Harrastatko liikkeistä varastelua?

hyötyharraste.

Mistä liikkeistä, kuinka usein ja
monestiko olet jäännyt kiinni?

16

285

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Varastaminen eri asia kuin näpistäminen.

Vaan sama asiahan se on. Typerin esimerkki sanan pyörittämisestä on "ajoneuvon luvaton käyttöönotto". Siis varastettuhan se auto on, mutta jos vaan ajelemista varten, ei itelleen tai myytäväksi)romutettavaksi, se ei sitten olekkaan varkaus. Näpistyksen ja varkauden ero jäänyt epäselväksi. Myymälästä jos joku vie maksamatta mennessään karamellia ja syö sen, se on näpistys. Jos vie Ippodin kuunnellakseen sitä, se kai sitten varkaus. Sekavaksi tehty asiat, varastaminen nyt on vaan varastamista.

Ai niin aloitus. ei, en varasta. Tavallaan joku perusrehellisyys kai haitaksikin. Joskus jäänyt kärryyn jotain, mitä ei kassalla heti hokannut, palannut takas maksamaan. Mä jotenkin otan kai turhankin suoraviivaisesti oikean ja väärän. Suuri osa ihmisistä tuntuu olevan liikkeellä hälläväliä asenteella. Eniten nyppii ihan pikkujutut. otetaan kaupasta pillimehu ja isketään kakaran suuhun. Kassalla mehusta ole tyhjää pakettiakaan jäljellä jne. Ja nämät on niitä "rehellisiä" ihmisiä. Toinen porukka on kummalliset liikemiehet. Tekevät törkeitäkin petiksia, mutta aina selitys valmiina, eikä koskaan sanktioita. "sattuuhan niitä virheitä".

Mun käsitys on, suurin osa suomalaisistakin varastelee, moniko ei ole keikannut töistä jotain vessapaperia tai kyniä tms? Että olen minäkin syönyt kuormasta. Että olen kai jonkinlainen vähäpätöinen näpistelijä, mutta en varas, enkä taparikollinen. Ja en ole jäänyt kiinni, koska ei ole tarkoituksellisesti useinkaan ollut tapana näpistää mitään. Siis joskus kyllä. Siis olen kai näpistelijä, joka ei ikinä ole kärynnyt.

Liian paljon rikollisia luonteita, jotka ihan hyötyä hakeakseen valmiita tekemään tahallisesti ja suunnitelmallisesti varkauksia. Siis mitä kulkee ihmisen päässä, kun hakee "juoksukaljat" kaupasta? Ei se mikään vahinko ole ja asia pitää suunnitella ja toteuttaa niin, että pääsee karkuun. Voihan se olla nimellisesti vaan näpistys, mutta kyllä tollanen on mun mielestä varastamista.

Terminologia typerää. Olen varma, kaikki jotain pöllineet joskus, tahallaan tai vahingossa, ihan varma asia. On vaan niitä, jotka kärynneet ja niitä jotka ei ole.

=DW=

• aika hyvin, vai?

Olen asioinnut lähikaupassa
      yli 30- vuotta. Kolme kertaa
      olen jäännyt kiinni myymälä-
      varkaudesta.

• 1943

Säännöllisesti. Irtomaidon aikaan esim. panin voipaketin maitokannuun ja lorauttelin maidon päälle. Maksoin vain maidosta. Joka kauppareissulle keksin jonkin kikan, koskaan en ole jäänyt kiinni. Helpointa on panna yksi kotimainen omena ulkolaisten sekaan tai yksi reilunkaupan banaani halvempien joukkoon. Koskaan en ole jäänyt kiinni, suosittelen.

• kassaneitivuodel1963

Kyllä jäit kiinni, olin kassa. Opin nostamaan maitohinkkisi ilmaan ja tunsin painon. Lisäsin voipaketin laskuusi, koskaan et laskua tarkastanut, et ainakaan valittanut. Ostit "kirjalle", ruokalaskusi on ilmeisesti jo maksettu.

• 1943
        kassaneitivuodel1963 kirjoitti:

Kyllä jäit kiinni, olin kassa. Opin nostamaan maitohinkkisi ilmaan ja tunsin painon. Lisäsin voipaketin laskuusi, koskaan et laskua tarkastanut, et ainakaan valittanut. Ostit "kirjalle", ruokalaskusi on ilmeisesti jo maksettu.

Vielä tuolloin en ollut maaiman turmelema, joten osuit väärään henkilöön. Raahasin ruoat lapsuuskodistani opiskelupaikkakunnalle, myös voin.

• ...

Sivusta.

