Koirani uhittelee kaverilleni

Auttakee1

Minulla on 2,5-vuotias saksanpaimenkoira uros. Joka murisee yhdelle kaverilleni ja on päälle käyvä. Ystäväni ja koirani tulivat aluksi toimeen tosi hyvin jopa vuoden ajan. Leikkivät ja ei ollu mitään ongelmaa. Kerran kaverini tuli käymään ja koira rupesi murisemaan hälle enkä uskaltanut enää pitää koiraa irti. Tätä on jatkunut nyt joka kerta kun hän tulee käymään. Kyseessä on naispuolinen ystävä jolla itsellään on narttu koira.
Mistä tämä johtuu kun kaikki alkoi kuin tyhjästä. Tapaus ei tullut mitenkään pikkuhiljaa vaan heti kerrasta. Mitä pitäisi tehdä ja mistä tämä johtuu? Auttakee

24

164

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toisen huoneen kutsu

Lemppaa rekku toiseen huoneeseen visiitin ajaksi. Sillä siitä pääsee. Mistä lie johtuva.

• clarma ei rek

Varma tapa saada vielä lisää ongelmia, asia ratkaistava muuten kuin eristämällä!

• Auttakee

Niin olen tehnytkin. Kumma homma vain että nuin koira tekee.

• JepJep

Joku vain koiraasi ärsytti, ehkä hän pelkää koiraasi, koirasi vaistosi sen, ja muutahan ei tarvita. Pistä koira toiseen huoneeseen, turvallisempaa ja ei tarvitse huolehtia että vahinkoja sattuisi.Ja koirasi varmasti yhdisti sen kun laitoit sen hihnaan että tuossa tyypissä on jotain kummalista kun empäntä minut hihnaakin laittoi.
      Mutta näitä sattuu, älä murehdi sitä sen enempää, jos muidenkin ihmisen kanssa alkaa tulla samoja tapoja, on aika kysyä pevi-kouluttajalta.

• canis.familiaris

"Mistä tämä johtuu kun kaikki alkoi kuin tyhjästä"...Onko ko.henkilö aloittanut/käyttänyt tuohon aikaan mitään lääkitystä?

• isoäiti

Nuoremmasta olisi uusi kuva kiva nähdä

• canis.familiaris
        isoäiti kirjoitti:

Nuoremmasta olisi uusi kuva kiva nähdä

Ensi viikolla nuori herra trimmataan, niin täytyy napsia kuvia.

• isoisoäiti
        canis.familiaris kirjoitti:

Ensi viikolla nuori herra trimmataan, niin täytyy napsia kuvia.

Odotellaan, vaikka olisihan se trimmaamatonkin käynyt

• canis.familiaris
        isoisoäiti kirjoitti:

Odotellaan, vaikka olisihan se trimmaamatonkin käynyt

Nohh..voisihan niitä laittaa, mutta taas tökkii pahasti nämä sivut, niin täytyy häippästä, ei jaksa notkua täällä.

• isoisoäiti

Nohh..voisihan niitä laittaa, mutta taas tökkii pahasti nämä sivut, niin täytyy häippästä, ei jaksa notkua täällä.

Mörrimöykky on niinkuin hymyilisi nukkuessaan

• Auttakee

Ei ole toiminut erilaisesti, aina rakastanut koiria eikä niitä varmasti pelkää. Ei ole aloittanut mitään lääkitystä. Olen sitä irti pitänyt muutaman kerran mutta hyvän välimatkan päässä. Ja murina ja hampaiden irvistys alkaa heti kun hän tajuaa kuka on luonani.. Voiko olla jotain perää siinä että koira alkoi häntä vihaamaan heti kun ystäväni erosi miehestään? Ja se tapahtui jo joulukuussa ja jatkuu vain... tuntuu kyllä oudolta... mut eihän nuita koiran aivoja osaa lukea....

• canis.familiaris

jokin tuossa mättää ja pahasti. Mikään käytös ei ala "puuntakaa".

Ehkäpä pitäisi satsata "hieman" hallintaan. Koira käyttäytyy miten sen annetaan käyttäytyä..tällä kertaa näin.

"Olen sitä irti pitänyt muutaman kerran "...voi olla että tämän kaltaiset tilanteet ruokkivat sitä ongelmaa. (Epävarmuus, eristäminen jne.)

"Voiko olla jotain .."...ei varmasti.

• ...

Ensinnäkin on outoa, että annat koirasi käyttäytyä noin, jonkun, kenen tahansa ihmsien seurassa.

