1v 4kk taidot?

Victoria83

Minulla ei ole kokemusta lapsista ennestään. Minulla on 1v 4kk poika ja mietiskelen tässä välillä mahtaako hän nyt sitten osata ne asiat mitä hänen ”kuuluu osata” tässä vaiheessa. Eli hän osaa
-sanoa muutaman sanan esim. äiti, maito, lamppu
-kävellä, juosta, kiipeillä tuoleille
-tuoda jotain tavaroita kun mä pyydän niitä esim. puhelin, tai käydä sammuttamassa valot jos mä pyydän
-osaa viedä pyykit pyykkikoriin käskystä
-osaa riisua sukat, myssyn ja housut
-syö haarukalla, juo nokkamukista tai mukista
-osaa rakentaa niin korkean tornin kun vaan palikoita riittää
-leikisti imuroi, pyhkii pölyjä, auttaa pyykkien kanssa

Välillä iskee paniikki ja syyllisyys. Tuntuu etten osaa opettaa enkä leikkiä ja hössöttää poikani kanssa. Hän nyt kulkee mukana, leikkii itekseen ja osallistuu kotitöihin. Kai hän pitää kotitöitä leikkinä kun yhdessä kerätään romuja, imuroidaan ja pyyhitään pölyjä…. Kaverini oli aika järkyttynyt kun tajusi etten syötä poikaa vaan hän syö itse. Jos toinen osaa haarukalla ruokaa lapioida, on tyytyväinen ja painaa melkein 13kg jo niin ei kai sitä väkisinkään tarvii ruokaa tunkea suuhun. Olen luottanut siihen että hän osaa syödä sen verran mitä hän tarvitsee. Ilmeisesti aika moni tämän ikäinen kumminkin vielä tarvitsee apua syömisessä? Kääk. Enää pari kuukautta niin pitää käydä neuvolassa. Stressaan kyllä sitä koska pidettiin outona kun poika ei osannut 10kk neuvolassa vilkuttaa. Noh, ei kai osannut kun en minä ollut sitä hänelle tajunnut opettaa. Mitä 1v 6kk neuvolassa käydään läpi?

11

2446

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Älä stressaa

      No meillä on kolme tyttöä ja he tekivät luettelemiasi juttuja 1 vuotiaana ja puhuivat kyllä selkeästi enemmän poikasi iässä.

      Silti minusta tuntuu, että pojallasi on ihan normaalit 1 v 4 kk vanhan POJAN taidot, koska mitä sukulaislapsiemme kehitystä olen seurannut, pojat kehittyvät hiukan tyttöjä hitaammin. Tähänkää tuskin on mitään biologista selitystä. Ehkä jotkut äidit vain passaavat poikiaan jo vauvasta alkaen enemmän? :D

      Jos lapsi ei osaa vilkuttaa 10 kk neuvolassa, se johtuu vain siitä, että hänelle ei ole tuota juttua opetettu, mutta ehkä hän osaa paljon jo muita asioita. Älä stressaa.

    • pojallasi on

      todellakin normaalit taidot.Ei tarvitse puhua enempää ja toisethan alkavat sanoa sanoja vasta 1.5-2 vuotiaana.Ja aika moni ei kyllä syökään vielä itse.Itse asiassa musta tuntuu että poikasi osaa todella paljon asioita:)

    • mitä pitäis osata?

      Oikein hyvin kehittynyt ikäiskeseen!! Meillä otti tyttö vasta 1v3kk ekat askeleet ilman tukea; eli motorisesti oltiin selkeesti jäljessä teitä, ihan normaalissa aikataulussa kuitenkin. Ja muutoin kehitys samaa kuin teillä.(esim. puheen tuoton ja ymmärryksen suhteen). Ja ihan normaali 2v4kk hän on nyt. Muistakaa katsella yhdessä säännöllisesti kirjoja! Tuon ikäinen oppii just siitä kun saa touhuta arkijuttuja vanhempien kanssa.

      • mitä pitäis osata?

        Ja meillä muuten tyttö vilkutti vasta yli vuosikkaana ekan kerran takas. Oltin kyllä näytetty mallia: aina esim. kauppaan lähitessä sanoin hei hei ja vilkutin.. Meillä 1v6kk neuvola oli tosi nopea. Terkka otti mitat ja kyseli muutaman jutun puheesta ja puheen ymmärryksestä. Lääkäri tarkisti kuulon/ korvat ja tutki käden ja silmän yhteistyötä. 5min kummankin juttusilla. Mitään ei varsinaisesti tarvinnut "osata" tehdä. Ja Juuri 1v6kk iässä (1-2v) yksilölliset erot taidoissa on suurimmillaan. Joku lähtee vasta 1v6kk ilman tukea hapuillen kävelemään ja toinen juoksee/ pelaa taitavasti palloa ja hyppää tasajalkaa.


