Uusien autojen turhat Led-valot

TurhatLedit

Miksi uusiin autoihin on tullut pakolliseksi ne ledivalot, jotka joissain malleissa eivät edes kunnolla näy, jos ovat päällä. Kuitenkin Suomen tieliikennelain mukaan ajovalot on oltava liikenteessä päällä. Jos nämä uusien autojen ledivalot ovat edessä, niin takana ei kuitenkaan pala minkäänlaiset valot niiden parina. Laki ei salli ajaa pelkästään näillä ledivaloilla, joten mihin niitä tarvitaan ?

47

3559

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sallitut ledit

      ja kertoisitko viellä missä tieliikenelain pykälässä sanotaan että "ajovalot on oltava liikenteessä päällä"
      sekä missä laissa sanotaan että "Laki ei salli ajaa pelkästään näillä ledivaloilla"
      kannattaa tutustua tieliikeen lain UUSIIN PYKÄLIIN vähän tarkemmin.

      • EpäselvääTosin

        Suomen lainsäädännössä ajovalojen käytöstä säädetään tieliikennelain 36 §:ssä. Sen mukaan moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on aina ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja. Kaukovalojen käyttö on kielletty tyydyttävästi valaistulla tiellä, silloin kun kaukovalot voivat häikäistä vastaantulevaa ajoneuvoa ja ajettaessa lähellä toisen ajoneuvon takana. HUOM.Ledit eivät ole huomiovaloja!
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267
        36 §
        Valojen käyttö ajettaessa

        Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on aina ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja. (7.5.1997/414)

        Ajovaloja on käytettävä jokaisessa ajoneuvossa, kun sitä kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikana taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut. Jollei ajoneuvon varusteeksi ole määrätty ajovaloja, ajoneuvossa on käytettävä sellaisia heijastimia kuin asetuksella säädetään.
        Onhan tämä kieltämättä epäselvä asia.Edes katsastusasemilta ei saa selää vastausta Led-valojen käytöstä.


      • sallitut ledit
        EpäselvääTosin kirjoitti:

        Suomen lainsäädännössä ajovalojen käytöstä säädetään tieliikennelain 36 §:ssä. Sen mukaan moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on aina ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja. Kaukovalojen käyttö on kielletty tyydyttävästi valaistulla tiellä, silloin kun kaukovalot voivat häikäistä vastaantulevaa ajoneuvoa ja ajettaessa lähellä toisen ajoneuvon takana. HUOM.Ledit eivät ole huomiovaloja!
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267
        36 §
        Valojen käyttö ajettaessa

        Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on aina ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja. (7.5.1997/414)

        Ajovaloja on käytettävä jokaisessa ajoneuvossa, kun sitä kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikana taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut. Jollei ajoneuvon varusteeksi ole määrätty ajovaloja, ajoneuvossa on käytettävä sellaisia heijastimia kuin asetuksella säädetään.
        Onhan tämä kieltämättä epäselvä asia.Edes katsastusasemilta ei saa selää vastausta Led-valojen käytöstä.

        ja missä laissa/pykälässä sanotaan "HUOM.Ledit eivät ole huomiovaloja!"

        mulla ainakin on autossa ihan lailliset ledi valot jotka palavat päivällä ilman mitään muita valoja.


      • ripuun miten ajtelee
        EpäselvääTosin kirjoitti:

        Suomen lainsäädännössä ajovalojen käytöstä säädetään tieliikennelain 36 §:ssä. Sen mukaan moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on aina ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja. Kaukovalojen käyttö on kielletty tyydyttävästi valaistulla tiellä, silloin kun kaukovalot voivat häikäistä vastaantulevaa ajoneuvoa ja ajettaessa lähellä toisen ajoneuvon takana. HUOM.Ledit eivät ole huomiovaloja!
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267
        36 §
        Valojen käyttö ajettaessa

        Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on aina ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja. (7.5.1997/414)

        Ajovaloja on käytettävä jokaisessa ajoneuvossa, kun sitä kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikana taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut. Jollei ajoneuvon varusteeksi ole määrätty ajovaloja, ajoneuvossa on käytettävä sellaisia heijastimia kuin asetuksella säädetään.
        Onhan tämä kieltämättä epäselvä asia.Edes katsastusasemilta ei saa selää vastausta Led-valojen käytöstä.

        Mikä tuossa on niin epäsälvää Ledit ovat nimenomaan huomiovaloja JOS niissä on RL hyvaksyntä. Suomen laki ei tunne päiväajovaloja vaan huomiovalot ja RL:lät ovat nimenomaan huomiovaloja.
        http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/1284/uusiin_ajoneuvoihin_tulossa_enemman_valaisimia


      • yrjokaarle

        36 §
        Valojen käyttö ajettaessa

        Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on aina ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja. (7.5.1997/414)

        Ajovaloja on käytettävä jokaisessa ajoneuvossa, kun sitä kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikana taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut. Jollei ajoneuvon varusteeksi ole määrätty ajovaloja, ajoneuvossa on käytettävä sellaisia heijastimia kuin asetuksella säädetään.

        Kaukovalojen käyttö on kielletty:

        1) tyydyttävästi valaistulla tiellä;

        2) niin lähellä kohtaavaa ajoneuvoa tai raitiovaunua, että tämän kuljettaja voi häikäistyä; ja

        3) ajettaessa lähellä toisen ajoneuvon takana.

