Jämsänkosken PK5 suljettaneen tämän vuoden puolella. Sen käynnissä pitämiselle ei ole taloudellisia perusteita ollut enää vuosikausiin. UPM sulkee oman arvioni mukaan Suomessa 2-3 konetta tämän vuoden aikana. Voihan se sulkea enemmänkin, ellei paperia saa kaupaksi.
Jämsänkosken PK5
72
2631
Vastaukset
- varma tieto
Koko Jämsänkosken tehdas suljetaan kymmen vuoden sisällä
- plaah4
Samalla tämän vuoden lakkauttamislistalla on myös Kaipolan PK4. Tuskin noin kovia YT neuvotteluja käytäisiin ilman tietoa vielä tulevasta pikku "pommista".
- plaah4
Tuskin toi kaupunkikaan olisi lomauttanut noin kovalla kädellä jos ei olisi vähän tietoa tulevasta. Jämsän verokertymä laskee yhtä nopeasti kuin eräiden paperituotteiden kysyntä joita Jämsän alueella tuotetaan.
- OptiReel
Ei muuten suljeta. Hyvä kone ja hyvä miehistö. Rullaa muuten vielä monta vuotta.
- kaksoisvesileikkuri
Olkoon vaan vaikka kuinka hyvä kone ja kuinka hyvä miehistö. Niin on varmaan Raumallakin, jos heiltä kysytään. Vaan kun on tällä UPM:n tekemällä SC-paperilla sen verran ylituotantoa, että sen seurauksena käyttöikänsä päässä olevat vanhimmat koneet suljetaan.
Rauman PK3 on käynnistetty 1980 ja Jämsänkosken PK5 vuonna 1981. Molemmat siis ilman suurempia uudistuksia käyttöikänsä lopussa. Vaikka Rauma on valmiiksi satamakaupunki, niin surutta menee kone kiinni. Jämsänkosken rasitteena vielä kuljetuskustannukset sisämaasta satamaan. - Sähkömiestä
Pääluotto Alanenkin totesi Paperiliiton lehdessä, että jos jotain koneita suljetaan niin on hirveä menetys KAUPUNGILLE, ei vissiin tehtaille eikä paperimiehille eikä pitkille perinteille paperilaaksossa. Että kenet olette oikein hommaan äänestäneet, kysyn vaan. Kaupungin valtuutetun, ette paperiduunarin edustajaa vastaan.
- Red Army Choir
Kyllä Alanen sai paljon ihan paperimiestenkin ääniä Kaipolassa läpimenoonsa. Ei pajanmiesten, voimalaitoksen ja varastomiesten äänet riittäneet läheskään Alasen voittoon. Onneksi päästiin siitä porvarista ja sotalaulujen hoilaajasta eroon pääluottamusmiehenä.
- Kalinka2
Nyt ei enää Sillanpään marssilaulun ja Jääkärimarssin hoilaajat juhli Kaipolassa.
https://www.youtube.com/watch?v=C_A7Hu0uKNw - Varvara3
Hyvästi Kaipolan Reserviläispainajainen... älyätkö lähteä edes eläkeputkeen?
http://www.youtube.com/watch?v=q4v1nDa7tLY- Äly hoi, järki älä..
Älyn jättiläiset täällä taas kännipäissään rellestää.
- Upeita pimuja...
Laitapa tuohonkin upseerin patjana ollut suojeluskunta-Lotta Reserviläisliiton hihamerkin kanssa kompuroimaan... njet, njet...
- Korpraali KAI
Ikä ei riitä !
- Yks1
Rauma on satamakaupunki joo, mutta raaka-aineet joudutaan kiikuttamaan pitkien matkojen takaa. Jämsänkoskelta joudutaan viemään valmis tuote matkojen päähän, mutta raaka-aineet ovat läheltä saatavissa.
- Rank Xerox
Sellu tehdään nykyään yhä suuremmassa määrin halpamaissa ja Liberian lipun alla purjehtivat rahtilaivat kuskaa sen mulattimiehistöillään halvalla Raumalle. Paperi- ja sahakapitalistilla on ikuinen itku päällä siitä, kuinka suomalaisen puun hinta on käynyt kestämättömäksi.
Paperikapitalistin harmiksi suomalaisissa metsänomistajissa on vain vähän niitä, joiden tarvitsee myydä puuta todelliseen hätäänsä = halvalla. Kasvakoot puut metsässä lisää paksuutta, kun ei kerran paperiteollisuus ja sahateollisuus maksa metsänomistajalle mieleistä hintaa. Kyllä niille "sitten joskus" löytyy kysyntää hyvälläkin hinnalla.
Toki Suomessa tehdään sellua ja paperia vastaisuudessakin, mutta vain siihen tarpeeseen, mitä valmista paperia maailmalle ostetaan. Sehän on aivan päivänselvää, että jos on paperituotannossa ylikapasiteettia, vanhimmat koneet tiputetaan UPM:n Suomen toiminnoista pois.
Jokilaakson koneista Jämsänkosken PK5 on ainoa vanha kone, jolle ei ole vuosikymmenten saatossa tehty perusteellisia uudistuksia. Vanhoja louskuja ne on rungoltaan Jämsänkosken PK3 ja PK4 mutta ne on nykyaikaistettu molemmat alle 10 vuotta sitten tarratuotantoon, mikä pelastaa nuo kaksi muutamaksi vuodeksi. Sitten kun UPM:n Kiinan tehdas saa tarrapaperituotantonsa kunnolla vauhtiin, alkaa Jämsänkosken tarrakoneillakin olla kohtalon hetket.
Kaipolan PK4 on kanssa rungoltaan ikivanha 1960-luvun alkupuolen kone. Tosin se on saneerattu moneen kertaan ajan vaatimuksia vastaavaksi. Brittiläiset iänikuisina konservatiiveina ovat tähän saakka jaksaneet pulata niiden puhelinkoppiensa kanssa, joka on taannut Kaipolan PK4 luettelopaperille osaltaan hyvän menekin. Taitaa vaan sieltäkin ruveta puhelinkopit häviämään, mikä osaltaa heikentää Kaipolan PK4 tuotteen kysyntää.
