Kiihdytyskaista!

Seuraavalle vauhtia

Ootteko ikinä miettiny miksi rampilta tulevan kaistan nimi on kiihdytyskaista? joka kolmas kanssa autoilija törryttää 80 tai 100 alueella kiihdytys kaistalla 50-60 kmh ja sitte vilkku vasemmalle ja muitten eteen aiheuttaen vaara tilanteita. Kiihdytyskaistan nimi on kiihdytyskaista siksi että siinä kerättäisiin tavoite nopeus ENNEN siirtymistä varsinaiselle tielle, tämä helpottaa myös sitä omaa "mahtumista" muun liikenteen sekaan. Jos et uskalla kerätä nopeutta, tee muille palvelus ja kierrä kehätie!

34

584

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaikeaa ja helppoa?

"On siellä aina sen verran väliä että sekaan sopii!" ja
      "Jos on yhtenäinen jono päätiellä niin sitten on pysähdyttävä..."

Eli tilaa on ja ei ole?

• Mikäonvaikeaa

juuri näin! Jos ei sovi sitten pitää pysähtyä. Sitä velvoittaa kolmio! ja niin sanoo tieliikennelaki! Mikä siinä nyt on niin vaikeaa?

• Laki vst järki
        Mikäonvaikeaa kirjoitti:

juuri näin! Jos ei sovi sitten pitää pysähtyä. Sitä velvoittaa kolmio! ja niin sanoo tieliikennelaki! Mikä siinä nyt on niin vaikeaa?

Suomalainenhan on hakki noudattamaan lakia, ainakin jos siitä on haittaa muille. Liikenneympyrästä kyllä poistutaan sitten vaivihkaa ilman vilkkua, kun minä-vaan-tästä-tälleen-pikaisesti-luikahdan -tyyli on verissä.

• Joensuun juntit...

on niin lainoppineita, etteivät väistä vaikka vasen kaista olisi tyhjä. Pääkaupunkiseudulla niin tehdään, eikä poliisi moiseen puutu. Kysymys on sujuvuudesta ja kohteliaisuudesta, molemmat tuntemattomia käsitteitä täällä.

• Väistävä

Äläpäs yleistä.

• ongelman ihmettelijä

Miksi sinne tyhjälle vasemmalle kaistalle pitäisi väistää, jos edessä ja takana on tilaa? En ainakaan itse rampilta tulijana edes halua, että minua aletaan väistelemään ellei siihen ole jokin erityinen syy. Lähtökohtahan on se, että kolmion takaa tuleva väistää ja se väistäminen on paljon helpompaa, jos päätietä ajava pitää nopeutensa ja suuntansa vakiona.

Ruuhka tai muu erityinen syy on sitten asia erikseen. Silloin tarvitaan joustavuutta puolin ja toisin. Joensuun liikenne on aina olllut sen verran väljää, että en muista sen kymmenen vuoden aikana minkä täällä päin olen kiihdytyskaistoja kuluttanut, olisi kertaakaan ollut vaikeuksia sopia liikennevirtaan vaikka minua ei olisi mitenkään erityisesti väistetty.

Tämäkin aihe kuuluu niihin lähinnä ihmetystä herättäviin "ongelmiin", joita aina tuntuu riittävän. Muualla Suomessa asuessani en ole havainnut, että tästäkin asiasta saataisiin ongelma.

• 52345tgt

On ollut pari kertaa aika vaarallista kohteliaisuutta. Vasemmalla kaistalla on ollut nopeampi etenijä ja oikealta on papparainen väistänyt rampilta tulijaa ja POKS!
        Ja eihän kaikkien ramppien kohdalla ole sitä toista samansuuntaista kuten Kajaanintiellä Lehmon kohdalla.

• aika usein tulee...
        ongelman ihmettelijä kirjoitti:

Miksi sinne tyhjälle vasemmalle kaistalle pitäisi väistää, jos edessä ja takana on tilaa? En ainakaan itse rampilta tulijana edes halua, että minua aletaan väistelemään ellei siihen ole jokin erityinen syy. Lähtökohtahan on se, että kolmion takaa tuleva väistää ja se väistäminen on paljon helpompaa, jos päätietä ajava pitää nopeutensa ja suuntansa vakiona.

