Ahdistaa, avautuminen

n-18.

En oikein tiedä mistä aloittaisin.
Minua kiusattiin koko yläasteen ajan, mikä jätti jälkensä minuun. Kiusaaminen oli pääasiassa syrjintää - mut jätettiin totaalisesti yksin, eikä koulussa ollut ainuttakaan ihmistä jonka kanssa olisin voinut kaveerata. Sain sosiaalisten tilanteiden pelon, ja 14-vuotiaana sairastuin syömishäiriöön.
Kävin terapiassa sosiaalisten tilanteiden pelkoni takia aina 16-vuotiaaksi asti, kunnes lopetin sen koska siitä ei ollut mitään konkreettista hyötyä. Ehdin käydä terapiassa vuoden. Hoidossa keskityttiin aivan vääriin asioihin, eivätkä nämä ihmiset siellä ymmärtäneet alkuunkaan ongelmieni ydintä, joten siksi lopetin sen.

Eheydyin omia aikojani. Itsetuntoni kohosi ja kasvoi, pohjamudista "normaalille tasolle". Syvällä sisimmässäni mua kuitenkin yhä ahdistaa. Olen positiivinen, hymyilevä ja hyvännäköinen nainen, eikä kukaan ulkopuolinen uskoisi että kärsin moisista ongelmista. 90% ajasta olenkin aidosti iloinen, mutta sitten se loppu 10%...

En uskalla päästää ketään lähelleni. Jatkuva petetyksi ja jätetyksi tuleminen on jättänyt jälkensä, enkä voi luottaa enää toiseen ihmiseen. Keskustelut ja tuttavuudet toisten ihmisten kanssa todellakin pysyvät pintaliitoisena ja tuttavuuksina, sillä en uskalla näyttää kellekään todellista minääni. Miksi ihmeessä päästäisin ketään lähelleni, kun tuo ihminen kuitenkin ennemmin tai myöhemmin kääntää mulle selkänsä ja jättää mut yksin? Jos joku pääsee liian lähelle, mua alkaa ahdistaa ja haluan paeta tilanteesta. Yleensä viilennänkin välejäni tähän ihmiseen aika rajusti. Tällä taas loukkaan tätä toista osapuolta, sillä eihän hän ymmärrä mistä äkillinen tyly käytökseni johtuu.
Jos taas tämä toinen osapuoli on vaikka kiireinen toisten ystäviensä kanssa, loukkaannun siitä ja viilennän välejä - ihan vain suojellakseni itseäni. Ajattelen, ettei tuo ihminen halua viettää aikaa kanssani, joten suojellakseni itseäni teen välien katkaisun itse.

En ole koskaan seurustellut, sillä en usko että yksikään poika oikeasti olisi kiinnostunut MINUSTA. Ei siitä pintaliitokuvasta, vaan oikeasta minästäni. Mutta en kykene näyttämään tätä oikeata minääni kenellekään. En edes vanhemmilleni. Mua hävettää puhua tunteistani ja syvimmistä ajatuksistani, koska pelkään näyttää heikolta. Pelkään olla heikko ihminen. Tahtoisin olla se vahva ihminen, joka ei koskaan anna tunteittensa määrätä elämäänsä, jolla on tahdonvoimaa, joka ei anna kenenkään kävellä ylitseen, jolla pysyy pää kylmänä tilanteessa kuin tilanteessa, ja josta sanotaan että "sä oot niin vahva ihminen". Tällästä roolia mä esitänkin toisten edessä.
Jo itsekseni ollessanikin, jos mieleeni tulee jokin "heikko" ajatus tai tunne, sysään sen pois mielestäni enkä salli itseni tuntea sitä.