Itse en usko koiran rankaisuun tai muuhun vastaavaan, mutta jos koira jollekulle ärhentelisi, niin oltaisi jo ylitetty meilläkin sellainen raja, että sitten katsotaan meilläkin kumpi meistä ärisee jos joku ärisee... Ja tietenkin heti muuttuneesta käytöksestä kehu ja palkka...

Koira saattaa tykätä joistakin ihmisistä, toisista taas vähemmän, mutta eihän sillä yhtään sen enempää kuin meillä ihmisilläkään ole oikeutta agressiiviseksi ryhtyä edes niitä pitämättömiä kohtaan. Ja koira sentääne lää ihmsiten yhteiskunnassa, niitä sääntöjähän senkin pitää noudattaa.

Toiseksi miettisin sitä, että oliko se murina todellakin silloin eka kerran vihaista? Jos ihminen on leikittänyt koiraa aiemmin, entä jos se olikin intopuhinaa? Nyt se toki voi olla jo murinaa, koska teidän välttelevä käytöksenne on varmasti jo koiran suhtautumisen muuttanut ihmistä kohtaan, mutta olikohan se silloin ekalla kerralla sellaiseksi tarkoitettua? Minun lähisukulaiseni saa koirani villiintymään täysin ja koira urisee aina hänet nähdessään, koska ei ole mikään haukkuherkkä, mutta johonkin ääneenkin tajuttoman riekkumisen lisäksi ylitsepursuava into pitää purkaa. Minun kanssani koira urisee vain vetoleikeissä, tämän sukulaiseni siis kanssa jo hänet nähdessään, tai oikeastaan jo autonkin nähdessään.

• Auttakee

No kyllä minä koirani tunnen. Se meinasi ystävääni näykätä kädestäkin... Ja olen kyllä näyttänyt kaapin paikan että kuka täällä määrää!

• ...

Äääh... ymmärsit sanomani ehkä jotenkin väärin, en puhunut kaapin paikan näyttämisestä, vaan koiran ohjaamisesta oikeaan toimintaan.

En toki tiedä mitä tarkoitat kaapin paikan näyttämisellä, mutta jos tarkoitat, että koira on tietoinen asemastaan kastin alimmaisena ja sen tarvittaessa myös maan pinnalle pudotat jos aikoo kiipiä, niin ehkä vika on juuri siinä; negatiivinen ilmapiirihän luo vain negatiivisuutta. Eli jos pidät itsekin yllä ilmapiiriä, jossa negatiivisiin asioihin reakoidaan negatiivisesti, niin toki koirakin tekee niin, ikävä kyllä koirasi kokee ystäväsi negatiivisena.

Itse tarkoitin kuitenkin viestilläni (kuka meillä rähisee jos rähisee), sitä, että jos joutuisin itse siihen yllättävään tilanteeseen, että koirani ärähtäisi ihmiselle, minä varmasti siinä hetkessä karjaisin tyyliin "mitä v*ttua sinä teet?" ja se tulisi sellaisella äänen sävyllä, että koira toimintansa lopettaa silkasta ihmetyksestä ja sitten heti koiralle kehua ja palkkaa kun se katsoo taas minuun päin (ihmeissään reaktiostani).

Tokikaan tuollainen räjähdys omasta suusta ei toimi tilannetta pysäyttävänä, mikäli koira on tottunut, että omistaja puhuu sille tuolla tyylillä, koiraa siis koulutetaan muutenkin alistamismenetelmin... Mitä et toivottavast ja varmastikaani tee.

Tuo makupala juttu oli hyvä ja sitä kannattaa kokeilla. Mutta tilannehan on varmastikin se, että koira ei suostu makupalaa ystävältäsi ottamaan, koska sillä on ilmeisestikin puolustautuminen päällimmäisenä mielessä, eikä ruoka. Siksi minun mielestäni olisi syytä yrittää vain miettiä sitä syytä; miksi koira kokee tarvetta puolustautua juuri tämän ihmisen läsnä ollessa? Jos syy selviää, niin sitten koiralle siedätystä ihmisten tähän piirteeseen. Jos se syy ei selviä, niin sitten koiran huomion on oltava sinussa ystäväsi sijaan ja koiran täysin hallinnassasi, jonka teet siis sillä, että koiran väärä käytös lopetetaan heti ja koira ohjataan suuntautumaan vain sinuun. Se on ihan hyvä koira ja monesta tavoiteltavakin, sellainen joka ei ole kaikkien kaveri, vaan lojaali vain omille ihmisilleen ja jättää vieraat noteeraamatta. Se vieraiden noteeraamattomuus on joillekin koirille vain opetettava, joillekin se on luonnollista.

