Kehysakvaario vai lasiakvaario

tazawa

Olen hankkimassa akvaariota, mutta kumpi olisi parempi ratkaisu. Mitä etu/haittaa toisiinsa nähden? Onko kestävyyden suhteen jotain ongelmia jommassakummassa

6

794

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Toisessa on päälle liimatut kehykset ja toisessa ei ole. Silikoni pitää molemmat kasassa. Tekotavassa on sikäli eroja että kehyksetön pitää liimata siistimmin.

Itseasiassa kumpikaan ei ole kokolasinen, sillä ne on kasattu silikonilla. Kokolasinen olisi kokonaan lasia, valettu tai puhallettu.

• Fisunen

Kestävyydellä ei ole todettu olevan juurikaan eroja.
      Lapsiperheeseen luulisin turvallisemman olevan kehysakvaario? tämä tarkoittaa sitä että lapset eivät onnistu kolhimaan lasin kulmia eli kehykset antaa suojaa.
      Makuasia siis, tykkäätkö kehyksistä vai et. Tosin, en ole viimeaikoina nähnyt akvaariokaupoissa allasta, missä ei olisi kehyksiä.

• blub

Meriakvaariossa on pieni riski että suolavesi liuottaa alumiinikehyksestä kutsumatonta tavaraa altaaseen, joten niissä mielummin kokolasiallas (tai ohut silikonikerros roiskevyöhykkeellä sijaitsemien kehysten päälle).

Makeavesialtaassa lähinnä makuasia, kumpi paremmin silmää miellyttää.

• Miimu

ainoa ero, joka itselleni tulee mieleen, on se, että kehysakvaarioon silikoonien vaihto onnistuu itsekin. siksi jos käytettynä olen altaan hankkinut, niin aina kehysmallia suosin.

Mutta muutenhan ei eroja ole, ihan puhtaasti makuasia, eli kumpi vain silmää enempi mielyttää.

• Fisunen

Minä muuten olen vaihtanut silikoonit sellaiseen missä i ole kehyksiä. Hyvin onnistui, sauma kerrallaan auki (kirurginveitsi) ja uusi silikooni. tosin, vei aikaa ihan mukavasti kun en todellakaan uskaltanut ottaa auki kerrallaan kuin yhden sauman. Lopuksi vielä viimeistelin saumojen yhtymäkohdat silikoonilla ettei vaan jää reikiä.
        Hyvin on kestänyt, 7 vuotta aikaa silikoonien uusimisesta.

Itse en ole ikinä kehysmalliin siikoneja vaihtanut. Kerrotko että imten ihmeessä se tapahtuu? Mun logiikalla siinä on kokoajan ne kehykset tiellä :D

• Miimu
        Fisunen kirjoitti:

Minä muuten olen vaihtanut silikoonit sellaiseen missä i ole kehyksiä. Hyvin onnistui, sauma kerrallaan auki (kirurginveitsi) ja uusi silikooni. tosin, vei aikaa ihan mukavasti kun en todellakaan uskaltanut ottaa auki kerrallaan kuin yhden sauman. Lopuksi vielä viimeistelin saumojen yhtymäkohdat silikoonilla ettei vaan jää reikiä.
        Hyvin on kestänyt, 7 vuotta aikaa silikoonien uusimisesta.

Itse en ole ikinä kehysmalliin siikoneja vaihtanut. Kerrotko että imten ihmeessä se tapahtuu? Mun logiikalla siinä on kokoajan ne kehykset tiellä :D

Kehysakvaariosta en ole koskaan vaihtanut kuin sisäsaumat. Ei siis niitä, jotka pitävät lasit yhdessä, eli ovat lasien välissä.

Ja eivät ne kehykset tiellä ole. sisäpuolen paksut saumat vain kirurgin veitsellä pois ja uusi pakus sauma tilalle. Koska kehykset pitävät akvaarion koko ajan kasassa yhdessä niiden lasien välisen sauman kanssa, niin koko altaan voi työstää kerralla.

Ja kun ne kehykset päittävä reunat, niin sauma saa olla reilusti paksukin eikä pienet roiskeet häiritse.

eli siinä mielessä on helpompi homma, kun ei tarvitse saada niin siistiä jälkeä aikaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä tahtuu Kasperi Viita/Suviviita

Poliisia ja ambulanssia iso määrä.
      Seinäjoki
      90
      4064
    2. Kalasataman talossa lienee rakennusvirhe

Ei pitäisi olla mahdollista parvekkeen kautta tulipalon kiivetä katolle saakka kuin korkeintaan ylimmästä kerroksesta.
      Maailman menoa
      207
      1570
    3. Mikä on kaivattusi

ammatti?
      Ikävä
      76
      1420
    4. Kristillinen Kaste on syntisten kaste, ei itsensä uskoviksi julistaneiden kaste

Raamatun mukaan vain syntisyyden vuoksi kastetut saavat kasteen hyödyn, syntien anteeksisaamisen ja Pyhän Hengen lahjan
      Kaste
      240
      1110
    5. Kaipaatko nainen

Semmoista tosi hankalaa ja arkaa miestä? Pitäisitkö hänet aina omanasi jos saisit hänet? Miten huomioisit hänen herkkyyd
      Ikävä
      105
      1050
    6. Venäjä teki mahtavan iskun Kiovaan?

Miksi Ukraina ei kykene tekemään Moskovaan yhtä mahtavia iskuja.
      Maailman menoa
      327
      1036
    7. Onko kaivattusi ulkonäkö

tarpeeksi miellyttävä? 🥕
      Ikävä
      49
      989
    8. Nojatuoli !

Uutta kehiin, kun edellinen pikavauhtia täyttyi, pitäisikö kiittää näitä asian jouduttaneita? Pilvet leijaa, sadetta en
      80 plus
      136
      949
    9. Milloin ymmärsit

Milloin tunnistit, että sinulle kirjoitetaan ja kuka kirjoittaa? Tarkka päivämäärä ja kellonaika 😉 Önnönnöö, jos ei os
      Ikävä
      86
      929
    10. Mökille pariksi viikoksi hänen kanssaan

Ei teknologialaitteita. Niin ❤️
      Ikävä
      98
      909
    Aihe