transistori/optoerotin

BC639

Onko sillä väliä että onko kuorma emitterin ja maan välissä tai kollektorin ja positiivisen jännitteen välissä? Toimiiko yhtä luotettavasti?

17

644

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • transistorin

      Jos kuorma on resistiivinen, ei juuri ole väliä. Induktiiviselle kuormalle voi olla hankala kytkeä transistoria pois päältä nopeasti, jos on emitterillä, virran jatkavuuden takia. Myöskin transistorin tyypillä on väliä, ts. onko pnp vai npn: Eli aina voi valita kollektorityyppisen kytkennän. Kollektoripiirissä saa nopeimman ja häiriöttömimmän ohjauksen, kun emitterillä oleva kuorma jarruttaa hiukan ohjauksen nopeutta, johtuen kuorman yli muodostuvasta jännitteestä, mikä syö BE-jännitettä. Voi myös muodostua epätoivottuja transientteja takaisinkytkeytymisen takia.

    • 19+6

      Toimivat erilailla. Jos kuorma on emitterillä, ei kuormaan välttämättä saada koko käyttöjännitettä. Kytkennästä käytetty nimitystä emitteriseuraaja. Kuormalle tulee jännite, joka on n. 0.7V pienempi kuin kantajännite.
      Jos tarkoitus ohjata on-ei-tyyppisesti, kuorma kollektorille.

      • 19+6

        Trankusta puhuin, opto on eri asia.


    • yksjukkis

      ihan yksinkertaisesti sanottuna, laita opto kollektorin ja jännitten väliin, koska kannan ja maan väliin tulee 0,7v jännite-ero se haittaa jos tuon npn. jos pnp niin kaiikki tosinpäin. jos ohjaat jännitejaolla ei suurta merkitystä ole. Ja kun optossa ei ole virtasuuntaa yleensä. on silloin sama minne huiskasee.

    • mikä linkitys

      miten nämä nyt liittyvät toisiinsa tää opto ja Bc639 ?

    • BC639

      Kiitoksia kaikille vastauksista!

      Siis vetohidastettu relekytkentä kyseessä. Otan auton kojelaudasta merkkivalolta jännitetiedon ja koska en vielä tiedä onko merkkivalon ohjaus negatiivinen vai poisitiivinen, käytän optoa joka on potentiaalivapaa.

      Liitin transistorin ja opton toisiinsa kun käsitykseni mukaan optossa on sisällä valoherkkä transistori ja led, bc639 vain nimimerkki.

      Optolla varaan kondensaattoria säätövastuksen kautta. ja konkka vastuksineen on nyt maan ja emitterin välissä. Tuo 0,7v jännite-ero ei tässä kytkennässä haittaa mitään eikä kondensaattori pääse purkautumaan opton suuntaan.

      Lähinä mietin onko tuo oikeaoppista laittaa kuorma noin vai pitääkö laittaa PNP?

    • yksjukkis

      Jeps on sitä täällä, että on sitä hullumpia kysytty, mutta mikähän ne opto mahtaa olla tässä niitä on http://koti.mbnet.fi/~stinger/optot.php niin osa auton merkkivaloissa on - maassa, mutta joku toimiin kääntäen ja osa jokin vastuksen tai sitten ohjaimen kautta. Jos autossa ns tietokoneohjaus, niin en ottais mekilampusta oikein mitään virtaa. Sillai vois tehdä, että kiertää lankaa merkkilampun johtimen ympäri ja sitten väsää vahvistimin, sillä sitten ohjaa vaikka optotransua tai kytkintarnsua, ja sittten releen, mikähän merkkilamppu on kyseessä? Mitähän sillä konkalla teet? Vai pitääkö se relettä päällä?
      Ja jos epälet optoa, tee sellainen ite, eli lamppu ja valovastus, tai sitten vanhanmallinen transitori ja viilaat siitä kuorta pois, se toimii kuten valovastus mutta on samalla ransu. Siksi siellpäuolella on ransu, että kun sen ohjaus lakkaa, ei virta pääse takasinpäin, samaan pääsee jos ei oo tarkka mitä palautuu, eli diodi estosuuntaan.
      se valitsetko npn tai pnp ei ole muuta eroa kun kytkinkaava käännetään ympäri.
      Ja silloin tarviin missä on ja - eli jokin koitin millä nää autosta selviää on pikkasen pakko hommata.