        Etusumuvaloja ja takasumuvaloja saa käyttää vain sumun tai rankan vesi- tai lumisateen aikana. Etusumuvaloja saa tällöin käyttää lähivalojen asemesta, jos etuvalot ovat samanaikaisesti kytketyt. Takasumuvaloa saa käyttää myös milloin ajoviiman tiestä nostama lumi, pöly tai loka oleellisesti rajoittaa ajoneuvon näkymistä taaksepäin. (14.2.1992/117)
        37 §


    • optikko auttaaa???

      Jos et näe autoa päivänvalossa on sinun syytä poistua ratin äärestä.

      • EiOptikolle

      • kuski syyllinen
        EiOptikolle kirjoitti:

        Luehan näitä. Asia on todella epäselvä, kun mitään yhtenäistä käytäntöä ei todellakaan ole, vaan poikkeuksia toisensa perään.

        http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/eu-huomiovalot-vaara-liikenneturvallisuudelle

        http://yle.fi/uutiset/huomiovalot_tulevat_pakollisiksi_uusiin_autoihin/5319281

        Yhtä oikeaa vastausta ei ole tällä hetkellä Suomessa, siitä voimme kiittää päättäjiä

        Asiasta on lait ja säädökset ja sitten tarvitaan kuskien järjen käyttöä ja sääntöjen tuntemusta. Taitaa suurin ongelma olla nämä kuskit jotka eivät osaa ja tiedä kuinka autonsa valot toimivat ja sitten nämä muuten mistään piittaamattomat kuskit.


      • kateus syyllinen
        kuski syyllinen kirjoitti:

        Asiasta on lait ja säädökset ja sitten tarvitaan kuskien järjen käyttöä ja sääntöjen tuntemusta. Taitaa suurin ongelma olla nämä kuskit jotka eivät osaa ja tiedä kuinka autonsa valot toimivat ja sitten nämä muuten mistään piittaamattomat kuskit.

        Eihän tässäkään ketjussa ole taustalla mikään muu kuin ankara kateus.

        Vanhan ritsan kuskia vituttaa, kun uuden auton erottaa LED valoista ja/tai siitä, ettei takavalot pala päivällä.

        Muita vitutuksen aiheita
        - miksei saa polttaa homovaloja 24/7
        - miksei saa laittaa sinisiä ledejä etuvaloihin/homovaloihin/rek. kilven valoihin
        - miksei kulmavaloja ole kielletty, vaikka niistäkin ikävän selvästi näkee eron 3 ja 13 vuoden ikäisen auton välillä

        Mitä itselleni on pimeitä autoja vastaan tullut, niin 95 % niistä on vanhoja ritsoja, joissa

        a) ei ole valoautomatiikkaa eikä kuski ole muistanut laittaa valoja päälle (kumma kyllä jotkut ajelee pimeälläkin kokonaan ilman valoja ... luulisi nyt mittarivalojen puutteen jotain aivotoimintaa aikaan saavan)

        b) valot on päällä, mutta persuuksissa palaa enää toinen rek. kilven valo (maadotusvikoja/polttimot rikki)

        Myös keulassa on usein vähintään toinen ajovalo ja usein myös etuvalo (parkkivalo essonbaarin kielellä) samalta puoleta pashana ja/tai kuski ei ole kytkenyt ajovaloja päälle.

        Juuri näiden vanhojen ritsojen kanssa itselläni kaikki läheltä piti -tilanteet on ollut. Esim. kaistanvaihto .... kun pimeällä ja vesisateella ajellessa vaihtaa kaistaa, niin aika helpoisti jää peiliin vilkaistessa huomaamatta viereisellä kaistalla oleva vanha ritsa, jossa ei ole lainkaan valoja tai ainoastaan "parkit" päällä. Kun oletuksena kuitenkin on, että päällä on ajovalot.


      • Kateelliselle
        kateus syyllinen kirjoitti:

        Eihän tässäkään ketjussa ole taustalla mikään muu kuin ankara kateus.

        Vanhan ritsan kuskia vituttaa, kun uuden auton erottaa LED valoista ja/tai siitä, ettei takavalot pala päivällä.

        Muita vitutuksen aiheita
        - miksei saa polttaa homovaloja 24/7
        - miksei saa laittaa sinisiä ledejä etuvaloihin/homovaloihin/rek. kilven valoihin
        - miksei kulmavaloja ole kielletty, vaikka niistäkin ikävän selvästi näkee eron 3 ja 13 vuoden ikäisen auton välillä

        Mitä itselleni on pimeitä autoja vastaan tullut, niin 95 % niistä on vanhoja ritsoja, joissa

        a) ei ole valoautomatiikkaa eikä kuski ole muistanut laittaa valoja päälle (kumma kyllä jotkut ajelee pimeälläkin kokonaan ilman valoja ... luulisi nyt mittarivalojen puutteen jotain aivotoimintaa aikaan saavan)

        b) valot on päällä, mutta persuuksissa palaa enää toinen rek. kilven valo (maadotusvikoja/polttimot rikki)

        Myös keulassa on usein vähintään toinen ajovalo ja usein myös etuvalo (parkkivalo essonbaarin kielellä) samalta puoleta pashana ja/tai kuski ei ole kytkenyt ajovaloja päälle.