• canis.familiaris
        ... kirjoitti:

Äääh... ymmärsit sanomani ehkä jotenkin väärin, en puhunut kaapin paikan näyttämisestä, vaan koiran ohjaamisesta oikeaan toimintaan.

En toki tiedä mitä tarkoitat kaapin paikan näyttämisellä, mutta jos tarkoitat, että koira on tietoinen asemastaan kastin alimmaisena ja sen tarvittaessa myös maan pinnalle pudotat jos aikoo kiipiä, niin ehkä vika on juuri siinä; negatiivinen ilmapiirihän luo vain negatiivisuutta. Eli jos pidät itsekin yllä ilmapiiriä, jossa negatiivisiin asioihin reakoidaan negatiivisesti, niin toki koirakin tekee niin, ikävä kyllä koirasi kokee ystäväsi negatiivisena.

Itse tarkoitin kuitenkin viestilläni (kuka meillä rähisee jos rähisee), sitä, että jos joutuisin itse siihen yllättävään tilanteeseen, että koirani ärähtäisi ihmiselle, minä varmasti siinä hetkessä karjaisin tyyliin "mitä v*ttua sinä teet?" ja se tulisi sellaisella äänen sävyllä, että koira toimintansa lopettaa silkasta ihmetyksestä ja sitten heti koiralle kehua ja palkkaa kun se katsoo taas minuun päin (ihmeissään reaktiostani).

Tokikaan tuollainen räjähdys omasta suusta ei toimi tilannetta pysäyttävänä, mikäli koira on tottunut, että omistaja puhuu sille tuolla tyylillä, koiraa siis koulutetaan muutenkin alistamismenetelmin... Mitä et toivottavast ja varmastikaani tee.

Tuo makupala juttu oli hyvä ja sitä kannattaa kokeilla. Mutta tilannehan on varmastikin se, että koira ei suostu makupalaa ystävältäsi ottamaan, koska sillä on ilmeisestikin puolustautuminen päällimmäisenä mielessä, eikä ruoka. Siksi minun mielestäni olisi syytä yrittää vain miettiä sitä syytä; miksi koira kokee tarvetta puolustautua juuri tämän ihmisen läsnä ollessa? Jos syy selviää, niin sitten koiralle siedätystä ihmisten tähän piirteeseen. Jos se syy ei selviä, niin sitten koiran huomion on oltava sinussa ystäväsi sijaan ja koiran täysin hallinnassasi, jonka teet siis sillä, että koiran väärä käytös lopetetaan heti ja koira ohjataan suuntautumaan vain sinuun. Se on ihan hyvä koira ja monesta tavoiteltavakin, sellainen joka ei ole kaikkien kaveri, vaan lojaali vain omille ihmisilleen ja jättää vieraat noteeraamatta. Se vieraiden noteeraamattomuus on joillekin koirille vain opetettava, joillekin se on luonnollista.

Todella hyvin ja selkeästi kuvattu asian ydin.
        Tuntuisi hieman erikoiselta, jos tuo ongelma olisi pelkästään tuo yksilöön kohdistuva, eikä mukana olisi jonkinlaista ulkokäytökseen liittyvää häippää, jos niin, että pelkästään tuohon yhteen kohdistuu, niin sitten olisi syytä paneutua siihen syyhyn huolella.

• canis.familiaris

Todella hyvin ja selkeästi kuvattu asian ydin.
        Tuntuisi hieman erikoiselta, jos tuo ongelma olisi pelkästään tuo yksilöön kohdistuva, eikä mukana olisi jonkinlaista ulkokäytökseen liittyvää häippää, jos niin, että pelkästään tuohon yhteen kohdistuu, niin sitten olisi syytä paneutua siihen syyhyn huolella.

"siinä hetkessä karjaisin tyyliin "mitä v*ttua sinä teet?" ja se tulisi sellaisella äänen sävyllä, että koira toimintansa lopettaa silkasta ihmetyksestä"...tämä on aika tärkeä pointti -tuo hämmennys. Se on se hetki.

Se on sama mitä tilanteessa sanoo, kunhan se tulee vain tietyllä asenteella ja päättyy heti kun tuo "hetki" on saavutettu (kontakti/ohjattavuus). Moni menee asiassa liian pitkälle noin ajallisesti. Tärkeä on siis palautua itsekin siihen normaaliin "perustilaan"...

• mustikk11

Syytä voi olla hankala löytää, mutta voihan tilannetta koettaa silti muuttaa. Entä jos pyytäisit kaveriasi nakkelemaan kylään tullessaan koiralle herkkuja? Jos koira kokee kaverin jotenkin uhkaavana, rauhallinen käytös ja ehkä silmiin katsomisen välttäminen ym voisivat myös rauhoittaa koiraa. Näin koirasi voisi alkaa yhdistää kaverin tulon herkkuihin ja näin ollen pitäisi tätä ajan kanssa mukavana asiana. Tietenkin täytyy ottaa huomioon kaverin turvallisuus, ettei koira pääse kimppuun.

Itse ainakin kokeilisin tätä. On ihan taatusti varmaa, että koiran eristäminen on pahentanut tilannetta siinä määrin, että koira kokee kaverin saapumisen eristämiseen. Myös oma kättäytymisesi (ehkä myös kaverin) on todennäköisesti hieman hermostunutta kun kaveri saapuu ja koirahan aistii tämän helposti.

Kannattaa kuitenkin kokeilla, uskon että ongelma voi ajan kanssa ja kärsivällisyydellä poistua.

• Auttakee

Kiitos tuosta vinkistä! Pitää kokeilla :)

• hepppuli

Kyllähän sitä sydämestään toivoisi, että jos ihminen saksanpaimenen hankkii, hän on nimenomaan kiinnostunut koiran kouluttamisesta ja rodunomaisista aktiviteeteista. Ei pelkkä leikkiminen riitä. Palveluskoirarotuiset herkästi turhautuvat työn puutteessa, ja järjestävät itselleen tehtäviä. Tämä näkyy ruvenneen turvamieheksi.
      Kysymys on kokonaistilanteesta, eikä yksittäisestä ongelmasta tyyliin hei pliis vinkkejä ettei koirani söisi ihmisiä!
      Alapas nyt harrastamaan vaikka tottista koirasi kanssa, lenkkeilytä enempi, käskytä, kouluta ja ole itse aktiivinen, ettei koiralle jää mahdollisuutta kehitellä omia juttujaan. Iso koira hallintaan!

• kaks pelleä

Alkaa olla siinä iässä, että voi jo totutella reen vetoa ja reppu selkään kesäisin, jotta tuntee ja tietää tekevänsä töitä. Kesällä voi hyvin kantaa piknikki tarpeet ja oman vesipullon. Spk tarvii hirmuisesti aktiviteettia nuorena. Toki syitä voi olla monia ja ollaanhan sitä nyt aikuinen. Uros on aina uros ja kyllä nartutkin osaa. Itellä narttu ja uros, molemmat leikattu ja hyvin menee. Toinen saa kohta puoleen oman repun toki vielä tyhjän sellaisen ehkä varustettuna parilla pötkylällä ja vesipullolla. Koirani vaeltavat kanssani pitkiäkin matkoja ja hyvää tekee. Eivät uhittele kellekkään eikä niillä ole edes varaa käyttäytyä väärin. En myöskään ole ikinä harrastanut mitään rähinäleikkejä vaikka sakuja ovatkin. Joku voisi tykätä, että ovat nössöjä, mutta se sopii minulle. Kyllä ne sitten tarpeen tullen suojelevat jos on tarvis. Tosin nyt tietävät että minä suojelen jos tarvis. Molemmat ovat käyttölinjaisia, tottelevaisia eivätkä myöskään reagoi muihin edes noihin mokomiin eli pikkuisiin niin kuin minä sanon. Tsemppiä, anna tekemistä.

• ...

Hassu juttu, että itselläni on täysin päinvastainen kokemus tuosta taakan kannosta.

Aiemmat koirani olviat sosiaalisuuden perikuvia, mutta eivät todellakaan työskennellessään. Harrastan vaeltamista ja koirat siis siinä ohella ja tapanani oli, että koirat kantavat itse omat eväänsä ja tietenkin antoivat minulle pikkuisen vauhtiapua, siis vetovaljailla ja itse vain nostelin jalkojani perässä. Ja ainoat kokemukset siitä, että nämä koirat olivat "agreja" toisia koiria ja porojakin kohtaan oli vaelluspäivän ollessa jo loppupuolella ja koirat hiukan väsyneitä ja himoitsivat mielessään sitä ruokaa jonka leiripaikalla saavat, silloin muiden elukoiden ei passannut tulla lähelle niiden ruokia, eli niitä itseään.

• Vieraat käy talossa, kättelee omistajat eivätkä huomioi koiraa mitenkään. Poistuvat samalla tavalla ilman liirumia tai laarumia.

• clarma ei rek

Näinpä, ja pyyhkivät kätensä säämiskään eikä koiraasi, Ilua lainatakseni ;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4088
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      24
      2911
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2310
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      34
      1321
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      909
    6. 131
      885
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      874
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      822
    9. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      760
    10. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      756
    Aihe