Isännöintifirma saisi valtiolta palkkatukea 700e/kk, sen lisäksi tulisi koulutustuki 150e/kk jos samalla suorittaisin isännöinnin ammattitutkinnon oppisopimuksella.
Eli isännöintifirma saisi tukea 850e/kk jos minut palkattaisiin. Ja heidän pitäisi maksaa tessin mukaista palkkaa / aloittelevan isännöitsijän palkkaa. Aika edullinen diili, jos miettii, että peruspalkka on vaikkapa 2000e /kk ja siitä miinustetaan tuet 850e, jolloin yrityksen maksettavaksi jäisi 1150e/kk. Törkeän halvalla isännöintiyritykset saisivat työntekijän! Ja koulutustaustakin on minulla loistava kyseiseen ammattiin (amk, kiinteistöpuoli).
Mutta ei. Ilmaiseksi pitäisi tulla orjatöihin! Tämä on tätä jyrki käteisen / kokoomuksen ajamaa politiikkaa. Sitten kehdataan ulvoa, että isännöintiala tarvitsee nopeasti lisää työntekijöitä. No tässähän olisi, mutta ilmeisesti ei ole halukkaita palkanmaksajia.
Miksi isännöintiyritykset eivät halua palkata isännöitsijäksi
21
8044
Vastaukset
- ITS...
Saat pari ilmaista vinkkiä työnhakuun:
1. Alalla ei ole työehtosopimusta.
2. Vaikka olisit KTM niin et tiedä isännöinnistä kuin puolet, tärkein oppi tulee työssä. Ja oppimisaikana firma ei sinusta saa irti kaikkea joten palkkakin tulee olemaan pienempi. Perinteinen kisälliammatti vaikkei uskoisi.
3. En tunne yhtään isännöitsijäntoimiston johtajaa tai omistajaa joka liputtaisi muun kuin Kokoomuksen puolesta joten jätä nuo jutut vähemmälle.
4. Jos työ on sinusta orjatyötä, paskatyötä niin ei sinua kukaan ota vuodeksi vain todetakseen että lähdet muualle töihin.
5. Asenteesi jutun kautta ei anna minulle sellaista kuvaa että uskaltaisin päästää sinut asiakkaiden kanssa tekemisiin.- Ihmettelijä84
1. Tiedän. Siksi sanoinkin "Ja heidän pitäisi maksaa tessin mukaista palkkaa / aloittelevan isännöitsijän palkkaa." Koska isännöintialalla ei ole tessiä, niin siksi harjoittelijan palkka. Mutta yleisesti oppisopimuskoulutuksessa pitää maksaa palkkaa.
2. Nimenomaan, työ tekijäänsä opettaa. Siksi on kumma, että ei huolita töihin vaikka oma koulutustaustakin on sopiva (amk kiinteistöpuoli, isännöintikursseja jne.) Ja oppisopimuksessa nimenomaan on kysymys tuosta kisälliammatista. Ja oppisopimuksessa kuuluu maksaa palkkaa.
3. Huomattu on, koska pitäisi saada ilmaiseksi työntekijöitä ts. kokoomuksen linja.
4. Taisit käsittää jotain väärin. Tarkoitin orjatyöllä nimenomaan tuota kun pitäisi ILMAISEKSI mennä töihin eikä haluta palkkaa maksaa. Vai teetkö sinä töitä palkatta? Niinpä.
5. Sinä vaikutat kunnon keittiöpsykologilta. Hienosti analysoit minun luonteeni. Ehkä minulle on muovautunut tälläinen asenne kun on saanut paskaisen rätin vasten kasvoja kun ylimieliset isännöintifirmat olettaa minun tulevan ilmaiseksi töihin. Kokemusta asiakaspalvelusta minulta kuitenkin löytyy roimasti. - ITS...
Ihmettelijä84 kirjoitti:
1. Tiedän. Siksi sanoinkin "Ja heidän pitäisi maksaa tessin mukaista palkkaa / aloittelevan isännöitsijän palkkaa." Koska isännöintialalla ei ole tessiä, niin siksi harjoittelijan palkka. Mutta yleisesti oppisopimuskoulutuksessa pitää maksaa palkkaa.
2. Nimenomaan, työ tekijäänsä opettaa. Siksi on kumma, että ei huolita töihin vaikka oma koulutustaustakin on sopiva (amk kiinteistöpuoli, isännöintikursseja jne.) Ja oppisopimuksessa nimenomaan on kysymys tuosta kisälliammatista. Ja oppisopimuksessa kuuluu maksaa palkkaa.
3. Huomattu on, koska pitäisi saada ilmaiseksi työntekijöitä ts. kokoomuksen linja.
4. Taisit käsittää jotain väärin. Tarkoitin orjatyöllä nimenomaan tuota kun pitäisi ILMAISEKSI mennä töihin eikä haluta palkkaa maksaa. Vai teetkö sinä töitä palkatta? Niinpä.
5. Sinä vaikutat kunnon keittiöpsykologilta. Hienosti analysoit minun luonteeni. Ehkä minulle on muovautunut tälläinen asenne kun on saanut paskaisen rätin vasten kasvoja kun ylimieliset isännöintifirmat olettaa minun tulevan ilmaiseksi töihin. Kokemusta asiakaspalvelusta minulta kuitenkin löytyy roimasti.4. Voin lohduttaa ettei kukaan päästä ilmaiseksi ketään asiakkaiden kanssa tekemisiin, kopioita voi ottaa ja kahvia keittää mutta se ei ole isännöitsijän työtä.
5. En ole psykologi vaan isännöitsijä. Enkä analysoi sinun luonnetta vaan arvioin sinua työntekijänä, ne ovat kaksi eri asiaa. Se minkälainen olet ihmisenä ei kuulu työpaikalle mutta millainen olet työntekijänä kuuluu, joku pystyy nämä roolit pitämään erillään ja joku ei. - dorka-ITS
ITS... kirjoitti:
4. Voin lohduttaa ettei kukaan päästä ilmaiseksi ketään asiakkaiden kanssa tekemisiin, kopioita voi ottaa ja kahvia keittää mutta se ei ole isännöitsijän työtä.
5. En ole psykologi vaan isännöitsijä. Enkä analysoi sinun luonnetta vaan arvioin sinua työntekijänä, ne ovat kaksi eri asiaa. Se minkälainen olet ihmisenä ei kuulu työpaikalle mutta millainen olet työntekijänä kuuluu, joku pystyy nämä roolit pitämään erillään ja joku ei.Mitäköhän mahdat selittää. Et näköjään tunnu tajuavan sitä, että yritykset (ei pelkästään isännöintialalta) haluaa vaan ilmaisia harjoittelijoita eikä haluta maksaa palkkaa työntekijälle. Tämä on valitettavasti nykyaikaa.
Kerrotko minulle, miten isännöitsijäksi pääsee? Jos firmat eivät halua palkata uusia isännöitsijöitä "koska heillä ei ole kokemusta alalta", niin miten kukaan on koskaan voinut aloittaa isännöitsijän hommat (kun ei ole ollut kokemusta?)
On naurettavaa, että sinunkaltaisesi ja muut uniset ovat täysin tietämättömiä nuorten nykytilanteista työmarkkinoilla. Kehdataan ulvoa, että isännöintiala tarvitsee uusia työntekijöitä, mutta ei kuitenkaan tehdä mitään asian eteen. Eli ei palkata uusia työntekijöitä vaikka firmat saisivat melkein 850e/kk valtiolta tukea. - keskinappi
dorka-ITS kirjoitti:
Mitäköhän mahdat selittää. Et näköjään tunnu tajuavan sitä, että yritykset (ei pelkästään isännöintialalta) haluaa vaan ilmaisia harjoittelijoita eikä haluta maksaa palkkaa työntekijälle. Tämä on valitettavasti nykyaikaa.
Kerrotko minulle, miten isännöitsijäksi pääsee? Jos firmat eivät halua palkata uusia isännöitsijöitä "koska heillä ei ole kokemusta alalta", niin miten kukaan on koskaan voinut aloittaa isännöitsijän hommat (kun ei ole ollut kokemusta?)
On naurettavaa, että sinunkaltaisesi ja muut uniset ovat täysin tietämättömiä nuorten nykytilanteista työmarkkinoilla. Kehdataan ulvoa, että isännöintiala tarvitsee uusia työntekijöitä, mutta ei kuitenkaan tehdä mitään asian eteen. Eli ei palkata uusia työntekijöitä vaikka firmat saisivat melkein 850e/kk valtiolta tukea.Mä en käyttäisi ihan noin rankkaa kieltä, koska provosoimalla voi käydä niin että toinen provosoituu. Se taas ei paranna keskustelua.
Mutta olen samaa mieltä, että 1150e/kk sivukulut on edullinen hinta koulutetusta tekijästä, jolta vaan puuttuu työkokemusta. Kyllähän tällainen kaveri pystyy tekemään monenlaisia avustavia tehtäviä ja pian ottaa omiakin kohteita, kun vain saa mentorointia siinä sivussa. Olennaista ei minusta ole työkokemus vaan asenne, halu oppia ja tehdä.
Minusta isännöintiyritysten pitäisi vakavasti miettiä työvoimapolitiikkaansa uudestaan. Niiden kannattaisi pyrkiä sitouttamaan väkeään pysyviin työsuhteisiin. Tällä hetkellä tilanne on, että nk. valmiit ammattilaiset vaihtavat firmaa vuoden-parin välein, koska työilmapiiri on niin musertavan huono. Tästä tulee kalliit kustannukset niin isännöintifirmoille kuin heidän asiakkailleenkin.
- keskinappi
Isännöintiyrityksillä on petrattavaa, jos kiinteistöpuolen AMK:n käynyt, alalle omatoimisesti haluava nuori ei työllisty edes oppisopimuksen kautta palkkatuettuna. Kaikki tietävät, että alan osaajat ikääntyvät ja erityisesti nuorista alalle uraa tekevistä on pulaa. Jos yritykset eivät ole valmiit ottamaan pientä riskiä ja kouluttamaan alalle tekijöitä niin jossain vaiheessa käy niin, ettei valmiita ammattilaisia riitä kenellekään. Sehän on selvä rusinat pullasta -rekrytointistrategia, että jätetään kouluttaminen muille ja palkataan vain kokeneita ammattilaisia. Mutta rusinatkin voivat loppua.
- Ihmettelijä84
Tismalleen! Tiivistit omat ajatukset loistavasti. Tuo mitä kirjoitit ei nimimerkki "ITS" tunnu tajuavan.
Kovasti sanotaan, että isännöintiala tarvitsee uusia tekijöitä, mutta silti ei haluta palkata uusia tekijöitä alalle, vaan pitäisi saada ilmaiseksi. Surullista... - keskinappi
Ihmettelijä84 kirjoitti:
Tismalleen! Tiivistit omat ajatukset loistavasti. Tuo mitä kirjoitit ei nimimerkki "ITS" tunnu tajuavan.
Kovasti sanotaan, että isännöintiala tarvitsee uusia tekijöitä, mutta silti ei haluta palkata uusia tekijöitä alalle, vaan pitäisi saada ilmaiseksi. Surullista...Onhan se hankala tilanne. Se kun on vähän niin, ettei isommissa kaupungeissa kukaan pysty ilmaiseksi töitä tekemään. Vuokrat ovat 500-700 euroa kuukaudessa halvimmillaan, siihen elämän pakolliset kulut päälle niin 1100-1300 euroa pitäisi saada käteen kuussa, ettei joutuisi ottaa elämistä varten velkaa.
Palkka on myös arvostuksen väline. Meillä on perinne, että ilmaista ei arvosteta. Mitä se tekee ihmisen työmotivaatiolle, jos palkinto hyvästä työstä on 0 euroa - ja tämä on työuran startti. Se on selvä että ei untuvikolle voi täyttä palkkaa maksaa, mutta sitä varten ovat juuri nämä palkkatuet ja matalammat lähtöpalkat. - Rimaa korkeammalle.
