Puolirotuinen maine coon

Kissamaakari

Pitkän harkinnan jälkeen otimme uudeksi perheenjäseneksi kissan jonka emo on maine coon ja isä ei ole vielä ilmottautunut;)
Mietin että kuinkahan suureksi poikamme kasvaa kun nyt on jo aikuisen kissamme kokoinen; ns.pennulla ikää vajaa 5kk.
Muutenkin aika veijari.
Millaisia kokemuksia muilla on tälläisistä sekaroduista.
Kova poika on ainakin kiipeilemään ja karkailemaan eli remmi on ainoa tapa ulkoiluttaa.

18

2690

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LDV

      Otimme perheenjäseneksi 5 viikkoa sitten puolirotuisen Norjalaisen metsäkissan... ikää sillä on kohta 4kk... on lähes aikuisen kissan kokoinen, tuplasti samanikäisen maatiaiskissan kokoinen. Joskus olen jostain lukenut, että rotukissat/puolirotukissat olisivat tavallista maatiaiskissaa huomattavasti suurempia. Minun pentuni on tavattoman utelias, tutkii paikkoja, kiipeilee kaikkialla mihin vaan hyppäämällä pääsee :), eikä pelkää toisia kissoja, ei edes aikuisia. Remmissä kuljetan myös, saa välillä "juoksukohtauksia", sinkoaa milloin mihinkin. Pitää ääntä tuplasta maatiaiskissaan verrattuna, naukuu, kehrää paljon... :)
      Semmonen veitikka meillä...

      • Tabby

        Se, minkä kokoinen sekarotuisesta kissasta/maatiaisesta tulee, tai onko se äänekäs vai ei, on enemmänkin yksilöstä kuin rotusekoituksesta kiinni. Rotukissat eivät kylläkään ole välttämättä yhtään sen isompia kuin maatiaiset. Riippuu rodust, coonit ja ragdollit ovat isoja, siamilaiset ja abessinialaiset sekä rexit pieniä (ainakin tällaisen kookkaita kissoja omistavan ja ihannoivan mielestä).

        Meiltä löytyy SeRoKa (= sekarotuinen katti). Pekussa on norskia, coonia, perskiä ja maatiaista. Eniten kuitenkin maatiaista. Noita rotuja on isänisänisässä ja siten isänisässä ja isässä ja Pekussa. Pekulla ei ole minkään rodun piirteitä.

        Peku on erittäin kookas kissa, joskaan ei ole vielä kasvanut täyteen mittaansa, ikäähän pojalla on vasta kaksi vuotta. Nelivuotiaana tuo lienee täysikasvuinen. Turkki on nyt viime aikoina kehittynyt oikein komeaksi, johtunee siitä, että kissalla on nyt ollut useampi karvanvaihto. Luonteeltaan Peku on hyvin seurallinen ja positiivinen kissa, ja muistuttaa välillä enemmän koiraa kuin kissaa. Peku osaa seurata, istua ja noutaa. Ne kaikki se on oppinut ihan omasta halustaan, kunhan vain olen huvikseni kokeillut, mitä tuo haluaa oppia. Peku tulee myös luo kutsuttaessa - mutta vain jos minä kutsun, ei esim. silloin kun mieheni kutsuu ;).

        Peku on siis 1/24 rotukissa ;). Vaan eipä tuo tee Pekusta yhtään sen huonompaa/parempaa kissaa kuin meidän puhdas maatiaisemme on =). Samanarvoisia perheenjäseniä nämä ovat kumpainenkin.

        Kotikissanäyttelyissä voi tulla tutustumaan Pekuun. Peku tutustuu mieluusti uusiin ihmisiin, ja saattaapa tuota saada rapsutellakin jos minä olen häkin luona luvan antamassa ;)


    • Hille

      Puolirotuista maine coonia ei sinänsä ole olemassa, eli kissasi on maatiaiskissa. Mutta se on ilmeisesti perinyt maine coon-vanhemmaltaan ison koon. Oma maine coonini (rekisteröity 100% maine coon) painaa 11 kg. Se on uros, ja maine coon -urokset voivat kasvaa jopa 12-kiloisiksi.