Ruuhka tai muu erityinen syy on sitten asia erikseen. Silloin tarvitaan joustavuutta puolin ja toisin. Joensuun liikenne on aina olllut sen verran väljää, että en muista sen kymmenen vuoden aikana minkä täällä päin olen kiihdytyskaistoja kuluttanut, olisi kertaakaan ollut vaikeuksia sopia liikennevirtaan vaikka minua ei olisi mitenkään erityisesti väistetty.

Tämäkin aihe kuuluu niihin lähinnä ihmetystä herättäviin "ongelmiin", joita aina tuntuu riittävän. Muualla Suomessa asuessani en ole havainnut, että tästäkin asiasta saataisiin ongelma.

autoja letkassa Siltakatu/Pankakoskentie - Kuopiontie rampista Kuopion suuntaan...

• noita papparaisia...
        52345tgt kirjoitti:

On ollut pari kertaa aika vaarallista kohteliaisuutta. Vasemmalla kaistalla on ollut nopeampi etenijä ja oikealta on papparainen väistänyt rampilta tulijaa ja POKS!
        Ja eihän kaikkien ramppien kohdalla ole sitä toista samansuuntaista kuten Kajaanintiellä Lehmon kohdalla.

on kuule ihan rampittomillakin osuuksilla poukkoilemassa.

• Maailmassa monta....
        ongelman ihmettelijä kirjoitti:

Jos rampilta tuleva kiihdyttää nopeutensa vaikkapa tuohon nyt Joensuussakin yleiseen 80 km/h:ssa ja pääväylää ajaa juuri siinä samalla kohdalla tai hiukan taempana samaa nopeutta ajava, täytyy rampilta tulevan joko kiihdyttää (ylinopeuteen) ja tulla liian lähelle eteen tai jarrutella päästäkseen pääväylää käyttävän taakse riittävän kauas turvaväli huomioiden ja sitten vasta ajaa pääväylälle. 80 km/h nopeudessa turvaväliksikin suositellaan n. 80 metriä! Jarruttaessaan rampilla muut mahdollisesti rampilta tulevatkin joutuvat jarruttelemaan ja taas on liikenne tökkivää.
        Vaihtamalla kaistaa vasemmalle huomioin rampilta tulevankin ja pääset sujuvammin pääväylälle mukaan, eikä varmaankin käyttämääsi 80 metrin turvaväliäkään tarvitse käyttää... Kahden auton kohdalla puhutaankin sitten jo yli 160 metristä, jolloin pääset pääväylälle jne.
        Tervetuloa muuten noihin ruuhka-aikoihin rappia käyttämään. Tuo asia, ettet ole kertaakaan ollut vaikeuksissa rampilta tullessasi herättää ainakin minulla ajatuksen, ettei ole paljoa ruuhka-aikoina Joensuussa ajellut tai että turvavälisi on olematon.

• edelleen ihmettelijä
        Maailmassa monta.... kirjoitti:

Jos rampilta tuleva kiihdyttää nopeutensa vaikkapa tuohon nyt Joensuussakin yleiseen 80 km/h:ssa ja pääväylää ajaa juuri siinä samalla kohdalla tai hiukan taempana samaa nopeutta ajava, täytyy rampilta tulevan joko kiihdyttää (ylinopeuteen) ja tulla liian lähelle eteen tai jarrutella päästäkseen pääväylää käyttävän taakse riittävän kauas turvaväli huomioiden ja sitten vasta ajaa pääväylälle. 80 km/h nopeudessa turvaväliksikin suositellaan n. 80 metriä! Jarruttaessaan rampilla muut mahdollisesti rampilta tulevatkin joutuvat jarruttelemaan ja taas on liikenne tökkivää.
        Vaihtamalla kaistaa vasemmalle huomioin rampilta tulevankin ja pääset sujuvammin pääväylälle mukaan, eikä varmaankin käyttämääsi 80 metrin turvaväliäkään tarvitse käyttää... Kahden auton kohdalla puhutaankin sitten jo yli 160 metristä, jolloin pääset pääväylälle jne.
        Tervetuloa muuten noihin ruuhka-aikoihin rappia käyttämään. Tuo asia, ettet ole kertaakaan ollut vaikeuksissa rampilta tullessasi herättää ainakin minulla ajatuksen, ettei ole paljoa ruuhka-aikoina Joensuussa ajellut tai että turvavälisi on olematon.

