TSH normaali, T4-V alhainen...

annny1

Hei! Kävin viikko sitten verikokeissa kilpirauhasenvajaatoiminnan epäilyn vuoksi ja eilen sain kuulla tulokset, joiden mukaan TSH oli normaali(hoitaja ei kertonut tarkempia lukuja) ja T4-V oli 10,0 (viitearvo 10,2 - 21,0) ja hemoglobiini 156.
Mitä tämä siis kaikenkaikkiaan tarkoittaa? Hoitaja ei kummempia selitellyt, sanoi vain,että tulisi soittaa ensi viikolla ja pyytää soittoaikaa lääkärille koskien näiden verikokeiden tuloksia.. Osaisiko joku kertoa ja auttaa minua ymmärtämään näitä tuloksia?

25

24126

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ........

      Se tarekoittaa vajaatoimintaa. Vaikka sun TSH on (vielä) viitteissä sun T4V on ihan pohjilla ja siksi sulla on oireita. Kaikilla ei TSH nouse, vaikka ois ihan törkeän vajaalla - siksi kannattaa kuunnella myös oireita ja katsella niitä vars. kilpparihormoniarvoja (T4V ja T3V).

      • kilpparinvajis

        Mulla sama tilanne, T4 oli 10 ja TSH 2.6. Arvot otettiin pitkittyneiden kuukautiskiertojen ja väsymyksen takia. Kaivoin mielenkiinnosta vanhoja labratuloksia jotka on otettu muissa yhteyksissa yli vuosi sitten ja arvot oli, T4 13 ja TSH 3.1. Jostain syystä silloin on otettu myös T3 (4.1) ja TPOAb vastaaineet (436). Muistan et lääkäri kuittas sillon et mulla on näköjään ollut tulehdus kilpirauhasessa ja sanoi ettei se tarkoita mitään sen kummempaa enkä itsekään sitten miettinyt asiaa sen enempää.

        Nyt oon menossa uusiin testeihin toukokuussa (T4 ja TSH). Mulla on myös ollut pitkään anemiaa ja sanomattakin selvää on, et kovin väsy oon:(
        Ellei lääkäri halua kokeilla lääkitystä (meinas, ettei hätää kun TSH ei ole noussut) niin pitänee yrittää anella, jos siitä olis apua.


      • Vajis ja veriarvot
        kilpparinvajis kirjoitti:

        Mulla sama tilanne, T4 oli 10 ja TSH 2.6. Arvot otettiin pitkittyneiden kuukautiskiertojen ja väsymyksen takia. Kaivoin mielenkiinnosta vanhoja labratuloksia jotka on otettu muissa yhteyksissa yli vuosi sitten ja arvot oli, T4 13 ja TSH 3.1. Jostain syystä silloin on otettu myös T3 (4.1) ja TPOAb vastaaineet (436). Muistan et lääkäri kuittas sillon et mulla on näköjään ollut tulehdus kilpirauhasessa ja sanoi ettei se tarkoita mitään sen kummempaa enkä itsekään sitten miettinyt asiaa sen enempää.

        Nyt oon menossa uusiin testeihin toukokuussa (T4 ja TSH). Mulla on myös ollut pitkään anemiaa ja sanomattakin selvää on, et kovin väsy oon:(
        Ellei lääkäri halua kokeilla lääkitystä (meinas, ettei hätää kun TSH ei ole noussut) niin pitänee yrittää anella, jos siitä olis apua.

        Minulla hemoglobiiniarvot normalisoituivat saatuani diagnoosin ja nautittuani Thyroxinia n. nelisen kuukautta. Sitä ennen huonoja veriarvoja oli yritetty korjata vaikka kuinka monella rautakuurilla, mutta niiden vaikutus oli käytännössä nolla.


    • annny1

      Kiitos vastauksistanne, auttoivat hieman ymmärtämään!