Summa summarum... Jämsänkosken PK5 ja Kaipolan PK4 on tällä hetkellä Jokilaakson koneista suurimman lopetusuhan alla. Muutaman vuoden kuluttua samaan kööriin on joutumassa Jämsänkosken PK3 ja PK4
Kymmenen vuoden kuluttua taitaa Lapin Aslak olla jo tekemässä niitä surullisenkuuluisia liimapuupalkkejaan niin Jämsänkosken kuin myös Kaipolan tehdashalleissa... siihen asti, kunnes tuotanto todetaan jälleen kerran kannattamattomaksi.... se on se Lock Wood ilmiö... - Laulujääpystyyn
"Nyt ei enää Sillanpään marssilaulun ja Jääkärimarssin hoilaajat juhli Kaipolassa."
Mitä näillä lauluilla tai reserviläisillä on tekemistä paperiduunarin ongelmien kanssa? Reserviläis-i tai marssilaulujen mollaaminen ei paperiäijän pulmiin auta yhtään. Jos koneiden lopetus on menetys kaupungille, tarkoittaa se myös menetystä duunarille. Pitäisi se älytä vähemmälläkin uhoamisella. - Ali Aaltonen
Eipähän päässyt reserviläis-porvari enää Kaipolassa pääluottamusmieheksi. Laulelkoon eläkkeellä sotalaulujaan.
- Rosessinhoitaja
Kuitenkin tämä haukkumasi "reserviläis-porvari" ( mistähän tuokin nimitys tulee? ) äänestettiin "työmiesten" keskuudessa pätevänä hoitamaan aikansa tuota pääluoton virkaa. Ei varmaan aivan epäpätevä kaveri kuitenkaan kun kerran ääniä sai ja työntekijät valitsivat hänet pääluotoksi. Taitaa olla nämä haukkumiset ainoastaan "yläjuoksun" narinoita ja katkeruutta. 60-70 luku taistolais aatteineen muuten meni jo. Ainiin itse olen vahvasti keskustalainen, mukana vapaaehtoisessa maanpuolustus toiminnassa ja sen lisäksi teollisuudessa töissä ja luottamusmiehen pestissä.
- Hah, hah...
Rosessinhoitaja kirjoitti:
Kuitenkin tämä haukkumasi "reserviläis-porvari" ( mistähän tuokin nimitys tulee? ) äänestettiin "työmiesten" keskuudessa pätevänä hoitamaan aikansa tuota pääluoton virkaa. Ei varmaan aivan epäpätevä kaveri kuitenkaan kun kerran ääniä sai ja työntekijät valitsivat hänet pääluotoksi. Taitaa olla nämä haukkumiset ainoastaan "yläjuoksun" narinoita ja katkeruutta. 60-70 luku taistolais aatteineen muuten meni jo. Ainiin itse olen vahvasti keskustalainen, mukana vapaaehtoisessa maanpuolustus toiminnassa ja sen lisäksi teollisuudessa töissä ja luottamusmiehen pestissä.
Kepulisti teollisuudessa... sulla ei ole muuta teollisuutta, kuin tehtailla EU:lle tukihamemuksia.
- Rosessinhoitaja
Hah, hah... kirjoitti:
Kepulisti teollisuudessa... sulla ei ole muuta teollisuutta, kuin tehtailla EU:lle tukihamemuksia.
Vasemmistolaisuus ei vaan istu minun periaatteisiini millään muotoa mutta se siitä. Itseasiassa näistä teollisuuden työelämän haasteista neuvotteluineen on syytäkin pitää pois kaikki poliittisuus. Niin vasemmistolaisuus,keskustalaisuus,oikeistolaisuus yms. Kun asioista neuvotellaan niin asiat ja ongelmat käsitellään vain asioina ja ongelmina joihin etsitään molempia osapuolia tyydyttävä ratkaisu. Ei siihen ruveta sotkemaan mitään poliittisia ideologioita siitä ei tule kuin lihava riita ilman lopputulosta. Näin olen pyrkinyt asioita hoitamaan ja hoidan jatkossakin. Enkä ilmeisesti kovin huonosti kun jatkokaudellekkin valitsivat.
- Kukas se...
Rosessinhoitaja kirjoitti:
Vasemmistolaisuus ei vaan istu minun periaatteisiini millään muotoa mutta se siitä. Itseasiassa näistä teollisuuden työelämän haasteista neuvotteluineen on syytäkin pitää pois kaikki poliittisuus. Niin vasemmistolaisuus,keskustalaisuus,oikeistolaisuus yms. Kun asioista neuvotellaan niin asiat ja ongelmat käsitellään vain asioina ja ongelmina joihin etsitään molempia osapuolia tyydyttävä ratkaisu. Ei siihen ruveta sotkemaan mitään poliittisia ideologioita siitä ei tule kuin lihava riita ilman lopputulosta. Näin olen pyrkinyt asioita hoitamaan ja hoidan jatkossakin. Enkä ilmeisesti kovin huonosti kun jatkokaudellekkin valitsivat.
kissan hännän nostaa, jos ei kissa itse...
- Lämpöä,lämpöä
Kohta maksaa kaukolämpö maltaita Jämsän seudulla.
Kun ei enää tule paperiteollisuuden kylkiäisenä. - Paperiporvari
Miksi aina paperitehtaan työläisistä puhuttaessa oletetaan duunarin olevan vasemmistolainen tai sitä pidetään jonkinlaisena hyveenä? Miksi porvarilliseksi tunnustautuvaa paperityöläistä aletaan heti lyödä kuin vierasta sikaa? Eikö tehtaalla saa ajatella porvarillisesti?