Jollakin foorumilla eräs ihminen oli kirjoittanut näin itsestään:
"Huijaan itseäni olemalla "itsenäinen ja pärjäävä sinkku", vaikka mua pelottaa jos sairastun, jos autoni hajoaa, jos koirani tarvitsee hoitajaa .. mitä sitten? Ainoastaan kaukana asuvat vanhempani ovat apunan jos jään pulaan, ja heitä kehtaan vaivata. Mutta tämäkään ei välimatkan takia aina onnistu.
Pidän omasta ajastani eikä suurin ongelma ole yksin oleminen, mutta yksinäisyys on joskus niin kipeää.. Tiedän että ilman tukiverkkoa täällä en pärjää, ja mielessäni jo pyörittelen yksinäistä vanhuutta."

Lainasin tekstin, koska tämä kuvaa minua täydellisesti.

9

272

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • n-18.

Elämääni haittaa myös se, etten ole toipunut vieläkään syömishäiriöstäni. Parempia jaksoja on, joskus saan parantumisbuustin, jolloin päätän että olen kaunis ja ihana tälläisenä, hyväksyn itseni. Oikeasti en itseäni hyväksy, mutta uskottelen itselleni olevani jo parantunut - yhdessä päivässä. Muutaman päivän päästä vajoan jälleen syömishäiriön kouriin, ja annan sen viedä itseäni mukanaan. En usko, että kykenen koskaan oikeasti parantumaan tästä. Syömishäiriöni on liian syvälle juurtunut, ajatukset liian vahvoja...

Yksi ongelmistani on raivokohtaukseni. Raivarin jostain asiasta saadessani paiskon tavaroita jne. mikä nyt vielä normaalin piikkiin menisikin. Mutta jos koirani osuu tielleni raivarin aikana, huudan sen lyttyyn ja alan sitten välittömästi katua sitä. Raivari jostakin asiasta muuttuu raivoksi itseäni kohtaan, olenhan kykenemätön hillitsemään itseäni, säälittävä kusipää joka huutaa eläimellekin, viattomalle olennolle. Tällöin alan lyömään itseäni, koska mielestäni ansaitsen sen. Rankaisen itseäni myös esim. päivän syömättömyydellä, koska mielestäni en ole ansainnut ruokaa.

Viime jouluna sain varmaan pahimman raivokohtauksen koskaan. Hakkasin itseäni nyrkeillä päähän, mutta se ei riittänyt, joten latasin pääni vaatekaappia vasten niin kovaa kuin kykenin. Seurauksena oli ilmiselvä aivotärähdys, mutten kehdannut lähteä lääkäriin niin sekavassa ja itkuisessa tilassa. Ei kukaan olisi uskonut höpötystä liukastumisesta ja pään lyömisestä jäähän.

En oikein tiedä itsekään mitä tällä sekavalla tekstilläni hain. Sain raivarin puolisen tuntia sitten, jonka jälkeen löin itseäni kasvoihin ja hakkasin nyrkeillä keskivartaloani. Kaipa mä haluan edes joskus saada kerrottua tän kaiken ulos, kun en siihen kasvotusten kenenkään kanssa kykene...

• Keissa

En osaa varmaan auttaa sinua, mutta jotain tulee spontaanisti mieleen. On erittäin hyvä alku kun päätit kirjoittaa tuntojasi ulos. Olet päättänyt hallita itse elämäsi, pitää tunteet ja tekemiset täydessä kontrollissa. Kukaan ja mikään ei saa tulla reviiirillesi . Jospa ajatus halliinnan menttämisestä saa sinut raivoon ja tämä raivo juuri on osoitu siiitä että itsehallinta ja kontrolli pettää. Siis olet sinäkin heikko ja myönnät tai et. Ja saat ollakin.
      Kun joutuu koko ajan näyttelemään, hallitsemaan itseään, torjumaan, se vie valtavasti energiaa tottakai psyyke väsyy. Seurauksena voi olla syvä masennus tai sitten pimahtaminen ja jopa hermoromahdus.
      Sinulla on sisimmääsä paljon vihaa, raivoa ja kätkettyjä tunteita ja se purkautuu nyt hajottamalla esineitä ja kohdistuu omaan itsenä vahingoittamiseen.
      Ei haittaa jos hajotat tarpeettomia esineitä, mutta koiralle ja itselles ja lähimmäisille ei saa tapahtua pahaa. Silloin kyllä pitää älytä lähteä hakemaan apua.
      On minullkain ollut joskus ongelmana, että en päästä itseäni lähelle etten joutuisi torjutuksi. Ehkä siitä alkoikin halu auttaa ja tukeaa toisia. Kaikki ystäväsuhteeni koostuikin minua heikoimmista ihmisistä. En halunut olla heille paha ja ilkeä, mutta tiesin että ei hekään voi minua nujertaa ja kiusata. Ongelmana oli myös että huomasin takertuvani ja olin mustasukkainen. Vieläkin minua ahdistaa selvästi minua auktoriteettiasemassa olevat henkilöt ja ysävyyssuhteissa pitää olla hehdottomasti tasavertaisuus tai mielellään että itse voin säilytää isenäisyyteni.
      Kuitenkin empaattisuutta ja luonnollisuutta voi alkaa opettelemaan vaikka auttamalla. Pikkuhiljaa alkaa huomata että saa jopa aitoa palautetta ja alkaa uskaltaa olla oma itsensä. Vaarana on vain että auttamisellla ja miellyttämisellä voi alussa kuin "ostaa" ystävyyttä ja ihmissuhtetia. Juuri meidänlaisista tulee helposti niitä laheisrppuuvaisia ja toisten mmiellyttäjiä. Kun rakastuu tai kiintyy johonkin, niin takeruu ja tekee sitten kaikkensa että vaikka menee solmulle tai alkaa manipuloimaan pidäkseen hyppysissään rakastamansa ihmisen. Sinäkin olet alkanut oppia tuntemaan itseäsi ja kun tapahtuu niin on mahdolliista kasvaa.
      Hiljaa hyvä tulee: oppia ikä kaikki!

• n-18.

Tunnistan kyllä itseni tuosta, hallinnan menettäminen on mulle kauhistus. Suuttuminen ja tavaroiden paiskominen on vielä ok, suuttuessani mulle tulee tarve purkaa se fyysisesti ulos etten vain patoa sitä kaikkea vihaa sisälleni. Mutta jos se viha menee yli, silloin rankaisen itseäni.

En suostu myöntämään sitä, että olen heikko. Joskus saan itsesäälikohtauksen, jolloin itken ja ryven siinä miten tarvitsen jonkun jota rakastaa, joka rakastaisi takaisin, joka halais mua kun on paha olla. Mutta sillon mulle tulee heikko olo, ja silloin suutun itselleni. Inhoan ylipäätään kaikenlaista heikkoutta, esim. herkistelevät ihmiset, jotka itkevät KAIKESTA ärsyttävät minua. Kyllä nyt sen verran pitäis munaa olla ettei kaikesta paru.

Riippuvaisuus toisesta ihmisestä ärsyttää mua myös, ja se että koen itse tälläistä rakkaudenkaipuutakin saa mut ärsyyntymään. Tahtoisin olla itsenäinen ja riippumaton kenestäkään, vahva omilla jaloillani, en heikko. Ja siksi jos tälläisiä "heikkouden" merkkejä hiipii mieleeni, torjun ne, sysään ne pois mielestäni, koska en halua myöntää niitä itselleni.

Älkää käsittäkö väärin, olen hyvin sympaattinen ihminen. En tahtoisi loukata ketään, en haluaisi että kellään olisi paha mieli tai asiat huonosti. Paha mieli mulle tulee varsinkin siitä jos jollakin mun läheisistä on paha olla. Mutta en vain jotenkin kykene esim. halaamaan edes omia vanhempiani, tai sanomaan sanoja "rakastan sua". Tälläinen tunteiden ilmaus alkaa hävettää mua. Onneksi mun vanhemmat tietää että ovat mulle tärkeitä ja rakkaita, mutta olisi se mukava mullekin kyetä joskus ilmaisemaan se...