      • BC337

        kyseessä on hitaan nelivedon merkkivalo, haluan saada paineilmalukkokompressorin päälle kun hidas neliveto kytketään, samalla ohjausvirrat tasauspyörästön lukkojen käyttökytkimille.

        En tiedä onko kyseessä hehkulamppumerkkivalo vai led mutta kuinka langan kiertäminen toimii johtimen ympärille? Et ilmeisestikkään virtamuuntajaa näin tasavirralla ajatellut vaan ainoastaan antennia ja toimiiko sekään tasavirralla? Kuinkakohan häiriöherkkä laite mahtaa olla jos 10-20mA virrasta ruvetaan singnaalia ottamaan kun huomioidaan että kojelaudan alla on vaikka mitä vilkkurelettä ja pyyhkiän moottoria?

        optoerotin aktivoiduttuaan varaa kondensaattoria säätövastuksen kautta, kun konndensaattorin jännite on riittävä niin zeneri johtaa ja avaa transistorin jolla ohjaan relettä.

        Eli yksinkertaisesti vetohidastettu rele, tämä siksi että nelivedon merkkivalo vilkkuu kun vaihto on käynnissä, en halua että kompura ravistaa pulssimaisesti merkkivalon tahdissa kun nelivetoa vaihdetaan, kompura käynnistyy vasta kun neliveto on täysin kytkeytynyt ja valo palaa jatkuvasti.


        Releen irroittaminen pitää tapahtua kuitenkin välittömästi kun valo sammuu jotta tasauspyörästöt lukittuna ajaminen kovemmalla nopeudella ei ole mahdollista.


    • yksjukkis

      Juu nyt asia on aika selvä, ja kolme ransua peräkkäin tai yks ja darlington, sellainen imee vaikka kärpänen istuis langalle, se säädetään trimmerillä, jolla tehdään jännitejako, nyt on vainupää siis silmukalle valmiina.
      Toinen on että rosvolla johdosta jännite, sitten vain konkka ja rele, rele pitää kiinni kun konkassa riittää sähköä, eikä mitään optoa, nyt vain maat ja selvitettävä. Autoon kun laittaa herkkää omaa elektroniikkaa, niin tuhotuminen on aika varmaa, sillä autossa ilmenee virtapiikkejä ja alijännitteitä, siksi n555 piiri olis hyvä millä pitää jännitettä yllä, mutta sen kesto ilman konkkia ja keloja on epävarmaa, siis suodatus pitää ollan hyvä.
      Jos et tiedä mikä opto on sinulla, niin sen käyttö ei ole pakollista.
      Mutta tolla ekalla härpäkkeellä voi ohjata optoa ja sitten konkka säätövastus ja rele. Nyt tämä opto eroittaa siis lampunvirran ja kompuran ohjausvirran, jos eka juttu on käytössä ja johtokierukalla ohjaa, eroittaa se samanlailla lampun ja kompuran virran. Mä tekisin sen vain rosvolla, konkalla ja releellä, sen voi vaikka diodin laittaa väliin, niin virta ei menis takasinpäin.
      Tässä sitä pähkäiltävää, on sitä releitä, joissa on tuollainen ominaisuus.

