Asiaa lääkkeistä

ruined20

Ensinnäkin masennus ja psykoosisairaudet ovat vakava asia, ja säälin sydämmelläni jokaista joka niihin sairastuu, en pelkästään sairauden takia vaan lääkekierteiden takia jotka niistä lähes aina seuraavat. Sairastuneen vaikean tilan huomaa ennen pitkää joko hänen läheisensä tai hän itse, ja hän hakeutuu hoitoon, tietämättä että se ei tässä maassa ja tässä ajassa kannata. Mitä apua psykiatreilta on tarjolla? Eivät he halua tarjota syvällistä perehtymistä hänen henkilökohtaisiin ongelmiinsa ja mielenterveyden inhimilliseen auttamiseen vaan tarjota hänelle vahvan ja pitkäaikaisen lääkesotkun josta hän tulee kärsimään enemmän kuin sairaudestaan. Monet ovat niin tietämättömiä etteivät tiedä että lääkärit eivät juuri koskaan halua lääkitystä lopettaa, eli menevät tätä ystävällisesti ehdottamaan ja eikun lisää myrkkyjä kehiin. Siis mitä? Eikö tässä ajatellakkaan potilaan parasta ja hänen omaa tahtoaan? Monet ovat vielä nuoriakin eivätkä välttämättä osaa lopettaa lääkkeitä itse, he haluavat tehdä sen koska esim neurolepteissä voi olla hyvinkin paha olla, he ajautuvat hirveään epätoivoon vieroitusvaiheessa eivätkä voi peittää sitä, kukaan ei ymmärrä heitä
ja luulevat että he ovat tulleet sairaammaksi. Pelkään aina että mielenterveyshoitajani huomaa jotenkin naamastani tai käytöksestäni että olen lopettanut lääkkeet vaikka en olekaan mikään hullu.

Olen itse tämän kuopan kokenut ja voin sanoa että olen kaikin puolin tyytymätön tämän maan mielenterveyspalveluihin. En ikinä anna itselleni sitä anteeksi että hakeuduin omasta tahdostani hoitoon psykoottisen masennukseni takia, sain lääkkeistä lisää psykoottisia ongelmia ja lisää masennusta. Olisi vain pitänyt käydä kaikki läpi rauhassa kotona perheen suojassa. Ymmärsin osastolle tullessani jo heti ettei minua tahdottu oikeasti auttaa, mutta olin silloin niin sekaisin että otin minkä tahansa tarjolla olevan "avun" vastaan eli myrkylliset lääkkeet. Masennuslääkkeistä en saanut muuta kuin maniaa ja pääkipua, psykoosilääkkeet aiheuttivat toisen psykoosin jota luultiin sitten omaksi mielisairaudekseni ja sain vain lisää lääkkeitä. Osastolla kukaan hoitajista ei halunnut edes puhua kanssani, vain yksi varahoitaja silloin harvoin kun hänellä oli aikaa. En saanut mitään muuta terapeuttista puheapua kuin 10 minuutin keskustelu mielenterveystoimistossa, vain sitä varten että he kyselevät vointiani ja varmistavat että syön lääkkeeni, mistään omista ongelmistani he eivät ole halunneet puhua. Kotiuduin täysin hämmentyneenä ja tietämättömänä millainen helvetti lääkkeiden lopetuksesta seuraisi. Olen vieläkin masentunut mutta en uskalla kertoa siitä sillä he saattaisivat lisätä minulle uuden lääkkeen joka taas veisi elämästäni useita kuukausia. On kulunut viisi kuukautta tuosta kamalasta koettelemuksesta eikä se ole vieläkään ohi. Olen lopettamassa psykoosilääkkeitä ties kuinka monetta kertaa, ilman apulääkitystä tai muiden ihmisten tukea, sillä minkä itse aloitin myös itse lopetan. Tällä kertaa olen tehnyt sen asteittain niin viisaasti kuin olen osannut, olen hakenut lääkkeestä ja vieroituksesta paljon tietoa, syön vitamiineja ja nukun tarpeeksi. Nyt kun kaikki alkaa vihdoinkin helpottaa voin sanoa hyvien kuukausien menneen täysin kankkulan kaivoon. Tämä on ollut mitä pimein, raastavin, hulluin ja synkin aika elämässäni. Ihmisten aika lääkittynä ei ole mitään oikeaa onnea vaan epäluonnollista lääkepöllyä jossa heidän persoonansa latistetaan. Herää kaiken tämän jälkeen kysymys: Miksi masentunut tai todellisuudesta eristynyt ihminen halutaan aina kriisin aikaan elävän lääkehuuruissa tietämättömänä sen sijaan että hän kävisi ammattiavun kanssa ongelmansa läpi, itkisi silloin kun itkettää ja opettelisi terveellisen vuorokausirytmin. 50-luvulla keksittiin yksi pahimmista ihmiskunnan vihollisista eli psyykelääkkeet, etenkin neuroleptit.

