Onko jollain omakohtaista kokemusta miten tota out toiminnon käyttöä digipiirturissa poliisi tulkitsee, kun on ajanut outilla suljetulla tehdas alueella esim 15 min ja taas yleisillä teillä ajoa tulee esim 4h 25 min joten yhteensä 10 minuuttia liikaa vanhan mallin stonegride piirturi laski ajoaikaa mittariin koko ajan kun taas uudemmassa versiossa laskuri ei laske outilla ajettuja minuutteja.
Suljetulla alueella ajettuja minuutteja ei lasketa ajoaikaan, mutta miten poliisi tulkitsee pitäisikö se tauko pitää kuitenki 4h 30 min kohdalla vai loppuuko se 4h 40 min jonka verran aika menee yli kun laskee outilla ajetun mukaan, koska on sekin ajoa vaikka suljetulla alueella?
Scanian digikortin imu ohjelmistosta kun ottaa kuljettanjarikkeet niin se ainakin luokittelee ajoajan ylitykseksi jos on ajanut outilla ja yhteen laskettu aika menee yli tuon 4h 30min vaikka ajoaika itsessään yleisillä teillä ei olisi mennyt yli.
Kiinnitti vaan huomiota kun oli ohjelman mukaa ylitykset kahdelta edelliseltä päivältä joissa samanlainen lenkki toisella kertaa minuutin yli ja toisella 6 minuuttia.
Out toiminto
4
5611
Vastaukset
- jorma_armas
Uusikin Stoneridge laskee outilla minuutteja lasiin. Kuskin tulee ite muistaa palijoko sitä outoa on tullu. Poliisin valvontalaitteessa out ei näy, vaan ite joutuu käydä piirturista tulostamassa kuitin päivältä jolloin ajoajan on ylittänyt. Kuitista sitte näkee outilla ajon. Ja sitteki poliisi kitisee että joka kerta ku outilla on rikottu ajoaikaa olis pitäny tulostaa kuitti ja kirjottaa sen taa, että miksi ja missä. Ruotsissa sitte outilla ajo luetaan normaalisti ajo aikaan, eikä neljän viikon valvonta ajalla saa olla suomessakaan ajettua outtia. Tai outia saa olla, muttei siitä johtuvia ajoajan ylityksiä. Kansainvälisen liikenteen kiemuroita. Tuostakin tuli sakot saatua. Onhan näistä outti jutuista saanu konstaapeleitten kanssa kinastella. Suurin osa ei tunnu oikein tykkäävän koko outista vaikka joutuvatki hyväksyyn.
Piirturin oma mittari on vain ohjeellinen. Tulkinnat tehdään todellisten ajojen mukaan. Joten minutin lyhyeksi jäänyt tauko ei aiheuta sakkoja vaikka piirturi herjaisikin sen vuoksi ajoajan ylitystä
- Yngve
Kuljettajien ammattipätevyyskoulutuksessa 2013 kerrottiin tylysti ettei OUT-ajoasennon kanssa kannata pelleillä. Se on viranomaisten nykytulkinta. Silloin 2006 vuonna Scanian kouluttaja taas mainosti ihan muuta. Käski ajella kotimatkat OUT asennolla pääasia ettei tavaratilassa ole mitään tavaraa. Meidän firmassa nykyään ainoastaan huoltomies ajaa auton korjaamohalliin ja ulos OUT asennolla. Muuten sitä ei käytetä
jottei tule ongelmia viranomaisten kanssa. Olen käyttänyt out toimintoa lastaus lastaus / purku jonoissa, elikkä pikku siirroissa. 4,5 h:a ajoa ei ole rikkonaisen päivän aikana, johon sisältyy purku- tai lastaus toimintoja optimaallinen ajoaika.
Elikkä, jos ajoajan väliin tulee kuormausta, purkausta, outajoa, tai huoltoa jota kuljettaja suorittaa, jokaista 5,5 h:n jaksoa kohden täytyy pitää 45 min:a taukoa, joko yhdessä, tai kahdessa osassa.
Ei ole ollut ongelmia viranomaisten kanssa.
Hyvä käytös myös auttaa asioiden selvittelyssä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tykkään sinusta tosi tosi paljon
Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska583918- 1672407
Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli2122174Mitä tehdä asialle?
Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill1422103Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?
Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä4241484- 791251
- 1401235
- 2351155
- 921146
Olen pahoillani mies
Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari561100