Kojeistoasentaja

säh

Miten kojeistoasentajan työ luokitellan sähköalalla eli onko se sähkötyötä ollenkaan? Saako siitä esim. työkokemusta sähköpätevyyksiin?

20

4375

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuore insinööri

Sähkötyöt tehdään pääsääntöisesti aina jänniteettöminä eikä niissä erotella kytketäänkö kaappi heti seinään vai vasta myöhemmin eli kelpaa työkokemukseen siinä kuin muukin sähkötyö.
      SP2 vaatii tiettävästi kuitenkin kokemusta myös sisäjohtoasennuksista joten pelkästään kaappeja kalustamalla / teollisuuden kunnossapidosta ei lupia saa.

• Anonyymi

Kojeistoasentajan työ ei vaadi edes sähköasentajan perustutkintoa. Iso osa työpaikkailmoituksista luettelee piirikaavioiden lukutaidon ja kokemuksen sähköalalta bonuksena. Työhön oppii viikon perehdytyksellä. Palkka usein sen mukainen.

• Anonyymi

Se on vaihetyötä, verrattavissa tehdastyöhön, ei sitä sähkötyöksi lasketa.
      Tyypillinen naisvaltainen työpaikka, tämä sattaa olla etukin...

• Anonyymi

Ei ole sähkötyötä eikä auta pätevyyksien hankinnassa. Mekaanista kokoonpanoa, joka ei välttämättä sisällä edes johtimien vetoa.

• Anonyymi

Johtimien vetoa. Tarkoittaako johtimien veto kenties sellaista liikkuvan liitoksen tapaa missä kiskoasennukset suoritetaan mekaanisesti sellaisella tavalla jossa eliminoidaan suoran rasituksen vaikutus kiinteään asennukseen.

• Anonyymi

Ei missään sähkötarviketehtaassa liukuhihnatyöläinen pätevöidy sähköasentajaksi.

• Anonyymi

Nykyään on aika tiukat rajat SP2 lupiin. Täytyy olla riittävän laaja-alaista kokemusta tai sitten sähköinsinöörin tutkinto. SP3 saa paljon helpommin mutta sillä nyt ei oikeen tee mitään muutaku sähkölaitteita saa korjailla

• Anonyymi

SP2- eli saa panna-luvan saa vaimolta tai tyttöystävältä.

• Anonyymi

Kyllähän SP3:lla saa vetää ryhmäjohdon, vaihtaa osia viallisten tilalle esim. keskuksiin, yms.

• Anonyymi

Höpöhöpö. Sähköpätevyys, oli se sitten ykkönen, kakkonen tai kolmonen, ei anna mitään oikeuksia sähkötöiden tekemiseen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Höpöhöpö. Sähköpätevyys, oli se sitten ykkönen, kakkonen tai kolmonen, ei anna mitään oikeuksia sähkötöiden tekemiseen.

Nyt meni kertaheitolla kaikilta Suomen sähkötöidenjohtajilta luvat, heillä nimittäin on joku noista kolmesta pätevyydestä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nyt meni kertaheitolla kaikilta Suomen sähkötöidenjohtajilta luvat, heillä nimittäin on joku noista kolmesta pätevyydestä.

Minulla ei koskaan ole ollut mitään lupia.
        Minulla on sähköurakointioikeus toisin kuin ranella joka tarvitsee kysyä lupa pieremiseenkin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minulla ei koskaan ole ollut mitään lupia.
        Minulla on sähköurakointioikeus toisin kuin ranella joka tarvitsee kysyä lupa pieremiseenkin.

Kova jantteri olet, jos urakointiluvat olet saanut ilman s2 tai s1-tutkintoa.

• Anonyymi

Niin saa mut jos oikeesti neinaa sähköurakoitsijaksi ryhtyä niin SP3 ei vaan sitte riitä enään

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kova jantteri olet, jos urakointiluvat olet saanut ilman s2 tai s1-tutkintoa.

