Noutavakoira merelle?

-jk

Tervehdys kolleegat,
Onko kenelläkään kokemusta noutavan koiran käytöstä merellä haahkan ja allin metsästyksessä? Mitä tulisi ottaa huomioon esim. rotua valittaessa, koiran kylmän kestävyys... Itsellä metsästys tulisi tapahtumaan enimmäkseen merellä ja järvillä, sekä jonkin verran kyyhkysen metsästystä.
Roduksi olen tällä hetkellä ajatellut Bretonia tai Novascotiannoutajaa. Bretonissa on alkanut epäilyttämään koiran pieni koko, sopiiko ollenkaan merelle.
Kuulisin mielelläni vinkkejä, kokemuksia (hyviä ja huonoja) ym... mitä kukin vaan voi kertoa.

17

1352

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rl.

      Itselläni on Bretoni ja se noutaa erinomaisesti, niin merellä, maalla kun järvissäkin. Se noutaa minkä käsken sen noutamaan. Bretoni on seisova lintukoira eli se hakee riistan, seisoo sen, ja noutaa ammutun riistan. Minulla on Bretoni sen takia että käyn myös metsäkanalintuja ja jäniksiä metsästämässä ja minulle se hakeva koira on pakko. Tietenkin Noutajat siihen pystyy myös, mutta nämä seisovat koirat ovat siihen erikoistuneet.

      Metsästän paljon ulkoluodoilla juuri Allia ja Haahkaa, ja kyllä ne käteen tulee, mutta jos tuulee vähän enempi ja jos on aaltoja niin on ollut vähän arka noudossa vaikka sen lopulta sitten noutaa. Sille tulee kyllä kylmä koska sillä ei ole noutajien tapaan 2 karvakerrosta.

      Tyttöystävälläni on Novascotiannoutaja joka on vain parisen senttiä korkeampi kun bretonini, eli ei bretonit niin pieniä ole :)

      Mutta asiaan.Bretoni on mielestäni helppo koira kouluttaa koska se haluaa miellyttää omistajaa, eikä ole itsepäinen. Se seisoo riistaa ja noutaa sen myös, eli tosi monipuolinen on. Se seisoo myös Jänistä. (Jotkut saattaa ajaa jopa jänistä mikä on hieno homma sanoisin, mutta jos käy kokeissa niin seisovat koirat eivät saa ajaa mitään riistaa)

      Novascotiannoutaja eroaa suuresti muista yleisistä noutajaroduista siinä että se ei omaa samanlaista miellytämisen halua kun esim. Labradorinnoutaja tai Kultainennoutaja, ja saattaa olla todella itsepäinen ja vaikeuttaa siten koulutusta varsinkin jos on ensimmäinen koira. Mutta hyvin koulutettuna erittäin hyvä noutaja missä tahansa kelissä.

      Kun kirjoitat että metsästät enimmäkseen merellä ja järvellä metsästät, niin neuvoisin kyllä ottamaan noutajan. Se noutaa mistä tahasa milloin tahana mitä tahansa. Eikä veden lämpötilalla ole vaikutusta asiaan juurikaan sen 2 kerroksien turkin takia. Oma bretoni kyllä noutaa myöskin näin, mutta se on niin intona että unohtaa kylmyyden, kaikki bretonit ei välttämättä käyttäydy näin.

      Niin eli vaikka Bretonit noutaisivat kuinka hyvin tahansa niin ei saa unohtaa että se tarkoitettu seisovaksi koiraksi, ja noutajat noutajiksi.

      Tässä on hyvä lopettaa vaikka aiheesta voisi kirjoittaa romaanin.

      RL out!

      • käkkärä

        Mitenkäs olisi kiharakarvainen noutaja? On ainakin kokoa ja voimaa uida vaikka olis vähän aaltojakin.


      • provoko sulla?

        Sinulla bretoni ja tyttöystävälläsi tolleri, eli juuri nuo aloittajan mainitsemat rodut? Hiukan liian suurta sattumaa tuollainen on uskottavaksi. En siis usko, että tekstisi on totta ja sinulla ja tyttöystävälläsi olisi tuon rotuiset koirat. Täällä on helppoa esittää eri rotujen omistajia/tuntijoita ja sitä kautta saada kunnioitusta omiin viesteihinsä.