        Juuri näiden vanhojen ritsojen kanssa itselläni kaikki läheltä piti -tilanteet on ollut. Esim. kaistanvaihto .... kun pimeällä ja vesisateella ajellessa vaihtaa kaistaa, niin aika helpoisti jää peiliin vilkaistessa huomaamatta viereisellä kaistalla oleva vanha ritsa, jossa ei ole lainkaan valoja tai ainoastaan "parkit" päällä. Kun oletuksena kuitenkin on, että päällä on ajovalot.

        Asian ydin on edelleen se, että mihin noita uusien autojen Led-valoja tarvitaan ? Kaikissa autoissa on ajovalopakko, jolloin Ledit ovat turhat. Itselläni 2008-mallinen auto ilman Ledejä ja ajessa pidän ajovalot päällä, ei tarvita Ledejä.


      • ValottomatMersut
        Kateelliselle kirjoitti:

        Asian ydin on edelleen se, että mihin noita uusien autojen Led-valoja tarvitaan ? Kaikissa autoissa on ajovalopakko, jolloin Ledit ovat turhat. Itselläni 2008-mallinen auto ilman Ledejä ja ajessa pidän ajovalot päällä, ei tarvita Ledejä.

        Jostain syystä Mersut ovat ainakin omien havaintojeni mukaan suurin automerkkiryhmä, joissa ei näy minkäänlaisia valoja liikenteessä, ei edes parkkeja. Onko auto niin kallis, ettei ole varaa pitää valoja päällä.


      • säälin sinua
        Kateelliselle kirjoitti:

        Asian ydin on edelleen se, että mihin noita uusien autojen Led-valoja tarvitaan ? Kaikissa autoissa on ajovalopakko, jolloin Ledit ovat turhat. Itselläni 2008-mallinen auto ilman Ledejä ja ajessa pidän ajovalot päällä, ei tarvita Ledejä.

        > mihin noita uusien autojen Led-valoja tarvitaan

        Päiväajovalot on suunniteltu näkymään päivänvalossa paremmin kuin varsinaiset ajovalot, joista ei pitäisi lähteä yhtään valoa ylöspäin. Toki tämä hajavalon puute koskee lähinnä uudempia linssiajovaloja.

        Päiväajovalot säästävät sähköä ja bensaa. Jos kateellinen ressukka osaisi laskea, hän voisi todeta, että ajovalot kojetaulun tokio by night valaistus takavalot saattavat syödä tehoa tyyliin 180 W, joten led-valot tai edes 2x21 W hehkulampuilla toteutetut päiväajovalot säästävät bensaa n. 0,1 l/h. Eli maantieajossa voisi odottaa 0,1 l/100 km säästöä ja kaupungissa, missä 100 km matkaan käytetään 3 h, tästä tuleekin jo 0,3 l/100 km säästö.

        Lisäksi säästyy polttimoita. Xenonien vaihto on monen satasen juttu eikä ihan halpaa lystiä ole vaihdella halogeeneitakaan vuosituhannen alkupuolen autoihin, missä pitää purkaa puoli keulaa tätä varten. Joissain autoissa saattaa jälkiasenteiset päiväajovalot tienata hintansa hetkessä em. syystä.

        Puhumattakaan siitä, mitä maksaa, jos pitää kojetauluun kätkettyjä mittarivalo- ym. polttimoita alkaa uusimaan. Tuppaa käyttöohjekirjan ohjeistus olemaan nykyään mallia käänny korjaamon puoleen ts. niissä ei edes kerrota, millaisia polttimoita siellä on, puhumattakaan nyt vaihdon ohjeistuksesta.

        Ja säästyypä pissapojan nestettäkin autoissa, joissa painepesurit toimivat pakkosyötöllä tuulilasin pesun yhteydessä. Paitsi silloin, kun lähivalot eivät ole päällä.

        Eikä tarvi ryhtyä tinkimään valotehosta sen takia, että 15 € hintaisten polttimoiden hankinta ja vaihto on niiiin kauhean ylivoimainen ponnistus! Long life polttimoilla kun on auttamatta valoteho -30 % ja eron ns. tehopolttimoihin ( XX %) kyllä näkee. Long life vs. vakiomalli -ero saattaa olla vaikeampi nähdä, mutta sehän ei tarkoita, etteikö eroa olisi. Alle 30 % eroja ei vaan paljaalla silmällä näe - tähän tarvitaan mittalaitteita. Vasta 50-100 % ero valaistuksessa erottuu selvästi ... ja tosiaan tällaisesta erosta puhutaan long life vs. tehopolttimo -vertailussa.

        Auton peräpäässä taas ledien etuna on jarruvalojen nopeampi syttyminen verrattuna hehkulamppuun. Ja ovathan led-takavalot myös kirkkaammat kuin osa suoraan sanoen aivan luokattomista hehkulamppuräpellyksistä. Joissain autoissa jarruvalotkin ovat himmeät kuin saunalyhdyt = eivät erotu juuri lainkaan auringonpaisteessa. Toisissa taas on turhankin paljon tehoja takavaloissa ja se ainokainen pari lamppuja, joka kirkastuu jarrutettaessa, lähes hukkuu sinne joukkoon. Himmeät takavalot hitaasti kirkastuva jarruvalo -> takanatulijalla menee muutama sekunnin kymmennys kauemmin jarruvalojen syttymisen havaitsemiseen. Ja auto kulkee tämän ajan 20 m/s tjsp .... joskus tässä voi olla ero läheltä piti -tilanteen ja kolarin välillä.

