Miksi en pärjää yliopistossa?

354623

Pääsin heittämällä pääsykokeista sisään vaikka ylioppilasarvosanani olivat erittäin huonoja ja nyt opiskelen luonnontieteitä. Toki esim. matikka, kemia ja fysiikka ovat olleet aina minulla kaikista heikoimpia aineita mutta on tällä alalla paljon muutakin juttua. Kuitenkaan en nyt ole pääsykokeiden jälkeen läpäissyt juurikaan mitään. Ainoat pisteet ovat HOPS-kurssista ja parista erillisestä labratyökurssista joista olenkin ollut aika kiinnostunut. Tuntuu etten pysy hereillä luennoilla enkä ymmärrä asioita. Kokeisiin lukeminen on samanlaista kuin lukiossa, juurikaan en sitä tee vaan selailen nettiä. Eikö kuitenkin peruskursseista pitäisi päästä läpi ilman mitään suurempia ongelmia jos samat asiat on lukiossakin selvittänyt? Mitä voisin tehdä toisin jotta pärjäisin paremmin yliopistossa?

33

5052

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • välivuosi

Pidä välivuosi ja selaa sitä nettiä niin kauan että into lähtee. Sen jälkeen voit palata kouluun opiskelemaan kun motivaatio on korkeammalla.

• ihan helppoa

Pääset helposti läpi kaikista kursseista, kun kiinnostut asioista itsestään miettimättä lukemista ja tentin läpäisyä.

• lähinnä tulee

mieleen, haitko alun perinkin vain sillä mentaliteetilla, että jotakin yliopistoon, valitsenpa hakijatilaston perusteella sen, minne pääsen helposti?

Vai miten eksyit opiskelemaan alaa, josta et vaikuta olevan millään tavalla kiinnostunut? Eikö kannattaisi lähteä miettimään viimeistään nyt niin päin, minne kiinnostaisi hakea ja jaksaisi jopa pääsykokeisiinkin panostaa? Tai kiinnostaisiko opiskelu sinällään, mutta et tällä hetkellä jaksa elämässä muuta kuin pyöriä netissä? Jos näin on, niin käänny ihmeessä yhts:n puoleen, jonot ovat tietysti pitkät, mutta ehkä jotakin kannattaa tehdä sen sijaan, että kuluttaa tukikuukausia eikä saa mitään tehtyä.

• 354623

Periaatteessa hain sinne minne kuvittelin pääseväni, koska yksi suurista unelmistani on ollut opiskella yliopistossa. Ajattelin että ala kuin ala niin kyllä mä jotenkin niistä opinnoistakin selviän. Ajattelen myös olevani jonkin hienompi ja kunnioitetumpi ihminen esim. naisten keskuudessa kun opiskelelen yliopistossa, kun mulla nyt on tuollainen 'status'.

Kuten varmaan huomaat, ehkä elämänarvoni ovat hieman sekaisin ja samoin ajatusmaailmani. Olen kyllä ollut hoidossa koko ikäni, nykyään toki avopuolella, mutta kaikkea on sattunut. En ole koskaan saanut elää kuitenkaan terveen ihmisen elämää...

• deeii
        354623 kirjoitti:

Periaatteessa hain sinne minne kuvittelin pääseväni, koska yksi suurista unelmistani on ollut opiskella yliopistossa. Ajattelin että ala kuin ala niin kyllä mä jotenkin niistä opinnoistakin selviän. Ajattelen myös olevani jonkin hienompi ja kunnioitetumpi ihminen esim. naisten keskuudessa kun opiskelelen yliopistossa, kun mulla nyt on tuollainen 'status'.

Kuten varmaan huomaat, ehkä elämänarvoni ovat hieman sekaisin ja samoin ajatusmaailmani. Olen kyllä ollut hoidossa koko ikäni, nykyään toki avopuolella, mutta kaikkea on sattunut. En ole koskaan saanut elää kuitenkaan terveen ihmisen elämää...

Kenenkään ei pitäisi mennä mihinkään kouluun vain jonkun statuksen tai unelman vuoksi, jos ei ole tietoa miksi haluaa valmistua tai mitä haluaa opiskella. Silloin motivaatio häviää todella helposti. Kannattaisi vaihtaa opinnot hanttihommiin. Joihinkin hanttihommiin tarvitaan jotain pientä opiskelua, kuten järjestysmieskurssi, taksikurssi tms. Työtä tehdessä voi mietiskellä kaikessa rauhassa, kokeilla vaikkapa eri aloja avoimessa yliopistossa. Ja oletko saanut ammatinvalintaohjausta peruskoulun jälkeen? Tuttuni kävi työkkärin av-ohjauksessa keskeytyneiden opintojen ja hanttihommien jälkeen melkein kolmikymppisenä ja löyti alansa.

• heittä mällä sisään

Yliopistossa on täysin mahdotonta selvitä ilman lukemista. En siis tarkoita pänttäämistä, vaan asioiden ymmärtämistä ja sisäistämistä. Kaikki muu selittely on höpöä. Lukio on ihan eri asia, siellä asiat sekä selitetään tunnilla ja sitten luetaan kirjoista. Yliopistossa selitettävät asiat ja kirjojen asiat ovat eri asioita. Ja eikä siellä paljon selitetä.
      Nyt sinun kannattaisi käydä joku (avoimen) kurssi tai selata oppaita, jossa opetetaan akateemisen opiskelun perusteita. Eli oppiminen vaatii oikean asenteen ja työtavan noudattamista.
      Sikäli aloitus oli niin tyhmä, että ehkä se olikin trolli.

• Potkimalla ulos

Yliopistossa voi selvitä melko vähällä lukemisella, jos on vain riittävän fiksu. Näin ainakin perustutkinnossa. Opinnot on mitoitettu keskinkertaisille opiskelijoille, jonkalaisia valtaosa onkin. Mutta lievä vaivannäkö fiksuiltakin sentään vaaditaan. Heidän pitää vähintään käydä tenteissä, muutoin eivät opinnot etene.

Tieteellisissä jatko-opinnoissa tai viimeistään väitöskirjavaiheessa loputkin joutuvat lukemaan ja miettimään, väliin jopa aivan oikeasti. Kaikki eivät edes koskaan pääse tähän vaatimustasoon. Onneksi.

• 2+7
        Potkimalla ulos kirjoitti:

Yliopistossa voi selvitä melko vähällä lukemisella, jos on vain riittävän fiksu. Näin ainakin perustutkinnossa. Opinnot on mitoitettu keskinkertaisille opiskelijoille, jonkalaisia valtaosa onkin. Mutta lievä vaivannäkö fiksuiltakin sentään vaaditaan. Heidän pitää vähintään käydä tenteissä, muutoin eivät opinnot etene.

Tieteellisissä jatko-opinnoissa tai viimeistään väitöskirjavaiheessa loputkin joutuvat lukemaan ja miettimään, väliin jopa aivan oikeasti. Kaikki eivät edes koskaan pääse tähän vaatimustasoon. Onneksi.

"Yliopistossa voi selvitä melko vähällä lukemisella, jos on vain riittävän fiksu."

Anteeksi nyt, mutta tuo on aika hölmösti sanottu. Totta kai mistä tahansa selviää, jos omaa vain tarpeeksi ominaisuutta x. Väite on apodiktisesti tosi.

"Näin ainakin perustutkinnossa."

Riippuu hieman siitä, mitä opiskelee.

• Potkimalla ulos
        2+7 kirjoitti:

"Yliopistossa voi selvitä melko vähällä lukemisella, jos on vain riittävän fiksu."

Anteeksi nyt, mutta tuo on aika hölmösti sanottu. Totta kai mistä tahansa selviää, jos omaa vain tarpeeksi ominaisuutta x. Väite on apodiktisesti tosi.

"Näin ainakin perustutkinnossa."

Riippuu hieman siitä, mitä opiskelee.

Fiksut pääsevät vähemmällä. Kaikessa.