Ei minulla ole ollut koskaan mitään urakointilupia. Kerotko mitä ne ovat? Jotain syötävää ehkä? Vai pelkkää ranen paskanjauhantaa?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei minulla ole ollut koskaan mitään urakointilupia. Kerotko mitä ne ovat? Jotain syötävää ehkä? Vai pelkkää ranen paskanjauhantaa?

Äitikö antoi urakointipikeuden vai?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin saa mut jos oikeesti neinaa sähköurakoitsijaksi ryhtyä niin SP3 ei vaan sitte riitä enään

On minulla joskus ollut sähköpätevyys 3 ja sähköurakointioikeus.
        Myöhemmin sitten hankin sähköpätevyys kakkosen ja sähköurakointioikeus kakkosen. Ja ihan ilman mitään lupaa. En kysynyt lupaa edes vaimolta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Äitikö antoi urakointipikeuden vai?

Ei sitä kukaan antanut. TUKES ilmoitti että minulla on sähköurakointioikeus.
        Kyseessä on täysin ilmoitusluontoinen asia. Rane tietysti kuvittelee että jonkin luvan saa kun riittävän ahkerasti anoo ja rukoilee.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei sitä kukaan antanut. TUKES ilmoitti että minulla on sähköurakointioikeus.
        Kyseessä on täysin ilmoitusluontoinen asia. Rane tietysti kuvittelee että jonkin luvan saa kun riittävän ahkerasti anoo ja rukoilee.

Joo tukes lähettelee kirjeitä satunnaisille sälleille ja ilmoittelee urakointioikeuksista. Ettei vaan olisi jäänyt pillerit ottamatta?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joo tukes lähettelee kirjeitä satunnaisille sälleille ja ilmoittelee urakointioikeuksista. Ettei vaan olisi jäänyt pillerit ottamatta?

Tukeshan ei lähettle mitään kirjeitä sinun urakointiluvista. Ensin läpäistään tutkinto ja sitten haetaan SETI:ltä pätevyys ja sen jälkeen haetaan Tukesilta tietojen kirjaamista rekisteriin.
        Ranet varmaan photoshoppaa näitä näyttääkseen päteviltä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Helena Koivu menettänyt lapsensa. Onko Mikko Koivulla oma laki?

Voiko olla totta että äidiltä viedään lapset ja ei mitään syytä ole edes kerrottu äidille itselleen.?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      382
      5257
    2. Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen

KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      184
      1815
    3. Pikkunaiselle terkkuja

Olet parasta koko maailmassa! Kaikkein ihmeellisin. Olisitpa täällä. 🧡 harmaasusi
      Ikävä
      354
      1793
    4. Kuinka paljon on

Merkitystä seksillä kun valitset kumppania?
      Ikävä
      115
      1029
    5. Kuvataiteilija Johanna Oras lataa mielipiteensä Miina Äkkijyrkästä Farmilla: "Miinahan oli..."

Oho! Johanna Oras ottaa kantaa kollega-Äkkijyrkän Farmi-puuhiin. Farmi Suomi -realityssä koettiin v. 2024 todellinen yl
      Tv-sarjat
      5
      994
    6. Kauniit naiset

Ketkä ne on suomussalamen kauniimpie naisie?
      Suomussalmi
      27
      897
    7. Olet vieläkin täällä

Tunnen energiasi. Tunnen että ajattelet minua. En aio koskaan enää ottaa sinuun yhteyttä. Voit ottaa minuun, jos itse h
      Ikävä
      51
      747
    8. Muutto ei ratkaise mitään.

Sielläkin on naapurit. 😉 Nähdään?
      Ikävä
      65
      735
    9. Oishan se coolia

Kun sais maistaa sun huulia 😘 Mukavaa päivää Hei, just sulle miehelle, josta haaveilen ❤️
      Ikävä
      54
      698
    10. Kuinka hyvin tunnet kaivattusi?

kuinka hyvin tunnet kaivattusi?
      Ikävä
      35
      668
    Aihe