suuri sf mitta

synnytys pelko

neuvola täti sitten motkotti kun normaali mitta 35vkolla olisi 30cm, mutta minulla 32cm. Lisäksi hän kokeili käsin mahaani ja sanoi että sikiö on normaalia kookkaampi. Sokerit mun pitää kuulemma jättää kokonaan ettei kasvaisi liian isoksi.

:( Pelottaa nyt jo synnytys, lisäksi sokeria tekee mieli. En kyllä ole sokeria mitenkään mätännyt, normisti välillä herkutellut ja kahvilla ottanut pullaa.

Ristiriitaisia tuntemuksia, pelottaa ihan sikana ja murehduttaa. Lisäksi ärsyttää kun tekee mieli makeaa ja yhtää ei saisi syödä.

En haluais ees synnyttää niin alko taas pelottaan, tää on vielä mun eka lapsi.

Kellään ollut samaa ongelmaa???

16

3309

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 69100

Itsellä oli jotain samaa luokkaa, mutta kaikki meni ok. Pääsin ylimääräiseen painoarvioon, jossa annettiin arvioksi 3,8kg ja samalla reissulla mitattiin lantio - ja sen perusteella mahtuisi hyvin ja näin oli. Neiti vain vielä viihtyi masussa lähes 2 viikkoa yli la ja oli syntyessään sitte 4,2 kg mutta myös 52cm pitkä ja synnytyksestä jäi oikein hyvä kuva. Ei yhtään hankalaa.

Mulla ollut aina koko ajan ns. iso vauvamaha, mutta johtuu myös omasta pituudesta, olen lyhyt sekä kohdun asennosta miten maha pullahtaa ulospäin. Ei se kaikilla todellakasn tarkoita automaattisesti isoa vauvaa tai hankalaa synnytystä.

• ,mng34

No mulla oli sf mitta vkolla 36 niin 38 cm!

Multa mitään sokeria käsketty jättää pois. Painoarvio ultra kertoi että lapsi tulee olemaan LA 4 kg ja lapsivettä on todella runsaasti.

No lapsi syntyi 38 3 ja oli 3980 g ja 52 cm. Niin ja olen lyhyt ja lyhytselkäinen jolloin vatsa pulpahtaa eteenpäin kun ei ole tilaa muualla

• pelottaa

joo no ehkä murehdin turhan aikaisin. viikon päästä ultra et näkee tarkemmin sen koon

• pelottaa

joo no ehkä murehdin turhan aikaisin. viikon päästä ultra et näkee tarkemmin sen koon

• pettynyt synnyttäjä
        pelottaa kirjoitti:

Heippa! En halua pelotella, mutta muista, että aina ne painoarviotkaan ei pidä ihan paikkaansa. jos sulla on kova pelko ja hermostuttaa, niin mieti liikenisikö rahaa vaikka käydä vielä yksityisellä varmistamassa mikä on toisen mittaajan kanta painoarvioon. Meillä nimittäin meni yli 1kg pieleen ja se aiheutti todellisen vaaratilanteen synnytyksessä kun leveäharteinen ja huomattavasti oletettua isompi vauva jäi kiinni. Vauva lähti kiireellä virvoitukseen ja ei varmaan tarvinne mennä yksityiskohtiin miltä minun alapääni näytti.

Miehen äiti on gyne ja hän otti meidät ison sf-mitan vuoksi ultraan. Saatiin painoarvioksi jo viikolla 37 0 3950g! Olin aivan kauhuissani, koska olin ensisynnyttäjä. Pääsin painoarvioon yliopistolliseen sairaalaan ja siellä vauvan sen hetkiseksi kooksi saatiin rv 38 0 2850g ja vaan hymähdeltiin mun paniikille. Isoa sf-mittaa ei kommentoitu. Synnärillä viis veisattiin huolesta kun sanoin,että toinen painoarvio oli kyllä jotain ihan muuta kuin keskivertovauvan verran jo 3 viikkoa sitten. Ja iso ja "jykevä" poika syntyikin, 40 1 4570g/50cm. Eli yliopistollisen sairaalan mittaukset meni kyllä ihan persauksilleen.

Jos toinen vauva joskus ilmoittelee itsestään, en todellakaan enää suostu tuollaiseen kohteluun. Anoppi lupasi ultrata painoarvion useampaan kertaan vielä viimeisinä viikkoina ja saan niistä mustaa valkoisella vietäväksi synnärille. Oli aika raivoissaan hänkin tuosta kohtelusta ja siitä mitä se vauvalle ja minulle aiheutti. Vauvalle ei jäänyt pysyvää vauriota luojan kiitos, mutta itsellä toipuminen yhä kesken 6kk jälkeen. Suosittelen muillekin varmistusmittausta jos vain suinkin on ristiriitaa vauvan arvioidun koon ja sf-mitan välillä ja jos on millään mahdollista taloudellisesti mennä yksityiselle ultraan. Oma ja vauvan terveys on joka euron arvoinen asia!

• kohta kolmen äiti

Mulla ollut nyt tästä kolmannesta sf mitta edellisessä neuvolassa (25 5) oli 31cm..ja kuulema niin pitkään asia on ok, kun menee nätisti omaa käyräänsä..

Ja itsellä vain esikoista odottaessa motkotettiin mahan koosta, ja puhuttiin isosta vauvasta en nyt muista ulkoa sf mittoja, mut yläkäyrän yläpuolella mentiin..
      Ja painoarviot oli rv 36 3,6kg, rv 40 1 oli sit jo 4,3kg..Ja sillon samana päivänä sitten syöksysynnytyksellä synty 3760g/52,5cm poika..
      Tokasta painoarvio 37 2 3,2kg ja rv 41 5 oli 3,9kg..Ja 42 1 nopeen synnytyksen jälkeen synty 4380g/53cm poika..Ja tuollon maha oli pienempi kun esikoisesta ja vauva tuntui sekä itsestä että neuvolan tätin mielestä pienemmältä kun esikoinen..

• isopoika

täällä sf-mitta koko raskauden ajan yli yläkäyrän ja sokereita on mittailtu (EI YHTÄÄN LIIAN KORKEAA ARVOA!), oon kokoajan saanut kuulla haukkuja miten paska ja välinpitämätön ihminen olen kun vauvani on niin suuri RV38 koitettiin käynnistää muttei onnistunut, laittoivat kotiin. nyt rv39 4 painoarvio 4.6kg ja lääkäri kertoi miten lapseni on iso päinen ja siis ISO LUINEN EIKÄ LÄSKI! eli turhaan olen vittuilua ja haukkumista saanut kuunnella. pää ei mahdu lantioon joten sain sektio ajan ja jos synnytys käynnistyy ennen niin sektio tehdään silloin. niin ja toi sf-mitta oli rv37 40cm. ite oon 163 pitkä.

• ex-pallomaha

mulla kanssa tuo sf-mitta huiteli yli yläkäyränkin.
      en nyt siis lukuja muista, kun ei oo neuvolakorttia tässä vieressä ja vauvakin on jo syntynyt.

pojasta povattiin noin 4kg, mutta oli syntyessään 3540g ja 50cm, eli ihan hyvän kokoinen pikkumies oli.

olen pienikokoinen, vain 158cm pitkä, kohtu oli etuseinämässä ja myös esikoisen kohdalla sf mitta oli iso, ja hän oli syntyessään 2735g ja 50cm, eli tosi pikkuinen!

eli tuo sf mitta on usein hyvinkin yksilöllinen!
      usein hyvin,hyvin karkea arvio vauvan koosta, ammattitaitoinen terveydenhoitaja tai kätilö osaa tunnustelemalla arvioida vauvan kokoa.
      niinkuin siis lääkäritkin tekee usein ultran ohella.
      Minulle lääkäri sanoi että käsin tunnustelemalla saa paremman arvion loppuraskaudessa kuin ultralla...

• Gjjghj

Tarkoitit varmaan, että istukka oli etuseinämässä? :)

• 2 kesällä

Mä oon viikolla 28 ja sf-mitta on jo 33. Mulla tosin kaksoset mahassa. Kasvaakohan se vieläkin isommaksi.. huh! Sydän tulee vastaan... Neuvolantäti ei kommentoitunut mitenkään, mutta luin jostain että toi mitta on tässä vaiheessa ihan normi.

• serserer

Kannattaa ihan varmuudeksi jättää pullat pois. Se on oikeesti pieni ponnistus siihen nähden että vauva kasvaa sen verran isoksi että alapää repee. Tietty myytkin asiat vaikuttaa repeemiseen, mutta itse olisin toivonut että joku olisi varoittanut. Muutama sata grammaa vähemmän painoa olisi varmaan helpottanut tilannetta. Muutaman viikon herkkupaasto ei oo ollenkaan vaikeaa kun miettii sitä alapäätään.

• pullahiiri

Tämä oli kauniiseen sävyyn kirjoitettu motkotus :) Moni ei sitä taitoa taida ja suoltavat syyllistyksiä ja päsmäröintiä suustaan ikävään "mitä minä sanoin"-sävyyn. En ole ap, mutta kylläkin huolissani omasta isosta sf-mitasta. Nyt kun muotoilit asian noin, että parin viikon herkkupaasto verrattuna alapään repeämiseen niin tntuu, että oikeasti saatan onnistuakin tuossa herkkupaastossa =D Joka kerta kun meinaan kajota pullaan tulee varmaan riekaleinen alapää mieleen =D KIITOS

• 6+16

Mulla oli mitta kokoajan 2vkoa edella normista ja sitten rv38 syntyi 3900g/56cm kokoinen vauveli. Synnytys oli tosi helppo, paljon helpompi kuin esikoisen, joka oli 51cm ja 3280g. Itse olen 172cm. Mulle ennustettiin isoa vauvaa ja ison sain. Onneksi tuli ulos kun tuli, eika enaa kasvanut isommaksi.