Mikä erottaa 50000 vuodessa ansaitsevan paperiduunarin keskiluokkaisesta porvarista? Ei mikään.- Kaipola mill
Samaa olen ihmetellyt minäkin. Itse olen aikoinaan teollisuusoppilaitos lotilan painopaperilinjan käynyt ja vakituisen työpaikan sain Kaipolasta vuonna 2001. Jätetään nyt mainitsematta millä koneella työskentelen ettei kukaan aloita painostamaan ja lyömään kuin vierasta sikaa. Paperia siis valmistetaan ja samalla tehdään myös käyttökunnossapitoa. Ja kyllä täällä saa ajatella porvarillisesti, niin minäkin teen, kunhan muistaa ettei siitä liikaa huutele. Ja mitä palkkaukseen tulee niin toden totta, ollaan kyllä jokseenkin kaukana matalapalkkaisesta duunarista. Kyllä jos palkkaa katsoo niin ei tässä eroa ainakaan ole keskiluokkaiseen porvariin. Demaria tai vasuria minusta ei tule vaikka kuinka yrittäisivät käännyttää. Tätä yritettiin jo koulu aikoina mutta erittäin huonolla menestyksellä.
- ulos... ulos...
Kaipola mill kirjoitti:
Samaa olen ihmetellyt minäkin. Itse olen aikoinaan teollisuusoppilaitos lotilan painopaperilinjan käynyt ja vakituisen työpaikan sain Kaipolasta vuonna 2001. Jätetään nyt mainitsematta millä koneella työskentelen ettei kukaan aloita painostamaan ja lyömään kuin vierasta sikaa. Paperia siis valmistetaan ja samalla tehdään myös käyttökunnossapitoa. Ja kyllä täällä saa ajatella porvarillisesti, niin minäkin teen, kunhan muistaa ettei siitä liikaa huutele. Ja mitä palkkaukseen tulee niin toden totta, ollaan kyllä jokseenkin kaukana matalapalkkaisesta duunarista. Kyllä jos palkkaa katsoo niin ei tässä eroa ainakaan ole keskiluokkaiseen porvariin. Demaria tai vasuria minusta ei tule vaikka kuinka yrittäisivät käännyttää. Tätä yritettiin jo koulu aikoina mutta erittäin huonolla menestyksellä.
Et sinä paperitollo työskentele kohta yhtään millään koneella. Sitä paitsi Lotila kirjoitetaan isolla alkukirjaimella.
- autokauppiaan poika
ulos... ulos... kirjoitti:
Et sinä paperitollo työskentele kohta yhtään millään koneella. Sitä paitsi Lotila kirjoitetaan isolla alkukirjaimella.
Sitä paitsi sinut tiedetään... äitisi on uskovainen...
- Kaipola mill
ulos... ulos... kirjoitti:
Saattaa olla että kirjoitetaan isolla kirjaimella mutta mitäpä väliä sillä edes on. Jokainen kuitenkin tietää että tarkoitin sillä jo alasajettua yhtiön opinahjoa. Voi olla myös hyvinkin mahdollista että kohta ei ole koneita millä työskennellä. Sen takia sitä paperinvalmistuksen ohella opetellaan myös innolla varsinaista käyttökunnossapitoa pahanpäivän varalle. Jos on pelkästään tehnyt paperitollon hommia niin sepä ei nykypäivänä niin kovin hyvä meriitti ole. Ja nimimerkille autokauppiaan poika => Et taida kuitenkaan nyt tietää kuka olen...äitini on sitäpaitsi jo nukkunut pois vuonna 2007 ja eipä tuo nyt niin kovin harras uskovainen ollut. Ja mitä se haittaa vaikka olisi ollutkin. Ainiin, jos on oikea tehtaan "työmies" niin sitten taitaa olla uskonnollisuuskin kiellettyä. Pitäisi varmaan käydä palvomassa tuolla Moskovan suunnilla Leninin balsamoitua ruumista ja samassa paikassahan se köllöttelee isä aurinkoinenkin, Josef Stalin. Sehän taitaa kuulua kunnon tehtaan "työmiehen" ideologiaan käydä ainakin kerran elämässään moikkaamassa ja itkeskelemässä näiden kummajaisten haudalla samalla kaihoisasti ajatellen miten "loistava" tulevaisuus meillä olisikaan ollut jos kuuluisimmekin suureen ja mahtavaan. :)
Mutta kettuilut sikseen. Tehdään nyt kaikki työmme kunnolla ja huolellisesti niin toivonmukaan nämäkin puulaakit pysyy pystyssä tulevaisuudessakin eikä koneita heti pysäytetä. Ja ennenkaikkea jokainen edustakoon työpaikalla niitä arvoja mitä edustaa. Itse en todellakaan tyrkytä tehtaalla kenellekkään sitä että ajattelen poliitikasta ( "oikeiden työmiesten mielestä" ) porvarillisesti mutta toivon myös samaa toisinpäin. Minulle ei kannata alkaa tuputtamaan ja tyrkyttämään myöskään mitään vasemmistolais tai siihen vivahtavaa aatetta minään hyveenä / oikeana ratkaisuna. Se ei vaan onnistu. Sitä on yritetty aiemminkin mutta minä olen minä, omine arvoineni ja mielipiteineni eikä niitä yksikään voi tulla muuttamaan mieleisekseen. Arvaapa miten ne asiat on hoidettu aikanaan,ei porvari ole antanut ilman tyovaen voimaa latiakaan duunarillle.On se nyt hienoa menna elvistelemaan toisten taistelemalla saatujen etujen nautttijaksi.Aina siella on ollut erilailla ajattelevia ihmisia,mutta yhdessa ne asiat on ajaneet niin tyonantajan edustajat kuin suorituspuolikin kukin tahollaan.Onneksi aikanaan oli suurin osa ihmisista luokkatietoisia ja sai kehitettya ihan ok tyopaikan,voiko enaan sanoa samaa,alkaa kuulemma hiukan olemaan kirea ilmasto,mietipa sita kun sinulle luetaan eurot jonoon.
- vuorot
Onneksi rupee noi pitkät pyhät häämöttään ja osuu v-päivät niihin. Saa palkan % kotiin...ou jeee
- Toinen paprumies
Paperitehtaan työläisporvari, prosentit kotiin vaikka ei ole edes töissä. :)
- hyvä kun loppuu
Teidän palkkanne tulee alle kymmenen vuoden päästä sossun luukulta. Ensin 2 vuotta liiton rahoilla ja sitten se KÖYHYYS alkaa. Jämsän paperiteollisuus on kohta pelkkä muisto vain.
