Eipä oma kulkupelinikään mikään "kuminpolttaja ole"...170 heppaa ja 1460 kg (8.5 kg/hv). Kyseessä henkilöauto.
Miksi traktoreissa sama teho mutta massaa 5000 kg
(29.4 kg/hv)..ja niillä vielä vedetään peräkärriä tai työkonetta..kestäisi tuo massa varmaan hiukan tehokkaampaakin moottoria, ja työskentely sujuisi varmasti taloudellisemminkin..Kuuntelen talvella, kun traktosri vetää ylämäkeen lumikuormaa peräkärryssä..vauhti varmaan 25-35 km/h ja urku ihan auki...
Tehopainosuhteet..
15
2176
Vastaukset
- fergumies
15 tonnin peräkärry tai 8m kultivaattori perään ja aja se pellolle ja kato kuinka käy
- 170 heppaa
Sitä tässä ihmettelenkin..Onhan jakelukuorma-autoissakin 220 heppaa..Tuo tonnimäärä, jonka mainitsit kulkee vaikka 70 hepallakin..mutta nyky tekniikka huomioiden jos traktorissa olis vaikka 260 heppaa..niin homma hoitus varmaan paremmin..Vertaa tukkirekka 500-600 heppaa..ja tavara liikkuu ylämäkeenkin...
- utelias
Minulla auton omapaino 2700 kg ja teho 70kW. Mihin sinä tarvitset 170 hv tehon?
- 170 heppaa
utelias kirjoitti:
Minulla auton omapaino 2700 kg ja teho 70kW. Mihin sinä tarvitset 170 hv tehon?
Pohjoismainen iso autonvalmistaja Volvo myy 170 heppaisia henkilöautoja 2v takuulla. Siinä sinulle ihmettelemistä.
- Utelias
170 heppaa kirjoitti:
Pohjoismainen iso autonvalmistaja Volvo myy 170 heppaisia henkilöautoja 2v takuulla. Siinä sinulle ihmettelemistä.
Valmistaahan Japanilaiset kestävempiä ja tehokkaampiakin autoja mutta mihin tarvitset noin paljon tehoa normaali liikenteessä.
- 34 hv
Utelias kirjoitti:
Valmistaahan Japanilaiset kestävempiä ja tehokkaampiakin autoja mutta mihin tarvitset noin paljon tehoa normaali liikenteessä.
Ne 170 hv tarvitaan itsetunnon kohottamiseen.
- 230hp
mun auto painaa 890 kg ja tehoa 230. sillä on ihan kiva leikkiä lukkoperän kanssa asfaltilla.
sittenaiheeseen.
sinunautosi väännöt/kierroslukualueeton luokkaa:
max teho 6000-7000rpm. max vääntö 250nm/2500r/min (arvioita)
traktorin arvot.
max teho (170hv) 1900r/min
max vääntö 800nm/1400r/min
noista arvoista voi päätellä tehon ja tehon eroja.
- pahitteeksi
Eipä taida "170-heppainen" nyt oikein tietää, mistä puhuu! Onhan amerikkalaisia traktoreita jo 70-luvun alkupuoleltakin 260-heppaisia!
- Just
Mihin sitä tehokkaampaa moottoria siinä tarvitaan? Ei työkoneessa tarvita räjähtävää tehoa, vaan sitkeää vääntöä! Zetor 25K:ssa (1950) toi tehopainosuhde n.78kg/hv, ja kyllä sen 25hp kone sopii paljon paremmin traktoriin kuin joku 170hp auton kone... Taas on joku joka ei oo nähny traktoria ku telkkarissa ja sit viel tulee tänne pätee...
- traktori
mietippä ny et voiko traktorin ja auton tehoja verrata.vähä eri väännöistä ja kierros alueista sekä koneen koosta puhutaan.tuskin tosissaa tuota kysymystä kysyit?
- mbe
Onko utelias ollu ny ihan ajatuksen kanssa kirjoittelemassa? Jo traktorin renkaat vanteineen painaa ekan tonnin,perä,moottori&vaihdelaatikko,hydrauliikka ja apulaitteet varmasti toisen ja kolmannekin. Siihen runko&etuakseli,traktorit kantaa myös kuormaa eikä mitään satojen kilojen nyyttejä.
Yksinkertaisesti mahdottomuus toi sun laskukaava.
Kokeile laittaa autonperä,vaihdelaatikko tai moottori traktoriin,samantien paukkuu...
Ps. yleensä 170heppaisissa traktoreissa massaa 6-7tn eli vielä enemmän. Ilman massaa ei vetovoimaa=kitkaa.
Ehkä 170heppaisesta traktorista sais tehtyä 3-4tonnia painavan mutta se ois aika karu hytitön kone... Eli vain johonkin kärryn vetoon kesällä,palkkakuskin voimin.- JD-mies
en tajuu tätä teidän keskusteluu ollenkaan...
Ei nuin keveillä raktoreilla tee yhtikäs mitää, esim. 3-4t painoisella raktorilla saisi vetää maksimissaan 12t painoista kärryä, eli ei juuri mitään. Ja kuten jo kitkasta jo mainittiinkin se 8m kultivaattori ei ihan pienillä painoilla myöskään liiku, koska pito loppuuu...
JD 120hp/6000kg(ilman lisäpainoja:)
- Muistelija
Taisit avata keskustelun samasta asiasta kuin avasit jo toista vuotta sitten. Eikö asia tullut silloin riittävän selväksi?
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=1000000000000021&posting=22000000000334584
Teho/paino-suhdetta pohdiskeltiin tässäkin keskustelussa:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=1000000000000021&posting=22000000001861699- noviisi
Urheilijatkaan eivät usko kerralla, vaan aina vuodesta toiseen kärytään niistä sallituista lisäaineista.
Ei kai se haitta, jos joku silloin tällöin herää mietiskelemään toisille niin päivänselviä asioita.
Toisaalta keskustelun avaus uudelleen voi olla hyväksi, jos tänne palstalle sattuu kurkkaamaan joku uusi keskustelijanalku.
Meiltä löytyy mielipiteitä. ;)
- 1884
Itse olen värkänyt raktoreitten kanssa pienen ikäni ja olen kyllä sitä mieltä, että vakiona traktoreissa on aivan liian vähän tehoa. Vedäppä nyt sillä 120hv jontikallasi sitä 15 motin paskakärryäsi ja et ole saanut sitä yhdistelmää vauhtiin 5 km junnaamisenkaan jälkeen, saati sitten johonkin ylämäkeen.Jos teho/painosuhde lähenee autoa edes vähäsenkin tilanne paranee.Ja kuka on puhunut että se traktori täytyisi varustaa auton voimansiirrolla. Tuossa naapuri ottaa TM:stä irti n 300hv ja kiihtyy täyden 18 motin paskakärryn kanssa nopeammin kuin 200hv powershift jontikka tyhjänä.Jos yhdistelmäpaino menee 30 t pintaan ei tällaisetkan tehot ole liioittelua vaan mukavuustekijöitä. Saahan sitä tirppaillakin jos siitä tykkää....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663412Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463222Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1282887- 462589
- 311973
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271860- 481646
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä871525- 391340
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k391331