Mitä mieltä olette seuraavasta? Ystäväni on ollut jo pidempään poissa työelämästä masennuksen vuoksi. Hän kuitenkin käy joka viikonloppu perjantaina ja lauantaina baarissa. Lisäksi hän harrastaa päivittäin tietokoneen pelaamista/facebookkaamista, käy koirien kanssa agilityssä ja jumpassa joka viikko.
Silti hän valittaa, kuinka huonosti hänellä on asiat, ei jaksa lähteä töihin ja kuinka heti ahdistaa, jos pitää ajatellakaan työntekoa.
Siis kertokaapa oikeasti masentuneet, onko masennus tällaista oikeasti? Käsittääkseni masentunut ihminen ei jaksa tehdä mitään. Eihän nyt laiskuus ja saamattomuus ole sama kuin masennus. Saan itse pientä palkkaa, ja aika usein tympäisee lähteä töihin ja suorastaan ahdistaakin. Sitten tällaisia pitää verovaroista elättää. Itse en edes koskaan ehtisi harrastaa noin paljon saati rahani riittäisi siihen, että olen kahtena päivänä viikossa baarissa.
En halua tällä tekstilläni leimata oikeasti masentuneita, mutta kaikkien kohdalla kyse ei todellakaan ole masennuksesta.
Jaksaako masentunut ihminen harrastaa ja hakeutua virikkeisiin?
223
11514
Vastaukset
- Oikeesti masis
Ei todellakaan ole masentuneen hommia nuo. Lääkärit kyllä käskee sairaslomallakin hakeutua ihmisten pariin, kotiin ei saa "mökittäytyä", mutta itselle ei tule mieleenkään. En vain jaksa jos olen niin masentunut että tarvin sairaslomaa. Ja silloin ne ihmiskontaktit ja ympäriinsä pörrääminen ahdistaa ihan yhtä paljon kun se työnteko.
Itse olen masentunut enkä mollaa muita masentuneita, mutta kaverisi ei todellakaan ole masentunut vaan pelkästään laiska ja saamaton joka haluaa lorvia muiden kustannuksella.
Anteeksi suorapuheistuuteni.- huhhh
Entä jos tämä kyseinen henkilö yrittää parantua masennuksesta tuollai tekemällä tuollaisia kivoja juttuja. Toki se saattaa esittääkkin, mutta ei silti kannata mennä siltä kyselemään tuollaista.
- masis3
huhhh kirjoitti:
Entä jos tämä kyseinen henkilö yrittää parantua masennuksesta tuollai tekemällä tuollaisia kivoja juttuja. Toki se saattaa esittääkkin, mutta ei silti kannata mennä siltä kyselemään tuollaista.
No itselläni meni kaksi vuotta toipua masennuksesta ja vaikka lääkäri olisi kuinka kehottanut tekemään tuollaista en varmasti pystynyt. Olisikohan tuttavallasi vaan väärä työ tai laiskuus.
Matkalla toipumiseen on tärkeää hommata joku säännöllinen asia josta SAA jotakin mutta vaikuttaa varsin terveeltä toiminnalta noin vilkas harrastuselämä. - naienene
huhhh kirjoitti:
Niin, samaa aioin minäkin tulla vastaamaan. Masennuksesta toipumisen kannalta on aika oleellista nimenomaan tehdä asioita joista saa positiivista energiaa. Meinaako aloittaja, että masennus paranisi paremmin kotiin lukittautumalla? Entä tietääkö aloittaja tuttunsa työtaustasta miten tarkasti? Voihan nimittäin olla, että se työ on koko masennuksen synnyttänytkin, joten on ymmärrettävää että työhönpaluu on vähän eri juttu kuin se agilityssä käyminen.
Varmasti on olemassa ihan vain laiskuuttaan muiden siivellä eläviäkin ihmisiä. Ongelma vaan on se, ettei ulkopuolinen ihminen ole ihan niin tietävä ja kaikkivoipa että voisi toisen puolesta tuollaisia asioita tietää. Veikkaan, että paljon enemmän kuin niitä siivelläeläjiä on besserwissereitä, jotka luulevat tietävänsä toisen tilanteen paremmin kuin hän itse. - ei ole masennusta
Lievää masennusta voi olla, sitä on ajoittain lähes jokaisella.
Oikeasti masentuneita kohtaan tuo on kuitenkin loukkaus.
Masentunut EI saa edes tietokonetta auki, saati että kävisi facebookissa.
Masentunut ei jaksa pestä hampaita, eikä syödä - hän ei siis todellakaan urheile koirien kanssa. - adhd
ei ole masennusta kirjoitti:
Masentunut ei jaksa pestä hampaita, eikä syödä - hän ei siis todellakaan urheile koirien kanssa.jatkuvia itsemurha ajatuksia mutta silti elän normaalia elämää päällä on lääkityksen perusteelle mania teen kahta työtä mikään ei silti tunnu miltään kaikki on aivan samantekevää ja ajatukset puuroa oli kuinka ahkera tahansa mikään ei tyydytä
- keskivaikea masennus
Masentunut ei jaksa pestä hampaita, eikä syödä - hän ei siis todellakaan urheile koirien kanssa.Minä syön masennukseen. Minulla on masennusta ja ahdistuneisuutta. Saan tietokoneen auki ja pesen hampaat. Masennusta on eri laatuita. En tosin kykenisi hoitamaan esim. koirien agilityyn vientiä,tms. Olen mieluummin kotona. Ahdistaa jo ajatus että pitäisi kyetä johonkin sosiaaliseen kanssakäymiseen. Kauppa ja pankki,ym.sellaiset asiat pystyn jo onneksi hoitamaan.
- 3ewdsrwefdsc
Masentunut ei jaksa pestä hampaita, eikä syödä - hän ei siis todellakaan urheile koirien kanssa."Masentunut EI saa edes tietokonetta auki, saati että kävisi facebookissa.
Masentunut ei jaksa pestä hampaita, eikä syödä - hän ei siis todellakaan urheile koirien kanssa."
Just joo! Voi vittu! Nyt kyllä yrität tehdä masennuksesta maailman lamauttavinta sairautta että ei edes halvaantuneet käsitä tätä.
Masennus voi pahimmillaan olla tota mutta ei varmasti koko aikaa. Itse olen käynyt pohjalla ja pysynyt siellä vuoden ja noussut ja pudonnut uudestaan mutta toi on jo liioittelua.
Aloittajalle: Mun mielestä kyse ei ainakaan ole masennuksesta mutta voi hyvinkin olla jotain muuta esim. Kova stressi tai ihan burn out tai työ uupumus. Pitäisi ihminen tuntea että voisi sanoa mitään. - raakkuna1
Ystäväsi on aidosti hyvin masentunut, ja kaipaisi sinulta ymmärrystä.
- teesketelijälle!
Vedäppä vittu päähäs tekopirteä masentunut!
- yksinäinen654
No, tässä unohtuu kuitenkin helposti se, että masennushan ei ole mikään on/off-tila, että sitä joko on tai sitten ei ole. Ei se ihan niin mene että silloin kun on masentunut, niin sitten vaan maataan sängyssä ja sitten kun se on ohi, niin mennään riemusta kiljuen takaisin töihin.
Voihan olla, että jossain vaiheessa se masennus on ollut pahakin. Toisaalta, vaikka tekisikin välillä jotain, niin tarkoittaako se sitä, ettei tuohon väliin mahtuisi huonompiakin päiviä? Eipä näistä tiedoista käy ilmi miten käy kun ko. ihminen sulkee asuntonsa oven ja jää yksin (?).
Toisaalta, se että roikkuu facebookissa, ei todista etteikö voisi olla masentunut. Itseasiassa, se että roikuu päivittäin facebookissa pitkään voi olla merkki siitä ettei kaikki ole kunnossa. En minä ainakaan jaksaisi montaa tuntia päivässä tuijotella facea, odotellen jonkun "statuspäivityksiä".
Omasta kokemuksesta tiedän senkin, ettei toisen oloa välttämättä näe ollenkaan.. Se on omalla tavallaan aika raastava tunne, kun on jossain porukassa, ja nauraa jutuille, vaikka sisimmässä on sellainen tunne ettei huvittaisi ollenkaan. Eikä se tarkoita että teeskentelisi mitään, sen enempää naurua kuin tuskaakaan.. Joskus ne vaan voivat olla olemassa yhtä aikaa, ja silloin se tuntuu ristiriitaiselta ja uuvuttavalta.
Masennuksesta toipumisen kannalta on mielestäni olennaista se, että oikeastaan se ei ole samalla tavalla sairaus, niin kuin sairaudet yleensä. Tavallaan itse miellän sen enemmän oireeksi siitä mikä elämässä mättää. Eikä sitä oikeastaan edes voi parantaa lääkkeillä, jos tässä kohtaa joku on sitä mieltä että on saanut apua lääkityksestä, niin enpä mene vastaankaan väittämään. Tarkoitan lähinnä sitä, että lääkitys sinänsä ei auta, ja muistaakseni jostain luinkin että lääkärit käyttävät masennuslääkkeitä väärin, masennuslääkkeiden tarkoituksena olisi mahdollistaa niistä masentuneelle tyypillisistä ajatusmalleista irtautuminen, uusien ajatusmallien oppiminen. Mutta se että jokin asia on mahdollista ei tarkoita sitä että se tapahtuisi itsekseen. Joku saattaa parantua lääkehoidollakin, mutta vain jos on valmis itse tekemään ne tarvittavat asiat. Toisaalta, pärjätä voi ilman lääkkeitäkin.
Tärkeintä on korjata ne oman elämänsä ongelmat.
Itsellä kävi niin, että keskityin liikaa työhön. Laiminlöin itseäni, kunnes lopulta kävi niin että ihan vahingossa ihastuin.. Ihastuksen kohde oli suoraan sanottuna mahdoton, minkäänlaista suhdetta ei olisi voinut edes kuvitella, mutta samalla itselleni valkeni se tosiasia miten yksin olen. Ja sitten se korttitalo romahti minun osaltani.
Ulkoapäin joku olisi voinut ehkä kuvailla kokemuksiani jonkinlaiseksi "työuupumukseksi", mutta tosiasiassa pidän työstäni. Olen jatkuvasti halunnut tehdä töitä.. Ja huonompina päivinä tunnen valtavasti syyllisyyttä siitä etten kykene vaikka haluaisin. Minun ongelmani on siinä että olen yksin. Siispä, pohjalle pudottuani aloitin ongelmanratkaisun siitä ongelman ytimestä, yksinäisyydestä. Koska en kyennyt töihin, päätin että töidenkin kannalta paras ratkaisu olisi hoitaa se ensisijainen ongelma pois. Aloin aktiivisesti hakea seuraa, mikä ei suinkaan ollut helppoa siinä tilanteessa.
Minun tapauksessani oli paljon hyötyä siitä, että firma on kuin omani, ja työporukasta löytyi riittävästi ymmärrystä. Ei se toki aina helppoakaan ollut, kyllä sen huomasi että aina ei ymmärrystä riittänyt. Tuntui uskomattoman pahalta kun toiset ajattelivat minun laiskottelevan, vaikka jatkuvasti taistelin pysyäkseni edes jotakuinkin toimintakuntoisena. Kaikesta huolimatta, sain kuitenkin tehdä töitä kykyjeni mukaan. Muualla tämä sairausloma/töissäolo-käytännön joko/tai luonne olisi varmaan monelle masentuneelle vaikea, kun töissä pitäisi kyetä toimimaan heti 100% teholla, mikä voi olla todella korkea kynnys joissain tapauksissa.
Itselle on mieleen tallentunut aika vahvasti se kun, välillä tuli todella surullinen olo rakkauslauluista.. Eikä asiaa yhtään helpota se, että sehän ei ole mitenkään erikoinen aihe musiikissa. Muistan miten kerrankin olin tyytyväinen siihen kun sen hetkinen työtehtävä oli sen verran fyysinen, että hiki virtasi, ja minä ajattelin vain sitä että ainakaan kukaan ei näe minun itkevän. - oikeasti
teesketelijälle! kirjoitti:
haistakaa kaaikki vitut,jotka ette ymmärrä sairautta masennus.juuri minä sairastan tälläistä tyyppiä .olen sairastanut jo 25.v.siitä ollut eläkkeellä 20.v.o todettu ,ja tutkittu,on elinikäinen vaikeaasteinen masennus,johon liittyy ,monia muitakin sairaus,mania,pers.häiriö,paniikkihäiriö,sosiaaliset pelot,ym.mutta silti ,olen esim.vuodesta 300.pv.ihan ns.hyväkuntoinen .jotkut ihmettelevät ,miksi olen eläkkeellä.
ei masennuksesta päästä eläkkeelle ,jos olet vuodessa 3.kk .työkyvytön.minä olen avohoidossa ollut,lähes koko ajan.
siihen masennukse hoitoon kuuluu juuri nämä ,mitä tämä henkilö kirjoitti,sillä parannetaan itsetuntoa,ja positiivista ajattelua,joka vähentää kärsimystä.
minulla on aivoperäinen masennus,eli sisäsyntyinen,puuttuvat hermostossa olevat välittäjäaineet.lääkitys on vahva.tarvitaan ,mm.unilääkitys,peruslääke masennukseen,tasapainolääke,maniaan toinen tasapainolääke,mulla on myös ahdistuneisuus lääke,joka on yleinen.nyt mullakin on toimintaa,eurusten kivan likkakaverin,olen julisella paikalla harrastus ns.omassa työssä.käyn asiat hoitamassa.ihan niinkuin muutkin ihmiset .herään aamulla aikaisen.mutta koskaan ei ole paluuta,vakituiseen työhön.tämäkin oli silloin aikanaan ,miksi .nyt parinkymmenen vuoden jälkeen olen todennut,päätös työk.elääkkeestä oli kohdallaan.
tämän ymmärtää vasta itse ,kun sairastuu tähän.esim.jos sinulle on tapahtunut ikäviä asioita,kuen ero,konkurssi,läheisen kuolema,ym.masennut syvällisesti,mitä tiedän ,niin useimmat selviää ,joskus menee pitkäkin aika,jopa vuosia.
tässä olisi vaikka kuinka paljon kertomista,ja tietoa näille henkilöille,eräskin kommentti oli ,onko masennus päänsärkyä,tai lopetat lääkityksen.
vertauksen tekisin.......esim.sairastut sisäelin sairauksiin,jossa todetaan työntekoa haittaa,tai ei voi tehdä,miten tulette näkemään nämä ulospäin.hänet passitetaan eläkkeelle.toivottavasti pikkuisen tuli selvennyttyä,olen kaukana lusmusta,ilmaisesta rahasta,ei viitsi herätä aamulla.ei pitäisi tuomita,ja onhan se niin ,ei tiedä milloin itse on jokin sairaus elämässä.tai koska tapaturma lopettaa työnteon. - reijo7
Masentunut ei jaksa pestä hampaita, eikä syödä - hän ei siis todellakaan urheile koirien kanssa.Masennuksesta ja loppuun palamisesta on tehty ihan luallinen teko sairaus. Kun minä olin nuori niin tälläistä sairautta kuin masennus ei edes tunnettu. Jos joku tälläistä olis valittanut niin hänelle olisi sanottu että: Mene maate! tai Ei tässä mitään masennella mee vaan muualle masentelemaan tää ei ole mikään lepokoti! Se oli hyvää hoitoa ja tulokset oli positiivisa. Masennuksen aiheuttaa vain se että tälläinen sairaudeksi luokiteltu tila kuin masennus on olemassa. Eikä silloin 50- 60 vuotta sitten ollut monellakaan varaa ola masennuksen tähden työstä poin, jos ei tehnyt työtä, niin sai kuolla rauhassa nälkään. Tai ripustatua sitten silmukkaan ja pois täältä masentelemasta niin yksinkertaista ja toimivaa oli oli tuon ajan masennuksen hoito.
- ihmeresepti?
masis3 kirjoitti:
No itselläni meni kaksi vuotta toipua masennuksesta ja vaikka lääkäri olisi kuinka kehottanut tekemään tuollaista en varmasti pystynyt. Olisikohan tuttavallasi vaan väärä työ tai laiskuus.
Matkalla toipumiseen on tärkeää hommata joku säännöllinen asia josta SAA jotakin mutta vaikuttaa varsin terveeltä toiminnalta noin vilkas harrastuselämä.No, paljasta ihmeessä miten paranit jos tuijotit kaksi vuotta maaten huoneesi kattoa ja seiniä? Varmasti tuhannet haluaa tietää "reseptisi"? Kerro päiväohjelmasi, mistä se koostui ja miten meni. Kiitos!
- masentunut1
keskivaikea masennus kirjoitti:
Minä syön masennukseen. Minulla on masennusta ja ahdistuneisuutta. Saan tietokoneen auki ja pesen hampaat. Masennusta on eri laatuita. En tosin kykenisi hoitamaan esim. koirien agilityyn vientiä,tms. Olen mieluummin kotona. Ahdistaa jo ajatus että pitäisi kyetä johonkin sosiaaliseen kanssakäymiseen. Kauppa ja pankki,ym.sellaiset asiat pystyn jo onneksi hoitamaan.
"Keskivaikea masennus"...mulla ihan sama juttu. En jaksa tavata kavereita tai olla millään lailla sosiaalinen. Sitä aikalailla käpertyy omaan oloonsa. On turvassa maailmalta kotona vaan. Hyvä että on edes tietokone ja fb, muuten varmaan hautautuisi sänkyyn eikä sieltä enään pääsisi ylos ollenkaan.
- 2013
reijo7 kirjoitti:
Masennuksesta ja loppuun palamisesta on tehty ihan luallinen teko sairaus. Kun minä olin nuori niin tälläistä sairautta kuin masennus ei edes tunnettu. Jos joku tälläistä olis valittanut niin hänelle olisi sanottu että: Mene maate! tai Ei tässä mitään masennella mee vaan muualle masentelemaan tää ei ole mikään lepokoti! Se oli hyvää hoitoa ja tulokset oli positiivisa. Masennuksen aiheuttaa vain se että tälläinen sairaudeksi luokiteltu tila kuin masennus on olemassa. Eikä silloin 50- 60 vuotta sitten ollut monellakaan varaa ola masennuksen tähden työstä poin, jos ei tehnyt työtä, niin sai kuolla rauhassa nälkään. Tai ripustatua sitten silmukkaan ja pois täältä masentelemasta niin yksinkertaista ja toimivaa oli oli tuon ajan masennuksen hoito.
Se että ennenvanhaan masennusta ei ole osattu diaknosoida, ei tarkoita ettei sitä ollut. Pahasti masentuneet vaan veti ittensä kiikkuun koska ei ollut ymmärrystä eikä lääkitystä, piti vaan jaksaa vaikkei olisi jaksanut :(
Ennenvanhaan ei diaknosoitu AD/HD:tä (MBD:tä) ja sellaiset lapset jotka sitä sairasti tietämättään, leimattiin vaan hankalaksi tapaukseksi. Tänäpäivänä tiedetään mistä on kyse ja sellaisetkin lapset voi pärjätä koulussa koska ymmärretään heitä ja osataan auttaa ja antaa tukea heille.
Ennenvanhaan oli paljon muitakin sairauksia joille ei ollut nimeä, mutta nykyään jo ne osataan diaknosoida ja ihmiset saa hoitoa. - oma kokemus
Masentunut ei jaksa pestä hampaita, eikä syödä - hän ei siis todellakaan urheile koirien kanssa.Masentuneena en jaksa mitään, ei kiinnosta mikään. Kun olin masentunut en välittänyt mistään, ruoka ei maistunut olisin vain nukkunut... Ei ollut ajatustakaan istua netin ääressä sanomattakaan baareissa. Kotona vaan ja verhot kiinni.
Nyt jo vähän paremmin... - hullujakopuhut?
2013 kirjoitti:
Se että ennenvanhaan masennusta ei ole osattu diaknosoida, ei tarkoita ettei sitä ollut. Pahasti masentuneet vaan veti ittensä kiikkuun koska ei ollut ymmärrystä eikä lääkitystä, piti vaan jaksaa vaikkei olisi jaksanut :(
Ennenvanhaan ei diaknosoitu AD/HD:tä (MBD:tä) ja sellaiset lapset jotka sitä sairasti tietämättään, leimattiin vaan hankalaksi tapaukseksi. Tänäpäivänä tiedetään mistä on kyse ja sellaisetkin lapset voi pärjätä koulussa koska ymmärretään heitä ja osataan auttaa ja antaa tukea heille.
Ennenvanhaan oli paljon muitakin sairauksia joille ei ollut nimeä, mutta nykyään jo ne osataan diaknosoida ja ihmiset saa hoitoa.Niin, ja perämettien isot kivitalot täys "hulluja", poissa silmistä, poissa mielestä.
Jos tänäpäivänä joku ehdottaisi käyttää lähestulkoot terveiden (huom monesti jopa työkykyisten) avohoitopotilaiden hoitoon sellaisia järkyttäviä summia mitä heidän pitäminen laitoshoidossa maksaisi, olisi ainoa henkilö joka sinne laitoshoitoon lähetetään ko. ehdotuksen keksinyt itse. - Masennuslääke
2013 kirjoitti:
Ennenvanhaan oli paljon muitakin sairauksia joille ei ollut nimeä, mutta nykyään jo ne osataan diaknosoida ja ihmiset saa hoitoa.Se että enenvanhaan masennusta ei ole osattu diaknosiod, ei tarkoita sitä ettei sitä ollut.
Noinhan se asia on, minä kirjoitin vain niistä "hoidoista" jotka tunnettiin samoin kuin sinäkin. Moni varmaan keksikin tehokkaan lääkityksen masennukseen, eli varma ja tehokas lääke oli sitten masentuneelle se luja oksa ja silmukka. Suomalaiset kun on jo tämän lääkkeen käytössä muutenkin maailman kärki tasoa, oli sitten syyt ihmisissä tai hoidoissa.
Kyllhän me hankalat tapaukset seistiin nurkassa lähes joka päivä koulun jälkeen kun ei tidetty muuta parannusta Meille hankalille tapauksille. Sitten kun kotona tiedettiin että on ollu arestissa niin housun persaukset pöllysi kun annettiin vielä kotona sitä "hoitoa". - reijo7
naienene kirjoitti:
Niin, samaa aioin minäkin tulla vastaamaan. Masennuksesta toipumisen kannalta on aika oleellista nimenomaan tehdä asioita joista saa positiivista energiaa. Meinaako aloittaja, että masennus paranisi paremmin kotiin lukittautumalla? Entä tietääkö aloittaja tuttunsa työtaustasta miten tarkasti? Voihan nimittäin olla, että se työ on koko masennuksen synnyttänytkin, joten on ymmärrettävää että työhönpaluu on vähän eri juttu kuin se agilityssä käyminen.
Varmasti on olemassa ihan vain laiskuuttaan muiden siivellä eläviäkin ihmisiä. Ongelma vaan on se, ettei ulkopuolinen ihminen ole ihan niin tietävä ja kaikkivoipa että voisi toisen puolesta tuollaisia asioita tietää. Veikkaan, että paljon enemmän kuin niitä siivelläeläjiä on besserwissereitä, jotka luulevat tietävänsä toisen tilanteen paremmin kuin hän itse.Varmasti on olemassa ihan vaan laiskuuttaan muiden siivellä eläviäkin ihmisiä.
näin varmasti on. se työ masentaa juuri laiskoja, kun ei viitsisi mitään tehdä, mikä johonkin velvoittaa ja on velvollisuus. Toisekseen ihmistä ei ole rakennettu siten, että hän olisi aina iloinen ja irti maasta. Elämään kuuluvat hyväniin kuin huonotkin päivät.
Masennus ei ole sitä, että nyt mää oon masentunu, ku min kummin kaiman vuohi eille kuoli. - none1
suoraan sanottuna ette taida tietää masennuksesta yhtään mitään :)
- none1
teesketelijälle! kirjoitti:
puhuppa sitten ku sulla on jotain todellista kokemusta :)
- none1
masis3 kirjoitti:
Matkalla toipumiseen on tärkeää hommata joku säännöllinen asia josta SAA jotakin mutta vaikuttaa varsin terveeltä toiminnalta noin vilkas harrastuselämä.ymmärrätkö.. että pakko koittaa jotain liikettä pitää yllä että jaksais ja sais hieman piristystä elämään :) jokainen kukin omalla parhaalla tavallaan koittaa.
- Aivosumu
Masentunut ei jaksa pestä hampaita, eikä syödä - hän ei siis todellakaan urheile koirien kanssa.Öhöm, eikös se ole alku-/ennaltaehkäisevän masennuksen oireita että vielä jaksaa tehdä jotain? Ja nimenomaan siihen kuuluu luonnossa liikkuminen, elämästä nauttiminen, oma-aloitteinen tekeminen (kuten tietokoneen aukaisu -pakostakin laskujen maksussa) ja urheilu, lueskelu, itsensä kehittäminen, niin että löytäisi uudemman elämäntavan jonka myötä jaksaisi palata työelämään? Hassua, ainakin minulla lääkärit ovat todenneet oireideni perusteella keskivaikean masennuksen ja jaksan tehdä noita asioita, mutta työpaikalla ahdistus ym. epämääräiset oireet, kuten aivosumu, lyhytmuistin puutos, nousee esille enemmän.
- Aivovajaus
Aivosumu kirjoitti:
Öhöm, eikös se ole alku-/ennaltaehkäisevän masennuksen oireita että vielä jaksaa tehdä jotain? Ja nimenomaan siihen kuuluu luonnossa liikkuminen, elämästä nauttiminen, oma-aloitteinen tekeminen (kuten tietokoneen aukaisu -pakostakin laskujen maksussa) ja urheilu, lueskelu, itsensä kehittäminen, niin että löytäisi uudemman elämäntavan jonka myötä jaksaisi palata työelämään? Hassua, ainakin minulla lääkärit ovat todenneet oireideni perusteella keskivaikean masennuksen ja jaksan tehdä noita asioita, mutta työpaikalla ahdistus ym. epämääräiset oireet, kuten aivosumu, lyhytmuistin puutos, nousee esille enemmän.
Turha viesti.
- Anonyymi
keskivaikea masennus kirjoitti:
Minä syön masennukseen. Minulla on masennusta ja ahdistuneisuutta. Saan tietokoneen auki ja pesen hampaat. Masennusta on eri laatuita. En tosin kykenisi hoitamaan esim. koirien agilityyn vientiä,tms. Olen mieluummin kotona. Ahdistaa jo ajatus että pitäisi kyetä johonkin sosiaaliseen kanssakäymiseen. Kauppa ja pankki,ym.sellaiset asiat pystyn jo onneksi hoitamaan.
Monia muitakin ahdistaa ja olisi mieluummin kotona.
Kaupassa sinun on pakko käydä elääksesi ja pankissakin välillä, siksi teet niitä. Se ei vielä ole mikään masennuksen määre. Enemmänkin se, mitä valikoit tehdä ja mikä sinua sattuu huvittamaan.
Mieti kun sinun pitäisi saada jostain rahaa kaupassakäymiseen ja Kela tai sossu ei olisi vaihtoehtoja. Sitä alkaisi väkisin kehitellä jotain. - Anonyymi
Aivosumu kirjoitti:
Öhöm, eikös se ole alku-/ennaltaehkäisevän masennuksen oireita että vielä jaksaa tehdä jotain? Ja nimenomaan siihen kuuluu luonnossa liikkuminen, elämästä nauttiminen, oma-aloitteinen tekeminen (kuten tietokoneen aukaisu -pakostakin laskujen maksussa) ja urheilu, lueskelu, itsensä kehittäminen, niin että löytäisi uudemman elämäntavan jonka myötä jaksaisi palata työelämään? Hassua, ainakin minulla lääkärit ovat todenneet oireideni perusteella keskivaikean masennuksen ja jaksan tehdä noita asioita, mutta työpaikalla ahdistus ym. epämääräiset oireet, kuten aivosumu, lyhytmuistin puutos, nousee esille enemmän.
On noita oireita muillakin. Normaali arjessa stressi on normaalia ja välillä muisti pätkii. Aikuisen elämä on sellaista, että pitää ostaa vastuuta itsestään. Myös niistä noloistakin tilanteista kun muisti ei toimi ja pätkii jne. Nekin on osa ihmistä. Tuskin ne kokonaisvaltaisesti työntekoa estävät. Sinulle voisi järjestää vaikkapa sellaista työtä, jossa näitä ominaisuuksia tarvitaan vähemmän tai ei ollenkaan. Oma aloitteellisuus on hyvä lähtökohta jos haluaa edetä elämässä. Aloittaa ihan vaikka roskien poimimisesta tai muusta, josta on hyötyä kaikille mutta on helppoa eikä vaadi suurta osaamista.
- näinkin voi kysyä?
En tuomitse ketään suoralta kädeltä. Aloittajan äänessä paistaa kyllä jonkinlainen kateus ystäväänsä kohtaan ja jos on kysymyksessä ystävävä niin eikö olisi ihan reilua kysyä asiaa häneltä itseltään .
Et varmaan ehdi harrastaa noin paljoa työssä käyvänä? Jospa tällä henkilöllä on töissä vaikeaa: häntä kiusataan, hänellä on hankala esimies tai työkaverit, hänen resussit ja lahjat eivät riitä kestämään työpaikan paineita.
Tuo luettelemasi lista ystäväsi tekemisistä on sellaista puuhaa, että niihin ei kovin paljon tarvitse henkistä kapasiteettiaan.
Varmaan tämä henkilö ei ole sanan varsinaisessa merkityksessä masentuntu, mutta jokin työpaikalla tökkii!
Ja jospa sinun itsesi pitäisi miettiä henkilökohtaisesti mitä voit tahdä ja miten ratkaista se oma väsymys ja paha olosi omaan jaksamiseesi työssä.- Kateus ei ole synti!
Kateus paistaa - ja syystä. Toisella tuntuu olevan aikaa ja rahaa. Itse raataa maksaakseen hälle veroina nuo mitä on itsellä niukasti. Vain lobotomoitu voisi olla tilanteeseen tyytyväinen.
- 7+6
Onko se kateus sitten vääryys? Toinen teeskentelee masentunutta ja maksattaa laskunsa muilla ihmisillä.
Työssä kiusataan, esimies kiusaa...Ne asiat eivät ole lääkärikunnan ongelma, paitsi jos se vaikuttaa koko elämään. Silloin puhutaan jo ihan toisenlaisesta avusta ja tueksi haetaan sitten lääkärinapua jos oikeasti ei vain pysty elämään...Vapaa-ajallakin.
Kyseinen henkilö tuntuu kärsivän työmasennuksesta. Eli töissä ei jaksaisi käydä niin millään, mutta vapaa-ajalla viihdytään paljon paremmin. Monella nuorella on samanlainen tilanne ja se yleensä kestää monta vuotta....Kun ei vaan jaksa käydä ilmaisessa koulussa, tai töissä...=)
Tunnen ihmisen, jolla on todella monta vuotta esiintynyt masennusta ja muita "sairauksia" joita en tässä kohti muista. Kun se touhu laukeaa, niin sitten loppuu kaikki. Sairaalaassa ramppaa korkeintaan ja silloinkin perhe hoitaa koko homman. Se ei ole mitään teeskentelyä, se on aika karua katseltavaa ja yksi oikea ihminen, jolle ne lääkkeet kuuluu.
Ehkä aloittajan kaveri on masentunut oikeasti ja tekee vapaa-ajalla kaikkea sosiaalista toimintaa "parantuakseen". Tiedä sitä. Tai sitten hän on saanut paperit masennukseen ja sairaslomaa, nostaa veronmaksajien rahaa petoksen omaisesti. Tiedä sitten häntä, mutta ihmiset joille on diagnosoitu masennus kyllä jo käyttäytymisellään antaa ulospäin signaalia, että kaikki ei ole hyvin. - aurinko paistaa
Itselläni on diagnosoitu toistuva vaikea masennus.
Normaalisti yritän silti käydä töissä, lääkityksen ja terapian turvin, joskus "putoan", (tähän mennessä olen ollut 4x sairaslomalla masennuksen vuoksi 20:n työvuoden aikana).
Vaikean masennuksen monta kertaa kokeneena tiedän, ettei silloin paljon lähdetä sängyn pohjalta minnekään, katsellaan vain painajaisunia, jos edes nukutaan...
Dieettinä loistava, viimeksi laihduin yli 5 kg parissa viikossa, kun en muistanut syödä, edelleen olen normipainon alarajoilla. Myös peseytyminen ja vaatteidenvaihto unohtui...
Ehkäpä ystäväsi ei ole kovin vaikeasti masentunut? Keskustele hänen kanssaan! Hyvää tekee harrastaa jotain, tavata ystäviä ja lähteä edes ulos, jos pystyy...
- Fewfjkewewfeffwefe
Miksi vastata jos olet jo tuomiosi tehnyt?
Ainakin minä "jaksoin" pelata tietokoneella ja käydä tapaamassa lapsiani kun olin masentunut.
Pelaaminen oli pakkotoistoa jonka tarkoitus oli siirtää huomioni pois siitä että minulla oli jatkuvasti paha olla, en kyennyt pelaamaan kuin tietynlaisia mekaanisia pelejä ja harvoin nautin niistä - pelien vaatimus oli että ne vaativat keskittymiseni kokonaan ja ne kestävät kauan. Lapsiani kävin tapaamassa koska syyllisyys liikutti, mutten pystynyt koskaan olemaan heidän kanssaan täysipainoisesti tai kokemaan että olisin hyvä vanhempi, enemmänkin tuntui että olen heille vain olemassa koska se on se mihin nyt pystyn.
Mihinkään pitkäjänteiseen ja suunnitelmalliseen en olisi pystynyt, en opiskelemaan, en pystynyt siivoamaan asuntoani, en tekemään ruokaa. Kaikki ajelehti ohi sairaana synkkänä näytelmänä jossa paha oli tuli kun lopetti niiden harvojen asioiden tekemisen jotka veivät ajatukset kokonaan pois.
En ihmettelisi jos hyvänä hetkenä minusta olisi saanut kuvan että pystyn ja jaksan ja kaikki sujuu, mutta totuus on toinen.
Täten siis on mahdollista että "ystäväsi" on todellakin masentunut, hän voi jaksaa yksittäisiä asioita - mutta se ei tarkoita että hän jaksaisi kokonaisuutta. Tuosta ystävästäsi on vaikea sanoa mitään, mutta avopuolisoni oli masennuksessaan aika samanlainen - hän esim. kävi baareissa aktiivisesti, lähinnä koska alkoholi turrutti hänet, ja siis hänestä tiedän että hänen masennuksensa oli hyvin todellinen ja kylkiäisinä tulleet paniikkikohtaukset (joita olen todentanut jo nelisenkymmentä tähän päivään mennessä) lamaannuttivat hänen täydellisesti.
Nykyään hän on kuntoutunut, töissä ja tyytyväinen elämäänsä. Paniikkikohtauksetkin alkavat olla suunnilleen hallussa. Jos tarkastellaan vain käytöstä niin hyvin vähän on muuttunut näiden kahden vuoden aikana, mutta kun tuntee ihmisen syvällisesti huomaa että hän on muuttunut sisäisesti hyvinkin paljon - tervehtynyt.
Tämä on siis tarina joka sopisi masentuneeseen. "ystäväsi" saattaa olla masentunut, se ei välttämättä oirehdi täydellisenä lamaantumisena, silloinhan kyseessä olisi jo katatoninen oireyhtymä. - Mikäystävä!
Eikö ole hyvä, jos ystäväsi tekee sellaisia asioita, mitkä eivät ahdista? Minusta on oikein kuntoutua masennuksen aikana. Eihän kukaan voi hypätä takaisin työelämään, jos ei ole siihen valmis. Tuollainen harrastelu on mielestäni mahtava juttu. Siinä hän voi kokeilla mitä jaksaa tehdä ja mihin voi keskittyä. Niinkuin moni tässä sanoikin, niin on eri asia harrastaa jotain mistä pitää kuin mennä pakolla työhön ts. oravanpyörään. Ehkä hän itse alkaa vaatia itseltään liikaa tai sitten työ on liian vaativaa. Hän on löytänyt asioita, jotka ovat ilmaisesti mielekkäitä. Olisit onnellinen, kun kaverisi on löytänyt elämälleen tarkoitusta. Aivan liián moni masentunut menee niin syvälle, että jää kotiin makaamaan ja alkaa hautoa itsemurhaa. Jos tuon kaverisi elämä niin ahdistaa, niin hae sairaslomaa. Sitten voit harrastaa ja käydä baareissa. En ymmärrä miksi sinun tai kenenkään tehtävä olisi puuttua toisen ihmisen elämään. Elä vaan sitä omaa täydellistä kristillisen etiikan mukaista työkeseskesitä elämääsi vaikka hautaan asti tai sitten tee asialle jotain. Typerää kateutta masentunutta kohtaan. Monikaan ei ole valmis työhön, jossa revitään kaikki mehut irti, kun on hetken saanut huilata. Elämä pitää rakentaa uudestaan.
- Anonyymi
Sori olen huumeissa oleva Alma Median toimittaja.
- pois kateus masenn
Kivessä kipeä kuin toisessa. Aloittaja itse ei ainakaan vielä tiedä masennuksesta tuon taivaallista: kivessä kipeä kui toisessa pätee tähänkin. Tämä on sitä, ota itseäsi niskasta kiinni - filosofiaa! Hyvä että tuo hekilö ei ole vilä siellä syvimmässä masennuksen laaksossa ja on hyvä että hän onkin ajoissa hypännyt pois oravan pyörsästään ja voihan olla että hän jo pohjalla ollutkin ja alkanut tervehtymään. Jaksaa jo harrataa ja olla ihmisten parissa ja hoitaa jopa kuntoaan käymällä jumpassa.
Toivon rinnallakulkevalta ystävältä nyt kannustusta ja jos itse alkaa väsyä niin on aika alkaa hoitaa itseään vaikka sitten ottamalla sairauslomaa. - Oikeesti masis
Hei vastaajat: ai että masentuneet jaksavat käydä baarissa joka viikonloppu kaksi kertaa ja jumpassa ja agilityssa joka viikko?? Ei todella. Ymmärrän pelaamisen, lapsien/muiden tapaamisen, mutta en tuota baarissa pörräämistä ja aktiivista harrastamista. Varmasti voi olla jotain mikä siellä töissä ahdistaa, mutta se on eri asia kuin masennus, eikä näin ollen siis poistu sairaslomalla. Esimerkiksi työuupumus ei ole (KELAN, ei minun mukaan) sairaus, vaan silloin töissä täytyy tehdä järjestelyitä että ihminen voi siellä toimia. Tietysti joku voi tarvita aikaa työuupumuksesta toipumiseen, mutta sillä nimikkeellä sairaslomaa ei saa. Joka tapauksessa sekin on täysin eri asia kuin masennus.
- viekalatkin...
No voi ei. Jos sinä ymmärrät pelaamisen ja lapsien tapaamisen, niin onko se joku mitta? Ehkei hänellä ole lapsia ja haluaa tavata ihmisiä. Missäpä niitä muualla tapaa kuin harrastuksissa tai baareissa. Joku toinen masentunut voi hakea ystäviä ja lohtua esim. seurakunnan piiristä. Jos jaksaa harrastaa, niin se kohottaa itseluottamusta ja ajatusta, että ehkä pian jaksaa myös lähteä työelämään. On kuitenkin eri asia harrastaa koirien kanssa ja käydä jumpassa kerran viikossa kuin olla töissä esim. 40 tuntia viikossa. Töihin yleensä lähdetään joka päivä ja useassa työssä ollaan vastuussa toisista ihmisistä. Nythän tuo kaveri vasta opettelee ottamaan vastuuta koirasta ja itsestään ja huolehtii fyysisestä kunnostaan. Baareissa käymällä hän saa sosiaalista kanssakäymistä. Hän voi tarvita nyt omaa aikaa, jos on vaikka polttanut itsensä loppuun vaativassa työssä. Nyt on hänen aikansa huolehtia omasta hyvinvoinnistaan, joka on ilmeisesti jäänyt hoitamatta, kun masennus on hiipinyt.
On ihan turha sivusta moralisoida, vaikka kuinka tuntisi kateutta. Sekin on valinta mihin koulutukseen ja työhön lähtee ja kuinka rahansa käyttää. Toiset säästää vaatteista, arkikulutuksesta ja ruuasta voidakseen sitten tehdä itselle tärkeitä asioita, kuten harrastaa agilitya. Voi myös elää nuukemmin, tehdä lyhyempää työviikkoa tms. ettei tarvi sairausolmalla olevaa ystävää kadehtia.
- AutaArmias1
Taitaa olla ihan tervettä, jos masentunut alkaa vihdoin huomioida omia tarpeitaan. Siitä voi olla vielä pitkä matka työkykyiseksi. Ihmisessä on sisäsyntyisenä tareena tulla nähdyksi ja kohdata muita ihmisiä. Samoin kuin on tarve syödä, nukkua ja liikkua. Jos nyt joku masentuneen ystävä itse laiminlyö itseään, niin on väärin, että myös vähättelee ystävänsä tarpeita. Siihenhän tämä kaikki paskanpuhuminen ja kyräily työpaikoilla perustuu... kun jää itse jotain mielestään tärkeää vaille, niin alkaa kadehtia sitä jolla sitä on. Ehkä tuolla kaverillasi ei ole nyt kunnon toimeentuloa, mutta hänellä on aikaa huomioida itseään. Hän oppii kuuntelemaan omia tarpeitaan eikä enää suostu työpaikalla alistumaan liian suureen työmäärään tai pompotukseen. Tuollainen sairasloma voi olla hyvinkin ovi uuteen maailmaan. Ihminen saa vihdoinkin miettiä mitä elämältä haluaa eikä kukaan ole huohottamassa niskaan. Väliäkö sillä johtuuko sairaus huonosta työilmapiiristä vai mistä, mutta lomaa hän kuitenkin voi tarvita löytääkseen itsensä ja varmuuden siitä mitä oikeasti haluaa tehdä. Turhaa haaskata lyhyttä elämäänsä paskassa työssä, kun sen voi elää eri tavoinkin. Voi hyvin vielä kouluttautua mieluiseen ammattiin, ryhtyä yrittäjäski tms. Tuommoset elämäntapavalittajat vaan valittaa, kun eivät itse uskalla ottaa päivääkään vapaata. Tämä on vapaa maa, ei ole pakko tapaa itseään työllä.
- Vaihtelevaa vointia
Masennus ei välttämättä ole sitä, ettei jaksa. Kyse on usein tahtotoimintojen ja motivaation häiriöistä: ei saa aikaan, ei pysty päättämään, ei ole aloitekykyä, ei huvita tai ei usko itseensä.
Jospa ystäväsi on paremmassa kunnossa. Jospa hän on aloittanut harrastuksia tultuaan parempaan kuntoon, ja ne ovat parantaneet vointia edelleen.
Voi olla, että ystävälläsi on heikko itsetunto. Hän ei ehkä usko itseensä ja pystyvänsä töihin. Hän voi pelätä romahtavansa työssä saatavasta palautteesta. Voihan olla, että ystävälläsi on muitakin diagnooseja - jokin pelko tai persoonallisuushäiriö. (Näistä ei yleensä puhuta, koska masennus on jotenkin salonkikelpoisempi vaiva esiteltäväksi, vaikka olisikin vain muiden häiriöiden seurausta). - nuori nainen
Jos äitini ei olisi ottanut minua mukaan tallille harrastamaan ratsastusta ja maksanut minulle agilitykursseja mitä käyn olisin luultavasti sängynpohjalla 24/7. Käyn myös viikonloppuisin ulkona kavereiden kanssa jotta saisin pahaa oloa purettua. Alkoholin vaikutuksenalaisena tuntuu ettei mikään pelota, uhkaa tai ole huonosti, tulee vähän sellanen "hällä väliä"-fiilis jota rakastan. Tiedän että pitäisi lopettaa kokonaan tuo juominen mutta tuntuu että se on ainoa lohtu.
- Oikeesti masis
"Tuollainen sairasloma voi olla hyvinkin ovi uuteen maailmaan. Ihminen saa vihdoinkin miettiä mitä elämältä haluaa eikä kukaan ole huohottamassa niskaan." Hyvä ihme! Ei se sairasloma ole mikään harkinta-aika. Jos ei viihdy työssään niin sitten vain vaihtamaan työpaikkaa, ei se ole mikään peruste pitkälle sairaslomalle jotta voi rauhassa miettiä mitä haluaa.
Jos tuolla kateellisuudella minuun viittasitte niin höpöhöpö! Olen joutunut olemaan työelämästä poissa pitkiäkin jaksoja nimenomaan masennuksen vuoksi, vaikka olisin kuinka halunnut töitä tehdä. Tiedättekö te itse mistä puhutte? Ette, se paistaa teidän kirjoituksista. Ja lisäksi yksi masentunut joka vetää viinaa (joka alentaa entisestään aivojen serotoniinitasoja ja vain pahentaa oloa), joka siis kannattaa baareissa käymistä. Juuripa näin, just joo.
Hyvät elintavat edesauttavat paranemista. Ei siis pilkkuun asti baarissa pörrääminen, seuraavan päivän nukkuminen että jaksaa taas mennä baariin, ja sitten taas valomerkkiin asti... Ei todella. Jos kavereita ei voi tavata muualla kuin baarissa niin kyllä huonosti menee.
En viitsi tähän enää kommentoida, mutta te keitä noin kovasti kiinnostaa, niin lukekaapa täältä foorumista oikeasti masentuneiden tarinoita ja verratkaa tuohon NORMAALIA elämää elävään "masentuneeseen", joka ei muka töihin pysty kuitenkaan. Tuohan on vaan selkää loisimista.
Koska; katsokaapa masentueelta itseltään lainattu kommentti: "EI JAKSA LÄHTEÄ TÖIHIN". Jos se on siitä kiinni ettei jaksa lähteä, niin miten jaksaa tehdä kaikkea muuta??- No oletpa
kateellinen!!! Sinulle ei kuulu muiden henk.koht. elämä! Juuri tämän asian takia minä välttelen kaiken maailman "kavereita" ja tuttuja. Aina joku on kyyläämässä, arvostelemassa ja vertailemassa! MENKÄÄ JA HIRTTÄKÄÄ ITSENNE jos ette ole tyytyväisiä elämäänne!!!!
Sellainen ihminen on viisas, joka EI järjestä itselleen stressaavaa / suorituskeskeistä elämää. Varsinkin perheellisten tulisi vähentää työtä, jotta aikaa rittää lapsille ja koko perheelle! Turha syytellä muita jos oma elämä kuluu työssä juosten!!!!
Ja jos teitä harmittaa kaikki ihmiset jotka ei juuri ole töissä, niin aloittakaapas aukomalla päätänne mustalaisille tai alkkareille. Sieltä tulee nyrkistä naamaan ja se on oikein! Ei kuulu muille!!!! Monesti vähäjärkiset, työssä hyvin tienaavat ovat kulutuskeskeisiä imbesillejä, joilla ei ole elämää tienaamisen ja kuluttamisen ulkopuolella! Ne ovat myös suurin ympäristöuhka! Es.mes. vaatimaton somalinainen on miljardi kertaa parempi vaihtoehto maapallolle kuin valkoinen kuluttuva kana tai kukko!!!! - oksettava_Spurgu
No oletpa kirjoitti:
kateellinen!!! Sinulle ei kuulu muiden henk.koht. elämä! Juuri tämän asian takia minä välttelen kaiken maailman "kavereita" ja tuttuja. Aina joku on kyyläämässä, arvostelemassa ja vertailemassa! MENKÄÄ JA HIRTTÄKÄÄ ITSENNE jos ette ole tyytyväisiä elämäänne!!!!
Sellainen ihminen on viisas, joka EI järjestä itselleen stressaavaa / suorituskeskeistä elämää. Varsinkin perheellisten tulisi vähentää työtä, jotta aikaa rittää lapsille ja koko perheelle! Turha syytellä muita jos oma elämä kuluu työssä juosten!!!!
Ja jos teitä harmittaa kaikki ihmiset jotka ei juuri ole töissä, niin aloittakaapas aukomalla päätänne mustalaisille tai alkkareille. Sieltä tulee nyrkistä naamaan ja se on oikein! Ei kuulu muille!!!! Monesti vähäjärkiset, työssä hyvin tienaavat ovat kulutuskeskeisiä imbesillejä, joilla ei ole elämää tienaamisen ja kuluttamisen ulkopuolella! Ne ovat myös suurin ympäristöuhka! Es.mes. vaatimaton somalinainen on miljardi kertaa parempi vaihtoehto maapallolle kuin valkoinen kuluttuva kana tai kukko!!!!Mars Afrikkaan siitä!!!! Siellä saat toteuttaa itseäsi laiskottelemalla eikä ketään kiinnosta, vaikka muumioituisit sille makuusijallesi.
Vi_tuttaa tommoiset loisp_askat, jotka toisen siivellä löhöilevät ja toteuttavat itseään siinä kuin vastuuntuntoiset tekevät velvollisuutensa.
Kaikki tuet pois tommoselta luuserilta ja työhaluisille tuet ja työpaikka. - Vedäppä vittu
oksettava_Spurgu kirjoitti:
Mars Afrikkaan siitä!!!! Siellä saat toteuttaa itseäsi laiskottelemalla eikä ketään kiinnosta, vaikka muumioituisit sille makuusijallesi.
Vi_tuttaa tommoiset loisp_askat, jotka toisen siivellä löhöilevät ja toteuttavat itseään siinä kuin vastuuntuntoiset tekevät velvollisuutensa.
Kaikki tuet pois tommoselta luuserilta ja työhaluisille tuet ja työpaikka.päähäs tunteeton empatiakyvytön teeskentelijä!
- Naapurin poika
Masennus on semmonen asia, että siinä voi tehdä ihan mitä vaan ja olla tekemättä mitään. Masennus voi ilmentyä hyvin aktiivisena liikkumisena ja tekemisenä tai sitten passivoitumisena taikka sitten jotenkin ihan muuten.
Se että on masentunut, ei mitenkään estä ihmistä tekemästä jotain mitä hän päättää tehdä, joten ihan turha miettiä mitä masentuneet tekee.
On kyllä totta, että masentuneet käyttäytyvät ehkä samankaltaisesti, mutta ei se mitenkään estä tekemästä jotain, mikä ei ole masennukselle tyypillistä- nuori nainen
Asiaa! Masennus ei ole mikään neliraajahalvaus.
- sascatcha
Kaikki tuet pois. Töihin vain. Kun teet työtä jotta saat elää, niin et kerkeä masentua. Tai sitte ammu itsesi. Suomessa joka toinen on masentunut ja popsii masennuslääkkeitä. Ihmetouhua....ja alkoholi taitaa vain pahentaa asiaa...tulee hetken lohtu...sen jälkee kahta kauheampi morkkis.
Itse teen kahta työtä, että rahat riittäisi...ei ehdi paljon masentua eikä harrastaa!
- Kaikenlaisia
Sairauspoissaolo ei tarkoita ulkonaliikkumiskieltoa vaan työkyvyttömyyttä. Ystäväsi on siis työkyvytön jostain syystä, etkä voi edes tietää mikä hänen diagnoosinsa on. Voi olla joku paljon vaikeampi, mihin tuollaiselta "ystävältä" ei ainakaan riittäisi tukea ja ymmärrystä. Olen itsekin ollut joskus sairaslomalla, jolla lääkäri nimenomaan kehotti yrittämään joka päivä tekemään jotain pientä mielialaa nostavaa, esim. käymään kävelyllä tai tapaamaan ystäviä. Sairasta olla kateellinen sairaudesta....
- ihan vihaksi pistää
Ja minä en ainakaan tuollaisia ysäviä kaipais jos olisin masentunut, jotka siinä vierellä muka tallustelee punnnitsemassa mitä sairaslomalainen jaksaa ja saa tehdä. On masennustakin lievää, keskivaikeaa ja sittä ihan sitä syvintä. Ja voihan olla että asianomainen ei edes ole halunnut paljastaa kaikkea mitä hänen sisimmässään liikkuu. Kyllä kai lääkäri paremman diagnoosin antaa kuin joku muka ystävän nimmissä roikkuva kadehtija.
- et voi tietää
ystäväsi tekemisistä huolimatta hänen ajatuksiaan. Vaikka hän ulkoisesti tekisi mitä, hän saattaa päässään jauhaa yhä uudelleen samoja hyvinkin tuhoisia ajatuksia. Esim. jos menneessä vaikeaa traumatisoitumista, oireilu voi ulkopuolisen silmiin olla hyvinkin vaihtelevaa tai jopa olematonta. Vaikkapa vaativaa ajatustyötä on aika hankala ellei mahdotonta tehdä, jos ajatukset karkaavat pakonomaisesti itsemurhan suunnitteluun tai menneisiin satuttaviin asioihin. Jo "pelkästään" näistä seuraava vaikea unettomuus vaikuttaa keskittymiskykyyn ja ajatustoimintaan merkittävästi.
- aurinko paistaa
et voi tietää;
luit ajatukseni! komppaan täysin.
- .,-.,-
Olen itse masentunut, joten minulta puuttuu motivaatiota ja energiaa tehdä normaalia työtä tai opiskella. Mutta totta on, että jos masennus ei ole pahaa, ei koneen äärellä istuminen ja kiinnostavien sivujen selaaminen mitään rankkaa ole. Samoin energian baarissa käymiseen voi saada siitä, että yksinkertaisesti juo. Kuten minä, olen sosiaalisesti estynyt selvinpäin, mutta kännissä alan kiinnostumaan ihmisistä ja saatan itsekin ponkaista baariin, vaikken muuta jaksaisikaan.
Masennuksia on erilaisia. Jos on masentunut, todennäköisesti tuntee normaalia vahvemmin eron motivaatiota vaativien asioiden (työ, opiskelu) ja mukavien asioiden (harrastukset yms.) välillä. Mutta miksei masentunutkin ihminen saisi tehdä asioita, joista saa mielihyvää? Eikö masentunut ihminen ansaitse tehdä niitä muutamia asioita, jotka kiinnostaa?- mac1981
Niin, tiedäthän että vaikka se viina hetkellisesti parantaa sun oloa niin pidemmällä aikavälillä vain pahentaa masennusta? Jätä sen kanssa luttaaminen oikeesti niin kauaksi aikaa kunnes paranet.
- .,-.,-
mac1981 kirjoitti:
Niin, tiedäthän että vaikka se viina hetkellisesti parantaa sun oloa niin pidemmällä aikavälillä vain pahentaa masennusta? Jätä sen kanssa luttaaminen oikeesti niin kauaksi aikaa kunnes paranet.
Juu, tiedän kyllä. Olen nyt tauolla alkoholista, ja olen huomannutkin että olen onnellisempi selvinpäin. Rahatkin säästyy.
- sivukommentoija
.,-.,- kirjoitti:
Juu, tiedän kyllä. Olen nyt tauolla alkoholista, ja olen huomannutkin että olen onnellisempi selvinpäin. Rahatkin säästyy.
Hyvä! Tsemppiä sinulle, toivottavasti paranet pian kokonaan. :)
- Parantumaan päin
MIelestäni aika epäkypsä aloitus. Erittäin vakavasti masentunut ihminen pystyy tekemään paljonkin asioita, mutta tämä edellyttää voimakasta luonnetta. Masentuneella ihmisellä on oikeus käydä baarissa, eikä se edes vaadi ihmiseltä paljoakaan rahaa. Pikkuhilut taskunpohjalla riittää.
Facebookkaaminenkin onnistuu masentuneelta, samoin liikunta. No problem.
Työnteko puolestaan vaatii ihmiseltä aika paljon enemmän ja se vaatii sellaista hyvää itsetuntoa sekä uskoa siihen että onnistuu ja suoriutuu tehtävistään ja jaksaa tehdä niitä. Ei onnistu moneltakaan vaikeasti masentuneelta.
Winston Churchill kärsi depressiosta samoin Abraham Lincoln jonka kerrotaan kävelleen ladattu pistooli mukanaan jos pitäisi ampua kuula kalloon. Molemmat kuitenkin pärjäsivät ulkopuolisten ihmisten silmissä hyvin. Jokaisella ihmisellä on omanlaisensa luonne ja sitä kautta myös masennus on kaikilla vähän erilainen. Pitää antaa muille vähän armoa.
Äläkä huoli hänen elätyksestään. Sinä et häntä elätä vaan valtion kela. Kela kustantaa myös sinun elämäsi jos sairastut. Kela on erinomainen hallinnollinen elin! - coasic
En jaksanut jokaista kommentia lukea, joten en ole varma mainitsiko joku asiasta jo, mutta anyways...
Olemassa on muitakin henkisiä sairauksia kuin masennus. Työssä voi käydä, kavereita voi nähdä, baareissa voi käydä, salilla voi käydä, mutta huonoimpina päivinä voi ahdistaa pelkästään koiran ulkoiluttaminen. Asia voi myös mennä niin, että kyseisellä henkilöllä saattaa olla päiviä/viikkoja jotka sujuvat hyvin, mutta jokin asia voi laukaista olotilat takaisin huonoon jamaan, kuten talvi, pimeys, väsymys, epämielyttävät maisemat, muistot, biisit, elokuvat, sarjat jne...
En tiedä kaveristasi sen enempää, mutta jos hänellä on vaikka ollut rankkaa lapsena/nuorena, voi mikä vain olla mahdollista. Olen myös täysin samaa mieltä ylempänä olevan henkilön kanssa!
Voisit kysyä kaveriltasi myös, että onko hänellä ikinä epäilty / todettu sosiaalista pelkotilaa tai onko hänellä yleensäkkään mitään oireita kuten, "minusta tuntuu, että kaikki katsovat minua oudosti" tai jotain vastaavaa... mahdollisuuksia on siis paljon, kannattaa tutkia =) - Keissa
Tunnen ikäiseni rouvan joka on masennuksen ym. burn outin vuoksi pysyvästi eläkkeeellä. Hän touhuaa koirien kanssa, hoitaa puutarhaa, jopa harrastaa pientä myyntityötä, mutta miettii itsemurhaa. Hän ei jaksa ottaa mitään sellaista tehtävää, missä ei itse voi päättää, miten tekee ja milloin.
Se onkin ongelmana että ei kukaan ulkopuolinen näe hänen sisäistä tuskaansa ja ei kai sitä tarvitse jakuvasti toitottaa ja selitellä. Saa kommnetteja, että sinähän näytät pirteältä, energiseltä, voisit tehdä vaikka sitä sun tätä, milloin palaat jälleen ihan "oikeaan" duuniin? Miten tällainen loukkaa ja antaa ymmärtää, että sitä on vain laiska, pelleilijä, siivelläeläjä ym.
No armahdetaan aloittajaakin. Hän on varmaan saanut nyt melkoisen oppitunnin näiltä alueilta.
Ainakin tätä hyöty vaikeuksissa on, että kun itse käy niitä läpi ja ne työstää, on oppinut jotain ihmiselämän kirjosta ja osaa sitten ymmärtää lähimmäistään elämää syvällisemmin. - hullusdfsdfsfsdf
itse kun olen masentunut,niin en voi harrastaa mitään koska jo sängystä nouseminen ottaa voimille,ainut asia mitä voi tehdä on käydä kaupassa ja ehkä kävelyllä.Kuka tuon masennusdiagnoosin on hänelle antanut,anna kun arvaan,arvauskeskuslääkäri 10 min jutustelun jälkeen?Masennusdiagnoosin saa tänäpäivänä kuka tahansa milloin tahansa,en vähättele kaverisi "masennusta",mutta vaikuttaa kyllä ihan joltain muulta mielenhäiriöltä.Lääkäri pääsee helpolla kun vain kirjoittaa diagnoosiksi masennus ja pilleriresepti käteen ja hei hei!Ehkä hänellä on huono itsetunto kuten minulla joka ahdistaa,ehkä hän kokee itsensä riittämättömäksi aina vain hurjemmaksi menevässä kiireessä työelämässä ja hän pelkää työelämää siitä syystä,ainakin minulla on tämä ongelma.Ehkä sinun pitäisi kysyä sitä häneltä ennemin kuin täältä foorumilta?On helpomaa vetää omat johtopäätökset kuin että rohkenisi kysyä sitä asiaa häneltä itseltään.
- Masis myös
Pitäisikö tässä keskustelussa ottaa huomioon se, että alkuteksti on yhden ihmisen näkökulma? Välttämättä tämä ko. kaveri ei masennuksestaan, ahdistuksestaan, pahasta olostaan ym. paljoa kailottele (itselläni näin, helpompaa kun asiaa ei tarvitse puida kaikkien kanssa jotka eivät ymmärrä) vaan yrittää lyhyesti vain sanoa että "ei jaksa" ja yrittää muiden nähden toimia mahdollisimman "normaalisti". SIlti olo voi olla pään sisällä hyvinkin paha.
Näin ollen tilanne voi ymmärrettävästi näyttää ulkopuolisen silmissä ihan muulta mitä todellisuudessa on. Kuinka paljon tuossa aloituksessa edes on faktatietoa? Voi olla että kysymys on jostain muusta, mutta jos kaveri ei halua asioista turhia jutella niin on voinut lyhyesti selittää tilansa masennuksella, joka usein on asiaa tuntemattomien helpompi ymmärtää kuin moni muu mielenterveydenhäiriö.
Tietysti kyse voi olla ihan lorvimisestakin, mutta sitähän on paha tietää näin lyhyen briiffauksen lukeneena. En siis tuomitse puolin tai toisin, kyse voi olla mistä vaan mutta näin pienellä faktamäärällä sitä ei voi tietää. Pääsääntöisesti kuitenkaan esim. kelalta on hyvin vaikea saada tukea hepposin perustein, eli uskoakseni siellä joku painava lääkärin diagnoosi on jotta on saanut pitkän sairasloman.
Itsekään en ymmärrä tuota baareilua tuossa mittakaavassa, joskus kyllä, ja ehdottomasti ilman alkoa. Tietysti jos kavereita ei näe muualla, aina se ei ole itsestä kiinni. Ja joskus se vaan piristää tanssia kuin viimeistä päivää! :) Mutta tarkoitan tässä ymmärtämisellä nimenomaan itseeni/omaan jaksamiseen verratessa. Niinkuin sanottu niin masennuksessa kaikki on eri ihmisillä niin erilaista: mikä lääke toimii kenelläkin, kuinka voimakkaat ovat oireet ja mitä oireita on, kuinka hyvin jaksaa tehdä asioita jne. joten tiukkoja rajanvetoja ei voi tehdä.
Tietysti kyseessä voi myös olla jo "paranemisjakso", eli vaikka ei olisi vielä täysin työkykyinen, niin masennus alkaa hellittää ja jaksaa ja haluaa taas harrastaa. Niinkuin sanottu, rajanvetoja ei tässä sairaudessa voi oikein tehdä. Luottaa vain lääkärien mielipiteisiin koska heillä on se paras tietous ko. potilaasta.- masennuseukko 27v
Minä vastaan nyt pitkäaikaisella eläkkeellä masennuksen takia olevana ihmisenä.
ensinnäkin jos on masentunut olisi tuo alkoholi jätettävä välittömästi käytöstä koska se vaan lisää itsemurha riskiä.
kaverillasi taitaa olla enemmänkin hevoset karussa jos kaikki tuo vain pyörittää päivittäin eikä juurikaan mitään tulevaisuuteen tähtäävää. kaverisi pitäisi käydä edes jossain masentuneitten ryhmässä jossa saa vertaistukea. Tuo baari kiertely kielii kyllä että ollaan kovaa vauhtia siirtymässä riippuvaiseksi aineista eikä masennus parane niin kauan kun on riippuvainen jostain.
Olen itse tapellut yli 20 v olotilojen kanssa. jos joudun yhtäkkiä tilanteeseen jota en hallitse tulen ihan vauhkoksi ja ei nukuta pari viikkoa sellaista ja ensimmäinen ajatus on silloin kumpa olisin kuollut jo.
Yritä siis ymmärtää ystävääsi ja ohjata häntä huomaamaan että ongelmat alkaa uimaan jos niitä vaan oluella jatkaa.
sitten on kausia että minäkin tulen ihmisten ilmoille. Yleensä ystävä saa raahattua minut jonnekin karaoke baariin ja silloin lauletaan koko yö mutta huom. ei silloinkaan juoda kuin sieni. näin ainakin minulla on tämän ongelmani kanssa. jokaisella on tietysti oma tarinansa.
- laiskajaakkoko
mistä sitten tietää onko vain laiska vai oikeasti sairas? jos masennus on laiskuutta.
- jepjep
Masennus ei ole laiskuutta eikä laiskuus masennusta.
Kyllä sen tietää potilas ja hoitava lääkäri mistä on kyse, ja muille se ei sitten kuulukaan.- faktaa?
Lääkäritkään eivät tiedä kaikkea;
masennustesteissä enemmän ko. testejä opiskelleet saavat usein väärän diagnoosin ja koulutetummat pärjäävät paremmin erilaisissa muistitesteissä. - tieteilijä
faktaa? kirjoitti:
Lääkäritkään eivät tiedä kaikkea;
masennustesteissä enemmän ko. testejä opiskelleet saavat usein väärän diagnoosin ja koulutetummat pärjäävät paremmin erilaisissa muistitesteissä.ja sinäkö kuitenkin tiedät paremmin?
eipä sillä.. puoskareiksi minä psykiatrit lasken. semmoista pseudo-tiedettä että huhhuh. Kehitystä on ehkä tapahtunut sitten 50-luvun, mutta aika paljon saa kehittyä vielä lisää ennenkuin minä kutsun psykologiaa tieteeksi. - Anonyymi
tieteilijä kirjoitti:
ja sinäkö kuitenkin tiedät paremmin?
eipä sillä.. puoskareiksi minä psykiatrit lasken. semmoista pseudo-tiedettä että huhhuh. Kehitystä on ehkä tapahtunut sitten 50-luvun, mutta aika paljon saa kehittyä vielä lisää ennenkuin minä kutsun psykologiaa tieteeksi.Kyllä se näille työtävieroksuville ne lääkärin tekemät diagnoosit silloin kelpaa kun kyse on työkyvyttömyyseläkkeelle pääsemisestä.
- 20+10
Keskustelun aloittajan kaveri voisi viihtyä jossain toisessa työssä. Huonot työkaverit, työolosuhteet ja muuten tylsä tai itselle sopimaton työ masentaa aika monia. Ihme juttu, jos kaikki työ olisi niin masentavaa että elämä loppuu jo työnteon ajatuksesta, mutta harrastuksiin kyllä riittää energiaa.
En kannusta tuomitsevaan asenteeseen, mutta tuttavan kanssa voi kyllä käydä keskusteluja siitä mitä ajattelee tulevaisuudesta. Varmaan joku työ kiinnostaisi. Jos mikä tahansa työn ajattelu tuntuu kuukausia tai vuosia vastenmieliseltä, on ehkä kyse välttämiskäyttäytymisestä.- Ärtyvä masentunut
Pahinta, mitä mulle masentuneena on tullut vastaan, on ystävät, jotka joka käänteessä kyselevät ja opastavat, miten tästä sairaudesta päästään eroon. Älä edes kannusta sellaiseen, se on sairaalle tosi rasittavaa.
Toisaalta saan kommentteja, että on sairaitakin ihmisiä, eikä he pääse eläkkeelle. Ja sitten kateellinen kommentti, että olet onnekas, kun olet päässyt eläkkeelle. Se sisältää sen viestin, että kun et nyt kuitenkaan ole sairas. Toisaalta sama ihminen sanoo, että jätä nuo lääkkeet, pärjäisit kyllä ilmankin. On tosi ärsyttävää, että kuka tahansa kaduntallaaja voi päättää, kuka on oikeasti sairas ja kuka vain teeskentelee.
Olen kahdesti joutunut käymään sen läpi, että olen epäonnistunut, kun olen jouutnut luopumaan työstä. Ihan vaan vihjeeksi kaikille kadehtijoille, olisin ihan mielelläni töissä ja terve. Sairaana on vähän (itse asiassa tosi paljonkin) raskasta olla, vaikka näennäisesti voin hyvin. Harrastan, tapaan ystäviä, teen vähän vapaaehtoistöitäkin. Mutta en tee mitään, mikä alkaa aamupäivällä. Nukun surkean huonosti ja kerään puoliunettomien öiden jälkeen voimia aamupäivät. Syön järjettömiä määriä migreenilääkkeitä ja teen kaiken aikaa kaikenlaisia virheitä, kun en pysty keskittymään.
Sopii kadehtia. Vaihtaisin ilomielin sairauteni jonkun terveen työhön. - ylösnousemus
Itse olen sairastanut syvän ja pitkäaikaisen masennuksen. Yritin itsemurhaa ja lähes onnistuin,kolme päivää olin rajalla. Kyllä - täytyy myöntää - näitä lukiessa mietin mitä se masennus ihmisten mielestä on.
Omakohtaisesti tiedän, nyt kun lääkityksen, terapian, ajan ja oman elämän syvän pohtimisen avulla olen toipunut, että keskeisin tekijä on oma halu parantua. Paraneminen ei myöskään ole hillitöntä itsensä hoitamista "kivoilla" asioilla, se on myös niihin sairastumisen syihin puuttumista: jos työ on aiheuttanut masentumista se kannattaa vaihtaa, jos ihmissuhteet aiheuttavat ahdistumista niihin pitää puuttua. Ei jostakin parane odottelemalla ja tekemällä samoja asioita kuin ennekin.
Alkoholinkäyttö viittaisi kyllä haluttomuuteen parantua - ainakin lääkityksen se sekoittaa. Kyllä omaa vastuuta paranemisesta pitää ottaa. Toipuminen voi olla aaltoilevaa ja kannustavia ihmisiä olisi tarpeellista saada ympärilleen, kuitenkin ei tästä elämästä kivuitta selviä ja kirosanoja joutuu välillä käyttämään, joka päivä ei saa tehdä mitä haluaa. itselläni oli välittäjäaineiden "laiskuutta" aivoissa - siihen pystyi vaikuttamaan lääkkeellä, muuten kyse on ollut halusta kohdata elämä. Ravitsemus on myös tärkeää.
20 10 kanssa olen varovasti samaa mieltä.
- huohhhhhhhhh
Haistakaa nyt jo vittu kaikki ja lopettakaa turhanpäiväinen spekulointi aiheesta ääliöt. Eikö teillä todellakaan ole muuta tekemistä ?
- Mursu 2
Nyt juuri rupesi masentamaan, taidanpa mennä täältä töistä kotiin alkon kautta ja jäädä pariksi vuodeksi sairaslomalle. Palaverissa kaikki katsoivat minua kummasti.
- mursuillaanko?
Mursu 2 kirjoitti:
Nyt juuri rupesi masentamaan, taidanpa mennä täältä töistä kotiin alkon kautta ja jäädä pariksi vuodeksi sairaslomalle. Palaverissa kaikki katsoivat minua kummasti.
Mursu2:lle,
Juuri näin toimitaan, antaa muiden veronmaksajien hoitaa hommat!
Minuakin ahdistaa työnteko, niskassa ja lannerangassa on kulumia, masentaa, väsyttää ja vituttaa...
Lähdetään yhdessä parin viikon sairaslomalle, mielellään jonnekin etelään?
- 3+5
Masennuksen diagnoosin perusteisiin kuuluu, että mielenkiinto on hävinnyt lähes kaikkiin asioihin. Jos tämä ei täyty, ei kyse ole masennuksesta vaan jostain muusta.
Kuulostaa siltä, että ystävälläsi on alkoholiongelma. Sanopa hänelle, että lopettaa viinalla läträämisen, niin elämäkin tuntuu valoisammalta. - julle3
Kyllä mun maailmassa ja ajattelutavassa ei ole olemassakaan sellaista sairausta kuin masennuss. Mielestäni se on surullinen ja voimaton mielentila joka voi jäädä helposti päälle ja lopulta siitä tulee ihmiselle lähinnä elämäntapa ja tekosyy.
Kaikki on itsestään kiinni, omista aivoista, ajattelusta ja psyykkeestä. Pitäis olla päässä kaikki kondiksessa, yksinkertaisesti.
On noita tarinoita kuultu ja ihan omaa kokemusta verratenkin noihin, on itselleenkin sattunut ja tapahtunut aika paljon kaikkea ja pahempaa ja ikinä en ole tarvinut mitään ammattiapua mihinkään surun tunteeseeni tai itsemurha-ajatuksilleni. Ikinä en ole lääkkeisiin turvautunut (jotka on muuten maailman turhinta paskaa, eikä auta ketään). Ihan omilla aivoillani olen tästä elämästä selvinnyt ja hyvin pyyhkii, ihan oikeasti.- voi urpot
No hyvä että sulla pyyhkii hyvin, mut ei se tarkoita etteikö jollakin mulla vois mennä vähän huonommin. Kaikilla kun ei siellä päässä kaikki ole ihan kondiksessa. Kyllä meijänkin pappa poltti koko ikänsä kolme askia tupakkaa päivässä eikä silti saanu keuhkosyöpää. Mut ei se tarkoita etteikö semmoista sairautta ole olemassa. Etkä sä syöpäsairaallekaan sano että kaikki on ittestä kiinni, pitää vaan olla kroppa kondiksessa. Ei masennus ole seuraus vaikeasta elämästä, se on sairaus. Silloin kun sairastin masennusta, oli mulla elämässä kaikki ihan kondiksessa. Ja lääkkeet muuten auttoi. Ei parantanut mutta helpotti oloa. Terapia sitten paransi. Nyt on elämässä kaikki ihan päin helvettiä, parisuhde, raha-asiat, perhesuhteet, työjutut. Mutta silti en ole masentunut. Masennus on sairaus, vaikea elämäntilanne taas paskaa tuuria, joskus myös vähän omaa vikaa. Joten tule pois tynnyristä ja huomaa, etteivät kaikki ole kuten sinä. Onneksi.
- *naurua*
Eli et ole sairastanut masennusta joten mielestäsi sitä ei ole olemassakaan? :D
Et ole käyttänyt masennuslääkkeitä etkä tarvinnut terapiaa joten sitä ei sinun mielestäsi tarvitse kukaan muukaan? - Anneli_Tulppa
voi urpot kirjoitti:
No hyvä että sulla pyyhkii hyvin, mut ei se tarkoita etteikö jollakin mulla vois mennä vähän huonommin. Kaikilla kun ei siellä päässä kaikki ole ihan kondiksessa. Kyllä meijänkin pappa poltti koko ikänsä kolme askia tupakkaa päivässä eikä silti saanu keuhkosyöpää. Mut ei se tarkoita etteikö semmoista sairautta ole olemassa. Etkä sä syöpäsairaallekaan sano että kaikki on ittestä kiinni, pitää vaan olla kroppa kondiksessa. Ei masennus ole seuraus vaikeasta elämästä, se on sairaus. Silloin kun sairastin masennusta, oli mulla elämässä kaikki ihan kondiksessa. Ja lääkkeet muuten auttoi. Ei parantanut mutta helpotti oloa. Terapia sitten paransi. Nyt on elämässä kaikki ihan päin helvettiä, parisuhde, raha-asiat, perhesuhteet, työjutut. Mutta silti en ole masentunut. Masennus on sairaus, vaikea elämäntilanne taas paskaa tuuria, joskus myös vähän omaa vikaa. Joten tule pois tynnyristä ja huomaa, etteivät kaikki ole kuten sinä. Onneksi.
"Ei masennus ole seuraus vaikeasta elämästä, se on sairaus. "
Kyllä elämän vaikeudet lisäävät masennuksen riskiä ihan siinä missä tupakointi lisää keuhkosyövän riskiä. Masennus voi ns. tulla tyhjästä, mutta jos sen saa terapialla parannettua, silloinhan taustoissa on jotain paranneltavaa. Eli syyt siihen, miksi masennus on puhjennut. Masennus kuulemma voi syntyä serotoniinvajauksesta, mutta miksi tällainen vajaus syntyy - siihen on syynsä ja useimmat näistä syistä eivät ole elämän huippuhetkiä vaan jotain ihan muuta.
- kateellinen kaveri?
Masennusta on eri tasoista. Masennus vaikuttaa ihan ensimmäisenä muistiin, keksittymiskykyyn, oppimiseen... lyhentää vähitellen aktiivisuusjaksoja, väsyttää... Ja se , mikä ensimmäisenä lähtee, palaa viimeisenä.
Voi olla ihan työkyvyttömyyteen asti masentunut , vaikka voisi joskus jotain pientä tehdäkin. Ainakin itselläni masennuksen syvimpien kuilujen lisäksi oli kausia , joina jaksoi ehkä yhden jutun tehdä päivässä ( ja se "juttu" saattoi olla jotain niinkin pientä kuin hiusten pesu) ja sen jälkeen oli takki ihan tyhjä. Ja joinakin päivinä hieman enemmän. Masennuksen väistyessä toimintakyky lisääntyi vähitellen.
Ei ole ole mikään mustavalkoinen on/off sairaus, jossa joko on ihan kunnossa tai täysin kykenemätön toimimaan.
On kaverisi ja häntä hoitavan tahon päätettävissä, milloin hän on niin kunnossa, että jaksaa tehdä työtä.
Työssä tarvitaan usein sellaista jaksamista, jota ei vielä mitata sillä, jaksaako pikkuisen harrastella. Joissain työpaikoissa on mahdollista tehdä lyhennettyä päivää toipumisen ajan, mutta useimmissa paikoissa ainoa vaihtoehto on odottaa, että sairaus on sellaisessa kuosissa, että jaksaa sen koko työpäivän. Kannattaa myös huomata, että työssä usein tarvitaan juuri niitä kognitiivisia kykyjä, jotka masennus rampauttaa ensimmäisenä ja jotka kuntoutuvat viimeisenä.
Masennus myös pahenee stressistä, joten vaikka voisi kotioloissa ja vapaalla olla ihan ok, töihin ei silti kykene, ennenkuin olo on vielä hieman kohentunut. Liian aikaisin töihin palaaminen voi vaan aloittaa koko rumban alusta.
Nykyiset hoitosuositukset suosittelevat töihin palaamista mahdollisimman varhain, koska se tukee tervehtymistä, kun on tekemistä ja aikatauluja jne... ei kuitenkaan liian aikaisin, jolloin vaan masennus syvenee. Päätös on hankala ja se on potilaan ja lääkärin tilannekohtaisesti mietittävä.
Sinä et ole lääkäri, etkä selvästi tiedä masennuksesta tuon taivaallista. Pidä nokkasi erossa muiden asioista.
Masennusta ei kannata kadehtia. Jos kulkisit päivänkin masentuneen kengissä, tuntisit, mitä se mielelle tekee, antaisit ilomielin hänen pitää sairaslomansa mieluummin kuin vaihtaisit elämää hänen kanssaan.- väärin meni
Se on itse asiassa Kelan vakuutuslääkäreiden päätettävissä, milloin ihminen kuuluu töihin. Jos masennuksen kriteerit eivät täyty, niin ei sitä saikkua pidä sellaisia diagnooseilla edes hakea. Sen vuoksi ne kriteerit on keksitty, että ihmisiä kohdeltaisiin tasapuolisesti. Turhaa rahan haaskausta yhteiskunnalta makuuttaa lähes terveitä ihmisiä kotona.
- yuddu765
väärin meni kirjoitti:
Se on itse asiassa Kelan vakuutuslääkäreiden päätettävissä, milloin ihminen kuuluu töihin. Jos masennuksen kriteerit eivät täyty, niin ei sitä saikkua pidä sellaisia diagnooseilla edes hakea. Sen vuoksi ne kriteerit on keksitty, että ihmisiä kohdeltaisiin tasapuolisesti. Turhaa rahan haaskausta yhteiskunnalta makuuttaa lähes terveitä ihmisiä kotona.
Miten niin väärin?
Eihän tuolla väitettykään etteikö se olisi lääkäri joka lääkärintodistukset kirjoittaa. Tai etteikö kela olisi se taho joka viimekädessä maksettavista korvauksista päättää..
Mutta ovatko masennuksen kriteerit sitten niin yksiselitteiset, että sinä voisit täällä netin kuulopuheiden perusteella päätellä kenen kohdalla kriteerit täyttyvät, ja kenen kohdalla eivät? - Anonyymi
väärin meni kirjoitti:
Niitä kriteereitä onkin hyvä vähän liioitella ja keksiä päästä kun tietää miten tiukkoja ne vakuutuslääkärit on.
- äfg
Masennus ei ole kaikilla samanlainen. Toinen lamaantuu täysin, eikä pääse sängystä ylös, ei halua harrastaa mitään, edes seksiä. Mikään ei tunnu miltään eikä mihinkään ole virtaa. Toinen vaikutti olevan ok, mutta tappoi itsensä "ilman varoitusta"..
Minun masennus on / oli vähän erilaista ja sain läheisilleni selitellä sitä, jotta uskoi pahan oloni olevan totta, etten jaksa töitä ja vastuuta, velvollisuuksia ja tämmöistä.. Ravasin baarissa viikonloppuna ja välillä viikolla. Join pari kolme kertaa viikossa kunnon juiterin, välillä kotona (aloin käyttäytyä itsetuhoisesti) tai ulkona (näyttäen että kaikki olin hyvin ja että olisi muka ollut hauskaa).. Harrasteita aloin harrastaa psykiatrin kehotteesta. Niissä en aina edes käynyt, koska se velvollisuus saapua paikalle ihan oikeasti tuntui todella ylitsepääsemättömältä, vaikka harraste itsessään olisi ollut kuinka "kivaa" tahansa.
Kesäisin kävin uimassa kavereiden kanssa, pyörin päämäärättömästi kaupungilla, join puistossa kaljaa kavereiden kanssa.. Kotona kuuntelin musaa ja juttelin netissä ja pelasin (kuten joku sanoikin jo) pelejä jotta aika kuluisi edes jotenkin.
Niin hölmöä kuin se onkin; jos en turruttanut oloani jollain tekemisellä, ahdistuin silmittömästi. Kuitenkaan en kyennyt työhön tuona muutaman vuoden jaksolla, pelkäsin työpaikkaani, vaikkakin aiheetta. Koin paranoidisia ajatuksia työpaikkaani kohtaan. Mikään uusi työ-/ tai opiskelupaikka ei tullut kysymykseenkään koska pelkäsin niitäkin..
Monesti masennus ei ilmene "oppikirjamuodossa" ja onkin todella inhottavaa, että on kaltaisiasi ihmisiä jotka ottavat oikeudekseen arvostella toisten sairauksia. Minä en jaksanut kenellekään selitellä tekemisiäni tai tekemättä jättämisiäni. On vieläkin paljon ihmisiä jotka pitävät minua laiskana passkana, mutta sille en voi selittelyilläkään mitään. Minä olin ihan oikeasti sairastunut erittäin vaikeaan masennukseen (joka myös on "testattu" eri testeillä psykiatrin toimesta). Kyllä sekin mielestäni puhuu puolestaan, että sain kuitenkin useamman vuoden eläkettä kelalta ja vakuutusyhtiöltä, ei ne kuitenkaan niitä kaikille jaa noin pitkällä ajalla ainakaan. En toiminut niin kuin masentuneen oletetaan toimivan, koska minä olen yksilö, persoona ja minun sairauteni on / oli minun omanlaiseni. Nyt olen kuntoutunut niin, että olen selvinnyt töihin asti, enkä juo juuri ollenkaan verrattuna noihin pahoihin aikoihin.- oijuh
Lisäys: en jaksanut selitellä sellaisille ihmisille jotka minua ääneen arvostelivat, jotka lähinnä olivat työkavereita ja tuttuja..
- hoopo2
vakuutusyhtiötä on turha verrata että ne ei turhasta anna eläkettä kyllä vaan antavat, sen kummemin tutkimatta siellä pelataan X 0 periaatteella kyllä ei kyllä joo näin se vaan on
- elämä on.
No sanon nyt ihan suoraan mitä itse ajattelen, pureutumatta sen enempää siihen onko oikeasti päävikainen vai ei, mutta kaiken muun ymmärrän mielenvirkistyksenä, silti jos päihteidenkäyttö on säännöllistä ja runsasta sekä kunnon biletystä, niin kyllä silloin saa luvan jo palata puolestani töihinkin. Lasi viiniä ei muuta ihmistä suuntaan tai toiseen, mutta se nyt on ihan selviö että ei se paranna ei fysiikkaa eikä pääkoppaa jos sitä turruttaa vielä lisäksi. Joten jos virtaa on "liikaa" ja pari päivää viikossa käy kapakoissa (siellä siis kunnolla dokatenkin eikä vain siis ihan sosiaalisesti kahvilla) niin voisi jo lääkärikin todeta jotta saikku loppui tähän.
- Ollut myös masentunu
Samaa mieltä. Ei se työnteko oloa sen enempää pahenna kun se hillitön ryypiskely, päinvastoin.
- 90uj807
Yksi mikä hieman ihmetyttää on se, että täällä on monikin sanonut sitä ettei hillitön ryyppääminen auta, eikä masennukseen kuulu. Ehkä niin, mutta mistä se on edes keksitty? Itselle ei ainakaan osunut silmään että kyse olisi ollut alkoholiongelmaisesta.
Itse en juo ollenkaan, enkä suosittele kenellekään. Mutta toisaalta pahimmillaan aloin uskoa että pitäisi varmaan opetella, kun ei tunnu seuraa muuten löytyvän.. Tiedä sitten olisiko siitäkään loppujen lopuksi ollut apua.
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta aika moni taitaa kuitenkin etsiä sieltä baareista seuraa.. Että jos kaveri vaikka kärsii yksinäisyydestä, niin se voi olla ihan tervettäkin toimintaa. Tietenkin voin kuvitella, että siinäkin saattaa masentuneella käydä niin, että juomaa tulee, mutta seuraa ei.. En tiedä onko se sitten kokonaisuutena hyvä vai huono asia, vaan olipa kumminpäin tahansa, niin en minä sitä mitenkään pitäisi masentuneelle mahdottomana käyttäytymisenä.
- 16+1=?
nii´iin.nämä on niitä luusereita ja näistä tällaisista kärsii sitten ihan oikeasti sairaat.
- näin on
Ystäväni joutui masennuksen takia sairaslomalle. Hänen vanhempansa yrittivät houkutella häntä liikkeelle, shoppailemaan, lenkille, kahvilaan, minne vaan. Hän kuitenkin pelkäsi että työkaverit tai pomo näkevät hänet, joten hän lukittautui kotiinsa. Masennus paheni pahenemistaan ja lopulta oli edessä sairaalajakso. Hän joutui sairaalaan juuri näiden toisten sairaslomia kyttäävien ja kadehtivien ihmisten vuoksi. Itse en ole juuri joutunut sairaslomalla olemaan, mutta sen aikaa kun olin, en uskaltanut edes avata facebookkia, ettei vaan kukaan huomaa.
Me täällä keskustelupalstalla emme tunne ystäväsi tapausta emmekä ole kuulleet asiasta kuin sinun versiosi, joten emme voi millään sanoa sairastaako ystäväsi masennusta vai ei. Sen verran kuitenkin sanoisin, ettei asia kuulu sinulle millään tavalla. Tai kuuluisi jos haluaisit olla ystäväsi tukena, mutta siitä ei nyt taida olla kysymys. Sairaslomalainen on velvollinen noudattamaan lääkäriltä saamiaan hoito-ohjeita ja jos lääkäri on neuvonut ystävääsi pyrkimään aktiivisuuteen, niin silloinhan ystäväsi on toiminut kuten pitääkin. Sairauden tason ja työkyvyn arviointi kuuluu ystävällesi ja hänen lääkärilleen, ei sinulle. Kuulostat hieman katkeralta. Mitäpä jos keskittäisit energiasi siihen että laitat omat asiasi kuntoon, ehkä sitten ei tarvitsisi niin kovasti kytätä muiden elämää.- Kotilo66
Erinomainen palaute!
- kannustetaan toisiam
Masennus ja uupumus tulee vähitellen. Myös toipuminen on pitemmän ajan prosessi. Niin kai tulee ollakin, että lopulta alkaa tervehtymään ja uskaltaa lähteä harrastamaan ja kodin ulkopuolelle. Siitä huolimatta ei ole vielä työkuntoinen eikä kestä työssä vaadittavaa kuormitusta.
- JJOP
EI JAKSA
- Max Martin
Olet sairas ja tyhmä itse. Masennuksen hoito tänä päivänä on juuri aktivointi tavalliseen elämään. Sisäinen molekyylibalanssi saattaa olla hyvinkin sekaisin hyvinkin monestakin syystä, joita et ole ns. kaveriltasi ehkä koskaan kuullut. Tottakai sitä nyt vapaa-ajalla voi jaksaakin tehdä vaikka mitä, vaikka työ aiheuttaisikin ahdistusta. Aika monet ammatit ovat stressaavia kans. Vai etkö ole koskaan ajatellut, että työ saattaa olla stressaavaa?
Sitäpaitsi sinä et elätä verovaroilla yhtään ketään, sillä palkkasikin on niin pieni. Laiskuus on sama asia kuin masennus, masennus on suomeksi laiskuus, ettei jaksa tehdä. - SeToinenNainen
Olen itse todella tunneherkkä ihminen ja joskus nuorempana meni selkä työpaikalla. Oli todella inhottava palata töihin, kun työkaverit supatteli selän takana, että olin ollut tekosairaana. Oikeasti toisten ihmisten tekemisen kyttääminen ei ole kannattavaa ellei toinen ole toistuvasti sairaana. Itse olen aina yrittänyt tosissani ja muiden ihmisten syyttely satutti. Kerran tuli paha burn-out, minkä jälkeen kokeilin itsaria. En oppinut yhdestä kerrasta, vaan annoin ihmisten höykyttää minua vielä gradun aikana. Ehkä nyt olen oppinut suojamaan jaksamistani. Tällä hetkellä elän työttömyysturvalla, kun ei vain työelämä kiinnosta. Tuntuu, että en osaa vieläkään pitää puoliani riittävän hyvin ja kun alan pitää puoliani, saan syyttelyjä...
Tämä elämä on tällaista tasapainon hakemista, mutta tavallaan ymmärrän aloittajan pointin. Olen itsekin huomannut näitä työelämän lusmuja. Koska asia sen verran häiritsee, niin miksi et kysy suoraan. Oikeasti milloin me suomalaiset opitaan puhumaan suoraan? Aina arvuutellaan, supistaan selän takana jne. Miten kukaan voi oppia mitään, jos pitää tulkita rivien välistä, että mitä kuuluu. Aloittaja on varmaan naisihminen.- NykyaanValinpitamato
Kun luin näitä kirjoituksia niin huomasin erään todella tärkeän pointin liittyen masennukseen. Monet taisivat mainitakin sen, mutta kirjoitan sen uudelleen korostuneemmin: Masennus oireilee eri ihmisillä eri tavalla.
Minun entinen paras ystäväni, kun masentui, muuttui aivan inaktiiviseksi. Toisin sanoen hän vain valitti eikä tehnyt mitään muuta kuin oli sairaslomalla. Lisäksi hän osti todella paljon turhaa tavaraa. Toisaalta hän kävi töissä, mutta toisaalta hän kuormitti muita sairaudellaan. Hänen oireensa vaihteli.
Minä itse olen ollut elämäni aikana useasti masentunut. Nuoruudessa se oireili yksin olona, vähän vanhempana yliaktiivisuutena ja nyt isompana lievänä välinpitämättömyytenä. Koska ulkoisesti olen aina huolehtinut itsestäni, käynyt töissä jne. kukaan (edes minä itse) en tajunnut olleeni masentunut ja sen takia alisuoriutunut. Olen pidättänyt kaiken pahan oloni sisällä, vaikka milloin ystävät ovat syytelleet turhasta tai pomo. Oikeasti minä tunnollinen nuori nainen olen ollut räjähtävä pommi, joka toivoo, ettei kosta kiusaajilleen. - Heittäkää..
Helkkariin nuo vollotukset.
Faktaa on että nykyään jäädään sairauslomille niin herkästi ettei aikoinaan edes vaivaksi luokiteltu nykyisiä syitä.
Olen joutunut ihan oikeasti miettimään että tietävätkö nykyajan ihmiset mitä kipu on?
Eräskin kaveri sanoi että hän tulee hulluksi jos joutuu ajamaan traktorilla, se kun menee niin hitaasti.
Mittasuhteet ovat totaalisesti hukassa.
Ihmiset pitäisi laittaa kokemaan ihan oikeasti kipua, uupumusta, nälkää. heidät pitäisi viedä henkisesti sietokyvyn äärirajoille, näyttää mikä on oikeasti huonosti.
Silloin syntyisi vertailukohta.
Nykyään kun ei ole kiva mennä töihin niin sitä on sitten masentunut, mitähän ihan oikeasti masentuneet ovat?
nykyään itketään kun rahat loppuu vaikka on käytössä toista tuhatta kuussa ja ajellaan autolla ja syödään ulkona mutta kun raha ei riitä juhlimiseen ja ulkomaanmatkoihin niin ollaan niin köyhiä. - ehä ähe
Heittäkää.. kirjoitti:
Faktaa on että nykyään jäädään sairauslomille niin herkästi ettei aikoinaan edes vaivaksi luokiteltu nykyisiä syitä.
Olen joutunut ihan oikeasti miettimään että tietävätkö nykyajan ihmiset mitä kipu on?
Eräskin kaveri sanoi että hän tulee hulluksi jos joutuu ajamaan traktorilla, se kun menee niin hitaasti.
Ihmiset pitäisi laittaa kokemaan ihan oikeasti kipua, uupumusta, nälkää. heidät pitäisi viedä henkisesti sietokyvyn äärirajoille, näyttää mikä on oikeasti huonosti.
Nykyään kun ei ole kiva mennä töihin niin sitä on sitten masentunut, mitähän ihan oikeasti masentuneet ovat?
nykyään itketään kun rahat loppuu vaikka on käytössä toista tuhatta kuussa ja ajellaan autolla ja syödään ulkona mutta kun raha ei riitä juhlimiseen ja ulkomaanmatkoihin niin ollaan niin köyhiä.Ja entä jos itketäänkin? Itselläsi ei selvästi ole mitään itkemistä vastaan kun kerran harrastat samaa tässä keskustelupalstalla.
Ehkä tekopyhä ruikuttaminen netissä onkin juuri se asia jonka varassa jaksat olla yhteiskuntakelpoinen muuten. Kivan nollasummapelin oletkin meille rakentamassa, jos maan selkärängat ovat riippuvaisia itseään alempien olemassaolosta että saavat valittaa. - 97yi78
Heittäkää.. kirjoitti:
nykyään itketään kun rahat loppuu vaikka on käytössä toista tuhatta kuussa ja ajellaan autolla ja syödään ulkona mutta kun raha ei riitä juhlimiseen ja ulkomaanmatkoihin niin ollaan niin köyhiä.Toisaalta, nykyään työ on toisenlaista. Siinä missä ennen tehtiin töitä lihaksilla, nykyään on työntekö siirtynyt pitkälti korvien väliin. Ja ihan samoissa suhteissa ovat työstä aiheutuvat kivutkin siirtyneet selästä päähän.
"Eräskin kaveri sanoi että hän tulee hulluksi jos joutuu ajamaan traktorilla, se kun menee niin hitaasti.
Mittasuhteet ovat totaalisesti hukassa."
Niin, siis kyseinen ihminen ei varmaankaan pitäisi työstä jossa täytyy ajaa traktoria.. Ihan yhtä hyvin maailmasta löytyy varmasti monta sellaistakin jotka eivät kertakaikkiaan jaksaisi räpläillä jonkun excelin kanssa kaiket päivät, eivätkä he kaikki ole laiskoja, koneurakoitsijoiden joukosta löytyisi varmaan aika montakin. Ja moni heistä painaa pitkää päivää. Joku toinen tykkää sitten enemmän siitä excelistä kuin traktoreista, ja kyllähän sellaisillekin töitä riittää. Eikä se turhaa ole, vaikka joillekin käytännön tekemiseen mieltyneille se siltä saattaisikin tuntua.
Mutta ennenkuin aletaan väittää että "ennen kaikki oli paremmin", niin pitäisi muistaa sekin, että ennenvanhaan, silloin kun "kaikki oli paremmin".. Kaikki poikkeavat ja hankalat ihmiset suljettiin jonnekin keskelle perämettiä rakennettuihin "mielisairaaloihin", joissa ei oikeastaan tehty mitään "potilaiden" hoitamiseksi, lähinnä yritettiin säilyttää niin että heistä aiheutuisi mahdollisimman vähän harmia ja mielipahaa ulkopuolisille. Sittemmin on hoito kehittynyt, ja siitä joukosta onkin löytynyt monta työkykyistä ja -haluista. - mielenterveyshoidost
97yi78 kirjoitti:
Toisaalta, nykyään työ on toisenlaista. Siinä missä ennen tehtiin töitä lihaksilla, nykyään on työntekö siirtynyt pitkälti korvien väliin. Ja ihan samoissa suhteissa ovat työstä aiheutuvat kivutkin siirtyneet selästä päähän.
"Eräskin kaveri sanoi että hän tulee hulluksi jos joutuu ajamaan traktorilla, se kun menee niin hitaasti.
Mittasuhteet ovat totaalisesti hukassa."
Niin, siis kyseinen ihminen ei varmaankaan pitäisi työstä jossa täytyy ajaa traktoria.. Ihan yhtä hyvin maailmasta löytyy varmasti monta sellaistakin jotka eivät kertakaikkiaan jaksaisi räpläillä jonkun excelin kanssa kaiket päivät, eivätkä he kaikki ole laiskoja, koneurakoitsijoiden joukosta löytyisi varmaan aika montakin. Ja moni heistä painaa pitkää päivää. Joku toinen tykkää sitten enemmän siitä excelistä kuin traktoreista, ja kyllähän sellaisillekin töitä riittää. Eikä se turhaa ole, vaikka joillekin käytännön tekemiseen mieltyneille se siltä saattaisikin tuntua.
Mutta ennenkuin aletaan väittää että "ennen kaikki oli paremmin", niin pitäisi muistaa sekin, että ennenvanhaan, silloin kun "kaikki oli paremmin".. Kaikki poikkeavat ja hankalat ihmiset suljettiin jonnekin keskelle perämettiä rakennettuihin "mielisairaaloihin", joissa ei oikeastaan tehty mitään "potilaiden" hoitamiseksi, lähinnä yritettiin säilyttää niin että heistä aiheutuisi mahdollisimman vähän harmia ja mielipahaa ulkopuolisille. Sittemmin on hoito kehittynyt, ja siitä joukosta onkin löytynyt monta työkykyistä ja -haluista.Ei se mielenterveyshoito vieläkään mitään auta. Sama meininki edelleen siellä on, jotta et aiheuttaisi harmia ihmisten orjatietoisuudelle, niin sinut huumataan toimintakyvyttömäksi lääkkein. Keskustelua ei saa, joten omat ajatukset eivät koskaan pääse varsinkaan psykoosipotilailla rakentumaan eheäksi maailmankuvaksi, vaan jäät jumiin typeriin uskomuksiin, etkä osaa kyseenalaistaa niiden läpi.
En ollut ennen kuullut edes ääniä pääni sisällä, ennen kuin minulle syötettiin psykoosilääkkeitä, jotka tekivät puhumisen mahdottomaksi ja aiheuttivat pelkotiloja. Olin kuitenkin oppinut tuntemaan chakrani, joka auttoi jonkun verran. Nyt olen tilanteessa että mietin miten tämän saisi muuttumaan, tuo nykyinen teollisuuden ohjaama psykiatria ei auta ihmisiä, vaan tekee heistä lopullisesti hulluja. Reichin terapiat tuntuvat kyllä olevan käytössä, mutta kyseisen säänmuokkaukseen kyenneen herran muut keksinnöt ovat näille dogmaattisille huuhaata, jota ei kannata edes kuunnella. - 97yi78
mielenterveyshoidost kirjoitti:
Ei se mielenterveyshoito vieläkään mitään auta. Sama meininki edelleen siellä on, jotta et aiheuttaisi harmia ihmisten orjatietoisuudelle, niin sinut huumataan toimintakyvyttömäksi lääkkein. Keskustelua ei saa, joten omat ajatukset eivät koskaan pääse varsinkaan psykoosipotilailla rakentumaan eheäksi maailmankuvaksi, vaan jäät jumiin typeriin uskomuksiin, etkä osaa kyseenalaistaa niiden läpi.
En ollut ennen kuullut edes ääniä pääni sisällä, ennen kuin minulle syötettiin psykoosilääkkeitä, jotka tekivät puhumisen mahdottomaksi ja aiheuttivat pelkotiloja. Olin kuitenkin oppinut tuntemaan chakrani, joka auttoi jonkun verran. Nyt olen tilanteessa että mietin miten tämän saisi muuttumaan, tuo nykyinen teollisuuden ohjaama psykiatria ei auta ihmisiä, vaan tekee heistä lopullisesti hulluja. Reichin terapiat tuntuvat kyllä olevan käytössä, mutta kyseisen säänmuokkaukseen kyenneen herran muut keksinnöt ovat näille dogmaattisille huuhaata, jota ei kannata edes kuunnella.Niin, no.. Enpä väittänytkään että se "historian loppu" olisi saavutettu. Kehitystä on tapahtunut, mutta toisaalta valitettavan vähän.
Ja jos minulta kysytään, niin aika kevein perustein psykologia itseään rohkenee tieteeksi väittämään. Siellä on vielä pitkästi matkaa kuljettavana ennenkuin voidaan lopultakin, ja ihan rehellisesti alkaa puhumaan tieteestä. - Anonyymi
ehä ähe kirjoitti:
Ja entä jos itketäänkin? Itselläsi ei selvästi ole mitään itkemistä vastaan kun kerran harrastat samaa tässä keskustelupalstalla.
Ehkä tekopyhä ruikuttaminen netissä onkin juuri se asia jonka varassa jaksat olla yhteiskuntakelpoinen muuten. Kivan nollasummapelin oletkin meille rakentamassa, jos maan selkärängat ovat riippuvaisia itseään alempien olemassaolosta että saavat valittaa.Ovatko kaikki masentuneet näin ilkeitä kun toinen esittää mielipiteen? Heti mennään henkilökohtaisella tasolla mollaamaan.
- Anonyymi
mielenterveyshoidost kirjoitti:
Ei se mielenterveyshoito vieläkään mitään auta. Sama meininki edelleen siellä on, jotta et aiheuttaisi harmia ihmisten orjatietoisuudelle, niin sinut huumataan toimintakyvyttömäksi lääkkein. Keskustelua ei saa, joten omat ajatukset eivät koskaan pääse varsinkaan psykoosipotilailla rakentumaan eheäksi maailmankuvaksi, vaan jäät jumiin typeriin uskomuksiin, etkä osaa kyseenalaistaa niiden läpi.
En ollut ennen kuullut edes ääniä pääni sisällä, ennen kuin minulle syötettiin psykoosilääkkeitä, jotka tekivät puhumisen mahdottomaksi ja aiheuttivat pelkotiloja. Olin kuitenkin oppinut tuntemaan chakrani, joka auttoi jonkun verran. Nyt olen tilanteessa että mietin miten tämän saisi muuttumaan, tuo nykyinen teollisuuden ohjaama psykiatria ei auta ihmisiä, vaan tekee heistä lopullisesti hulluja. Reichin terapiat tuntuvat kyllä olevan käytössä, mutta kyseisen säänmuokkaukseen kyenneen herran muut keksinnöt ovat näille dogmaattisille huuhaata, jota ei kannata edes kuunnella.Olisipa vieläkin sama malli.
Netti mahdollistaa aivan liikaa sananvapautta ihmisiltä, jotka eivät pysty vastaamaan täysissä järjissä sanomisistaan. Kuuluisivat holhoukseen ja suojaan.
- Max Martin
Ei se ole suomalaisuutta, ettei osaa puhua suoraan. Vaan se on sitä brittien sekoilua täällä siirtomaaisäntinä, kun vaan tulkitaan puhetta ja ilmeitä ja mittaillaan alapään ominaisuuksia.
Että älä sano me suomalaiset, kun esittelet englantilaisuutta.
nimim. on niitä sotia pienemmästäkin syttynyt- ehä ähe
No hah. Joo, me suomalaisethan ollaan täällä "ottamassa itseämme niskasta kiinni" ja täällä "työ tekijäänsä kiittää". Suoria sanoja ilman mitään tulkinnanvaraa tai mittailua, eikö vaikka?
Todellakin kaukana masennuksesta.
- Oikeesti masis
Oikein kuvankin avaukseesi lisäsit, ja et muka halua muita leimata. Sakinhivutuksen jälkeen olet leimatun näköinen, mustat renkaat silmien alla :)
- 5+9
Masennuksen takia saikulla olijoista on 40% oikeasti työkyvyttömiä. Tuosta "mukatyökyvyttömistä" on 30% oikeasti alkoholin liikakäyttäjiä ja 30% muuten vaan persoonallisuuslaiskureita. Tuo sisältää ne ulosotossa olevat, joita ei huvita, kun vouti vie kuitenkin hyödyn.
- Hyi oksennus Suomi !
Suomalaiset ovat todellakin vaan laiskoja nykyään. Ei mistään muusta ole kyse. Elämä romahtaa kun pitäisi pärjätä 2000€ /kk eikä saada uutta autoa. Masennutaan heti. Hyi hitto mitä porukkaa Suomalaiset ovat nykyään. Toivottavasti koko maa romahtaa ja joutuu kivikaudelle. Kiinalaiset tulevat ostamaan kaiken ja laittavat koko kansan polvilleen anomaan ruokakuponkeja. Hävetkää laiskat Suomalaiset !
- vjhgt
Netto vai brutto?
toi ei ole masentuneen tuohua itte olen ollut masentunut jo 7 vuotta pelaan siksi kun ei ole muuta ja nukun huonosti ja monet ei kuntoile jos on masentunut se on varma asia, jotkut teeskentelee mutta kannattaa varoja jos on syyt likahtaa jollekin se ei ole kiva
- säälittääTuoMasennus
Oikeasi masentunut henkilö ei jaksa innostua mistään!
Masentuminen ei tarkoita sitä ,että ei saa kaikkea mitä haluaa tai on pettynyt johonkin!!!
(kun ikää tulee ja vapaan kasvatuksen hedelmät kun joutuvat muuttamaan kotoaan iskee masennus kun ei saakkaan kaikkea mitä vanhemmat ovat aina työntäneet nenän alle)
Masennus ei ole sitä jos on laiska ja saamaton,eikä jaksa /viitsi käydä töissä.Sossustahan saa samat hillot tekemättä mitään.Jäähän sitä sitten aikaa ryyppäämiselle ja muille harrastuksille.
Aika moni tänne kommentoinut tuntuu kärsivän jostain "pahasta" pettymyksestä kun tuntuvat olevan niin "masennuksen" kannalla . :) - Omaa kokemusta
Tää on just tätä, kun ei ole omakohtaista kokemusta kyseessä olevaan asiaan.
Masennusta on eriasteista; se luokitellaan lieväksi, kohtalaiseksi tai vaikeaksi. Masennukseen voi liittyä myös ahdistusta, joka sekin voi olla voimakkuudeltaan vaihtelevaa. Lisäksi toiset päivät ovat huonompia/parempia kuin toiset, ei masennus ole stabiili olotila.
Itse olen joutunut(!) jäämään työkyvyttömyyseläkkeelle vaikean masennuksen ja siihen liittyvän ahdistuksen vuoksi. Kolmivuotisen terapiani päätteeksi terapeuttini (joka oli ammatiltaan myös psykiatrian erikoislääkäri) käski ehdottomasti pitää kiinni harrastuksista ja tekemään sellaisia asioita, joista aiemmin on saanut iloa. Tuota neuvoa olen yrittänyt noudattaa ja olen käynyt harrastuksissa kahdesti tai kolmesti viikossa. Joskus niihin lähteminen on helpompaa, joskus ei millään jaksaisi, mutta olen raahautunut sinne siitä huolimatta. Masennusta sairastaville varsinkin aamut ovat todella vaikeita ja en ole siitä poikkeus. Silloin istahdan tietokoneen ääreen pelaamaan Facebookin pelejä siihen asti, kunnes tunnen jaksavani touhuta jotain muuta. Voi kuulostaa hölmöltä, mutta jos vaihtoehtona on hillitön ahdistus väkisin puuhaamisen seurauksena, valitsen mieluummin pelaamisen tai nettisurffailun.
Jos voisin valita masennuksessa kotona olemisen ja terveenä työssä käymisen välillä, valitsisin ehdottomasti jälkimmäisen!!! Ensinnäkin hyvän työpaikan menetys oli todella surullista. Tulot luonnollisesti putosivat ja nyt elämä on jatkuvaa kitkuttamista. Kuka sellaista haluaa? Sitten tulee se häpeä. Kun on saanut kasvatuksen, että jos et käy työssä, et ole mitään, niin tuntuu todella pahalta, kun ei siihen itse pysty. Sitä tuntee itsensä ö-luokan kansalaiseksi. Ja sitten on nämä epäilijät, jotka kuvittelevat masennuspotilaiden olevan jatkuvalla hupilomalla yhteiskunnan kustannuksella. Olen monesti ajatellut, että helpompaa on sellaisilla, joilla on jokin näkyvä vamma työkyvyttömyytensä todisteena. Itseäni tälläiset epäilijät arvosteluineen satuttavat tosi pahasti. - Suosta noussut
Masennus voi ilmetä monilla eri tavoin. Ei ole ehkä syytä sanoa että on kaukana masennuksesta, ethän kuitenkaan näe ap:n tutun pään sisälle. Aika aktiiviseltahan tuo ap:n tuttu toki kuullostaa masentuneeksi.
Omassa tapauksessani kun olin masennuksen pahimmassa kuopassa, makasin sängyllä ja ajattelin kuolemaa. Itku ei enää tullut, en käynyt missään, en puhunut kuin miehelleni ja peseytymisenkin kanssa oli vähän niin ja näin. Olin siis täysin kyvytön tyyppi silloin. Diagnoosi oli vaikea masennus.
Voihan olla että ap:n tuttu on vaikka lievästi tai keskivaikeasti masentunut, tai kulkee näissä menoissansa hampaat irvessä yrittäen pysyä ihmiskontakteissa kiinni. Ehkäpä masennus on ajanut dokaamaan, ja baaristahan sitä viinaa saa.
Ehkä olisi kuitenkin tärkeämpää miettiä omaa jaksamista ja hyvnvointia kuin arvella onko joku niin sairas kuin sanoo olevansa. Raivostutti ja loukkasi itseäni just eniten tyypit jotka sanoivat että ethän SINÄ nyt voi olla masentunut kun kerran hymyiletkin. Esittämistä olivat hymyt siinä vaiheessa, myöhemmin ei sitten enää sitäkään jaksanut. - Lobotomiaresepti?
Syöttävät masennuslääkkeitä että ihmiset pysyisivät hyvinä alamaisina tässä pahoinvointi valtakunnassa. Paras masennuslääke on ottaa KAIKKI mukaan yhteiskunnan jäseniksi.Eikä luoda ilmapiiriä kahden kerroksen väestä jossa osa on ongelmajätettä. Älkää ottako lobotomiapillereitä, hillukaa ja pysykää terveempinä ! Arvon ansaitsemme mekin.
- Max Martin
Tämä maa aivan varmasti vielä romahtaakin, sillä te englantilaiset ette kuulemma pärjää menossa mukana Suomessa opiskeluissa ettekä työelämässä. Mutta ei siinä kaikki, sillä Suomi on johtanut koko maailmaa, niin koko maailma seuraa perässä.
Ongelmia työn tekemisessä on jo Internet-alalla, perusterveydenhuolto on kokonaan romahtanut, matkapuhelintehdas jouduttiin lopettamaan Salossa liian vaikean työnkuvan vuoksi samoin pankki- ja vakuutusalan myyntityöt eivät enää onnistu. Vaatekaupoissa on pahoja ongelmia asiakaspalvelutyössä. - Mulla sama
Ei kykene tekemään töitä ja pelkkä sen ajattelu ahdistaa. Ei kuitenkaan esitä kuollutta peiton alla vaan jaksaa harrastaa mieluisia asioita. Kaverillasi on siis epätyypillinen masennus. Vakavan masennuksen alalaji.
- Metwurst77
Niin, ja nimestään huolimatta "epätyypillinen masennus" on yleisin masennuksen muoto.
- 8+3
Joo kyllä masentuneena voi jaksaa tehdä kaikkia mieluisia asioita mutta töihin tai kouluun meneminen on liian stressaavaa ja ahdistavaa.
mullakin on ahdistusta ei uskalla olla ihmiset edessä
- Näkökulma...
Kotilääkärit taas vauhdissa, jakelemassa tuomioitaan :)
Ehkä ihminen on vähitellen toipumassa masennuksesta ja saamassa kiinni elämästä. Kenties vielä jonakin päivänä on valmis työelämään paluuseen.
Työelämän paineet voivat olla vielä pitkän aikaa liikaa ihmiselle, joka on kerran sairastunut kunnolla, voi ottaa kauan aikaa.
Sitten vasta saisikin olla huolestunut, jos vuosien sairaslomankin jälkeen ihminen ei pystyisi / jaksaisi tehdä mitään. Silloin toivoa paranemisesta olisi kovin vaikea nähdä. - wkskfskjjfskfs
Ja mitähän jaksamista se tietokoneella roikkuminen muka vaatii? Pidätkö tosiaan facebookia HARRASTUKSENA? Huhhuh...
Ja kyllä, ystäväsi voi olla masentunut vaikka kävisi joka päivä jossain. Käyhän monet masentuneet töissäkin, vaikka mielessä on koko ajan pelkkä "en jaksa enää". Masennusta on monenlaista, eikä kannata tuomita etukäteen kun et sinäkään näyttävästi koko sairaudesta mitään tiedä.
Olen itse masentunut, tällä hetkellä toista kuukautta sairauslomalla. Kovat lääkkeet ja vuosia psykologilla käyntejä takana, mutta jaksan SILLOIN TÄLLÖIN piristää itseäni käymällä esim. baarissa. En siltikään koe olevani työkykyinen tällä hetkellä, kun mielessä pyörii lähinnä itsemurha VAIKKA en sitä ulospäin ihmisille näytäkkään. Masentuneet ovat usein myös loistavia näyttelijöitä.
Jos joku tuttu kysyy minulta mitä nykyään teen, valehtelen käyväni koulussa ja harrastavani jotain. Totuus ei ole ihan se.
Lopeta siis tuomitseminen ja lueppa masennuksesta vaikka netistä. Ei se ole aina sitä, ettei _minään päivänä_ jaksa edes vessaan mennä, vaikka toki on myös niitä jaksoja kun vaan maataan sängyssä 24/7. Se on yksilöllistä, ihan niinkuin henkiset sairaudet yleensäkin. - hoitaja5
masentunut työntekoon..mikäs siinä, kun tulee sairauslomakorvausta ja saa vain hengailla..jos oikeasti on masentunut ei varmasti jaksa innostua kaikesta noista virikkeistä...jos kävisikin niin että ei sairausloman ajalta enää liksa juoksisikaan kuin manulle illallinen niin luulenpa vain, että masennuskin loppuisi lyhyeen....;);)
- ex-masentunut
Olen itse sairastanut vaikean masennuksen 5 vuotta sitten, joskin olen onneksi täysin toipunut sairaudestani. Kaverisi käytös ei todellakaan vaikuta siltä, että hänellä olisi masennusta tai että se olisi ainakaan akuutissa vaiheessa.
Omasta sairastelustani muistan hyvin sen, että sairauden alkuvaiheessa jo sadan metrin matka lähikauppaan oli lähes mahdoton, kun tunsin itseni niin suunnattoman väsyneeksi (ja olin silloin 34- vuotias ja fyysisesti terve), saatoin nukkua 12-14 tuntia vuorokaudessa päikkärit ja olin silti suunnattoman väsynyt. Esimerkiksi yhden sivun pituisen lehtiartikkelin lukeminen oli täysin mahdotonta, kun ei ollut mitään keskittymiskykyä ja mikään ihmisten kanssa seurustelu ei tullut kyseeseenkään.
En menisi toki ystävääsi tuomitsemaan suoralta kädeltä, kun en tapausta tunne, mutta olisikohan tuossa tapauksessa pantu esimerkiksi työpaikkakiusaamista tai muita vaikeuksia työssä masennuksen nimekkeen alle? Masennushan on usein "kunniakkaampi" diagnoosi kuin vaikka alkoholin liikakäyttö tai se, ettei jostain muusta syystä suoriudu työstään. Masennusdiagnoosi annetaan usein väärin perustein ja masennuslääkkeitä syötetään usein ihmisille, jotka eivät niitä tarvitse. Ihmisen, joka oikeasti sairastaa depressiota, kyllä tunnistaa helposti. - Te masentuneet
ette ole oikeasti sairaita, me joilla on vaikeita psykoottisia sairauksia ja sen lisäksi masennut, olemme. Jos tässä nyt pääsisi eläkkeelle kaikki joita vähän masentaa ja ahdistaa niin eläkkeellähän olisi koko suomen kansa, varsinkin näin maanantaisin monia ahdistaa, mistähän vois johtua?
Itselläni on skitsofrenia ja koen olevani sairas, mutta arvatkaapa mitä? MINÄ KÄYN SILTI TÖISSÄ, että voin sanoa ette TODELLAKAAN usko että joku fucking masentunut on työkyvytön! Ei ainakaan kovin moni, tottakai joku voi olla hyvin vaikeasti masentunut jolloin asia on eri. Mutta näitä "vähän masentuneita" on joka toinen ihminen, eli se ei voi olla mikään peruste ainakaan sairaseläkkeelle jne!- ex-masentunut
Kai tiesit, että masennuskin voi viedä ihmisen psykoosiin?
- ehä ähe
No sillähän maailma on heti parempi paikka että sinä käyt töissä ja ärjyt sitten asiasta netissä. Tuntuu varmaan hyvältä katsoa muita alaspäin.
Totta kai vielä elätät itsesi vielä kokonaan niistä palkkarahoistasi, etkä sentään kauho ties mitä asumistukia niistä samoista elintasosammioista mistä nämä lusmuilijatkin ammentavat? - 9y9698
tilapäinen ja ohimenevä masentuneisuus on normaali tunnetila.. Pitkälle edennyt ja krooninen masennus ei ihan normaaliin tunneskaalaan lukeudu.
- TYYNE3
masiksessa ei todellakaan jaksa harrastaa.hyvä et saa suuhunsa jotain.
- Fanny
Vaikutta siltä, että "masentuneen" kaveri on masentunut ja masentunut itse ei. Onko tässä mitään rotia?
- nainen24v_
On mahdollista, jospa hänellä vain on vaihe että haluaa kuntouttaa itseään ja ei halua linnottautua kotiin muttei töihinkään vielä kykene. Sopiva toiminta viikossa voi kuntouttaa, mutta jos nyt menisi töihin ja siihen päälle vielä nuo harrastukset, sattaisi taas väsähtää ja uusi kierre alkaa.
On se sitten kumma, masentuneena ei saa yrittää olla reipas ja harrastaa tehden asioita mistä nauttii, mutta ei saa linnoittautua kotiinkaan? Mitähän sen masentuneen sitten pitäisi tehdä?- 9...
Tappaa itsensä, niinhän se täällä muita polkevien kusipäiden maailmassa menee.
- suokorpi
Taitaa olla muotijutta tämä masennus!
Kannattais pohtia mistä moinen johtuu?
Ovat vain helpolla luovuttavia!! Normaaliin elämään kuuluu myös vastoinkäymisiä, kyllä niistä selviää.
Jos ei kaipaa " haasteita" tylsäähän se elämä silloin on!
Kun ajatelutapa että kaiken pitäisi olla kivaa! Kannattaisi myös omaa asennetta itseen, ympäristöön pohtia!
En kyllä vähässä kumassa rupeaisi masennuslääkkeitä syömään!. " höperön" leimaa otsaan! - Mies24v
Tekipä masentunut ihminen sitten niin taikka näin niin aina ollaan joltain taholta syyllistämässä. Toisten mielestä pitäis maata kuolleena kotona eikä poistua mihinkään ja toisten mielestä olis hyvä harrastaa ja olla aktiivinen. Koittakaa jo päättää mikä on oikein saatana.
- Mies24v
Lisään vielä tähän että minun mielestä silloin on oikein maata kotona kun masennus vie kaikki voimat ja silloin oikein tehdä jotain muutakin kuin vain olla kotona kun tuntuu siltä että jaksaa. Eikös se ole vain positiivista jos masentunutkin joskus piristyy sen verran ettei aina tarvi vain maata sängyssä?
- Anonyymi
Siltähän se voi tuntua masentuneesta.
- provoko?
Laita kaverin nimi rohkeasti esiin, vai ootko keksinyt koko jutun ?
- provoko? 2
Laita kaverin nimi rohkeasti esiin, vai ootko keksinyt koko jutun ?
- hyvin tuolla menee
Ei ole vakavaa masennusta, koska toimintakyky on melko hyvä.
- reipas risto
voiko masentunut olla reipas----juu ...voi toki olla reippaasti masentunut
- voi erkki
Voi erkki teidän kanssa. Ite en voi olla työelämässä masennuksen vuoks mutta masennukseni ei ole sitä laatua että pitäisi tarkkailla koko ajan tai olla sängyssä (ja miksi muutenkaan pitäisi?). Harrastukset pitävät minut poissa synkästä ajatusmaailmasta.
Kaikenlaiset harrastukset parantavat elämänhalua ja -laatua ja pitävät aktiivisena sen sijaan että pitäisi potea masennustaan sängyn pohjalla koska mitään muuta ei kuuluisi tehdä. Ei se masennuksen hoito niin mene. Ja varsinkin jos on jo pitemmällä paranemista mitä masentuneen mielestäsi tulisi tehdä, yrittää olla elämättä koska ongelmien tulisi olla sen verran verottavia koska muuten ei ole masentunut?
Onko tällä kaverilla jonkinlainen hoitokontakti? Koska muuten sitten vähän ihmetyttää. Hänellä saattaa olla ongelmia työpaikassaan. - suokorpi
Hei,
Ei tarkoitus syyllistää. Miettiä voi, syyt masennukseen! ( kuka on ihmisen paras ystävä, sieltä voi avun löytää, usko)
Joskus miettinut ollutta Suomen sotaa, miehet sotimassa, vaikkapa isääni , monia muita..
Sota loppui, töissä kävi ja huolehti perheestään. Ei pilleripurkkia.
Kenenkään ajatuksia ei tietenkää voi lukea!- Oletko tullut ajatel
Silloin ei ollut tällaista myrkkyruokaa kuin nykyään vaan syötiin rehellistä kotiruokaa ilman natriumglutamaattia, aspartaamia, lisättyä sokeria jne.
- Byrsel
Oletko tullut ajatel kirjoitti:
Silloin ei ollut tällaista myrkkyruokaa kuin nykyään vaan syötiin rehellistä kotiruokaa ilman natriumglutamaattia, aspartaamia, lisättyä sokeria jne.
Unohtamatta sitä että Suomi täytti silloin itsenäisen valtion määritelmät. Oma valuutta ja lähes kaikki lait säädettiin Suomessa. Nykyäänhän ne säädetään melkein kokonaan rysselissä.
- tekosyy10
Byrsel kirjoitti:
Unohtamatta sitä että Suomi täytti silloin itsenäisen valtion määritelmät. Oma valuutta ja lähes kaikki lait säädettiin Suomessa. Nykyäänhän ne säädetään melkein kokonaan rysselissä.
TEKOSYY ,tekosyy, tekosyy
Syitä löytyy, masennukseen, masentaa kun kaikkia masentaa! - sotaloppu,traumatjäi
"Sota loppui, töissä kävi ja huolehti perheestään. Ei pilleripurkkia."
Isoisänikin oli sodassa.. Oli oikeastaan vasta poikanen kun sotaan lähti.. Takaisin tuli ilman toista keuhkoa, ja voisi sanoa että tilalle tais tulla jotain muuta. Itse en ole miestä juuri edes tavannut, mutta sen tiedän mitä äiti isästään kertoi.
Selvänä oli kuulemma oikein hyvä isä, paha vaan ettei aina pysynyt selvänä. Pahimmillaan riidoissa haettiin jo pyssyjäkin. Saivat lapset pelätä. Onneksi ei mitään sen pahempaa koskaan tapahtunut.
No, tuosta voisi sitten varmaan joku sanoa, että vika oli viinassa.. Ja ehkä niin, paha mennä sanomaan. Mutta toisaalta sille ajalle oli myös tyypillistä ettei kukaan tiennyt miten asiaa olisi pitänyt käsitellä. Aika moni päätyi hoitamaan sisäisiä ongelmiaan viinalla, ja viinan ja ongelmien yhdistelmä ei yleensä ainakaan auta.
Käsittääkseni aika moni päätyi mielisairaaloihinkin.. Heistä ei vaan kukaan puhunut mitään, eikä siellä heitä osattu auttaa. Pidettiin vaan poissa silmistä ja poissa mielistä.
Että eipä se sodanjälkeinenkään maailma niin täydellinen ollut. - idiootteja ei
tekosyy10 kirjoitti:
TEKOSYY ,tekosyy, tekosyy
Syitä löytyy, masennukseen, masentaa kun kaikkia masentaa!masenna nykyinen maailmanmeno, koska se vaatii sitä pahaa pessimismiä.
- MiNäkinkö
Ei jaksa, se on tosiasia.
- Irrelevantti kohta
Melkein kaikki masentuneet taitavat pelailla tietokoneella ja feisbuukata.
- näinkin
Itselläni on todettu vakava masennus, mutta yrotän parhaani mukaan pysyä poissa sisätiloista etten tee itselleni miään mitä tulisin katumaan.
Eli olen yllättävän aktiivinen masennuksen tasooni, psykologinikin on tästä yllättynyt.
Voi olla että tämä henkilö juuri yrittää pitää ajatukset muualla tai hän on alkanut pelkäämään ihmisiä kuten useät jotka kärsivät masennusta ja töissä joutuu kuitenkin kommunikoimaan ihmisten kanssa edes hieman. - KOK-OhranaValvoo
Eipä ihme jos ihminen masentuu, menettää työkykynsä ja työhalunsa.. Jos työkaverit ovat ALOITTAJAN kaltaisia, katkeria, kaunaisia- KOKOOMUSLAISIA kyykyttäjiä. "heikot sortukoon", minäminä ensin, mulle kaikkiheti nyt tyyppiä.
Tällaista on tulevaisuus KOKOOMUSONNELASSA, täähän on pahempaa kuin Staalinin Neuvostoliitossa, kytätään ihmisten yksityisasioita, levitellään sairaskertomuksia, jne..
Nyt liikutaan jo aikas kaltevalla pinnalla, noin oikeudellisesti, ihmisen terveys ei ole mikään julkisuusasia, jota pyöritellään netin paskapalstoilla.
Kokoomuslainen Oleskeluyhteiskunta on muuttumassa kyttäysyhteiskunnaksi kovaa vauhtia näemmä.?
Olkoonkin että olisisikin pelkkä Provo..??- Anonyymi
Ja ironisesti ajat itse stalinistista valtiota jossa valtio omistaa kaiken ja kaikilla on saman verran.
Mistä sairaat luulevat saavat rahat jos eivät yrityksiltä jolla pyöritetään tätä valtiota?
- valemasennus
http://fi.wikipedia.org/wiki/Masennus
^ Masennus eli depressio on mielialahäiriöiden (ICD-10 F3) ryhmään kuuluva psykiatrinen sairaus. Sitä luonnehtii koettu ja usein muillekin nähtävissä oleva apeuden, melankolian, alavireisyyden ja toivottomuuden tila. Masennus usein häiritsee sosiaalista kanssakäymistä ja alentaa elämänlaatua. Masennukseen liittyy monesti myös erilaisia somaattisia oireita, kuten kipua, fyysistä voimattomuutta ja unettomuutta. Masennukseen liittyy usein myös itsetuhoisuus tai itsetuhoiset ajatukset.
"Siis kertokaapa oikeasti masentuneet, onko masennus tällaista oikeasti? "
Kerron sinulle totuuden. Jokainen ihminen voi määrittää sanat siten kuin itse haluaa. Jos ihminen haluaa uskoa olevansa masentunut silloin kun ihminen käy jumpassa ja on sosiaalinen toisten ihmisten kanssa, voi ihminen määrittää oman masennuksensa tällaiseksi. Jos haluat kolmannen osapuolen todistuksen masentuneisuudesta, pyydä ystävääsi näyttämään lääkärin todistus siitä että hän on masentunut. Lääkäri saa kuitenkin itse määrittää sen miten hän itse luokittelee masennuksen ellei häntä velvoita jokin laki minkä perusteella lääkärin tulee määrittää masennus tietyllä tavoin. Toki lääkäri voi myös aina olla valelääkäri jolloin hänen sanaan ei voida luottaa.
Mikset itse päätä miten haluat määrittää masennuksen? Jos päätät että sinä et usko masennukseen jossa ihminen käy jumpassa, tällöin olet luonut itsellesi sellaisen moraalin mistä sinä pidät. Jos et pidä siitä kun ystäväsi käy jumpassa, älä ole hänen ystävä. Ei sillä ole mitään merkitystä onko hän masentunut vai ei jos et pidä hänestä. Jos ystäväsi pitää siitä kun hän väittää olevansa masentunut, ei hän välttämättä välitä siitä mitä valehtelusta koituu jos hän itse tiedostaa valehtelevansa. Jos hän ei tiedosta valehtelevansa ja uskoo olevansa masentunut vaikka hän toimisi eri tavoin kuin miten masennus yleensä määritellään, tällöin ihminen ei toimi hirveän järkevästi ja tulokset ovat usein myös sen mukaiset. Järjettömyydestä seuraa järjettömyyttä ja se on odotettavissa ystäväsi elämän suhteen. Todennäköisesti ystäväsi tulee tulevaisuudessa vihaamaan sinua siitä ettet ole ohjannut häntä järkevään elämäntyyliin jos et tao hänen päähänsä järkeä. Lopeta siis ystävyyssuhde sen vuoksi että sinä määrittelet masennuksen eri tavoin kuin miten hän määrittelee sen. Hän on joka tapauksessa hullu ihminen jos hän määrittelee sanoja eri tavoin kuin miten suurin osa ihmisistä määrittelee sanat, koska tällöin hänen kanssa keskustelu käy hyvin vaikeaksi koska hänen sanoja on vaikea ymmärtää koska hänen sanojen merkitys on eri kuin mitä suurimmalla osalla ihmisistä.- Jokunen66
"Lääkäri saa kuitenkin itse määrittää sen miten hän itse luokittelee masennuksen ellei häntä velvoita jokin laki minkä perusteella lääkärin tulee määrittää masennus tietyllä tavoin."
Psykiatri haastattelee potilasta ja pisteyttää saamansa vastaukset saamiensa ohjeiden mukaan. Niissä ei ole paljon tulkinnanvaraa. Masennustestin pisteet kasassa = potilaalla on masennus. Aste voi vaihdella. - lainsuojaton865
Jokunen66 kirjoitti:
"Lääkäri saa kuitenkin itse määrittää sen miten hän itse luokittelee masennuksen ellei häntä velvoita jokin laki minkä perusteella lääkärin tulee määrittää masennus tietyllä tavoin."
Psykiatri haastattelee potilasta ja pisteyttää saamansa vastaukset saamiensa ohjeiden mukaan. Niissä ei ole paljon tulkinnanvaraa. Masennustestin pisteet kasassa = potilaalla on masennus. Aste voi vaihdella.hah hah..
Vai ei ole psykologiassa tulkinnanvaraa.. Psykologia on oikeasti sellaista huuhaata, että sitä ei pysty vakavalla naamalla tieteeksi väittämään.
Sairauskertomuksiinkin kirjoittelevat "miltä tuntuu", siis lääkäristä, ja mitä lie mutuilua ja fiilistelyä. Ei siinä paljon tosiasiat paina. Perusteluja ei löydy, eikä asiakirjoissa olevia selkeitä asiavirheitäkään suostuta oikaisemaan. Ja se että Suomen laki niin velvoittaa tekemään, on sivuseikka.
- 1+1=2
Sittenhän on olemassa vielä kaksisuuntainen mielialahäiriö...jota ei ole ehkä diagnosoitu ystäväsi kohdalla?
- -----------
Itse olen joskus ollut masentunut. Tällöin vietin noin 22 tuntia vuorokaudesta sängyssä maaten. Joskus enemmänkin. Sen noin pari tuntia saatoin vaivalloisesti vääntäytyä ylös ja yrittää tehdä jotain. Oikein hyvinä päivinä sen parin tunnin aikana saatoin käväistä pienellä kävelyllä ja vielä parempina päivinä saatoin tavata kaverinikin (jos hän teki aloitteen, onneksi silloin oli kaveri, joka pysyi kaikesta huolimatta ja teki aloitteita lähes päivittäin).
Kun masennus sitten alkoi vähitellen hiipua, niin sängyssäoloaika hiljalleen väheni ja muu tekeminen lisääntyi. Jossain vaiheessa jaksoin käydä pienellä kävelyllä päivittäin (kun se kaveri tuli hakemaan) ja muistan edelleen sen kerran, kun olin ensimmäistä kertaa masennuksen alun jälkeen ihan oikeasti kavereiden kanssa ulkona, siis pitämässä hauskaa. En muista mihin aikaan lähdin ulos, ehkä noin kuuden kieppeillä, mutta takaisin minut piti tuoda jo kymmenen aikoihin. Ja kun sitten kävelin kaverin autolta omalle ulko-ovelle, niin ajattelin ensimmäistä kertaa kuukausiin, että ehkä elämässä voi ollakin jotain pieniä ilon hetkiäkin. Tuosta tilanteesta vajaan kuukauden päästä olin jälleen töissä.
Tietysti jokainen kokee masennuksensa varmaankin eri tavalla, mutta minun näkökannastani ei voi olla vakavasti masentunut, jos on noin aktiivinen. Ja jos ei ole vakavasti masentunut, niin silloin pitäisi sitä töihinmenoa alkaa harkita. Jos työssä on ongelmia, se aiheuttaa masennuksen, niin sitten ei muuta kuin työpaikan vaihtoon. Ei veronmaksajien pitäisi joutua kustantamaan lusmuilua ja jos on oikeasti "vähän" masentunut, niin työstä poissaolo ei mitenkään auta tilannetta. - kasvun paikka
voi jukra, kaikesta ne immeiset on kateellisia, jopa toisen mielenterveyden häiriöistä.
tosiasia on että, masennusdiagnoosin kirjoittaa psykiatri ja ne täällä suomessa yleensä on ammattitaitoisia.
itse olen parantunut vakavasta masennuksesta viiden vuoden sairastamisen jälkeen. näihin vuosiin on osunut niin parempia kuin vähemmän parempia jaksoja. masennus ei ole samanlaista koko ajan, olo voi vaihdella niin, että välillä menee paremmin ja välillä huonommin. ulkopuolinen ei voi toisen käyttäytymisestä, vaatetuksesta, alkoholinkäytöstä, harrastuksista, puhetyylistä tai muusta vastaavasta voi tehdä päätelmiä toisesta ihmisestä, toisen ihmisen laiskuudesta tai työhaluttomuudesta tai varsinkaan toisen henkisestä tilasta.
masentuneen tilan tietää parhaiten yleensä masentunut itse, lähiomaiseiset (vaikka usein masentunut yrittää peittää tilansa vakavuuden muilta), tai/ja hoitohenkilökunta.
kannattaisi arvostaa sitä omaa hyvinvointiaan, ja yrittää pitää huolta itsestään, ja kunnioittaa itseään ja myös niitä masentuneita kanssaihmisiä, koska koskaan ei voi tietää milloin tämä paska tauti osuu omalle kohdalle.
en voi suositella masennusta kenellekään. se on vakava sairaus, joka jo lievänä lisää huomattavasti itsemurhariskiä.
kannattaa arvostaa enemminkin hyviä asioita elämässään kuin vakoilla masentuneen elämää, masennuksen jälkeen kun joutuu opettelemaan sen elämästä nauttimisen uudelleen.
eli älä kanna kaunaa sinä alkuperäinen kirjoittaja toisen masennuksesta, et ole toisen kengissä kävellyt. - sisullaeteenpäin
masennusta tai oikeastaan mielialahäiriötä voi olla monenlaista, niistä löytyy tietoa esim. Hussin terveystalo.fi sivuilta. vaikeassa ja keskivaikeassa masnnuksessa alkaa jo toimintakyky heiketä, mutta tuossa voisi olla kyse enemmän mielialojen vaihetelusta, tai persoonallisuushäiriöstä, missä toimeliaisuus, hypomaniakin ja lamaannus, ärtyisyys voi vaihdella nopeastikin ja erilaista ahdistushöiriötä voi olla mukana. Alkohlinkäyttö vie monasti aloitekykyä, ainakin tylsistä arkiaskareista ja ystäväsi taitaa pitää pääasiassa itselle mukavista asoista, joka viittaisi narsismiin? Nykyaika taitaa kasvatta tuota tyyppiä kymmenen tusinasta, mitään kun ei saa nuorilta enää vaatia eikä odottaa, sen kun kuluttavat vanhempiensa rahoja, niiden joilla sitä vielä tänä päina on.
- SuperMaen. .
Ainahan sitä toisen alakuloisuutta ihmetellää ja pohditaan syitä ja oikeutustakin, mutta onko aiheellista?
Jos jollakin menee heikosti, hakekoon saikkua... sitä varten sitä pitäisi olla tarjolla. - ..............
Kuulostaa enemmän maanis-depressiiviseltä eli kaksisuuntaiselta mielialahäiriöltä kuin masennukselta.
- Siderellaaa
Siis aloittaja, et sä tiedä masennuksesta mitään. Esim. minulla masennus esiintyy sillä tavalla, että käyn monta kertaa viikossa ravintolassa, ostelen hirveästi tavaraa ja kadotan pahaa oloani kokkaamalla paljon. Ei voi yleistää, että kaikki masentuneet ovat väsyneitä. Just ton takia en näistä kerrokaan mitään lääkärille, kun ne varmaan heti pakottais duuniin. Ihmiset on erilaisii, toiset on masentuneenakin iloisia.
- dicsuli
Aloittaja ei varmaan ole oikeasti masentunut, vaan henkisesti vajaakuntoinen. Selvä merkki siitä on kaljan juominen ja koira. Usein siihen liittyy myös tupakointi ja epäsiisteys. Eihän kodissa voi olla siistiä jos siellä on haiseva elukka.
- Waltava02
Itse olen masentuneena ollut hyvinkin ahkera ja ehkä ulkopuolisen silmissä jopa pirteä työläinen. Kotona tilanne onkin eri. Ei pienintäkään kiinnostusta sosiaaliseen elämään, ei baareilua tai muitakaan harrastuksia. Energia riittää juuri ruoanlaittamiseen ja siivoamiseen jos on hyvä päivä.
Tilanteeni tuntuu olevan siis juuri päinvastainen kun ystävälläsi. En nyt kuitenkaan voi sanoa ihmisestä paljoakaan, kun ei tarkemmin tunne. Masennukselle on monia edellytyksiä, mutta sanoisin ettei tuossa kuitenkaan vakavasta masennuksesta ole kyse. - masentuneen läheinen
Kyllähän masennustakin on eri tasoista. Toiset ei jaksa tehdä mitään, edes sitä tietokonetta avata. Toiset eivät muuta tee kuin ovat tietokoneella päivät pitkät, kun muuta ei jaksa. Toiset jaksaa hieman enemmän.
Alkoholihan liittyy helposti masennukseen. Sen avulla paetaan ongelmia ja pahaa oloa. Siispä ihan hyvin masentunut ihminen voi käydä baareissa.
Jossain määrin masentunut ihminen voi olla oikeastikin masentunut, vaikka jaksaisi tehdä itselleen kivoja juttuja. Tästä ystävästäsi voi tuntua, että agility ja jumppa ovat tärkeitä omalle jaksamiselle ja sille, ettei romahda ihan täysin. Ne voivat olla elämän valopilkkuja. Ei masennus aina tarkoita, etteikö voisi nauttia yhtään mistään.
Lisäksi jos hänelle on burn out tullut, niin ei ihme, jos töiden ajatteleminenkin masentaa. Stressaava työ (joka voi siis olla mikä tahansa työ, mikä tekijäänsä stressaa syystä tai toisesta) voi aiheuttaa masennuksen, mutta se ei välttämättä vie kaikkea elämän iloa.- Kotilo4
Usein kyllä masentuneella ei ole "elämän valopilkkuja, vaan asioita tehdään siksi että tekemättömyys on vielä pahempaa. Tekemisestä nauttiminen on toissijaista.
- hoitoa on monta
Noi agilityt menevät ainakin "hoitoterapiasta" samoin jumpassa käynti. Masennuksessa tunnetaan lievä, keskivaikea ja vaikea masennus. Vaikea sanoa, minkä laatuisesta on kyse. Tuskin vaikeimmasta. Mutta masentuneen pitääkin "pakottaa" itsensä muiden seuraan. Se voi olla äärimmäisen vaikeaa. Mutta toimii hoitona ja terapiana kun jaksaa lähteä harrastamaan jotain. Miten masennuksesta pääsee pois, jos ei siten että pyrkii mahdollisimman normaaliin elämään. Pitääkö vaan maata neljän seinän sisällä ja odottaa ihmettä? Läheisillä on ollut masennusta ja keskivaikeaa ainakin. Olen kannustanut normaaliin elämään ja harrastuksiin.
- rewaawerawer
Unohdit vielä psykoosi tasoisen masennuksen. Sen mitä MINÄ sairastan!
- muiden pariin
Aivan. Täytyy pyrkiä mahdollisimman normaaliin elämään vaikka masentaa. Miten siitä muuten pääsee ulos. Mitään ei tapahdu jos jää makaamaan neljän seinän sisälle apaattisena. Pitää löytyä edes rahtunen voimia lähteä jonnekin muiden pariin. Kuntoutuminen lähtee käyntiin kun jaksaa kiinnostua jostain. Ajatelkaa nyt järjellä.
- Sairastyttönen83
Jokainen tuntee masennuksen niin eri tavalla ja sitten niitä on erilaisia.
Itse olen sairastanut toistuvasti uusiutuvaa keskivaikeaaa masennusta 9 vuotta. Siihen vielä sekamuotoinen persoonallisuushäiriö päälle.
Olen tällä hetkellä sairaslomalla.
Olen ollut niin syvällä yhdessä vaiheessa että 3 vuoden tiedot ja tekemiset on kokonaan pyyhkiytyny pois mielestä. Mitään muistikuvaa noista vuosista ei ole ja silloin makasin sängyssä ja kuljin ja haahuilin ympäriinsä kuin haamu...tai zombi. On elossa, mutta kuitenkaan ei ole.
Olin osastolla joka onneksi pelasti ja nyt mulla on korkea annos masennuslääkettä josta on ollut huomattavasti apua.
Kunnossa en ole ja lääkäri sanoi että näin pitkän sairastelun jälkeen tuskin tulenkaan. Olen tiennyt itsekin sen jo kauan, mutta parempina jaksoina kykenen tekemään töitä ja olemaan kuin mikään ei vaivaisi.
Itse en ihan noihin ensimmäisen tyypin juttuihin pysty, mutta samantapaista on mullakin. Olen ottanut sen asenteen että joka päivä käyn edes pienellä kävelyllä, kykenen kaymään kaupassa ja hoitamaan arkea suht. normaalisti.
Annan esim. Olin koulussa puoli vuotta ja uuvuin 8 h päivistä täysin. Makasin kotona kykenemättä tekemään mitään ja kun huomasin että seuraava päivä lähestyi alkoi ahdistaa ja itkin aivan hirveästi. Lisäksi olen saanut riesaksi kroonisen uniongelman (jo 3 vuotta)johon ei tunnu auutavan mitkään perusjutut, eivätkä monet lääkkeet jota kokeiltu. Nukun max.2-4h yössä ja sen takia olen niin uupunut ja itkuinen ettei työnteosta ja koulusta tullut mitään. Siihen tarvii aika paljon voimia, nyt kun näkee sairaana tuon kaiken mitä päivittäisen elämän "pitäisi"olla.
En kuitenkaan ole luopunut toivosta. Voin hiukan paremmin ja odotan että jaksaisin suorittaa opintoni pari kk, vielä loppuun ja valmistua. Sitten katson askel kerrallaan mihin ja miten elämä heittelee. - Meitä on monia
Minua masentaa, mutta käyn töissä,lenkillä jne.,mutta en istu facessa,enkä muutenkaan kovinkaan paljoa netissä,koska semmoinen masentaa vielä enemmän ja aiheuttaa pitkänpäälle syvempää masennusta. Myös aivohalvauksen riski kasvaa jatkuvasta netissä istumisesta. Pako masennukseeni on juuri tuo edellä mainittu lenkkeily ja työnteko. Masennus ei todellakaan aina tarkoita sitä että ei saisi mitään aikaiseksi.
- Jessusnäitä
Just joo, sinua masentaa. Onko diagnoosia keskivaikeasta tai vaikeasta masennukseta? Tässä ketjussa puhutaan nyt ihmisestä, joka on lääkärin määräämäällä sairaslomalla. Niitä ei ainakaan saa sillä perusteella, että jaksaa käydä töissä ja saa asioita aikaiseksi. Masennus sairautena on eri asia kuin se, että vähän masentaa, mutta tietää miten asian saa korjattua.
- narsistien ystävä
Tuo ystäväsi kuvaus sopii erittäin hyvin sellaisiin narsisteihin joita minä tunnen. Hyvänä esimerkkinä on vaikkapa äitini joka esiintyy masentuneena ja valittaa vaikka mistä, mutta hän silti pitää ihmisten ärsyttämisestä ja siitä jos hän onnistuu valittamisen kautta ärsyttämään toisia ihmisiä.
Tällaiset ihmiset saavat virtaa siitä jos joku huomioi heitä ja tämän vuoksi he esittävät ihmistä jolla on vaikka mitä vaivaa ja pitää juoda suruunsa tai jotain muuta paskaa, mutta heti jos heidät huomioi niin heidän vaivat katoavat *puf* aivan kuin Jumalan käsi olisi tullut heidän ylleen ja parantanut heidät heidän masennuksesta ja muista sairauksista. He usein myös esittävät iloista ja piristynyttä silloin kun joku huomioi heidät, mutta heidän iloisuus kääntyy hyvin nopeasti ilkeydeksi jolla he yrittävät syyllistää muita ihmisiä heidän omasta pahoinvoinnista. Toki yhteiskunta on osasyyllinen ihmisten hyvinvointiin sekä psyykkisellä että fyysisellä tasolla, mutta ihminen joka ei pyri itsenäisesti näkemään omia puutteita, ei pyri niitä myöskään korjaamaan.
Mielestäni ystävääsi vaivaa pikemminkin narsismi jota hän ei halua myöntää ja tämän vuoksi hän ennemmin esittää masentunutta jotta häntä itseään ei syytettäisi narsismista. Voit testata onko hän narsisti jos kehität jonkin teorian minkä perusteella saisit ystäväsi osoittamaan omat tunteensa muuta yhteiskuntaa kohtaan. Narsistit kun innostuvat kaikesta sellaisesta missä he pääsevät syyttämään ja vihaamaan muuta yhteiskuntaa. Alkoholi on tietysti yksi minkä avulla he alkavat puhumaan pahaa muista ihmisistä. He eivät kuitenkaan huomioi omia virheitä eivätkä pyri korjaamaan omia virheitä. Voit alkaa huomauttelemaan ystäväsi virheistä niin tätä kautta pääset helposti hänestä eroon. Tätä kautta ystäväsi narsismi saattaa kääntyä ihan aikuisten oikeaksi masennukseksi. Kyllä se masennus opettaa ihmistä paremmin kuin narsismi ja jos ystäväsi on masentunut, antaa hänen oppia omasta masennuksestaan mistä se johtuu. Narsismi ei opeta ihmiselle mitään ja narsistit tarvitsevat ystäviä joita he ärsyttävät koska he kuvittelevat saavansa apua ystäviltä, mutta narsistit eivät kuitenkaan halua kuulla ystäviltään kommentteja joissa heitä itseään halveksutaan. - sdfasdfsdfashgdfg
Baaria ja Agilityä/jumppaa en tajua, mutta tietokoneella istumisen kyllä. Se on nimittäin todellisuuden pakoa. Tosin ei facebook. En ymmärrä miten masentunut voi olla facebookissa, luulisi muiden (joilla menee paremmin) elämien seuraamisen masentavan lisää. Itsellä kävi näin. Eikä niitä kavereitakaan ollut montaa. Mielestäni facebook ihan turha, niinkuin suurin osa elämää nyt muutenkin.
- sldhfasdf
"En ymmärrä miten masentunut voi olla facebookissa, luulisi muiden (joilla menee paremmin) elämien seuraamisen masentavan lisää. "
Masentunut ei välitä siitä, masentaako hänen tekemänsä asiat lisää vai eivät. - 87t87
sldhfasdf kirjoitti:
"En ymmärrä miten masentunut voi olla facebookissa, luulisi muiden (joilla menee paremmin) elämien seuraamisen masentavan lisää. "
Masentunut ei välitä siitä, masentaako hänen tekemänsä asiat lisää vai eivät.Jep.. Eikä se että muiden elämä tuntuu lähinnä korostavan omaa surkeutta johda masentuneella sellaiseen päätelmään, että "tämä tuntuu pahalta, tee jotain muuta".. Vaan masentunut näkee vain sen "tämä tuntuu pahalta, asiat ovat huonosti".
- On se
Vakavasti masentunut ei jaksa tehdä mitään. Keskivaikeasti masentunut jaksaa kyllä pörrätä, muttei keskittyä tai ruveta tekemään mitään isompaa tai jos tekeekin, on sen jälkeen ihan poikki. Ahdistus voi kuulua asiaan ja se voi tulla jo niiden asioiden ajattelemisesta, mitä pitäisi tehdä.
Baarissa istuminen ja facettaminen eivät vaadia kummoisia ponnistukisa, agility kyllä. Jumppaamisesta en tiedä.- 35y67
"Baarissa istuminen ja facettaminen eivät vaadia kummoisia ponnistukisa, agility kyllä. Jumppaamisesta en tiedä. "
Ja milläs perusteilla sivullinen pystyy noita asioita rankkaamaan johonkin järjestykseen?
Kyllä baarissa istumisesta ja facessa roikkumisestakin voi tulla vaikeaa, kun on sopivasti päässä vikaa. Tiedän ihan omasta kokemuksesta, että facebook voi aiheuttaa aika kovaakin ahdistusta.. Tosin, usein tuli roikuttua siellä siitä huolimatta, odotellen jonkun statuspäivityksiä, tai ihan mitä vaan.. Se oli hiton tylsää, puuduttavaa ja paljon mieluummin olisin tehnyt jotain järkevää.. Jollekin ihmistenilmoille meno saattaa olla aika tuskaista.. Ja ehkä silloin se että on jotain muuta ajateltavaa tekee asiasta helpompaa.
Itsekin tuli kärsittyä joskus aika vaikeasta ujoudesta, etten sanoisi jopa suoranaisesta ihmiskammosta. Teininä oli helpompi puhua, jos oli jotain muuta, kuten vaikka tietokone, ja sai katsoa sitä, ettei tarvinnut ainakaan ihan kokoaikaa olla katsekontaktissa.
- masis1
En jaksa lukea koko ketjua, mutta ainakin omalla kohdallani masennus ja ahdistus iskee aaltoina, väliaikoina voin tehdä jotain mieluista, mutten välttämättä nauti niistä tai jaksa niitä täysillä. Kuitenkin esimerkiksi työpaikkani ongelmista johtui se, että eräältä saikulta töihin palaaminen tuntui mahdottomalta, vaikka muuten olin jo kunnossa.
Ihmiset ja niiden masennukset ovat yksilöllisiä. Ole ystäväsi kaveri äläkä höpötä muuta :P - mummapumma 54
Masennuksen näkee myös verikokeesta. Jos ystäväsi on saanut masennusdiagnoosin, ei sitä pidä epäillä. Sehän on hyvä, jos ystäväsi jaksaa käydä jumpassa ja tehdä koira-asioita. Hänellä on ilmeisesti lääkitys, joka vauhdittaa hänen menemisiään. Masentuneella on myös huono keskittymiskyky, ja se voi vaikuttaa suureen kynnykseen käydä töissä, jossa pitäisi 8 tuntia tehdä suunnilleen samaa. Jos hän on saanut niin paljon kielteistä palautetta töissä ollessaan juuri siksi, ettei pysty keskittymään toistuvaan työhön.
Minusta sinun kannattaa vaan kannustaa ystävääsi niihin puuhiin , joita hän jaksaa tehdä, ja nauttia siinä hänen ystävyydestään, eikä olla kade sille, ettei hän tee töitä.- Anonyymi
Ahahaha, annahan kuulua että miten masennuksen näkee verikokeesta? :))
- asemalle jäänyt
Pahaa pelkään, että sinä itse masennut tuollaisella asenteella mitä tunnet esim. töihin lähtiessä. Palat loppuun, vaikka et sitä nyt myöntäisikään.
Itselle kävi juuri niin, että töihin lähtö alkoi turhauttamaan. Mikään ei huvittanut, ja loman loput olivat painajaisia. Ajattelin aina niin, että miksi raataa työssä, jos vapaa-aika ei anna mitään iloa, ja palauttavaa lepoa.
Nyt olen jo muutaman vuoden ollut pois töistä. En hae mistään verovaroista apuja, vaan elelen vanhoilla säästöillä. En myöskään luota mihinkään päätohtoriin, vaan uskon pärjääväni levolla, ja pysymällä pois oravanpyörästä. Kuitenkin masennus on jokapäiväinen vieras, vaikka sen pystyy hyvin peittämään muilta. Olen jopa taitava peittämään huononolon. Aina tuntuu kuitenkin siltä, että olisi parempi jos saisi jättää tämän maallisen taakseen, mitä pidemmin sen parempi.
Kuitenkin sitä jotenkin aina nousee pinnalle, vaikka ihan lyhyiksikin hetkiksi. Kun tulee suhtkoht hyvin toimeen, eikä tarvitse pyöriä hullunmyllyssä mukana, niin uskon pärjääväni näillä omilla hoitokeinoilla katkeraan loppuun asti jotenkin.
Masennus ei tosiaan näy aina päällepäin, vaan sen pystyy taitavasti painamaan tarpeen tullen taka-alalle. Ja näin muut uskovat menevän hyvin, vaikka ajatukset ovatkin joskus hyvinkin synkkiä.- arjen mietteitä
Minusta sinun ei kyllä kannattais näytellä jaksavan roolia. Ei masentunut ole kyllä sitä parasta seuraa ja voi karkoittaa ystäviä, mutta menkööt ... Jatkuva roolin vetämien kuluttaa valtavasti energiaa ja tuo mieleen ristiriitaa. Ole se mikä koet olevasi ja anna väsymyksen näkyä. Silloin toisetkin hellittävt näyttelemästä. Jospa se pikkuhiljaa valoisammaksi muuttuu!
- asemalle jäänyt
arjen mietteitä kirjoitti:
Minusta sinun ei kyllä kannattais näytellä jaksavan roolia. Ei masentunut ole kyllä sitä parasta seuraa ja voi karkoittaa ystäviä, mutta menkööt ... Jatkuva roolin vetämien kuluttaa valtavasti energiaa ja tuo mieleen ristiriitaa. Ole se mikä koet olevasi ja anna väsymyksen näkyä. Silloin toisetkin hellittävt näyttelemästä. Jospa se pikkuhiljaa valoisammaksi muuttuu!
En usko itsekkään, että kannattaa näytelle hyvinvoipaa, mutta ei sitä huonoa oloa ole mielekästä toitottaa ympäristöön. Olen kiinnittänyt johonkin masentuneeseen huomion, josta näkee päällepäin heti olotilan, niin sitä pyritään helposti karttamaan.
Itse olen aina katkonut kaikki sillat takanani, enkä pyri pitämään kehenkään yhteyttä. Mutta kun en näytä masentuneelta ulospäin, niin aina joku pitää yhteyttä. Muut eivät ala kartella, jos ei aina valita huonoa oloaan. Toki moni jättää yhteydenpidon, kun minä en pidä yhteyttä, mutta ei se minua mitenkään haittaa, minä saan jotenkin yksinäisyydestä energiaa. Se on varmaan sitä kurjuuden maksimointia, ja siitäkin voi nauttia.
- Hullun myllystä
Joillakin masennusoireet näkyvät ylipirteytenä, ylisuorittamisena ja säntäämisenä virikkeestä toiseen. Ärtyisiä ja äkkipikaisena ovat myös. Valittavat mm. unettomuutta, mutta toisaalta haluavat kehua, mitä kaikkea ovat jaksaneet suorittaa. Heistä tietenkin huomaa, että kyse ei ole terveestä energisyydestä.
- Kun pysähtyy tuosta
on pelkona täysi lamaantuminen. Ja se ei ole mukava tunne, kun ei osaa sitä millään käsitellä.
Nyt olen mökkiytynyt ja syytän netissä puolitosissani yhteiskuntaa ja tätä kulttuuria asiasta. Median yhteiskuntakritiikki tuntuu olevan niin lapsen kengissä, että tuon tätä ilmi myös esittämällä idioottia. Teen mielestäni täysin oikein kun katson maailman menoa, ja kuinka tavallista ihmistä kusetetaan.
- ......
Ei tykkää työstään. Olen ollut masentunut, en kiinnostunut mistään. Kävin silti töissä, muuten olisin jäänyt kotiin neljän seinän sisälle.
Tein työni, kotona en tehnyt mitään. Itsestä oli pakko huolehtia työn takia. - 13+17
Jos ei käy töissä, on päivissä oltava muuta tekemistä.
Vai oletko mökkiin höperöitymisen kannalla?
Olen iloinen ystäväsi puolesta. - eikö sua hävetä
Aloittaja miettii outoja asioita ottaen huomioon, että hän on mukamas tuon masentuneen ystävä!
Itselläni vuosia kestänyt masennus (keskivaikea) ja yllättyisit, jos näkisit minut; niin hyvinvoivan näköinen olen! Olen myös reipas luonteeltani.
Masennus on sairaus, joka vie voimat ja väsyttää. Itse esim nukun paljon. Vaikka reippailisin siellä täällä, en jaksaisi pitkään keskittyä mihinkään esim työntekoon halustani huolimatta. Väsyn hetkessä. Moni yrittää itseään piristääkseen harrastaa ja liikkua paljon, sillä lääketeho on kuitenkin vain pahimman yli pääseminen ja parhainta terapiaa on se meneminen. Vain aniharva masentunut kuitenkin sen jaksaa ja suurin vaara on niillä, jotka hautautuvat kotiin (sitäkö muuten toivot).
Uskon suurimman osan masentuneista häpeävän valtavasti, etteivät kykene töihin. Itselleni se on ainakin suurin suruni. Ja sinä se vain mietit verovarojasi? Luuletko, että sairaudet ovat laiskoja varten? Et kai ole tosissasi? Mietitkö niitä, jotka eivät koskaan toivu esim juuri masennuksesta? Millaista se on?
Kaltaisesi ihmiset ovat juuri niitä, joiden vuoksi esim minä salaan visusti sairauteni. Kaltaisiesi vuoksi myös moni muu salaa mielenterveysongelmiaan. - asiasta kiinnostunut
Masennustahan on moniasteista. Minusta kuulosti vähän, että oletko kateellinen kaverillesi?
- hupliina
Mä sairastan vaikeeta masennusta ja oon viimeks tammikuussa yrittänyt itsemurhaa. Elämä on tasapaksua mössöä josta on kadonnut kaikki värit ja kiinnostus on totaalisesti kadonnut. Mulla on parempia päiviä, jolloin pääsen koen kouluun asti ja kykenen leikkimään yltiöpositiivista. Oon ollu kahesti tahosta riippumatta osastolla tänävuonna itsetuhosuuden ja suisidaalisuuen vuoksi, mut silti musta ei saa masentunutta kuvaa, jos en sitä näytä. On helpompi esittää superpositiivista ja jaksavaa sekä sulkea ajatukset pois, kun olla ns. normaali. Jos mä lopetan nauramisen, niin rupean itkemään ja kun en halua että muut näkevät sitä, niin nauran koko ajan, vaikka samalla suunnittelen kuinka tapan itseni. Masennus on erillaista eri ihmisillä ja siinä on erillaisia kausia. Toista ei pidä tuomita en perusteella mille se näyttää.
- jukka ,
minulla tyttö ystävä syö masenus lääkeitä ja ei jaksa tehdä yhtään mitään suurin osa aikaa MENEE NUKKUMISEEN aamu alkaa ni herää köy tupakalla ja takas nukkumaan herää käy wc sä ja tupakalla ja takas makaamaan TÄTÄ ON MASENUS MEILLÄ ja ositain kyllä saamatomuuta lastenkanssa pitäisi olla ni mielumin jos joku muu olisi mutta tietokoneela kyllä jaksaa istua jos ei nuku koko ajan pitäisi olla jotain kivaa tekemistä sitä kyllä jaksaisi mutta normaali akea ei jakseta sitten yhtään
- Hiili
Lukematta muiden vastauksia, vastaan kysymykseesi oman tilanteeni mukaan.
Olen masennuksen ja eräiden muiden vikojen (lukuisten) vuoksi määräaikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä ollut jo monta vuotta. Lääkärit ym siellä päättävässä päässä ovat sitä mieltä, että olen vielä joskus palaava työelämään. Itse tiedän miten mahdoton ajatus on.
En käy jumpassa, koiraa en jaksanut pitää 6 kk kauempaa, tietokonetta sentään käytän ja jonkun verran luen tv:n katselun ohella. Käsityöt ovat jääneet, samoin ruuanlaitto ja leipominen lapsille, yhteiset illanistujaiset (Lapset ovat aikuisia).
Lisäksi minulla on takanani lukuisia itsemurhayrityksiä, olen ollut tosissani joka kerta, mutta huolimaton. Enää en ole.
Minulla on 2 koulutusta, useita työpaikkoja, useita muuttoja takanapäin, asun yksin ( 2 avioeroa ). Olen nyt täysin yhteiskunnan armoilla. Tänään sain tietää; minua koskaan nähnyt lääkäri puuttui lääkitykseeni, kävin kelalla peräämässä etuuksiani koska ovat myöhässä, sossu on auttanut, tosin joudun maksamaan takaisin sieltä saamani etuuden.
Haluaisiko joku vaihtaa osia kanssani, en usko. Tulevaisuudessa ei ole mitään konkreettista jota voisin suunnitella. Siis päivä kerrallaan ja ajatukset kiertävät yhden asian ympärillä kerralla, kun ennen huitaisin monia tuosta noin vain. En enää edes itse luule/yritä olevani yhteiskuntaan soveltuva. Olen todella yrittänyt, mutta aina on joku joka tietää asiani paremmin. Siispä laitan oveni kiinni, täällä olen turvassa.- 32eqrewsgfhdgvhm
"En enää edes itse luule/yritä olevani yhteiskuntaan soveltuva. Olen todella yrittänyt, mutta aina on joku joka tietää asiani paremmin. Siispä laitan oveni kiinni, täällä olen turvassa."
Toi on niin totta! Varsinkin se että "joku muu tietää aina paremmin" olen joutunut noita ihmisiä kohtamaa jatkuvasti missä sitten olenkin jos avaan suuni ongelmistani.
"sun pitää tehdä tätä ja tätä ja vähän tota niin masennus ja ongelmat katoaa hetksessä. Et sinä noin parane ei ei ei, sun pitää ottaa itseäsi niskasta kiinni niin siitä se lähtee".
En vaan enää jaksa keskustella ongelmistani kenenkään kanssa en psykologien, en tuttavien, en kelan, enkä sossun. Kukaan ei kuuntele vaan haluaa että heitä kuunnellaan vaikka kyse on minun henkilökohtaisista ongelmista.
- Hermoraunio3445
Mitä hel..tiä se sulle kuuluu! Ruvetaampa ruotimaan sinua, juot punkkua joka ilta vähintään pari lasia, olet lisäksi ylipainoinen ja miehes on lähteny lätkiin jo kauan sitte niin mitä jos funtsaisit niitä omia paskojas etkä toisten asoita netissä.
:aatanan tollo. - Koira ystävänä
Masennus ei ilmene kaikilla samanlaisena. Jotkut lamaantuu täydellisesti jotkut toimivat kuin robotit, ehkä pysätyvät joskus tuijottamaan näkemättä mitään. Jotkut pystyvät tekemään itselle mieluisat rutiinit esim koirien kanssa, rutiinit pitävät ihmisen toimintakykyisenä. Kaikki eivät kykene edes tekemään rutiini asioita. Eläin on monesti paras masennuksen hoitaja, Ulkoilu ja liikunta auttavat myös. Joskus liikuntakin voi mennä liiallisuuksiin. elämä on jatkuvaa hölkkäämistä. No silloin on kyse usei jostain muusta diagnoosista. Tälläiseenkin pakkotoimintaan kuuluu myös masennuksen oireita. EI SIIS OMIA PÄÄTELMIÄ TOISTEN ONGELMISTA. Kaikkea ei näe päältä, mistä tiedetään vaikka ko. henkiö esim. itkisi itsenä uneen, ulospäin pystyy näyttämään reippaalta mutta ne ajatukset sitä ei kukaan näe.
- Ciiira
En ota kantaa masennuskeskusteluun. Ihmettelen kuitenkin ap:n lailla yhtä asiaa: Mistä ihmisillä, jotka eivät käy työssä, riittää rahaa viinan juontiin?
Ihmettelen vilpitömästi sitä, että hlö joka on työtön, voi kantaa kassikaupalla kaljaa kaupasta ja / tai käydä kapakassa kahtena päivänä viikossa. Joku tällä ketjussa väitti, että taskun pohjilla olevilla kolikoilla saa kapakasta alkoholia. Tuskinpa vain saa; en nimittäin usko, että kukaan menee kapakkaan juomaan yhtä keskiolutta.
Osaisiko joku vastata tähän kysymykseen?- Hiili
Hain äsken lähisiwasta -30 % kirjolohikiusausta, tarjousjuustoa ja arkijugurtin. Sillä pärjään pari päivää. Kapakassa en ole käynyt vuosiin, en kampaajalla tai muissakaan itseäni viihdyttävissä paikoissa. Taskun pohjalla on vajaa euro.
- Hiili
Ihmiset ovat aina tehneet päätelmiä toisten asioista ja ongelmista. Kuten tuossa jo sanoin, asiani tiedetään muualla paremmin ja siksi sulkeudun. Olen kuin pyöreä kivi, pitkän tien vierinyt. Nyt tahtoo vain esittää sen minkä pystyy mutta sekin syö sisintä liian paljon ja taas pitää laittaa ovi kiinni. Lapsille kuitenkin viimeksi antaudun koska he rakastavat minua eivätkä epäile. Olen kuitenkin heidän äitinsä (he minun viimeinen oljenkorsi).
En kuitenkaan tukeudu ainoastaan kaadun kun tuulee liiaksi ja peityn lumella, siellä alla on hyvä olla näkymätön ja turvassa. Paha olo on käsin kosketeltavaa harmaata massaa. - 11+17
Teen kolmivuorotyötä, joten minulla on usein keskellä viikkoa vapaita. Juuri tänään tuntuu etten viitsi mitään. En ajaa partaani, en lähteä salille vaikka tuntuu että lihon silmissä jos jätän menemättä. Ruokaa on kaapissa, mutta mitään ei haluta syödä. Sain sentään aamiasta aikaiseksi. Minun olisi luettava kaksi lainaamaani kirjaa, koska kohta ne pitää palauttaa mutta tuntuu etten millään...
- rampaman1
suomessa sama ongelma kaikissa sairauksissa, sairaan pitäisi maata kotona 4 seinän sisällä muuten ihmiset rupeaa kadehtimaan. Itse sairastan kroonista pahenevaa selkäsairautta ja varmaan siihen liittyen myös masentunut, käyn kivuista huolimatta päivittäin hiihtämässä juoksemassa jne ja ihmiset valittaa selän takana että tuon täytyy olla tekosairas kun liikkuu 8000km/vuosi. Voisin kyllä mieluusti vaihtaa paikkaa kateellisten kanssa ei tämä herkkua ole mutta ei auta jäädä tuleenkaan makaamaan
- Hiili
En minä valita enkä myöskään kadehdi. En voi mennä toisen ihmisen pään sisään enkä elää hänen elämäänsä. Enhän tiedä hänestä muuta kuin sen minkä olen nähnyt, ehkä vain muutaman kuukauden verran.
Itsestäni teidän. Paljonkin, en vain kerro sitä naapureille, ystäville (no, niitä ei ole), lapsilleni viimeiseksi koska en halua heitä satuttaa. No miestä minulla ei nyt ole, onneksi. Vien kirjastoon kirjan jota en saanut luetuksi. Juoni katosi jonnekin.
Eilen sattui jokapaikkaan, otin Burana 600 mg x 1,5. Auttoi muitten lääkkeitten ohella saamaan unen. - Pölli-Pekka
Joo, eiku käpyjä vaan keräämään. Tää voi vuokrata Partnerin ja antaa ajo-ohjeet metsäseudulle.
- Hiili
Juu, olen minä käpyjä keräillyt mutten tiedä mitä sillä Partaerkillä siellä tekisit ?? Ajo-ohjeita en tarvitse, mutta seura olisi tervetullut...
- entinen masentunut
Itse olen kärsinyt masennuksesta ja todellakin jaksoin kyllä olla fb:ssä...siellähän aina voi vähän edes jonkun kanssa jutella..kun en jaksanut lähteä kotoo mihinkään. Pelasin myös tietokoneella koska se oli sellanen asia joka piti ajatukset poissa kaikista ikävistä asioista kun mieti vaan sitä peliä. Mutta ei kyllä olis ollu energiaa mihinkään jumppaan tai baareihin. Mutta en tiedä riippuuko se ihmisestä että mitä pystyy. Tietysti jotkut voi mennä hukuttamaan baariin sitä masennustaan alkoholiin ja näkeehän siellä edes ihmisiä. Masennustakin on niin erilaista...Itse en meinannut saada itseäni kämpästä ulos kuin ihan pakolliset. En saanut kotona tehtyy kun ihan ne mitä oli pakko. Tiskasin kun astiat loppui, tai jos joku oli tulossa kylään. Siivosin kun joku oli tulossa käymään, ettei kukaan näkisi miten voin. Masennus ei ole mikään mukava asia, mutta paljonhan sitä varmaan nykyään käytetään sairausloman syynä. Itse en olisi pystynyt käymään kuitenkaan töissä koska työnteko vaatii keskittymistä ja mä en pystynyt oikein keskittyä kunnolla mihinkään muuhun kuin siihen jos pelasin netissä. En pystynyt kattomaan telkkariakaan, en pystynyt keskittymään ohjelmiin.
- 1818181818
Itelle on todettu Toistuva vaikee masennus ja jotaki muutaki paskaa. Mut kuitenki oma päivä menee suurimmaks osaks koneella pelatessa/nettiä selates. En kyl juurikaa jaksa keskittyä noihinkaan mut kuitenki jotaki pientä säädän. Makaan vaan sängyssä koneella, välillä lepään. Joskus viikonloppuisin käyn baarissa, nykyään harvemmin (ehk 1-2 kuukauden välein). Ihan kiva joskus nähä ihmisiä ja kun on humalassa nii ei sit muut ahdista nii paljoa. Kauppoihin en uskalla mennä yksin, minulla on muutama henkilö joiden kanssa voin mennä kauppaan mutta silloinkin se on kauheaa. Todella monet lääkitykset olen kokeillut ja mikään ei ole auttanut joten lääkärikään ei enää ole määrännyt mitään. Ja ikäähän on vasta 18..
- 1818181818
nii ja nykysin oon eristäytyny aik paljo kaikista kaverisuhteista.. nääin 1-2 kaveria 1-2 viikon aikaa kerran tai muutama riippuen vähä.. ja sit jutellaan ain muutama kerta fb vähä.. Olen onneton, tahtoisin viettää enemmän aikaa ystävien kanssa muttei minulla ole voimia ja ystäväni eivät tahdo olla kanssani..
- MsCatti
Kyllä minusta kuullostaa, että masennus on jo aikoja sitten parantunut. Varsinkin tuo baariviihteellä olo mietityttää. Jos on lääkitys masennukseen ja viihteellä olo tarkoittaa alkoholin käyttöä, niin eihän ne sovi yhteen. Alkoholi on suurena syynä monen ns. masennukseen. Kun alkoholi jätetään, parantuu unihäiriö ja masennus.
Jotkut tässä ketjussa puolustelee, että työssä voi olla vaikeaa, kiusausta yms. Silloin "masennuksena" pois jäänti ei ole oikea keino. Moni nykypäivän ihminen ei oikeasti edes tiedä mitä raskas työnteko merkitsee. Töissä käydään jos huvittaa ja jaksaa aamulla nousta.
Moneenkin sairauteen voisi käyttää hoitokeinona ns. työleirityyppistä. Parakkimajoitus, tarkka rytmi työ ja ruokailu ja aktiviteetit ja siinä välillä totista aherrusta, esimerkiksi metsän raivaus, alueen vanhusten pihojen raivaus ja kunnostus, vanhusten asuntojen siivousurakat, peruskorjausurakat. Itsellä navetan paskanluonti valmensi työhön tosi hyvin, kotona aikoinaan. Kyllä maistui lukeminen ja pienet räkäpaakut töissä ei haittaa.
Hakkarainen teki depressiosaikkutestin. Heti pullahti kuukausi lomaa.
Siellä loman antopuolella voin kertoa, että hankalaa on, masennuksen toteaminen.
Taitava hakija pusertaa vaikka itkua itsestään.
Depressiossa kun ei voi pistää mittaria suuhun. Varmaan pitäisi maksajan järjestää aina välillä ikään kuin yksityisetsivän tutkimaan "sairaan" elämää, kuten joskus vakuutusyhtiöt taitaa tehdä, ainakin amerikoissa. - Läpikäynyt
Aloittajalle:
On niin surullista, että oikeasti masentuneet saavat kärsiä valemasentuneiden edesottamuksista. Tuo Hakkaraisen tempauskin vain vaikeuttaa oikeasti masentuneiden tilannetta. Meitä kaikkia aletaan epäillä lusmureiksi.
Masennustahan on monenasteista: lievää, keskivaikeaa ja vaikeaa ja niistäkin löytyy sisäisesti eri asteita.
Kun olin vaikeasti masentunut, en kyennyt mihinkään kuvaamaasi toimintoon. Hautauduin kotiin, enimmäkseen sänkyyn, en kyennyt huolehtimaan hygieniasta, en jaksanut minkäänlaisia sosiaalisia suhteita, en pystynyt tekemään mitään niistä asioista, joilla yritetään masentunutta kuntouttaa. Vaikka minut olisi pakotettu joihinkin toimintoihin, en olisi kyennyt. Omaiset veivät lääkäriin, kun en itse enää kyennyt sinne hakautumaan. Ei toiminut muisti, ei äly, ei tunteet, ei mikään. Hyvin vakavasti masentunut menettää kyvyn tuntea yhtään mitään tunteita, on vain musta tyhjiö. En voinut roikkua tietokoneellakaan, koska keskittymiskyky ja muisti olivat niin huonot, etten saanut tolkkua lukemastani ja näppäimistöllä kirjoittaminen ei onnistunut, kun sormet menivät sekaisin. En voinut katsoa telkkuohjelmia, kun en pysynyt juonessa mukana. En voinut lukea kirjoja, kun en saanut lauseista tolkkua ja unohdin sitä mukaa, mitä olin lukenut. Se on aivan uskomatonta, että ennen ihan järkevä ja koulutettu ihminen voi vajota oikeasti sellaiseen tilaan. Mutta niin voi tosiaankin käydä. Puolitoista vuotta meni hyvin syvällä. Sitten aloin olla kykenevä terapiaan. Aloin liikkua jo vähän ulkona, mutta kartoin visusti ihmisiä. Kauppareissut olivat kamalia, jouduin usein lähtemään kesken pois, kun en vain jaksanut. Ostokset jäivät usein kesken.
Kun tila kohentui keskivaikeaan masennukseen, aloin kyetä pakottamaan itseni vähitellen ihmisten ilmoille. Helppoa se ei ollut. Sain kuitenkin hoidettua kauppaostokset yms. Yleiset liikuntaharrastukset ja -paikat, yleisötilaisuudet yms. kiersin edelleen kaukaa, vaikka minulla ei koskaan ole ollut sosiaalisten tilanteiden pelkoa tms. Ei vain jaksanut olla vuorovaikutuksessa ihmisten kanssa ja jutella niitänäitä. Siinä vaiheessa alkoi luku- ja kirjoituskyky kohentua sen verran, että kykenin olemaan tietokoneella. Siellä tuli oltua aika paljonkin, koska sitä kautta pääsi kosketuksiin muun maailman kanssa ja pystyi etsimään tietoa, joka auttoi itseä kuntoutumaan. Mutta että facebookissa - no ei todellakaan, mitä minä olisin sinne kirjoittanut? Sitä kamaluuttako? Vai valehdellut silmät, korvat, suun täyteen? Kun on oikeasti masennuksen kokenut, elämänarvot muuttuvat niin paljon, että liirumlaarumien valehtelu facebookissa ei todellakaan kolahda.
Kun masennus alkaa siirtyä kohti lievempää muotoa, saa jo usein otteen arkisista asioista, vaikka elämänilo ja -halu ovatkin vielä poissa. Sitä toimii vähän rutiininomaisesti, hoitaa velvollisuuksia ainakin osittain, väsyy kylläkin vähästä, stressinsietokyky on heikko, muisti tuppaa pätkimään ja kognitiiviset toiminnot ovat herkkiä häiriintymään yms. Silloin saattaa jaksaa pitää yllä kulissia, niin että ulkopuoliset eivät edes tajua ihmisen olevan masentunut. Mutta tässäkään vaiheessa en itse jaksaisi juosta yhdessäkään baarissa.
Jokainen sairastaa masennustaan yksilöllisesti. Oikea masennus on vakava ja vaikeasti lamauttava sairaus, joka vaikuttaa kaikille elämänalueille, pahimmillaan vie hengen. Toivoa sopii, että oikeasti masentuneita ei väheksytä ja kukaan ei käytä masennus-nimikettä väärin hyväkseen.- ....
ASIAA!
t. krooninen masenus 35 v, vaikea ocd, asperger, yleistynyt ahdistuneisuushäiriö, keskivaikea masennus, eläkkeellä 10 v ikä 46
- Ciccicee
Entäs psykoottinen masennus? Itsellä on ja mieliala on päivän aikana vaihdellut asteikoilta ykkösestä kymppiin moneen kertaan. Voi ollakin tosi eufoorinen tarmokas olo ja suunnittelee tekevänsä vaikka mitä ja ehkä tekeekin. Yhtäkkiä olo onkin siinä että itken ahdistuneena ja paniikissa nurkassa ja siinä olossa on leikki kaukana. Pelko meneekin ykskaks pois ja kaikki on taas ihanaa ja tätä rataa. Suurimmaksi osaksi aikaa olo on kuitenkin masentunut. Koulussa ihmiset väittää että "angstaan", joka ottaa hermoille koska tosiasiassa paniikinomainen olo ja kaikki ympärillä oleva menee ohitse ettei ehdi reagoida, ja tuotahan ei ihmiset vaan usko ja ymmärrä sillä hetken päästä olo onkin päinvastanen. :)
- Ciccicee
Niin ja en syö lääkkeitä!
- dfffggg
Ciccicee kirjoitti:
Niin ja en syö lääkkeitä!
Kannattaiskohan?d
- Ciccicee
dfffggg kirjoitti:
Kannattaiskohan?d
Olen alaikänen ja ei mua kuulemma mikään vaivaa!! Kotiporukkojen mielestä
- riuttala76
No minua on eri elämäntilanteissa masentanut hyvin erilaiset asiat. Välillä olen tuntenut saavani hyötyä masennuslääkkeistä ja varsinkin Mirtazapiinista joka ennen
yleensä oli kaupan tuotemerkillä Remeron olen pitänyt kovasti. Eläkkeelle olen päässyt ja kivasti sillä toimeen tulisikin jos ei niin suuret velat ois niskassa ja ulosottomies eläkkeeni kimpussa. Nykyään oikeastaan eniten masentaa Julkulan sairaala ja muistot siitä paska laitoksesta. Monta reissua sinne tullut kun oon poltellut kohtuuttoman paljon kannabista ja koittanut liian innokkaasti tulla hyväksi Shakin pelaamisessa. En oikein tiedä miksi vaikka oon ollut varma siitä että niin hyvää Shakin pelaajaa minusta ei taatusti tule että sillä tienaisi rahaa. Niin psykoosien ja jonkinlaisten skitsofrenia oireiden takia yleensä olen Julkulan sairaalaan joutunut. Nyt elämä alkaa kuitenkin olemaan aika hyvin hallussa ja mieli masentuu vaan aika ajoin kun mieleen sattuu pomppaamaan sana Julkula. Vaikka kyse vain kaupungin osan nimestä niin sairaalan kaikki paska ja vittumaisuudet saattavat sen jälkeen pyöriä mielessä jopa koko loppupäivän. Niin muuten tavallaan olen laiska yhminen tosin rahasta voin jaksaa paljonkin asioita. En itsekään tajunnut kunn jonkun sairaalareissun aikana eläke muuttui pysyväksi. Todellinen lottovoitto se olisi ilman ulosottomiehen viemää 500 euron siivua joka kuukausi.
Niin virikkeistä puhuen sairaalan paras ja mielenkiintoisin virike tuntui välillä hoitajien ja jopa joidenkin potilaiden mielestä olevan Savon-sanomat. Itseäni ei sanomalehdet oo koskaan kiinnostaneet kuin korkeintaan jos oon halunnut lukea TV-ohjelmat tai oon tarvinut sätkäpaperin korviketta. No mulla paras viihde oli halvan kännykkäni nettiyhteys ja aikoinaan sillä teki komeat puhelinlaskut. Nykyisessä liittymässäni netti on ilmainen tosin taitaa se vähän jotain liittymän perusmaksua kuussa lisätä. Tosi halpa ja surkean näköinen on mun nykyinen nokian kännykkä vaan kyllä on kiitettävän hyvä akku. Kestää jopa viikon lataamatta. - leeann_
Itselläni on todettu keskivaikea masennus, joka johtuu pitkälti uupumuksesta. En edelleenkään nukun hyvin, muistihäiriöitä, ruokahaluttjomuutta ja mikään ei tunnu miltään. Joinakin päivinä en saa aikaiseksi juuri mitään, siirryn sängystä sohvalle ja avaan telkkarin ja tietokoneen. Minulla on kuitenkin koira, josta olen ottanut vastuun, joten sillä on oikeus päästä ulos ja sinne on minunkin pakko raahautua. Lenkin jälkeen ei sitten jaksakaan tehdä mitään. Koira on ollut aktiivinen harrastuskoira ja pareissa treeneissä olen sen kanssa saikulla käynyt. En ole itse niistä viihtynyt mutta koira on ja helpottaa vähän painetta sen pään sisällä. Joinain päivinä saatan jaksaa tavata jonkun ihmisen joka tietää tilanteeni, useita ihmisiä en jaksa tavata samaan aikaan.
- hölmö avaus
Tietokonepelit, agility ja jumppa kerran viikossako on jotain ihmeellistä voimia vaativaa aktiivisuutta? Jos tällaisiakaan ei jaksa, niin masennus on aika syvä. No, baarikäynnit voisi tosiaan jättää väliin.
Jos saat pientä palkkaa, niin maksat myös hyvin vähän veroja. Suurin osa niistäkin veroista menee ihan muuhun kuin kelan tukiin, joten se raha jolll elätät "ystäväsi" (kuka ihme puhuu ystävästään noin rumasti) kaltaisia, on hyvin pieni. - dhg
masentuneena varmaan pitäisi vaan tuijottaa kotona seiniä, availla kelan sairauspäivärahakirjeitä ja syödä pillereitä.
masentuneena ongelma on se että ei saa mistään nautintoa.
yleensä silloin kannattaa tehdä kaikki mitä voi vaan tehdä että nauttisi edes jostain.
masennus ei parane kotona makaamalla. - oäijjkäds
Kaverisi varmaankin kärsii itsetunto-ongelmista ja on herkkä arvostelulle. Stressaantuu helposti paineesta ja siksi tykkää vetäytyä haasteista, koska pelkää epäonnistumista. Tykkää että hänellä on masennusdiagnoosi, koska se mahdollistaa stressittömän elämän. Omaa vajavuutta ei tarvitse kohdata eikä kukaan vaadi mitään ylimääräistä. Jos hän joutuisi töihin, varmaan "masentuisi" koska ei kykene käsittelemään työelämän vaatimuksia ja ahdistuu.Tällainen "masennus" on luultavasti varsin yleinen etenkin nuorten keskuudessa. Se ei sinänsä vie toimintakykyä täysin, koska on puhtaasti reaktiivista suhteessa ympäristön vaatimuksiin. Kun vaatimukset poistetaan, mieliala kohentuu.
- fhfth
Rasittavaa lukea näitä valituksia masentuneista.. Antaisitte pahasti masentuneiden sitten vain lähteä, eutanasialla: http://www.adressit.com/azz_09
- Anonyymi
Kuulostaa oikeasti masentuneelta. Se että pääsee vielä sängystä ylös ja jatkaa pitää koirasta huolta on hyviä asioita. Tuo alkoholi kyllä auttaa hetkellisesti, mutta pitemmällä aikavälillä siitä ei ole kuin haittaa, moni juo masennukseen se kun antaa hetkeksi paremman olon, kuten päihteet yleensäkin, mutta tähän olisi parempi käyttää lääkärin määräämää ja yhdessä lääkärin kanssa valittua lakaistusta.
- Anonyymi
Masennusta käytetään myös yleisdiagnoosina. Sen alle voidaan niputtaa niin vieroitusoireet kuin muutkin lääkehaitat. Mistä sitä tietää, vaikka syöpäkipujakin olisi laitettu masennuksen piikkiin. Kätevää, eikö totta?
(Tämä ei tarkoita sitä, etteikö masennus olisi todellinen ja lamaannuttava sairaus. Kyllä se on.)- Anonyymi
Masennus on lamaannuttavaa kärsimystä, mutta sairaus se ei ole. Se on elämäntilanteesta johtuva psykofysiologinen tila, joka on täysin luonnollinen reaktio tapahtuneisiin asioihin.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi1323326Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen382623Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap302465Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631172338Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .302023- 1141760
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1741438Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3131413Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.3121321- 641157