Ihmettelijä84 kirjoitti:
Kovasti sanotaan, että isännöintiala tarvitsee uusia tekijöitä, mutta silti ei haluta palkata uusia tekijöitä alalle, vaan pitäisi saada ilmaiseksi. Surullista...Taas ITS puhuu asiaa, vaikkakin valitettavasti ainakin täälläpäin tätä ihmettelijän asenteista/tapaista porukkaa tuntuu alalle tulevan ja vieläpä huonommalla taustalla.
Itse olen kauhulla seurannut, kuinka isännöitsijöiksi palkataan vakuutusyhtiöiden- tai valtion tuettuja autokauppiaita, kirjapainotyöntekijöitä, elektroniikka-asentajia jne. Ovat sitten jonkinlaisella oppisopimus- tai muuntokoulutuksella tunkemassa wannabe-isännöitsijä-asenteella yrityksiin ihan raakileina. Puolet ovat jo valmiiksi nokka pystyssä ja käsi ojossa sekä kieltäytyvät kaikista ”paskahommista”. Toinen puoli vetelehtii huoltomiesten kanssa koko päivän ihmettelemässä lämmönjakohuoneen vempeleitä ja ovat seuraavana päivänä täysoppineita asiantuntijoita tekniikasta, vaikkakaan eivät edelleen erota edes kesä- ja pääsulun toimintaperiaatteita toisistaan. Opastusta halutaan mutta kun opastetaan niin ei kestetä kuunnella ja oma mielipide on jokaiseen tekemiseen, joka vielä väärä usein. Näitä pitäisi sitten muun henkilökunnan opastaa ja kestää kunnes ovat valmiita omille siivilleen. Asiakkaat katsovat suu auki näitä sankareita ja kiroilevat toisilleen, minkälaista sakkia isännöitsijät ovat.
Ensimmäiseksi pitäisi oppilaitosten ottaa psykologiset testit alkukarsintaan alalle, jotteivät nämä vilpertit pilaa koko alan mainetta. Kyse on kuitenkin vaativasta asiakaspalveluammatista, jossa asenteen on oltava kunnossa!
Onneksi Suomessa voi myös perustaa oman yrityksen ja olla palkkaamatta näitä typeryksiä sinne notkumaan ja marisemaan. - Ihmettelijö84
Rimaa korkeammalle. kirjoitti:
Taas ITS puhuu asiaa, vaikkakin valitettavasti ainakin täälläpäin tätä ihmettelijän asenteista/tapaista porukkaa tuntuu alalle tulevan ja vieläpä huonommalla taustalla.
Itse olen kauhulla seurannut, kuinka isännöitsijöiksi palkataan vakuutusyhtiöiden- tai valtion tuettuja autokauppiaita, kirjapainotyöntekijöitä, elektroniikka-asentajia jne. Ovat sitten jonkinlaisella oppisopimus- tai muuntokoulutuksella tunkemassa wannabe-isännöitsijä-asenteella yrityksiin ihan raakileina. Puolet ovat jo valmiiksi nokka pystyssä ja käsi ojossa sekä kieltäytyvät kaikista ”paskahommista”. Toinen puoli vetelehtii huoltomiesten kanssa koko päivän ihmettelemässä lämmönjakohuoneen vempeleitä ja ovat seuraavana päivänä täysoppineita asiantuntijoita tekniikasta, vaikkakaan eivät edelleen erota edes kesä- ja pääsulun toimintaperiaatteita toisistaan. Opastusta halutaan mutta kun opastetaan niin ei kestetä kuunnella ja oma mielipide on jokaiseen tekemiseen, joka vielä väärä usein. Näitä pitäisi sitten muun henkilökunnan opastaa ja kestää kunnes ovat valmiita omille siivilleen. Asiakkaat katsovat suu auki näitä sankareita ja kiroilevat toisilleen, minkälaista sakkia isännöitsijät ovat.
Ensimmäiseksi pitäisi oppilaitosten ottaa psykologiset testit alkukarsintaan alalle, jotteivät nämä vilpertit pilaa koko alan mainetta. Kyse on kuitenkin vaativasta asiakaspalveluammatista, jossa asenteen on oltava kunnossa!