- alistajariistäjä
Minä täällä jo kovasti mietin käyttöä tehtaan tiloille ja uusia biseksiä itselleni ja tekeville miehille.
- hetero3
vai, että uusia bi seksiä sulle ja tekeville miehille heh heh heh..siinähän haet
- glaytooni
hetero3 kirjoitti:
vai, että uusia bi seksiä sulle ja tekeville miehille heh heh heh..siinähän haet
Eikös tää bii homma oo nykyään muotia?
- kätevää vai mitä.
Kaipolan seiskalle saa hyvän venehotellin. Kiskot vain nippunosturilta..
- Vanha kitupiikki
Kuuskymppiä tuli mittariin, mutta tehtaalta en lähde ulos muuten kuin oven raamit kaulassa.
- Paperi-Reserviläinen
ampumaharjoituksissa https://www.youtube.com/watch?v=fEwjGWk_eNE
Mahtimaan aseet ei tee VINOSYÖTTÖÄ... - KAIKKI yli
60-vuotiaat siirrettävä eläkeputkeen UPM:n Jämsän paperitehtailta ja HETI !! Koska tehtaat loppuu kokonaan kuitenkin tulevan 10 vuoden sisällä, pitää nuoremmille antaa mahdollisuus kartuttaa nyt omaa tulevaa eläkettään. Yli 60-vuotiailla on eläkeasiat jo ihan riittävän hyvin kunnossa.
- vanha paperijäärä
Minä ainakin roikun tehtaalla sitkeästi 68-vuotiaaksi asti. Silloin saa joka kuukaudessa 1000 euroa enemmän bruttona eläkettä, mitä saisi 63-vuotiaana paikkansa nuoremmalle paperimiehelle luovuttaessaan. Minut pitää haudatakin tehtaan seinän ja junaradan väliin.
- ikuisesti tehtaalla
Niin ja unohtui vielä sanoa, että se 1971 vanhalta hiomolta purettu pyöreä hiomakivi laitetaan sitten mulle hautakiveksi siihen tehtaan seinälle. Sehän tulee siitä PK6 parkkipaikan Hulkkion venesataman puoleisesta tieliittymästä ihan pyörittämällä alamäkeen siihen tehtaan seinälle.
- Ystävän neuvo
Kuulehan nyt sinä omia viestejäsi peukuttava katkera tehtaalta pois potkittu kommunistimulkero. Ei ne asiat ruikuttamalla parane. Otappa itseäsi niskasta kiinni ja opettele käyttäytymään ihmisiksi. Saatat vielä joskus jostakin työpaikan löytääkin. Jos niitä työhaluja on..
- Haiii...
Feija täälll... miul o ikkää 65 ja tuun tehtaal konneehoitajaks... kolme vuotta mie siell viel työtä teen koval palkall... sit mie lähe eläkkeell...
- kommunistinmulkero
Minulle on jo uusi parempi työpaikka valmiina ihan kohtapuoliin.... nyt vielä lepäilen laakereillani tässä nykyisessä tiedotuspäällikön työssäni. Minulle on luvattu ennen vuotta 2020 työhönottajan virka Jämsänkosken ja Kaipolan liimapuupalkkitehtaille. Sinne otetaan työttömäksi jääneitä paperimiehiä. Koska tarjonta tulee olemaan kova, en tarjoa palkkaa kuin 8,65 eur. tunnilta. Nopeimmat ilmoittautukoot jo nyt tuohon tulevaan loistoduuniin. Myöhemmin töihin pyrkiville en maksa palkkaa enää sitten tuonkaan vertaa. Jämsä tästä vielä nousee, kuin Felix-kissa tuhkasta.
Joopa joo... sano rengit päissään... - Porvari78
Oisko se ollut nyt kuitenkin Fenix-lintu eikä kissa. :D
- kommunistinmulkero
Hah, hah... Porvari78... lensit juurikin tuohon asettamaani vedätykseen ja kusetukseen, minkä tarkoituksella tähän laitoin. Totta kait sen nyt kaikki tietää, että se on nimenomaan Fenix-lintu, joka nousee tuhkasta.
Tämän saman heiton heitti jo edesmennyt Kauppaneuvos Paukku suositussa televisiosarjassaan. Kyllä porvaria on näköjään helppoa vedättää... eihän sinusta ole edes paperimieheksi...- Porvari78
Jaa. Ettei tuo nyt kuitenkin vaan olisi johtunut tietämättömyydestäsi jota nyt epätoivoisesti ja nolosti yrität paikata vedoten itse asettamaasi vedätykseen. No kyllä sitä virheitä kaikille sattuu ja se on myös ihan hyväksyttävää. :D Ja mitä paperimieheen tulee, myönnetään ei minusta siihen vuorotyöppösen hommaan oikein ole mutta näissä kunnossapidon töissä Kaipolan tehtaalla olen kyllä viihtynyt jo vuodesta 2002 saakka.
- hippiatri
Hah, hah... "pajan mies". Myönnä pois, että vastasit eilen vähän liian hätäisesti, kun yritit näyttää sitä "ylivertaista" pajan "rasvakouran" viisauttasi. Ei sinua nyt selittelyt enää pelasta... lankaan lensit... harkitse seuraavalla kerralla innokkaita korjailu-vastauksiasi vähän pitempään... tyhmyydestä sakotetaan... etkä sitä paisi ole missään kunnossapidon hommissa Kaipolassa... todella surkea ja onneton vedätysyritys oli tuokin sinulta...