      Maine coonin reviiri on erittäin laaja, joten ulkoilu ainoastaan valjaissa tai tarhassa.

      Kiinnostaisi sinänsä tietää, kuka huppula kasvattaja on sallinut pennullaan teetettävän sekarotuisia pentuja. Mikä oli emon virallinen nimi? (siis se pitkä rekisteröity nimi).

      • Tabby

        Itse asiassa jos ollaan ihan tarkkoja, niin sekarotuinen kissa ei ole maatiainen vaan kotikissa. Maatiainen on oma suomalainen "rotunsa", johon ei ole sekoittunut mitään muita rotuja =).


      • Hille
        Tabby kirjoitti:

        Itse asiassa jos ollaan ihan tarkkoja, niin sekarotuinen kissa ei ole maatiainen vaan kotikissa. Maatiainen on oma suomalainen "rotunsa", johon ei ole sekoittunut mitään muita rotuja =).

        Tai itse asiassa kyseessä on rekisteröimätön eurooppalainen.


      • KiSsA iHmInEn

        Olen paljon seurannut tätä palstaa, olen itsekkin kissa ihmisiä. Kyllä saa aina verenpaineen nousemaan, kun tulee tälle palstalle lueskelemaan noita juttuja. En monestikkaan edes käy tällä palstalla. En viitsi lueskella miten JOTKUT ovat niin oman arvonsa tuntevia, ja helvetin pilkun viilaajia. Jos joku sattuu kirjoittamaan esim. omistavansa "puolirotuisen kissan", tai mainitsee omistavansa kissan, jonka jompikumpi emoista on jotakin rotua ja toinen ei olekkaan samaa rotua, tai on peräti maatiainen, niin johan JOKU ÄLÄHTI. Tiedoksi vaan kaikille, että jos jollakin on huonopäivä ja haluaa saada ärtymyksen aikaan toisissa kissapalstan ihmisissä. Tulee vaan tänne ja kirjoittelee "puolirotuisista kissoista", niin kyllä sieltä joku HIENOHELMA aina älähtää, että jos ei ole PAPEREITA kissalla, ei ole 100%:ti sitä rotua, eikä sitä sitten saa kutsua sen rotuiseksi. Turha tulla kommentoimaan tätä textiä, etten tiedä mitä kirjoitan. Kyllä muuten tiedän ja aika paljon tiedänkin. Minulla on itsellänikin kissa, mutta en kyllä tässä sitä paljasta mitä rotua, on muuten ROTUKISSA. Olen muutenkin kissa ihmisiä, kissmme on minulle kaikki kaikessa.


      • Anonyymi
        KiSsA iHmInEn kirjoitti:

        Olen paljon seurannut tätä palstaa, olen itsekkin kissa ihmisiä. Kyllä saa aina verenpaineen nousemaan, kun tulee tälle palstalle lueskelemaan noita juttuja. En monestikkaan edes käy tällä palstalla. En viitsi lueskella miten JOTKUT ovat niin oman arvonsa tuntevia, ja helvetin pilkun viilaajia. Jos joku sattuu kirjoittamaan esim. omistavansa "puolirotuisen kissan", tai mainitsee omistavansa kissan, jonka jompikumpi emoista on jotakin rotua ja toinen ei olekkaan samaa rotua, tai on peräti maatiainen, niin johan JOKU ÄLÄHTI. Tiedoksi vaan kaikille, että jos jollakin on huonopäivä ja haluaa saada ärtymyksen aikaan toisissa kissapalstan ihmisissä. Tulee vaan tänne ja kirjoittelee "puolirotuisista kissoista", niin kyllä sieltä joku HIENOHELMA aina älähtää, että jos ei ole PAPEREITA kissalla, ei ole 100%:ti sitä rotua, eikä sitä sitten saa kutsua sen rotuiseksi. Turha tulla kommentoimaan tätä textiä, etten tiedä mitä kirjoitan. Kyllä muuten tiedän ja aika paljon tiedänkin. Minulla on itsellänikin kissa, mutta en kyllä tässä sitä paljasta mitä rotua, on muuten ROTUKISSA. Olen muutenkin kissa ihmisiä, kissmme on minulle kaikki kaikessa.

        No meidän perus pikku tyttö kissa reilu 2 vuotias teki pennut 4 kk sitten. Isä on Maine Coon. Tiedän sen siitä, kum yksi yö heräsin outoon meteliin. Menin ulos katsomaan ja säikähdin että nyt meidän pikku tyttökissalla on ilves selässä. Ja se syö sen. Valtavan kokoinen punainen Maine coon uros ei ollut syömäpuuhissa. Kyllä siinä vauvanteko oli menossa.
        Uros oli siis punainen iso Maine coon ja myöhemmin selvisi myös sen koti.
        Yksi pikkupoika tuli kännykän kanssa pyörimään meidän kujalle ja löysi kissan jäljitin pannan naapurin pihasta.
        Uros on reilu vuoden ikäinen ja asuu noin 2 km päässä täältä.
        No 4 pentua tuli ja 3 jäi henkiin.
        Kaksi niistä oli ihan perus kissan näköisiä mutta yksi tyttökissa minkä pidimme itse muistuttaa isäänsä suuresti ja sillä on tupsu korvat. Lisäksi se on jo nyt 4 kk ikäisenä emonsa kokoinen.
        Sanokaa mitä sanotte mutta tuo kissa on puoliksi Maine Coon. Odotan jännityksellä kuinka iso siitä tulee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No meidän perus pikku tyttö kissa reilu 2 vuotias teki pennut 4 kk sitten. Isä on Maine Coon. Tiedän sen siitä, kum yksi yö heräsin outoon meteliin. Menin ulos katsomaan ja säikähdin että nyt meidän pikku tyttökissalla on ilves selässä. Ja se syö sen. Valtavan kokoinen punainen Maine coon uros ei ollut syömäpuuhissa. Kyllä siinä vauvanteko oli menossa.
        Uros oli siis punainen iso Maine coon ja myöhemmin selvisi myös sen koti.
        Yksi pikkupoika tuli kännykän kanssa pyörimään meidän kujalle ja löysi kissan jäljitin pannan naapurin pihasta.
        Uros on reilu vuoden ikäinen ja asuu noin 2 km päässä täältä.
        No 4 pentua tuli ja 3 jäi henkiin.
        Kaksi niistä oli ihan perus kissan näköisiä mutta yksi tyttökissa minkä pidimme itse muistuttaa isäänsä suuresti ja sillä on tupsu korvat. Lisäksi se on jo nyt 4 kk ikäisenä emonsa kokoinen.
        Sanokaa mitä sanotte mutta tuo kissa on puoliksi Maine Coon. Odotan jännityksellä kuinka iso siitä tulee.

        Jätit sitten kiimassa olevan leikkaamattoman nartun yöksi ulos ilman valvontaa 👏


      • Anonyymi
        KiSsA iHmInEn kirjoitti:

