kysymyksiä..

?????

hei!
Minua kiinnostaisi kuin monesti muiden 1v lapsi syö päivässä?
meillä on lapsi kohtapuolin 1v ja mietin että syökö sillonki vielä
yhtä monesti päivässä,sillonhan syödään samaa ruokaa kun aikusetkin
et teenkö illalla valmiiksi kello 11.00 ruuan pojalle kun minä yleensä gteen vasta iltapäivällä ruuan kun mies tuleee töistä,mut eihän pikkunen nii kauan jaksa
puurolla eikä varmaan vaikka antas välipalanki siinä välissä.

15

237

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ............

Totta kai lapsen täytyy päivälläkin lämmin ruoka saada.

• samaan malliin

Tietenkin teet hänelle edelleen lounaan aamupäivällä. Pieni lapsi syö kaksi lämmintä ruokaa päivässä ja kyllähän useimmat aikuisetkin tekee niin.

• ????

Aivan.eli 4-5kertaa päivässä syö,et puuro,sit lämmin ruoka
      välipala sit ruoka ja sit onki iltapuuro.

• 78ll7u

:D Ihana...

Kyllä, lapsi syö sen 4-5 ateriaa päivässä. Ja voithan sen aamupäivän ruuan tehdä aamupäivälläkin tai illalla tai eilisiä ruokia, ihan miten teille parhaiten passaa.

• ..............

Niin helpointahan se on tehdä niin että jos teet iltapäivällä ruuan niin teet sen verran että sitä riittää lapselle lounaaksi seuraavaksi päiväksi.

• Kulinaristikokki

Jep, meillä on aina syöty aamupuuro klo 7:00, lounas klo 11:00, iltapäivävälipala klo 14:00, päivällinen klo 17:00 ja iltapala klo 20:00.
      Samoilla rutiineillä vuodesta toiseen. :)
      Eikä meillä syödä koskaan eineksiä, vaan teen hyvistä raaka-aineista terveellistä kotiruokaa.
      Tämän lisäksi lenkkeilemme 6-10 km päivässä, jotta ruuasta saatu energia myös tulee terveellisesti kulutettua ja pysymme sopusuhtaisina.

• ap.kirj,

Aivan.no minä alan tehä esim..pakkaseen ruokia sieltä saa sit otettua.
      mites muuten oisko vinkkejä mitä voisin antaa välipalaksi kun tuntuu että
      jugurtit yms..maito tuotteet tekevät masu kipuja nii ja jos antaa esim..hedelmä sosetta tulee kipua :( allergia testit tehty ei ole allergioita,mut vatsa n herkkkä eli juo korviketta,kestää maito tuotteita välillä mut ei jokapäiväisessä käytössä.
      Sit et mitä vois antaa iltasin riisipuuron lisäksi?se ei pidä koko yötä nälkää
      loitolla joten olen antannut kasvis sosetta,mutta se on porkkanaa ja posket ja nenä on kellastuneet.Kaurapuuro ei sovi iltapalaksi sulaa niin huonosti et masu
      tulee kipeäksi.

• allergisen äiti

Kannaisiko yrittää pitää ruoka/oirepäiväkirjaa? Eli kirjaat ylös esim. 3 viikon ajan kaikki lapsen syömiset (laadut ja summittaiset määrät) ja oireet (kivuliaisuus, kakkaamiset, ihottumat jne). Tämä voisi vähän selventää mikä kivut aiheuttaa ja mikä sopii (harva saa oireita esim. kaikista hedelmistä).

Mitä teillä ylipätään syödään? Onko ainut sopiva vilja riisi? Entäs käykö mikään hedelmä tai marja? Toki lapsi pystyy kasvamaan ihan terveeksi syömällä korviketta, lihaa ja kasviksia, mutta suositelisin kyllä käyntiä ravintoterapeutilla. Hän pystyy varmistamaan, että ruokavalio on riittävän monipuolinen ja antamaan vinkkejä mitä kannattaa painottaa.

