Kuinka paljon vuokrarahoja olette säästäneet koko aikana asumalla omassa asunnossa? Itsellä tulee 10t juuri täyteen.
kysymys omistusasujille
17
173
Vastaukset
- aspasp
Asutko vankilassa?
- Mies -90
Itsellä 5 vuotta omistusasumista ja säästynyt n. 82t
- juupajuu15
Ahkerasti oot maksellu.1350 lyhennuksiä ja korot päälle./kk
- kuussattoo
Meillä on juuri putkiremontti kämpässä menossa, ja asutaan sen aikaa vuokralla evakossa. Kauhistuin tähän muutettaessa, miten vuokrat ovat nykyään korkeita. Jos tämän asunnon hintaa vertaa niin säästöä tulee kk reilu 600e. Toki pitää sitä tullakin, kun pitäähän omistusasunto ostaa ja lainan korkoja maksaa -ja välillä remontoida, mutta kyllä silti kannattaa asunnon ostaminen vuokraamisen sijaan.
- Velaton asukas
Tähän mennessä sen verran kuin asunto, sen remontit ja vastikkeet ovat maksaneet. Onneksi älysin ostaa, sillä vuokran suuruisella rahalla olen asunut 12 vuotta ja lisäksi saanut velattoman asunnon. Vuokrarahoilla olisin vain kerännyt 144 kuittia mappiin. Ja tästä eteenpäin kaula yhä kasvaa.
- hinnatalas
Ahaa, olet vielä kasvuiässä.
- omassa
10 vuotta täynnä, ja säästö noin 130000. Jopa olisi läski isäntä kiitellyt, jos ei olisi omaa hankittu.
- 30 vee
Vaikea sanoa, en ole ikinä asunut vuokralla, ensin ostin yksiön, kolme vuotta siinä, myynti ja nyt omakotitalossa.
Ohessa karkea laskelma.
1989-1995 kerrostalokaksiossa, 7 vuotta, 1500 mk/kk = 126000 mk. Luki riemuitsee aina tekemästäni sadan tonnin tappiosta 1995, lainanhoito vastike oli 1500, eli tuostakin jäi hyvää n. 25000 mk.
1995-2003 rivitalo-osake, vuokra olisi ollut n. 400 eur/kk, 9 vuotta = 43200 euroa.
Lisätään asunnon myyntivoitto 70000 euroa, tuosta tuli voittoa 113200 euroa.
2003-2008 omakotitalo, vuokra olisi ollut n. 2000 eur/kk, 6 vuotta = 144000 euroa. Lisätään talon myyntivoitto 100000 euroa, tuosta tuli voittoa 244000 euroa.
2008- eteenpäin nykyinen ok-talo, vuokra olisi ollut n. 2500 eur/kk, 4 vuotta=
120000 euroa.
Koskaan eivät lainanhoito- ym. asumiskulut ole ylittäneet summaa, joka olisi mennyt vuokranmaksuun. Näinollen missään vaiheessa ei ole ollut tilannetta, että olisin joutunut tinkimään muusta elämisestä omistusasumisen takia.
Tuhnuttelu on maailman kallein harrastus.- romsroms
Ja ny mänöö kaik voitot täs rommaukses.
"Tuhnuttelu on maailman kallein harrastus"
No kyllä se taitaa hakata jopa autoilun, tai menee ainakin lähelle.- Pattijokilainen
Velattomana ostettu rintamamiestalo, talo saneerattu, kosteusvauriot korjattu, remonttiin meni 100 tonnia, talon arvo nyt 200 tuhatta. Halpaa asumista, vuokraa tästäkin joutuisi maksamaan sen 1000 euroa.
- karu fakta
Vastikkeisiin ja korkoihin on mennyt noin 60.000 euroa, tämmöisen vuokraamiseen minulla olisi mennyt noin 130.000-140.000 euroa. Tuosta kun tekee vielä korkovähennyksen niin huh huh sentään. Ja vielä kun huomioi että asunnon hinta on lähes tuplaantunut, niin huh huh sentään.
- Ihmiskohtaloita
Niin missä ajassa on mennyt? Entäpä mahdolliset putkiremontit, jotka tekee äkkiä esim. 30-50 tuhatta euroa, samoin muut remontit päälle.
Lehdessä luki rouvasta, joka osti omakotitalon, jossa palajstui homevaurio, on käräjöinyt jo pitkään, talo asumiskiellossa, rahaa on mennnyt jo 300 tuhatta ja sairastunut, vuokralla asuu, kestämätön tilanne päällä ja halusi vain ostaa itselleen vanhan talon ja elää siellä.- 60 000 €
16 vuotta omistusasumista takana
- alkupääoma 10 000 € (1. asunnon omarahoitusosuus)
- vastikkeet lainamenot 120 000 €/16 vuotta (kk-menot vaihdelleet 400-830 €/kk)
- remonttikulut (KPH julkisivu 10-14 vuotta sitten) muu tuunaus 25 000 €
Rahaa palanut siis 155 000 €. Vastaavien asuntojen vuokriin olisi mennyt 115 000 € eli 40 tonnia halvemmalla olisin päässyt tuhnuttelemalla.
Jos siis unohdetaan se pikkuseikka, että alkup. 10 k€ pääoma on kasvanut tässä ihan huomaamatta 100 k€ pääomaksi (nyk. asunnon omarahoitusosuus). Todellisuudessa olen siis maksanut asumisestani 155-100 = 55 k€ eli vuokrarahoja on säästynyt 60 000 €.
Ero omistusasumisen hyväksi olisi vielä suurempi, jos kämppää ei olisi useampaan otteeseen päivitetty isompaan/kalliimpaan. Muutoinhan lainat olisikin jo maksettu pois.
Olenkin laskeskellut, että jos samassa asunnossa malttaa pysyä koko laina-ajan, asumiskulut ovat aika lähellä nollaa! Siis näin
- ostohinta 200 k€, josta 30 k€ (15 %) omaa rahaa ja 170 k€ lainaa
- lainakulut (korko 5 % lyhennykset) 270 k€/20 vuotta
- vastikkeisiin (200 €/kk 4%/vuosi) 71 k€
- laitetaan nyt vielä kaupan päälle 50 k€ remontteihin
- kulut yht. 30 270 71 50 = 421 k€
Mutta 20 vuoden päästä kämpän hinta on tuplat eli 400 k€. Hupsista, 20 vuoden asuminen maksoikin huimat 21 000 € eli keskimäärin reilun tonnin/vuosi. Säästö vuokralla tuhnuttamiseen verrattuna pitäisi olla luokkaa 300 000 €. Huom siis laina-aikana. Seuraavat 20 v velattomassa asunnossa …. saattaa tällöin ero kuluissa olla vielä pikkuisen isompi. ;-D
Vuokralla asuu ainoastaan umpihullut ja sossunelätit! Kumpaan ryhmään sinä kuulut?
- Ette tajua kuitenkaa
Vähän vaikeaa arvioida mutta omassa olen asunut sitten vuoden 1982 ja viimeiset 10 vuotta on vuokralaiseni maksaneet minulle joka kuukausi vuokransa kaikista 7 asunnosta joilla olen heidän talouttaan ilostuttanut. Jos vuokrarahojen säästämiseksi nyt noita asuntoja voi sanoa niin 7 asuntoa on maksettuna ja voin myydä niitä pois jos huvittaa. Ajattelin vielä muutaman luukun ostaa kun eläkkeeseenkin on vielä 13vuotta ja siinä ajassa nuo uudetkin on velattomia ja valmiita vaikka pois myytäväksi. Minulle on täysin yhdentekevää saanko eläkkeen tai en, kyllä noilla asunnoillakin pärjää kun on vähään tyytyväinen, en ole niin ahne kuin vuokralla asuvat joilla ei ole pelkoa asuntojen arvonlaskusta. Hehhee, köyhät!!
- peräkylänkusmuna
MÄ TEIN UUDEN TALON 155 000 EKUA KAIKKINENSA JA VELKA NOLLA KUN NOIN HALPA OLI, ENNEN ASUIN (22 VUOTTA HESASSA OMASSA NELIÖSSÄ) JA MUUTIN MAAKUNTAAN NÄILLÄ NELIÖRAHOILLA JA JÄIKIN YLI. eli säästin 22 vuodessa uuden omakotitalon sekä 50 000e käteistä koska asunto sillon makso 132 000 mk.
ja vaimo ja lapset tuli sillon omistusasujan luokse siinä sivussa, vuokralaiset oli kuulema jotenkin köyhiä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874028Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242891No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452310- 341311
- 10899
- 131875
- 6844
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12811Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124756- 11750