Onneksi Suomessa voi myös perustaa oman yrityksen ja olla palkkaamatta näitä typeryksiä sinne notkumaan ja marisemaan.Siinä taas tyypillinen uninen, joka itse näyttää olevan ylimielinen ja koppava.
Kerrotko mikä minun asenteessani on vikana, jos minulla on hyvä tausta siirtyä isännöintialalle (rakennusinsinööri kiinteistöpuolelta, amk), haluan omatoimisesti isännöintialalle, voisin suorittaa samalla oppisopimuksella isännöinnin ammattitutkinnon ja en suostu menemään ILMAISEKSI orjaksi johonkin firmaan tekemään töitä? Mikä tästä asenteesta tekee niin puistattavan? Se, että vaadin vähintään harjoittelijan palkkaa, niin kuin oppisopimuksessa kuuluukin saada?
Totta kai olisin raakile, jos ja kun aloittaisin isännöinnin työt oppisopimuksella. Mutta sehän se tarkoitus siinä onkin, että työn kautta opitaan asioita. Minun koulutustaustani myös tukee tätä ammattia.
Edelleenkin kysyn: Miten kukaan on koskaan voinut siirtyä isännöitsijän työtehtäviin alun alkaenkaan, kun ei ole ollut kokemusta ja ovat olleet raakileita? - ait558s7
Ihmettelijö84 kirjoitti:
Siinä taas tyypillinen uninen, joka itse näyttää olevan ylimielinen ja koppava.
Kerrotko mikä minun asenteessani on vikana, jos minulla on hyvä tausta siirtyä isännöintialalle (rakennusinsinööri kiinteistöpuolelta, amk), haluan omatoimisesti isännöintialalle, voisin suorittaa samalla oppisopimuksella isännöinnin ammattitutkinnon ja en suostu menemään ILMAISEKSI orjaksi johonkin firmaan tekemään töitä? Mikä tästä asenteesta tekee niin puistattavan? Se, että vaadin vähintään harjoittelijan palkkaa, niin kuin oppisopimuksessa kuuluukin saada?
Totta kai olisin raakile, jos ja kun aloittaisin isännöinnin työt oppisopimuksella. Mutta sehän se tarkoitus siinä onkin, että työn kautta opitaan asioita. Minun koulutustaustani myös tukee tätä ammattia.
Edelleenkin kysyn: Miten kukaan on koskaan voinut siirtyä isännöitsijän työtehtäviin alun alkaenkaan, kun ei ole ollut kokemusta ja ovat olleet raakileita?Älä anna periksi, yritä johonkin isompaan toimistoon, pienet eivät oikein ehdi opettaa kun on muutenkin kädet täynnä töitä. Koulutuksesi on hyvä myös isännöintipuolelle ja yleensä vuodessa näkee tämän alan "hulluuden". Töitä taatusti riittää kaikille innokkaille.
- ökih h nöpihbn öpb
"valmis ammattilainen", joopajoo. Amiksen käyminen ei tarkoita mitään muuta, kuin että on käynyt amiksen.
- seppo78
Satutko olemaan länsi-Suomesta? Siellä kuulemma tahtoo olla hankaluuksia löytää oppisopimuspaikkoja.
Miten olet hakenut töitä? Avoimilla hakemuksilla vai hakenut suoraan avoimiin työpaikkoihin? Lampsinut suoraan esittäytymään?
Edellä mainitut ihan mielenkiinnosta, ongelmaan en osaa auttaa. Mikä tuo amk:n kiinteistöpuoli on? - Ihmettelijä84
Ihan kaikkea olen yrittänyt: lähettänyt avoimia hakemuksia, vastannut ilmoituksiin, käynyt paikan päällä. Usein ei edes vastata ja paikan päällä sanottiin "ei ole varaa, tule ilmaiseksi harjoittelijaksi" jne. Ilmainen harjoittelu työkkärin kautta ei ole edes mahdollista nykyään kun se poistui, ja oppisopimuksessakin mahdotonta koska oppisopimuksen ehtona on palkanmaksu.