• Lazyyy
        Potkimalla ulos kirjoitti:

Itse olen suorittanut yliopiston ilman juurikaan lukematta. Jotkut kurssit on tosi helppoja, tai olivat ainakin 10v sitten, nyt ovat sitten muuttuneet mitä olen tutustunut. Ennen ei vaadittu meidän alalla kuin luentoprujujen läpikäynti ja tentti, siitä irtos pisteet. Nyt vaaditaan kuitenkin jotain tekstintuottamista, mikä käy helposti bullshit generator päällä, eli kirjottaa vaan miltä asia sinusta tuntuu. Näin tein gradunikin. Valitsin aiheeksi semmoisen aiheen, jonka voi tulkita itse sohvalla. Viitekehyksen tekeminen on helppoa, kirjoitat vaan niitä asioita 20-30 sivua mitä muut on kirjoittaneet ja muutat ne oman kuuloiseksi ja lisäät lähdeluetteloon merkinnän. En ymmärrä itse tieteellistä kirjoitusta, että mikä siinä on niin hienoa, kun copy pastetaan toisten tekstejä ja that's it. No omassa gradussa aihe oli siis oman mieleni mukaan tulkittavissa ja sehän nyt oli helppoa. En saanut mitään huippuarvosanaa, 2, mutta ei väliä. Työpaikka on ollut jo monta vuotta eikä meillä katsota/arvosteta tutkintoa vaan ainoastaan osaamista ja sitä ei koulunpenkillä meidän ammattiin voida opettaa.
        Luennolla istumisesta voin sanoa omalla kohdallani myös sen, että jo 5 minuutin istuminen luentosalissa saa silmäni kii. En yksinkertaisesti jaksa istua enkä keskittyä siihen soopaan mitä siellä edessä jauhetaan vaan nukahdin joka ikiselle luennolle, kunnes lopetin niillä istumisen ja ajan tuhlaamisen.
        En sano että olisin tyhmä, mutta olen laiska. Ehkä siis oikeasti tyhmälle yo on liian vaikea, mutta laiskalle se ei ole mahdottomuus ;)

• Ei känsiä käteen
        Lazyyy kirjoitti:

Itse olen suorittanut yliopiston ilman juurikaan lukematta. Jotkut kurssit on tosi helppoja, tai olivat ainakin 10v sitten, nyt ovat sitten muuttuneet mitä olen tutustunut. Ennen ei vaadittu meidän alalla kuin luentoprujujen läpikäynti ja tentti, siitä irtos pisteet. Nyt vaaditaan kuitenkin jotain tekstintuottamista, mikä käy helposti bullshit generator päällä, eli kirjottaa vaan miltä asia sinusta tuntuu. Näin tein gradunikin. Valitsin aiheeksi semmoisen aiheen, jonka voi tulkita itse sohvalla. Viitekehyksen tekeminen on helppoa, kirjoitat vaan niitä asioita 20-30 sivua mitä muut on kirjoittaneet ja muutat ne oman kuuloiseksi ja lisäät lähdeluetteloon merkinnän. En ymmärrä itse tieteellistä kirjoitusta, että mikä siinä on niin hienoa, kun copy pastetaan toisten tekstejä ja that's it. No omassa gradussa aihe oli siis oman mieleni mukaan tulkittavissa ja sehän nyt oli helppoa. En saanut mitään huippuarvosanaa, 2, mutta ei väliä. Työpaikka on ollut jo monta vuotta eikä meillä katsota/arvosteta tutkintoa vaan ainoastaan osaamista ja sitä ei koulunpenkillä meidän ammattiin voida opettaa.
        Luennolla istumisesta voin sanoa omalla kohdallani myös sen, että jo 5 minuutin istuminen luentosalissa saa silmäni kii. En yksinkertaisesti jaksa istua enkä keskittyä siihen soopaan mitä siellä edessä jauhetaan vaan nukahdin joka ikiselle luennolle, kunnes lopetin niillä istumisen ja ajan tuhlaamisen.
        En sano että olisin tyhmä, mutta olen laiska. Ehkä siis oikeasti tyhmälle yo on liian vaikea, mutta laiskalle se ei ole mahdottomuus ;)

Vaikutat ihanneopiskelijalta, jollaista voisi kuvata sekä äärimmäisen fiksuksi että samalla ylettömän laiskaksi. Tällainen ihminen kaivaa olennaisen mistä tahansa ja keskittyy pelkästään siihen. Lähestymistapa puree hyvin myös työelämässä, jos pomoksi ei vain satu sellaista, jonka mielestä ahkera hääriminen on sinänsä arvokasta, vaikka se ei tuottaisikaan tulosta.