Miten teillä on allergiat testattu? Prick-testit ja verikokeet ei näytä läheskään kaikkia allergioita. Altistus-välttämiskokeet ovat ainoa luotettava keino todeta allergiat. Tosin sinänsä on ihan sama tuleeko oireet "herkästä vatsasta" tai suolioireisesta allergiasta, molemmissa tapauksessa hoitona on oireita aiheuttavien ruokien välttäminen siinä määrin, kun ne oireita aiheuttavat (eli pieniä määriä tai satunnaisesti voi syödä, jos oireita ei tule tai ne ovat niin lieviä, että eivät haittaa elämää).

Porkkanan aiheuttama ihon keltaisuus on ihan normaalia, keväisin se vielä korostuu, kun auringon valo (ruskettuminen) saa keltaisuuden oikein korostumaan. Eli sen vuoksi porkkanaa ei tarvitse rajoittaa.

Oletko kokeillut muksun kaurapuuroa (eli sitä lastenruokahyllyssä myytävää vauvapuurojauhetta)? Se on todella pitkään kypsennettyä eli sulaa helpommin kuin aikuisten puurohiutaleet. Entäs oletteko kokeillut muita viljoja kuin kaura? Esim. vehnä voi sopia vaikka kaura ei sopisikaan. Ulkomaan viljoista ainakin quinoa ja tattari on ravintorikkaita ja pitävät hyvin nälkää.

Hedelmäsoseita kannattaa tarkistella hedelmä kerrallaan. Hedelmän lisäksi oireita voi aiheuttaa myös tärkkelykset joilla soseet on saostettu. Esim. meillä vanhempi lapsi sai oireita monista hedelmäsoseita, koska ne oli saostettu maissintärkkelyksellä ja hän oli allerginen maissille. Jos lapsi sietää perunaa kokeile tehdä kiisseleitä itse marjoista ja perunajauhoista.

• ap,kirj.

Kiitos vastauksestasi!
      Meillä siis syödään kyllä ihan normi ruokia,liha,kana,kasvis,peruna ja kala yms..
      ainakin mango sosetta kestää puuron sejassa makuna,mutta pääryynä taas sekä omena tekee masu kivut,siis olen kirjannut ne ylös,mustikka sosetta tai pelkkiä mustikoita kestää,pienenpänä kun yritin antaa esim,,punaposki sosetta kipuja tuli,siinähän onki montaa marjaa.Olen itsekkin ajatellut että niissä purkki hedelmä/arja soseissa on joku joka sen tekee,mutta en ole kokeillut esim,,pääryynää oikeassa muodossa antaa.Maito ja kaura on testattu kotona myös,eli jätetty pois pari viikkoa ja taas kokeiltu,kaurpuroa jos antaa pari yötä ok,sitten tulee oireet masu kivut,kakka on kyllä normsaalia kakkaa kahesti päivässä.Nyt olen maito tuotteita antanut tosiaan välipala muodossa maustamatonta viiliä,jugurttia jne.lastenlääkäri sanoi että antaa nan2 kerta sitä kestää jopa 500ml päivässä,et pikkhiljaa antaa sejassa vaikka 5-10mil normi maitoa,mutta jos oireilee nii lopettaa,kolmostaki kokeiltiin ja tuli kipuja.Ruisleipää jos syö niin kestää ainakin vähäsen syötynä,paahtoleipääkin söi yks päivä eikä tullu kipuja.Mites jos tekee makaroonilaatikkoa nii voihan kananmunaa laittaa?tekisin sen normi maitoon.Minä olin itse pienenä maito allerginen sekä kananmuna.Verikokeilla testattiin siis meijän poika,ja lääkäri sanoki et ne yleensä on negatiivisiä et poika on herkkä vatsanen et vie aikasa tottua et maitoaki voi sietää vasta 2v samoten kauraa.

• ap,kirj.

Mites tuo tattari puuro niin voiko siihen laittaa voita?
      katsoin ohjeita se tehään uunissa ja tulee voita myös.Niin ne muksu kaurapuurotkaan ei sovi,en kylläkään ole nyt kk-teen kokeillut et vois taas
      kokeilla,tuntuu vaan sit pahalle jos tulee masukipuja ja yön itkee/kitsee välillä ei ihan huuda vaan semmosta voimakkaanpaa kitinää ja joskus sit itkee ihan,sydäntä särkevää sitten katsoa ja yrittää hieroa pyllyä.Poika kuiteskin nukkuu hirveän hyvin nykyään yösä,eli aamulla riisipuuro herää 8.00sillon syö puuron ja maitoa,sit ruoka 11-11.30 sit nukkuu 2-3h päikkyjä,sit välipala joskus hän jättää sen väliin ja sit 16 aikaan ruoka ja sit onki 19.00 puuro sekä lisänä kasvis sosetta ja maitoa sit iltapesut ja tuti suuhun ja nukkumaan ja nukahtaa hyvin ja nukkuu hyvin yöt,eli nukkuu hyvin mikäli ei tuu masukipuja tai pissa ei ole tullut läpi tai tuti ei ole hukassa.Maitoa saa aamulla,päivällä ja illalla ja vettä juo myös,eli ei joka ruuan päälle maitoa vaan ainaki yhen ruuan päälle juo vettä.

• ap,kirj.

Teen pikkuselle myös jos me syödään ruskeaa kastiketta nii pienenpi
      syö perunaa ja parsakaalia tai porkkanaa,tykkää parsa ja kukkakaalista.
      sitten maustamatonta kanaa riisin tai perunamuussin kanssa.samoten lihaa.
      millon lapsi rupeaa kestään esim..lihalientä välillä vaikka karjalanpaistissa?
      miten saan kyseiseen paistiin maun ilman lientä?meillä on myös kaapissa
      valmiita soseita 1-3vuotiaiden mikäli sattuu ettei aamusta heti ole ruokaa niin annan purkista.

• Allergisen äiti

Tattaria saa ruokakaupasta ihan hiutaleina (esim. myllyn paras valmistaa). Keitetään samalla tavalla kuin esim. kaurapuuro, voi tehdä myös mikrossa. Puurosta tulee samettisen pehmeää eli helppoa syödä. Maku on aika voimakas, hiukan perunapuuron tyyppinen. Jotku vierastaa makua, mutta meidän muksuille on lähes suosikki. Quinoaa en ainakaan itse ole löytänyt esikypsennettyinä hiutaleina eli quinoa hiutaleet on selvästi hitaampia keittää puuroksi, kuin tattari tai kotimaiset viljat.

Kananmunan käymisestä ei voi tietää kokeilematta. Kananmuna on aika yleinen allergisoija, mutta toisaalta, jos teillä on syöty monipuolisesti kaupan lihasoseita, niin monissa niissäkin on kananmunaa (lähes kaikissa pastaruuissa ainakin).

Oletko kokeillut välipalaksi muroja? Näitä voi syödä korvikkeen kanssa tai hedelmäsoseeseen/kiisseliin sekoitettuna. Punnitse ja säästä kaupoista saa riisimuroja, joissa on vain riisiä (siis ei sokeria tms.), Toisaalta ei nuo tavalliset murotkaan ihan kamalia ole sillon kuin vaihtoehdot on muuten vähissä. Menevät myös kivasti sormiruokana kuiviltaan. Vielä annan vinkiksi Bonne-soseet. Ovat marja/hedelmä soseita, jotka eivät sisällä muuta kuin ko. marjaa tai hedelmää. Näistä saa helposti puuron päälle ja jugurtin sekaan sellaisenaan tai pohjaksi omille kokkailuille (esim. kiisseleihin ja marja/hedelmäpuuroihin), jos lastenruokasoseiden tärkkelykset on ongelma.

Mausteallergiat ja yliherkkyydet on harvinaisia, mutta ei mahdottomia eli varovasti voi aivan hyvin kokeilla perusmausteita kohtuudella. Chiliä ja kanelia kannattaa välttää, jos lapsella vatsaongelmia. Liha yms. valmiiden liemien ongelma on lähinnä niiden suolaisuus ja moninaiset raaka-aineet eli näiden kanssa hiukan enemmän varovaisuutta, mutta toisaalta jos oireita ei tule niin voi antaa tuon suolaisuuden huomioiden.