        Mutta minä tiedän, että bretoni ja tolleri ovat molemmat sopivia aloittajalle. Vesityöskentelyyn pääasiassa-osittain jalostettuja kumpikin ja molemmilla luontainen noutovietti. Noutajia käytetään myös seisojina, lähinnä koemielessä, mutta onnistuneesti.


      • rl.
        provoko sulla? kirjoitti:

        Sinulla bretoni ja tyttöystävälläsi tolleri, eli juuri nuo aloittajan mainitsemat rodut? Hiukan liian suurta sattumaa tuollainen on uskottavaksi. En siis usko, että tekstisi on totta ja sinulla ja tyttöystävälläsi olisi tuon rotuiset koirat. Täällä on helppoa esittää eri rotujen omistajia/tuntijoita ja sitä kautta saada kunnioitusta omiin viesteihinsä.

        Mutta minä tiedän, että bretoni ja tolleri ovat molemmat sopivia aloittajalle. Vesityöskentelyyn pääasiassa-osittain jalostettuja kumpikin ja molemmilla luontainen noutovietti. Noutajia käytetään myös seisojina, lähinnä koemielessä, mutta onnistuneesti.

        Minkä ihmeen takia keksisin päästä ton mun aikasemman tekstin?
        Asia nyt vain on niin että itselläni on bretoni ja tyttöystävällä tolleri, ja vastasin aloittelijan kysymykseen minkä parhaani pystyin koska hänen kysymykset liityivät juuri näihin rotuihin ja niistä on kokemusta. Olisin jättäny varmaan vastaamatta jos ei olisi?

        Mutta kyllä, molemmat sopivat aloittajalle.
        Jos nyt merellä metsästelee paljon niin kyllä neuvoisin edelleen ottamaan jonkun noutajarodun joka paremmin kestää kylmää vettä.


      • ffffffffb
        rl. kirjoitti:

        Minkä ihmeen takia keksisin päästä ton mun aikasemman tekstin?
        Asia nyt vain on niin että itselläni on bretoni ja tyttöystävällä tolleri, ja vastasin aloittelijan kysymykseen minkä parhaani pystyin koska hänen kysymykset liityivät juuri näihin rotuihin ja niistä on kokemusta. Olisin jättäny varmaan vastaamatta jos ei olisi?

        Mutta kyllä, molemmat sopivat aloittajalle.
        Jos nyt merellä metsästelee paljon niin kyllä neuvoisin edelleen ottamaan jonkun noutajarodun joka paremmin kestää kylmää vettä.

        Chesapeakelahdennoutaja, kiharakarvainen noutaja, irlanninvesispanailei, amerikanvesispanieli, wetterhoun, pitkäkarvainen saksanseisoja, isomunsterinseisoja, korthalsingriffoni, spinone, karkeakarvainen unkarinvizsla, käyttölinjainen gordoninsetteri tai punavalkoinen irlanninsetteri ym. kylmää vettä sietäviä rotuja on kyllä riittämiin. Mutta eikös tolleri ole kanadalaisena noutajana hyvä kestämään kylmää vettä?


      • hohhoijaa
        provoko sulla? kirjoitti:

        Sinulla bretoni ja tyttöystävälläsi tolleri, eli juuri nuo aloittajan mainitsemat rodut? Hiukan liian suurta sattumaa tuollainen on uskottavaksi. En siis usko, että tekstisi on totta ja sinulla ja tyttöystävälläsi olisi tuon rotuiset koirat. Täällä on helppoa esittää eri rotujen omistajia/tuntijoita ja sitä kautta saada kunnioitusta omiin viesteihinsä.

        Mutta minä tiedän, että bretoni ja tolleri ovat molemmat sopivia aloittajalle. Vesityöskentelyyn pääasiassa-osittain jalostettuja kumpikin ja molemmilla luontainen noutovietti. Noutajia käytetään myös seisojina, lähinnä koemielessä, mutta onnistuneesti.