Tunnen pettäneeni Jumalaa kun turvauduin noihin hirveisiin pillereihin sen sijaan että olisin turvannut Häneen. Minähän niitä ensitilassa halusinkin koska luulin niiden oikeasti parantavan ja olin niin peloissani mielenterveydestäni. Jos ennen lääkitystä olin jotenkin sairas niin nyt lääkkeiden aiheuttamien ongelmien aikana olen ollut supersairas. Tunnen menettäneeni itsestäni tärkeän osan, olisi kuin olisin ottanut helvetin ison lainan ja nyt saan kärsiä seurauksista. Olen taas lähtöpisteessä ja olen sairasloman takia hyvin paljon myöhässä koulutöistä. Valmistumiseni menee myöhemmmäksi kuin muilla ja minusta on liikkeellä kaikenlaisia huhuja ja juoruja, ja kerran kun sanon että olo tuntuu terveeltä ja parantuneelta niin heti kaverit kiertävät kaukaa kuin stereotyyppistä bipoa. Ei oikeasti ole reilua olla MT-ongelmainen. Kohdellaan kuin eläintä ja kaverit kaikkoavat.

1

55

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se on ohi

Hei,

Kirjoitit todellakin asiaa. Minä olen käynyt tuon saman läpi..

Toistelen jo itseäni, kun sanon että ongelmani lähtivät liikkeelle julmasta työpaikkakiusaamisesta jota jaksoin 1½ vuotta -> psykoosi ja osastolle.

Vieläkin saan oksettavan olon, kun muistelen miten psykiatri vannoi minulle ettei seroquel ole zombilääke. Luotin häneen, todellakin luotin. Miten kävi? Mitä tuo lääke sai aikan? Avasi minulle portit helvetin esikartanoon, ajoi minut maailmaan jossa ei tunnettu sanaa toivo, mahdollisuus, usko tai parantuminen.

Kuljin kuukausia tuossa maailmassa voinnin mennessä vain huonommaksi. Kukaan ei ymmärtänyt miten paha minun oli olla, mietin itsemurhaa jatkuvasti. Omat tutut ajatukset vaihtuivat sairaisiin vieraisiin ajatuksiin, nuo ajatukset eivät olleet kauniita tai terveitä. Aivan kuin minuun olisi tullut toinen ihminen joka taukoamatta hoki minulle "tapa itsesi".

Neljän kuukauden lääkkeiden syömisen jälkeen lopetin ne. Aika nopeaa vielä, muistaakseni parissa viikossa heivasin kaikki pois. Alku meni hyvin, mutta vierotusoireet tulivat ja ne olivat pahoja. psykooseja, epätoivoa, tuskaa, itkua, megalomaanista masennusta ja ahdistusta. Mutta kun olin päättänyt neuroleptit lopettaa en antanut periksi! Illat istuin koneella ja etsin netistä tietoa mitä ovat neuroleptit, niiden pitkäaikaiskäytöstä ja lopettamisen vaikeudesta.

Paljon olen oppinut ja raskaan matkan olen kulkenut. Ihmettelen vain, eikö tuossa työpaikkakiusaamisessa ollut yhdelle ihmiselle tarpeeksi, pitikö vielä käydä läpi neuroleptien aiheuttama tuska? Ilmeisesti piti.

Olen tällä hetkellä ollut ilman neuroleptejä 5kk, voin paljon paremmin. Vaikka minusta puhutaan tässä kaupungissa pahaa/väritettyjä juttuja hulluudestani koen sen nyt olevan pienempi paha kuin neuroleptien tuoma valhemaailma.
      Selvitin myös itselleni mistä on kysymys neuroleptien kohdalla.. ne salpaavat dopamiinireseptorit. Dopamiinihan juuri tekee meistä älyllisiä ja tuntevia!! Sen salpaaminenhan on rikos ihmisyyttä vastaan. Tämän salpauksen kautta saadaan zombeja.

Niin.. minäkin sain bipo II leiman (tosin kuulema hyvin, hyvin lievä muoto) No, itse en usko tuohon diagnoosiin enkä aijo alistua elämään lääkittynä lääketeollisuuden lampaana. Kokeilin neuroleptejä (joita bipot niin kehuu hyviksi lääkkeiksi) ja ne olivat viedä minulta hengen, koska niiden alaisena mietin vain itsemurhaa ja tulevaisuutta niiden aikana en nähnyt.

Kaiken kokemani pahan ajattelu saa minut huonovointiseksi.. jatkossa tiedän, etten koskaan erehdy enää hakemaan apua. Mitään apua ei saa. On vain voimakkaita lääkkeitä jotka tappavat ihmisyyden.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      98
      4466
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3313
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2370
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1378
    5. Minulla on käsitys

Ettet ole kovin se k s uaalinen ihminen.
      Ikävä
      34
      1143
    6. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      37
      1086
    7. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      13
      1054
    8. 158
      1007
    9. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      934
    10. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      872
    Aihe