Kysymyksiä piilareista

Tdhdfh

Olen uunituore piilareiden käyttäjä ja minua askarruttaa muutama seikka.

1. Jos piilarin ottaa hetkeksi silmästä pois (syystä tai toisesta), onko se aina puhdistettava ennen takaisin silmään laittoa? Tarkoitan siis sellaista tilannetta, että olen vaikkapa laittanut piilarin väärinpäin silmääni, otan sen pois ja laitan heti takaisin. Niin täytyykö se puhdistaa tässä välissä, kun jossakin luki että täytyisi? Mutta eihän se edes likaannu, jos otan sen vain puhtaalle kädelleni enkä laske sitä millekään paskaiselle alustalle.

2. Onko piilari tosiaan pakko desinfioida jokaisen käyttökerran välissä? Desinfioitumisessahan kestää ainakin minun puhdistusnesteeni kanssa vähintään neljä tuntia. Enkö siis voi tehdä niin, että tulen klo 16:00 kotiin ja laitan piilarit vaikka pariksi tunniksi koteloonsa, ja lähden klo 18:00 uudestaan liikenteeseen ja laitan piilarit takaisin silmiini?

3. Tämä saattaa olla hitusen tyhmä kysymys (niin kuin nämä muutkin kysymykseni), mutta kuljetatteko te muut piilareiden käyttäjät koko ajan puhdistusnestettä ja koteloa mukananne esim. taskussa? Onko se tarpeen? Minusta se tuntuisi kovin vaivalloiselta.

.

9

905

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • piilarimies

1. Ei sen puhdistaminen aina ole tarpeen, maalaisjärkeä voi käyttää. Ja joka tapauksessa maksimissaan pieni huuhtaisu piilarinesteellä riittää.

2. En ole itse aikoihin käyttänyt muita kuin kertakäyttöisiä piilareita, mutta jos oikein muistan tuon tyyppisten linssien käytön, silmillehän on parempi pitää tuollainen parin tunnin tauko (vaikkei linssejä ei ehtisi desifioidakaan) kuin että pitäisi linssejä silmissä yhteen putkeen.

3. Silloin kuin käytin puhdistettavia piilareita, en kyllä kuljettanut mukana koskaan. Nykyaikana piilarit ovat jo sen verran halpoja, että jos sellainen äärimmäisen harvinainen tilanne syntyisi, että joutuisit ottamaan linssin pois silmistä yllättäen (ja heittää linssit roskiin), ei se nyt ole mikään katastrofi.

• DI22

Siirry oikeasti kertakäyttölinsseihin. Paljon hygieenisemmat ja vaivattomammat. Ei tarvitse leikkiä minkään puhdistusnesteiden kanssa vaan aina puhtaat uudet linssit silmiin.

• Tdhdfh

Kiitos vastauksista!

Olen kyllä miettinyt noita kertakäyttölinssejäkin, mutta eivätkö ne tule paljon kalliimmaksi kuin kuukausilinssit, jos piilareita käyttää melkeinpä päivittäin? Olen sitä paitsi kuullut vähän sellaista huhua, että kertikset eivät tunnu yhtä mukavalta silmässä.

• DI22

Saattaa olla, että kertakäyttölinssit tulevan hieman kalliimmaksi, mutta en säästäisi kun on näöstä ja silmistä kyse. Kertakäyttölinssejäkin on monen hintaisia. Itse käytin piilareita 10 vuotta ja ikinä en mitään muita kun kertakäyttöisiä. Eivät ne kyllä tuntuneet miltään silmissä, väittäisin melkein että kuukausilinssit ovat epämukavammat vaikka siis kokemusta ei ole.

Olen melkeinpä varma, että kun kerran kokeilet kertakäyttöisiä niin paluuta muuhun ei ole. Saatavilla on nykyään todella mahtavia happealäpäiseviä kertakäyttöisiä kuten Dailies Total1 ja Acuvue TruEye. Suosittelen noita lämpimästi :)

• Silmälasit on helpot

Kannattaa noudattaa annettuja ohjeita 100% eikä alkaa sooloilemaan. Akantameba on alkueläin, johon et halua tutustua, usko pois!

• kuivasilmähajataitto

1. Kannattaa huuhtoa kuitenkin varmuuden vuoksi.

2. Riippuu nesteestä. Itse käytän AoseptPlusia, joka kestää 6 tuntia. Tosin piilareitani (Biofinity Toric) saisi pitää 24/7 kuukauden ajan, joskaan se ei ole järkevää.

3. Ei. Jos lähden pitemmälle ja tiedän, ettei apua ole tiedossa ongelmatapauksessa, niin siirryn silmälasien käyttöön eli silmälasit kotelossa ovat mukana silloin.

Alkujännitys on sinulla kyseessä. Jos sinun piilolinssiesi istuvuus on tarkastettu mikroskoopilla optikon toimesta, kaiken pitäisi olla hyvin.

• Käyttö opettaa

1. Järkeä voi käyttää, mutta yleensä kannattaa huuhtaista. Kyllähän se linssin asento kannattaa katsoa ennen kuin laitta silmään.

2. Tuossa desinfioinnissakin voit käyttää järkeä. Silloin kun käytin paljon piilareita, mietin, onko tärkeämpää pitää niitä piilareita päivällä vai illalla. Yksi vaihtoehto on hankkia lisäksi kertakäyttölinssejä. Jos päivällä pitää normaaleja piilareita, niin illalla voi olla kertakäyttöiset.

3. Alussa ehkä kannattaa pitää mukana joko huuhtelunestettä tai silmälaseja. Kun käyttö on tutumpaa ja erilaiset tilanteet tuttuja, osaat omien kokemustesi mukaan ratkaista asian. Jos sinulla on joku harrastus tai tehtävä, josta koituu usein ongelmia piilareiden käyttöön, niin kannattaa muistaa sankalasit.

Nuorempana käytin varmaan kymmenkunta vuotta piilareita. Yhdet piilarit olivat käytössä noin vuoden ja viikossa oli 5-6 piilaripäivää. Nykyään käytän vähän piilareita, enemmän kesällä kuin talvella, joten minulla on kertakäyttöpiilarit.

• Tdhdfh

"2. Riippuu nesteestä. Itse käytän AoseptPlusia, joka kestää 6 tuntia. Tosin piilareitani (Biofinity Toric) saisi pitää 24/7 kuukauden ajan, joskaan se ei ole järkevää."

Hei, tämäpä sattui. Seuraava kysymykseni koskeekin juuri tuota Aosept Plusia. Nimittäin kyseisen nesteen käyttöohjeessa lukee jotensakin näin: "Huuhtele kotelo ja linssipidike steriilillä suolaliuoksella". Anteeksi, mutta millä vitun steriilillä suolaliuoksella? Tarkoitetaanko tuolla sitä Aosept Plus -liuosta, vai pitääkö minun tosiaankin ostaa jostakin jokin erillinen litku sen kotelon ja linssipidikkeen huuhtelemista varten? Mitä sinä käytät niiden huuhtelemiseen?

En tiedä kiinnostaako ketään, mutta muutenkin piilareiden käyttöni on lähtenyt sujumaan vähän huonosti. Silmäni ovat nimittäin kuivuneet aika paljon. Kostuttavat tipat auttavat kyllä jonkin verran. Onko täällä kenelläkään kokemusta kyseisestä vaivasta? Oletteko pystyneet käyttämään piilareita ollenkaan? Olen kuullut, että on olemassa kuivasilmäisille suunniteltuja piilolinssejä, täytyy varmaan kokeilla niitä jos tämä ei muuten helpota.

• Omat kokemukset

Täälät omat kommentit omasta käytöstäni:
      1. Ei tarvi, jos piilari näyttää kuivuvan hieman tarvii hieman kostuttaa. Ei vaarallista mutta voi aiheuttaa silmään ärtymystä.
      2. Itse käytän kk-linssejä aamulla päähän ja illalla pois. Yöksi nesteeseen. Turhaan niitä ottelemaan pois jatkuvasti päivän aikana.
      3. Matkalle täytyy ottaa. Kuukausi linssejä olen ilman ongelmia käyttänyt pahimmillaan kolme päivää putkeen ilman että olen ottanut pois silmistä. Ne päässä silmät kyllä kuivuvat ja voi olla hieman sumeaa mutta räpyttelemällä se auttaa. Kertakäyttö linssejä en käyttäisi kuin sen päivän.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persujen vaalilupaus oli euron bensa

Nyt puhutaan jo kolmen euron bensasta. Kyseessä on Suomen historian törkein vaalipetos.
      Maailman menoa
      92
      2147
    2. Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin

Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n
      Maailman menoa
      42
      2105
    3. Maataloustuet perittävä korkojen kera takaisin

Yrittäjiltä jotka ovat myyneet tuotantoaan ulkomaille. Veronmaksajan kustantama tuki on tarkoitettu elintarvikkeiden hi
      Maataloustuki
      50
      1845
    4. Topi osti Askon

Hieno mies. Pelastaa työpaikkoja. Kiitokset myös emännälleen, joka pitää isännän virkeänä. https://www.is.fi/taloussan
      Maailman menoa
      75
      1370
    5. Mitä kirjainta kaipaat?

Pitkästä aikaa tämmöistä. Onko kirjain muuttunut edellisestä. ☺️
      Ikävä
      86
      1261
    6. Kastaa ja upottaa on eri sanat

Kastaa ja upottaa on eri sanat ja niillä on eri merkitys. Eikä Jeesusta haudattu upottamalla maahan kaivettuun kuoppaan
      Kaste
      219
      1151
    7. Uskomatonta touhua!

Ei olis uskonut että kateus yrittäjää kohtaan menee noin pitkälle. TTP:ssa irrotettu sähköjohto jäätelöaltaasta. Kaikki
      Haapavesi
      31
      1080
    8. Oliko se oikeasti epäselvää

sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men
      Ikävä
      56
      1023
    9. Miten hän sinua katsoi?

😊😊😊😊😊😊
      Ikävä
      67
      946
    10. Miksi eduskuntatalon portaille sytyttään tänään 8 645 kynttilää?

Oikeus elämään ry järjestää lauantaina 21.3.2026 tapahtuman, jossa Eduskuntatalon portaille sytytetään 8 645 kynttilää.
      Luterilaisuus
      285
      910
    Aihe