Italian Volvo 2,0???

Jari

Mikä se sellainen Volvo on? Missä vaiheessa autonvalmistusta tuotanto haaroittuu italialaisille? Siitä kaks litraisesta en ole kyllä kuullut koskaan aikaisemmin, siis ison Volvon keulalla! Onko se pikku-Volvosta???

Mahtaako niissä makaronien Volvoissa olla muutakin eroa, kuin moottori? En todellakaan aio ostaa sellaista, mutta Volvon 2,5 (170hv) omistajana kiinnostaa, että miten noin pieni kone edes jaksaa kuljettaa moista autoa. Mahtaako olla tuborg vai ihan perus vapaasti hönkäilevä? Turbohan kyllä jaksais viedä isompaakin...

22

3423

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • volvo

      5 sylinterin kone se on, iskutilavuus on vain pienennetty eli kestää varmaan siinä kuin 2,4 litrainenkin josta otetaan tehoja 300 hv.
      on niitä myyty myös englannissa.

    • s60

      5 sylinterinen kone se on, iskutilavuus vain on pienennetty eli kestää siinä kuin 2,4 l konekkin josta 300 heppaisenakin myydään.
      noita on myyty englannissakin.

    • Ovlov

      yli 2 litraisilla briteillä ja italoilla verotus kovempi, siksi niihin vietävillä malleilla iskutilavuutta pienennetty. Molempia löytyy sekä turboja että vapareita. lohko on aivan sama kuten muukin tekniikka. siitä en ole varma miten toteutettu, paksummat sylinteriputket vai iskunpituutta muutettu erilaisella kampiakselilla?

      • 940 turbo

        Aikoinaan, eli johonkin 1990-luvun alkupuoliskolle suomessakin leasing-autojen maksut määräytyivät litratilavuuden mukaan.

        Tästä syystä Volvo teki Suomeen kehitysmaaversioita eli 1,6l versiota 440/460 sarjan 1,72l koneesta ja 2l versioita 2,3l turboista.

        Molemmissa tapauksissa kyseessä oli muistaakseni sylinterin poraus ilman sen kummempia muutoksia konstruktioon. En ole ihan varma poistuiko litraraja 850T5:n tullessa markkinoille vai myytiinkö siitäkin 2l suomiversiota mutta Italiassahan tuo raja on edelleenkin olemassa.

        Italiassa tuo 2l porras on niin raju että italialaisten sporttiautojen, esim. Alfan rajuimmat versiot ovat vieläkin 2l turbo-V6:ia tai menisiköhän se 3,6l GTA jo ohi?


    • Jari

      Kannattikohan tuota 5 pyttystä ruveta kutistamaan, kun olishan siitä pikku Volvosta saanu 2.0litrasen tai pari turboakin, jotka ois varmaan liikuttanu isoa koria mukavasti.

      Voihan tietysti olla, että moottoria vain pienennetään sisämitoiltaan, kun taas ulkomitat säilyvät ennaltaan. Silloin kiinnitykset sopivat moottoritilavuudeltaan suurempien paikalle. Pikku Volvon 2.0 litraisia joutuis muokkaamaan, jotta se istuisi paikoilleen. Olisikohan tämä se syy, miksi Pikku Volvon koneet ei käy italian versioihin???

      • Volvo

        Se 5-pyttynen on 2 litraisenakin varmaan hyvä.
        Ne litrat ovat ihan tyhjää tilaa, koneen mekaaninen kestävyys on mitoitettu isommille tehoille kuin se 2 litrainen nelonen.
        Sitäpaitsi ko. koneestahan on myös Volvojen dieselit tehty joka kertoo konstruktion kestävyydestä paljon.


    • japi

      Niinkuin jo mainittiinkin, 2-litrainen perustui tuohon viisipyttyiseen koneeseen ja sitä valmistettiin joidenkin maiden verotuskäytännön vuoksi.

      Myös Suomessa myytiin ainakin S70-mallia jonkin aikaa tuolla 2.0 -koneella hinnat alkaen versiona. Myyntimäärät vaan olivat aika vähäisiä, hintaero 2.5-litraiseen oli muistaakseni lähes olematon.

      • amazon

        Nimenomaan verotuskäytännön mukaan 850 oli kaksilitraisena, tosin vitoskone, ei mikään kierros tai vääntökone vaan tasaisenajon "kiva" kone. Älä osta, jos et saa "halvalla". Koneella kyllä pärjää, kokemusta on ja vielä automaatilla, mutta ei ole mikään raketti se ei ole. Sillä pärjää, vaihtaessa ei kaikki edes tiedä sellaista konetta olleenkaan.


