Pienemmän tytön kysymyksiä

Utelias olen

Oon syntyny 2001, eli olen nyt 11, kesällä 12 :) Niin, suurinosa täältä palstalaisista on syntynyt silloin kun sota syttyi, ja minusta olisi kiva tietää, että millaista siellä oli.
Miten ihmiset reagoivat kun sota syttyi? Ja miten itse reagoit? Ja menittekö te pommisuojaan? Mitä teitte koko sodan ajan?

Niin, olen vähän utelias, niin haluaisin tietää :D Ja niin, mitä silloin ennenvanhaan tehtiin arkisin, kun ei ollut tietokoneita tai telkkareita? Olisin itse varmaan kuollut tylsyyteen. Ja miten silloin puekuduttiin?

Kiitos jos vastaat! Olisi kiva tietää.

15

157

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mmmmm

Mistäköhän sodasta sä puhut?????

• kuiva39kg

EIHÄN niitä kerrota,se on sota salaisuus,ei vaimollekaan..mut tyttö Turhaa koulutta korkeaksi itseäsi työt loppuu.AINOStaan jos pääset lääkärikisi niin töitä ehkä on ,jos fivät iske meille eutanasiaa,päsevät eroon nopemmin.
      Tulevaisuus menee taaksepäin...olen 75v mummo

• ullamirjami ****

On hyvä jos olet Suomen historiasta kiinnostunut .
      Ja nyt vielä me Talvisodan aikasetkin monet ollaan kertomassa jälkeläisille minkälaista se oli .

Itse olin sillon 5v ja isotsiskot (olin nuorin) eivät silloin mennet kouluun-
      Mommituksia oli Tampereenlähistöllekkin ja minun kotini oli silloisen POHJANMAAN RAUTATIEN VARRESSA , SIIHEN YRITTIVÄT POMMITTAA. jUOSTIIN Kodin kellariin suojaan , ensin ei osattu pelätä katseltiin ulkona lentokoneita , eihän me osattu arvata että ne halus tappaa meitä.
      . Mutta pelkäämään opimme pian
      Ryokaa ei meillä oltu "hamstrattu " koska oltiin ilmotettu että sita ei kestä kauaa-- eikä meidänperheellä olisi ollut varaakaan ostaa ruokaa ja tarvikkeita varastoon
      Seoli kovaa aikaa.
      Toivon että saat elää rauhallisessa maassa missä sitten oletkin.

• Nenäkäs?

Kova olet kyselemään. Lueoas historiankirjoja ja kuuntele tunneilla.

• Utelias Olen

No, kyllähän minä tunneilla seuraan, mutta olisi kiva, että jotkut ihmiset saattaisivat kertoa täällä, miltä HEISTÄ tuntui (se on yksilöllistä). Ja muutenkin olen vasta vitosella, ja Suomen historiaa ei vieläkään tutkita ainakaan tällä lukukaudella. Joten siksi kyselen nyt täällä.

Niin ja kiitos vastauksista! :)

• ikääkaikki

Täällä joskus vanhakin nuortuu - vaikka 12 vuotiaaksi.

• KIRJOITA:

• Muistitikku

Vai "kiva".
      Monille se aika oli raskas eikä mielellään siitä puhu.
      Lue kirjoja, seuraa lehtiä, etsi kirjastosta tietoa. Kirjastot ovat täynnä erilaisia kertomuksia menneistä ajoista ja vaatetuksesta, ruuasta ja elämästä. Ja sodasta.

Älä käännä veistä haavassa ja ahdista vanhoja ihmisiä, jotka ehkä haluavat elää rauhassa ja muistella vain hyviä ja onnellisia nuoruuden päiviä.

• hevat

NYT tuli sivun vaihto nuoret pois,että vanhukset kekenään saavat jutella omi tämän -ajan heitä koskevista asioisa.

Olkaa kilttejä menkää kirjastoon ja antakaa vanhuksille rauha,he ansaitsevat.

Olkaa nätisti kilttejä.

• nankka

Voi hyvänen aika, kyllä aina kysyä saa! Vastata ei toisen tarvitse, tai edes lukea, jos on vielä vuosikymmenien jälkeenkin muka niin traumatisoitunut sota-ajasta. Get over it!

• Utelias Olen

Joo, en mä kyllä missään nimessä tarkottanu mitään pahaa... Ei oo sitten pakko vastata jossette haluu :|

• Nukkumatti :))
        Utelias Olen kirjoitti:

Joo, en mä kyllä missään nimessä tarkottanu mitään pahaa... Ei oo sitten pakko vastata jossette haluu :|

Miten sinä valvot klo 3:10? Tuon ikäisen pitäisi tietenkin kerätä unta palloon.
        Nykyajan lapset nukkuvat liian vähän vuorokaudessa, ja se aiheuttaa vaikeuksia, keskittymiskyvyssä ja oppimisessa.

Tiedoksesi, että sinun iässäi menin nukkumaan klo 8 jälkeen, koska oli herättävä jo ennen kuutta koulutielle.
        Eväänä oli voileipää ja limsapullossa maitoa. Pula-aika kun oli, ei aina leivällä ollut makkaran hajuakaan. Koko päivä sillä ruualla elettiin, illalla oli kova nälkä, kun tultiin kotiin. Siihen aikaan maanteillä kulki paljon hevosia, joiden reen jalaksille hyppäsimme vapaakyytiläisiksi.
        Kansakouluissa sai ruokailussa puuroa - kaurapuuroa, jossa kamalat akanat - tai hernekeittoa, mutta oppikoulussa ei ruokaa tarjoiltu.

• Saatana222222

Hei huomaa että kyllä radiot oltiin jo keksitty sota aikoina ja se oli yksi keskeisimmistä ajanvietteistä toisen maailman sodan aikoina

• Radion antia

Lastentunti kerran viikossa, Kuunnelmia "Pikku Pirkko Pirkkalasta" ja "Könnin kello"
        Tiilikaisen selostukset rintamalta, luettelot syntyneistä lapsista isukeille tiedoksi.
        Jännityksellä me lapset kuuntelimme, oliko meidän isillä uusi vauva, mutta ei ollut.
        Pallen hupiohjelmia ja Suomisen perhe.

Lapset eivät uustisista piitanneet.

• Liisakas

Olin 6 vuoden ikäinen kun talvisota alkoi. Kotini oli luovutetun Karjalan alueella ja isäni joutui sotaan. Talomme oli rakennettu kalliolle ja kun läheistä suurta risteysasemaa pommitettiin, ikkunat helisi ja koko talo tärisi. Sitten jouduimme lähtemään evakkoon, Keskisuomeen.
      Siellä aloitin koulun. Parin vuoden kuluttua palasimme takaisin Karjalaan. Isä rakensi uuden talon, entinen oli hävitetty. Olin Sinun ikäisesi silloin kun muutimme siihen ja syksyllä lähdimme taas evakkoon, jolla matkalla vielä olen. Isä oli aina pois, äiti joutui hoitamaan kaikki yksin.
      Kaikesta oli puutetta. Kerran äiti sai ostaa teurastamolta suolia ja keitti niistä saippuaa. Toimme suolisäkkiä potkukelkalla kotiin, vastaantulijat kyselivät mistä olimme saaneet perunoita.
      Ei ollut vapaa-ajan ongelmia vaikka ei ollutkaan tietokonetta eikä televisiota. Kaikille lapsista aikuisiin oli määrätty töitä. Lapsilla oli talkookirjat johon merkittiin työt. Keräsimme metallia, kumia ja lumppuja ja käpyjäkin.. Minulle ei ole jäänyt mitään traumoja siitäkään ajasta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persujen vaalilupaus oli euron bensa

Nyt puhutaan jo kolmen euron bensasta. Kyseessä on Suomen historian törkein vaalipetos.
      Maailman menoa
      96
      2191
    2. Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin

Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n
      Maailman menoa
      45
      2142
    3. Maataloustuet perittävä korkojen kera takaisin

Yrittäjiltä jotka ovat myyneet tuotantoaan ulkomaille. Veronmaksajan kustantama tuki on tarkoitettu elintarvikkeiden hi
      Maataloustuki
      50
      1855
    4. Topi osti Askon

Hieno mies. Pelastaa työpaikkoja. Kiitokset myös emännälleen, joka pitää isännän virkeänä. https://www.is.fi/taloussan
      Maailman menoa
      75
      1380
    5. Mitä kirjainta kaipaat?

Pitkästä aikaa tämmöistä. Onko kirjain muuttunut edellisestä. ☺️
      Ikävä
      90
      1326
    6. Kastaa ja upottaa on eri sanat

Kastaa ja upottaa on eri sanat ja niillä on eri merkitys. Eikä Jeesusta haudattu upottamalla maahan kaivettuun kuoppaan
      Kaste
      219
      1151
    7. Uskomatonta touhua!

Ei olis uskonut että kateus yrittäjää kohtaan menee noin pitkälle. TTP:ssa irrotettu sähköjohto jäätelöaltaasta. Kaikki
      Haapavesi
      31
      1130
    8. Oliko se oikeasti epäselvää

sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men
      Ikävä
      62
      1093
    9. Miten hän sinua katsoi?

😊😊😊😊😊😊
      Ikävä
      68
      969
    10. Miksi eduskuntatalon portaille sytyttään tänään 8 645 kynttilää?

Oikeus elämään ry järjestää lauantaina 21.3.2026 tapahtuman, jossa Eduskuntatalon portaille sytytetään 8 645 kynttilää.
      Luterilaisuus
      285
      920
    Aihe