Meillä on tykätty hirvenpaistista, niin että paloittelen lihan kuten karjalanpaistissa pataan ja päälle reilusti sipulia ja porkkanaa ja hiukan mustapippurirouhetta ja vettä. Sitten paistan kypsäksi. Teen monesti kaksi pataa toisen lapsille ilman suolaa ja toisen aikuisille suolalla täydennettynä. Tämä ruoka tykkää pakastamisesta eli pakastan lapsille annosrasioissa ja tarjoan esim. bataatti tai porkkanasoseen kera (meillä peruna ei sovi toiselle lapselle)

• ap,kirj.

Oikein iso kiitos vastauksestasi allergisen äiti!
      sain tuosta paljon vinkkejä,eli ostan tattari hiutaleita riisimuroja sekä
      hedelmä/marjasoseet bonne soseina.Mites voiko perunaa pakastaa?jos tekee just peruna/parsakaali liha ruuan pakkaseen?tai kana muodossa?

• Mamma8

Perunaa voi soseena pakastaa ihan hyvin!
      Itse teen kaikki kasvis soseet isoina annoksina ja pakastan kerta annoskokoina.
      Hedelmät annan tuoreena. En käytä valmis soseita (piltti yms) koska mm. Mango piltistä huomasin purkin sisältävän vain 38% mangoa ja loppu oli lisättyjä saäilöntä aineita, sokeria yms.

Mulla tyttä syö 5 kertaa päivässä, on syönyt jo 7kk ikäisestä asti aamulla ja illalla puuroa, lounaalla ja päivällisellä kasviksia, perunaa lihaa yms ruokasoseita ja välipalaksi meillä on aina hedelmiä tai marjoja soseena tai kiisselinä :)

• ap,kirj.

Hei muutes jos jollakin on hyvä vinkki miten voisi tehä
      1vuotiaalle hedelmä/marja kiisseliä nii otan mielelläni sen vastaan!
      syön itsekki mielluummin itsetehtyä mitä kaupan,pysyy linjatkin kunnossa
      kun en käytä eineksiä tosi harvoin vain.kiisseliinhän tulee perunajauhoja
      niin eli teenkö sen niinku aina ennenkin tehnyt et voi syödä samaa kun me muutkin?omenaa en anna edes siivuina,se tekee masukipuja samoten banaani.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Perussuomalaiset kirjoittaa vain positiivisista uutisista

Ei tarvitse palstaa paljon seurata, kun sen huomaa. Joka ainoa positiivinen uutinen Suomen taloudesta tai ylipäätään, ni
      Maailman menoa
      123
      7120
    2. Kuka on UMK-suosikkisi? UMK26 paljastuksia lauantai 28.2.

UMK26 tänä lauantaina! UMK26 tulee suorana Tampereelta ja nyt selviää, kuka pääsee edustamaan Suomea Euroviisuihin. M
      Euroviisut
      122
      4916
    3. L/over ja Jani Volanen! Minkä arvosanan 4-10 annat roolityöstä?

Psykologinen trilleri L/over - ikuisesti minun on koukuttanut tv-katsojat ruudun ääreen. Kun Roosa (Krista Kosonen) tapa
      Tv-sarjat
      66
      4246
    4. TTK:n jättänyt Vappu Pimiä rehellisenä MasterChef-kuvauksista: "Höh..."

Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Viime vuonna Tanssii Tähtien Kanssa jäi taakse, ja nyt vuorossa on uusi a
      Suomalaiset julkkikset
      15
      3453
    5. Natomaa hyökkäsi Iraniin

Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu
      NATO
      724
      2261
    6. Trump aloitti III maailmansodan tänään.

Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?
      Maailman menoa
      273
      1681
    7. Miksi et nainen halua

minua, kuten minä sinua?
      Ikävä
      67
      1455
    8. Rakas tiedät, että toivoisin

Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja
      Ikävä
      58
      1418
    9. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      22
      1376
    10. Osaako kukaan sanoa?

Mikä on syy siihen, että apulaisidiootti yrittää kaikin keinoin haitata kaikkea yrittämistä Ähtärissä? Nyttkin pilkkaa j
      Ähtäri
      58
      1374
    Aihe