Järkevin valmiusaste talopaketille ja sopivimmat firmat?

talo pellolle

Tasamaatontti, entistä peltomaata, joka ojitettu ja nykyään kasvaa nuorta koivikkoa, heinää ym. Tuleva talo olisi 1 tai 1,5 krs. 130-160 m2. Puutalo, sopivasti koristeellinen (Kannustalo-tyylinen), autokatos varasto, parit kuistit. Varaava takka/leivinuuni. Miljöö metsää ja viljapeltoja.

Sukulaisissa/kaveripiirissä löytyy osaavaa porukkaa (ammattilaisiakin). Rungon pystytys säältä suojaan, osa pohjatöistä ja perustuksista ei onnistu iteltä. Sisätyöt takan muurausta lukuunottamatta tehtäis itse.

Talopaketteja ja valmiuasteita/toimitussisältöjä löytyy vaikka minkälaista. Mikä on järkevin valinta, jos haluaa säästää rahaa, mutta ei kuitenkaan halua vuotta kahta kuluttaa rakentamiseen? Ja miltä firmoilta löytyy sopivimpia paketteja/toimitussisältöjä? Mitään Kastellin economylaatikkoa en tähän maisemaan halua. Toisaalta ei ole varaa mahottomiinkaan, riittäisiköhän noin 200 000 e budjetti?

8

251

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dfsafdsaf

      Tuo budjetti noille neliöille voi nipin napin riittää jos teet kaikki itse. Mutta kuten kirjoitit, ei onnistu joten unohda tuollaiset unelmoinnit.

      Jos valitset vaikka kastellin muuttovalmiin uuskartano mallin (yläkertavarauksella 130m2) joka on 1 1/2 kerroksinen, tulee hintaa sille noin 187 000€ . Siihen yläkerran rakentaminen itse n. 30 000€, autokatoksen ja varaston rakentaminen itse n. 20 000€ ja sitten päälle kaikki muu esim. vastaavat, lupa-asiat, pohjatyöt, maalaukset jne. n.50 000€. Näin ollen realistinen budjettisi olisi 287 000€.

      Olen seurannut monia rakennushankkeita ja itsekin rakentaneena voin sanoa, että liian moni budjetoi hankkeen lähtökohtaisesti pieleen. Ongelmia tulee varmasti lopussa silloin. Ennemmin realistinen budjetti jossa on 20-30 tuhatta euroa vielä pelivaraa ja tiukalla taloudenpidolla ja järkevillä hankinnoilla voi budjetin sitten alittaa jos hyvin käy.

      • talo pellolle

        Niin siis mitään muuttovalmispakettia en kaipaa. Osaavaa porukkaa löytyy ympäriltä sen verran, että periaatteessa koko hankekin työn osalta onnistuis ilman ulkopuolisia.

        Käytännössä kuitenkin apua tarvitaan varmasti pohjatöissä. Kaivuri kuski, mahdollinen pohjatutkimus jne.

        Perustuksissa ja alapohjissa omalla työllä päästään varmaan jo pitkälle. Lvi-hommissa apua myös tarvitaan ainakin neuvomassa/valvomassa. Sähkötyöt onnistuu iteltä, mies on alalla.

        Rungon pystytys, onko se järkevintä tilata talopakettifirmalta? Vai tehdä itse ja palkata apujoukkoa? Lähinnä vastuun kannalta tätä pähkäilen ja ajan kulutuksen.

        Loput hoituu iteltä.


      • jskoliu
        talo pellolle kirjoitti:

        Niin siis mitään muuttovalmispakettia en kaipaa. Osaavaa porukkaa löytyy ympäriltä sen verran, että periaatteessa koko hankekin työn osalta onnistuis ilman ulkopuolisia.

        Käytännössä kuitenkin apua tarvitaan varmasti pohjatöissä. Kaivuri kuski, mahdollinen pohjatutkimus jne.

        Perustuksissa ja alapohjissa omalla työllä päästään varmaan jo pitkälle. Lvi-hommissa apua myös tarvitaan ainakin neuvomassa/valvomassa. Sähkötyöt onnistuu iteltä, mies on alalla.

        Rungon pystytys, onko se järkevintä tilata talopakettifirmalta? Vai tehdä itse ja palkata apujoukkoa? Lähinnä vastuun kannalta tätä pähkäilen ja ajan kulutuksen.

        Loput hoituu iteltä.

        ja kuitenkaan et sitten aikonut viettää aikaa raksalla? "Mikä on järkevin valinta, jos haluaa säästää rahaa, mutta ei kuitenkaan halua vuotta kahta kuluttaa rakentamiseen?"

        ja ovatko kaverit ja sukulaiset halukkaita antamaan ILMAISEKSI n. 1000 työtunnin panoksen?

        ja "dfsafdsaf" kirjoitti juuri näistä tämän laatuisista alimittaisilla budjeteilla rakentajista. Kannattaa uskoa... tosin voihan sen unelmakodin myydä keskeneräisenä pois :)


    • talopellolle

      Tottakai siis ollaan valmiita kuluttamaan aikaa raksalla paljonkin. Mies ja appiukko olis ne "päätyöläiset", toinen on sähkömies muutenkin osaa rakennushommia ja toinen on rakennusmestari(osakas alan pikkufirmassa). Oma isä varmasti talkoilee jonkin verran osaamisensa rajoissa. Ja pari hyvää kaveria varmasti talkoilevat ruoka/kaljapalkalla satunnaisesti. Asuvatkin vieressä.

      Runko tulis talopakettifirmalta ja osa sisämateriaaleista, mutta paljon olis tarkoitus hankkia itse, koska appiukko varmasti saa alennusta.

      Tutut rakensivat samantyypppisissä maaperäolosuhteissa Omatalon, 4h k, lämmin autotalli kyljessä varasto. Runko pystytys oli Omatalolta. Muut hommat tekivät suurelta osin itse, paitsi perustuksia. Aikaa kului noin 6kk ja rahaa ilman tonttia 190 000 e.

      En oikeasti käsitä mihin sitä rahaa voisi upota lähes 300 000?

    • kokenut2

      Aika monet ovat laskeneet, että perustukset ja pohjatyöt kannattaa tehdä itse. Sen sijaan rungon pystytys ja kattotuolien asennus ja työt ns. Sateelta suojaan kannattaa ottaa pakettina, koska siinä ei paljoa pysty säästämään. Tuo runkopystytysvaihe on muutenkin se vaihe, jossa työmaa tuntuu etenevän jopa etuajassa. Sitten voi taas omin voimin jatkaa hommia sateensuojassa oman jaksamisen mukaan.

      • näin on laskenut

        Mutta jos osaamista ei ole, kannattaa talon tärkein eli perustus jättää ammattilaiselle. Minua ainakin jännittäisi jos en olisi varma, onko esim kapillaarikatko tehty oikein, salaojat tehty oikein tai onko perustus mitoitettu oikein alla olevaan maahan jne.


    • talopellolle

      Voi olla ihan tyhmä kysymys, mutta mihin vaiheeseen voi rakennusprojektin "keskeyttää" vähäksi aikaa, jos haluaa pitkittää lopullista suuremman lainan ottoa (ja entisen asunnon myymistä) ja vuokralla asumisaikaa?

      Jos hankkii tontin ensin, teettää pohjatutkimuksen, hankkii sähkö- ja tulovesiliittymän, raivaa puut ja pensikon pois jne. Nämä hoituis niin pienellä lainarahan osuudella, että voisi vielä asua ja lyhentää entisen asunnon velkaa.

      Sitten alkaisi jätevesijärjestelmän (ei kunnan viemäriä), salaojitusten ym. mitä nyt maan alle ennen perustuksia tulee suunnittelu ja tekeminen. Tämä on se harmain alue, josta ei ymmärrystä varsinkaan minulla ole. Paljonko rahaa keskimäärin tähän vaiheeseen menee ja mitä kaikkea se sisältää? Voisi arvioida, että pystyisikö tämänkin vaiheen vielä rahoittamaan pienillä säästöillä/talkoilla/pienellä lainaosuudella.

      Viimeistään talopakettia ostaessa astuisi sitten kuvioon mukaan suurempi lainanottotarve ja entisen myyminen, jotta saa siitä säästöt käyttöön. Voiko siis pitää taukoa projektissa tässä vaiheessa, jotta saa vanhan myytyä jne. Vai meneekö pohjatyöt pilalle, jos ei ala heti kohta taloa väsäämään?

      Oikeastaan kysymykseni on, että mitkä vaiheet taloprojektissa on ne rahasyöpöimmät? Eli kuinka pitkälle voi päästä ennen kuin joutuu entisen myymään, jotta saa tarpeeksi pankista lainaa ja entisen talon säästöt käyttöön?

      • gfdsgfdgdf

        Kyllä varmaan viisain vaihe olisi tuo pohjan rakentaminen. Siinäkin on pitkittyessään tietyt riskit.

        Kun nimet on talotehtaan kansa papereissa ja toimitusviikko sovittu, niin siinä on hyvä merkki isoista kustannuksista. Toimituksesta viikko paketista on maksettava jotain 50-60%, siitä muutama viikko n.30% ja loput n. 3 kuukauden päästä pystytyksestä.

        Huonoin vaihe pysäyttää rakentaminen on talopaketin pystytyksestä sisälämpöjen päällelaittoon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      125
      2118
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      267
      1963
    3. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      62
      1496
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      115
      1336
    5. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1248
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      128
      1184
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      960
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      65
      927
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      45
      857
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      841
    Aihe