Mutta siitä avusta. En ole edes varma haluanko apua. Jotenkin menetin uskoni terapian voimaan tuon huonon kokemuksen jälkeen. Ja psykologeilla ym. on varmasti oikeita asiakkaita, oikeasti masentuneita ja ongelmaisia ihmisiä jotka apua tarvitsevat. Oon osittain luovuttanu muuttumiseni suhteen, nielen ongelmani ja hyväksyn ne osaksi elämääni. Pelkään että mut käsitettäis väärin kuten aiemminkin. 15-vuotiaanakin mulle tyrkytettiin masennusta, entä jos nyt käy samoin? Kun mä en oikeasti ole _masentunut_, mulla on vaan kasa erinäisiä ongelmia joita en tiedä miten käsitellä.

• Keissa

Voi hyvinkin pitää paikkansa, että et ole masentunut. Pitää olla itsellä myös motivaatio etsiä apua terapeutilta. Terapiasuhde on aina myös henkilökemiasta kiinni ja on niin erilaista tapaa antaa terapeuttista hoitoa ja eri koulukuntaa. Ei kannata jatkaa jos homma ei toimi eikä luottamusta synny.
      En sekin viisasta hyväksyä oma rikkinäisyydensä. Älykkäänä ihmisenä varmaan voit itsekkin auttaa itseäsi eheytymisen teillä. Nykyään on hyllykaupoilla erilaista terapeuttista kirjallisuutta kirjastoissakin ja saa veraistukea näin virtuaalisesti.
      Minäkin olen hyvin empaattinen, mutta en osaa itkeä kuin ilosta. Jos on syvä suru ja ahdistus niin koen vain möykyn rinnassa. Varmaan tämä juontuu äidiltäni, sillä en nähnyt hänen itkevän reilusti koskaan, meillä ei myöskään halattu vaikka olen kyllä nyt oppinut senkin taidon ainkin harkitusti (kaikki eivät tykkää tulla liikaa iholle).
      Minua jotenkin ärsyttää henkilöt, jotka pitävät puhetta (varsinkin miespuoliset ja puhuessaan itkeä turisevat ja eivät hallitse itseään). Tämä on tietenkin väärin ja minun heikkouteni ja kasvamattomuuteni.
      Teillä kotona on varmaan ollut rakkautta, mutta sitä ei ole osattu osoittaa halimalla ja liikaa sanoinkaan.
      Yritä varjella päätäsi että ei tule vammoja. Itselleni puhuminen, huumori, höpöttäminen ja kirjoittaminen on ollut hyvää terapiaa.

• n-18.

Päinvastoin, meillä on aina - äiti varsinkin - vanhemmat halaillu ja painottanu sitä miten tärkeitä ja rakkaita minä ja sisarukseni ollaan. Joten kodin mallista tämä ei todellakaan kiinni ole :D
        Jollain tapaa tiedostan mistä tämä tunteiden näyttämisen häpeäminen saattaa juurensa juontaa... Yläasteella jos koitin itseäni puolustaa tai näytin loukkaantumiseni ulospäin, kiusaajat nauroivat päin naamaani. Osittain ymmärrän että tästä sekin saattaisi johtua. Vaikken sitä tiedostaen tee, mutta alitajunnassa pelkään näyttää tunteitani ja heikkouttani, koska olen ennen saanut siitä paskaa niskaan. Pelkään naurunalaiseksi tulemista jos näytän heikkouteni

Ja henkilökemiastahan se kiinni on. Itselläni oli tuolloin terapiassa mukana todella ärsyttävä lääkäri, joka ensimmäisellä käyntikerralla juurikin tyrkytti masennusdiagnoosia ja lääkitystä. Todella tympeä ihminen muutenkin, jäi sellainen "kylmä" ja etäinen fiilis koko henkilöstä.

