Koti isin väsymys

Isukki36

Olen hoitovapaalla oleva isä, nyt takana on tätä "uraa" 4kk. Arvostus lapsen äiti kohtaan on lisääntynyt. Samalla sitä huomaa omien taitojen kodin ylläpidossa olevan rajallisia. Paikat ei vain tahdo pysyä järjestyksessä. Vaimon kutsuessa vieraita kylään on sitten edessä ainakin minua stressaava kodin "tiptop" kuntoon laitto. Vaimo kokee työssä ollessaan suurta häpeää siitä, jos ei koti ole järjestyksessä. No minä taas sitten saamattomuutta. Väsymys nyt on sellainen aika yleinen tunne. Kotona unohtelee asioita ja tallustelee huoneesta toiseen. Mitään ei tahdo saada aikaan ja arjen aikataulut ei aina niin pidä. Itse sitä kuvitteli olevansa parempi kumppani puolisolleen, mutta nyt tulee oltua kovinkin helposti ärtynyt, vihastuva ja muutenkin epäsosiaalinen ihminen. Toivoisin kuitenkin lapselle ja perheelle hyvää ja että tässä väsymyksessä ja epätaydellisyydessä voisi tarjota perheelle turvaa ja onnea.

MIkä on muiden koti-isien kokemus jaksamisesta ja väsymyksestä. Olisi mukava vaihtaa kuulumisia. Oletteko samanlaisia mietteitä kokeneet... Taustatietona vielä, että lapsi on nyt lähes 2v ja ihana pikku persoona

18

535

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaimokee

      "Vaimo kokee työssä ollessaan suurta häpeää siitä, jos ei koti ole järjestyksessä."

      Miten tuo ilmenee?

    • Ihmettelijä2898282

      Tekeekö vaimosi siis kotona töitä?

    • Zombi iskä

      Väsymys oli mulla läsnä koko ensimmäisen vuoden lapsen syntymästä. Väsytti, ahdisti, hajotti jne.

      Kotitöitä tein/teen vähintää 50%.

      Vaikuttaa, että sulla on voimakas riittämättömyyden tunne? Teet hommia, mutta et vaan riitä itsellesi/kumppanillesi?

      Ehkä eniten voimia vie tuossa esikoisen vauva aikana se oman psyykeen sisäistäminen siihen isyyteen. Tulee jos jonkinlaisia ajatuksia omasta lapsuudesta jne. jotka voivat mustata mielen.

      Vanhemman tärkein liittolainen on uni. Aina kun voi niin levätkää.

      Kyllä se sitten vuoden-2 päästä alkaa lutviintua.

    • olin koti-isänä

      Heips!
      Aloitin puolen vuoden vanhempainvapaan, kun lapset olivat 2,5v ja 4kk. Viimeiset pari kuukautta alkoi jo mennä hyvin, mutta olihan siinä opettelua olla kaikesta vastuussa.

      Parasta oli ulkoilu päiväsaikaan. Loppuvuodestakin pääsi ulos valoisaan aikaan (normaalisti sillon töissä) ja se vaikutti positiivisesti mielialaan.
      Pahinta taasen oli jatkuva väsymys ja arjesta selviytyminen. Asunnon siistinä pitäminen ei minulle ollut stressaavaa, koska tykkään siivota ja järjestelinkin joka päivä vähän asuntoa lasten päiväunien aikaan.

      Minusta sun kannattaisi miettiä vaimon kanssa tärkeimmät kohdat kodissanne, jotka olisi hyvä olla siistinä. Sitten aina teet ne hommat ensiksi. Esim keittiön tasot ja olohuoneen lattia voisivat olla ne tärkeimmät. Et sitten haahuile paikasta toiseen ja tunne mielessäsi, ettet saa mitään aikaiseksi.

      Aikatauluista ei kannata välittää, ellei ole tärkeitä menoja. Mitä se kenellekään kuuluu milloin mitäkin teette? Tietyt rutiinit kyllä helpottaa arkea, mutta niistä voi joustaa ihan hyvin. Itse nukuin aina aamuisin niin pitkään, kun lapset antoivat myöten. Tein mitä jaksoin - päivästä riippuen.

      Kun kokee riittämättömyyttä, osaamattomuutta ja vaimokin arvostelee töistä palattuaan, niin tietenkin siinä ärtyy! Sovi vaimon kanssa, että vaihdatte päivän kuulumiset ennenkuin kumpikaan alkaa valittaa toiselle. Siinä molemmilla ehtii jo pahimmat kiukut laantua eikä suusta tule niin pahasti sammakoita, jos koti/työpäivä on ollut huono.

      Vinkkinä vielä lapsen kanssa leikkimiseen. Monesti vanhempi ei osaa tai jaksa leikkiä lapsen kanssa vaikka nukke- tai kotileikkejä. Tee lapsen kanssa sellaista, mistä itsekin tykkäät! Itse käyn laskemassa mäkeä ja mönkimässä hangessa ipanoiden kanssa. On tärkeää, että kaikki nauttivat!

      Lapset nyt 2 ja 4v. Mainioita ipanoita, vaikka ei niitä vieläkään osaa hoitaa :)

      • Isukki36

        Joo kiitos vastauksista. Valoisa aika on todelllakin plussaa. Itseä todella näin iän myötä ruvennut tuo pimeä vuoden aikaa painamaan... olisi mahtava päästä johonkin etelän lämpöön.

        Väsymys on välllä siis ihan tajutonta. Kävin jopa lääkärissäkin, kun ajattelin, että onko lisämunuaisissa kortisolin tuoton ongelmaa. No esille tuli vaan koti-isille tyypillinen alhainen testosteroni arvo. Väsymys ja jonkin kivemman asian tekeminen on sellaista, että helposti jää sitten kotityöt tekemättä. Välillä siis muistissa on huolestuttavia ongelmia... ja toisaalta itsellä arvona olla runsaasti lapsen kanssa jläsnäolevana, joten tod.vaikee tarttua tekemään niitä töitä. Koen siis lapsen kanssa olemisen niin tärkeäksi, että vaikea irrottuatua tekemään jotain omaa... lapsikin on kokoajan pyytämässä leikkimään ja jos ei ole niin vahtia saa kuitenkin aktiivisesti.

        Sitä miettii, että miten sitä selviää, jos jatkossa lasten määrä vielä lisääntyy... niin no yksi on jo tiettävästi tilauksessa. Ja toki odotettu ja kaivattu ja haluttu.


      • isäukko
        Isukki36 kirjoitti:

        Joo kiitos vastauksista. Valoisa aika on todelllakin plussaa. Itseä todella näin iän myötä ruvennut tuo pimeä vuoden aikaa painamaan... olisi mahtava päästä johonkin etelän lämpöön.

        Väsymys on välllä siis ihan tajutonta. Kävin jopa lääkärissäkin, kun ajattelin, että onko lisämunuaisissa kortisolin tuoton ongelmaa. No esille tuli vaan koti-isille tyypillinen alhainen testosteroni arvo. Väsymys ja jonkin kivemman asian tekeminen on sellaista, että helposti jää sitten kotityöt tekemättä. Välillä siis muistissa on huolestuttavia ongelmia... ja toisaalta itsellä arvona olla runsaasti lapsen kanssa jläsnäolevana, joten tod.vaikee tarttua tekemään niitä töitä. Koen siis lapsen kanssa olemisen niin tärkeäksi, että vaikea irrottuatua tekemään jotain omaa... lapsikin on kokoajan pyytämässä leikkimään ja jos ei ole niin vahtia saa kuitenkin aktiivisesti.

        Sitä miettii, että miten sitä selviää, jos jatkossa lasten määrä vielä lisääntyy... niin no yksi on jo tiettävästi tilauksessa. Ja toki odotettu ja kaivattu ja haluttu.

        Niinpä nii ..ja sitten vielä ihmetellään, ku ei jaksa..uutta tilaukseen vaan..joopa.


    • Isukki36

      Tosin olen ymmärtänyt, että tämä väsymys kuulu vaan tähän elämän vaiheeseen. Ja osittain se on omista elämän haluista ja tavoista luopumista - uuden elämän tähden. Siinä sitä miestä varmaan tarvitaan... onneksi vanhempia on kaksi.

      • olin koti-isänä

        Kyllä vanhemmat väsyy pienten lasten kanssa väistämättä. Varsinkin yöheräilyt ja katkeileva uni rasittaa.
        Kaikista tavoista ja menemisistä ei pidä luopua. Silti menemiset vähenee, kun kotonakin hommaa riittää eikä puolisokaan aina ole suopea menemisiin. Meillä on tehty siten, että molemmat käy harrastamassa pari kertaa viikossa jotain. Silloin molemmat pääsee vapaalle tiettyinä päivinä ja kotivastuuseen voi henkisesti valmistautua.
        Elämä tuntuu rasittavimmilta silloin, kun tajuaa jämähtäneensä ns oravanpyörään eli arki rullaa koko ajan samalla lailla viikosta ja kuukaudesta toiseen, eikä ulospääsytietä ole.
        Tällaisessa tilanteessa vanhempien täytyy vetää yhtä köyttä sen sijaan, että väsyneenä on töykeä ja syyllistävä rakastaan kohtaan. Miehelle nämä väsymysajat on siitäkin vaikeita, kun vaimolla voi seksuaaliset halut kadota samalla. Kun pelkästään vähäinen seksi on monelle miehelle vaikea asia, siihen vielä lisättynä kiljuvat lapset ja kodin sekasorto, niin ei ihme jos miehestä tulee flegmaattinen ja ärtyisä. Ainakin minusta tuli ja tulee.
        Asennekin ratkaisee paljon. Kun lapsista ja isyydestä ajattelee positiivisia puolia, niin elämää jaksaa elää. Lapset tuovat paljon sisältöä elämään.