        Olen paljon seurannut tätä palstaa, olen itsekkin kissa ihmisiä. Kyllä saa aina verenpaineen nousemaan, kun tulee tälle palstalle lueskelemaan noita juttuja. En monestikkaan edes käy tällä palstalla. En viitsi lueskella miten JOTKUT ovat niin oman arvonsa tuntevia, ja helvetin pilkun viilaajia. Jos joku sattuu kirjoittamaan esim. omistavansa "puolirotuisen kissan", tai mainitsee omistavansa kissan, jonka jompikumpi emoista on jotakin rotua ja toinen ei olekkaan samaa rotua, tai on peräti maatiainen, niin johan JOKU ÄLÄHTI. Tiedoksi vaan kaikille, että jos jollakin on huonopäivä ja haluaa saada ärtymyksen aikaan toisissa kissapalstan ihmisissä. Tulee vaan tänne ja kirjoittelee "puolirotuisista kissoista", niin kyllä sieltä joku HIENOHELMA aina älähtää, että jos ei ole PAPEREITA kissalla, ei ole 100%:ti sitä rotua, eikä sitä sitten saa kutsua sen rotuiseksi. Turha tulla kommentoimaan tätä textiä, etten tiedä mitä kirjoitan. Kyllä muuten tiedän ja aika paljon tiedänkin. Minulla on itsellänikin kissa, mutta en kyllä tässä sitä paljasta mitä rotua, on muuten ROTUKISSA. Olen muutenkin kissa ihmisiä, kissmme on minulle kaikki kaikessa.

        Niinpä, herne nenässä, ei minulla kuitenkaan. Rotukissa on rotukissa, ja sillä on paperit takeena taustastaan. Mitään puolirotuisia kissoja ei ole. Sekarotuisia kyllä. Puoli- maine coon esimerkiksi ei kelpaa jalostukseen, eli sitä tai sen pentuja ei millään voi markkinoida maine cooneina, ei vaikka toinen vanhempi olisi puhdas paperit omaava maine coon.
        Puoli- on vähän niinkuin olisai, muttei se ole.
        Verrataan vaikkapa että jos minun isäni olisi inuiti, olenko minä oikea inuiti yhtään? En, koska osa geeneistäni on valitettavasti muuta.
        Ei sillä olekaan mitään väliä, jos kissa pidetään kotikissana, vain lemmikkinä, mikä se on taustaltaan. Mutta jotain siinä on, toiveajattelua jos puolirotuisuus on niin iso jutunjuuri, että sitä pitää rummuttaa julki.
        Minäkin toki tykkään kissoista. Itse kuitenkin olen jo vuosikymmeniä sitten ihastunut tietyn alueen maatiaiskissoihin. En todellakaan pitäisi siitä, jos ihmiset joilla on tällainen, vasiten päästäisivät kissansa minkään rotukissan astuttaviksi tai kollin päästäisivät lisääntymään rotukissan kanssa. Hukkaan menisi hyvät tarpeet.


      • Anonyymi

        Höpönlöpön. Kyllä meiän katti ainakin on puoliksi Maine Coon. Isä on täysin ja mami perus metsäkissä. Kyllä tolla pennulla on paljon piirteitä isästään. Tupsu korvat. Isot tassut. Pitkä häntä ja 5 kk iässä jo äitiään isompi. JA turkki on ihan erillainen.
        Miksei kissoissa muka ole puoliveriiä, kun ihmisissäkin on ollut kautta aikan. Otetaan nyt esim Michael Jackson tai Prinse malliksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpönlöpön. Kyllä meiän katti ainakin on puoliksi Maine Coon. Isä on täysin ja mami perus metsäkissä. Kyllä tolla pennulla on paljon piirteitä isästään. Tupsu korvat. Isot tassut. Pitkä häntä ja 5 kk iässä jo äitiään isompi. JA turkki on ihan erillainen.
        Miksei kissoissa muka ole puoliveriiä, kun ihmisissäkin on ollut kautta aikan. Otetaan nyt esim Michael Jackson tai Prinse malliksi.

        Kissoista ja koirista sanotaan sekarotuinen, ihmisistä ei.


    • Anonyymi

      Puolirotuinen? Sekarotuinen kotikissa. Kotikissa on itelläkin, maatiaiskantaa itä-suomesta. Kaikkien västäräkkien ja keltasirkkujen kauhu olisi, ellei valjaissa.