En ole koskaan aikaisemmin avautunut ongelmistani näinkin laajalti, joten mua jo nyt hävettää vähän tälläinen avautuminen. Mutta helpompaa tämä anonyymina internetin välityksellä "puhuminen" on, kuin naamatusten kenenkään kanssa.

• ...
        n-18. kirjoitti:

Päinvastoin, meillä on aina - äiti varsinkin - vanhemmat halaillu ja painottanu sitä miten tärkeitä ja rakkaita minä ja sisarukseni ollaan. Joten kodin mallista tämä ei todellakaan kiinni ole :D
        Jollain tapaa tiedostan mistä tämä tunteiden näyttämisen häpeäminen saattaa juurensa juontaa... Yläasteella jos koitin itseäni puolustaa tai näytin loukkaantumiseni ulospäin, kiusaajat nauroivat päin naamaani. Osittain ymmärrän että tästä sekin saattaisi johtua. Vaikken sitä tiedostaen tee, mutta alitajunnassa pelkään näyttää tunteitani ja heikkouttani, koska olen ennen saanut siitä paskaa niskaan. Pelkään naurunalaiseksi tulemista jos näytän heikkouteni

Ja henkilökemiastahan se kiinni on. Itselläni oli tuolloin terapiassa mukana todella ärsyttävä lääkäri, joka ensimmäisellä käyntikerralla juurikin tyrkytti masennusdiagnoosia ja lääkitystä. Todella tympeä ihminen muutenkin, jäi sellainen "kylmä" ja etäinen fiilis koko henkilöstä.

En ole koskaan aikaisemmin avautunut ongelmistani näinkin laajalti, joten mua jo nyt hävettää vähän tälläinen avautuminen. Mutta helpompaa tämä anonyymina internetin välityksellä "puhuminen" on, kuin naamatusten kenenkään kanssa.

Tuo, että kiusaajat nauravat päin naamaa, kun joku osoittaa ns. heikkoutta, kertoo heistä itsestään. He eivät uskalla näyttää todellisia tunteitaan, koska pelkäävät juurikin tuota naurua. Se on heidän ongelmatiikkaansa. Haethan itsellesi toisenlaisia kavereita etkä kuikuilekaan tuohon suuntaan?

• dreadddde

Kuullostaa hirmu tutulta. Ei kaikilta osin, mutta tarpeeks kuitenki. :(

En osaa auttaa, itse kun painin saman tapasten ongelmien parissa enkä kyllä täältä pohjalta taida ylemmäs päästä. Mutta joka tapauksessa ainaki vertaistukee voin antaa ja halauksia ja voimia tälläin netin välityksellä ainakin. :)

Mut jos ny mainitsen jotain samoja ongelmia mitä mulla on sun kans kirjotuksen perusteella. Oon 18v tyttö enkä oo ikinä seurustellu. Sen takia että pidän itteeni rumana ja huonona ihmisenä, ajattelen etten voi kelvata kenellekkään. Mulla on kaks ystävää ja vaan toinen tietää joistain mun ongelmista (paniikkihäiriöstä ja sosiaalisten tilanteiden pelosta). Sain sen kerrottua sille kuukausi sitte ku oltiin juhlimassa sen synttäreitä. Ja nyt tuntuu paljon paremmalta, on ees joku joka tietää ees osittain mun tuntemuksista.

Mut mun yllätykseks siinä meidän puhuessa mun kaveri kerto mitä se arvostaa mussa. Että oon sen mielestä vahva tyyppi kenellä on vahva mielipide, joka ei anna ihmisten kävellä yli ja joka tavallaan osaa olla oma ittensä. Se on mun tavote, mutta ite taas oon sitä mieltä etten oo lähelläkään sitä. En pysty sanoon ihmisille ei. En halua loukata ketään torjumalla niitä. En osaa olla oma itteni, oon aina varuillani. En uskalla juoda alkoholia koska mun on pakko pitää itteni hallinnassa, mä en halua menettää kontrollia omista tuntemuksistani yhtään.

