Lilja

yks muori

Hei, asun VI alueella. Minua kiinnostaa liljat. Onko kokemuksia, mitkä lajit kasvaa tällä alueella? Mikä sopii liljojen kaveriksi perennapenkkiin? Onko mukulat myyrien herkkua ja miten muuten, tuleeko tuholaisia eli kannattaako edes satsata vähiä rahojaniihin. Haluaisin laittaa kerralla tosi tosi paljon.
Lajikkeita on kaikkea ihanaa, mutta jotenkin en löydä googlettamalla suoraan VI alueen kasvista. Tietäiskö joku? Ja kasvaako mikään kärhö täällä? Tai sitten joku muu ihana köynös?

7

577

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tikkerperi

Minulla ei ole kokemusta kuutos vyöhykkeen kasveista, mutta kärhöistä siperiankärhön pitäisi menestyä siellä.
      Ojamyyrät tykkäävät erityisesti kaivella käytäviään tuoreeseen, savipitoiseen multamaahan. Soramaassa myyrien käytävät sortuisivat. Minulla kasvaa perennoja ja omenapuita kivikkoislla rinteellä (tai miksi tuota kumparetta nyt sanoisi). Omenapuille kaivoin tietenkin kunnon istutuskuopat, Tämä kivikkoinen rinne on saanut olla rauhassa myyriltä.
      Perennapenkin ympärille voi maahan kaivaa ja upottaa verkkoa. Myös karkeaa sepeliä voi käyttää estämään myyriä vastaan.
      Naapureilta voi kysellä ja katsoa mitkä kasvit menestyvät.

• ainahan voi...

Liljan sipulit voi ottaa talveksi pois maasta ja laittaa keväällä uudelleen, mutta luulen kyllä että ne kestää maassa talven ylikin.

Köynnöksistä ainakin valkoinen pohjantähti köynnösruusu kestää koko maassa.

• O-mukulakiurunkannus

Kotipuutarha-lehden viimeisimmässä numerossa (maaliskuu) on aika paljon tietoa, ohjeita ja opastusta eri liljoista. Muutenkin tosi hyvä lehti, ihan Viherpiha-lehden veroinen.

• O-mukulakiurunkannus

Samaisessa lehdykässä on myös artikkeli pohjoisen pihoista ja kasveista. Suosittelen, vaikka olenkin eteläsuomalainen. ;-)

• sama muori

Voi kiitos. Viherpiha lehden tutkin jo (ja oli muuten sekin hyvä. Siis ihania ruusukaaria, pergolaa tms.) Nyt pitää hommata Kotipuutarha lehti. Pitääkö kärhö ja pohjantähtiruusu istuttaa seinän viereen vai onnistuuko metallipergolan kyljessä?

• tikkerperi
        sama muori kirjoitti:

Voi kiitos. Viherpiha lehden tutkin jo (ja oli muuten sekin hyvä. Siis ihania ruusukaaria, pergolaa tms.) Nyt pitää hommata Kotipuutarha lehti. Pitääkö kärhö ja pohjantähtiruusu istuttaa seinän viereen vai onnistuuko metallipergolan kyljessä?

Minulla on kärhö vajan seinän vieressä, auringoisella paikalla tietenkin. Metalliverkon palan laitoin kiipeämistueksi.

• Jaanu

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ja taas ammuttu kokkolassa

Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.
      Kokkola
      30
      3511
    2. Kukka ampu taas Kokkolassa?

T. olisi hetkeä aiemmin lähtenyt johonkin. Naapuri kai tekijä J.K., ei paljasjalkainen Kokkolalainen, vaan n. 100km pääs
      Kokkola
      9
      1568
    3. Kuinka kauan

Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?
      Ikävä
      113
      1473
    4. Milli-helenalla ongelmia

Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      1265
    5. Kun näen sinut

tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain
      Ikävä
      34
      893
    6. Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.

Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht
      Maailman menoa
      242
      893
    7. Yhdelle miehelle

Mä kaipaan sua niin paljon. Miksi sä oot tommonen pösilö?
      Ikävä
      60
      869
    8. Helena Koivu on äiti

Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      130
      868
    9. Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni

Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ
      Sysmä
      66
      854
    10. Löydänköhän koskaan

Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲
      Ikävä
      98
      819
    Aihe