• mäki haluun !

mitä opiskelet yliopistossa, minne alalle oli noin helppo päästä?

• Löytyyhän näitä

Kun katsoo esim. yliopistohausta luonnontieteellisen tdk:n eri yliopistojen sisäänpääsypisteitä edelliseltä vuodelta, niin osa tuntuu aika hurjan matalilta, lienee siis suht helppo päästä (ei ainakaan tarvita montaa pistettä kokeesta). Esim:
        -Itä-Suomen yo, tietojenkäsittely; yht.pisteillä 50/120 (yo:sta saa max. 70p ja jopa B:n arvosanoista saisi yht. 10-20p, p. mat. A:kin 5p)
        - sama yo, terveyden biotieteet; pelkkä pääsykoe 13/56
        - Oulun yo, tietojenkäsittely, yht. pisteillä 31/115, yo max. 65 ja myös B:kin on käypää kamaa 5-15p ja p. matikan A:sta irtoaa 5p

• 354623
        Löytyyhän näitä kirjoitti:

Kun katsoo esim. yliopistohausta luonnontieteellisen tdk:n eri yliopistojen sisäänpääsypisteitä edelliseltä vuodelta, niin osa tuntuu aika hurjan matalilta, lienee siis suht helppo päästä (ei ainakaan tarvita montaa pistettä kokeesta). Esim:
        -Itä-Suomen yo, tietojenkäsittely; yht.pisteillä 50/120 (yo:sta saa max. 70p ja jopa B:n arvosanoista saisi yht. 10-20p, p. mat. A:kin 5p)
        - sama yo, terveyden biotieteet; pelkkä pääsykoe 13/56
        - Oulun yo, tietojenkäsittely, yht. pisteillä 31/115, yo max. 65 ja myös B:kin on käypää kamaa 5-15p ja p. matikan A:sta irtoaa 5p

En saanut mitään apua yo-papereista kun olivat sen verran surkeat, mutta tosiaan pääsykokeilla sitten menin kahdellekin alalle sisään. Harmi, että vain toisen pystyi valitsemaan...

Tosiaan, olihan se vuosi sitten mielenkiintoista lueskella sisäänpääsyprosentteja enkä missään nimessä voinut uskoa pääseväni yliopistoon millekään alalle laiskuuteni ja vähäisen ymmärrykseni takia. Voin kyllä ihan rehellisesti sanoa, että opiskelu ainakin luonnontieteellisellä alalla ei ole kovin hyvin synkronisoitu pääsykokeen tason kanssa. Tää on aivan hepreaa mitä asioita käsitellään, vaikka kyse ei edes ole mistään fysiikasta tai kemiasta pelkästään... Toki on tässä jotain mielenkiintoistakin.

Ensi torstaina olisi taas uusintatentti mutta ei vaan saa itseään lukemaan, ei sitten millään. Urheilua tulee tv:n täydeltä ja sitten on käytävä koko ajan itse lenkkeilemässä/hiihtämässä. Ja väliin tarkasteltava facebookit sun muut viestit näillä palstoilla, joten on mahdotonta avata luento-pdf:t ja alkaa lukemaan...

• ToinenTutkintoKohta

Yliopisto-opetus on huonoa. Sitä ei kukaan uskalla/halua sanoa ääneen, mutta jos alkaa järjellä miettiä niin huomaa, että eihän siihen kukaan oikein panosta. Usein kursseja pitää tutkijat, joita kiinnostaa kaikki muu kuin opettaminen. Opettamisesta ei nimittäin saa lisämeriittejä tutkijamaailmassa. Sitten on sellainen yleinen laiskuus panostaa kurssien laatuun, koska... varmaan ihan yksilökohtaista.

Jos oikeasti haluaa oppia alansa asioita, pitää olla todella oma-aloitteinen. Olen yhden tutkinnon suorittanut ja tein kaiken itse gradua myöden. En käynyt luennoilla, kun huomasin, että en opi niistä lainkaan. Muutamia poikkeuksia löytyi, koska tiedän muutaman hyvän luennoitsijan, joita jaksoi kuunnella ja joilla oli johdonmukaisesti koostettu luentomateriaali. Yksi näistä luennoitsijoista kylläkin hylkäsi yliopistomaailman ja on nykyään populaarisoimassa tiedettä eräässä lehdessä.