        Suomessakin on joskus tehty tutkimus, jonka mukaan todennäköisyys tulla peräänajetuksi on hitusen pienempi, jos autossa on erilliset taka- ja jarruvalot, koska molempien toimintojen ollessa yhdistettynä samaan valaisimeen jarruvalon syttymistä/kirkastumista ei havaita ihan yhtä helposti / nopeasti. Juuri tämän takia päiväajovaloja koskevat ohjeet kirjoitettiinkin sellaisiksi, että päivällä takavalojen pitäisi olla pimeänä… Aika vain ajoi ohi tästä ideasta. Käsittääkseni ajovalopakon/päiväajovalojen hyödyllisyyttä piti takoa etelän vetelien kalloon kymmenkunta vuotta ennen kuin meni jakeluun …. ja tänä aikana yleistyivät kirkkaat LED takavalot, joissa ei myöskään ole tätä jarruvalon hitaan syttymisen/kirkastumisen aiheuttamaa viivettä tai huonompaa havaittavuutta.

        > Otselläni 2008-mallinen auto ilman Ledejä ja ajessa pidän ajovalot päällä

        Otan osaa.

        Onhan se ihan kauheaa, kun ei kukaan erehdy pitämään autoasi ihan uutena! Olet kai sentään koittanut apinoida päiväajovaloja ajamalla parkit homovalot –yhdistelmää käyttäen?

        Kehuuhan jotkut latvakakkoset tätä ratkaisua silläkin verukkeella, että säästyy ajovalopolttimot niille keleille, missä niitä tarvitaan…


      • Autoilija32
        kateus syyllinen kirjoitti:

        Eihän tässäkään ketjussa ole taustalla mikään muu kuin ankara kateus.

        Vanhan ritsan kuskia vituttaa, kun uuden auton erottaa LED valoista ja/tai siitä, ettei takavalot pala päivällä.

        Muita vitutuksen aiheita
        - miksei saa polttaa homovaloja 24/7
        - miksei saa laittaa sinisiä ledejä etuvaloihin/homovaloihin/rek. kilven valoihin
        - miksei kulmavaloja ole kielletty, vaikka niistäkin ikävän selvästi näkee eron 3 ja 13 vuoden ikäisen auton välillä

        Mitä itselleni on pimeitä autoja vastaan tullut, niin 95 % niistä on vanhoja ritsoja, joissa

        a) ei ole valoautomatiikkaa eikä kuski ole muistanut laittaa valoja päälle (kumma kyllä jotkut ajelee pimeälläkin kokonaan ilman valoja ... luulisi nyt mittarivalojen puutteen jotain aivotoimintaa aikaan saavan)

        b) valot on päällä, mutta persuuksissa palaa enää toinen rek. kilven valo (maadotusvikoja/polttimot rikki)

        Myös keulassa on usein vähintään toinen ajovalo ja usein myös etuvalo (parkkivalo essonbaarin kielellä) samalta puoleta pashana ja/tai kuski ei ole kytkenyt ajovaloja päälle.

        Juuri näiden vanhojen ritsojen kanssa itselläni kaikki läheltä piti -tilanteet on ollut. Esim. kaistanvaihto .... kun pimeällä ja vesisateella ajellessa vaihtaa kaistaa, niin aika helpoisti jää peiliin vilkaistessa huomaamatta viereisellä kaistalla oleva vanha ritsa, jossa ei ole lainkaan valoja tai ainoastaan "parkit" päällä. Kun oletuksena kuitenkin on, että päällä on ajovalot.

        Hölmö kait tuo kateelliseksi väittäjä taitaa olla, kun on realiteetit kateissa. Ihan mielenkiinnosta tekis mieli nähdä millä autolla itse ajelet.
        Ei uusia ja vanhoja autoja erota LED-valoista, niitähän voi asentaa vaikka vuoden -54 Moskvitsiin. Ja uusissa autoissa ei välttämättä niitä ole ollenkaan. Itse viikottain noin 2000 km ajaneena voin sanoa että ainakin uudet Volkkarit, Skodat ja Mersut eivät toimi millään LED/ajovalo/huomiovalo-automatiikkatekniikalla, koska täysin pimeitä tuntuis suurin osa olevan. Vähänkin sateisempi tai pilvisempi keli kun sattuu kohdalle niin eihän näitä pimeän koslan ajajia näe vasta kun nokan edessä. Optikkoni oli aivan samaa mieltä asiasta, kun ei ollut edes silmien laser-leikkaus tuonut niitä esiin. Uusissa Volkkarin konsernin kulkuneuvoissa kun tuntuu olevan vielä outo efekti että vilkkua käytettävissä paikoissa syttyy etusumuvalo...ja keskellä kirkasta päivää...joku tuntui mainitsevan että ne on kehitelty valaisemaan tienpiennarta, jep jep pokaali Volkswagenille!
        Eiköhän nyt kuitenkin jokainen osaisi itse kiertää autonsa ympäri ja tarkistaa ennen liikenteeseen lähtöä, mitenkä ne valot toimii ja miten oma auto näkyy tieliikenteessä parhaiten sekä vastaantuleville että takana ajavillekkin! Pääasia on että edes jotkin kirkkaat valot palaisi molemmissa päissä.
        Turvallista matkaa.


