TSS, minulla oireita

TSS(kö?)

Olen 13-vuotias tyttö, jolla on alkanut kuukautiset...
1.Eli minulla on TSS:ään liittyviä oireita: äkillinen huono olo, päänsärky (Ehkä kuumetta?)
Olen käyttänyt _kerran_ tamponia kun kävimme perheen kanssa uimassa.
Onko mahdollista että minulla on TSS, ja tiedän että se on harvinainen mutta minun tuurilla se voi olla mahdollista... Miten kertoa tästä äidille, hädin tuskin uskallan edes kertoa terveydenhuoltajalle!
2. Minulla oli juuri kuukautiset (Yleensä kestävät 6-7 päivää) mutta yhtäkkiä ne loppuivat 3 päivän päästä ja alushousuihini on tullut kuukautisten loppumispäivään asti rusehtavaa valkovuotoa? Kutinaa ym. ei ole ollut. Mikä on vikana? Ja kuukautiseni ovat säännöllistyneet vuoden aikana, joten siitä ei kannata hirveän paljon mainita...

15

3820

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....

      Puhu äitisi kanssa ja varatkaa varmuuden vuoksi aika lääkärille! Jos kyseessä on oikeasti TSS on toimittava nopeasti!!

      • TSS(kö?)

        Mutta voiko ensin mennä terveydenhuoltajalle sanomatta äidille mitään? En uskalla puhua tästä äidille!


    • turhaanmurehdit

      En oikeasti usko että sinulla olisi TSS, varsinkin jos nyt olet vaan kerran käyttänyt tamponia.

      Ruskea/tumma vuoto on kuivunutta kuukautisverta, ihan normaalia. Menkkojen kestäminen voi varsinkin aluksi vaihdella paljon.

      Kyllä aika monelle ihmiselle voi tulla pää kipeäksi & paha olo ilman mitään vakavaa sairautta. Varsinkin jos et ole edes varma että sinulla on kuumetta niin en murehtisi turhia. Päänsärkyä en ole edes nähnyt TSS:n oire listalla ja kuumeen kuuluu olla korkea.

      Muista vaan vaihtaa tamponi tarpeeksi usein (muttei liian usein) ja pestä kädet aina ennen ja jälkeen !

    • gdfgdgdgdfg

      TSS on sellainen käsittääkseni, että siinä ei tarvi paljon jahkailla onko jokin vialla. Oireet ovat kai tosi rajut. Eli mikään "on ollut vähän kumma olo" tuskin on TSS:ä.

      Koska käytit sitä tamponia? Miksi et uskaltaisi sanoa siitä äidillesi tai terkalle?? En ymmärrä.

      Nykymurkut on kyllä niin perusteellisesti peloteltu tuolla TSS:llä ettei oo tosikaan.

      "TSS Oireet
      Vaikka toksinen sokkioireyhtymä onkin harvinainen, on hyvä tietää siitä, jotta tiedät miten toimia, jos epäilet saaneesi sen. Aikainen tunnistus ja hoito ovat tärkeitä, joten tässä on lista oireista, joita voit pitää silmällä: Yhtäkkinen korkea kuume (yleensä 39°C tai korkeampi), oksentelu, ripuli, auringonpolttamaa muistuttava ihottuma, huimaus, lihaskivut, pyörtyminen tai pyörrytyksen tunne seisomaan noustessa. Kaikki oireet eivät välttämättä esiinny yhdessä. Sairauden myöhemmässä vaiheessa saattaa ilmetä ihon kuoriutumista. TSS voi esiintyä milloin tahansa kuukautisten aikana tai pian niiden jälkeen. Se voi nopeasti kehittyä vilustumista muistuttavista oireista vakavaksi, mahdollisesti jopa hengenvaaralliseksi sairaudeksi. Jos sinulla ilmenee yksi tai useampi yllä mainituista oireista, sinun on välittömästi poistettava tamponi ja hakeuduttava hoitoon. Kerro lääkärillesi, että olet käyttänyt tamponia ja olet huolestunut TSS:stä. Keskustele lääkärisi kanssa, ennen kuin alat käyttää tamponeja uudelleen, mikäli sinulla on ollut TSS-oireita. Voit vähentää kuukautisiin liittyvän TSS:n riskiä käyttämällä imukyvyltään pienintä kuukautisvuotoasi vastaavaa tamponia ja vaihtamalla tamponia säännöllisesti 4-8 tunnin välein, sekä käyttämällä sidettä tamponin sijasta ainakin kerran päivässä useamman tunnin ajan kuukautistesi aikana. Voit myös eliminoida TSS-riskin melkein kokonaan, jos et käytä tamponeja ollenkaan."

      http://www.tampax.fi/fi-fi/tiedoksesi/toksinen-sokkioireryhma.aspx

      Ja tosiaan se vuoto vaan on menkkojen lopussa ruskeaa koska vuotoa on niin vähän että se ehtii tavallaan kuivua.

      • TSS(kö?)

        Tuoho 2.:een, kuukautiseni vain loppuivat yhtäkkiä, kaikki muut kuukautiset ovat tulleet n. 1 kerran joka kuussa vuoden ajan...


      • gdfgdgdgdfg
        TSS(kö?) kirjoitti:

        Tuoho 2.:een, kuukautiseni vain loppuivat yhtäkkiä, kaikki muut kuukautiset ovat tulleet n. 1 kerran joka kuussa vuoden ajan...

        Niin mutta ne menkat kesti 3 päivää ja sitten tuli montako päivää sitä rusehtavaa vuotoa?

        Meinaan se rusehtava vuotokin, niin kuin sinulle jo sanottiin, on menkkoja kun kerran menkkojen aikaan tuli. Menkkojesi loppuaika oli siis vaan jostakin syystä tavallista niukempi. Joillakin on niin niukat menkat ettei muuta tuukaan kuin sitä rusehtavaa vuotoa.

        Voitko nyt kertoa, miten pitkä siitä tamponin käytöstä on ja miksi et voisi sanoa äidillesi asiasta?

        Asia nyt kuitenkin on erittäin todennäköisesti niin, ettei sulla mitään TSS:ä ole. Se on nimittäin aika nopeasti pahenevaa ja rajua se oireilu. Siinä on käsittääkseni sairaalahoidon tarve ihan ilmeinen eikä sitä tarvitse arpoa, että onkohan tässä nyt jotain tautia vai ei.


      • TSS(kö?)
        gdfgdgdgdfg kirjoitti:

        Niin mutta ne menkat kesti 3 päivää ja sitten tuli montako päivää sitä rusehtavaa vuotoa?

        Meinaan se rusehtava vuotokin, niin kuin sinulle jo sanottiin, on menkkoja kun kerran menkkojen aikaan tuli. Menkkojesi loppuaika oli siis vaan jostakin syystä tavallista niukempi. Joillakin on niin niukat menkat ettei muuta tuukaan kuin sitä rusehtavaa vuotoa.

        Voitko nyt kertoa, miten pitkä siitä tamponin käytöstä on ja miksi et voisi sanoa äidillesi asiasta?

        Asia nyt kuitenkin on erittäin todennäköisesti niin, ettei sulla mitään TSS:ä ole. Se on nimittäin aika nopeasti pahenevaa ja rajua se oireilu. Siinä on käsittääkseni sairaalahoidon tarve ihan ilmeinen eikä sitä tarvitse arpoa, että onkohan tässä nyt jotain tautia vai ei.

        Tamponin käytöstä on jo vajaat 3 viikkoa. Kerkeääkö TSS kehkeytyä siinä ajassa? En vain tiedä miksi en kehtaisi sanoa siitä äidille...


      • gdfgdgdgdfg
        TSS(kö?) kirjoitti:

        Tamponin käytöstä on jo vajaat 3 viikkoa. Kerkeääkö TSS kehkeytyä siinä ajassa? En vain tiedä miksi en kehtaisi sanoa siitä äidille...

        No ei sulla mitääm TSS:ää oo sitten. Se tulee nopeasti ja oireet rajuja. En nyt mene vannomaan mutta käsittääkseni se tulee hyvin pian sen tamponinkäytön jälkeen, ei varmastikaan vajaan kuukauden päästä yhtäkkiä iske.