Syyttelin oppimattomuudestani itseäni nuorempana, kunnes tajusin sen johtuvan opetuksen laadusta. Jotkut kurssit oli järjestetty niin, että ei aina edes tiennyt milloin oli kurssikoe ja palautteen saaminen esimerkiksi raporteista oli kovan työn takana.

Mitä siis kannattaa tehdä? Mene ensimmäisille luennoille ja katso opitko mitään. Jonkin verran voi olla yhteydessä luennoitsijaan ja fiilistellä, että osaako hän selittää vai ei tai ylipäätään osaako ohjata hakemaan tietoa järkevistä paikoista. Jos tuntuu, että ei vaan opi, kannattaa miettiä miten pääsee kursseista läpi rimaa hipoen. Työelämässä harvemmin kysellään arvosanoja. Jos oma mielenkiinto riittää, kannattaa etsiä tietoa muualta ja olla oma-aloitteinen. Huonoja vaihtoehtoja on opetella kurssilla opetetut asiat ulkoa, koska siinä ei kehity muu kuin työmuisti. Työelämässä kuitenkin pitäisi osata tehdä jotain järkevää.

Näillä eväillä. Onnea opintoihin!

• riuttala76

Katso elokuva Goo will hunting ja mieti sen jälkeen miten viisainta ois elämänsä parhaat vuodet viettää.

• 889=()=(

Et voi tulevaisuudessakaan valita työkavereitasi, pomojasi jne. Jos opettaja/luennoitsija on huono, niin et voi sille mitään. Silloin joudut itse tekemään enemmän työtä omin päin, jotta opit alasta.

Ongelmana ei sinun tapauksessasi ole huonot luennoitsijat, vaan keskittymis- ja motivointikyvyn puute. Oletko käynyt testeissä, että onko sinulla diagnosoitu ADHD:tä tai vastaavaa, joka aiheuttaa tyypillisesti juuri tuon tyyppisiä ongelmia? Silloin ratkaisuna olisi lääkehoito ja sinulle sopivien oppimistekniikoiden sisäistäminen.

• Tutkinnon suorittanu

Olen itse valmistunut yliopistosta(DI) ja ainakin omalta kohdaltani olisin varmaan voinut toisenkin valinnan tehdä. Jo alkuvaiheessa huomasin miten vähän jaksoin luennoilla aikaani käyttää. Kuulostaa vähän liiankin tutulta, ettet saa itseäsi lukemaan kun tulee urheilua ja pitää itse urheilla sun muuta. Näin minäkin vietin aikani. Alussa kurssit menivät hyvien pohjien ansiosta läpi heittämällä, vaikka taso lukion välillä on aika kova. Myöhemmin tämä huono tapa ja pintapänttääminen alkoi näkyä kun joutui uusintakokeisiin. Ei vain kertakaikkiaan riitä, että pintapuolisesti lukee vaan pitää oikeasti sisäistää asiat.
      Suosittelen lämpimästi, että jätät yliopisto tutkinto haaveet ja menet vaikka ammattikorkeaan tai johonkin missä on enemmän läsnäolo pakkoa. Itselläni on motivaatio ja oppiminen on ollut paljon helpompaa, kun on oikeasti pakko mennä ja ennenkaikkea tehdä asioita. Yliopistossa tuli helposti sellainen olo, kun luki jotain juttua että mitä ihmettä oikein tällä tiedolla teen. Kaikille ei vain tämä liiallinen akateeminen vapaus sovi.

• 12+12

Yliopisto-opetus tuntuu huonolta, jos olettaa, että jokun pitää ns. opettaa asioita. Kun sisäistätte opiskelutavat, niin tajuatte, että oppiminen hoidetaan itse. Luennoilla käyminen ei sinänsä opeta mitään, vaan tuo perspektiiviä omaan ajatteluun. Siksi kannattaa käydä myös luennoilla, saa vastakaikua omille ajatuksille. Ajatus siirtyy omasta navasta laajempiin kokonaisuuksiin. Ja onhan mukava nähdä myös muita ihmisiä.

• Max Martin

Vaihda alaa, mitä siellä yliopistossa turhaa roikkuu, jos ei opintojakaan saa tehtyä. Minäkin suoritin ensimmäisenä syksynä jo 40 opintoviikkoa ennenkuin tutorit hermostuivat, että olin jo ilmoittautunut liian monille opinnoille. Jos ala ei tunnu sellaiselle, että jaksaisi lukea yhtään, niin tulevaisuutesi on toivoton. Ei se hankalan alun jälkeen yhtään mielenkiintoisemmaksi ainakaan muutu. Pikemminkin päinvastoin, sillä opinnot vaan muuttuvat aina hankalammaksi ja tylsemmiksi. Ne alkuvaiheen kurssit ovat kaikkein mielenkiintoisimmat, sitten monihan hyytyy siinä kolmannen tai neljännen vuoden aikana tai graduvaiheessa sitten loput.

Minulle kävi sillä lailla, että suoritin yliopistossa tutkinnon valmiiksi vailla sen suurempaa ajatuksen häivää, mutta vasta sitten valmistumisen jälkeen olin epätoivoinen, että mitä helvettiä mä sillä tutkinnolla teen. Kunnes äitini sanoi, että töitä. Tutkinnoilla haetaan työpaikkaa jostakin, minne on sopivan lyhyt työmatka.

• Rok´sah

Lopeta.

• hallooota sinne!!!!!

..kukaan ei näkynyt puuttuvan tuohon sun hoitoon ja avopuoleen, tai kkun kirjoitit...

" ...olevani jonkin hienompi ja kunnioitetumpi ihminen esim. naisten keskuudessa kun opiskelelen yliopistossa, kun mulla nyt on tuolla status"

..ehkä sun kannattaisi keskittyä siihen hoitoon nyt. Mitä järkeä käydä yliopisto ja olla sairas?????
      ei kukaan järkevä ihminen valitse puolisoa jonkun yliopiston vuoksi....

• Elämän valinnat

Olen kauhistunut lukiessani näitä. Itse en ole yliopistossa ollut, mutta olen aina tiennyt, että minusta ei siihen ole. Kokeilin ammattikorkeaa, mutta ei musta ollu siihenkään. Asiaan ehkä vaikutti se, että olin toisen asteen tutkinnon jälkeen muutaman vuoden töissä, sain palkkaa ja eli kuin ihmiset elää. Ei opiskelijakituuttamista eikä kotona koneen tai kirjojen ääressä vietettyjä vapaa-iltoja. Sitten kun jostain kumman syystä tuli idea (helvetin tyhmä idea!!) lopettaa työt ja lähteä ammattikorkeaan. Kai minäkin nuorempana kuvittelin, että toisen asteen tutkinnolla olen pelkkä duunaripaska, mutta korkeakoulututkinnolla olisin perus amiksen, kauppiksen yms. käyneitä "parempi" ihminen. Oikein hävettää vieläkin miten ääliömäisesti tuli ajateltua tuota asiaa.

Ammattikorkeassa tökki heti alusta lähtien se, että koulua ei välttämättä ollut joka päivä, ja ne päivät olisi pitänyt sitten käyttää kotona hommien tekemiseen. Ei, ei ja ei. Olisin mielihyvin koulussa joka päivä 8-16 ja projektihommissa vaikka pidempäänkin, kunhan sitten loppuillan saisi olla rauhassa. Tämä liittyy elämänkatsomukseeni, tai filosofiaani, miksikä sitä nyt haluaa sanoa. Kun ollaan töissä, tai koulussa, niin sitten ollaan ja tehdään siellä ne hommat. Kun tullaan kotiin, rentoudutaan, harrastetaan omia juttuja, vietetään aikaa perheen kanssa jos perhettä on ja niin edelleen. EI istuta silmät ristissä yötä myöten koneella tai kirjan ääressä "opiskelemassa".