      • kertauksen vuoksi
        Autoilija32 kirjoitti:

        Hölmö kait tuo kateelliseksi väittäjä taitaa olla, kun on realiteetit kateissa. Ihan mielenkiinnosta tekis mieli nähdä millä autolla itse ajelet.
        Ei uusia ja vanhoja autoja erota LED-valoista, niitähän voi asentaa vaikka vuoden -54 Moskvitsiin. Ja uusissa autoissa ei välttämättä niitä ole ollenkaan. Itse viikottain noin 2000 km ajaneena voin sanoa että ainakin uudet Volkkarit, Skodat ja Mersut eivät toimi millään LED/ajovalo/huomiovalo-automatiikkatekniikalla, koska täysin pimeitä tuntuis suurin osa olevan. Vähänkin sateisempi tai pilvisempi keli kun sattuu kohdalle niin eihän näitä pimeän koslan ajajia näe vasta kun nokan edessä. Optikkoni oli aivan samaa mieltä asiasta, kun ei ollut edes silmien laser-leikkaus tuonut niitä esiin. Uusissa Volkkarin konsernin kulkuneuvoissa kun tuntuu olevan vielä outo efekti että vilkkua käytettävissä paikoissa syttyy etusumuvalo...ja keskellä kirkasta päivää...joku tuntui mainitsevan että ne on kehitelty valaisemaan tienpiennarta, jep jep pokaali Volkswagenille!
        Eiköhän nyt kuitenkin jokainen osaisi itse kiertää autonsa ympäri ja tarkistaa ennen liikenteeseen lähtöä, mitenkä ne valot toimii ja miten oma auto näkyy tieliikenteessä parhaiten sekä vastaantuleville että takana ajavillekkin! Pääasia on että edes jotkin kirkkaat valot palaisi molemmissa päissä.
        Turvallista matkaa.

        No tottakai erottaa. Vanhoissa ritsoissa

        - palaa vain osa takavaloista & kaikki jarruvalotkaa ei toimi (maadoitusvikoja / polttimoita rikki)

        - palaa vain toinen ajovalo etuvalokin (essonbaarin kielellä parkki) on rikki

        - ajellaan maantiellä pelkät parkit päällä tai kokonaan ilman valoja, myös pimeällä tai vesisateessa (erit vanhan mannelavetit, mutta myös riisipussit ja vaginat, joissa ei ole valoautomatiikkaa

        - lippis päässä väärinpäin -puppelipojat yrittää jäljitellä päiväajovaloja ajamalla parkit homovalot -yhdistelmällä

        - peräkammarien pojat tulee toki perässä... maaseudulla on edelleen suurta huutoa ajaa ajovalot (lähivalot) homovalot päällä

        - ne, joilla ei älli riittänyt kirjoituspöytähommiin eikä edes rekkakuskiksi, joutuivat tyytymään pullakuskin osaan ... ja ressukat yrittävät tuunata koirankoppejaan "seksikkäiksi" jälkiasenteisilla päiväajovaloilla, jotka kytketään palamaan rinnan ajo- ja/tai homovalojen kanssa

        PS: oleko muistanut katkeroitua myös kulmavaloista? Niitähän on vielä vaikeampi jäljitellä? Toki jälkiasennussarjojakin saa, mutku ne maksaa enempi kuin puuilon kiinanxenonin tai vihreät xenon look -polttimot, joilla vm -97 ritsain nuortuu...


      • MBA2013
        Autoilija32 kirjoitti:

        Hölmö kait tuo kateelliseksi väittäjä taitaa olla, kun on realiteetit kateissa. Ihan mielenkiinnosta tekis mieli nähdä millä autolla itse ajelet.
        Ei uusia ja vanhoja autoja erota LED-valoista, niitähän voi asentaa vaikka vuoden -54 Moskvitsiin. Ja uusissa autoissa ei välttämättä niitä ole ollenkaan. Itse viikottain noin 2000 km ajaneena voin sanoa että ainakin uudet Volkkarit, Skodat ja Mersut eivät toimi millään LED/ajovalo/huomiovalo-automatiikkatekniikalla, koska täysin pimeitä tuntuis suurin osa olevan. Vähänkin sateisempi tai pilvisempi keli kun sattuu kohdalle niin eihän näitä pimeän koslan ajajia näe vasta kun nokan edessä. Optikkoni oli aivan samaa mieltä asiasta, kun ei ollut edes silmien laser-leikkaus tuonut niitä esiin. Uusissa Volkkarin konsernin kulkuneuvoissa kun tuntuu olevan vielä outo efekti että vilkkua käytettävissä paikoissa syttyy etusumuvalo...ja keskellä kirkasta päivää...joku tuntui mainitsevan että ne on kehitelty valaisemaan tienpiennarta, jep jep pokaali Volkswagenille!
        Eiköhän nyt kuitenkin jokainen osaisi itse kiertää autonsa ympäri ja tarkistaa ennen liikenteeseen lähtöä, mitenkä ne valot toimii ja miten oma auto näkyy tieliikenteessä parhaiten sekä vastaantuleville että takana ajavillekkin! Pääasia on että edes jotkin kirkkaat valot palaisi molemmissa päissä.
        Turvallista matkaa.

