Kamerasta 72dpi:n muuttaminen?

Canontytsy

Tässä on naisena tullut riitaa miesten kanssa tuon dpin arvosta. Kyllä minä sen photoshopissa osaan muuttaa, mutta heistä se pitäis voida kamerastakin muuttaa.
Mulla on Canon EOS 50D ja kuvanlaatu paras ja pääsääntöisesti kuvaan JPEG kuvia... en vaan ohjekirjasta ole löytänyt kohtaa, mistä toi 72dpi saadaan 300dpiksi... Nikonin kuvaajat sitä kovasti ihmettelevät.

9

199

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • DPI vaari

      Wikipedia:

      DPI is not really used to describe the resolution number of dots per inch in a digital print and the printing resolution of a hard copy print dot gain, which is the increase in the size of the halftone dots during printing. This is caused by the spreading of ink on the surface of the media.

      DPI kuvaa printtilaatua (dots in a digital print ). Miksi ihmeessä sitä säädettäisiin kamerasta käsin koska se säädetään aina ( minä ainakin) photoshopissa ennen tulostusta, ei kamerasta käsin. En tiedä näistä uusimmista rungoista mutta mun vanhassa Nikonissa pystyy säätämään vain sivukokoa direct printissä. Voihan kyse olla joistain "apinaasetuksista" mutta minä en ainakaan ole niihin vielä törmännyt mun kameroissa.

    • Canontytsy

      Kiva kuulla. Oon vaan aikamoiseen pyörrytykseen joutunut, kun en osaa ottaa hyvälaatuista kuvaa ja kun kerran lähetin kuvan muualta (en omalta koneelta jossa olisin voinut tuon DPI:N muuttaa) niin sain haukut, että noin paskoilla resoilla ei kuvalla tee mitään :-(

      • DPI vaari

        Taitavat nuo Nikonistit sekoittaa asioita:kameran sensorin kokoa kuvastaa pikselimäärä, ei DPI joka on printtilaatua määrittävä suure esim kirjapainolaatu on lähellä 300 DPItä.
        Kuvan pikselimäärää voidaan säätää kamerassa esim JPEG hieno, normaali ja perus sekä RAW plus noiden kombinaatiot. Printistä saatava kuvakoko kasvaa mitä hienommalla JPEG asetuksella kuvaa kun DPI on vakio.


      • Ei se nyt ihan
        DPI vaari kirjoitti:

        Taitavat nuo Nikonistit sekoittaa asioita:kameran sensorin kokoa kuvastaa pikselimäärä, ei DPI joka on printtilaatua määrittävä suure esim kirjapainolaatu on lähellä 300 DPItä.
        Kuvan pikselimäärää voidaan säätää kamerassa esim JPEG hieno, normaali ja perus sekä RAW plus noiden kombinaatiot. Printistä saatava kuvakoko kasvaa mitä hienommalla JPEG asetuksella kuvaa kun DPI on vakio.

        noinkaan mene. Kuvan laadun asetukset hieno, normaali jne. määrittelevät kuinka paljon kuvatiedostoa pakataan JPG-tiedostoa kirjoitettaessa. Hienommassa laadussa kuvaa pakataan vähemmän ja kuvatiedostosta tulee siten suurempi mutta pikseleiden määrään ja tulostettaessa saatavaan kuvakokoon se ei vaikuta. Kuvakoon määrittäminen on erikseen.


      • DPI vaari
        Ei se nyt ihan kirjoitti:

        noinkaan mene. Kuvan laadun asetukset hieno, normaali jne. määrittelevät kuinka paljon kuvatiedostoa pakataan JPG-tiedostoa kirjoitettaessa. Hienommassa laadussa kuvaa pakataan vähemmän ja kuvatiedostosta tulee siten suurempi mutta pikseleiden määrään ja tulostettaessa saatavaan kuvakokoon se ei vaikuta. Kuvakoon määrittäminen on erikseen.

        Kyllä se vaikuttaa kuvakokokoon ( jos DPI on aina sama), esim suoraan mun Nikonin manuaalista (sivu35):

        200 DPI, asetus JPEG hieno: kuvakoko 49,2 X 32,9 cm
        asetus JPEG pieni: 24,6 x 16,5 cm


    • kjfhHFAJF

      Ei sitä dpi:tä kamerassa voi muuttaa, eikä sillä ole mitään merkitystä, mikä se on.
      Kamera vain laittaa vanhan tietokoneiden näytön dpi:n, että siellä olisi jotain ihmeteltävää.
      Mutta jos käytät Canonin ohjelmia, niin ne muuttaa tuon dpi:n oletuksena talletuksessa 350:ksi.
      Dpi:llä ei ole muuta virkaa, kuin se, että kuvatoimittajat näkee, kuinka suuren painotuotteen siitä voi saada. Itse kuvanlaatuun/pikselimäärään se ei vaikuta tuon taivaallista.

    • miesten kanssa

      ”on naisena tullut riitaa miesten kanssa tuon dpin arvosta”
      —nuo miehet on tyhmiä, miksi haluat riidellä tyhmien kanssa?

      Onkohan keskenkasvuisilta miehiltä mennyt puurot ja vellit (ppi ja dpi) sekaisin?
      Tyhmät miehet on aina oikeassa, omasta mielestään. Sitä vastaan on turha taistella, ei heitä voi ”parantaa”.

      Kaikki puheet kuvan laadusta ja painotuotteen koosta on pelkkää lööperiä. Suurien tienvarsimainosten tulostusresoluutio voi olla esim 24 dpi.

    • Tuolla ei ole merkitystä. Kuvan tarkkuuden määrää pikselimäärä sekä kameran optinen ym. laatu. Yleisesti tulostettaessa määrätään halutun tulosteen koko ja sillä siisti. Lähinnä kai jossain painopuolella miettivät noita DPI:-juttuja.

    • sillä siisti

      ”Kuvan tarkkuuden määrää pikselimäärä sekä kameran optinen ym. laatu.”

      Ei kai sentään, vaan yksi pikseli voi olla yhtä tarkka kuin miljoona pikseliä.
      Kuvan erotuskyvyn määrää objektiivin piirtokyky ja kennon resoluutio (pikselitiheys).

      Optinen laatu taas voi olla mm. dynamiikkaa, värisyyttä, vinjetointia, vääristymiä, diffraktiota, aberraattiota … joilla ei ole oikeasaaan mitään tekemistä ns. tarkkuuden kanssa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4653
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2269
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1794
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1461
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe