse kauaksi lähteä hommiinkaan. ---Joten on typerää tehdä lumitöitä vartavasten yli 150hp:n uudella ja velaksi ostetulla traktorilla ja polkutaksalla. Kun putkitöissä pääsee alkuun jo 10-15000 euron satsauksella, jossa jo se käytetty "transiittikin tai hiace" on mukana. Mutta se hyvin ja ajallaan tehty työ noteerataan aina, kun asiakkaat arvioi luotettavuutta. Näin olen asian huomannut, eikä siinä aina saa kelloon ja viikonpäiväänkään katsoa. Myös omasta vapaa-ajasta joutuu joskus joustamaan, mutta ei sekään haittaa. Talvella olen putkitöitä tehdessäni sanonut, että auraus menee sitten edelle, joten sää varaus.

• entinen rattorimies

Hinnat ovat juuri kuin itse kerroit. Ihmettelin minäkin , että traktorilla ajosta maksetaan allle kustannustason.
      Kun traktorin jättä kotiin ja lähtee huoltoautolla, vanhalla transitilla liikenteeseen jotain urakoimaan, netto käteen on parempi kuin 70.000e rattorilla.
      Oulun seudulla tietöissä Oulu-Liminka välillä 4.tie, kuulemma maksetaan viläkin vähemmän hiekan ajosta.

• helvetin loiset

kyllä se niin on että maajussi saa koneet verovaroilla eli tukiaisilla,niin kelpaa hintoja polkea,tukiaiset pitäisi kieltää lailla,taikka sitten kopissa pitäisi lukea että olen yhteiskunnan elätti

• Konsta Kuttaperka

Turhaa siinä hihhuloit, saattaa se sunkin työpaikkas olla suojatyöpaikka, jota tuetaan yhteiskunnan varoin. Kun muuhun et kelpaa, niin pääset edes sellaiseen puuhastelupaikkaan töihin. Näiden työnantajat saavat "nuppiluvun" perusteella "työllistämisrahaa" käyttöönsä kun viittivät kattella näitä kaltaisias poskisolisteja. Nämä on niitä työpaikkoja, missä on kaikki norkonomit , joutonomit ja muut "työrajoitteiset", joilla puheet on kovempia kuin teot. Jos asuttais itärajan takana, niin työllistämisleirinä olisi sullakin kaivostyömaa siperiassa. Minä olen kyllä joutunut maksamaan jokaisen traktorikaupan ihan itse töilläni. Ja josta maataloustuki on kuin hyttysenpaska itämeressä. Ja sitä vartenhan valtio/EU meille tuen maksaa, että saat leipäs päälle voita ja makkaransiivun. Meillehän toitotettiin, että ruoka halpenee kun ollaan EU:ssa. Paskanmarjat, sehän on vain tullut kalliimmaksi ja suuhunsa voi kaupasta saada vaikka homeista koninlihaa nautana.--- Mutta olen aina ollut sitä mieltä, että kyllä töitä on jos vain työhaluja on eikä ole turhan kronkeli töittensä suhteen. Tosiasia on, että tänä päivänä vain aniharvalla on oikea motivaatio töihin, puhumattakaan että olisi löytänyt oikean paikkansa työelämässä. Tämä maanviljelijöiden tukihomma sai alkunsa siitä kun Suomen niukka enemmistö halusi EU:hun, johon me maanviljelijät ei ollenkaan haluttu. Nyt sitten saadaan kattella, kun "Käteisen" hallitus nyhtää meitä kaikkia ja lykkää pankki- ym.tukia näille köyhille EU-maille. ---Ainakaan minä en halunnut EU:hun ja siksi tästä viljelyhommastakin on mennyt hohto pois juuri tuon tukihommankin takia. Sen takia pistin kantturatkin teuraaksi ja hain 1,5v:n koulutuksella pätevyyden lv-töihin. Kyllä sen jo koulutuksen aikana näki, kuka on väkisin pakotettu tuohon koulutukseen ja kenellä oli motivaatiota kyseiseen hommaan. Meitä motivoituneita koko kurssista oli 1/3 osa, jotka koulutuksen jälkeen teemme näitä hommia. Ja olin ainoa joka kustansin itse elämiseni koulutuksen ajalta, muut olivat yhteiskunnan verovaroin/ kouluttamisrahalla kurssilla. Ja nämä heikoimmatkin , jotka viitsivät tämän koulutuksen vetelehtiä läpi (osa jopa keskeytti) sai "valmistumis stipendin" mitä minulle yksityisyrittäjänä ja työhaluisena ei myönnetty. --- Ja kyllä senverran kannattaa laskutaitoa olla, että osaa lumityöt, rahtiajot , putkityöt, ym.hinnoittaa , ettei polkutaksalla niitä ala tehdä, jo eläke-etuudenkin takia. Mutta myös alkuun muistaa se,ettei hinnoita töitänsä yli. Ja jos terveys tässä säilyy, niin työhaluja on kyllä 70:een ikävuoteen asti, eli reipas 10 vuotta vielä. Joten kuka tässä nyt on sitten se yhteiskunnan elätti? Ja mikä on esim. telakkatuki, työllistämistuki, ym.(onhan näitä) ?

• "yrittäjä"
        Konsta Kuttaperka kirjoitti:

Turhaa siinä hihhuloit, saattaa se sunkin työpaikkas olla suojatyöpaikka, jota tuetaan yhteiskunnan varoin. Kun muuhun et kelpaa, niin pääset edes sellaiseen puuhastelupaikkaan töihin. Näiden työnantajat saavat "nuppiluvun" perusteella "työllistämisrahaa" käyttöönsä kun viittivät kattella näitä kaltaisias poskisolisteja. Nämä on niitä työpaikkoja, missä on kaikki norkonomit , joutonomit ja muut "työrajoitteiset", joilla puheet on kovempia kuin teot. Jos asuttais itärajan takana, niin työllistämisleirinä olisi sullakin kaivostyömaa siperiassa. Minä olen kyllä joutunut maksamaan jokaisen traktorikaupan ihan itse töilläni. Ja josta maataloustuki on kuin hyttysenpaska itämeressä. Ja sitä vartenhan valtio/EU meille tuen maksaa, että saat leipäs päälle voita ja makkaransiivun. Meillehän toitotettiin, että ruoka halpenee kun ollaan EU:ssa. Paskanmarjat, sehän on vain tullut kalliimmaksi ja suuhunsa voi kaupasta saada vaikka homeista koninlihaa nautana.--- Mutta olen aina ollut sitä mieltä, että kyllä töitä on jos vain työhaluja on eikä ole turhan kronkeli töittensä suhteen. Tosiasia on, että tänä päivänä vain aniharvalla on oikea motivaatio töihin, puhumattakaan että olisi löytänyt oikean paikkansa työelämässä. Tämä maanviljelijöiden tukihomma sai alkunsa siitä kun Suomen niukka enemmistö halusi EU:hun, johon me maanviljelijät ei ollenkaan haluttu. Nyt sitten saadaan kattella, kun "Käteisen" hallitus nyhtää meitä kaikkia ja lykkää pankki- ym.tukia näille köyhille EU-maille. ---Ainakaan minä en halunnut EU:hun ja siksi tästä viljelyhommastakin on mennyt hohto pois juuri tuon tukihommankin takia. Sen takia pistin kantturatkin teuraaksi ja hain 1,5v:n koulutuksella pätevyyden lv-töihin. Kyllä sen jo koulutuksen aikana näki, kuka on väkisin pakotettu tuohon koulutukseen ja kenellä oli motivaatiota kyseiseen hommaan. Meitä motivoituneita koko kurssista oli 1/3 osa, jotka koulutuksen jälkeen teemme näitä hommia. Ja olin ainoa joka kustansin itse elämiseni koulutuksen ajalta, muut olivat yhteiskunnan verovaroin/ kouluttamisrahalla kurssilla. Ja nämä heikoimmatkin , jotka viitsivät tämän koulutuksen vetelehtiä läpi (osa jopa keskeytti) sai "valmistumis stipendin" mitä minulle yksityisyrittäjänä ja työhaluisena ei myönnetty. --- Ja kyllä senverran kannattaa laskutaitoa olla, että osaa lumityöt, rahtiajot , putkityöt, ym.hinnoittaa , ettei polkutaksalla niitä ala tehdä, jo eläke-etuudenkin takia. Mutta myös alkuun muistaa se,ettei hinnoita töitänsä yli. Ja jos terveys tässä säilyy, niin työhaluja on kyllä 70:een ikävuoteen asti, eli reipas 10 vuotta vielä. Joten kuka tässä nyt on sitten se yhteiskunnan elätti? Ja mikä on esim. telakkatuki, työllistämistuki, ym.(onhan näitä) ?