    • auttakaa2

      mutta mites kun vaimo ei anna isän nukkua vaikka käyn töissä. hän menee itse nukkumaan välittömästi kun tulen töistä eli klo 16 ja nukkuu tonne klo 19 asti mut annas olla jos erehdyt sanomaan että olisko mun vuoro päästä nukkumaan niin vastaus on et ha hah vitut mä nukun nyt ja sama rata jatkuu myös viikonloput herään lasten kanssa klo 7 ylös leikkimään sekä syömään ja muijja nukkuu ps: jos sanon et haluaisin mennä kavereiden kanssa ulos ei tule kysymykseenkään. en tiedä mitä teen ero ei tule kysymykseenkään uhkaa siinä tapauksessa viedä lapset ja kun suomessa ei isällä ole mitään oikeutta lapseensa!

      • auttakaa2

        ja unohdin mainita että valvon kaikki yöt nuorimmaisen kanssa nukun keskin määrin 4-5 tuntia yössä teen päivällisen ja tuon sen kuuluisan leivän pöytään


      • mek
        auttakaa2 kirjoitti:

        ja unohdin mainita että valvon kaikki yöt nuorimmaisen kanssa nukun keskin määrin 4-5 tuntia yössä teen päivällisen ja tuon sen kuuluisan leivän pöytään

        Yksi tapa on että et mene kotiin heti töistä klo 16.00 aikoihin vaan menet haratuksiin että silleen ja ä'lä anna naisesi määräillä liikaa vaan ota se miehen rooli ja jos haluat mennä kavereiden kanssa niin menet ja sinullakin pitää olla harratuskia ja omia menoja mutta olet mennyt liikaa naisesi mielen mukaan. Jos naisesi on viel kotona lasten kanssa niin ei sinun tarvitse niitä yövalvomisia hoitaa vaan ne kuluu naisellesi että silleen. Se ojma tila ja oma elämä on vain parisuhteessakin otettva ja laitappa faktat pöytään naisellesi että et jaksa kun ei pääse mihinkään omiin jututuihin ja tästä ei tule mitään.


      • olin koti-isänä
        mek kirjoitti:

        Yksi tapa on että et mene kotiin heti töistä klo 16.00 aikoihin vaan menet haratuksiin että silleen ja ä'lä anna naisesi määräillä liikaa vaan ota se miehen rooli ja jos haluat mennä kavereiden kanssa niin menet ja sinullakin pitää olla harratuskia ja omia menoja mutta olet mennyt liikaa naisesi mielen mukaan. Jos naisesi on viel kotona lasten kanssa niin ei sinun tarvitse niitä yövalvomisia hoitaa vaan ne kuluu naisellesi että silleen. Se ojma tila ja oma elämä on vain parisuhteessakin otettva ja laitappa faktat pöytään naisellesi että et jaksa kun ei pääse mihinkään omiin jututuihin ja tästä ei tule mitään.

        auttakaa2: Sopikaa vuorot kumpi rentoutuu tai menee tai harrastaa. Siten molemmat voitte valmiiksi motivoitua tekemään osanne. Meillä on vaimon kanssa molemmilla harrastuksia ja vkl sitten toinen herää la-aamuna ja toinen su-aamuna lasten kanssa, eli saa nukkua ainakin yhden päivän viikossa pitempään.

        Ehkä vaimo kuvittelee, että hän on ansainnut illat vapaaksi kun on kotiäitinä. Älä suostu siihen, mikäli koet itsekin olevasi väsynyt työ-koti-ruljanssiin. Voitte miettiä vuorot milloin hän voi nukkua illan ja milloin sinä voit mennä vaikka kavereille.