        No melko sokea täytyy olla jos ei tunnista noita jälkeenpäin asennettuja ledejä.
        Itselläni on 2kk vanha Mersu ja kyllä siinä vaan ajovalot menevät päälle automaattisesti esim. vesisateella.


      • MBA2013
        MBA2013 kirjoitti:

        No melko sokea täytyy olla jos ei tunnista noita jälkeenpäin asennettuja ledejä.
        Itselläni on 2kk vanha Mersu ja kyllä siinä vaan ajovalot menevät päälle automaattisesti esim. vesisateella.

        Kuin myös takavalot.


      • wulkku
        ValottomatMersut kirjoitti:

        Jostain syystä Mersut ovat ainakin omien havaintojeni mukaan suurin automerkkiryhmä, joissa ei näy minkäänlaisia valoja liikenteessä, ei edes parkkeja. Onko auto niin kallis, ettei ole varaa pitää valoja päällä.

        Ja vielä pikku lisäys.
        Ennen vanhaa kaksikaistaisilla teillä jonoja vetivät ladat ja muut itäautot, nyt vuosituhannen vaihdutta jonoja vetävät mersut.

        Mahdollisia syitä: on niin kallis, että ei raatsi ajaa kovempaa, aurauskulmat muuttuvat, jos tiessä on pieni monttu, kuljettaja ei näe tietä, apukuljettaja ei usko, että tie näkyy edessä, ...


    • Hoijoi

      Ei olis palikkapäillekkään pahitteeksi opetella sähköopin perusasioita ennen valojen asennusta, jos meinaa jotain tuunausta harrastaa. Valoautomatiikkakin toimii ihan sulakkeiden/releiden avustuksella, lähes 10 vuoden ikäisissä autoissa on jo suurin osa autoista tällaisia, joissakin jopa vanhemmissakin. Toki jos koskaan ei ole edes joulukuuseen saanut valoja asennettua kahtena peräkkäisenä vuonna moitteettomasti niin silloin kannattaa ojentaa pallo osaavammalle kaverille, joka ehkä pienestä rahasummasta kytkee LED- tai muut valotkin toimintaan kyseisiä haluaville.
      Pääpointtihan tässä keskustelun avauksessahan taisi olla se että miksi ne LEDit on asennettu autoihin niin ettei mitkään muut valot toimi samanaikaisesti?? Mielestäni vastaus on se ettei tietyissä autokonserneissa ei oteta turvallisuutta huomioon vaan ajatellaan pelkästään ulkonäköä. Isäni osti toissa viikolla uuden Mersun ja joutui jo seuraavana päivänä menemään autoliikkeeseen vaatimaan Suomen tieliikenteeseen soveltuvat ajovalot toimimaan automatiikalla. Kyseisessä mallissa paloivat siis auton käynnistäessä vain etummaiset LED-valot. Lupasin tehdä autoon valoasennuksen vaikka ilmaiseksi mutta periaatteesta hän veikin auton takaisin liikkeeseen, josta seuraavana päivänä varasivat ajan kyseistä toimenpidettä varten. Oli kuulemma jäänyt vain tarvittavat sulakkeet pois!!

    • et sillei se menee

      "Pääpointtihan tässä keskustelun avauksessahan taisi olla se että miksi ne LEDit on asennettu autoihin niin ettei mitkään muut valot toimi samanaikaisesti?? Mielestäni vastaus on se ettei tietyissä autokonserneissa ei oteta turvallisuutta huomioon vaan ajatellaan pelkästään ulkonäköä. "

      EU pykälät määrää että päiväajovaloja käytettäesssä muita valoja ei saa olla toiminnassa, ei edessä eikä takana. Suomi haki poikkeuksen tähän, takana saa olla parkit. Mutta esim Espanjassa ei hyväksytä liikenteeseen jos takavalot päällä.

      • ei takavaloja

        No kyllä ne led autotkin vanhenee. Tulee aika jolloin aloittajakin saa ostettua sellaisen. Silloin ledit ovatkin yllättäen hyviä.


    • halogenorxenon4ever

      Vanhan ritsan kuskia ei vituta mikään muu kuin uusien autojen toinen toistaan rumemmat ledivalot. Saahan noita valonauhoja keulaan vanhempaankin laitteeseen muutamalla eurolla ja jotku idiootit niitä jopa laittaa.
      Teennäisen näköisiä oli auto uusi tahi vanha.

      • ankara_kateus

        Vanhan ritsan kuski sanoo inhoavansa päiväajovaloja, mutta yrittää itse jäljitellä niitä käyttömällä parkkivaloja sumuvaloja.

        Toki 15 v ruostekasa nuortuu myös laittamalla sinertävät ellei peräti täysin siniset ledit rekisterikilvenvalaisimiin yms.


    • ....................

      "Vanhan ritsan kuskia ei vituta mikään muu kuin uusien autojen toinen toistaan rumemmat ledivalot. Saahan noita valonauhoja keulaan vanhempaankin laitteeseen muutamalla eurolla ja jotku idiootit niitä jopa laittaa.
      Teennäisen näköisiä oli auto uusi tahi vanha."

      Ihme nillitystä...

      • todistettu taas

        Suomessa kateus on jopa kiimaa vahvempi vietti.