Teoriassa olet tietenkin oikeassa, mutta en vain ole kokenut tässä mitään ongelmaa. Kolmion takaa tuleva liikenne voi joskus olla hieman takkuista, mutta se kuuluu pelin henkeen. Jos liikenne on niin väljää, että sinne toiselle kaistalle voi ongelmitta aina väistää, ei pitäisi rampilta tulijallakaan olla vaikeuksia mahtua väliin. Tietenkin jos pitkä letka ajaa tappituntumalla voi tulla ongelmia. Ratkaisu ei kuitenkaan silloin ole väistämisvelvollisuuden unohtaminen vaan sen turvavälin pitäminen.

Kuten tuossa jo aiemmin mainitsin ruuhka on asia erikseen. Tässäkään en ole ongelmaa nähnyt kunhan vain pidetään edes jonkinlaiset turvavälit. Ei minulla ole jonossa ajaessani mitään ongelmaa hieman himmata vauhtia, jotta eteen mahtuu rampilta tulija. Taaskaan ei ole tarvetta vaihtaa kaistaa. Hitaasti kiihtyvää rekkaa väistän kyllä toiselle kaistalle.

• Tyhjää tilaa?
        edelleen ihmettelijä kirjoitti:

Teoriassa olet tietenkin oikeassa, mutta en vain ole kokenut tässä mitään ongelmaa. Kolmion takaa tuleva liikenne voi joskus olla hieman takkuista, mutta se kuuluu pelin henkeen. Jos liikenne on niin väljää, että sinne toiselle kaistalle voi ongelmitta aina väistää, ei pitäisi rampilta tulijallakaan olla vaikeuksia mahtua väliin. Tietenkin jos pitkä letka ajaa tappituntumalla voi tulla ongelmia. Ratkaisu ei kuitenkaan silloin ole väistämisvelvollisuuden unohtaminen vaan sen turvavälin pitäminen.

Kuten tuossa jo aiemmin mainitsin ruuhka on asia erikseen. Tässäkään en ole ongelmaa nähnyt kunhan vain pidetään edes jonkinlaiset turvavälit. Ei minulla ole jonossa ajaessani mitään ongelmaa hieman himmata vauhtia, jotta eteen mahtuu rampilta tulija. Taaskaan ei ole tarvetta vaihtaa kaistaa. Hitaasti kiihtyvää rekkaa väistän kyllä toiselle kaistalle.

Miksi kolmion takaa tulevan liikenteen pitäisi sitten olla sitä "pelin henkeen kuuluvaa" eli takkuista, jos päätiellä on käytettävissä kaksi kaistaa? Niiden kahden auton väliin takkuamatta tuleva väkisinkin pienentää turvavälit liian pieniksi, jos he pitävät välin pienimpänä mahdollisena. Turvaväli muuttuu kolmannen auton väliin tullessa alle 40 metriin, joka on jo hyvin vaarallista. Jarruttelu taas puurouttaa liikenteen hyvinkin kaukana takana päin. Minä mieluimmin väistän vasemmalle, kun otan väliin änkeävän liian lähelle perääni.
        Tuli mieleeni, että onkohan tässä asiassa se perisuomalainen vaikeus olla kiitollinen toisen avusta ja liikenteen sujuvuudesta? Kaistan vaihdon laillisuuteen ollaan kyllä hanakasti puuttumassa, mutta suuntautuisipa se laillisuuden hakuisuus muuhunkin liikennekäyttäytymiseen.

• antaa olla..
        Tyhjää tilaa? kirjoitti:

Miksi kolmion takaa tulevan liikenteen pitäisi sitten olla sitä "pelin henkeen kuuluvaa" eli takkuista, jos päätiellä on käytettävissä kaksi kaistaa? Niiden kahden auton väliin takkuamatta tuleva väkisinkin pienentää turvavälit liian pieniksi, jos he pitävät välin pienimpänä mahdollisena. Turvaväli muuttuu kolmannen auton väliin tullessa alle 40 metriin, joka on jo hyvin vaarallista. Jarruttelu taas puurouttaa liikenteen hyvinkin kaukana takana päin. Minä mieluimmin väistän vasemmalle, kun otan väliin änkeävän liian lähelle perääni.
        Tuli mieleeni, että onkohan tässä asiassa se perisuomalainen vaikeus olla kiitollinen toisen avusta ja liikenteen sujuvuudesta? Kaistan vaihdon laillisuuteen ollaan kyllä hanakasti puuttumassa, mutta suuntautuisipa se laillisuuden hakuisuus muuhunkin liikennekäyttäytymiseen.

