Hei, asun VI alueella. Minua kiinnostaa liljat. Onko kokemuksia, mitkä lajit kasvaa tällä alueella? Mikä sopii liljojen kaveriksi perennapenkkiin? Onko mukulat myyrien herkkua ja miten muuten, tuleeko tuholaisia eli kannattaako edes satsata vähiä rahojaniihin. Haluaisin laittaa kerralla tosi tosi paljon.
Lajikkeita on kaikkea ihanaa, mutta jotenkin en löydä googlettamalla suoraan VI alueen kasvista. Tietäiskö joku? Ja kasvaako mikään kärhö täällä? Tai sitten joku muu ihana köynös?
Lilja
7
577
Vastaukset
- tikkerperi
Minulla ei ole kokemusta kuutos vyöhykkeen kasveista, mutta kärhöistä siperiankärhön pitäisi menestyä siellä.
Ojamyyrät tykkäävät erityisesti kaivella käytäviään tuoreeseen, savipitoiseen multamaahan. Soramaassa myyrien käytävät sortuisivat. Minulla kasvaa perennoja ja omenapuita kivikkoislla rinteellä (tai miksi tuota kumparetta nyt sanoisi). Omenapuille kaivoin tietenkin kunnon istutuskuopat, Tämä kivikkoinen rinne on saanut olla rauhassa myyriltä.
Perennapenkin ympärille voi maahan kaivaa ja upottaa verkkoa. Myös karkeaa sepeliä voi käyttää estämään myyriä vastaan.
Naapureilta voi kysellä ja katsoa mitkä kasvit menestyvät. - ainahan voi...
Liljan sipulit voi ottaa talveksi pois maasta ja laittaa keväällä uudelleen, mutta luulen kyllä että ne kestää maassa talven ylikin.
Köynnöksistä ainakin valkoinen pohjantähti köynnösruusu kestää koko maassa. - O-mukulakiurunkannus
Kotipuutarha-lehden viimeisimmässä numerossa (maaliskuu) on aika paljon tietoa, ohjeita ja opastusta eri liljoista. Muutenkin tosi hyvä lehti, ihan Viherpiha-lehden veroinen.
- O-mukulakiurunkannus
Samaisessa lehdykässä on myös artikkeli pohjoisen pihoista ja kasveista. Suosittelen, vaikka olenkin eteläsuomalainen. ;-)
- sama muori
Voi kiitos. Viherpiha lehden tutkin jo (ja oli muuten sekin hyvä. Siis ihania ruusukaaria, pergolaa tms.) Nyt pitää hommata Kotipuutarha lehti. Pitääkö kärhö ja pohjantähtiruusu istuttaa seinän viereen vai onnistuuko metallipergolan kyljessä?
- tikkerperi
sama muori kirjoitti:
Voi kiitos. Viherpiha lehden tutkin jo (ja oli muuten sekin hyvä. Siis ihania ruusukaaria, pergolaa tms.) Nyt pitää hommata Kotipuutarha lehti. Pitääkö kärhö ja pohjantähtiruusu istuttaa seinän viereen vai onnistuuko metallipergolan kyljessä?
Minulla on kärhö vajan seinän vieressä, auringoisella paikalla tietenkin. Metalliverkon palan laitoin kiipeämistueksi.
- Jaanu
Itse herättelen joka kevät tammikuussa puutarhakärpästä talviunilta tilaamalla jonkin puutarhalehden puoleksi vuodeksi... Viherpiha on tullut monena vuonna, myös Kotipuutarhuri on hyvä, joskus ei niin värikylläinen! Aivan ihania lehtiä, en tiiä mihin joutuisin ilman niitä!
http://tarjousmartta.weebly.com/1/post/2014/05/puutarhalehdet-antavat-intoa-pihailuun.html
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.303511Kukka ampu taas Kokkolassa?
T. olisi hetkeä aiemmin lähtenyt johonkin. Naapuri kai tekijä J.K., ei paljasjalkainen Kokkolalainen, vaan n. 100km pääs91568Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?1131473Milli-helenalla ongelmia
Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell2241265Kun näen sinut
tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain34893Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.
Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht242893- 60869
Helena Koivu on äiti
Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.130868Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni
Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ66854Löydänköhän koskaan
Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲98819