      • TO220

        hmm darlington ei ole tuttu alkuunkaan mutta tuo rosvoaminen ja konkka ei kuulosta kyllä hyvältä, ensinäkin jos kojelaudassa on ledi mikä ottaa max 20mA virtaa niin siihen kun laitetaan konkka rinnalle niin hetkellinen virrankulutus nousee toiseen potenssiin, siihen vielä releen kela joka myös täräyttää mielettömän "käynnistysvirran" niin hetkellinen virrankulutus menee amppeereihin kestääkö auton elektroniikka sitä?

        Tuo konkan kokokin ilman vahvistusta taitaa mennä lähemmäksi faradia, mikroista tuskin enää tarvitsee puhua?

        tällähetkellä optolla ohjaan isoa transistoria(BUV26), ja transistorilla pientä relettä. Releellä valutan vastuksen kautta virtaa tyhjään konkkaan, kun konkka on täysi zeneri aukeaa ja avaa transistorin josta saan ohjausvirran oikealle autoreleelle. Transistori ylimitoitettu releen kelan hetkellisen virtapiikin takia.

        Kytkentä on sellainen että jos optolta ohjausvirta katkeaa niin konkka maadoitetaan ohmin vastuksen kautta ja varaaminen pitää aloittaa taas alusta,
        voisin pistää kuvan jos osaisin jotian nettipalvelinta käyttää...

        Tuo auton jännitteen vaihtelevuus/jännitepiikit on yksinkertaisuudessaan toteutetttu 7809 regulla...


    • jukkismies

      Toi darlinton on vain kaksi ransua samassa kotelossa, voi käyttää kuten ransua, mutta herkkyys lisääntyy paljon. Jos laitat regun ja siihen vielä pikkasen suodatusta, niin 555 piiri sopii hyvin.http://koti.mbnet.fi/~huhtama/ele/index.php?si=ml10.siis täällä olis niitä. ja ohjaus muutama kierros käämiä lampun johtimen ympärille ja siitä toi ransusysteemistä ohjaus ja opto 555 perään ja säätö käy säätövastuksella, mitenkauan on päällä. Tossa ajastin kytkimessä on painonappi siihen ransukytkin, aika virrankesto, en viitsi laskea, mutta tehofetti kestää, noin korvakuulolla.
      Se että merkkiledi ottaa jotain ei ole sama kuin mitä se johdin kuljettaa, eli johtimesta saa senmukaan ampeereita miten paksua se on ja mistä se tulee. Jos esim jostain palalaselta, niin se sitten kärävähtää, mutta jos sulakkeen kautta lampun virtakytkimelle niin tehot riittää. Pikkasen tutkimista niin jotakin sinnepäin. Koita saada selville mistä ledin ohjauskaapeli tulee, nytkun autoissa on kaikenlaiset vikakoodit ymm.. niin kiekuralla rosvoaminen on kaikista turvallisinta. Auton sähkökaavio jos sellainen on siitä sekin selvii.
      Eli mä tekisin 555 piirillä, tai sitten rosvoominen ja siitä ohjaus. ja loppuhäntä sitten optoo relettä ja muuta härpäkkää. Jos otat ohjausjännitteen rosvoliittimellä sekin on mahdollista. Mutta kaikenlainen eristäminen on autoelektroniikassa vain hyvää ja koskaan ei liikaa. Toinen on tuo virran suodatus. Regukin pitää ympäröidä konkilla, ei kuitenkaan suurilla, ettei ala värähtelemään. Jotain 10n molemmin puolin. Kela myös sarjaan, sillä saa piikit pois. Regussa itessään näitä ei ole.
      Koitas laittaa jonnkein kytkentä mikä sinulla on ja miksi se ei toimi,niin vois pähkäillä.

      • NE556, vm-47

        Kirjoitustaito (ajatustensa selkeä esittäminen) ei taida olla nykynuorison hanskassa.
        Muutenkin vaikuttaa Pelle_Peloton_virittäjältä...

        Tuollaista sepustusta ei viitsi lukea edes kännissä.


