Uusi taloko?

4+1

Ollaan ostettu 70-luvulla rakennettu omakotitalo, jota ollaan rempattu hampaat irvessä koko ostamisen jälkeen. Talon ostamisen jälkeen ollaan teetetty putkiremontti ja pistetty kylppäri palasiksi ja uusittu, keittiön kodinkoneet on uusittu, on vaihdettu ulko- ja sisäovet, uusittu salaojat, laajennettu terassia ja autotallia, avattu seinät puolesta talosta ja sisustettu uusiksi, levennetty pihatietä ja istutettu piha-aitaa jne... Taloon oli ostettaessa tehty uusi katto n. 10 vuotta aiemmin, ikkunat n.2000-luvulla ja talo on liitetty kaukolämpöön. Lisäksi ollaan aivan huippupaikalla palveluiden lähellä. Talosta on tullut "ihan kiva" ja omanlainen, mutta jatkuva remppaaminen alkaa nyppiä. Edelleen pitää vähän fiksailla ja kaiken kaikkiaan talon hinnaksi tulee yhtä paljon kuin jos oltais rakennettu uusi - jos haluttais ihan sellainen kuin halutaan ja sitten vielä taas kuitenkin pitää fiksata lisää jne.

Ollaan tehty jo päätös, että myydään talo. Ostajaa ajatellen tämän talon ostaminen on jo varmasti ihan järkevää, sillä kaikki perusparannukset ja -korjaukset on tehty.

No, jää mietityttään, millaisia nämä talopaketit on? Syy myyntiin on se, että jatkuvaan remonttiin pitää olla rahaa säästössä koko ajan - eli koko elämä menee remonttilainojen kanssa painimiseen. Pitäisi säästää kerralla liian isoja summia, jos meinaa remontoida vanhaa taloa koko ajan.

Toki uuttakin taloa pitää huoltaa säännöllisesti. Mutta jos rakentaa uuden, joudumme ottamaan kerralla isomman summan velkaa - mutta vastaavasti saamme uuden talon, joka on mielestäni ihan eri asia kuin 70-luvun talo. Haluan, että palkasta jää vielä säästöön siten, että voimme teettää mahdollisesti jotain uuden talon fiksausjuttuja, jos pitää, vai mitä uudesta talosta pitää muokkailla n. 10-15-20 vuoden päästä????

Mitä kaikkea kannattaa ottaa huomioon, jos haluaa uuden talon?

Ei olla ihan avuttomia ja avaimet käteen -meininki kuulostaa aina epäilyttävältä, olen kuullut kauhujuttuja talonpystytysprojekteista yms. Mitä kaikkea kannattaa tehdä itse ja mitkä kannattaa teettää?

Kiitos etukäteen asiallisista vastauksista.

1

118

Vastaukset 1

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuore kokemus

No ainakin kannattaa laskea budjettiin mukaan myös talon ulkopuoliset työt.
      Itse en laskenut ja piha-alueet kuten tasoitukset, pengerykset, istutukset, kivetykset, asfaltointi, roskakatokset, postilaatikot ym. talon maalaus jne. työt tehdään aina kun rahaa saadaan kasaan. Piha on varmaan valmis muuton jälkeen joskus 4-5 vuoden päästä.

Itselläni oli urakkasopimus yhdelle firmalle kaikista töistä joita itse en tehnyt (mm. sisäpuoliset runkotyöt, märkätilan rakentamiset jne., sähköt, LVI).
      Jälkikäteen ajatellen, niin pilkkoisin enemmän urakkaa ja urakan johtamista enemmän itselle. Silloin tekemisessä pysyy langat parhaiten omissa käsissä ja voi helpommin muuttaa suunnitelmia projektin aikana.
      Toki osaamista se vaatii. Nyt yhden omakotitalon rakennuttaneena minulla olisi riittävää kokemusta, mutta siitä ei ole jälkikäteen mitään iloa ellei jostain syystä innostu uudelleen vastaavaan projektiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ampuminen kylpylässä

Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa
      Naantali
      74
      1670
    2. Naantalin kylpylän ampujat

Oli somppumatuja. Nyt mennään. Suomi on ruotsi.
      Maailman menoa
      23
      1172
    3. Kemijärvellä vesionnettomuus

Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as
      Kemijärvi
      32
      1073
    4. Hei, voitko kuunnella

Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu
      Ikävä
      134
      906
    5. Joku porukka lähtenyt täältä

Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.
      Ikävä
      189
      826
    6. Miten yrität

Vielä saada kaivattusi?
      Ikävä
      64
      694
    7. Olipa yllätys

Kuten hyvin moni tiesi/arvasi että valetta alusta loppuun toi *olemme ystäviä* satu. Instassaan käsi kädessä kuva kertoo
      Kotimaiset julkkisjuorut
      192
      619
    8. On todella ikävää

Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit
      Ikävä
      79
      598
    9. Tuletko tänään

Jos soitan? Niin... tuletko?🖤
      Ikävä
      49
      561
    10. 71
      547
    11. Se kun olit pitkästä aikaa silmieni edessä

Oli kyllä sykähdyttävää. Tiedätkö, mikä laittaa minut ikävöimään sinua? Kun palautan mieleeni valtavan ihanan olemuksen,
      Ikävä
      32
      518
    12. Ottanet yhteyttä

Facebookissa,jos on jotain asiaa.Miehelle! T.M-nainen.
      Ikävä
      55
      507
    13. Muutto auto hakee sut tänään!

Tein sulle oman huoneen! mieheltä naiselle
      Ikävä
      57
      485
    14. Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?

Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.
      Ikävä
      25
      457
    15. Kai sä mies ymmärrät..

..ettet jättänyt vaihtoahtoa. Tottakai toivon vielä, että pystyisit toimimaan niin että asiat korjaantuisivat. Vahvast
      Ikävä
      28
      432
    16. 34
      424
    17. En tiedä mitä sanoa

Siksi en vastannut😔
      Ikävä
      33
      423
    18. Jos kaivattusi olisi

Vieressäsi niin mitä tekisit?
      Ikävä
      40
      417
    19. Kiinni jäit

Ei olisi uskonut sinusta
      Ikävä
      16
      409
    20. Päivän galluppi

Minkälainen ehkäisy sinkkupalstalaisilla käytössä?
      Sinkut
      82
      398
    Aihe