Mika on ns. Sokerivauva? Mulla oli sokerit kokoajan normaalit. Ja vaikuttaako sokeri myos pituuteen vai vaan painoon? Esikoisen aikana soin paljon enemman sokeria, nyt oli mielestani tarkempi.

• mma2

Eihän tuo sf nyt niin suuri ole???

Mulla oli rv 31 6 se 30cm
      33 6 oli 31cm
      rv36 33cm ja vauva painoarvio 2595g, Että eipä tuollla mikään jättiläinen asusta, eikä neuvolassa oo mitään sanottu,nii en oo aatellu sen olevan ees mitenkään "iso" :D

• ison tytön synnyttänyt

Minulla oli sama tilanne, sf mitta huiteli koko raskauden ajan yläkäyrillä ja välillä yläpuolellakin. Kahdesti kävin sokerirasituksessa, siellä kaikki ok. Ollaan molemmat vanhemmat pitkiä, kokenut lääkäri totesi että vauvasta tulee todennäköisesti myös kookas. No, loppuvaiheessa tuli sieltä sun täältä ohjeita että ei saa syödä sokeria ettei vauva kasva. Pelotti, kävin lukemassa kauhutarinoita isojen vauvojen synnyttämisestä eikä helpottanut yhtään.. Ja yritin kyllä kovasti olla syömättä makeaa mutta joulukin sattui tulemaan paria viikkoa ennen synnytystä ja suklaata ja muita herkkuja tuli vedettyä kaksin käsin. Muutenkin kyllä herkuttelin ihan liikaa mutta painoa en kuitenkaan kerryttänyt itselleni sillä laisinkaan ylimääräistä. Kun vauva lopulta syntyi osui lääkärin arvio oikeaan että isokokoinen vauva oli. 53 cm ja 4,5 kg, pyöreä pää (38 cm!). Lääkäri oli aiemmin tutkinut lantiotani ja todennut että hyvin mahtuu isokin vauva ja niinpä se mahtuikin. Pieni helposti tikattava repeämä tuli, synnytys eteni hyvin ja ponnistusvaihe sujui hienosti. Ei minkäänlaisia kauhukuvia jäänyt. Ja jälkikäteen keskustelin asiasta lääkärin kanssa ja hän totesi että vauvan kokoon ei vaikuttanut loppuajan melko runsaskin sokerinsyönti lainkaan, päänkoko oli mikä oli ja suuri koko oli geneettistä, niitä ei sokerilla ollut muokattu. Jos sokeri olisi vauvaa kasvattanut se olisi vissiin kasvattanut lähinnä mahan ympärystä ja sen kyllä pystyy painoarvio ultrassakin havaitsemaan mikäli on poikkeava. Mulle siis varmuuden vuoksi tehtiin osastolle mennessä laskettuna päivänä painoarvio ultralla, heitti puoli kiloa eli arvio oli n. 4 kg, siellä katsottiin että "sopusuhtainen" iso tyttö tulossa. Kätilö otti synnytyksen käynnistyttyä huomioon että vauva voi olla isokin ja minulla oli kyllä turvallinen olo kun tiesin että kätilökin on varautunut toimimaan esitietojen mukaan. Älä siis huoli, tsemppiä!

• lippusiima

Aloittajalta kyselen, onko sulle tehty sokerirasitus ja jos, niin millä viikoilla? Sokereita voisi olla hyvä seurata. Tai tehdäänkö neuvolakäynneillä pissasta sokeri- ja valukaisseuranta, sekin jotain osviittaa antaa.

SF-mitta itsessään ei kerro juuri mitään. Paitsi jos olet lantiostasi juuri oikeassa mittasuhteessa muuhun kroppaasi. Minä odotan toista lasta ja molempien kohdalla sf-mitta on ollut ihan omissa luokissaan. Nyt vko 33 ja sf 34 cm. Minun lantio on sen mallinen, ettei vauva yksinkertaisesti pääse alemmas. Vauvan pää tuntuu lantio/häpyluiden yläpuolella, monesti sitä odottavilta "etsitään" paljon syvemmältä. Esikoinen painoi 3440, vaikka koko ajan peloteltiin isosta vauvasta ja viimeinen kokoarviokin oli 3800. Päänympärys oli 36 cm ja se oli minulle sellainen mitta, että juurikaan isompi vauva ei mahdu lantiostani tulemaan.

Nyt sitten seurataan tämän toisen kohdalla, miten kasvu etenee. Toisaalta jännittää mutta toisaalta tuntuu että tämä on vieläkin pienempi. Minulla oli kokoarvio pari viikkoa sitten, silloin oli keskikäyrällä. Seuraava kokoarvio on viikolla 37, katsotaan miltä siinä sitten näyttää. Jos kasvu näyttää lähteneen merkittävästi nousuun, voi olla että tehdään sektio. Minä kyllä pannaan kaikki sokerit ja mittailen sokeriarvojani, ihan alapäätäni ajatellen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      41
      7054
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3958
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      47
      3391
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2959
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2736
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2206
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2173
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2127
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2078
    Aihe