Jäin pois amk:sta kun homma näytti menevän koko ajan vaan enemmän itseopiskeluun, eikä se napannut yhtään. Tämä siis amk:ssa, jossa ei edes istuta kotona oppimateriaalit nenässä kiinni lähellekään samoissa määrin mitä yliopistossa. Masennuin isoon kalliiseen kaupunkiin koulun lopettamisen jälkeen, ja tietenkään sinne ei oman aikaisemman koulutukseni pohjalta päässyt samoihin hommiin, koska amk- ja yliopistoihmiset vei ne paikat. Tietenkin.

Masennuksen ja vararikon runtelemana muutin takaisin kotipaikkakunnalle, jossa minulla oli aiemmin kaikki niin hyvin kuin ihmisellä voi olla. Selvisin masennuksesta. En päässyt enää edes omalla kylälläni samoihin hommiin, mistä oli jo vuosien kokemus aiemmin ja verkostoa työnantajiin oli olemassa. Sinne oli ilmestynyt tradenomeja ja muita korkeammin koulutteja suurista kaupungeista, joissa on edellämainituista jo rankasti ylitarjontaa. Kaikki oli jotenkin muuttunut, tunsin itseni ulkopuoliseksi kun menin tuttuihin firmoihin kysymään töitä.

En kadu mitään niin paljon, kuin sitä että heitin kaiken hukkaan ja lähdin tavoittelemaan mukamas hienompia asioita, vaikka tiesin jo alkuun että opiskelumotivaationi ei ollu kummoinen. Parin tonnin kuukausiansiot, joilla pikkukaupungissa eleli mukavasti halpojen asumiskustannusten johdosta, sitä ajeltiin bemarilla ja viikonloput rellestettiin ja hommailtiin uutta kamaa vähän väliä, eikä ollut rahat lopussa koskaan. Pieni pudotus, kun piti tulla toimeen jollain surkeilla opinto- ja asumistuilla, huomattavasti korkeammilla asumiskustannuksilla. Ihminen tekee virheitä, enkä enää jaksa miettiä harha-askeltani, vaikka se välillä tuleekin mieleen.

Nykyään olen kotikylälläni taksikuski, tienaan useimpina kuukausina 2500-3000 ja elelen vielä paremmin kuin alunperin. Hyvin menee ja hommat sujuu!

Niin että sitä vaan, että ei se korkeakoulututkinto ole aina avain onneen tai parempaan työelämään, tai muutenkaan tie välttämättä mihinkään parempaan. Elämässä pitää toisinaan kysyä itseltään, tai lähinnä tehdä itselleen selväksi, että mitä haluaa ja mihin on tyytyväinen, ja pyrkiä siihen. Välittämättä muiden mielipiteistä yhtään mitään. Se että yrittää olla hienompi muiden silmissä, ei useinkaan johda mihinkään hyvään. Onnistuessaankin se korkeintaan johtaa ylimielisyyteen, ja siihen hienouteen pyrkiminenkin osoittaa jo merkkejä ihmisen ylimielisyydestä, tarpeesta olla jotenkin parempi ja hienompi kuin muut.

• 354623

Minä asustelenkin kuin lapset täällä vanhempieni nurkissa joten minulla ei ole huolen häivää raha-asioista tai muista sen sellaisista. En kyllä osaisikaan elää itsenäisesti joten eipä siinä. Minulle rahaa tärkeämpiä ovat ihmisten ihailu, kunnioitus ja palvonta minua kohtaan. Haluan olla suosittu ja kuuluisa, niin että ihmiset tulisivat kaupungillakin haastattelemaan ja hengaamaan kanssani, koska olen niin cool. Minullahan ei ole oikeasti yhtään kaveria ja rakennan sosiaalista maailmaani netissä, jossa toki monet ihailevatkin saavutuksiani.

Todellisuudessa ainoa päämääräni elämässä on löytää unelmieni nainen ja elää hänen kanssaan onnellisena lapsettomassa parisuhteessa elämämme loppuun asti.

Ja tuohon kun joku alussa kysyi olenko hullu tai ADHD-tyyppi... Olen kyllä ollut aikaisemmin oikeasti hullukin ja neurologinen sairaus löytyy, mutta ei ADHD.

