Mitä auringonpaiste tekee lcd telkkarille.......................

ellunkana2

Eli sellasta kun ikkunasta paistaa aurinko suoraan telkkuun(sony bravia42) niin vahingoittaako aurinko vai pitäisikö laittaa silleen että ei saa aurinkoa? kiitos jos joku jaksaa vastata!

71

8560

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei käytännössä vahingoita näyttöä.

• eiolenimimerkkiävitu

entäs teoriassa?

• ellunkana2

Eli voi antaa loimottaa vaikka suoraan ruutuun? tuntus vaan et jtn tekee mutta kiitos vastauksesta ja hyvää kevättä!

• En nyt laittaisi mitään elektroniikkaa suoraan auringonpaisteseen. Ikkunan läpi porottaessa voi hyvinkin aiheutaa vahinkoa.
      Mutta eiköhän suurimmalla osalla ole jonkisortin verhot jotka vetäsee eteen, sälekaihdinkin on hyvä keksintö.

• Kyllä. En ole vielä kuullut yhtään tapausta, jossa LCD näyttö olisi mennyt rikki auringonvalon takia.

• Jätäpä esim. känny auton koelaudalle suoraan auringonpaisteseen, voi olla että ei kauaa sellasta kestä. Itse en edes uskalla kokeilla.

• En oo
        win8fan kirjoitti:

Jätäpä esim. känny auton koelaudalle suoraan auringonpaisteseen, voi olla että ei kauaa sellasta kestä. Itse en edes uskalla kokeilla.

uskaltanut laittaa kännykkää kojelaudalle ollenkaan, kun oon aatellu että kun se puhelin soi, niin samalla sen mageneetti- ja radiokentät laukasee mahdollisesti turvatyynyn... häh? eiks se toimikaan noin?

• Pitänee kokeilla kesällä yhdellä vanhemmalla Android luurilla.

• uuuusavuton

Kyllä siellä käyttöohjeissa sanotaan ettei saa jättää auringonpaisteeseen.

• Poltin

Heips, itse levitän aina vanhan vaalean paidan telkun päälle keväästä alkaen. Ei ole iso homma. Suora keväinen/kesäinen aurinko on pahasta ruudulle. Tai lakana, ei liian paksua peittoa tms.

• sälkkäri

Hanki sälekaihtimet ikkunaan, niin näet kuvan ruudustakin paremmin ilman häikäisyä.

• voi kait

ne sälekaihtimet yrittää soveltaa tuohon televisioonkin, mikäli kekseliäisyyttä riittää, ei mene ikkunamaisemat pilalle.

• Oman telkun käyttöohjeissa (parivuotta vanha 32" LG) luki näin " Pidä suojassa suoralta auringonvalolta -muuten laite voi vaurioitua"

• -koneinssi-

Juuri näin. Suora auringonvalo hapristaa kaikkia muoviosia.

• Nimetön122

En tiedä varmaksi, mutta aurinko haalistaa kaiken mihin osuu, joten minä laittaisin tv,n päälle suoja linan päiväksi, kaiken varalta.Kuvaputki tv ainkain aikoinaan haalistui auringon siihen osuessa. Mummo aina liinalla peitti tv,n päiväksi.

• uusiot

ei pilaa mutta kuka pilaa ohjelmien sisällön

• Rexi Rekord

Käsittääkseni auringonpaiste haalistaa ajan kuluessa mitä tahansa. Varsinkin musta ja muut tummat värit imevät valoa vaaleita värejä enemmän.

• Järkiiiiiiiiiiiiiiii

Vaihda telkun paikkaa...

• heksu2

Kyllähän auringon uv säteily ainakin haalistaa ja haurastuttaa muovipintoja.

• tup put
        heksu2 kirjoitti:

Kyllähän auringon uv säteily ainakin haalistaa ja haurastuttaa muovipintoja.

Eikös ikkunalasi filtteröi ihan hyvin UV-säteitä?

• M karva

Käytön jälkeen tv pitää laittaa perseeseen,odottamaan uutta käyttökertaa.

• Älä jätä!

Suora auringonpaiste heikentää nestekidenäyttöjen kemikaaleja huomattavasti pitkällä aikavälillä, mikä taas luonnollisesti vähentää telkkarisi elinikää.

• nuiko

Suora auringonvalo ei ole kiva juttu katsojalle ja toisekseen kyllähän laite kuumenee, kun jo nyt aurinko porottaa tosi kuumasti täysin pilvettöminä päivinä. Tarttis olla varmaan jotkut lämpömittarit, joilla voisi mitatata, että millainen olisi televisiosi pintalämpötila, kun aurinko siihen mollottaa parikin tuntia puhumattakaan, että millaisia lämpötiloja olisi esim. kesähelteellä, kun varjossakin mitataan lähemmäs 30 astetta.

Laita ikkunaasi sälekaihtimet ja käännä ne edes osittain kiinni tai hommaa pitkät aurinkoa pimentävät verhot, jotta voit vetäistä ne esim. osittain kiinni. Myös rullakaihdin voisi olla hyvä valinta esim. Jyskissä on usein auringonvalon estävät kaihtimet kohtuuhintaisia. Jos käytät olohuonettaisi vieraiden majoittamiseen, niin kesäpäivinä saa vieraillekin kivemman huoneen, kun saa pimennettyä sitä. Samoin kesähelteitä estämään sellaiset verhot ovat hyvät.

• Pyyhis

Lämpösäteily tulee ikkunan läpi, ja yleensä näyttöpaneeli on musta. Eli kyllä ylikuumeneminen saattaa sen sopivissa olosuhteissa tuhota, varsinkin jos aurinko on lämmittänyt myös huoneen, jolloin paneelista ei pääse liika lämpö säteilemään pois. Itse en jättäsi töllötintä suoraan auringonpaahteeseen.

• Mutta jos kotona on ilmastointi ja se on kesällä päällä niin käytännössä tv näyttö ei kuumene liikaa auringonvalosta.

• TV ei ota aurinkoa

Auringon lämpö vahingoittaa sähkölaitteita. Television kehys saattaa olla musta ja kun auringo paistaa kämpötila voi nousta jopa yli 50 asteeseen. Monen telkkarin ohjeissa sanotaan: "käyttölämpötilasuositus 0... 25 C tai 0... 30 C". Eli laita joku varjostin eteen tai siirrä laitetta. Myös UV-säteily saattaa haurastuttaa laitteiden muoviosia.

• erinlainen3

aikoinaan kun oltiin 90-luvulla, ni tietsikan näyttö ei sillon kestänyt aurinkoa.
      himmeni muistaakseni.

• Hapi65

Käyttäjän oppaassa on yleensä ohjeet tv:n sijoitukseen liittyviä ohjeita. Oman LED tv:n opas neuvoi että EI suoraan auringon valoon.

• Vaikka itse olenkin vahvasti sitä mieltä että aurinkon aiheuttama kuumus (ei valo) ei ole hyväksi LCD-telkulle, eikä muunkaan tyyppiselle töllölle niin tuskimpa kokemusta kellään kovin paljoa on.
      Kymmenen vuoutta sitten porukka katsoi melko varmasti putkitoosaa jokainen.
      Onhan noita lättyjä toisn hajonnut varmaan pilvinpimein mutta taitaa niissäkin olla suurin syypää virtalähteen konkat, ainakin halvimissa. Kyllä noita keräyslavoita jo löytyy.

• Kyllä, auringonvalon tuottama lämpö sekä ultraviolettisäteily tekee tuhoja lcd-näytöille ja lyhentää niitten käyttöaikaa.

• 0hm0

Vapunen

""Mutta jos kotona on ilmastointi ja se on kesällä päällä niin käytännössä tv näyttö ei kuumene liikaa auringonvalosta. ""

Miten se ilmastointi vaikuttaa UV-säteilyyn?

• bhtew

UV vahingollisempaa orgaaniselle kuin epäorgaaniselle-

• Kontka

Liika lämpö ei ole hyvä millekaän elektroniikalle, myös pölykerros ja tupakansavun terva huoneilmassa lyhentää käyttöikää.

• Jormaperrtti

Ei ne televisiot kuule kestä enää kymmentä vuotta ja muutenkin maksavat vain satasia niin jaksatko oikeasti jotain liinaa heitellä teeveen päälle aina? Peittele ennemmin autosi liinalla myös kesäisin. Siinä säästät useita satasia jos auto uusi.

• wqergtf

Joo kannattaa varjoon tai verho sen taakse, sillä auringon uv säteily haalistaa ja haurastuttaa kaikki muoviset, ja televisio tuottaa lämpöä ja lisälämpö ei ole hyväksi.

• Ei vahingoita.

Aurinko telkkua. Olen katsonut useita ohjelmia Länsi-Saharasta,Egyptistä ym.aurinkoisista maista,eikä ole vaikuttanut auringon paiste ruutuun, kuten ei merenalaiset luontodokkaritkaan. Voit siis huoletta katsella auringon paisteisia ohjelmia.

• llllllllllll

Tosiaan tuo haalistuminen voi olla ongelma. Samoin kuumeneminen joka taas voi rikkoa osia.

• valoja

??? ihan hölmö kysymys !!! Vahingoittaako kotivalaistus TV:ta ?? ihan sama asia , son vaan valoa !!!!

• Ei haittaa

normaalit kotivalaisimet eivät säteile UV-valoa kuten aurinko

• eki64_

onko tämä televisio Suomessa :) ? Onpa iso vaara kantturasäteilystä jotain
      halpaa telkkaa kohti ... Osta kosteutin, jos pelkäät liiallista kuivuutta :)

• ikkunat veke..

saahaan paljon energia taloudellisempia mökkejä kun ei ole akkunoita, jos joku alkaa piipertämään jotain valosta niin led-valot ei paljoa virtaa vie. No tuuletusluukun saa tehdä jos pierun ja hienhaju käy kestämättömäksi. Lisää säästöä tulisi kun ei tarvitse ikkunanverhoja ym. tipelhööriä kuten kukkia ja sen sellasta. Hitto ruvettakin suunnittelemaan.

• asentajan poika

Kannattaisi voidella se telkkari aurinkorasvalla ennen käyttöön ottoa. Tummeli on parasta, mutta kyllä muutkin öljyt soveltuvat tarkoitukseen tai jopa margariini.

• Juu ruskiaks menen

Jos aurinko valo vaalentaa kaikkea, ni miksi minä muutun tummiaksi?'

Olenko jotenkin outo...?

• Valokuituinsinööri

Vältä suoraa auringonvaloa telkkuusi, sillä se tosiaankin haalistaa ja "polttaa" lcd-paneelia. TV kestää pitempään ja värit kirkkaampina, kuin jos se altistuu uv-valolle.
      Jos et löydä, tai saa, hyvää kuvakulmaa huoneen muodosta tai kalustosta johtuen, niin käytä pientä sisustus-sermiä, jolla saat auringonvalon piiloon televisiostasi. Toimii itselläni.

• ei vahingoita

Se auringon uv-valo ei edes mene normaalin ikkunalasin läpi. UV-B karsiutuu kokonaan pois ja matalaenergistä UV-A:ta tulee hyvin vähäisiä määriä, joka ei vahingoita lcd näyttöä. Eli sisäkäytössä ei tarvitse välittää auringonvalosta.

On vielä ulkokäyttöön tarkoitetut lcd-näytöt, joissa on uv-läpäisemätön suojakalvo ja lisäksi ne ovat vedenpitäviä ja niin kirkkaita että kuva näkyy hyvin suorassa auringonpaisteessakin.

• Valo TV:n takaa

Aina aurinko kellastaa ja polttaa jopa valkoisen paperin. Kannattaa pitää
      aina TV ja tietokoneet selkä ikkunaan, niin auringon valo ei pääse sitten
      lämmittämään/valaisemaan ruutua. Se myös haalistuttaa auton pinnat ja
      tärvelee kumit. Se aiheuttaa kulumista, koska jo pelkka lämpö kuluttaa.

TV tulee laittaa esim. 2 metriä ikkunasta selkä ulospäin. Toimii oikein hyvin.
      Huoneen pienenkin voi kalustaa monin tavoin. Voisiko istuimet siirtää siitä
      nykyiseltä paikalta pois?. Sitten TV siihen ja seinälle sohva jne. Kun ihailet
      sitä ulomaisemaa, se että TV on vedetty ulospäin paljon maisema korostuu.
      Olen itse pitänyt TV:tä pitkällä ikkunasta ja se toimii, kun kuvakin näkyy hyvin!

• Kirkas kuva TV:ssä

Pienet oikein isot vaikka 60 tuumaa tai vain 14 vedettynä pari metriä ikkunasta
        sisäänpäin ja niin että vain johdot on takana korostuu maisema kivitalo vaikka.
        TV on niin arvokas äärimmäisen hyvä uutisten välittäjä, ettei paremmasta väliä.
        Katseluetäisyys on se ettei rakeisuus näy, Hyvin läheltä tulee suuri terävä kuva.
        TV:n voi pitää nykyisin vaikka keskellä huonetta, kunhan vain selkä on ikkunaan.

Osin ikkunasta vedettynä pois. Niin ikkuna ei häiritse ja kuva näkyy. Älä laita
        kuvaa kaus tai siihen seinälle. Kuva tuo kaikki maailman tapahtumat sinulle.
        Puisto tai kaupunki vesijärvi ym. korostuu vain. Kun TV vedetty pois ikkunasta.