Ja toi raivostuminen. Se on niin tuttua mullekki. Mulla on oma koira (ollu joulukuusta asti) ja välillä mulla vaan totaalisesti palaa hermot niin pieniin ja typeriin asioihin. Kuten jos se tuijottaa mua tosi pitkään eikä lopeta, mua rupee ärsyttää ja raivoon sille. Kun se ei suostu syömään sen ruokaansa, oon joskus ottanu sitä niskasta kiinni ja tunkenu sen pään siihen ruokakuppiin väkisin. Ja hetken päästä huomaan kuinka se tärisee ja pelkää mua. Mä oon niin helvetin pahoillani. Ei tälläsellä ihmisellä sais olla mitään koiraa. Ja aina ihmettelen miks se silti palaa mun luo, miks sen silmistä loistaa sellanen luottavaisuus aina sillon ku en oo vihanen. En vaan voi sille mitään, silllon ku hermot menee niin mun on pakko purkaa se jotenkin. Ja koira on niin helppo uhri. :'(

Tosin toi väkivaltasuus voi johtua mun lapsuudesta, oon joutunu kattoon sitä niin paljon. Mun äitin ex miehet hakkas sitä kännissä, olin kuuden vanha enkä voinu auttaa mitenkään. Kai mun raivohulluus on jotenki sieltä lähtösin, se on jossain alitajunnassa se ajatus että väkivalta helpottaa oloo.

Mut mäkään en suostu näyttään heikkouttani. En äitilleni, en ystävilleni, en lääkäreille. Maailmassa on tasan yks ihminen kelle pystyn kertoon sillon ku kaikki on menossa päin helvettiä. Just pari viikkoo sitte näin sen ja kerroin sille kuinka paljon mua todellisuudessa on taas alkanu ahdistaan. Ja sain sen lupaamaan oleen kertomatta eteenpäin. Vaikka se on sen velvollisuus. Se on kuitenkin mun ex lastenkodin ohjaaja ja oon yhä sen lastenkodin jälkihuollossa. Tiiän että se välittää musta ja on huolissaan. Se on ainoo ihminen kehen luotan tässä maailmassa täysin.

Mut niin, lähetän sulle paljon voimia, mut mitään apua musta ei ikävä kyllä sulle oo. :(

• MINÄolenitseniHERRA

ahdistus on säälittävää Dd:::D:

• epävak

Olipa tuttua tekstiä, että aivan kun oisit minusta puhunu. Mulla kans semmosta etten osaa luottaa toisiin ihmisiin, kun pelkäänettä ne kuitenkin hylkää-- kuka sitä tämmösestä paskiaisesta tykkäis. Sitten ne raivokohtaukset ja väkivaltasuudet itseä kohtaan on mulla kans hankalia. Mulla sitten todettiin epävakaa persoonallisuus häiriö ja kävin sitten 2vuotiisen ryhmäterapian, mistä ei sanottavasti ollu hyötyä. Mulla myös masennusta. MUlle kokeiltu jos jonkinlaisia lääkeitä niin tuntuu ettei mikään auta noihin raivokohtauksiin eikä muutenkään tähän olotilaan. Onko sulla nopeita mielialan vaihteluita ekana kaikki on niin ihanaa että- sitten jonkinajan päästä on sitten jo itsemurhan partaalla, siis päivän aikana nuo mielialan vaihdokset.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      104
      6724
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      87
      5057
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      111
      3309
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      32
      3180
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      27
      2348
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1716
    7. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      96
      1351
    8. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      339
      1302
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1206
    10. Eihän se tietysti minulle kuulu

Mies, mutta missä olet? 🤨 😠
      Ikävä
      48
      984
    Aihe