- Porvari78
Olen kuin olenkin Kaipolan kunnossapidossa töissä. Sille et oikein mitään mahda ja huomaan kuinka se sinua tuntuu paljon harmittavan / vaivaavan. Vaikuttaisi hiukan siltä että mielestäsi "porvarillisia" ajatuksia omaava nuorehko henkilö tehtaalla töissä rasvakourana on jotain ylitsepääsemätöntä ja aivan kamalaa. Valitettavasti näin nyt vain asian laita. Nyt kuitenkin eletään jo 2010 lukua, ajat ja ennenkaikkea ajatusmallit ovat hiukan muuttuneet siitä 60-70 luvusta. Etenkin meillä nuoremmilla työntekijöillä, joihin itsekkin katson kuuluvani. Mukava täällä tosin on hiukan aina aiheuttaa verenpainetta vanhemmille henkilöille, jotka ajatuksineen ovat osin vielä siellä 60-70 luvulla. Maailma on nyt muuttunut ja erilainen kuin silloin. Mutta se verran "itsesuojeluvaistoa" minullakin vielä on etten ala erittelemään tämän enempää "statustani" kunnossapidossa muuta kuin mainitsemalla että pääsääntöisesti työtehtäväni sijaitsevat Kaipolassa mutta käydään sitä välillä Jämsänkoskellakin nyt kun olemme "yhtä suurta tuotantoperhettä". Tiedä vaikka olisit tehtaan "työväkeä" ja alat pian painostamaan työpaikallakin kun olenkin "vääräuskoinen porvarillisesti ajatteleva" työntekijä. Voinet siis vain arvailla aina kun näet meitä "rasvakouria" että kukahan noista mahtaa olla se "vääräuskoinen". Vielä aiempaan kommenttiini sen verran tarkennusta että tulin siis aluksi määräaikaiseen työsuhteeseen kunnossapitoon vuoden 2002 alkukeväästä ja työsuhteeni vakinaistettiin saman vuoden marraskuun alkupuolella. Ja täytyy kyllä todeta että vaikka paperiteollisuudessa eletäänkin tällä hetkellä hiukan epävarmoja aikoja niin kyllä silti olen kaikesta huolimatta viihtynyt työssäni.
- young proletat
Porvari78 kirjoitti:
Olen kuin olenkin Kaipolan kunnossapidossa töissä. Sille et oikein mitään mahda ja huomaan kuinka se sinua tuntuu paljon harmittavan / vaivaavan. Vaikuttaisi hiukan siltä että mielestäsi "porvarillisia" ajatuksia omaava nuorehko henkilö tehtaalla töissä rasvakourana on jotain ylitsepääsemätöntä ja aivan kamalaa. Valitettavasti näin nyt vain asian laita. Nyt kuitenkin eletään jo 2010 lukua, ajat ja ennenkaikkea ajatusmallit ovat hiukan muuttuneet siitä 60-70 luvusta. Etenkin meillä nuoremmilla työntekijöillä, joihin itsekkin katson kuuluvani. Mukava täällä tosin on hiukan aina aiheuttaa verenpainetta vanhemmille henkilöille, jotka ajatuksineen ovat osin vielä siellä 60-70 luvulla. Maailma on nyt muuttunut ja erilainen kuin silloin. Mutta se verran "itsesuojeluvaistoa" minullakin vielä on etten ala erittelemään tämän enempää "statustani" kunnossapidossa muuta kuin mainitsemalla että pääsääntöisesti työtehtäväni sijaitsevat Kaipolassa mutta käydään sitä välillä Jämsänkoskellakin nyt kun olemme "yhtä suurta tuotantoperhettä". Tiedä vaikka olisit tehtaan "työväkeä" ja alat pian painostamaan työpaikallakin kun olenkin "vääräuskoinen porvarillisesti ajatteleva" työntekijä. Voinet siis vain arvailla aina kun näet meitä "rasvakouria" että kukahan noista mahtaa olla se "vääräuskoinen". Vielä aiempaan kommenttiini sen verran tarkennusta että tulin siis aluksi määräaikaiseen työsuhteeseen kunnossapitoon vuoden 2002 alkukeväästä ja työsuhteeni vakinaistettiin saman vuoden marraskuun alkupuolella. Ja täytyy kyllä todeta että vaikka paperiteollisuudessa eletäänkin tällä hetkellä hiukan epävarmoja aikoja niin kyllä silti olen kaikesta huolimatta viihtynyt työssäni.
Heh, sun "nuoruutesi" on mennyt jo ajat sitten. Älä nyt sentää liikoja itsestäsi luule, keski-ikäinen ukko. Ala pistämään äkkiä rahaa sukan varteen. Ennen vuotta 2010 olet työttömänä.
- Porvari78
young proletat kirjoitti:
Heh, sun "nuoruutesi" on mennyt jo ajat sitten. Älä nyt sentää liikoja itsestäsi luule, keski-ikäinen ukko. Ala pistämään äkkiä rahaa sukan varteen. Ennen vuotta 2010 olet työttömänä.
No en nyt sentään mikään koulusta juuri valmistunut teini tietenkään enää ole mutta empä nyt näin kolmenkympin paremmalla puolella olevana aivan mikään mikään ikäloppu vanhuskaan koe olevani. Ennen vuotta 2010 olet työttömänä...tuota pystytkö hiukan avaamaan tuota ajatuksen juoksuasi. Nythän on vuosi 2013 menossa ja en nyt vielä ainakaan työttömänä ole.
2010-luvulla tarkoitetaan ajanjaksoa 2010 - 2020 sen jälkeen puhutaan vastaavasti taas 2020 - luvulla elämimisestä jne. - nuori pioneeri -96
Porvari78 kirjoitti:
No en nyt sentään mikään koulusta juuri valmistunut teini tietenkään enää ole mutta empä nyt näin kolmenkympin paremmalla puolella olevana aivan mikään mikään ikäloppu vanhuskaan koe olevani. Ennen vuotta 2010 olet työttömänä...tuota pystytkö hiukan avaamaan tuota ajatuksen juoksuasi. Nythän on vuosi 2013 menossa ja en nyt vielä ainakaan työttömänä ole.
2010-luvulla tarkoitetaan ajanjaksoa 2010 - 2020 sen jälkeen puhutaan vastaavasti taas 2020 - luvulla elämimisestä jne.Olet kyllä aivan uskomaton pölvästi hööpötettäväksi. Jälleen kerran lensit lankaan yrittäessäsi korostaa olematonta viisauttasi. Pystyn kyllä toki helposti avaamaan sinulle asian, koska tuleehan minulle Pravda 8 päivänä viikossa. Kuinka monta kertaa sinua pitää oikein vedättää, että alat pitämään varasi?? Suosiosi ketjun naurunalaisimpana vastaajana nousee, kuin Felix-kissa tuhkasta.