        Koulussako teidät murrosikäiset on tuolla TSS:llä näin "pilalle" peloteltu? Kun täällä suunnilleen joka toinen päivä joku nuori panikoi että voiko olla TSS tai sitten ei edes uskalleta kokeilla tamponia sen takia. Jos huolehtii hygieniasta ja sopivasta vaihtovälistä ja pitää mielessä TSS:n oireet siltä varalta että ne iskee, niin ihan rauhassa voi tamponia käyttää.


      • gdfgdgdgdfg
        TSS(kö?) kirjoitti:

        Tamponin käytöstä on jo vajaat 3 viikkoa. Kerkeääkö TSS kehkeytyä siinä ajassa? En vain tiedä miksi en kehtaisi sanoa siitä äidille...

        Tuossa lainaamassani tekstissäkin sanotaan
        "TSS voi esiintyä milloin tahansa kuukautisten aikana tai pian niiden jälkeen."

        Kolme viikkoa ei ole pian niiden jälkeen.


      • Eikä tautia
        gdfgdgdgdfg kirjoitti:

        No ei sulla mitääm TSS:ää oo sitten. Se tulee nopeasti ja oireet rajuja. En nyt mene vannomaan mutta käsittääkseni se tulee hyvin pian sen tamponinkäytön jälkeen, ei varmastikaan vajaan kuukauden päästä yhtäkkiä iske.

        Koulussako teidät murrosikäiset on tuolla TSS:llä näin "pilalle" peloteltu? Kun täällä suunnilleen joka toinen päivä joku nuori panikoi että voiko olla TSS tai sitten ei edes uskalleta kokeilla tamponia sen takia. Jos huolehtii hygieniasta ja sopivasta vaihtovälistä ja pitää mielessä TSS:n oireet siltä varalta että ne iskee, niin ihan rauhassa voi tamponia käyttää.

        ole Suomessa tavattu yli 100 vuoteen, joten on t o d e l l a epätodennäköistä saada se.


      • Huolestunuttt
        gdfgdgdgdfg kirjoitti:

        Tuossa lainaamassani tekstissäkin sanotaan
        "TSS voi esiintyä milloin tahansa kuukautisten aikana tai pian niiden jälkeen."

        Kolme viikkoa ei ole pian niiden jälkeen.

        Voiko 3 pv ollan pian niiden jälkeen?


      • Auttakaamuapliis

        On kolmas päivä siis kuukautisten jälkeen ja mulla on tullu 2 kertaa vähän ripulin tapaista mutta en tiedä onko se vaan tullut muusta vai onko mulla TSS


    • Aikanainen

      Hormonitoiminta ei ole kovin vakaata vielä vähän kuukautisten alkamisiän jälkeen, joten vuodoissa voi olla vaihteluita. Jos asia haittaa, niin terkkarille tai lääkärille käymään! Itselläni meni vuosikausia, ennenkuin kuukautiset tulivat ennustettavuudella tarkkuudella ja vuodon kesto ja määrä pysyivät vakaana.

      Sinulla taitaa olla lääkärinkirjasyndrooma. Se on ihan normaali juttu. Eli kun ihminen lukee jonkun sairauden oireista tai lääkkeen sivuvaikutuksista, niin itsestä löytyvät ne kaikki. Voit testata asiaa lukemalla lääkärinkirjaa. Varmasti epäilyksesi nousevat noin 90 %:issa sairauksista, että podet niitä. Tämä osoittaa, että olet herkistynyt lääkärinkirjasyndroomalle. Mitä suurimmalla todennäköisyydellä olet kuitenkin terve.

    • apuatarvitaan

      Hei voitteko auttaa? Mulla ei oo vielä alkanu kuukautiset mut nyt on n. 4 päivän aikana tullu aika paljo tummanruskeeta vuotoa, on kyllä tullut välillä punaistakin, mutta minua huolestuttaa tuo ruskea, onko se normaalia?? Olen lukenut että kuukautisten alussa voi tulla ruskeaa vuotoa, mutta minulla sitä tulee tosiaankin paljon! Voiko joku valaista mulle mitä tää vois olla??? Oon aika huolissani tästä :(

      • sdfsddsf

        On normaalia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2663
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      72
      1432
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1431
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1189
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1154
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1153
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      45
      1151
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1141
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1089
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1070
    Aihe