      • Anonyymi

        Hyvä sinä! Kissa nauttii valjasulkoilusta ja samalla omistajakin saa raikasta ulkoilmaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä sinä! Kissa nauttii valjasulkoilusta ja samalla omistajakin saa raikasta ulkoilmaa.

        Vapaapäivien aamuina. Minun kun on aamuvarhainen, ja viihtyy kauan valjasulkoilulla. Kun vuoroon on ajoissa mentävä aamuyöllä, enpä ole käyttämässä ulkona.
        Tästä puolirotuisesta maine coonista. Sellaista ei ole siis olemassakaan. Maine coon se ei ole. Vaan sekarotuinen kotikissa. Sillä ei ole edes minkään alueen maatiaiskannan perusominaisuuksia tallessa kaikkia.
        Se oma itäsuomen tyypillinen maatiainen on sekin kotikissa, mutta se on tietyllä alueella kehittynyttä sen alueen tyypillistä tyyppiä. Luotan siihen että on pitkälti toistakymmentä vuotta vielä järjestämässä ohjelmaa elämääni. Itäsuomen tyypilliset kissat on vauhdikkaita kuin Tom, piirretyistä. Kerta kaikkiaan kaikessa mukana. En oo kaivannut mitään rotua siihen, itsessään on jo kissaa tuossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vapaapäivien aamuina. Minun kun on aamuvarhainen, ja viihtyy kauan valjasulkoilulla. Kun vuoroon on ajoissa mentävä aamuyöllä, enpä ole käyttämässä ulkona.
        Tästä puolirotuisesta maine coonista. Sellaista ei ole siis olemassakaan. Maine coon se ei ole. Vaan sekarotuinen kotikissa. Sillä ei ole edes minkään alueen maatiaiskannan perusominaisuuksia tallessa kaikkia.
        Se oma itäsuomen tyypillinen maatiainen on sekin kotikissa, mutta se on tietyllä alueella kehittynyttä sen alueen tyypillistä tyyppiä. Luotan siihen että on pitkälti toistakymmentä vuotta vielä järjestämässä ohjelmaa elämääni. Itäsuomen tyypilliset kissat on vauhdikkaita kuin Tom, piirretyistä. Kerta kaikkiaan kaikessa mukana. En oo kaivannut mitään rotua siihen, itsessään on jo kissaa tuossa.

        Mä käytän kissaani ulkona ruokatunnilla ja illalla. Onneksi sen verran lyhyt työmatka että fillarilla 10min.


    • Anonyymi

      Alunperin koirien omistajana olin tottunut lemmikin kanssa ulkoiluun useamman kerran päivässä, ja samaa harrastin kun ensimmäinen kissa tuli talouteeni. Aika rupesi olemaan kortilla kun tuli toinen kissa, eikä näiden yhtäaikainen taluttimessa kulkeminen sujunut mitenkään kun olivat niin eri tyyppisiä ulkoiljoita. Toinen nökötti heinänkorsia ihailemassa ja toinen olisi pinkonut kovaa vauhtia eteenpäin. Ulkoilukertoja per katti oli vähennettävä, ainakin arkipäivisin.

      Tuli kolmas kissa ja yllärinä vielä koira. Onneksi liikkuvaisemman kissan ja koiran yhtäaikainen talutinlenkkeily sujui haastavan alun jälkeen vallan mainiosti, ja kaksi muuta kissaa olivat kumpikin rauhallisia hetkestä nauttijoita, vaikka välillä toinen istui puussa ja toinen makaili auringonpaisteessa. Haastavaa mutta hauskaa.

    • Anonyymi

      Hyvä te kaikki jotka ulkoilutatte kissanne valvotusti.

      • Anonyymi

        Kiitos. Kuulosti luettuna mukavalta. Miksi en huolehtisi kissan turvallisesta ulkoilusta? Sehän on kaveri.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      225
      1963
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      68
      1711
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      69
      1506
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      105
      1199
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      63
      1110
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1075
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1056
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      5
      995
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      950
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      881
    Aihe