• tavallinen nainen

"Ajattelen myös olevani jonkin hienompi ja kunnioitetumpi ihminen esim. naisten keskuudessa kun opiskelelen yliopistossa, kun mulla nyt on tuollainen 'status'. "

Kunnioitusta varmasti saat jostakin suunnalta mutta et itse naista. Ainakaan minua. En nyt kovin halua yleistää mutta omien kokemuksieni mukaan lipastolaiset ovat hieman outoja, ylpeitä ja pidättyväisiä. Ihan kuin heillä olisi jokin velvoite käyttäytyä ns. "yliasiallisesti" ja katsoa nenänvartta pitkin kun tapaa jonkun, joka ei ole yliopistoa suorittanut. Ehkä sinäkin käyttäydyt ja ajattelet noin kun tuollaisen kommentin päästit suustasi... Sietäisit hävetä.

"kukaan ei oo suurempi sua,
      kaikki saman arvosia,
      tsiigaa samaa aurinkoa"
      -Kuningasidea

• perusrunkkari

homo

• ....................

"Yliopisto-opetus tuntuu huonolta, jos olettaa, että jokun pitää ns. opettaa asioita. Kun sisäistätte opiskelutavat, niin tajuatte, että oppiminen hoidetaan itse. Luennoilla käyminen ei sinänsä opeta mitään, vaan tuo perspektiiviä omaan ajatteluun. Siksi kannattaa käydä myös luennoilla, saa vastakaikua omille ajatuksille. Ajatus siirtyy omasta navasta laajempiin kokonaisuuksiin. Ja onhan mukava nähdä myös muita ihmisiä. "

Kerro minulle, että mitä perspektiiviä ajatteluun tuo luennoitsija, joka kertoo asiat täsmälleen samalla tavalla kuin kirjassa lukee.

Muistan yhden superhyvän luennoitsijan, joka kertoi selkeät kokonaisuudet, jotka tuli hallita. Tämän lisäksi hän kävi läpi sellaiset asiat, jotka on opiskelijoiden hankala mieltää.

Oikeasti luennoilla istuminen on turhaa, ellei halua vaan hengata siellä.

• Tyhmä ketju

Mutta miksi noin isot plussat kuitenkin?

• Miksiköhän?

Ainahan tän kaverin aloituksissa on kymmeniä plussia...

• Tyhmä ketju

Mistä sä tiedät mitä tuo on aikasemmin kirjotellu?

• heitän sisään

Aloitus on trolli. Hops-kurssia ei nimittäin ole. Hops tehdään ihan ite. Ja siitä saa lopussa yhden pisteen.

• hopsinpopsi

Riippunee tiedekunnasta. Minulla ainakin on 2op:n kurssi Orientoivat opinnot ja HOPS. Pisteet tästä sai ekan vuoden ekassa periodissa, jos oli käynyt ensimmäisellä viikolla pakollisilla tutorointiosuuksilla ja käynyt juttelemassa hops-ohjaajan kanssa kaksi kertaa.

• Teekkariz

Yksi erittäin tärkeä asia on, että pohjatiedot on kunnossa. Kannattaa varmistaa, että osaa esim. pitkän matikan sen verran hyvin, että olettaisi saavan vähintään M arvosanan matikan yo-kirjoituksissa. Tekniikka on sellainen ala, että siellä ei todellakaan kannata rakentaa uutta huonon pohjan päälle, vaan ensin hankkia kunnolliset pohjatiedot.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen

Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja
      Maailman menoa
      198
      2747
    2. Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?

En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b
      Maailman menoa
      158
      2465
    3. Kirje, PellePelottomalle.

Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot
      Ikävä
      106
      1152
    4. Meni kyllä aika solmuun

Meidän tutustuminen 😐
      Ikävä
      64
      941
    5. Martinan hevoset.

Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      860
    6. Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?

Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a
      Kuhmo
      21
      853
    7. Voi teitä naisia

Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies
      Sinkut
      93
      820
    8. Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa

Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka
      Maailman menoa
      290
      811
    9. Hyvä meininki

TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap
      Haapavesi
      22
      738
    10. Onneksi tapasin sut

Ilman sua olisin jatkanut pään lyömistä seinään eli samanlaisten miesten etsimistä. Tajusin, mikä menee pieleen vasta ku
      Ikävä
      93
      719
    Aihe