      • kiima vs. kateus
        todistettu taas kirjoitti:

        Suomessa kateus on jopa kiimaa vahvempi vietti.

        siinä olet täysin oikeassa.


    • 14+12

      Kyllä nuo jedit säästää xenon polttimoita,taksia ajan työkseni ja mondeo/vag/mb ledi autot menee reilusti yli 200tkm alkuperäisillä polttimoilla(usein siis ei polttimoita ajovaloihin noihin tarvitse ollenkaa vaihtaa).Sit volvot mis noita ei ole on himmeitä punasilmiä n 150tkm matkal,kun ei erillisiä ledi tai muita päiväajovaloja.

    • koittakaa kestää

      mulla palaa päivävalot kun on valoisaa,
      tavalliset ajovalot syttyy kun joku pitkä pimeä
      silta on ja kun silta loppuu sammuvat ajovalot
      ja syttyvät päivävalot,.takana ei pala valot kun on
      päivävalot päällä ja valot ovat eu hyväksymät
      mille ei suomen lainsäädäntö voi mitään.
      eli autossa pitää palaa joko päivävalot tai ajovalot.
      aamulla kun menee töihin ajovalot palaa
      kun tulee töistä klo 15.30 palaa päivävalot.
      eli näin yksinkertaista se on.
      jos jotakin kyrsii päivävalot niin osta uudempi auto.
      Lisäksi pimeällä lyhyet vaihtuvat automaattisesti kun tulee auto vastaan.
      ja jos ajaa liian lähelle toisen auton taakse.
      mutkassa valot kääntyvät automaattisesti.
      hitaalla valot näyttävät leveämmälle.
      parrkiruutu jos löytyy niin auto ajaa siihen aivan itse.
      kamerat valvovat liikennemerkkejä ja kaistoja.
      ps.opel insignia opc

    • 10+12

      Noissa takavalo/jarruvaloLEDeissä on kyllä muutamat automerkit ryssineet äärimmäisen pahasti. Pimeässä varsinkin kyrvittää joutua joillain ihan sairaalloisen kirkkailla ja häikäsevillä paskaledeillä varustetun auton taakse. Uusi golffi nyt tulee ainakin ekaksi mieleen tällasista.
      Tää on aivan uskomattoman vituttava piirre uusissa autoissa.

      Olkoot ledejä, muttei niiden tarttis olla valotehon puolesta kuin jotain ajovaloja!!

      • kcvmäetä

        Nois ledeis on se ongelma,et jos lunta pyryttää niin ne ei lämpene ja sulata takavaloja.Siks ne pitää olla kirkkaat et näkyy myös lumikerroksen alta.


      • kuivuneet kurat
        kcvmäetä kirjoitti:

        Nois ledeis on se ongelma,et jos lunta pyryttää niin ne ei lämpene ja sulata takavaloja.Siks ne pitää olla kirkkaat et näkyy myös lumikerroksen alta.

        Nois muinaisis hehkulampuis on se ongelma, että pakkasen lauhtuessa pariin asteeseen rupeaa jyrsijänpaska (suolaliuos jyrsimien asvaltista raastamalla bitumilla kiviaineksella höystettynä) lentämään ja tätä muhjua kertyy myös takavaloihin, mihin se "palaa kiinni" lämmön ansiosta -> pian ei takavalot erotu lainkaan ja jarruvalokin (jos samassa valaisimessa) erittäin heikosti.


    • Valot päälle!

      Jos ei ole pelkät ledit päällä niin sumuvaloja on
      alettu käyttään pelkästään, onko se nyt sitten komiaa?

      • noloti kävi

        ei ne ole sumareita, vaan päiväajovaloja. No ei sitä vissiin tiedä jos ei lueskele lehtiä ja ajelaa vanhalla romulla jossa on vanhat keltaiset talmut puskurin alla.
        Automatiikka sytyttää ajovalot valon määrän mukaan tai sitten kuski kun on tarpeen.
        Ei täysiä ajovaloja tarvitse jos päivänvalon on riittävä.


    • . . . ..

      Minkähän takia useimmat kuvittelevat, että päivävalot ja huomiovalot tarkoittavat eri asiaa... Nehän ovat ihan sama asia, mutta koska valotkin kehittyvät niin nykyään päivä/ huomiovalot on monessa autossa toteutettu ledeillä.

      Talmu oli aikanaan hyvä huomiovalo mitä nyt ehkä vähän ruman näkönen, mutta esim. Phillipsin led huomiovalot on jo ihan ok näkösiä ja todella paljon helpommat asentaa, kuin Talmut.

    • arska1

      Mahantuoja kytkee ainakin minun merkissäni takavalot toimimaan ledien kanssa samanaikaisesti kaikkiin Suomeen tuotaviin autoihin, en näe ongelmaa päiväkäytössä. Ledithän näkyvät kyllä jopa paremmin kuin hooneloset päivällä.

      • , , ,

        "Mahantuoja kytkee ainakin minun merkissäni takavalot toimimaan ledien kanssa samanaikaisesti kaikkiin Suomeen tuotaviin autoihin, en näe ongelmaa päiväkäytössä. Ledithän näkyvät kyllä jopa paremmin kuin hooneloset päivällä."

