Sopiiko minulle kultainennoutaja?

kultsiinihastunut

Hei, olen jo pidemmän aikaa harkinnut oman koiran ottoa ja miettinyt minulle sopivaa rotua. Kultaistanoutajaa minulle on useamman kerran suositeltu ja olen ihastunut kyseiseen rotuun. Haluaisin kuitenkin täällä vielä kysellä rodusta ja siitä sopisiko tämä rotu juuri minulle. Olen yksinasuva, mutta lähellä asuvat sukulaiseni ovat myös kiinnostuneita koiran hankinnasta, sen hoidosta ja ulkoilutuksesta, mutta päävastuun kantaisin minä. Ensimmäistä koiraa etsiskelen.

-Sopiiko kultainen noutaja kerrostalo kaksioon, kokoa 60 neliötä? (Ei kuulemma helppohaukkuinen jos kouluttaa hyvin)
-Kerrostalossani ei ole hissiä, joten portaita riittää. Miten pentu kannattaa totutella kulkemaan rappuset?
-Milloin on hyvä luovutusikä? Varhaisin ja myöhäisin? (Loman järjestämisen kannalta mietin millä aikavälillä voin pennun ottaa)
-Millaisia harrastuksia harrastatte kultaistennoutajienne kanssa? Itse olen ajatellut ihan seurakoiraksi ja ulkoilukaveriksi (sopiiko kultainennoutaja vain tällaiseksi?), mutta mietin myös muita harrastuksia. Minkä ikäisenä koiran on hyvä aloittaa näitä harrastuksia ja millaisissa paikoissa koira saa käydä uimassa? (Useissa paikoissa tietääkseni uiminen koirilta kielletty).
-Millaisia tarvikkeita olette hankkineet kultaisellenoutajallenne?
-Miten on hyvä totuttaa koira yksinoloon, esim. työpäivien ajaksi?
-Kuinka usein lenkitätte koiraanne ja millaisia matkoja/minkä pituisen ajan kerrallaan?
-Millaista kotiruokaa kultaisellenoutajalle?
-Kyseisen rodun koulutuksesta saa mainita tärkeitä asioita
-Hyviä kultaisennoutajan kasvattajia? Eniten olen kiinnostunut kasvattajista Varsinais-Suomen alueella. Joihinkin kasvattajien sivuihin olen jo ehtinyt tutustuakin. Haluaisin tietää kokemuksista teiltä, jotka olette hankkineet pentunne kasvattajilta tältä alueelta.


Hyviä pentukirjoja saa suositella sekä tästä rodusta kertovia kirjoja!

Kiitän vastauksista etukäteen!

4

1232

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kultsiinihastunut

      Ja yksi kysymys unohtui, nimittäin sukupuolen valitseminen: narttu vai uros?
      Itse olen ainakin kuullut että nartut olisivat lempeämpiä ja helpompia, mutta tästäkin asiasta on oltu montaa mieltä.

    • Mie ja kultakultsuni

      Periaatteessa sopii, mutta pentu pitää KANTAA alas rappusia. Näin suojataan kyynäriä. Sama koskee kaikkia tämän kokoisia rotuja, joten tässäpä sinulle ensimmäinen pähkinä purtavaksi.
      - Luovutusikä on makukysymys. Itse otan mieluummin vähän vanhemman pennun, koska minä olen sitä mieltä, että ihminen ei voi opettaa pikkupennulle yhtä hyvin kuin sen emä ja sisarukset. Esim. jo 8-viikkoinen pentu osaa säädellä puremisvoimakkuutta, mitä 7-viikkoinen yleensä ei.
      - Meillä kutsu on pääasiassa seurakoira ja lenkkikaveri. Jonkin verran on harrastettu tokoa ja mejää. Kultsu on tosi monipuolinen ja käy lähes kaikkeen (toko,vepe,mejä,nouto,palveluskoiralajit ym.)
      - uimassa voi käydä kaikkialla muualla paitsi yleisillä uimarannoilla.
      - näille nyt tulee hankittua kaikenlaista, mutta hyvältä kasvattajalta saat pentupaketissa kaiken tarvittavan paitsi pedin. Siksi kelpaa aluksi pahvilaatikko, koska pentu hajottaa sen joka tapauksessa. Kun pentu kasvaa, niin voit hankkia kunnollisen pedin.
      - pikkuhiljaa. Kerrostalossa voit esim. jättää oven ulkopuolelle koiralle nameja sekä lapun jossa pyydät ohikulkijoita pudottamaan namin koiralle. Yleensä ihmiset osallistuvat tähän. Näin pentu oppii että ohikulkevat äänet ovat kivoja, eikä hauku niille.
      - kasvattaja antaa ruokintaohjeet ja ruokinnan muutoksesta kannattaa keskustella kasvattajan kanssa
      - kultsu on miellyttämishaluinen ja yleensä aika ahne, joten sen kouluttaminen on moneen muuhun rotuun nähden helppoa. Peruskoulutuksen sekin kuitenkin tarvitsee. Esim Tuire Kaimiolla on hyviä koulutuskirjoja.
      - suurin osa kasvattajista on hyviä. Kysymäsi perusteella suosittelen näyttelylinjaisten kasvattajaa. Käyttölinjaiset eivät pelkäksi kotikoiraksi yleensä sovi. GR:n pentuelista on hyvä lähtökohta, kun lähdet pentua etsimään.
      - uros vai narttu on näitä iäisyyskysymyksiä. Kultsut ovat valtaosaltaan hyvin miellyttämishaluisia, enkä epäröisi ottaa urosta ensimmäiseksikään koiraksi. Niillä ei ole samanlaista omistajan haastamista kuin monilla kovemmilla roduilla.Mutta mukavia nuo nartutkin ovat.

      • kuullut oon yms

        no, ei ole kaikki kasvattajat antanut pentupantaa paketin mukana


    • kultsiinihastunut

      Kiitos vastauksestasi.
      Kerroit, että pentu täytyy kantaa rappusia alas, näin ajattelinkin että se aluksi menee, mutta minkä ikäiseksi pentu tarvitsee kantaa rappusia alas?
      Mietin riittääkö voimat jos koiralle ehtii jo painoa kertyä sen verran :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 155
      4557
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      117
      4165
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2750
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1901
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1764
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1669
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1660
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      93
      1596
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1573
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1521
    Aihe