      Kilpparinvajis: Ikävä kuulla, että olet samanlaisessa tilanteessa, helppoa tämä oireiden kanssa eläminen ei ole. Hyvä,että menet uusiin testeihin ja toivottavasti saisit lääkityksen, tiedän miltä sinusta tuntuu!

      Itse joudun odottelemaan ensi viikkoon, että saan lääkärin kiinni ja kuulen hänen mielipiteensä, toivottavasti hän ottaa tämän vakavasti, koska oireet ovat pahoja ja ovat vaikuttaneet negatiivisesti minuun itseeni, sosiaalisiin suhteisiini sekä opiskeluun... Haluaisin kuulla onko muita joilla TSH arvo olisi ollut normaali mutta T4-V alhainen ja tämän perusteella saanut lääkityksen? Anybody?

    • annny1

      Mulla veriarvot oli kyllä yllättävän hyvät, 156....

      • kilpparinvajis

        Tsemppiä myös sulle annny1! Toivotaan, että saisit lääkityksen ja sen myötä voinnin kuntoon!


      • vajis20

        Naiselle tuo hb 156 on kyllä suht korkea....itse naisena en sitä pitäisi mitekään yllättävän hyvänä.

        Mitä muita verikokeita sinusta otettiin, siis hb:n ja kilpirauhaskokeiden lisäksi? Ja otettiinko vain nuo kaksi kilpparikoetta?


    • Vajaa rouva

      kilpparinvajis: korkeat lamaavien vasta-aineiden TPOab arvot (niinkuin sinulla oli) tarkoittavat autoimmuunitulehdusta. Ne eivät tarkoita, että kilpirauhasessa olisi joskus ollut tulehdus: ne tarkoittavat, että kilpirauhasessa on tällä hetkellä elinikäinen autoimmuunitulehdus. Sinulla on autoimmuunitulehduksen aiheuttama vajaatoiminta eli Hashimoto (on olemassa myös kiihdyttäviä vasta-aineita, jolloin tulee liikatoiminta ja nk. Basedow).

      Lääkärisi ei ole yhtään kärryillä. Autoimmuunitulehdus ei häviä. Kilpirauhasesi huononee ajan myötä, sillä autoimmuunitulehdus tuhoaa kilpirauhasta. Arvojesi ja oireittesi perusteella osaava lääkäri määräisi sinulle lääkityksen. Oma lääkärisi ei osaa tätä sairautta, sen kuulee jo tuosta luulosta että autoimmuunitulehdus on ohimenevä. Sinuna hankkisin toisen lääkärin, muuten menee helposti vuosiakin hukkaan (nimimerkki kokemusta on).

      • kilpparinvajis

        Vajaa rouva: olen itsekin lukenut paristakin paikasta, ettei TPO-arvot laske kun ne ovat kerran kohonneet noin korkeiksi. Kiirehdin uusia testejä (piti mennä vasta keväämmällä) ja sain tänään tietää, että mun TPO-vasta-ainearvo on normaali (


      • KilpirauhasSisko
        kilpparinvajis kirjoitti:

        Vajaa rouva: olen itsekin lukenut paristakin paikasta, ettei TPO-arvot laske kun ne ovat kerran kohonneet noin korkeiksi. Kiirehdin uusia testejä (piti mennä vasta keväämmällä) ja sain tänään tietää, että mun TPO-vasta-ainearvo on normaali (

        olen itse käsitänyt niin, että kun näitä vasta-aineita ei ole, niin ei ole sitä tulehdustakaan. eli kroppasi ei taistele sitä kilpirauhasta vastaan kait. siis just nuo vasta-aineethan tarkoittaa juuri sitä tulehdusta?

        käsittääkseni kilpirauhastulehdus voi olla joskus ohimenevä. mutta usein se tulee uudestaan. itselläni siis liikatoiminta ja lääkityksellä yritetään saada tulehdus pois. lääkettä 1,5vuotta, lääkkeitten lopetus ja sitten vaan ootellaan että alkaako uudestaan vai ei.

        luulen kuitenkin, että päädyn leikkaukseen, niin loppuu tämä pelleily :)


      • ......
        KilpirauhasSisko kirjoitti:

        olen itse käsitänyt niin, että kun näitä vasta-aineita ei ole, niin ei ole sitä tulehdustakaan. eli kroppasi ei taistele sitä kilpirauhasta vastaan kait. siis just nuo vasta-aineethan tarkoittaa juuri sitä tulehdusta?

        käsittääkseni kilpirauhastulehdus voi olla joskus ohimenevä. mutta usein se tulee uudestaan. itselläni siis liikatoiminta ja lääkityksellä yritetään saada tulehdus pois. lääkettä 1,5vuotta, lääkkeitten lopetus ja sitten vaan ootellaan että alkaako uudestaan vai ei.

        luulen kuitenkin, että päädyn leikkaukseen, niin loppuu tämä pelleily :)

        Itse asiassa voi olla autoimmuunityreoidiitti, vaikkei vasta-aneet oiskaan koholla. Ohutneulanäytteestä sais satavarman vastauksen.


    • annny1

      Vajis20; Miten niin se on liian korkea? Tai siis onko se jotenki epätavallista naiselle? :o hoitaja sanoi vain että se on tavallista parempi,ei kommentoinut muuta.. Multa otettiin vaan hb ja nuo kaks kilpparikoetta.. En tiedä onko tulossa muita verikokeita vielä kun en ole saanut lääkäriä kiinni kommentoimaan noita tuloksia...

      • plmb2016

        Hb on normaalin yläarvoja. Sen merkityksen näkee sitten kun ottaa täyden verenkuvan, valkosolut eli leukosyytit, diffin, trombosyytit eli verihiutaleet, ferritiinin, seerumin raudan. ja jos kaikki ovat normaalit,ja muodostuvat tasapanoisen kirjon, niin se on normaali. Jos käyttää hormoneita, maksaruokaa ja rautaa niin Hb voi nousta toisilla. (Kaikki ei kuitenkaan voi oikein hyvin jos Hb on kovin korkea. Jotkut ratkaisevat tilanteen luovuttamalla verta.).


    • endo-vo:lle

      Samoin kuin muutkin vastanneet, minunkin mielestä T4V on valitettavan alhainen. Sehän on viitearvon alapuolella, joten Thyroxin on tarpeen. Hb on yllättävän hyvä, joten en ihmettele hoitajan positiivista palautetta.

      Lisäksi minulta on seurattu senkka (S-La) ja pieni verenkuva.

      Valitettavan selvä enemmistö lääkäreistä tuijottaa vain TSH-arvoa. T4V ja T3V kertovat totuuden ja lääkitystarpeen, tarvittaessa vielä rT3 (vain MDD:llä). Suosittelen varaamaan ajan endokrinologille.

    • Kilpparit kunnossa?

      Hei! Mitä mieltä olette omista viitearvoistani S-Tyreotropiini 1,1 ja S-tyroksiini 12,9? Palelen jatkuvasti vaikka olen normaalipainoinen, väsymystä, pitkäaikainen paniikkihäiriö, masennusjaksoja... Testautin yksityisellä lääkäriasemalla arvoni , koska monet oireet täsmäisivät kilpirauhasiin.

      • endosuositus

        Tyreotropiini (TSH) on normaali. T4V (tyroksiini) on kyllä viitearvoissa, mutta alimmassa kolmanneksessa. Aikanaan minulla T4V oli 12 (viite 10-20), kun sain Thyroxinin. Sitä vastaanottoa varten listasin oireiden runsauden mukaan paperille, ja sain kerralla lääkityksen.

        Vajaatoiminnan oireita löytyy Kilpirauhasliiton sivuilta, osoitteesta http://www.kilpirauhasenvajaatoiminta.fi (myös lääkärisuosituksia kilpirauhaslääkäreistä) sekä osoitteesta http://www.kilpirauhanen.com

        Suosittelen käymään endokrinologilla tai vaihtoehtoisesti sisätautien erikoislääkärillä, joka on erikoistunut mm. kilpirauhassairauksiin.


