Graduaiheen vaikutus arvosanaan

graduilija

Vaikuttaako paljon tutkittu graduaihe alentavasti arvosanaan verrattuna vähemmän tutkittuun? Ristiriitaista tietoa olen tuosta kuullut, esim. että E tai L vaatisivat kovastikin tuoreutta ja "innovatiivisuutta"?? Jatko-opinnot ovat kyllä mielessä...

6

535

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toisaalta niin

Asiassa on kaksi puolta: Paljon tutkittuun asiaan on vaikeampi löytää uutta näkökulmaa, mutta toisaalta kirjallisuutta ja vertailuaineistoa on runsaasti. Vähän tutkittu aihe on tuore, mutta toisaalta kirjallisuus ja vertailuaineisto ovat hakusalla.

Jos kerran väitöskirjaa hahmottelet, niin silloin vähän tutkittu olisi parempi valinta gradun aiheeksi, sillä samasta aiheesta olisi jatkossa saatavissa helpommiin väitöskirjaan vaadittavaa uutuusarvoa. Gradun tekeminen tällaisesta aiheesta tosin saattaa olla hivenen vaikeampaa, koska olemassa olevaa materiaalia ei ole paljon, ja siksi joutuu ajattelemaan aivan itse. Toisaalta taas tuo ajattelemaan opettelu on pelkästään hyvää väitöskirjan kannalta...

Arvosanavaikutuksesta en kyllä osaa sanoa yhtään mitään.

• graduilija

Tyhmä kysymys, mutta voiko gradun aihe olla eri kuin seminaarityön, luultavasti?

• graduilija
        graduilija kirjoitti:

Tyhmä kysymys, mutta voiko gradun aihe olla eri kuin seminaarityön, luultavasti?

Niin ja olen myös kuullut, että gradun jälkeen ei tarvitse välttämättä jatkaa samasta aiheesta väikkärissä, toisaalta silloin minulla olisi aiheesta jo pohjatietoja...

• Toisaalta niin
        graduilija kirjoitti:

Niin ja olen myös kuullut, että gradun jälkeen ei tarvitse välttämättä jatkaa samasta aiheesta väikkärissä, toisaalta silloin minulla olisi aiheesta jo pohjatietoja...

Ei tarvitse ei, mutta ei välttämättä ole viisasta lähteä kulkemaan eri päämäärään, kun jo osa matkasta on takana. Tietysti jos haluaa laajentaa tietämystään, niin kannattaa tehdä gradu, vielä lisuri sekä väikkäri, ja kaikki eri aiheista. Tunnen läheisesti erään, joka on tehnyt niin.

• graduilija
        Toisaalta niin kirjoitti:

Ei tarvitse ei, mutta ei välttämättä ole viisasta lähteä kulkemaan eri päämäärään, kun jo osa matkasta on takana. Tietysti jos haluaa laajentaa tietämystään, niin kannattaa tehdä gradu, vielä lisuri sekä väikkäri, ja kaikki eri aiheista. Tunnen läheisesti erään, joka on tehnyt niin.

Kiitos vastauksistasi, Toisaalta niin! :) Vielä tuli mieleen, että millä perusteilla proffat sitten väitöskirjantekijänsä valitsevat? Varmaan gradun arvosana ja tutkimussuunnitelma vaikuttaa, mutta ehkä myös se, että väitöskirjan aihe sopii ohjaajan omiin kiinnostuksenkohteisiin? Ja onko paha, jos valmistuu esim. 7 eikä 5 vuodessa?

• Toisaalta niin
        graduilija kirjoitti:

Kiitos vastauksistasi, Toisaalta niin! :) Vielä tuli mieleen, että millä perusteilla proffat sitten väitöskirjantekijänsä valitsevat? Varmaan gradun arvosana ja tutkimussuunnitelma vaikuttaa, mutta ehkä myös se, että väitöskirjan aihe sopii ohjaajan omiin kiinnostuksenkohteisiin? Ja onko paha, jos valmistuu esim. 7 eikä 5 vuodessa?

Tämä riippuu varmasti paljon yliopistosta ja laitoksesta, mutta tietysti helpointa on liittyä jatko-opiskelijana joko juuri käynnistyviin tai jo käynnissä oleviin pitkiin projekteihin. Tällöin aiheen tulee tiiviisti liittyä kyseiseen hankkeeseen, joskin pieniä vapausasteita aiheen määrittämisessä voi vielä olla jäljellä. Jos projektit vielä pyörivät ulkopuolisella rahoituksella, niin voi jopa olla mahdollista saada hankkeelleen jonkinlaista rahoitustakin.

Nykyinen yliopistokäytäntö on vienyt ja on edelleen viemässä entistä tiukempaan jatko-opiskelijoiden ohjaukseen. Tämä käytännössä tarkoittaa, että opiskelijoiden aiheet sidotaan entistä tarkemmin yliopistojen ja niiden tutkijakoulujen tutkimusstrategioihin. Lisäksi suositaan todennäköisimmin entistä enemmän nippuväitöskirjoja monografioiden asemasta ainakin aloilla, joissa nämä ovat yleensä mahdollisia. Tämä siksi, että yliopistojen tulosmittareissa kansainvälisillä julkaisuilla on nykyisin aiempaa tärkeämpi merkitys.

Opiskeluaikoja pyritään jatko-opiskelijoidenkin osalta lyhentämään. Sen vuoksi on tärkeää esittää varsin nopeasti julkaisukelpoisia tuloksia eli väitöskirjan keskeinen osa olisi saatava varsin nopeasti valmiiksi. Voihan tietysti olla, että nippuväitöskirjan yhteenvedon kirjoittaminen ja muu viimeistely ottaa sitten yllättävän paljon aikaa...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan

Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      16
      7160
    2. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      199
      2547
    3. Yh:n pihalla aina eri auto

Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan
      Suomussalmi
      104
      1992
    4. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      76
      1538
    5. Exän käytös hämmentää (taas)

Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k
      Sinkut
      191
      1079
    6. Milloin se sitten

On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      41
      990
    7. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      46
      959
    8. Miksi sä olet jatkanut tätä näin pitkään?

Kerro tai vaikene iäksi
      Ikävä
      77
      863
    9. Sä tiedät rakas

Mitä toivon. Olisit vain rohkea ❤️
      Ikävä
      45
      729
    10. Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."

Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka
      Tv-sarjat
      7
      718
    Aihe