        Kyllä näitä on enemmäkin joilla on samassa taloudessa tolleri ja bretoni. Itsekin sellaisia tunnen. Roduissa on paljon samaa ja voin hyvin kuvitella että bretoniin mieltynyt valitsee toiseksi rodukseen tollerin ja toisinpäin.


    • noutaja vai seisoja

      Jos nyt tarvitsee koiran vain noutamiseen, niin moutajat ovat siihen jalostettu, eli ovat tarkoitettu. Tottahan se seisojakin noutaa, mutta ei ne noutajille siinä lajissa pärjää.

      • wfwffffffu

        Tietäisitpä. Jopa ajokoirat, terrierit ja pystykorvat sopivat noutajiksi. Koira on aina ollut monikäyttöinen hyötyeläin, eikä vain yhden käyttömuodon karvakasa.

        Kai ajoittaja saa valita itse koiransa rodun, kunhan koira on noutamiseen sopiva, vaikka joku muu rotu olisikin sopivampi? Muttaa sekä tolleri että bretoni oikein sopivia rotuja noutamiseen. Jos et pidä seisojista, niin se on oma murheesi.


    • noutaja vai seisoja

      Mikäs purkaus tuo nyt oli ? Aloittaja kysyi kokemnuksia noutavan koiran käytöstä.
      jos vai tietynsuuntaiset kehut halutaan, niin pitäisi sekin mainita.
      Itselläni on seisojia ollut aina, mutta mielestäni noutajat on kyllä parempia vesinoudoissa, ei siitä mihinkään pääse.
      Kyllä seisoja pärjää hyvin kun tarvitsee noutaa lintu silloin tällöin, mutta noutaja on kone noutamisessa.

      • wfwffffffu

        En minä pahalla meinannut :-)

        Mutta tuttavallani on 2 bracco italianoa, jotka ovat erinomaisia noutajia. Ei siitäkään mihinkään pääse.


    • noutaja vai seisoja

      No hyvä kun toimivat. Kyllä minunkin sileäkarvainen saksanseisoja on mielestäni hyvä noutaja, mutta ei se oikeita noutajia päihitä.
      Paras noutava koira minulla on ollut Unkarin Vizsla, mutta en sitä rotuna noutoihin parhaana pidä.
      Minä ottaisin noutajan, mikäli etsisin parasta koiraa merinoutoihin, mutta sellaiseen minulla ei ole käyttöä. Minulle riittää hyvin seisojatkin.
      Kyse on kuitenkin siitä mikä on kenenkäkin mielestä hyvä, tai erinomainen.
      Kun puhutaan erinomaisesta, niin minusta koiralla pitää silloin olla meriittejä, esim. Suomen- tai Pohjoismaiden mestaruuksia, koska silloin se on näyttänyt taitonsa yleisestikin. Muussa tapauksessa se erinomaisuus on vain omistajan, tai parhaassa tapauksessa lähipiirin mielipide asiasta.
      Koirien kohdalla, meidän omistajien näkemys omista koirista ei useinkaan ole hirveän objektiivinen. Olemme myös omien mieltymysten "vankeja" tai roturasisteja. Siksi nuo koetuloksen on mittari koirien hyvyyttä arviotaessa.
      Toki niillä mitataan rodun sisäistä paremmuutta, mutta rotuvalinnoissa, rotukuvauset sanoo perus käytettävyyden.

      Tässä ollaan menty kyllä hieman sivuun aloittajan kysymyksestä. Hänen omat vaihtoehdot olivat bretoni, tai novascotin noutaja ja kun kyse on merinoudoista, niin se novascotin noutaja ajaa kyllä ohi. Meri tarkoittaa pääosin kylmää vettä ja tuulta, Sellaisiin oloihin tuo on käsittääkseni kehitetty, sen kaksinkertainen vettä hylkivä turkki pitää kylmän loitolla vielä silloin, kun bretonia pitää lämmittää takin alla.

      • Ei kinastella.

        Minulla itselläni on cockerspanieli, mutta en käytä sitä metsästäessäni, en edes nouutamisessa, koska ne bracco italianot ovat perempia, vaikka cockerspanielikin ollaan jalostettu nimenomaan vedestä noutamiseen. Mutta sillä ei ole tässä tapauksessa väljä, onko bretoni vai tolleri parempi, koska molemmat ovat sopivia. Minä pidän tolleria ylijalostettuna, joka on jo liian seurakoiramainen, mutta bretonia paremmin säilyneenä metsästyskoirana. Mutta voin olla väärässä, sillä MINUN mielipiteeni tämä. En väitä kenenkään olevan oikeassa tai väärässä.

        Bretonin turkki hylkii mielstäni hyvin vettä ja tarjoaa suojan suomalaisissa sääolosuhteissa, ainakin koiranäyttelyissä olen näin kuullut rodun omistavilta metsästäjiltä.

        Sillä ei ole väljä, onko tolleri vai bretoni parempi noutaja, kun molemmat ovat kumminkin tarpeeksi hyviä. En väitä olevani oikeassa siinä kumpi niistä on parempi, koska mielipiteet kullakin, emmekä voi mitään todistaa täällä.

        Aloittaja päättäkööt hankkiiko tollerin vai bretonin, koska kumpikaan ei ole huono valinta. Tärkeintä on, että hän saa haluamansa rodun, joka myös sopii hänen tarpeisiinsa.


    • käyttötarkoitus

      Kaikki bretonit eivät ole hyviä noutajia. On niitä jotka ovat ihan vesipetoja ja noutavat mitä vain, ja niitä joille veteen meneminen on tympeää ja etenkin sorsalinnut puistattaa. Tarkasti saa sukulinjan valita jos ehtona on hyvät vesityöskentely ominaisuudet. Seisovana koiran ja metsälintujen noutajana pelittää pääsääntöisesti.

      Tosin tollereissakin on eroja, suurin osa on varmasti muussa harrastuskäytössä kuin metsästyksessä nykypäivänä, ja jalostuksessa suht harva kasvattaja taitaa tosissaan käyttöominaisuuksiin panostaa.

      Ota koira käyttötarkoituksen mukaan, ts. käyttölinjainen labbis olisi kuvauksesi perusteella ihan ehdoton. Etsi narttu josta tykkään ja ota siitä. Bretonin omistan itse, mutta melko paljon olen päässyt seuraamaan labbiksia ja tollereitakin.

      • Vaihtoehtoja on

        Labradori ei epäile yhtään lähteäkkö noutamaan vai ei missään tilanteessa. Luovutuksen opetus ja peruskouluttaminen onkin sitten oma lukunsa. Turkki on helppohoitoinen kastumisen ja harjauksen suhteen tosin karvaa lähtee paljon.


      • tolleri kehiin
        Vaihtoehtoja on kirjoitti:

        Labradori ei epäile yhtään lähteäkkö noutamaan vai ei missään tilanteessa. Luovutuksen opetus ja peruskouluttaminen onkin sitten oma lukunsa. Turkki on helppohoitoinen kastumisen ja harjauksen suhteen tosin karvaa lähtee paljon.

        On olemassa myös viiriäiskoira, kiharakarvainen noutaja ja chesapeakelahdennoutaja. Samaten noutoviettisiä ja vedenkestäviä seisojia, kuten korthalsingriffoni, munsterinseisojat ja pitkäkarvainen saksanseisoja.

        Mutta aloittaja voisi kyllä hankkia tollerin, koska siitä itse on haaveillut ja se kuuluu noutajiin. Oma mielirotunsa kannattaa hommata.


    • vpw

      Sileäkarvainen noutaja on hyvä.

    • minelan

      Minulla on ollut kk-mäyräkoiria, jotka oppii metsästykseen, vettä se ei pelkää ja on todellella sitkeä. en harrasta ja kasvata käyttökoiria, mutta riistavietti on korkea kaikilla mäyräkoirilla.
      Surukseni kerron,että yksi mäyräkoirani pääsi karkuun pihalta ja löysi jäniksen, koira haukkui vimmatusti ja juoksi jäniksen perään. sillä seurauksella, että molemmat hukkuivat avantoon. Taisi olla virtapaikka. Se oli aivan kaameaa, koirani oli minulle hyvin rakas, NÄYTTELYISSÄ palkittu tosi hyvin mm. CIB , KANSAIVÄLINEN NÄYTTELYVALIO.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1906
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1648
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1584
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe