Isän puolelta suvussa on ollut mielenterveysongelmia, isoisäni oli vainoharhainen, kirjoitti koodikiellellä ja epäili vaimoaan salasuhteesta julkkiksen kanssa. Isäni puolestaan oli myös harhainen ja hänellä oli monia skitsofrenian merkkejä, omituisia salaliittoteorioita ja tappouhkauksia. Kumpaakin tapausta yhdisti rankka alkoholin käyttö. Olen esikoinen ja ulkoisesti muistutan edellä mainittuja henkilöitä, minulla on luultavasti suurin riski sairastua. Tulisiko minun elää elämäni yksin, en halua saattaa muita vaaraan kun sairastun. Olen 16 vuotias.
Sukurasite ja perheen perustaminen
2
275
Vastaukset
- sdjasudsjl
älä tollasista huoli. sä oot ihan oma tyyppi. et voi tietää, mitkä syyt aiheuttivat isän ja isoisän käytöksen. jos omat mielialat huolettaa, niin kannattaa varmaan mennä keskustelemaan lääkärille.
Komppaan ylläolevaa, ihan turhaan mietit tuollaisia. Voit suunnitella elämääsi vaikka ruutupaperilla, ja voin vannoa että se ei tule menemään niin kuin olet ajatellut. Ei lähellekään!
Itekin olen tutkiskellut miten skitsofrenia periytyy, huolestuttaahan se jos sitä on suvussa. Kaikesta mitä luin, päättelin että se ei sinänsä ole periytyvää, mutta se tietty mielen herkkyys kyllä on. Niin että enemmän kehottaisin karttamaan sitä alkoholia. Jos on vähänkin taipumusta tiettyyn mielen herkkyyteen, siihen ei kannata koskea. Se saattaa laukaista jotain mitä normaalisti pysyy hanskassa.
Noin muuten on aina hyvä puhua ulkopuolisten kanssa. Tuntuu että sinäkin olet jo jonkin verran kovia joutunut kokemaan ja näkemään, koska mietit ettet halua olla samanlainen kuin sun isäsi tai isoisäsi. Ei nyt niin ettei ihminen pääsisi traumoistaan eroon ominkin voimin, mutta se nopeuttaa prosessia toipua kun puhuu ulkopuolisen kanssa.
Ruttaus sulle!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 763418
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753137Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.683012On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662671Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442182- 611739
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251707- 351705
Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181689- 601628