- Porvari78
nuori pioneeri -96 kirjoitti:
Olet kyllä aivan uskomaton pölvästi hööpötettäväksi. Jälleen kerran lensit lankaan yrittäessäsi korostaa olematonta viisauttasi. Pystyn kyllä toki helposti avaamaan sinulle asian, koska tuleehan minulle Pravda 8 päivänä viikossa. Kuinka monta kertaa sinua pitää oikein vedättää, että alat pitämään varasi?? Suosiosi ketjun naurunalaisimpana vastaajana nousee, kuin Felix-kissa tuhkasta.
Vaikuttavat vaan nuo kommenttisi sellaisilta että tarkoitat jotain muuta mitä kirjoitat. Eli varmasti ajatus juoksee sinulla aivan oikein mutta kun yrität ajatuksesi tuottaa tekstiksi niin hupsis ajatus tekstinä muuttuukin hiukan hassuksi kuten Felix-kissa vrt Fenix-lintu ja tuo 2010 luvun ymmärtäminen väärin edellisessä viestissä. Tosin siihen on saattanut vaikuttaa myös kiihtymystilasikin. Äkäisenä kommentoitaessa tulee joskus ajatuskatkoja itse kullekkin. :) Lukihäiriötä se ei varmasti ole, silloinhan olisi senatkin sakaisin eli sanat sekaisin. Mutta jotain se on. Myös jonkinlainen epävarmuus kuvastuu selkeästi lävitse noista kommenteistasi. Vetäydyt ikäänkuin "kuoreen" ja väität kommenttejasi "hyvin keksityiksi" vedätyksiksi joihin toinen lukija "muka lankeaa". Et selkeästi haluakkaan puolustaa omaa näkemystäsi.
- Porvari78 vaikerrus
Porvari78 kirjoitti:
Vaikuttavat vaan nuo kommenttisi sellaisilta että tarkoitat jotain muuta mitä kirjoitat. Eli varmasti ajatus juoksee sinulla aivan oikein mutta kun yrität ajatuksesi tuottaa tekstiksi niin hupsis ajatus tekstinä muuttuukin hiukan hassuksi kuten Felix-kissa vrt Fenix-lintu ja tuo 2010 luvun ymmärtäminen väärin edellisessä viestissä. Tosin siihen on saattanut vaikuttaa myös kiihtymystilasikin. Äkäisenä kommentoitaessa tulee joskus ajatuskatkoja itse kullekkin. :) Lukihäiriötä se ei varmasti ole, silloinhan olisi senatkin sakaisin eli sanat sekaisin. Mutta jotain se on. Myös jonkinlainen epävarmuus kuvastuu selkeästi lävitse noista kommenteistasi. Vetäydyt ikäänkuin "kuoreen" ja väität kommenttejasi "hyvin keksityiksi" vedätyksiksi joihin toinen lukija "muka lankeaa". Et selkeästi haluakkaan puolustaa omaa näkemystäsi.
- Porvari78
Porvari78 vaikerrus kirjoitti:
Ei nyt sentään suuttua kannata vaikka näkemyksiäni tuolla aikaisemmissa kommenteissani olenkin tuonut julki. Ilmeisesti yrität tuolla Oskari Katajiston tulkinnalla Juha "Watt" Vainion kirjoittamasta kappaleesta vain provosoida minua. Mutta eipä tuo minua suututa, nerokkaasti sanoitettu kipale. Toki tuon kappaleen linkittäminen tähän keskusteluun kuvastaa kyllä että jonkinlaisen suuttumustilan kommentointini on aiheuttanut. Ilmeisesti hiukan samanlainen ilmiö kuin joillakin henkilöillä jotka viinaa juotuaan eivät vain yksinkertaisesti pysty keskustelemaan enää rakentavasti vaan päässä sumenee ja nyrkkiä aletaan heiluttamaan.
Pahoitteluni kuitenkin etten ole harmiksesi homoseksuaalisesti suuntautunut. Tällä hetkellä olen kolmen lapsen isä, joista kaksi on alle kouluikäisiä ja koen että meillä on vaimoni kanssa oikein onnellinen avioliitto. Joten epäonnistuit kyllä pahasti jos kuvittelit tuo linkittämäsi kappaleen loukkaavan minua.
Tuskinpa tuo edes kaikkia homoseksuaalisesti suuntautuneita ihmisiäkään loukkaa. Pitähään sitä osata ottaa asioita huumorillakin. :) Joku ehkä kyllä saattaa loukkaantua. Toisaalta tuo kuvastaa hiukan myös lapsellisuutta, suuttuneessa tilassa linkitetään homoseksuaalisuudesta kertova huumorilla tehty kappale kuvitellen että vastakommentoija suuttuu silmittömästi kun " vähän haukun sitä homoksi". Jos olet kuitenkin aikuinen henkilö niin yllä kuvailemani toimintamalli on hiukan lapsellinen, eikös vaan olekkin? Jos sitä nyt oikein tarkasti pohdit. Tosin jos olet nuori henkilö niin ymmärrän kyllä täysin, henkinen kasvu saattaa silloin olla vielä kesken.