        Kyseinen toimenpide tehdään käsittääkseni vain Skodaan ja Audiin, vaikka toki pitäisi tehdä jokaiseen uuteen autoon. Todella typerän näköistä, kun uudet autot liikkuvat perät pimeinä !!!!


      • ,,,,
        , , , kirjoitti:

        "Mahantuoja kytkee ainakin minun merkissäni takavalot toimimaan ledien kanssa samanaikaisesti kaikkiin Suomeen tuotaviin autoihin, en näe ongelmaa päiväkäytössä. Ledithän näkyvät kyllä jopa paremmin kuin hooneloset päivällä."

        Kyseinen toimenpide tehdään käsittääkseni vain Skodaan ja Audiin, vaikka toki pitäisi tehdä jokaiseen uuteen autoon. Todella typerän näköistä, kun uudet autot liikkuvat perät pimeinä !!!!

        Se vasta on typerän näköistä, kun päivällä takana kiiluu valot, jotka eivät näy kellekään. Ne ne vasta turhakeet ovat.


      • Huomio!
        ,,,, kirjoitti:

        Se vasta on typerän näköistä, kun päivällä takana kiiluu valot, jotka eivät näy kellekään. Ne ne vasta turhakeet ovat.

        Kyllä itse ainaki kytkisin takavalot palamaa huomiovalojen kanssa.. ei se nyt niin kummoinen homma ole....


      • nyt on hyvä
        Huomio! kirjoitti:

        Kyllä itse ainaki kytkisin takavalot palamaa huomiovalojen kanssa.. ei se nyt niin kummoinen homma ole....

        Parempi näin - tietää köyhät kadehtia.


    • Tuohtunut

      Saatanan tyhmä kysymys. No oisko vittu ulkonäön takia... Kyllä minä ainaki auton koriin nakkaisin jotku uuden Audi A6n malliset valot ku jotku 80 luvun jettan umpiot. Täsä taas loistaa tää Suomen junttikulttuuri. Kaiken pitää olla mahdollisimman rumaa ja yksinkertasta. Mitä paskasemmalla, rumemmalla ja vanhemmalla autolla ajat niin sen "äijempi" oot. Hyi vittu.

    • Ossian

      Huomiovalot ovat tulleet pakolliseksi uusissa autoissa 10.7.2011. Takavalojen ei tarvitse palaa samalla..Tämä on uusi Eu sääntö jolla pyritään vähentäämään tieliikenteen päästöjä..Takavalot saa myös palaa joka on kyllä suomen oloissa suotavaa kun välillä törmää etenkin talvella autoihin joissa takapää on ihan pimeä.Tietysti se on autoilijan hölmöyttä jos ei laita ajovaloja päälle. Humiovalot tulee kytkeä niin että että ne syttyy automaatiseti kun auton käynnistää ja sammuu kun laittaa ajovalot päälle..Joissakin autoissa on näissä humiovaloissa ns.Parkkitoiminto elikkä kun auton käynnistää palaa kirkkaat humiovalot ja kun laittaa valot päälle huomiovalot himenee. Elikkä ne ovat silloin parkit..Sitten humiovaloja on myös AFS toiminnolla elikkä ajoolosuhteiden mukaan säätyvä valojärjestelmä (umpiossa merkintä XC)..Esim..Mersu..Näissä autoissa voi humiovalot palaa myös ajovalojen kanssa..Elikkä valoautomattiikka tarvittaessa sytyttää myös humiovalot ajovalojen kanssa.

      • ....................

        Osaatko sanoa, mikä noiden AFS valojen tarkoitus on? Valaisevatko ne, vai miksi saa palaa kirkaina ajovalojen kanssa?


    • ledit ovat huonoja

      LED valot ovat varaosamyyjäin herkkua koska saavat rahastaa mielin määrin. Myös vakuutusmaksut nousee kivaa vauhtia kun korjaamot korjailevat kalliita ledvaloja. Pikkukolareita ei kannata tehdä jos autossa on ledvalot koska ne valoasennelmat maksaa aivan liikaa.

      • happamat marjat

        Kas näin onnistuit selittämään itsellesi, miksi on järkevää ajella wanhalla ja jo valmiiksi rupisella autolla.


    • Geisarinero

      Suomen tieliikenne ja ajoneuvoja koskevat lait kulkevat vuosikymmeniä kehityksestä jäljessä. Turhien säädösten purkamisella luotaisiin kehitykselle mahdollisuus kuten -80-90 luvulla kävi kun televiestinnän lakeja lievennettiin. (Nokian kasvu mahdollistui)

      • kerroMiten

        Todella suurta neroutta, wauh!


    • Anonyymi

      .........."jotka joissain malleissa eivät edes kunnolla näy, jos ovat päällä""

      siinä olen aloittajan kanssa samaa mieltä, ne ledit ei näy kaikissa tilanteissa eivätkä kiinnitä katseen huomiota.

      juuri sen takia käytänkin uudessa autossani valtatiellä aina sumuvaloja, päivällä.
      Heijastinvalo näkyy aivan eri tavalla ja tuntuu ehkäisevän ohitukseen lähteviäkin.

      • Anonyymi

        Idiootti, elä satuile.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      162
      1576
    2. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      28
      1546
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1348
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      225
      1252
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1125
    6. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      175
      1096
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      327
      1094
    8. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      227
      1047
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      311
      1040
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      78
      1036
    Aihe