Hokasin kerran. Naapurin emäntä osti irtona valkosipulisuolakurkkuja tynnyristä, mun edellä. Se painoi vaakasta tavallisen maustekurkun nappulaa. En ois muuten hokannut, vaan olin perässä ja muistelin numeroa... Vahinkohan se naapurille kävi, muisti väärin, Oikso pitänyt huomauttaa vahingostaan kassalla? Oikein on rehellinen ja kunnioitettu naisihminen täällä, minä kai sitten rikollisen suojelija.

=DW=

• 1943
        ... kirjoitti:

Sivusta.

Hokasin kerran. Naapurin emäntä osti irtona valkosipulisuolakurkkuja tynnyristä, mun edellä. Se painoi vaakasta tavallisen maustekurkun nappulaa. En ois muuten hokannut, vaan olin perässä ja muistelin numeroa... Vahinkohan se naapurille kävi, muisti väärin, Oikso pitänyt huomauttaa vahingostaan kassalla? Oikein on rehellinen ja kunnioitettu naisihminen täällä, minä kai sitten rikollisen suojelija.

=DW=

Ei ole koiraa karvoihin katsomista. Koko sukuni on rehellisen ja luotettavan kansan maineessa, joten tutussa kaupassa eivät voi kuvitellakaan, että minä moista vilppiä harrastaisin. Kyllä isommissa kaupoissa noilla vaaoilla on tarkkailijoitakin.

• ei hävettänyt

Cittarissa näin, kun vartija töni ostoskärryä pikku-ukkoineen kohti vartijan koppia. Pikku-ukko oli n. 60v lyhyehkö tanakka mies, joka virnuili kuin keskenkasvuinen saadessaan huomiota.

• 60++

Eräs rouva laittoi paeripussien aikaan uusia perunoita pohjalle, silloin kun olivat kalleimmillaan. Vanhoja sitten päällimmäiseksi.
      Olen ottanut huoltsikan vessasta käsipyyhkeitä autoon kun unohtuvat kotiin.
      Siinä taitaa olla varkaan urani. En ole mikään rehellisyydelläni pröystäilijä. Varmasti varastaisin jos hyöty olisi tarpeeksi suuri, ilman kiinnijäämisen pelkoa. Koska pärjään rahallisesti hyvin, en viitsi varstella jotain nakkipakettiin verrattavaa.
      Tiedän että oikein esimerkki-ihmisetkin jäävät melko usein kiinni näpistelystä, jopa varkaudesta.

• Voro vei

Onpa vitsi. Jos olisin kleptomaani, en tietäisi varastavani (niin luulen, koska en ole kleptomaani) ja jollen olisi kleptomaani, kuka tahvo julkisesti tunnustaisi ja vielä nimeäisi liikkeet. Taitaa aloituksen tekijä pitää meitä täysin idiootteina. Voi siinä olla oikeassakin - omasta mielestään.

Joopa joo. Äiteeni muinoin opetti minut erottamaan visusti omat ja vieraan tavarat toisistaan. Opetus on kantanut tähän saakka. On tietysti mahdollista (jos dementoidun tai muuten höperöidyn tulevina vuosina), että oppi voi mennä ojaan kenties. Nyt en tunne vetoa tavaroihin, joita en ole maksanut.

Kuinkahan yleistä varttuneemman väen varastelu tai kleptomania on? Voivatko pienet eläkkeet mahdollistaa sen,että ero vieraan ja oman välillä hämärtyy ts. kun oma ansiotaso jää vähäiseksi ettei pysty hankkimaan haluamaansa, varastaa ikäänkuin kostoksi? Voiko varastelu olla myös luonteenpiirre eli minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa ja loppujen lopuksi henkilö ei pidäkään varastelua rikollisuutena vaan jotenkin oikeutettuna?

Mitenkäs sitten ihmissuhteet? Usia on tällä palstalla - elävästä elämästä puhumattakaan - tiiviisti väittänyt, että häneltä on varastettu vaimo, tyttöystävä, mies, ystävä tai muu ihmissuhde? Voiko ihmissuhdetta varastaa? Ainakin se on varmaa, että lemmikkieläimen kiintymystä ei voi varastaa.

• ...

Jonkinlainen luonteenpiirre.

Kuten lässytin, ite koitan erottaa oman oman ja toisen oman. Vaan paljon on porukkaa, joka himoitsee sitä toisen omaa. Keinot ja menetelmät ihmetyttää. Tehdään jotain törkeää, että tahallaan vie joltain jotain, vaikka oikein varastaa. Sitten hirveä uho päälle, että heitsi kun niin rehellinen, että miten häntä voi joku edes epäillä.

Mun mielestä varmaan hyvä tuntomerkki on tuo kauhean agressiivinen tehdyn teon kieltäminen. Monesti tulisi pienenpi soppa, jos rehellisesti myöntäis tekonsa ja kattelis, siitä sitten eteenpäin. VAAN, harva ihminen toimii niin.