      • LM3914n vm86
        NE556, vm-47 kirjoitti:

        Kirjoitustaito (ajatustensa selkeä esittäminen) ei taida olla nykynuorison hanskassa.
        Muutenkin vaikuttaa Pelle_Peloton_virittäjältä...

        Tuollaista sepustusta ei viitsi lukea edes kännissä.

        No mitä mieltä olet viivereleestä jossa varaan konkkaa säätövastuksen kautta, ja zenerillä ohjaan transistoria?

        Näyttää koekytkentälevyllä toimivan mutta tuo transistori pitäisi ehkä vaihtaa fettiin, nyt pitää olla 4000uF kapasitanssia jotta viive on 10sekuntia.

        Jos kasvatan säätövastusken kokoa niin trankku aukeaa hieman ja jännite menee vastuksen ja transistorin yli ilman että rele jaksaa vetää.


    • 5555

      hehe... on täällä monenlaista virittäjää !

    • yksjukkis

      Viritykset ovat kivoja, kun on nykyän testiohjelmia, eikä tarvii katsella sauhun jälkeen kytkentöjä, eikös tää oo juuri PellePelottomien keskutelubaana, ja hienoa todetta, että meitä vielä riittää.
      Mutta autoelelektroniikka on oma lajinsa, siinä saa helposti hienon testilaitteessa ja koelevyssä olevan härpäkkeen mykäksi, johtuu virtapiikeistä, startatessa ja kipinöidessään, sitten on kelaa ja konkkaan sielläsun täällä, jotka vielä tehostaa vaikutusta. Siihen lisättynä prossat ja tietokoneet, ollaan aika melkein kun yks lintu tervatullan sillalla.
      On vain kaksi vanhaa sotaratsua, joita ei vois vaihtaa, eli 555 ja 3055, kaikki muuttuu nämä pysyvät.

    • jonass

      Osaisko joku auttaa mua tässä sähkötehtävässä, kysmys menee näin: Kumpi MOSFET-transistoreista BUZ11 ka BS170 soveltuu paremmin ohjaamaan pientä relettä ja kumpi tehokasta halogeenivalaisinta ja miksi?
      Tässä infoa transistoreista
      BUZZ11 50v-0.03 ohm-33A
      BS170 60v-5ohm-0.5A

      • teepäsiitäinnostu

        jos kytkinkäyttöön haluat mosfetin niin vaikka IRFZ34 sitten. (ehdotus)
        Rds on tärkeä, että mitä pienempi, sitä parempi tuollaiseen on sitten.

        Resistance drain-source.

        Mutta BJT-Darlingtonien kanssa mutkistuu suunnitelmat, joka lisää haastettakin sitten..

        Mulla on tuollainen, muistaakseni modulaarinen.. TDA7924, en enää muista mihin tein rengassydämellä noin 300W vahvistimen, kaksipuolisesti, DMOS-tekniikkaa jotain oli, totesin hyviksi ST Microelectronics taisi olla toimittava firma näissä piireissä.

        Monikanavainen modulaarinen, eli jokaisessa kanavassa vahvistimessa on noin 100W teho 4ohm tai 2ohm:kin ulostuloon, 8-ohminen on yleisesti tunnettuna luuserin musiikkina...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Häiriköinti

      Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as
      Ähtäri
      64
      3202
    2. Askanmäessä Huippu esitys

      Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      23
      2974
    3. rakastan sinua!

      Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      51
      2862
    4. Näin lähellä

      Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      56
      2678
    5. Mä sanon tän suoraan.

      Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      58
      2558
    6. Kerro jotakin hauskaa. :)

      Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      48
      2540
    7. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

      Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      53
      2311
    8. Pohdinttavaksi

      No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      78
      2188
    9. Mulla ei oo anteeksi pyydettävää

      Muista se! Mieheltä yhdelle naisellE
      Ikävä
      69
      2088
    10. Siis hetkonen

      Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      2082
    Aihe