    • mek

      Itse hoidin lastani vuoden -90 luvun laman iakana kun ei ollut töitä ja naiseni meni vanhempain vapaalta töihin kun rahat rupesi hupenevaan ja en ole missään päässyt niin helpolla kuin lapsen hoidossa eli kun heröitiin niin ammupala ja sitten vaikka uimarannalle ja jos janotti niin voi ottaa oluen tai kaksi terassilla ja lapselle jäätelöä ja kotiin syömään että silleen. Kämpän pysyy siistina aiak helposti mutta pyykit jätin suosiolla naisen hoitoon kun se sujuu niilta hyvin ja joskus pesin koneeellisen että silleen. kun lapsi nukkuu päiväunet niin nuku itsekkin ja kesäisin lapsi takaritsille ja pyörälenkille tai uimaan niin kivaa on ja ei liiallista iakataulutusta.

    • Moderni Isukki
    • 9+12

      Itse omaan yökukkujan asenteen ja järkyttävät unenlahjat. Lapsi omaa varhain nukkujan asenteen ja hyvät keuhkot. Tällä kombolla oltiin isäkuukautta viettämässä ja hoidetaan poikaa aina kun hän sairaana, tai on iltavuoro.

      Emme stressaa kodista. Se on ns. perussiisti. Itse olen ihminen, jonka ovesta ei joka päivä tulla kahville. Itse en sotke paljoa ja kerään aina omat rojuni pois, oli miten paha kiire tahansa. Tyttöystäväni taas mielummin hoitaa tätä "No jätetään nää tähän, siivoo sitten"...:D

      Kun poika nukkuu, niin kestää itseltäni 30min siivota luukku siihen kuosiin mitä se oli aamulla pojan herätessä. Astianpesukone pyörimään ja pyykinpesukone pyörinyt päivällä -> Toiminut loistavasti.

      Siivoan mielummin itse tämän talon, kun odotan tyttöystäväni sen tekevän...Ihan vain siksi, että se mihin hän käyttää 8 tuntia (Kerran olin puolet kämpästä siivonnut ja pessyt, kun hän viellä aikataulutti tätä siivoamista....ja joi aamukahvia sekä luki nettiuutisia :D) minulta menee 3h...Jälki kumminkin on aikalailla samanlaista. Ei ole kukaan huomauttanut työn jäljestä ja jos huomauttaa, niin koiran kanssa kimpassa neuvotaan lähin tie ulko-ovelle.

      Juttele kumppanisi kanssa. Sanot, siivoatte kimpassa joka ilta vähäsen ja itse et siivoa ennen iltaa. Päivällä hoidat lasta ja otat vähän rennommin. Miksi siitä kotivanhemmuudesta pitää tehdä kokopäivätyötä, kun voi ottaa rennosti ja nauttia?

      Kumpaa se lapsi jaksaa katsella, väsynyttä mörköä joka yrittää ylisuoriutua paineiden alla vai rennosti ottavaa isää, joka aamulla ottaa kahvikupin käteen, lehden kouraan ja nostaa jalat sohvapöydälle...Pyytää lapsen viereen ja katselevat yhdessä miten se maailma makaa tänään?

    • Sekasotkussa

      Mulla on kanssa vähän se ongelma, että mitään ei tahdo saada aikaan. Vaikka tuntuu, että koko ajan tekee jotain. En todellakaan ainakaan kattele telkkaria tai lepäile laakereillani. Mutta silti tuntuu, että ihan sama tai lähes sama sekasotku on jne. Vois luulla, että en oo tehnyt mitään. Ehkä pitäs yrittää välttää, että se ei pääse kovin pitkälle se sekasotku niin sen siivoamiseen ei mee niin paljon aikaa. Esim. tiskiä joskus kertyy niin, että kun kone on täynnä, osa jää tiskipöydälle. Täytys varmaan laittaa se jo aiemmin päälle.

      Puhtauta pyykkejä kertyy kasalle, kun ei ehdi laittaa kaappiin, viskaan pyykit aina vaan narulta uusien kuivumaan laitettavien tieltä kodinhoitohuoneen pöydälle. Harkitsin, että ostaisin ainakin jonkun korin niille.

    • mamskutti

      ihanaa että on tällaisia isiä jotka jäävät kotiin lasten kanssa. ei ole niin vanhan kansan puhetta että naiset hoitaa lapset kotona ja mies tuo leivän. oikeasti peukkua ylös teille!! ei meinaan ole helppoa hommaa olla lasten kanssa kotona vaikka lapsettomat siitä niin huomauttelevatkin että kotona vaan laiskoteltais. vaan nimenomaan töihin tullaan "lomalle"..:) oikeasti. hieno homma isukit..:)

    • isi36v

      Hei, kuullostaa tutulta, olisi mukava vaihtaa ajatuksia enemmänkin. Halutessasi kirjoita s-postiin [email protected]

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5275
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3287
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1857
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1830
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1685
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1531
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1415
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1297
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe