Mitä koirarotua suosittelete minulle?
Alustavasti mietin eri koirarotuja jotka voisivat sopia minulle. Kokemusta koirista ei juurikaan ole, koiraa ei ole ollut aikaisemmin. Kokemusta lähinnä kissoista, niitä minulla on ollut aina. Toisten koiria olen joitakin kertoja ulkoiluttanut (mm. sekarotuisia, ajokoiraa, tiibetinspanielia ja cockerspanielia. Eri rotuja olen jonkun verran jo katsonut mutta en viitsisi noihin kaikkiin lukuisiin rotuihin paneutua sen tarkemmin, joten kysyn täällä ehdotuksia niistä roduista joista kannattaa ottaa tarkemmin selvää.
Tämän tyyppistä koiraa etsin:
*Ensimmäiseksi koiraksi sopiva (lempeä luonteinen, helpohko kouluttaa jne.)
*Harrastuksia, joita voisin kuvitella harrastavani koiran kanssa: toko, agility, koiranäyttelyt, uiminen, lenkkeily
*Esimerkki harrastus, joka ei kiinnosta: metsästys
*Haluaisin koiran tulevan toimeen toisten koirien, ihmisten ja kissojen kanssa
(todennäköisesti viettäisimme viikottain jonkin verran aikaa asunnossa, jossa on kaksi kissaa, kissat varmaan pelkäisivät agressiivista, paimentavaa, kovin vilkasta, kovasti haukkuvaa koiraa)
*Ulkonäöllisesti miellyttää: mm. pitkäkarvainen collie, shetlanninlammaskoira, japaninpystykorva, kultainennoutaja (niin paljon kuin sillä ikinä onkaan merkitystä)
*Koiran koko: Pieni, keskikokoinen tai suuri. Ei mielellään kääpiökoira eikä jättiläinen.
*Turkki: Ei mielellään kovin aikaa vievä. Valmis olen kyllä suihkuttamaan, harjaamaan välillä tms. Turkkia voisi olla jonkin verran tai vähän enemmänkin.
*Sopii yksinasuvalle (tällä hetkellä asun yksin)
*Soveltuu keskikokoiseen kerrostaloasuntoon eli ei olisi kova haukkumaan, eikä tarvitse kovin suurta tilaa. Lisäksi pitäisi päästä rappuset kulkemaan alas tai sen kokoinen että jaksan kantaa. Talossani ei ole hissiä.
Kiitos niille jotka jaksavat lukea ja auttaa :) Tiedän kyllä että koiran koulutuksella on merkitystä siihen millainen koirasta lopulta tulee, mutta koiraroduissa on myös eroa.
Oikean rodun valinta
mietinvaan
1
142
Vastaukset
- Yks aika sopiva
vois olla lapinkoira.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi362769Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs122559100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es432278Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks201871Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo371567Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa511555- 381473
Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä251363- 281194
- 261141