Joensuun ohitustiethän eivät ole moottoriteitä, joten eihän se vasemman kaistan käyttö kiellettyä ole. Minun puolestani sinne saa mennä ja vaikka pysyä siellä koko tien päästä päähän. Minun mielestäni vain ilman erityistä syytä vasemmalle kaistalle väistäminen on turhaa. Itse en ainakaan kaipaa normaaliliikenteessä tämän tapaista huomioimista. Väistämisvelvollisena kun on helpompi väistää toista silloin kun ei tarvitse arpoa tiellä ajavan edesottamuksia; kiihdyttääkö, jarruttaako vai väistääkö toiselle kaistalle.

Pointtina koko asiaan tarttumiseeni oli vain se, että kovin moni tuntuu kirjoittavan ikäänkuin toiselle kaistalle väistäminen olisi jokin velvollisuus. En minä siitä pahastu jos joku näin tekee, mutta en myöskään vedä hernettä nenään jos ei tee edes ruuhkassa. Kolmion takaa tulevalla se väistämisvelvollisuus kuitenkin on.

• Turvallinen väli
        antaa olla.. kirjoitti:

Joensuun ohitustiethän eivät ole moottoriteitä, joten eihän se vasemman kaistan käyttö kiellettyä ole. Minun puolestani sinne saa mennä ja vaikka pysyä siellä koko tien päästä päähän. Minun mielestäni vain ilman erityistä syytä vasemmalle kaistalle väistäminen on turhaa. Itse en ainakaan kaipaa normaaliliikenteessä tämän tapaista huomioimista. Väistämisvelvollisena kun on helpompi väistää toista silloin kun ei tarvitse arpoa tiellä ajavan edesottamuksia; kiihdyttääkö, jarruttaako vai väistääkö toiselle kaistalle.

Pointtina koko asiaan tarttumiseeni oli vain se, että kovin moni tuntuu kirjoittavan ikäänkuin toiselle kaistalle väistäminen olisi jokin velvollisuus. En minä siitä pahastu jos joku näin tekee, mutta en myöskään vedä hernettä nenään jos ei tee edes ruuhkassa. Kolmion takaa tulevalla se väistämisvelvollisuus kuitenkin on.

Minä taas voisin vetää sen herneen nenään siitä syystä, että heti siihen perääni koukataan ja turvaväli unohdetaan.

• Laki on laki...

Kuinka se väistäminen viereiselle kaistalle lisää sujuvuutta? Pääkaupunkiseudun juntit ei tunne liikennesääntöjä! Lainrikkojia liikenteessä on ihan tarpeeksi älkää tulko neuvomaan laittomuukia ja sotkemaan tätä hyvin toimivaa ja rauhallista ihmisten liikkumista ainoalla sedun vähän leveämmällä väylällä! Lainvastainen liike maanteillä ei ole kohteliaisuutta vaan itsekästä tyhmyyttä!!!

• Aja oikein...
        Tyhjää tilaa? kirjoitti:

Päässä pitäisi olla sen verran tyhjää tilaa, että sinne mahtuisi liikennesäännöt! JOKA TILANTEESSA! Ei liikenteen tarvitse olla arpapeliä! Sen siitä tekee nämä sääntöjä kiertävät omilla säännöillään liikkuvat tomppelit!Eniten heitä tuntuu olevan juuri pääkaupunkiseudulla ja Ruotsissa.

• Vilikasepa peiliin
        Maailmassa monta.... kirjoitti:

Joensuun ruuhkat loppuivat kun ohikulkutie valmistui. Keskustan ruuhkat saadaan parilla autolla aikaan!