Kyllä töitä löytyy, muttei halukkaita palkanmaksajia. Mihin nykyajan työmarkkinat ovat menossa kun korkeastikoulutettu, palkkatuettu nuori ihminen ei saa töitä alalta, jossa tulee olemaan pula osaavista ihmisistä 15v päästä? Isännöintialan ikäkeskiarvo huitelee jossain yli 50:ssä vuodessa.
Ja siis koulutus on rakennusinsinööri (amk), mutta suuntautumislinja oli kiinteistöpuoli eli opiskelut painottuivat isännöintiin, kiinteistöjen hoitoon ja kunnossapitoon jne.- Seppo78
Kuuluiko tuouon tutkintoon siis ihan varsinaisia isännöintiopintoja? Kuinka paljon ja mitä aihealueita?
- keskinappi
Seppo78 kirjoitti:
Kuuluiko tuouon tutkintoon siis ihan varsinaisia isännöintiopintoja? Kuinka paljon ja mitä aihealueita?
Ei se ole oikeastaan olennaista, isännöintipuoli voidaan helposti täydennyskouluttaa IAT-kurssilla oppisopimuksen aikana. OP on tosin kertonut, että hänellä on jo isännöintikursseja käytynä.
- w4t w4 4t tf3 4
Alat pääsemään alkuun opinnoissasi.
Siis siitä, miten työelämä toimii käytännössä. Kyse on aina raakasta pisneksestä ja työnantajan voittomarginaalista, ei mistään hyväntekeväisyydestä.
Oppisoppari sinällään hyvä keino päästä kiinni ammattiin. Systeemi vanha, oikein perinteisin. Harjoittelija, kisälli, mestari. Se vaan, se sopii suorittavan työn tekijöille, vaikkapa muurareille tms. Ei isännöitsijöille, joitten pitäisi olla ammattimestareille , pitkän koulutuksen ja työkokemuksen omaaville huippuammattilaisille johtajana. Ja yrityksen edustushenkilönä hoitamassa edustehtäviä asikkaisiin, eli yhtiön osakkaisiin.
Yllä oli muitakin perusteluita, mutta tämä on lähtökohta. Aivan liian vaativa hommeli harjoittelijalle ja aloittelijalle. mene muutamaksi vuodeksi raksalle työnjohtajaksi ja kattel sitten, mille alalle aiot isona alkaa.
Tonnin duunari voi vetää miljoonakonkurssiin firman, missä muka töissä. - Rimaa alemmaksi
Hienoa että alalle on tulossa ihmettelijän ja keskinapin kaltaisia persoonia, joissa on ainesta vaikka mihin.
- Seppo78
Tästä aiheesta kaipailisin vielä lisää keskustelua. Eikö kenelläkään muka ole kokemuksia isännöintialan työnhausta?
- Ammatti-isännöitsijä
Siirryin itse isännöitsijäksi syksyllä 2009. Minulla ei ollut isännöintialan tutkintoa eikä kokemusta suoranaisesta asunto-osakeyhtiöiden isännöinnistä, vaikka muuten olikin hyvä kiinteistöalan kokemus ja akateeminen peruskoulutus. Silloin alalla oli luultavasti paremmat suhdanteet kuin, mutta ei työn saanti silti ihan helppoa ollut.
Puheet alan huutavasta työvoimapulasta ovat kyllä ainakin nykyään täysin katteettomia. Työtä on toimistoissa kyllä valtavasti, mutta ala on niin kilpailtu, että uusia tekijöitä palkataan vain pakon edessä. Uusiakin kyllä alalle palkataan, mutta paljon aktiivisuutta ja sinnikkyyttä avautuvien tilaisuuksien löytäminen vaatii. - ikuinen opiskelija
Hei. Olen ollut taloyhtiön hallituksessa jo pitkään ja puheenjohtajanakin 10 vuotta. Olen seurannut läheltä isännöitsijän toimia ja ala tuntuu itselle läheisltä.Isännöitsijän tehtävät kiinnostaisivat kovasti, mutta oma työ ja koulutustausta ei osu rakennus puolelle. Tiedustelenkin tietäviltä koulutuspolkua kyseiseen tehtävään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan483080Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272884- 1212316
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281432Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336- 111296
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121073- 74979
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802