Monesti miettinyt, kenelle ne luulee valehtelevansa. Loppujen lopuksi ne valehtelee vain itelleen, aina ei vakuutteluja uskota, ja jos samaa tapahtuu useasti, se siitä, varas ja valehtelijahan se siinä.

Ikäväkseni vanhemmiten törmännyt nyt parikin kertaa täysiin roistoihin, jotka vaan yksinkertaisesti jankuttaa jotain ihan pashaa. Yleinen menetelmä näyttää olevan asian kääntäminen täsmälleen päinvastoin. Nostetaan hirveä meteli kunnianloukkauksesta, aletaan syyllistämään uhria. Ja aina, pääsääntöisesti kääntämään asiaa sivuseikkoihin, uhrin tekemisiin, että omat teot jäisivät sivulauseiksi, joitten oletetaan unohtuvan.

No. Moni juttu "vaiheessa". Mutta yhdessä varas tunnusti vanhan teon. Tokikin rikos oli vanhentunut jo kymmeniä vuosia sitten. Mutta joku perusrehellisyyteen viittaava piirre siitäkin rengasvarkaasta lopulta löytyi. Kas kun meteli oli muutenkin niin suuri, että katsoi parhaaksi irtautua, että pääsee ite eroon muista sotkuista.

Siis joku epämääräinen epärehellisyys, yhdistettynä valehtelutaipumukseen, sekä ulkokultaisuuteen, tekopyhyyteen ja ilmeisimmin pelkkään hankalaan luonteeseen.

Jahas, pitääkin mennä käväseen kaupassa. Mikä se muuten on se ihmistyyppi, joka aina ostaa korillisen kamaa, maksaa kassalla. Ja kun kassa latoo seuraavan asiakkaan kamaa kassakoneeläpi, "yllättäen" huomaa, että, pahus kun ei olekkaan muovikassia. Ja sitten ruikutetaan kassalle ja usein saavat ilmaiseksi ottaa sen kassin. HALOO, se on 15 senttiä. Mitä ihmettä tuollaisen luonteessa on, Asiaa tehden menee kauppaan, valikoi ostokset, maksaa ja sitten alkaa ihmettelemään, miten tavarat kantaa kotiin....

Ihmisiä moneksi.

=DW=

• Pirre*

Yksiselitteisesti, en todellakaan..

• L - L

Surkeaa näpertelyä!

Jos välttämättä täytyy omaatuntoaan ryhtyä viruttamaan niin panos pitäisi olla huimasti eri suuruusluokkaa.

Tässäkin asiassa olen tiukkapipo.
      Esimerkkinä kämppäkaverini sveduissa.
      Asuin poikamisesasuntolassa, yhdessä huoneessa suomalaisen, ikäluokkani hepun kanssa.
      Kaupungilta tullessaan kaveri esitteli milloin makkarapakettia, milloin margariinirasiaa, milloin mitäkin, ILMAISINA!
      Minä ressukka en edes ymmärtänyt hänen tarkoittavan varastamista. Luulin niitä ilmaisjakelutavaroiksi kunnes hän selvensi menettelynsä.

Kun, kommenteistani huolimatta rehentely jatkui, päätti kaveri muutaman viikon jälkeen etsiä toisen asunnon.
      En sietänyt tyyppiä.

• hyvin sanottu!

Mutta onhan sanonta:
      Minkä nuorena varastaa,
      sen vanhana omistaa.

• Paikallis-Siwasta on vähän vaikeaa varastaa, kaikki neitoset kun tuntevat jo.
      Tuntevat tapanikin.
      Minulla on tapanani tuhlata vähän rahaa.
      Siksi vilkaisen aina koriin jossa on punaisia lappuja: -30%
      Usein se on valinta-taloni.
      Saan hyvän mielen, joltainhan se on aina pois.
      Usein äideiltä.
      H.

• talonpoikakuppari

En mistään liikkeestä, ei ole tullut mieleenkään.
      Isälläni oli, kännissä toi kotiin jotain täysin käsittämätöntä, tarpeetonta pikkuesinettä, joita äiti yritti parhaan tahtonsa mukaan palauttaa.
      Onneksi perin äitini rehellisyyden ja pelon virkavaltaa kohtaan.

Kuluttajathan, me, maksamme rosvoilut, kenen sitten ovatkaan, asiakkaiden vai helkilökunnan.

Mikähän urhoollisuusmitaliin oikeuttava sankariteko tuokin on, eräiden mielessä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      96
      4754
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      113
      3912
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      207
      3800
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      101
      2205
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      77
      1964
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      80
      1336
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      132
      1248
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      162
      1226
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      53
      1095
    10. En ymmärrä ateisteja!

Raamattu on aitoa historiaa, jotka ovat kirjoittaneet aikalaiset! Mitä änkyröitte turhaa???
      Ateismi
      477
      1022
    Aihe