    • väsäh

      Hei, kävin itsekin juuri kokeissa, mulla tsh 1.2 ja t4v 13. Lukuisten oireiden vuoksi sain tyroksiinilääkityksen kokeiltavaksi josko helpottaisi oloa.

      itseäni mietityttää se että 2 vuotta sitten tsh oli 3,9 (silloinkin t4v 12.8), mutta mietin miksi tuo tsh on nyt keikahtanut tuohon suuntaan... :( kun nettikeskusteluista noillla arvoilla viitataan sentraaliseen kr-vajaatoimintaan... eli aivolisäkkeessä olisi kasvain?? kellään tietoa??

      • Tuloksista

        http://www.kilpirauhasenvajaatoiminta.fi/

        Noiden sivujen mukaan TSH:n pitää olla alle 0,2, jotta olisi sentraalinen. Joillakin sivuilla mainitaan "TSH mittaamattomissa". Minulla viimeksi TSH oli 0,96, ja endokrinologin mukaan se on erinomainen, ei sentraalinen. Itse olen eri mieltä, sillä aivojen kannalta paras on 1-2. Teetin aivolisäkkeen MRI:n eikä mitään löytynyt. Toisaalta on hyvä, että TSH on laskenut sinulla. Pääasia, että sait lääkityksen kokeiltavaksi.

        T4V sinulla on kyllä suositellun alapuolella (sama lähdemateriaali).


    • Bööh

      Hei!

      Mitä mieltä tällaisista arvoista: TSH 2,9 ja T4V 15,2. Viiterajojejn sisäpuolella, mutta vajaatoiminnan oireita paljon. Nämä arvot tosin mitattu n. 4 vuotta sitten...jonka jälkeen iho ja varsinkin hiukset ovat huonontuneet yleisen väsymyksen lisäksi.

      • ........

        Neljä vuotta vanhat arvot on jo tosi vanhat, mita tahansa on tässä ajassa voinut tapahtua noille arvoille. TSH lähes 3 kera oireiden viittaa jo lievään vajaatoimintaan. Pyydähän uudet kokeet ja muista mennä heti aamusta, jotta saat "mahdollisimman huonot" arvot.


    • tietämätön

      Hei! juuri luin labrakokeitteni tuloksi ja tyreotropiini arvo oli 0,6 ja tyroksiini 13,09 ja myös punasolujen keskitilavuus oli alhaalla 80,4 ja hemoglobiinin keskimassa alhainen 26,7..ota näistä sitten selvää..menin lääkäriin kovan väsymyksen takia..

    • Mantaliini

      Heippa!itellä oli tsh.0.56 ja t4v 11 (10-21)s-t3v 5,8 yläraja 6,5 kauhee väsy,hiukset lähtee maha ei toimi palelee,pää ihan tokkurassa yms.lukuisia verikokeita otettu .jospa nyt jo sais lääkityksen endolle meno

    • pullero

      Mitä tehdä, t4v on 4 ja tsh 0,88 (se on kai ok) olen syönyt sekä thyroxinia että liothyroninia viimeisen vuoden. Aiemmin pelkkä lio, mutta arvot senkuin laskevat. Hyvä että hereillä pysyy ja paino vaan jatkaa nousuaan.

      • tutkittavia_on_muitakin

        T3v-arvo? Eli onko muunnosongelmaa.
        Onko tutkittu ferritiini ja B12? Folaatti ja D-vitamiini?
        TPOb ja TyglAb? Eli onko autoimmuunityreoidiitti tuhoamassa kilpirauhasta?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2460
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      85
      1920
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1459
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1388
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      272
      984
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      861
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      840
    8. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      59
      825
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      50
      802
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      745
    Aihe