Suhtaudu siihen kuin tuoliin tai henkilöön. Opi kalustamaan. Katso kirkas kuva.

• Auringossa palaa
        Kirkas kuva TV:ssä kirjoitti:

Pienet oikein isot vaikka 60 tuumaa tai vain 14 vedettynä pari metriä ikkunasta
        sisäänpäin ja niin että vain johdot on takana korostuu maisema kivitalo vaikka.
        TV on niin arvokas äärimmäisen hyvä uutisten välittäjä, ettei paremmasta väliä.
        Katseluetäisyys on se ettei rakeisuus näy, Hyvin läheltä tulee suuri terävä kuva.
        TV:n voi pitää nykyisin vaikka keskellä huonetta, kunhan vain selkä on ikkunaan.

Osin ikkunasta vedettynä pois. Niin ikkuna ei häiritse ja kuva näkyy. Älä laita
        kuvaa kaus tai siihen seinälle. Kuva tuo kaikki maailman tapahtumat sinulle.
        Puisto tai kaupunki vesijärvi ym. korostuu vain. Kun TV vedetty pois ikkunasta.

Suhtaudu siihen kuin tuoliin tai henkilöön. Opi kalustamaan. Katso kirkas kuva.

Olenko jotenkin outo...?

Valkoinen paperi tummuu auringon valossa. Maali haurastuu. Ihminen palaa
        koko ajan. Tämän vuoksi olemme lämpöisiä. Et ole outo vaan kuumaverinen.
        Lihava tytön tylleröt on omasta mielestään hirveän ruma, ainakin lyhyt possu.
        Minä olen toista mieltä. Possu usein punoittaa auringossa ja ovat meille iloa.

• rajat
        Auringossa palaa kirjoitti:

Olenko jotenkin outo...?

Valkoinen paperi tummuu auringon valossa. Maali haurastuu. Ihminen palaa
        koko ajan. Tämän vuoksi olemme lämpöisiä. Et ole outo vaan kuumaverinen.
        Lihava tytön tylleröt on omasta mielestään hirveän ruma, ainakin lyhyt possu.
        Minä olen toista mieltä. Possu usein punoittaa auringossa ja ovat meille iloa.

Kuin tummaks jääk yhtään vaalee ;)

• t342

Jos sulla on lcd telkka ni ei se hirveästi haittaa vaikka se menisikin epäkuntoon

• 15:03

Tee näin. Kiinnitä TV kattoon ja voit katsoa sitä makaamalla sen alapuolella.

• 15:03 kirjoitti:

Tee näin. Kiinnitä TV kattoon ja voit katsoa sitä makaamalla sen alapuolella.

Haha, ite aattelut tuota useesti, mut tulis paskamainen johtojen vetäminen.

Millonkohan töllöön kehitetään nuo ladattavat akut kuten sähköautoissa, see ratkasis tuon johto ongelman, sen jälkeen töllön sais kattoon kines ilman johtoja. Mones töllössä on jo irrotettava sähköjohto niin ei sen luulis olevan niin vaikeeta kehittää joku pitkäkestoinen akku töllön sisälle, toki se taas varmaan puolestaan vois aiheuttaa sen että töllön koko vois taas tulla suuremmaksi, eikä lcd/led töllöt olisikaan enää niin ohuita.

Haittapuolensa joka asiassa...

• JIHAD!

No vittu pistäkää telkku viikoks parvekkeelle ruutu aurinkoon päin, ja kattokaa mitä tapahtuu!

• He-he.

Taitaa laite vain jäätyä näillä pakkasilla.

• JIHAD!
        He-he. kirjoitti:

Taitaa laite vain jäätyä näillä pakkasilla.

Harmi. Yritä keksiä jotain.

• uug.

llu niin kirkaspäivä että hdfiinin katselua en ole ees harkinnut,

• varma on ain varmaa

Mä käytän tuorekelmua, jätä takana olevat ilma reijät auki

• Eihän töllä voi edes kattoa jos aurinko paistaa suoraan siihen näytölle, luulis sillon jo ajattelevan hiukan et onkohan mun töllö väärässä paikassa, järki hei älä jätä....

• Kätevä laite
      • hyvä idea

On muuten hiton kätevää katsella telkkaria kun on vetänyt siihen eteen mustan rullaverhon!

• Speku-saver

Heitän aina spekumällit keskelle ruutua, levitän ja annan kuivua. Noin vartin päästä pyyhin kuivuneen spekun pehmeällä rätillä, ja kyllä muuten kiiltää!

• juu, niin

Juu, kuumuminen voi haitata! Esim. yhden radionauhurin ohjeessa oli, ettei saa käyttää auringonpaisteessa. Eipä se siinä toiminut, kun ei tullut ääntä ellei vienyt varjoon jäähtymään.

Juu, kirkkaassa auringonpaisteessa ei kuva näy telkkarista kunnolla (parempi katsoa vähän hämärässä). Ei auta, vaikka tv.ssä olisi valaistuksen mukaan säätyvä kirkkaudensäätö, sillä mikään tv:n taustavalo ei voita auringonpaistetta edes maksimiasennossaan. Olen todennut, että sellainen automaattinen säätö tietenkin lisää sähkönkulutusta, kun tv:tä katsotaan auringonpaisteessa. :)

• kärbä mies

Mulla kerran kuumeni eräs televisioni niin pahasti, että siitä nousi mustaa savua ja jostain syystä naapuri meni soittamaan palokunnan! Mut ei se töllö sitte enää ees toiminu sen jälkeen, et ei se kuumentuminen välttis hyvää tee!

• aölövkjasdhha

Voi kuule, se on ihan sama mitä teet. Nykypäivän kulutuselektroniikka hajoaa joka tapauksessa korjauskelvottomaksi hyvän aikaa ennen kuin mikään auringonpaiste mitään tekisi. Eli ota rennosti vaan ja ala jo säästää uuteen tölsöön kun nykyinen menee rikki.

• jepjep34958

Pöh, se on nykytelkkari joka ei kestä kahta vuotta muutoin kuin poikkeustapauksessa, eli käyttämättömänä varastossa.

Nykytekniikka on paskaa, aivan sama miten sitä käyttää niin se hajoaa.

• Kyllä ne kestää..

Kyllä ne kestää kaksi vuotta, sillä esim. televisioiden takuu on normaalisti kaksi vuotta. Omalla tv:llä on menossa viides vuosi ongelmitta. Digibokseillani tuo kaksi vuotta on ollut joskus siinä ja siinä, parista on poweri mennyt jo reilun vuoden käytön jälkeen (=poweri korjattu takuuna) ja osalla on mennyt juuri yli takuuajan päättymisen eli reilut kaksi vuotta (=vaihdoin itse konkat).

Laitetakuusta vastaa käytännössä laitteen valmistaja tai maahantuoja, joten takuuasiat selvitetään liikkeen tai maahantuojan osoittaman keskushuollon kanssa.

• Haalea kuva

Lämpö heikentää kaikkea. Mutta ei UV-säteilykään nuorenna. Se voi jopa haalistaa eikä aina vaan tummenna.

• Folio-olmi

Vaikuttaako maasäteily televisioon? Pitääkö folioida koko laite?

• sekuluu.

Auringon valo ja säteily kuluttaa kaikkia aineita, jopa tiiliseinää. Normaali muovi alkaa hajota jo yhden kesän jälkeen oltuaan auringossa. Television lcd väripisteet haalistuvat auringossa nopeasti, ja värien voimakkuutta joudutaan lisäämään.

• aurinko pahasta

Hyvin erottaa aurinkoisessa tilassa olleen pesukoneen ikkunattomassa kylppärissä olleesta. Aurinko näyttää kellastuttavan valkean muovin.

Entäpä kun tv on mustaa muovia? Sehän kuumuu enemmän kuin valkea ja luulisi, että muukin vaikutus on voimakkaampi.

• Moi!

Ei ole itselle tullut vielä yhtään tapausta vastaan jossa auringonvalo olisi todettu television rikkojaksi, mutta toki mahdollista on että auringon uv-säteily ja erityisesti lämpö voi aiheuttaa pitkällä aikavälillä jonkinlaisia vaurioita. Veikkaisin että tämä on erityisesti lämpimissä maissa ongelma. Jos haluaa pelata varmanpäälle niin ei muutakuin verhot kiinni, mutta itse en niin kauhean peloissani olisi täällä pimeässä ja kylmässä Suomessa asuessani :)

T: Jarmo/Expert

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. R.I.P Marko lämsä

Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      61
      4230
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      152
      1794
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1503
    4. Puskaradio huutaa

Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      35
      1248
    5. Miksi aina vain seksiä?

Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      167
      1046
    6. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      56
      904
    7. Vieläkin jaksaa

naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      76
      895
    8. Hei rakas A,

olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      811
    9. Martinalta vakava ulostulo

Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      162
      809
    10. Kyllä sitä on tyhmä

Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      781
    Aihe