• vaikeaa?
        Laki on laki... kirjoitti:

Kuinka se väistäminen viereiselle kaistalle lisää sujuvuutta? Pääkaupunkiseudun juntit ei tunne liikennesääntöjä! Lainrikkojia liikenteessä on ihan tarpeeksi älkää tulko neuvomaan laittomuukia ja sotkemaan tätä hyvin toimivaa ja rauhallista ihmisten liikkumista ainoalla sedun vähän leveämmällä väylällä! Lainvastainen liike maanteillä ei ole kohteliaisuutta vaan itsekästä tyhmyyttä!!!

Jos tiellä ajetaan jonossa turvavälit minimissään, sanotaanko vaikka kymmenen autoa peräkkäin, niin eikö se ole sitä sujuvuutta, jos sinua kolmion takaa tulevana väistetään vasemmalle? Muutenhan joutuisit kolmiosi takia jopa pysähtymään, ellet liikennettä ja muita autoja/henkilöitä vaarantaen tunge siihen minimiväliin ja reilusti puolita sitä. Tajuatko?
        Eli pääsisit siis SUJUVASTI liikenteen sekaan sen enempiä pysähtelemättä, siis edelleenkin: sujuvasti.

Ja tuskin sinäkään niin hurskas olet, että noudatat sitä liikennelakia orjallisesti. Muutenhan et tunkisi autojen väliin esim. 10 metrin päähän edellä ajavan perään. Sehän lienee vastoin lakia, eikö? Lainrikkojahan sinä et ole? Ei liikenteessäkään ole päälleajo-oikeutta, eikä liian lähellekään saa tulla.

• Kotona jo...
        vaikeaa? kirjoitti:

Jos tiellä ajetaan jonossa turvavälit minimissään, sanotaanko vaikka kymmenen autoa peräkkäin, niin eikö se ole sitä sujuvuutta, jos sinua kolmion takaa tulevana väistetään vasemmalle? Muutenhan joutuisit kolmiosi takia jopa pysähtymään, ellet liikennettä ja muita autoja/henkilöitä vaarantaen tunge siihen minimiväliin ja reilusti puolita sitä. Tajuatko?
        Eli pääsisit siis SUJUVASTI liikenteen sekaan sen enempiä pysähtelemättä, siis edelleenkin: sujuvasti.

Ja tuskin sinäkään niin hurskas olet, että noudatat sitä liikennelakia orjallisesti. Muutenhan et tunkisi autojen väliin esim. 10 metrin päähän edellä ajavan perään. Sehän lienee vastoin lakia, eikö? Lainrikkojahan sinä et ole? Ei liikenteessäkään ole päälleajo-oikeutta, eikä liian lähellekään saa tulla.

Taisi kaveri jäädä sinne kolmion taakse odottamaan, kun ei vastaa.

• tik-tak-tik-tak...
        Kotona jo... kirjoitti:

Taisi kaveri jäädä sinne kolmion taakse odottamaan, kun ei vastaa.

...ja vieläkin vilkku palaa vasemmalle...

• wtf6

Oisko teidän aika vetää joensuun "liikennepoliisi" SIRMAKKAsetä kuvioihin mukaan niin opitte ajamaan? Tai jos ongelmia on, niin luulen että hän on valmis auttamaan teitä jokaista vaikka oikeusteitse!!
      Tätä samaa asiaa täälläkin puidaan joka kk ja ympärisuomea ja silti jokainen tuntuu olevan oikeassa oman mielipiteensä kanssa.
      Pärjäilkää :D

• Keskivertokuski

Joensuussa on jo liian monta ramppia ja kiertoliittymää köyhille joiden autot eivät kiihdy ja ympyrässä ei toimi vilkku tai ei uskalleta käyttää, kun poltin maksaa 1, 30 eur. :)

• onanymous1

Monilla tuntuu olevan ongelmia näissä ramppien kiihdytyskaistoilla. Kun eivät osaa kiihdyttää nopeutta edes siihen mitä rajoitus edellyttää, myös sitten ennen ramppiin kääntymistä aletaan noin 1km ennakkoon jo himmaamaan vauhtia ettei vaan ajaisi vahingossa rampista ohi tai joutuisi käyttämään jarrua.

• polooso

Sirmakka anna lausunto asiasta.

• Jus just!