Mitä tuohon homoseksuaalisuuteen tulee niin jokainenhan saa olla sellainen kuin on. Ketään ei saa syrjiä työpaikallakaan poliittisen kannan, seksuaalisen suuntautuneisuuden, uskonnon tms seikan takia. Toivottavasti näin 2010-luvulla sen käsität. Ja kyllä niitä homoseksuaalisesti suuntautuneita työntekijöitä myös Jämsänkosken ja Kaipolankin tehdasyhteisöjen työntekijöihinkin varmasti mahtuu. Aivan samanlaisia ja ennenkaikkea yhtä hyviä / samanarvoisia työntekijöitä hekin ovat. Jos olet työelämässä niin oletko koskaan pohtinut/miettinyt että läheisimmistä työtovereistasikin joku saattaa olla ehkä myös homoseksuaalisesti suuntautunut. Olisitko niin pölvästi että alkaisit syrjimään heitä jos he päättäisivätkin joku päivä tulla "ulos kaapista". Näitä asioita sinunkin kannattaa pohtia ihan ajankanssa kun olet tarpeeksi rauhoittunut. Toki sitä suutuspäissään tulee välillä itsekkin päästeltyä sammakoita suustaan joten siinä mielessä kyllä ymmärrän nuo jonkilaisen tunnekuohun vallassa kirjoittamasi kommentit. - todella upea
Porvari78 kirjoitti:
Ei nyt sentään suuttua kannata vaikka näkemyksiäni tuolla aikaisemmissa kommenteissani olenkin tuonut julki. Ilmeisesti yrität tuolla Oskari Katajiston tulkinnalla Juha "Watt" Vainion kirjoittamasta kappaleesta vain provosoida minua. Mutta eipä tuo minua suututa, nerokkaasti sanoitettu kipale. Toki tuon kappaleen linkittäminen tähän keskusteluun kuvastaa kyllä että jonkinlaisen suuttumustilan kommentointini on aiheuttanut. Ilmeisesti hiukan samanlainen ilmiö kuin joillakin henkilöillä jotka viinaa juotuaan eivät vain yksinkertaisesti pysty keskustelemaan enää rakentavasti vaan päässä sumenee ja nyrkkiä aletaan heiluttamaan.
Pahoitteluni kuitenkin etten ole harmiksesi homoseksuaalisesti suuntautunut. Tällä hetkellä olen kolmen lapsen isä, joista kaksi on alle kouluikäisiä ja koen että meillä on vaimoni kanssa oikein onnellinen avioliitto. Joten epäonnistuit kyllä pahasti jos kuvittelit tuo linkittämäsi kappaleen loukkaavan minua.
Tuskinpa tuo edes kaikkia homoseksuaalisesti suuntautuneita ihmisiäkään loukkaa. Pitähään sitä osata ottaa asioita huumorillakin. :) Joku ehkä kyllä saattaa loukkaantua. Toisaalta tuo kuvastaa hiukan myös lapsellisuutta, suuttuneessa tilassa linkitetään homoseksuaalisuudesta kertova huumorilla tehty kappale kuvitellen että vastakommentoija suuttuu silmittömästi kun " vähän haukun sitä homoksi". Jos olet kuitenkin aikuinen henkilö niin yllä kuvailemani toimintamalli on hiukan lapsellinen, eikös vaan olekkin? Jos sitä nyt oikein tarkasti pohdit. Tosin jos olet nuori henkilö niin ymmärrän kyllä täysin, henkinen kasvu saattaa silloin olla vielä kesken.
Mitä tuohon homoseksuaalisuuteen tulee niin jokainenhan saa olla sellainen kuin on. Ketään ei saa syrjiä työpaikallakaan poliittisen kannan, seksuaalisen suuntautuneisuuden, uskonnon tms seikan takia. Toivottavasti näin 2010-luvulla sen käsität. Ja kyllä niitä homoseksuaalisesti suuntautuneita työntekijöitä myös Jämsänkosken ja Kaipolankin tehdasyhteisöjen työntekijöihinkin varmasti mahtuu. Aivan samanlaisia ja ennenkaikkea yhtä hyviä / samanarvoisia työntekijöitä hekin ovat. Jos olet työelämässä niin oletko koskaan pohtinut/miettinyt että läheisimmistä työtovereistasikin joku saattaa olla ehkä myös homoseksuaalisesti suuntautunut. Olisitko niin pölvästi että alkaisit syrjimään heitä jos he päättäisivätkin joku päivä tulla "ulos kaapista". Näitä asioita sinunkin kannattaa pohtia ihan ajankanssa kun olet tarpeeksi rauhoittunut. Toki sitä suutuspäissään tulee välillä itsekkin päästeltyä sammakoita suustaan joten siinä mielessä kyllä ymmärrän nuo jonkilaisen tunnekuohun vallassa kirjoittamasi kommentit.avautuminen jämsäläiselle lukijakunnalle. Kerrotkos vielä eukkosi rintaliivien kuppikoon ?
- taisi lopulta
todella upea kirjoitti:
avautuminen jämsäläiselle lukijakunnalle. Kerrotkos vielä eukkosi rintaliivien kuppikoon ?
tuo hidasälyinen ja kankeasti kirjoittava Porvari78 huomata lopultakin tulleensa vedätetyksi.
- Dillinger1
Vieläkös siellä Kaipolassa vaikuttaa se Pitsa-tiimi? Siinähän joukko sekopäiseksi hurahtaneita paperimiehiä retosteli oikein Koillis-Hämeessä, että kuinka me kokoonnutaan Kuuden Kossun Vapaalla yhdessä pitsalle pohtimaan näitä tehtaan asioita. Eikös siitä tiimistä päässy yksi jopa harjoittelemaan pääluottamusmiehen hommaa pariksi vuodeksi, mutta eihän siitäkää hommasta tullu lasta eikä p@skaa...
- fifti-sixti
Kyllä Kaipolan Pitsa-tiimi korahteli viimeisiä kuolinkouristuksiaan jo viime vuosituhannen loppuvuosina. Nykyään häpeävät hölmöilyjään muiden työntekijöiden silmien alla. Se oli senaikaisilta lapsenmielisiltä paperimiehiltä oman aikansa munaus ja ollut jo viitisentoista vuotta katoavaa kansanperinnettä...
- Dillinger1
Laittakaas vanhat Pitsa-tiimiläistoverit vähän listaa näkyviin, mitkä oli teidän suosikkipitsoja sillon ennen vanhaan tehtaan lipomisen aikoihin. Mulla on kyllä Dillinger ollut aina ja on edelleen... oikea Äijä-pitsa...
- Työläis-Toveri
Kannattaa pitää mielessä,että se mitä koulussa opetetaan, ei välttämättä pidäkään paikkaansa. Sinut halutaan kouluttaa ja saada työelämään siksi, että rikkaat paperikapitalistit ja yhdysvaltalaiset eläkesäätiöt saisivat sinusta kaiken hyödyn irti.
- Lukkoilakoti
Minä kuulun sillon rintamukset rottinkilla ja maha pystyssä siihen Pitsa-tiimiin, kun mulla alko jo tuo dementia. Ehä minä miteä niistä Pitsa-tiimin kokouksista muista, mutta se mun suosikkipitsa ol kumminki se Audi Quatro Stagioni, semmone neliveto.
- Pitsatiimiläiset
lisää -90 luvun suosikkipitsoja kehiin. Ylivoimaisesti parhaat tiimin pitsat oli kyllä silloin hierottu tehtaan herrojen perseessä ohueksi pohjaksi ja täytteenä kuuden pullon vapaalla lentäneet paperimiehen yrjöt.
- Ei saa
pilkata Pitsatiimiä. Sehän oli työnantajan "Viides Kolonna" työväenliikkeen sisällä.
- huhhuhhh
Jännä ketju. Jännästi lähti käsistä. Jännää.
Alkoi tosi tiukasta analyysistä. PK5 Jämsänkoskelta pois, ja tarrakoneet sitten kun Kiinan koneet pyörivät täydellä kapasiteetilla. Ja PK4 Kaipolasta minä hetkenä hyvänsä. Ja sitten.....
Niin! Sitten te saatanan juustopäät hölisette iänikuista paskaa joka ei liity mitenkään yhtäänh mihinkään. Ketä "#%#"%#¤&:a kiinnostaa joku pitsatiimi. Onko teillä oikeasti kaikilla joku duuni katsottuna ja talo myytynä kun ei yhtään kiinnosta tosissaan keskustellla.- Opti-Reel
PK 5 tekee paperia vielä monta vuotta tuhansia tonneja.
Arvioni mukaan 4 vuotta varmaa käyntiä.
Ps. Pizza tiimit ynm. ovat höpö, höpö puheita
Opti-Reel antaa tarvittaessa "viiltävän" analyysin Jämsän alueen paperikoneiden tulevaisuudesta.
- Maid Stone
Onko Opti-Reel lusamiehiä vai millä viiltää?
- lusamies
UPM vahvisti tänään, että Rauman PK3 suljetaan, sekä Jokilaakson ja Kaukaan tehtailta vähennetään väkeä kumpaiseltakin yksiköltä noin 50 henkilöä.
- Maid Stone
Ja tämä tieto oli meillä jo reilu kuukausi sitten. Vai luulitko ettei tuolloin julkistettua asiaa olisi vahvistettu?
- papersali
Kyllä työpaikalla lintsaaminen kannatta aina !! Minäkin jäin erittäin hyvässä kunnossa Kaipolan PK3:lta hylsykoneelta eläkkeelle, kun rasitin itseäni porvarin töissä aina mahdollisimman vähän. Kyllä on nyt sääli katsoa niitä työhulluja kavereita, jotka aina uhrasivat työpaikalla kaikkensa antaen porvarin eteen. Rampoja ja raihnaisia ovat nyt. Osa jo Miekkainpetäjällä hiekansyönnissä. Ihmisen pitää säästää itseään koko työuran ajan ja vasta eläkkeellä päästää tehot irti työntekoon. Edellyttäen tietysti, että ne on omia töitä. Porvarin hommilla ei ole niin väliä...
Siella ei tehnyt duunia kun Late ite,no vitsi vitsi,mutta kerran tisurina tulin sinne ,jatin pakin tyomaalle ja lahdin vessaan homma oli hoidossa kun tulin veskista taskasin Late oli tosi veijari ja se harveli oli sen oma lapsi,ihan kivoja tarinoita silloin viela oli hauskaakin tyomaalla.Muistat varmaan kun koneenhoita ja porttivahti mietti kumman homma on kovempi?Eikka vainaa lupas tulla elakkeella pariksi vuodeksi viela koneenhoitajaksi.
- rouninki
RamiKS kirjoitti:
Siella ei tehnyt duunia kun Late ite,no vitsi vitsi,mutta kerran tisurina tulin sinne ,jatin pakin tyomaalle ja lahdin vessaan homma oli hoidossa kun tulin veskista taskasin Late oli tosi veijari ja se harveli oli sen oma lapsi,ihan kivoja tarinoita silloin viela oli hauskaakin tyomaalla.Muistat varmaan kun koneenhoita ja porttivahti mietti kumman homma on kovempi?Eikka vainaa lupas tulla elakkeella pariksi vuodeksi viela koneenhoitajaksi.
Silloin "vanhaan hyvään aikaan" kun "Paukku-Pete" oli Kaipolassa porttivahtina kierroksellaan ladatun pistoolin kanssa, sai eräs tisuri yllytettyä Peten ampumaan tehtaalla. Aikansa kun yövuorossa "pajalla" mankui, että "näytä nyt, onko sulla ihan oikeasti panoksia siellä pistoolissa", niin Pete veti "rouningista" liikkuvat taakse ja ampui sähkömoottorien huoltopaikalla olevaan yhteen 4x4 vaaleanvihreäksi maalattuun parruun, mitä käytettiin moottorien huoltotöissä aluspuina.
- Työkkäri täyteeen
Jos se tulevaisuus tuntuu jotenkin epävarmalta, kannattaisiko sitä tehdä jotain asian eteen? Opiskella, selvitellä alan vaihtoa tai ylipäätänsä tehdä jotain muuta, kuin vain itkeä täällä keskustelupalstalla? Siinä vaiheessa kun narikka suljetaan ja lopputili on kourassa pitää itse pystyä tekemään jotain omille asioille. Silloin pomo ei enään tule sanomaan mitä seuraavaksi tehdään..
- perse aina auki
55000€ tuloilla liitosta käteen 75€/päivä siis käteen mulle riittää ,ollaan vaikka jatkuvasti lomautettuna.....ja jos loppuu niin mitä sitten..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu3743214Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3151526En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n841312- 1081311
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991305Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591255- 481155
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi801062Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa25960- 33857