    • s70 2.0

      Itselläni on tuollainen S70 -99 2.0 litrainen 126 hv:n vehje. Nyt siinä on mittarissa 197 tkm. Hyvin on pelaillut ja ihan hyvin sillä ehtii. Hyvin on pysynyt muiden vauhdissa Saksan baanoillakin. Mittarin mukaan kulkee vähän yli 200 km/h. Kone on aivan sama mitä Volvon 2.4 litrainen, mutta iskupituutta lyhennetty, jolloin saatu 2.0. Eli käytännössä aivan sama peli kuin 2.4 litrainen. Erilaisista välityksistä johtuen käytännön suorituskyky ei eroa paljoakaan 140 hv:n pelistä. Kone ollut tuotannossa jo 850 alkuajoista lähtien, mutta Suomeen alettiin tuoda vasta -98.

      • peeäss

        koneena on ollut alkuperäisenä alusta asti vuoteen -91 2.5 litranen,sekä bensa, että diesel versioissa,vuonna -97 alussa tehtiin eka V70 ja siinäkin on 2.5 litranen,,,,vuonna -01 alkoi volvo tehdä omaa konetta,eli 2.4 litrasta.


      • peeäss
        peeäss kirjoitti:

        koneena on ollut alkuperäisenä alusta asti vuoteen -91 2.5 litranen,sekä bensa, että diesel versioissa,vuonna -97 alussa tehtiin eka V70 ja siinäkin on 2.5 litranen,,,,vuonna -01 alkoi volvo tehdä omaa konetta,eli 2.4 litrasta.

        vahingossa tuli koneen vaihdon vuosiluvuksi -91, vaikka piti olla -01.


      • tietoa
        peeäss kirjoitti:

        vahingossa tuli koneen vaihdon vuosiluvuksi -91, vaikka piti olla -01.

        dieselit vuoteen -01 asti audin .....
        bensa koneet osittain rellun,ja osa volvon omaa,vuodesta -01 sekä bensa. että dieselit volvon.....eikä sen jälkeen olekkaan mitään hyvää sanottavaa, kun volvo alkoi tekemään omaa dieseliä...olis ottanut sen perus koneen vaan audilta, ja sen kaiken tietämyksen,no rellun koneet on aina ollu hyviä kestämään.


      • selitähän

        ei ole koskaan ollut 2.4 litrasta konetta 850;ssä
        aina ollut 2.5 bensa 170hp
        ja diesel 2.5 ja 140 hp.
        mistä nämä tiedot olet saanut.
        jos sulla on 126 polleinen S70:nen niin eipä sillä juurikaan ylitetä tuota mainitsemaasi 200 km/h.....eli,ei 2.4 litraista konetta ole ollutkaan 850:sissä missään mallissa,vaan 2001 jälkeen volvo teki oman koneen, joka on 2.4 litrainen.


      • bensa on 2.4
        selitähän kirjoitti:

        ei ole koskaan ollut 2.4 litrasta konetta 850;ssä
        aina ollut 2.5 bensa 170hp
        ja diesel 2.5 ja 140 hp.
        mistä nämä tiedot olet saanut.
        jos sulla on 126 polleinen S70:nen niin eipä sillä juurikaan ylitetä tuota mainitsemaasi 200 km/h.....eli,ei 2.4 litraista konetta ole ollutkaan 850:sissä missään mallissa,vaan 2001 jälkeen volvo teki oman koneen, joka on 2.4 litrainen.

        Volvon bensapelit 140 ja 170 hv:t ovat 2.4 litraisia (2435 cm3). 850 tuotannossa oli jo useita eri 2.0 litran versioita alkuajoista lähtien mm. Italian markkinoille. Lisäksi 850:stä on ollut rata-autosarjassa 2.0 litrainen peli.

        Isojen Volvojen kaikki bensat ovat omia koneita ja dieselit tulivat 2001 syksyllä Volvon peleiksi. Sitä ennen olivat Audi/VW koneita.

        S70 2.0 kulkee mittarin mukaan vähän reilu 200. Todellinen nopeus huitelee 195 km/h paikkeilla.