    • höpöä.

      Täällä on äiti sieltä toisesta laidasta; ei ole tullut mieleen stressata lapsen taitoja. Lapset oppivat omassa tahdissa, eikä sieltä neuvolakäynniltä "hylsyä" tule, vaikka joku yksittäinen taito ei olisi vielä kehittynyt. No eri asia tietenkin, jos on jotain todella poikkeavaa lapsen kehityksessä, mutta nehän on asia erikseen ja siitä voi jo oikeasti huolestua.

    • tjtjjt

      Ihan tuo kuulostaa samalle, kuin meidänkin saman ikäinen tyttönen. Sanoja tulee hieman enemmän. Mutta nämähän on yksilöllisiä esikoisemme puhui tässä vaiheessa jo pitkiä lauseita.

      Tuosta syöttämisestä... Meillei kumpikaan ole enää 1v jälkeen suostunut syötettäväksi, joten ovat lapioineet ihan itse ruokansa.

      Älä mieti niitä neuvoloita, ei se ole mikään koulusuoritus, josta arvostellaan ;) Mitä ilmeisemmin lapsesi osaa sen, mitä pitääkin osata ja jos jonkin osaaminen on siitä kiinni, ettette te ole vain kotona semmoista ikinä tehneet niin eihän se sitten ole mikään poikkeava juttu :D

    • sasu5

      Enemän hän osaa kuin osa 2-vuotiaista. Tiedän sen siitä kun olen ollut töissä päiväkodin taaperoryhmissä. Älä ole yhtään huolissasi.

      • Missä päikkärissä?

        Ohoh, mielestäni, jos lapsella ei 2-vuotiaana vielä ole näitä avauksessa luetteloituja taitoja, on kysymyksessä selkeä kehitysviive.


    • mitä pitäis osata?

      No jos ei puolitoistavuotiaana tunnu lainkaan ymmärtävän puhetta niin sitten pitää huolestua. Mutta aika merkittävä osa kaksi vuotiaista ei vielä puhu, tai puhuu vain vähän sanoja. Ja motorisissa taidoissa ja hienomotoriikassa on todella suuria yksilöllisiä eroja. Ja tosiaan; pieniä taaperoita ei kannata "opettaa". Oppivat joka tapauksessa ihan hurjasti joka päivä. He vaan tarvivat aikaa harjoitteluun :)

    • Normaalit taidot on!

      Poikasi osaa jo paljon eri asioita. Ja lapset ovat yksilöitä.
      En muista koska meidän poika alkoi vilkuttamaan. Mutta naapurin 1/2 vuotta nuorempi poika vilkutti aiemmin. Mutta poikani taas osasi monia asioita, mitä naapurin poika ei osannut. En tiedä eikö lapsemme osannut vilkuttaa vai eikö vaan "huvittanut". Ei hän edelleenkään aina vilkuta jos sanon, että heiluttappas jollekin. Kiittää kyllä osaa, jos joku antaa hänellä jotain tms. ilman että pyytää kiittämään. En kyllä edes muista, että vilkuttamista olisi edes neuvolassa kysytty. Ja jos nyt jotain asiaa ei osaa niin siitä pidä huolestua.

    • Victoria83

      Kiitos paljon vastauksista. En minä kyllä erityisemmin opeta pojalleni asioita. Jos häntä kiinnostaa joku asia mitä minä teen niin mä näytän tarkemmin, ja hän tekee perässä.
      Olen työssäkäyvä yksinhuoltaja ja tuntuu aina neuvolassa siltä että me ollaan suurennuslasin alla sen takia. Sitä paitsi koko ajan tulee kysymyksiä ympäriltä; joko tekee sitä, joko tekee tätä. Esim. se palikoiden kasaaminen. Ajattelin kun pari ihmistä kysyi joko hän osaa rakentaa palikoilla että v***u palikoitako hänellä pitäisi olla ja kävin heti niitä ostamassa. Hän sitten onnellisena rakenteli torneja koko illan :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      251
      18429
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      83
      3135
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      123
      2161
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1850
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      134
      1725
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      269
      1403
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1272
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      82
      1083
    9. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      118
      960
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      232
      959
    Aihe