yhteiskuntamme loinen, kertaus on opin äiti, yhteiskuntamme loinen.

• konservatiivi1

Kainuussa tilanne on vielä pahempi. Kuusamolainen urakoitsija sai halvimman tarjouksen perusteella hoitoonsa yksityisteitten kunnossapidon. Auraajat tekevät työt melkein talkoovoimin. Pääurakoitsija ei maksa kuin kuukausien viiveellä aliurakoitsijoilleen maksut. Pääurakoitsija ei kuulema vastaa edes puheluihin tai s-posteihin kun auraajat kyselevät rahojaan. Syynä pidän Kainuun tyhmiä päättäjiä.

• ex jussi

mutta kun minä lopetin vljely hommat niin sain vielä lopetus tuen,niillä rahoilla sitten uusin kalustoa ja rupesin kone urakoitsijaksi.harmittaako?minua ei,pää asia että raha juoksee ja jontikka soi..kaupunkilaist saavaat olla niissä suojatyöpaikoissaan,mutta urakointiin elkää puuttuko,minusta on ihan mukava tavellakin jotain tehdä,kesät voin kylä ottaa rennosti ja uistella

• Aktiivi Jussi

Niin minkä LOPETUS TUEN sait? Jos muka sait lopetus tuen, osaat varmaan sanoa, että mikä se oli?

Olen nimittäin tässä viljelijänä seurannut tätä asiaa, niin monella tilalla on hieman päinvastoin, että lopetettaessa viljely napsahtaa verottajalta lappua, kun esim. purkamattomat varaukset pitää tulouttaa.

Alkuperäiseen teemaan palatakseni, on niitä traktoreita lumitöissä muillakin, kuin viljelijöillä hintoja polkemassa. Niitä on täällä maaseudulla kaikenmaailman kesämökkiläisillä halpaa traktorin räpsää, joilla tehdään lumitöitä(kin) yksityisteiden tiekunnille olemattomilla taksoilla. Niistä hinnoista sitten tieosakkaat kuvittelee, että kaikki voivat ajaa samoilla hinnoilla.

• v1tun kaupunkilaiset

mitä v1ttua itkette et maajussi on muka joku yhteiskunnan elätti!kyllä tää on menny siihen et pitäis vaan asua jossain kaupungis kerrostalos ja elää yhteiskunnan siivellä ja käydä kaikkia ilmaisia kouluja eikä ikinä tulla mikskää hä!kyl maajussi on vielä se joka yrittää tehdä viä jotain töitä ja ruokaahan maailmalla tarvitaan ihan varmaan.kyl se on aika pientä mitä maajussit saa ku vertaa vaik joihinki v1tun manneihin ajais ne ekana pois täältä elämästä yhteiskunnan varoilla.mun mielestä jos joku vielä yrittää edes tehdä töitä niin ei sitäki pitäis mennä vaikeuttamaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      36
      2779
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      18
      2587
    3. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      43
      2288
    4. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      20
      1871
    5. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      38
      1592
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      51
      1565
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      38
      1483
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      25
      1363
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      30
      1222
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      26