      • isottelija
        selitähän kirjoitti:

        ei ole koskaan ollut 2.4 litrasta konetta 850;ssä
        aina ollut 2.5 bensa 170hp
        ja diesel 2.5 ja 140 hp.
        mistä nämä tiedot olet saanut.
        jos sulla on 126 polleinen S70:nen niin eipä sillä juurikaan ylitetä tuota mainitsemaasi 200 km/h.....eli,ei 2.4 litraista konetta ole ollutkaan 850:sissä missään mallissa,vaan 2001 jälkeen volvo teki oman koneen, joka on 2.4 litrainen.

        Etkös osaa pyöristyssääntöjä. 2435 cm3 pyöristetään 2.4 litraiseksi. Kohtahan sinä pyöristät Volvon koneen kai 3 litraiseksi.


      • japi
        bensa on 2.4 kirjoitti:

        Volvon bensapelit 140 ja 170 hv:t ovat 2.4 litraisia (2435 cm3). 850 tuotannossa oli jo useita eri 2.0 litran versioita alkuajoista lähtien mm. Italian markkinoille. Lisäksi 850:stä on ollut rata-autosarjassa 2.0 litrainen peli.

        Isojen Volvojen kaikki bensat ovat omia koneita ja dieselit tulivat 2001 syksyllä Volvon peleiksi. Sitä ennen olivat Audi/VW koneita.

        S70 2.0 kulkee mittarin mukaan vähän reilu 200. Todellinen nopeus huitelee 195 km/h paikkeilla.

        Sekä 850- että 70 -sarjan 2.4 (tai mallimerkinnän mukaan 2.5) -koneen iskutilavuus on tosiaan ollut aina tuo 2435 cm3, eli jos oikein pyöristetään niin kone on 2.4-litrainen.

        Saatan muistaa väärinkin, mutta itselläni on mielikuva, että joku instanssi olisi kiinnittänyt huomiota "harhaanjohtavaan" markkinointiin ja sen vuoksi Volvon mallimerkintöihin muutettiin tuon koneen kooksi lähempänä todellisuutta oleva 2.4 litraa.


      • Onhan
        selitähän kirjoitti:

        ei ole koskaan ollut 2.4 litrasta konetta 850;ssä
        aina ollut 2.5 bensa 170hp
        ja diesel 2.5 ja 140 hp.
        mistä nämä tiedot olet saanut.
        jos sulla on 126 polleinen S70:nen niin eipä sillä juurikaan ylitetä tuota mainitsemaasi 200 km/h.....eli,ei 2.4 litraista konetta ole ollutkaan 850:sissä missään mallissa,vaan 2001 jälkeen volvo teki oman koneen, joka on 2.4 litrainen.

        Ollut tällaisia:
        B 5232T 2.32 litranen.
        B 5234T5 2.32 litranen.
        B 5334T4 2.32 litranen.

        Että onpa ollut,ja vielä pienempiäkin.

        B 5204T2 1,98 litranen
        B 5204T 1,98 litranen
        B 5202S 1,98 litranen

        Että silleen,tarkista,nämä ovat fakta tietoa.


    • 850r

      mulla on 850r italian versio 2.0t motilla. 210hv. aika nopee täytyy sanoo...

      • Onhan

        Sulla varmaan on koneena B 5204T (20-venttiilinen)210hv/5000r/min Vääntö 300Nm/37-82r/s ja tilavuus 1.984dm3 Suihkutusjärjestelmä Motronic 4.3


    • Pellex

      Vanha viestiketju, tämä tieto ehkä jo oli täällä. Volvo 850 bensa ja Volvo V70 sarja 1 bensa olivat normaalikoneiltaan 2435 kuutio-cm, mutta koneversiot 140 hp ja 170 hp poikkesivat venttiilimäärässä:
      140 hp oli 10 venttiilinen ja 170 hp oli 20 venttiilinen.
      Ainakin 850 farmarista 170 hp oli olemassa versio, jossa takaluukussa luki venttiilimäärä, tekstinä "20 Valve".

    • Nuukailija

      Joku tuttu osti Italiasta kulkeutuneen 2,0 litrasen Volvon ja siinä oli vikoja vaikka muille jakaa. Aikoinaan jäi käytetyn tuonti Volvon ostaminen puuttuvien istuinlämmittimien takia ostamatta.

    • kaikkeasitälukee

      vähästä on ollut kiinni auton osto , ei helvetti

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      236
      16931
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      30
      2265
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      110
      1980
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1760
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      125
      1523
    6. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1132
    7. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      218
      1013
    8. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      119
      887
    9. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      62
      797
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      214
      770
    Aihe