SIRMAKKA TIETÄÄÄÄÄÄÄÄ!!!!
        Itseasiassa maailmassa ei ole yhtään sellaista asiaa mitä Sirmakan yleisnero ei tietäisi ja antaisi siihen varmasti toimivan ratkaisun asiantilan korjaamiseksi.
        Herra olisi valittava KAIKEN MAAILMAN NEUVONANTAJAKSI, sillä hänellä on hallussaan enemmän pätevyyttä kuin tuhansilla jumalilla ja jeesuksilla..mitä kaikkea niitä nyt onkaan..
        SIRMAKKA TIETÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ!!!!!!!!!

• No....

....johan on perkele!
      Minulla ei ole milloinkaan eikä mihinkään aikaan ollut pienintäkään vaikeutta siirtyä kiihdytyskaistalta muun liikenteen joukkoon.
      Sen verran rohkenen itseäni kehua että tarpeen mukaan joko hiljennan tai kiihdytän vauhtia, ja hyvin on mahtunut ketään estämättä tai itselleni vaikeutta tuottamatta.
      Ongelmana näissä tapauksissa lienee ne jotka ei rohkene poiketa vähääkään siitä mitä autokoulun teoriatunnilla on opetettu, ja kun kaiken muun lisäksi pelätään poliisia niin ajetaan sitten 10km alinopeutta joka auton oman nopeusmittarin 10km liian suuren näyttämän kanssa tekee varmasti tukon tielle.

Autokoulusta puheenollen;
      Olen aina ajanut mahdollisimman suuria vaihteita käyttäen ja esimerkiksi vaihtanut ykköseltä kolmoselle ja siitä viitoselle. Tämän opin ilman opetusta tai ulkopuolista tietoa, ja kyydissä olleet tuttavanikin kävivät sitten omalla autollaan käyttämään samaa menetelmää.
      Autokouluissa ymmärrettiin käydä tuota taitoa neuvomaan vasta joitakin vuosia sitten kun polttoaineen säästöstä tuli kysymys.

• pois alta....

nynnyttäjät!

• nainen ratissa

Nyt kun on keskusteltu väistämisvelvollisuudesta ja siitä, ettei edes liikenteen joustavuuden nimissä anneta tietä ja siirrytä vasemmalle kaistalle, niin arvoisat tilan pyytäjät...voisitteko sitten oppia antamaan tietä sille, joka antoi teille tietä päästä sille oikealle kaistalle, että myös hän pääsisi takaisin siihen letkaan, eikä joudu junnaamaan ns. ohituskaistalla sallittua maksimi nopeutta rinnallasi tai ajamaan huomattavaa ylinopeutta jonon ohi tai jarruttamaan jonon hännille sillä kaistalla, että pääsisi johonkin väliin takaisin. Näillä asioilla on aina useampi puoli ja tätä ei vielä kukaan ottanut esille.

• Paati Länkvist

Niinpä. Liikenne on eräänlaista keskustelua ja toisen huomioon ottamista. Jotkut vain vaikenevat kahdella kotimaisella kielellä tai sitten huutavat kurkku suorana.

• volvoilija__240

Toi on totta, itse usein väistän kaistalta tulijoita mutta sitten itse ei pääsekkään takaisin. monta kertaa joutunu kunnon vauhdilla vetämääm letkasta ohi.

• ajomies

Kun ajetaan pienillä turvaväleillä ei rampilta tulija niihin väleihin mahdu vaikka tulis miten lujaa ja rampilta tulijalla kolmio tarkoitta väistämisvelvollisuutta.On pysähdyttävä tarvittaessa odottamaan sopivaa väliä joka varmasti joskus tulee.

• Joo ja noin

Kun hana tiskissä vetää kiihytyskaistan loppuun ja mittari ei näytä kun hikiseen 65km/h niin onko se minun vika sitte?

• Tästä mallia..
      • Mullin malli

Onkohan tuo pätkä kuvattu Joensuun kiihdytyskaistalta?

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      97
      4339
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3243
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2360
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1368
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      979
    6. 152
      976
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      904
    8. Minulla on käsitys

Ettet ole kovin se k s uaalinen ihminen.
      Ikävä
      20
      864
    9. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      852
    10. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      26
      805
    Aihe